Så skete det - har lige være i postkassen, og der var Banen - men med bladet var der et indstik fra Vido Hribar.
Banen holder op med #126 p.gr. af sygdom ............
Der er orden i sagerne, for dem, der har betalt for meget, får pengene tilbage
Jeg ved, der er forskellige meninger om bladet, men det vil blive savnet hjemme hos os
Så fra Herning en tak til den "gamle" redaktør og håb om at han trods alt fik stoppet i tide og at der findes en anden som kunne tænke sig at føre bladet videre
,
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
z-land dk
Indlæg: 49
Ja det er trist at sådanne ting sker, men vi alle kan jo kun håbe på at der er modige personer som vil vidreføre BANEN igen.
trn85
Indlæg: 259
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
gnilre2
Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.
Indlæg: 229
Dyb skuffelse, og.
Håber det bedste for radaktør Vido Hribar. Et blad der har taget en del af min tid, positivt ment, fordi jeg synes bladet har bevæget sig rundt i alle´s modeljernbane interesser. Som N kører synes jeg vi fik en rigtig god behandling i dette blad, set i forhold til vor størrelse blandt modeljernbane kørerer. Og. Så var det et blad der gjorde alt for at, vi, der langt fra har forstand på alt indenfor denne verden, også følte os som om vi var på "Banen".
Håber virkelig der blandt de mange modeljernbane sagkyndige, findes nogen der vil føre bladet videre. Det vil være et for stort savn at miste dette blad.
Med hilsen om go jul til alle, selv med denne lørdags dårlige nyhed.
Erling, Ribe.
Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling
Torben Z.
Indlæg: 754
Aht. en evt. videreførelse ville et par uddybende kommentarer fra din side vedr. katastrofekursen måske være på sin plads.
Desuden måske et par ord om hvilke emner du ønsker artiklerne skal behandle.
Men husk, at med det store oplag vil der nu altid være eet eller andet som nogle mj'ere ville kunne undvære.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Marklin4me
Indlæg: 552
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
trn85
Indlæg: 259
Aht. en evt. videreførelse ville et par uddybende kommentarer fra din side vedr. katastrofekursen måske være på sin plads.
Desuden måske et par ord om hvilke emner du ønsker artiklerne skal behandle.
Men husk, at med det store oplag vil der nu altid være eet eller andet som nogle mj'ere ville kunne undvære.
Jo jo bevars katastrofekurs er måske så meget sagt, men der er efter min smag, og en del andre tidligere og nuværende abonnenter, for mange artikler om bl.a. nogen der en gang i tiders morgen har kørt med et eller andet tog og taget nogle billeder et eller andet sted. Det er som om 1:1 begynde at fylde for meget i bladet. Der mangler flere gør-det-selv artikler, besøg ved private og klubber, bygge opskrifter og erfaringsdeling, altså flere mj-relateret ting, og helst uden de store gentagelser .
Personligt holder jeg både banen og lokomotivet, fordi lokomotivet henvender sig, set med mine øjne mest til min interesse for 1:1 hvor banen plejer at dække modeltog. Men igen det er jo set med mine øjne. Har over flere perioder abonneret på banen og synes kvaliteten har svinget meget. Hellere få interessante sider end 120 hvor de 100 kunne undværes.
Men det er et stort tabt at miste banen, har altid glædet mig som et lille barn når jeg så det i postkassen.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Kunne du ikke af hensyn til vi andre brugere lade være med at henvise til din hjemmeside som er "tom"?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.671
Man vel ikke sige at hjemmesiden er tom - der lidt skrift, ikke meget - men tom er den da ikke
Det der bliver diskuteret om Banens kurs, hvor der bliver "klaget" for meget skriveri af Hans Gerner Christensen, det er det som min kone farer over med det samme, og er vel en del af det, der har fået hende med til lege med tog .......
Så hurra for hans kærlighed til MO & Litra D ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.074
Kunne du ikke af hensyn til vi andre brugere lade være med at henvise til din hjemmeside som er "tom"?
:O var det så stort et problem at klikke - se der ikke var det store - og så væk igen... at du bare måtte ud med det her i en debat om Banen...?
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 158
Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Tak til Vido for det enorme arbejde, han har lagt i ”banen” og dermed i vores fælles hobby.
Jeg har bestemt ikke altid været fan af bladet, selvom det, efter min mening, har gennemgået et voldsomt kvalitetsløft gennem det sidste par år.
Men for mig er det absolut positivt, når banen, lokomotivet og de andre skandinaviske blade skriver om emner, der ikke interesserer mig så længe, der bare er noget til mig også.
Vores hobby er så bred og alsidig, at det må være en ”Hercules” opgave at tilfredsstille alle. Og lige netop her synes jeg Vido har evnet at sammensætte en meget bred palette, som har kunnet tiltrække både nye og gamle MJ’ere, digitale og analoge på tværs af skala og strøm.
Selvfølgelig ville det være dejligt at åbne et blad, hvor alt indhold kunne lappes ind, som en kat ved en skål fløde. Men det blad, som kun tilfredsstiller mit indskrænkede interessefelt, vil få en meget kort levetid – heldigvis. For hvor skulle jeg ellers hente inspiration i min videre udvikling i hobbyen…
Håber ”nogen” har overskud, lyst og evner til at fylde hullet ud efter Vido og Banen…
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
mr-data
Indlæg: 805
Det var en meget kedelig nyhed, da dette blad nok er det bedste jeg kender; især fordi at ingen skala blev betragtet som vigtigere end andre eller diskrimineret. Desuden var det jo gennem banen at vi for alvor fik sat gang i produktionen af modeltog herhjemme.
Men som andre her nævner, så er der forhåbentlig nogen derude som kunne tænke sig at videreføre bladet. Jeg har selv haft de overvejelser, men har desværre hverken penge, tid eller evner (grafisk såvel som journalistik) til at gøre det.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Det var dog en meget sørgelig nyhed
Har med fryd læst artiklerne af Hans Gerner, og glædet mig til næste beretning, (hvor hulen skal han så øse af sin store erfaring og dejlige billder) og div. byggevejledninger bl.a af EVP , og og og - jeg kunne blive ved.
Jeg vil ønske Vido god vind fremover, for han har haft en stor andel i, at vi gennem de sidste år, har fået så mange danske modeller, og desuden har han jo da også været primus motor i, at Banen er blevet så lækkert et blad både artikel- som udstyrs-mæssigt.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.968
Sikke en trist nyhed! Takket være Banen tolv år siden, jeg begyndte at læse dansk.
Der skal være en person i stand til at fortsætte med Banen. Er der nogen her på Sporskiftet der tror, han kan gøre dette?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
futlgb
Elektriker og Lokomotivfører
Indlæg: 96
Det er dog en kedelig nyhed , jeg har med stor fornøjelse og glæde, købt og læst Banen i mange år...
Jeg håber, at Vido Hribar klare skærene, det fortjener du, men tak for din kæmpe indsats for dansk modeltog .
Hvis, der en modig fyr mk, som tør overtage bladet, er jeg klar til at købe..
Med venlig
Fut fut
Futlgb
Til store tog uden lup! www.dgmf.dk og Brandhøjbanen – Mini-jernbane med damp, el og motordrevne lokomotiver. (brandhojbanen.dk)
1:10 5 tommer, 1:22,5 + Lenz 3,6 + WinDigiPet 9 + Lenz trådløse telefoner + Massoth Navigatorer + Mobiltelefonerne
Og for børnene: Roco`s gamle mus
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det var en trist nyhed at Banen lukker og slukker.
Det vil blive savnet, der har været rigtig mange spændende artikler med. Kvaliteten har været hævet rigtig meget her i de senere år.
Og jeg holder på at Banen og Lokomotivet har haft suppleret hinanden rigtig fint op.
Men man har jo lov at håbe at der melder sig en seriøs køber nok.
Redaktøren ønskes al mulig held og lykke fremover. Det efter danske forhold store oplagstal og de mange annoncører der har været i hvert nr., taler vist for sig selv og viser klart behovet.
Af egen erfaring med bladarbejde (for en veteranjernbane) ved jeg at det er "Tordenskjolds Soldater", der gør sig gældende, ligesom det kræver utroligt meget arbejde. Men det er sjovt og spændende.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Finn Lekbo
Selvstændig
Indlæg: 117
Hej venner på Sporskiftet
Jeg har netop modtaget en mail, hvori det meddeles at Flemming Søeborg og Jan Thorup, starter et nyt blad i februar,en uge efter Nürnbergmessen,
Godt initiativ.
Finn Lekbo
Bedste Futhilsen
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Lidt mere info på Frisporets hjemmeside:
http://www.frisporet.dk/shop/index.php
- Martin
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det blad vil straks få min fulde opbakning, godt initiativ.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 754
Så nåede posten frem til mig med det sidste nummer - og efter denne tråd kunne indstikket jo ikke komme som en overraskelse, men det er nu stadig en trist historie - både for Vido og for de læsere som kommer til at savne bladet.
Jeg sidder nu tilbage og er blevet nysgerrig - har det fejlslagne salg af forlaget og det ovennævnte nye blad-tiltag misset hinanden? Jeg ved godt jeg ikke har forstand på produktion af tidsskrifter, men ville det ikke have været nemmere at overtage Banen, som nogen åbenbart var tæt på at gøre, end at starte forfra med et nyt?
Uanset hvad - jeg har været glad for Banen. Det har langt fra været alt i bladet der har haft min store interesse, men sådan er det også med andre blade. Men jeg har altid glædet mig til næste nummer!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.184
Mon ikke alting har sin pris - et kundekartotek (abonnenter) er jo normalt penge værd, og Vido drev Banen som levebrød og en forretning, ikke som en hobby eller et fritidsprojekt som Lokomotivet (Tog På Tryk) er.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
gnilre2
Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.
Indlæg: 229
Lidt mere info på Frisporets hjemmeside:
http://www.frisporet.dk/shop/index.php
- Martin
Ser rigtig godt ud.
Bare vi N kører så også i fremtiden får en god behandling med det stof der nu er om dette, som vi fik i "Banen".
I hvert fald et tiltag jeg påskønner på det kraftigste. Regn trykt med mig som abbonement.
Mvh Erling, Ribe.
Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling
Lustrup
Musiker
Indlæg: 14
Ja, det var et trist budskab efter 20 års arbejde. Vi har da stadigvæk brug for et dansk tidsskift, der præsenterer nyhederne (både i annoncer og artikler) samt giver gode tips til os banebyggere.
Også herfra stor tak til Vido Hribar for godt arbejde. Vi håber at nogen har lyst til at fortsætte arbejdet, så Banen bliver ved med at udkomme.
Ole Vedel
Indlæg: 1.171
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Ja, den positive nyhed står også på Banens hjemmeside:
http://banen.dk/
- Martin
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så er det jo spændende om der kommer et eller to blade ud af det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
mr-data
Indlæg: 805
Hvis det passer at Banen bliver videreført, vil det være årets bedste nyhed. Jeg har personligt et håb; at man overgår til det moderne A4-format son næsten alle magasiner benytter. Dette håb skyldes især, at det dels sikkert vil være nemmere at finde et trykkeri som kan gøre det billigere (eftersom dette jo er et standardformat); dels vil det give væsentlig bedre plads på siderne til forskellige slags tegninger.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.671
Man må næsten ikke håbe, at det ender med, at Banen fortsætter + et nyt, og så er der Lokomotivet - kan der være økonomi til 3 blade i den lille skare i DK ??
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.968
Hvis Banen er fortsat er en vidunderlig julegave!
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej.
Jeg tror at det er en og samme blad der skrives om, men er det ikke det? Vælger jeg nok Flemming Søeborg og Jan Thorup's blad. Flemming Søeborg har igenem tiden skrevet nogle virkelige gode atikler i Banen og har stor erfaring der i. Se blot den sidste nr. af banen, de fleste indlæg er hans. Mon ikke der er et sammen arbejde på gang? Jeg håber det er sådan det er, der er ikke plads nok til tre blade, med de få vi er her i Danmark.
MVH Modeljernbane
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.968
De seneste nyheder om Banen ikke er gunstig: www.banen.dk
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Til gengæld er Spor og Baners hjemmeside ved at være klar:
http://www.sporogbaner.dk
Jeg havde dog håbet at der var plads til begge blade.
- Martin
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Der er tilsyneladende stadigt håb for Banen (taget fra banen.dk)
Forhandlingerne fortsætter…
I de mails vi dagligt modtager fra vores læsere, beklager mange, at ’banen’ måtte stoppe på grund af sygdom, og udtrykker samtidig håbet om, at vores blad må fortsætte. Jeg håber også, at det kun er et midlertidigt stop, fordi der igen har meldt sig et par interesserede, denne gang fra ’trekantsområdet’, som muligvis vil fortsætte udgivelsen. Det korte af det lange er altså: Forhandlingerne fortsætter!
Med venlig hilsen
Vido Hribar
Den gamle redaktør
- Martin
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg tror ikke at markedet evt kan bære tre modeljernbanetidsskrifter (når vi regner Lokomotivet med). Men det må tiden vise hvad det ender med. Indholdet i det kommende Spor og baner ser i hvert fald meget lovende ud. Men det er så min mening.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.