Hej igen
Er der en løsning på isolering (ifbm tilbagemelding) af 3 vejs sporskifte og de 3 krydsspor der findes i sortimentet? Evt. en guide? Hvis ikke hvordan deler man så sine sektioner op?
Pft.
Vh
Jacques
Indlæg: 16
Hej igen
Er der en løsning på isolering (ifbm tilbagemelding) af 3 vejs sporskifte og de 3 krydsspor der findes i sortimentet? Evt. en guide? Hvis ikke hvordan deler man så sine sektioner op?
Pft.
Vh
Jacques
ush
Indlæg: 100
Hej Jacques
Jeg havde selv det spørgsmål for noget tid siden, og fik det råd af en "garvet" gut inden for blokopdeling, at man altid havde sine blokke/sektioner på hver sin side at et sporskifte, så det har jeg gjort og det virker super godt.
Hilsen
Märklin H0 med C skinnerUffe
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
LauR90
Roskilde
Indlæg: 118
Hej Uffe. Kan du forklare lidt nærmere. Det lyder interessant...
ush
Indlæg: 100
Skal gerne prøve
Fra min hovedbane går sporet via en helix ned til skyggebanegården, selve helixen (som jo har to spor - et ned og et op) har jeg valgt som en blok/sektion (herefter kaldt blok) denne slutter lige før det første sporskifte på skyggebanegården, som består af 6 spor, så der er i alt 10 sporskift (5 ind og 5 ud) og alle 5 sporskift på hver side er udeladt fra nogen blok.
Det første spor i skyggebanegården, hos mig SB01 (SkyggeBanegård-spor01) starter ved første skinnestykke efter sporskiftet, i den første blok, hos mig SB-t01a (SkyggeBanegård-tilbagemelding01a) som melder spor optaget. Denne blok er ca halvdelen af selve sporets længde og går derefter over i SB-t01b (SkyggeBanegård-tilbagemelding01b) som er sidste del af spor 01 og som giver besked om at bremse.
Og kommer jeg fra den anden side, så er det bare 01b og derefter 01a
Når spor 01 så er optaget skifter SB-s01 (SkyggeBanegård-sporskift01) så til anden stilling og næste spor er klar.
I de programmer jeg har set til styring af sådanne ting (jeg bruger selv iTrain - og ja der er delte meninger, men det virker bare SUPER ) er der mulighed for at sætte en "margin" på længden af en blok og det har jeg gjort. Jeg har ingen sporskift med tilbagemelding.
Håber ovenstående giver mening, ellers ret mig endelig har været lidt tid om at beslutte hvilket system jeg ville bruge for at holde styr på alle tilbagemeldingerne og rækkefølgen af blokke, men er endt ved dette "system"
Skyggebanegård = SB (og så et nr)
Hovedspor = HS (og så et nr)
Sidespor = SS (og så et nr)
Rangerspor = RS (og så et nr)
Sporskift starter med s01 og så ellers der ud af....
Tolbagemeldinger starter med t01 og så ellers der ud af....
Kombinationen af kendingsbogstaver og tal syntes jeg gør det lettere at håndtere...... Hvad siger I til denne løsning ?
Hilsen
Märklin H0 med C skinnerUffe
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
Jacques123dk
Indlæg: 16
Hej Uffe
Det giver mening, men hvordan får sporskiftet strøm hvis det er isoleret på begge sider med omliggende blokke?
Det sporskifte du nævner der skifter position, det ligger altså så udenfor blokken, så en handling i én blok kan godt resultere i en handling i en anden blok eller i det her tilfælde udenfor alle blokke?
Vh
Jacques
jan mx
Indlæg: 91
hej Jacques
det Uffe mener er at sporskiftet skal høre til den ene af blokkene. Jeg har her lavet en tegning som viser hvordan det fungerer hver farve er en blok/sektion
håber det giver mening
mvh
Jan
mr-data
Indlæg: 805
Hej Uffe
Det giver mening, men hvordan får sporskiftet strøm hvis det er isoleret på begge sider med omliggende blokke?
Ved at udnytte at der ved overgangen fra sporskifte til andre sidder mulighed for tilslutning af strøm; det skulle kunne klares på samme måde som ved tilslutning af strøm til andre spor. Du burde kunne anvende noget ledning med de stik som Märklin (art.nr. 74995) eller tilslutningssæt på 1 m (art.nr. 74040) eller 2 meter (art.nr. 74042).
Husk i den forbindelse, at dine blokke forbindes med fase til midterleder (rød ledning), nul til en skinne (brun) og en skinne til din tilbagemelder (f.eks. S88). Sporskifter kan, hvis ikke de skal overvåges, istedet tilsluttes direkte til digital signal fra central eller booster. Der kan du med fordel anvende et forsyningskabel under dine skinner hvorfra du så med stikledninger henter strømmen til dine blokke.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
ush
Indlæg: 100
Det er slet ikke noget problem vedr. banestrøm, da det jo kun er den ene side man skal afbryde og derved er der jo stadig fuld strøm på hele anlægget. Der er jo også kun en tilbagemeldings- ledning til hver bloksektion. (godt grafisk overblik ovenfor)
Jeg har dog bestemt mig for at sætte banestrøm til for ca. hver 2-3 meter spor, blot for at sikre mig der er strøm nok og at det er jævnt fordelt
Et lille ps. så har jeg ekstern strøm til mine sporskiftedrev så de ikke "trækker" fra banestrømmen.
Hilsen
Märklin H0 med C skinnerUffe
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
ush
Indlæg: 100
hej Jacques
det Uffe mener er at sporskiftet skal høre til den ene af blokkene. Jeg har her lavet en tegning som viser hvordan det fungerer hver farve er en blok/sektion
håber det giver mening
mvh
Jan
Hej Jan
Det ser godt ud, men er ikke helt som jeg køre det, da jeg ikke har sporskift med inde i mine blokke, så selve sporskiftene er uden for de enkelte blokke, men hver blok kan reservere de sporskift der er nødvendige for den valgte rute.
Tror du det er en ulempe ?
Hilsen
Märklin H0 med C skinnerUffe
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
jan mx
Indlæg: 91
Hej Uffe
nej det giver bare noget ekstra styring og hvis dit digitalstyring kan håndtere det er for mig at se ok.
Mvh
Jan
Jacques123dk
Indlæg: 16
hej Jacques
det Uffe mener er at sporskiftet skal høre til den ene af blokkene. Jeg har her lavet en tegning som viser hvordan det fungerer hver farve er en blok/sektion
håber det giver mening
mvh
Jan
Hej Jan, det giver ikke mening for mig Hvis skiftet eller kryds er med i sektionen, så skal den ene side jo isoleres på det også? Hvordan har du løst det?
VH
Jacques
jan mx
Indlæg: 91
hej Jacques
Hvad skulle foremålet være med at isolere på begge sider af sporskiftet?.
Og jeg har ikke løst det da jeg køre 2 skinne min erfaring med 3 skinne er fra de gode gamle dage med analog tilbagemelding
mvh
Jan
ush
Indlæg: 100
Ved ikke om dette kunne hjælpe jeg har IKKE sporskift med i blokke, de er holdt helt uden for.
Ruten fra blok til blok bestemmer så hvilke sporskift der skal aktiveres.
Hilsen
Märklin H0 med C skinnerUffe
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Hej, Uden at vide det får jeg den tanke at Jacques tænker på, at der for tilbagemeldingen skal være en isoleret skinnestreng, og måske regner med at den skal gå igennem hele blokken. Märklins skift er (og det er sagt uden at kende C skinnerne!!!) jo med forbindelser mellem de enkelte skinnestrenge i kryds og skift i al fald på k og m skinner.
Måske er det forkert opfattet af mig, og så er det her indlæg irelevant
Personligt bruger jeg magneter og reedrør til de få tilbagemeldinger jeg skal bruge (kun skyggebanegårdsstyring)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
ush
Indlæg: 100
Hej Steen
Ja du har nok ret Men det er faktisk meget let på C skinner, da man blot klipper stel forbindelsen (se billede) og sørger for at det spor man har klippet ikke har forbindelse til sidste spor eller skiftespor med forbindelse.
Den side man jo så har isoleret fra monteres en ledning som føres til det tilbagemeldingsmodul man benytter, og vupti... når lok eller vogn så køre ind og ved hjælp af hjulene danner stel over til den isolerede, ja så får man jo en tilbagemelding om at der holder et eller andet på dette banestykke.
Svært at beskrive, men faktist ret enkelt at bygge
Hilsen
Märklin H0 med C skinnerUffe
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Hej Steen
Ja du har nok ret Men det er faktisk meget let på C skinner, da man blot klipper stel forbindelsen (se billede) og sørger for at det spor man har klippet ikke har forbindelse til sidste spor eller skiftespor med forbindelse.
Den side man jo så har isoleret fra monteres en ledning som føres til det tilbagemeldingsmodul man benytter, og vupti... når lok eller vogn så køre ind og ved hjælp af hjulene danner stel over til den isolerede, ja så får man jo en tilbagemelding om at der holder et eller andet på dette banestykke.
Svært at beskrive, men faktist ret enkelt at bygge
Jeg havde godt en formodning om at begge strenge var forbundet med hinanden, men som jeg skrev så kender jeg ikke C skinnerne. Det ser jo så ud til at m¨rklin har været på forkant med den del - smart nok!
Teknikken bag det med isolerede strenge og AC hjul der giver kontakt kender jeg. Men jeg har som skrevet valgt magneter/reedrør for jeg kører også med styrevognstog og på den måde kan jeg sikre mig at de stopper det rigtige sted i skyggebanegården ved at have magnet i den ene side af lokomotivet/styrevognen...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
jan mx
Indlæg: 91
Hej Uffe
nu skal vi lige holde tunge lige i munden og være enige om hvilken form for opdeling der tales om:
1. digitalsignal/ac = kørestrøm
2. tilbagemelding
Jeg har indtil nu i mine indlæg holdt mig til kørestrøm da jeg som tidliger skrevet ikke har nogen erfaring med c-skinner, kun m-skinne og analog.
Men jeg ser først nu at der tænkes på tilbagemelding og der vil jeg klart fortrække at det lægges før eller efter sporskift/kryds
Mvh
Jan
ush
Indlæg: 100
Hej Jan
Der fangede du mig måske men som jeg har opfattet det så er "kørestrøm" det som driver det hele og samtidig "bære" det digitale signal ud til de enkelte enheder, og "tilbagemelding" er blot et signal der kommer retur til det pågældende styresystem (eller hvad man kalder en CS eller ECOS) og derved fortæller at det pågældende sporstykke er optaget.
Hvis jeg er helt gal på den så må I endelig rette mig, for det er bare sådan jeg har forstået det og opbygget mit system efter :-) (ps.det virker sug meget godt)
Hilsen
Märklin H0 med C skinnerUffe
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Enkelt at bygge - korrekt, indtil du kommer til et sporskifte. se det sidste indlæg i denne tråd, hvor der linkes til en video http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1807
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Jacques123dk
Indlæg: 16
Hej alle
Mit spørgsmål kom af et ønske om at etablere tilbagemelding og da jeg har C spor så er det dér jeg skal løse problemet. Problemet som jeg så det, jeg er muligvis blevet klogere, var at have én blok på et lige stykke og så have et skiftesport efterfult af to (eller flere) sidespor. Her er det jo relevant at have en blok før skiftet og også en blok for hvert sidespor, mit tanke var så at tage sporskiftet med i en af blokkene så der også kommer tilbagemelding derfra. Hvis man undlader at lave skinneisolering på skiftespor eller krydsspor, så skal man jo ihvertfald isolere hele sporskiftet fra de to blokke rundt om og så var min tanke, hvordan får det så strøm, men det lader til at svaret er at give skiftesporene direkte strøm. Et andet spørgsmål var om en tilbagemelding i en sektion kan give en handling udenfor sektionen (hvis det ene sidespor er optaget så skal skiftesporet, som ikke er skinneisoleret og er holdt udenfor alle sektioner, skifte til anden position).
Så løsningen er som jeg forstår folk og særligt i forbindelse med tilbagemelding og på C spor at lade skiftespor og krydsspor være udenfor sektioner/blokke og etablere sektioner rundt om sporskiftet og isolere sporskiftet med muffer og give sporskiftet direkte strøm og derefter kode programmet til at optagemelding i en sektion skal give sporskiftet udenfor sektioner besked om at skifte position.
Er det korrekt summeret?
Tak!
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hejsa
Jeg kan kun anbefale dig at dele dit anlæg op i blokke som tidligere beskrevet i en anden tråd:
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/blokstyring
Lige som i 1:1 skal du også gøre det i 1:87 eller hvilken målstok du nu ekselere i.
Hold sporskifter og kryds mv. uden for blokkene. Der har de ikke noget at gøre efter min mening. En blok er en strækning fra et sporskifte til et sporskifte, meget kort fortalt.
Man kan godt få tilbagemelding på sporskiftets stilling, men det er ikke det nemmeste i verden. Der findes flere tråde især på tyske forums som giver vejledning herom. Prøv at google det.
Når man taler om isolering til tilbagemeldinger, er märklin C-spor system jo rigtigt fint. Det er yderst enkelt at isolere den ene skinnestreng og derefter fører en ledning fra den isolerede skinnestreng til et tilbagemeldingsmodul og de uisolerede hjulaksler føre så strøm fra den skinnestreng med digital kørestrøm til den isolerede skinnestreng og derved har du nu en tilbagemeldning eller en besatmelding.
Håber at det giver mening for dig.
Mvh Claus Juul
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.