Picture

Grouleff

Odense M

Indlæg: 23

PB

Drev.

Halløj alle I elektronik nørder......

Jeg er i planlægnings fasen af en spor N bane og der skal selvfølgelig være en sportavle dertil. Mine toge køre digital, men sporskifter, signaler osv er ANALOG. Jeg vil gerne lave tavlen med tilbagmeldning fra sporskifterne. Jeg har valgt Peco PL-10w drev. Jeg har valgt ikke at tilkøbe Peco PL-13 eler PL-15 pga. af prisen. Er det muligt at kunne lave skift af hjertestykket og tilbagemeldning til tavlen med 1 TRYKKNAP og noget hjemmebygget omskiftning?? Jeg har dog ikke selv evnen til at regne ud hvordan det skal laves, men hvis der er en der kan hjælpe med en tegning og komponenter skal jeg nok få det strikket sammen......

På forhånd tak......

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.069

PB

Grouleff skrev:

Halløj alle I elektronik nørder......

Jeg er i planlægnings fasen af en spor N bane og der skal selvfølgelig være en sportavle dertil. Mine toge køre digital, men sporskifter, signaler osv er ANALOG. Jeg vil gerne lave tavlen med tilbagmeldning fra sporskifterne. Jeg har valgt Peco PL-10w drev. Jeg har valgt ikke at tilkøbe Peco PL-13 eler PL-15 pga. af prisen. Er det muligt at kunne lave skift af hjertestykket og tilbagemeldning til tavlen med 1 TRYKKNAP og noget hjemmebygget omskiftning?? Jeg har dog ikke selv evnen til at regne ud hvordan det skal laves, men hvis der er en der kan hjælpe med en tegning og komponenter skal jeg nok få det strikket sammen......

På forhånd tak......

Som absolut ikke elektronikkyndig burde jeg måske lade være med at svare - men af samme årsag valgte jeg investere i sporskiftemotorer og tilhørende styring fra DCC Concepts, altsammen digitalt, for helt at undgå at skulle opfinde den dybe tallerken selv.
Her er der nemlig mulighed for at få tilbagemelding ved hjælp af en sportavle med LED'er - hvilket de kalder et Mimic Panel - uden at skulle trække kilometervis af ledning.
Det hele er så enkelt og intuitivt at sætte sammen, at selv jeg kan finde ud af det - og så er der tale om nogle virkelig gedigne ting, som DCC Concepts tør at give livstidsgaranti på, såfremt man tilslutter tingene korrekt og behandler dem ordentligt.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 646

PB  Hjemmeside

Jeg vil anbefale dig at se på Mollehems Gårdsproduktion og deres elektronik. IMHO er det noget elektronik, der er skruet rigtigt godt sammen og har alle de ting, du efterlyser, indbygget fra starten. Og det er let - synes jeg - at indstille og sætte op:

http://www.mollehem.se/index.php/electronics

Du kan downloade alle manualerne til produkterne, så du kan se, hvad de bruges til, og hvad man kan stille på.

Deres system bruges i "Jernhesten" og i N-Modul klubberne.

Peco PL-10w drev - ufff :-(   De er nogle strømslugere, men der er smæk på. Möllehems er i første omgang beregnet til brug af servoer, men der findes elektronik til spoler også.

 

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Grouleff

Odense M

Indlæg: 23

PB

Det er så fint med jeres svar, men det jeg efterlyser er en gød det selv løsning. Tænker det må være andre der har lavet sportavler før det blev den digitale verden. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Hvis du vil benytte Pecos PL10W magnetdrev. Er den bedste løsning at bruge Peco PL15. Den vil spare dig for mange ærgrelser. Jeg ved god det koster, men dette set op imod ærgrelserne senere, er pengene givet godt ud. Nu kunne det godt være tiltalerne at så benytte Peco PL13, da den er meget billigere. Lad være med det, de er ikke pengene værd, da printpladen i den hurtigt bliver ødelagt. 

En løsning kunne være selvbyg. Her kunne man jo købe et stk. PL15 og derfra kopier det. Om det det nogensinde bliver en god og tilfredsstillende løsning, Er jo så op til en selv. Personligt mener jeg ikke at det er tiden og pengene værd, at lave det selv. Husk på at det vil løbe op, når der skal indkøbes materialer ex. Det er jo selvfølgelig noget man kan regne på. Da der er så mange andre ting at bruge tiden på, når man bygger Modeltog, ville jeg vælge at bruge den der kan købes.

Lige som andre svare, vil jeg ikke anbefale Peco PL10W magnet drev. Det er ikke den optimale løsning, du vil bruge. På den lange bane er det bedre at benytte servo eller motor drev, hvilke du vil blive meget mere tilfreds med.

Nu kender jeg ikke meget til spor N. Men tror ikke der meget forskel i konstruktionen af sporskifterne fra Peco i spor N og H0. Tungerne på Peco sporskifter nysølvplade bukket i profil. Der hvor tungen skal drives fra side til side, sidder der en lille flig. Der er bukket igennem det stykke plast der driver tungerne fra side til side. Dette sted er det svage punkt på Peco sporskifter.  Pecos PL10W magnet drev, slår så hårdt når de skifter. At den flig, som holder tungerne på plads, med tiden knækker. Dette sker ved at den bukkede profil som udgør tungen, bliver presset hårdt imod den modstående skinne, at profilet bliver brækket frem og tilbage ved brug.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MY1104

Indlæg: 107

PB

Hvis det kun er til sportave og det skal være nemt og hurtigt, vil jeg købe en Roco z21 den hvide. Det er hurtigt at lave en sportavle på tablet og styring til togene er ganske god

 

Med modelbane hilsen

 

Anders

__________________

I morgen er i dag historie.

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 948

PB  Blog

Grouleff skrev:

Halløj alle I elektronik nørder......

Jeg er i planlægnings fasen af en spor N bane og der skal selvfølgelig være en sportavle dertil. Mine toge køre digital, men sporskifter, signaler osv er ANALOG. Jeg vil gerne lave tavlen med tilbagmeldning fra sporskifterne. Jeg har valgt Peco PL-10w drev. Jeg har valgt ikke at tilkøbe Peco PL-13 eler PL-15 pga. af prisen. Er det muligt at kunne lave skift af hjertestykket og tilbagemeldning til tavlen med 1 TRYKKNAP og noget hjemmebygget omskiftning?? Jeg har dog ikke selv evnen til at regne ud hvordan det skal laves, men hvis der er en der kan hjælpe med en tegning og komponenter skal jeg nok få det strikket sammen......

På forhånd tak......

Sjovt som alle vil have dig til at gå digitalt på dine signaler og sporskift - når du netop skriver analog på den del.

Jeg kan ikke beskrive hvordan du gør det med 1 trykknap. Men hvis du nu kunne se bort fra det. Så kan du bruge vippeomskiftere. (Enten med fjeder eller fast position - afh af drevene, som jeg ikke kender! Styres)

Ellers tror/mener jeg at möllehem har noget der kan styre det med trykknapper- men ikke en, der skal som minimum trykkes på to, for at lave en togvej igennem en station.

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.