Hej
Jeg har prøvet at bygge et bremsemodul efter tegning af Jørnebanen.
Lokomotiverne giver en meget kort acceleration når lokomotivet passerer fra overgangsektoren til bremsesektoren.
Er der nogen der kan give et bud på, hvad der kan være årsagen?
Hilsen
Kurt P
Attachment | Størrelse |
---|---|
Jørnebanen-1.pdf | 1.24 MB |
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 606
Et forslag er at slå al analog drift fra i dekoderne - det laver nemlig ballade
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
gejo
Indlæg: 674
Mit bedste bud er, at du har vendt dioden til overgangzonen forkert. Den skulle gerne levere en negativ spænding til midterskinnen.
hilsen Gert
Kurt P
Pensionist
Indlæg: 17
Hej Gert
Tak for dit svar. Jeg måler en vekselspænding på 16V i overgangszonen. Er det korrekt?
Hvilken diode vil du foreslå, at jeg skal vende?
Hilsen Kurt
gejo
Indlæg: 674
Hej Kurt
Ja, hvis der ikke befinder sig et lokomotiv på overgangszonen, er det rigtigt, at du vil måle en vekselspænding - det skyldes modstanden R1. Du skal ikke vende nogen dioder, men være sikker på, at de er vendt som angivet på diagrammet. Du skal selvfølgelig også sikre dig, at R1 har den rigtige værdi.
Hvis det er iorden, så skulle det køre.
Hilsen Gert
Kurt P
Pensionist
Indlæg: 17
Hej Gert
Det lyder fornuftigt, men jeg har stadig problemer uanset hvilke CV værdier jeg prøver, jeg er ved at opgive esu decoderen, for jeg har ikke de samme problemer med Märklin decoderne.
R1 er på 1,5 kOhm. Jeg har fundet et Hollandsk diagram som minder meget om Jørne Banens diagram.
Har du andre forslag, det er ærgeligt at opgive lokomotivet.
Hilsen Kurt
gejo
Indlæg: 674
Hej Kurt
Nej, jeg har ikke noget bedre forslag, og når det virker med Märklins decodere, så er det ikke bremsemodulet, der giver problemer, men ESU decoderen. Jeg ved ikke om, det kan klares ved at ændre en CV værdi, men det er sandsynligt. Jeg har imidlertid for flere år siden besluttet ikke at bruge ESU's produkter og kan derfor ikke hjælpe dig med indstillingen af ESU's decodere.
Imidlertid er ESU's produkter meget brugt og foretrukket af mange danske modelbanefolk, så der er sikkert mange på dette fora, som kan give dig et godt råd.
Hilsen Gert
Kurt P
Pensionist
Indlæg: 17
Hej Gert
Tak for dit indlæg.
Jeg håber andre ser denne tråd og måske kan give et godt indspark.
Hilsen
Kurt
Kurt P
Pensionist
Indlæg: 17
Hej Gert
Du fik mig til at fokusere på overgangszonens spænding. Jeg har målt den ved belastning, og det overrasker mig at spændingen kun er på 11 til 13V.
Dette er måske årsagen til, at først går lokomotivet lidt ned i fart på grund af den lave spænding, hvorefter den får 17V jævnspænding i bremsezonen som giver en acceleration inden opbremsning.
Er spændingsfaldet over R1 for stort?
Hilsen Kurt
gejo
Indlæg: 674
Hej Kurt
Du kan ikke bruge et voltmeter til at få viden om spænding og strøm i digitale kredsløb. Funktionen er som følger: På strækningen har lokomotivet almindelig digitalspænding. I overgangszonen sikrer modstanden, at digitalsignalet er synkront med strækningsspændingen, så længe slæbeskoen har fat i begge strømkredse, når så slæbeskoen har forladt strækningspunktkontakterne betyder modstanden ikke noget for lokomotivet, da strømmen gennem modstanden vil være alt for lille. Derimod forsyner dioden nu decoderen og lokomotivet med den negative del af digitalspændingen, som så skulle få decoderen til at indlede en nedbremsning. Når så slæbeskoen rammer standsestrækningen får den ikke længere den negative del af digitalspændingen, men på grund af kondensatoren en nogenlunde udjævnet negativspænding, som sikrer en sikker opbremsning af lokomotivet.
Altså ESU decoderens opførsel skal søges i decoderens indstillinger, og glem alt om at bruge et voltmeter på digitale spændinger. Det kan højst vise, om der er spænding på sporet.
Hilsen Gert