Hej Sporskiftere.
Er der nogen blandt jer, der kender navn og/eller mail til Märklins agent i Danmark.
Jeg har et problem, som kræver indblanding fra ham/dem.
Sagen er den, at jeg for mere end 9 måneder siden (07.02.2017) indleverede et lokomotiv (#36242 BR 24) til garantireparation hos Nettog ApS.
Lokomotivet er et MHI lokomotiv og som sådan dækket af 5 års garanti. Jeg har fået en kvittering på indleveringen og har med jævne mellemrum spurgt til fremdriften. Nettogs standard svar har hver gang været ("jamen, det tager altid meget lang tid hos M. Der er ikke styr på ret meget ... ect:").
Seneste svar for et par måneder siden var "Nu har M skiftet direktør på reparations afdelingen, så nu kommer der styr på sagerne".
Som I næsten kan forstå er der stadig ikke noget svar.
Senest har jeg kontaktet Märklin direkte, som desværre ikke kan hjælpe mig uden et reparationsnummer, som Nettog af en eller anden grund ikke kan finde eller vil udlevere.
Hvad gør jeg?
Märklins agent må vel kunne gå "bagom" systemet og finde mit lokomotiv!
Jeg er efterhånden meget utålmodig og til dels rådvild, så HJÆLP please med gode ideer til hvordan jeg kommer videre.
Vh vectra
(Torben E)
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Hvis du søger her på Sporskiftet, kan du finde noget her ( dog 2010 ):
https://www.sporskiftet.dk/forum/danske-import%C3%B8rer-af-roco-og-m%C3%A4rklin
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Hej Torben. Du er desværre ikke den første der har den oplevelse med Nettog. De er flinke, når du betaler, men ved reklamationer, så forsvinner de som dug for solen.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
fjorbak
Indlæg: 583
Hejsa
Ja men det er Klaus Hactonen@maerklin.de prøv set, ellers må du spørge dig for i en forretning, eller endnu bedre ring til Märklin.
NB.: Efternavnet er sikkert stavet forkert men søg på nettet, men det skulle være lidt af vejen
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
fjorbak
Indlæg: 583
Hej igen
Tænkle det nok hans efternavn var stavet forkert her er den korrekte navn Claus Aaltonen men du skal sende mailen til Marklin.de
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Jeg kan godt forstå at du vil videre med det her, efter 9 måneder skal man ikke være efterladt i en situation som din.
Det er ikke min erfaring at Märklin har det serviceniveau, tværtimod, den ene gang jeg har indleveret et tog fik jeg et andet fremsendt på under 2 uger. Her hed forhandleren også Kystbanen, og så kan jeg da konstatere at toget hurtigt blev sendt afsted og forhandleren hurtigt kontaktede mig da et nyt var landet i butikken + en fabrik som reagerede hurtigt.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Jeg kan godt forstå at du vil videre med det her, efter 9 måneder skal man ikke være efterladt i en situation som din.
Det er ikke min erfaring at Märklin har det serviceniveau, tværtimod, den ene gang jeg har indleveret et tog fik jeg et andet fremsendt på under 2 uger. Her hed forhandleren også Kystbanen, og så kan jeg da konstatere at toget hurtigt blev sendt afsted og forhandleren hurtigt kontaktede mig da et nyt var landet i butikken + en fabrik som reagerede hurtigt.
På det pkt. med Märklin's service, har jeg samme oplevelse ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Indlæg: 101
Hvor er det dejligt, at der findes et forum som Sporskiftet!
Tak for alle de gode og konstruktive forslag og svar. Jeg vil straks kontakte Claus fra Märklin og holde jer orienteret om fremskridtene.
Venligst
Vectra
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej
Selvom jeg ikke er meget for at forsvare dårlig behandling af reklamationer hos en forhandler, er der dog det problem, at Märklin er håbløst bagud med raparationer.
Dels har fabrikken været næsten lukket et år pga. ombygning, og dels har man i den periode købt produkter fra underleverandører til at erstatte den manglende produktion.
Om det er årsagen til den meget store mængde af reklamationer, kan jeg ikke udtale mig om, men det kunne være en forklaring.
Det løser naturligvis ikke kundernes og dermed også forhandlernes problem, men på den anden side, kan man som forretningsdrivende heller ikke bare bytte den defekte til en anden fra lageret, for så står men selv med et problem og et stort tab.
På den anden side synes jeg også, at forbrugerne skal huske på, at de har købt et produkt til en pris langt under hvad produktet skulle koste, og derfor kan man vel heller ikke forvente meget service, selvom lovgivningen siger noget andet.
Når man køber et produkt i en lavprisforretningen eller på internettet, er rådgivning opg service som regel skåret væk, eller besværliggjort i en grad så forbrugeren giver op på forhånd.
Så er det jo op til forbrugeren, hvor man vil handle i fremtiden.
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
fjorbak
Indlæg: 583
Hejsa
Når man pegerfingere af nogen skal man huske at der er nogen af fingere der peger mod en selv, hvad mener jeg så med det, som klageren skriver kan han ikke få noget igennem uden et reklamationsnr mon ikke problemet ligger i at du har smidt din seddel væk ??
Så det kunne være at man lige skal klappe hesten og tænke på de fingere der peger mod en selv, det er så let at sige det er forhandleren, men til dem der er medlem af Märklin ved hvor lang tid det tager at få den vogn som er bestilt i foråret og da jeg ved at den er bestilt direkte kan jeg ikke skyde skylden på andet end Märklin.
Så sent som på Märklindagene i år solgte man ud af fejlprodukter næsten til samme pris som nyt, er det så os der er ikke for kloge eller hvad.
Husk det med fingerne i frem og tre mindst tilbage, altså lad være med at pege af andre, som i kan se længere oppe i tråden fik han navnet på Claus af mig, elsker fortsat Märklin
Ha en god dag ;) ;)
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 994
Jamen saa maa du jo hellere have fat i Forbrugerombudsmanden.
Hvis det er sandt at din forretning (Nettog) har mistet dit reparationsnummer, -eller hvis de paa anden maade naegter at give den information og service du har RET TIL, maa de jo faa forbrugerstyrelsen paa halsen.
Uanset om du har koebt i en lavpris-butik eller hvad der end sker i Märklin-biksen, har du krav paa en hvis service. (Ifoelge dansk lov)
Hvis en garanti-fejl ikke kan udbedres indendof ren given periode, har du ret til at ophaeve handlen og faa pengene retur,
Derimod kan det vaere at Märklin-importoeren IKKE kan hjaelpe dig, hvis det viser sig at forretningen er parallel-importoer. (Hvilket jeg naturligivs ikke ved om de er, men en dansk Märklin-agent kan ikke vaere ansvarlig for hvad folk goer "udenom" den oficielle kanal)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Marklin4me
Indlæg: 552
Bemærk nu hvad der står i opslaget!
Ordene garanti og reklamationsret bruges ofte i flæng. Vær opmærksom på at det betyder noget forskelligt! Reklamationsret er den ret købeloven giver dig til at klage over en fejl og / eller mangler ved den vare du har købt. Garanti er noget mere som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.
Dette betyder at garanti er bedre end købeloven. Når man få garanti på en vare, skal du have nogle fordele udover de rettigheder, du allerede har efter købeloven. Garantien skal f.eks. vare længere end de 2 år reklamationsret, du allerede har efter købeloven, eller den skal dække mere - eksempelvis slid!
Man har ret til reklamation i 2 år. det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for en del af varen. Dog skal man være opmærksom på at reklamationsretten kan ophøre tidligere, såfremt varen ikke er beregnet til at holde i 2 år.
Hvis varen viser sig at være mangelfuld er der flere løsningsmuligheder i købeloven.
Man kan få - :
- manglen afhjulpet, f.eks. få varen repareret.
- varen byttet til en ny.
- afslag i prisen.
- pengene tilbage - hæve købet.
Hvis det sidste vælges, kan sælger dog afvise dette ved at få varen repareret, give afslag i pris eller bytte til ny.
Når det er sagt så skal man kigge på bevisbyrden.
Det er forbrugeren som skal bevise fejl på varen er en mangel efter købeloven. I de første 6 måneder gælder formodningsreglen. Dette betyder at man som forbruger ikke skal bevise andet end at varen har en fejl eller mangel, som man nu klager over. Fra 7 måned til 24 måneder skal forbrugeren kunne bevise at den fejl der klages over også var der, de man fik varen udleveret.
Sluttelig - så er der ingen af os der ved om forretningen har udfyldt et garantibevis fra forretningens side eller fra leverandørens side. Om der står at gyldig bon/kvittering er gyldighedsbevis ud over reklamationsretten, hvilket vi så ikke kan udtale os om.
Jeg skrev dette indlæg, for i korte termer at forklare forskellen på Garanti og reklamationsret. Ikke for at dømme nogen
P.s jeg har redigeret pga tastefejl.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
MAB
Staten
Indlæg: 548
Vil man virkelig kontakte Claus Aaltonen, agenten for Märklin i skandinavien, fordi man er havnet i en tvist med en forhandler?
Det svarer til at jeg kontakter importøren af Citroën i Danmark, hvis jeg skulle ryge ud i en tvist med den forhandler, hvor jeg har købt min Berlingo.
Det kan da aldrig involvere andre end køber og sælger!
Hilsen Martin
gejo
Indlæg: 668
Det forekommer mig på grund af svarene, at mange lever i en gammel opfattelse af, at der findes en grossist/importør.
Claus Altonen er så vidt jeg ved ikke importør men ansat af Märklin, og forhandlerne handler idag direkte ved Märklin. Det gælder iøvrigt også biler. Det giver derfor god mening at henvende sig til Märklins repræsentant eller direkte til Märklin, især da det er Märklin, der har udviddet garantien for MHI og Insider produkter.
Det er min erfaring - godt nok i forbindelse med en bil jeg havde - at sætter forhandleren sig "på tværs" med henvisning til producenten, kan det hjælpe ganske meget at sende denne oplysning fra forhandleren til producenten for at få den bekræftet. I mit tilfælde viste det sig, at forhandleren ville spare en udgift men tørede den af på producenten.
Jeg siger ikke det samme er tilfældet her, men er Märklin problemet, vil det da være rart at få det bekræftet. Jeg er enig i, at det må være muligt at få reparationsnummeret.
Gert
TogSvendsen
Indlæg: 438
Skååål! Det var noget af en påstand at slynge ud. Hvor i alvderden har du dokumentation for den påstand?
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Vil man virkelig kontakte Claus Aaltonen, agenten for Märklin i skandinavien, fordi man er havnet i en tvist med en forhandler?
Det svarer til at jeg kontakter importøren af Citroën i Danmark, hvis jeg skulle ryge ud i en tvist med den forhandler, hvor jeg har købt min Berlingo.
Det kan da aldrig involvere andre end køber og sælger!
Derudover kan det komme på tale at lade handlen gå tilbage, hvis produktet fortsat er omfattet af reklamationsretten og forhandleren ikke sørger for rep. indenfor en rimelig tid.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Skååål! Det var noget af en påstand at slynge ud. Hvor i alvderden har du dokumentation for den påstand?
Fra hestens mund såmænd
Det var på det tidspunkt hvor Hobbytrade leverede ølvogne og de nye MY skulle have været leveret. Men der var problemer med underleverandøren, så de danske ikke blev leveret til julehandlen
Hvis det ikke skulle være sandt, er jeg blevet groft misinformeret af folk i branchen, hvilket jeg stærkt betvivler. Så velbekomme med din skål
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion