Picture

vectra

Bygningsingeniør

Tisvildeleje

Indlæg: 80

PB

Märklin agent i Danmark?

Hej Sporskiftere.
Er der nogen blandt jer, der kender navn og/eller mail til Märklins agent i Danmark.
Jeg har et problem, som kræver indblanding fra ham/dem.

Sagen er den, at jeg for mere end 9 måneder siden (07.02.2017) indleverede et lokomotiv (#36242 BR 24) til garantireparation hos Nettog ApS.
Lokomotivet er et MHI lokomotiv og som sådan dækket af 5 års garanti. Jeg har fået en kvittering på indleveringen og har med jævne mellemrum spurgt til fremdriften. Nettogs standard svar har hver gang været ("jamen, det tager altid meget lang tid hos M. Der er ikke styr på ret meget ... ect:").
Seneste svar for et par måneder siden var "Nu har M skiftet direktør på reparations afdelingen, så nu kommer der styr på sagerne".

Som I næsten kan forstå er der stadig ikke noget svar.
Senest har jeg kontaktet Märklin direkte, som desværre ikke kan hjælpe mig uden et reparationsnummer, som Nettog af en eller anden grund ikke kan finde eller vil udlevere.
Hvad gør jeg?
Märklins agent må vel kunne gå "bagom" systemet og finde mit lokomotiv!

Jeg er efterhånden meget utålmodig og til dels rådvild, så HJÆLP please med gode ideer til hvordan jeg kommer videre.

Vh vectra
(Torben E)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.970

PB

Hvis du søger her på Sporskiftet, kan du finde noget her ( dog 2010 ):

https://www.sporskiftet.dk/forum/danske-import%C3%B8rer-af-roco-og-m%C3%A4rklin

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.211

PB

Hej Torben. Du er desværre ikke den første der har den oplevelse med Nettog. De er flinke, når du betaler, men ved reklamationer, så forsvinner de som dug for solen.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 567

PB

Hejsa

 

Ja men det er Klaus Hactonen@maerklin.de prøv set, ellers må du spørge dig for i en forretning, eller endnu bedre ring til Märklin.

NB.: Efternavnet er sikkert stavet forkert men søg på nettet, men det skulle være lidt af vejen

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

http://www.mist-kop.dk/

http://3modul.dk

http://fjorbak.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 567

PB

Hej igen

Tænkle det nok hans efternavn var stavet forkert her er den korrekte navn Claus Aaltonen men du skal sende mailen til Marklin.de

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

http://www.mist-kop.dk/

http://3modul.dk

http://fjorbak.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 264

PB  Blog

Jeg kan godt forstå at du vil videre med det her, efter 9 måneder skal man ikke være efterladt i en situation som din.

Det er ikke min erfaring at Märklin har det serviceniveau, tværtimod, den ene gang jeg har indleveret et tog fik jeg et andet fremsendt på under 2 uger. Her hed forhandleren også Kystbanen, og så kan jeg da konstatere at toget hurtigt blev sendt afsted og forhandleren hurtigt kontaktede mig da et nyt var landet i butikken + en fabrik som reagerede hurtigt.

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.970

PB

esben2009 skrev:

Jeg kan godt forstå at du vil videre med det her, efter 9 måneder skal man ikke være efterladt i en situation som din.

Det er ikke min erfaring at Märklin har det serviceniveau, tværtimod, den ene gang jeg har indleveret et tog fik jeg et andet fremsendt på under 2 uger. Her hed forhandleren også Kystbanen, og så kan jeg da konstatere at toget hurtigt blev sendt afsted og forhandleren hurtigt kontaktede mig da et nyt var landet i butikken + en fabrik som reagerede hurtigt.

På det pkt. med Märklin's service, har jeg samme oplevelse ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

vectra

Bygningsingeniør

Tisvildeleje

Indlæg: 80

PB

Hvor er det dejligt, at der findes et forum som Sporskiftet!   Smile

Tak for alle de gode og konstruktive forslag og svar. Jeg vil straks kontakte Claus fra Märklin og holde jer orienteret om fremskridtene.

Venligst

Vectra

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 837

PB  Blog

Hej

Selvom jeg ikke er meget for at forsvare dårlig behandling af reklamationer hos en forhandler, er der dog det problem, at Märklin er håbløst bagud med raparationer.

Dels har fabrikken været næsten lukket et år pga. ombygning, og dels har man i den periode købt produkter fra underleverandører til at erstatte den manglende produktion.

Om det er årsagen til den meget store mængde af reklamationer, kan jeg ikke udtale mig om, men det kunne være en forklaring.

Det løser naturligvis ikke kundernes og dermed også forhandlernes problem, men på den anden side, kan man som forretningsdrivende heller ikke bare bytte den defekte til en anden fra lageret, for så står men selv med et problem og et stort tab.

På den anden side synes jeg også, at forbrugerne skal huske på, at de har købt et produkt til en pris langt under hvad produktet skulle koste, og derfor kan man vel heller ikke forvente meget service, selvom lovgivningen siger noget andet.

Når man køber et produkt i en lavprisforretningen eller på internettet, er rådgivning opg service som regel skåret væk, eller besværliggjort i en grad så forbrugeren giver op på forhånd.

Så er det jo op til forbrugeren, hvor man vil handle i fremtiden.

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 567

PB

Hejsa

Når man pegerfingere af nogen skal man huske at der er nogen af fingere der peger mod en selv, hvad mener jeg så med det, som klageren skriver kan han ikke få noget igennem uden et reklamationsnr mon ikke problemet ligger i at du har smidt din seddel væk ??

Så det kunne være at man lige skal klappe hesten og tænke på de fingere der peger mod en selv, det er så let at sige det er forhandleren, men til dem der er medlem af Märklin ved hvor lang tid det tager at få den vogn som er bestilt i foråret og da jeg ved at den er bestilt direkte kan jeg ikke skyde skylden på andet end Märklin. Tongue

Så sent som på Märklindagene i år solgte man ud af fejlprodukter næsten til samme pris som nyt, er det så os der er ikke for kloge eller hvad. Smile

Husk det med fingerne i frem og tre mindst tilbage, altså lad være med at pege af andre, som i kan se længere oppe i tråden fik han navnet på Claus af mig, elsker fortsat Märklin

Ha en god dag ;)  ;)  Wink

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

http://www.mist-kop.dk/

http://3modul.dk

http://fjorbak.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spanien

Indlæg: 889

PB  Hjemmeside

Jamen saa maa du jo hellere have fat i Forbrugerombudsmanden. 

Hvis det er sandt at din forretning (Nettog) har mistet dit reparationsnummer, -eller hvis de paa anden maade naegter at give den information og service du har RET TIL, maa de jo faa forbrugerstyrelsen paa halsen.

Uanset om du har koebt i en lavpris-butik eller hvad der end sker i Märklin-biksen, har du krav paa en hvis service. (Ifoelge dansk lov)
Hvis en garanti-fejl ikke kan udbedres indendof ren given periode, har du ret til at ophaeve handlen og faa pengene retur,

Derimod kan det vaere at Märklin-importoeren IKKE kan hjaelpe dig, hvis det viser sig at forretningen er parallel-importoer. (Hvilket jeg naturligivs ikke ved om de er, men en dansk Märklin-agent kan ikke vaere ansvarlig for hvad folk goer "udenom" den oficielle kanal)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 494

PB

 

Bemærk nu hvad der står i opslaget!  

Ordene garanti og reklamationsret bruges ofte i flæng. Vær opmærksom på at det betyder noget forskelligt! Reklamationsret er den ret købeloven giver dig til at klage over en fejl og / eller mangler ved den vare du har købt. Garanti er noget mere som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig. 

Dette betyder at garanti er bedre end købeloven. Når man få garanti på en vare, skal du have nogle fordele udover de rettigheder, du allerede har efter købeloven. Garantien skal f.eks. vare længere end de 2 år reklamationsret, du allerede har efter købeloven, eller den skal dække mere - eksempelvis slid!

Man har ret til reklamation i 2 år. det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for en del af varen. Dog skal man være opmærksom på at reklamationsretten kan ophøre tidligere, såfremt varen ikke er beregnet til at holde i 2 år.

Hvis varen viser sig at være mangelfuld er der flere løsningsmuligheder i købeloven.

Man kan få - :

- manglen afhjulpet, f.eks. få varen repareret.

- varen byttet til en ny.

- afslag i prisen.

- pengene tilbage - hæve købet.

Hvis det sidste vælges, kan sælger dog afvise dette ved at få varen repareret, give afslag i pris eller bytte til ny.

Når det er sagt så skal man kigge på bevisbyrden.

Det er forbrugeren som skal bevise fejl på varen er en mangel efter købeloven. I de første 6 måneder gælder formodningsreglen. Dette betyder at man som forbruger ikke skal bevise andet end at varen har en fejl eller mangel, som man nu klager over. Fra 7 måned til 24 måneder skal forbrugeren kunne bevise at den fejl der klages over også var der, de man fik varen udleveret.

Sluttelig - så er der ingen af os der ved om forretningen har udfyldt et garantibevis fra forretningens side eller fra leverandørens side. Om der står at gyldig bon/kvittering er gyldighedsbevis ud over reklamationsretten, hvilket vi så ikke kan udtale os om.

Jeg skrev dette indlæg, for i korte termer at forklare forskellen på Garanti og reklamationsret. Ikke for at dømme nogen Smile

 P.s jeg har redigeret pga tastefejl.

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin CS3+, CS2, M og C skinner

 www.marklinfan.dk ; www.marklin4me.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 482

PB

Vil man virkelig kontakte Claus Aaltonen, agenten for Märklin i skandinavien, fordi man er havnet i en tvist med en forhandler?

Det svarer til at jeg kontakter importøren af Citroën i Danmark, hvis jeg skulle ryge ud i en tvist med den forhandler, hvor jeg har købt min Berlingo. 

Det kan da aldrig involvere andre end køber og sælger!

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 458

PB

Det forekommer mig på grund af svarene, at mange lever i en gammel opfattelse af, at der findes en grossist/importør.

Claus Altonen er så vidt jeg ved ikke importør men ansat af Märklin, og forhandlerne handler idag direkte ved Märklin. Det gælder iøvrigt også biler. Det giver derfor god mening at henvende sig til Märklins repræsentant eller direkte til Märklin, især da det er Märklin, der har udviddet garantien for MHI og Insider produkter.

Det er min erfaring - godt nok i forbindelse med en bil jeg havde - at sætter forhandleren sig "på tværs" med henvisning til producenten, kan det hjælpe ganske meget at sende denne oplysning fra forhandleren til producenten for at få den bekræftet. I mit tilfælde viste det sig, at forhandleren ville spare en udgift men tørede den af på producenten.

Jeg siger ikke det samme er tilfældet her, men er Märklin problemet, vil det da være rart at få det bekræftet. Jeg er enig i, at det må være muligt at få reparationsnummeret.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 189

PB

Rep Neslein skrev:
Dels har fabrikken været næsten lukket et år pga. ombygning, og dels har man i den periode købt produkter fra underleverandører til at erstatte den manglende produktion.

Skååål! Det var noget af en påstand at slynge ud. Hvor i alvderden har du dokumentation for den påstand?

__________________

3-skinne, primært Märklin med C-skinner. Digitalt.

Like 2 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.894

PB  Hjemmeside

MAB skrev:

Vil man virkelig kontakte Claus Aaltonen, agenten for Märklin i skandinavien, fordi man er havnet i en tvist med en forhandler?

Det svarer til at jeg kontakter importøren af Citroën i Danmark, hvis jeg skulle ryge ud i en tvist med den forhandler, hvor jeg har købt min Berlingo. 

Det kan da aldrig involvere andre end køber og sælger!

Det synes jeg da er naturligt, da forhandleren fastholder, at problemet ligger hos Märklin! En afklaring er fint. Har forhandleren ret, kan køberen trygt stole på forhandleren, i modsat fald, har de jo virkelig noget at snakke om.

Derudover kan det komme på tale at lade handlen gå tilbage, hvis produktet fortsat er omfattet af reklamationsretten og forhandleren ikke sørger for rep. indenfor en rimelig tid.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 2 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 837

PB  Blog

TogSvendsen skrev:

Rep Neslein skrev:
Dels har fabrikken været næsten lukket et år pga. ombygning, og dels har man i den periode købt produkter fra underleverandører til at erstatte den manglende produktion.

Skååål! Det var noget af en påstand at slynge ud. Hvor i alvderden har du dokumentation for den påstand?

Fra hestens mund såmænd

Det var på det tidspunkt hvor Hobbytrade leverede ølvogne og de nye MY skulle have været leveret. Men der var problemer med underleverandøren, så de danske ikke blev leveret til julehandlen

Hvis det ikke skulle være sandt, er jeg blevet groft misinformeret af folk i branchen, hvilket jeg stærkt betvivler. Så velbekomme med din skål

 

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.