Picture

Grouleff

Odense M

Indlæg: 33

PB

Heljan 10045211 MO 581 med lyd, DC

Hejsa

Jeg har en Heljan 10045211 MO 581, DC med ESU Loksound V.4.0 - 21 MTC dekoder. MO'eren er fra fabrikken lavet med lys i kørselsretning i begge lamper, tænd/sluk af slut lys og lys i kabinen. Det er fint nok, men jeg vil gerne kunne tænde og slukke for toplampen således at den ikke køre med særtogs lys hele tiden og det samme gælder for kabinelyset.

Jeg har fraloddet ledningerne til det respektive lys og flyttet det til AUX 3 - 4 - 5 som minus og plus til ben 16. Det virker altsammen fantastisk, så længe dekoderen sidder i ESU prøvestanden. Når jeg montere dekoderen i MO'eren lyser alle de 3 udgange konstant uanset om der er tændt eller slukket og dekoderen bliver varm. Jeg har målt på printet på kryds og tværs og er nået dertil hvor jeg ikke kan se andre muligheder end at spørge til råds her. (viljo helst selv.....  Big smile)

Så kom frisk med jeres guldkorn så min MO'er kan komme til køren som jeg synes den skal være.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Du er vist blevet ramt af en af mærkværdighederne i Loksound 4 dekoderne. Aux 3 og 4 på en normal LS4 dekoder er, hvad ESU kalder "logic output", som ikke må bruges som almindelige udgange. De kan styre f.eks. en transistor, men man må ikke sætte en normal belastning på. Det er beskrevet på side 22 i manualen.

Men det virker med prøvestanden? Ja, for den har ESU nemlig udstyret med de ekstra forstærkere, der skal til. De ekstra forstærkere findes også i den specielle M4 udgave af en Loksound 4, men altså ikke i den almindelige.

Du kan evt. læse mere om problemstillingen i denne tråd.

Jeg tør ikke sætte dato på, men jeg har købt det nødvendige og arbejder på at lave nogle nye print til Heljans lokomotiver, hvor den nødvendige forstærker er indbygget.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Grouleff skrev:

Hejsa

Jeg har en Heljan 10045211 MO 581, DC med ESU Loksound V.4.0 - 21 MTC dekoder. MO'eren er fra fabrikken lavet med lys i kørselsretning i begge lamper, tænd/sluk af slut lys og lys i kabinen. Det er fint nok, men jeg vil gerne kunne tænde og slukke for toplampen således at den ikke køre med særtogs lys hele tiden og det samme gælder for kabinelyset.

Jeg har fraloddet ledningerne til det respektive lys og flyttet det til AUX 3 - 4 - 5 som minus og plus til ben 16. Det virker altsammen fantastisk, så længe dekoderen sidder i ESU prøvestanden. Når jeg montere dekoderen i MO'eren lyser alle de 3 udgange konstant uanset om der er tændt eller slukket og dekoderen bliver varm. Jeg har målt på printet på kryds og tværs og er nået dertil hvor jeg ikke kan se andre muligheder end at spørge til råds her. (viljo helst selv.....  Big smile)

Så kom frisk med jeres guldkorn så min MO'er kan komme til køren som jeg synes den skal være.

Som Lars skriver, det er "logiske" udgange, uden forstærker.

Men med en BC547 og en modstand, kan de snildt bruges: https://www.google.dk/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.esu.eu%2Ffileadmin%2Fimages%2Fsupport%2FFAQ%2FLPN4-micro_Verstaerkung_Aux1-Aux2.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.esu.eu%2Fsupport%2Ffaq%2Floksound%2Floksound-v40-m4%2F&docid=pp1ZlOcyN20uVM&tbnid=QHFxoIgauVcBnM%3A&vet=10ahUKEwjFrLqd2PbiAhXCmFwKHencA20QMwhDKAEwAQ..i&w=1021&h=529&bih=650&biw=1346&q=ESU%20lokpilot%20V4%20logik%20pegel&ved=0ahUKEwjFrLqd2PbiAhXCmFwKHencA20QMwhDKAEwAQ&iact=mrc&uact=8

Jeg har brugt det i et spor1 lokomotiv, og senest også i et N lokomotiv. Jeg har dog kun prøvet at tilslutte LED´s og der virker det fint.

Tilføjelse: i indlæg nr på den her side er en anden løsning vist: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=88431 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Lars, det er ikke en mærkværdighed ved loksound 4 dekoderne. For at overholle den fælles norm for 21MTC dekodere er au3-6 logikudgange (se eventuelt normen her http://normen.railcommunity.de/RCN-121.pdf ). Loksound V4 fås også med PluX22 stik og her er alle udgange forstærket. Vorfor Heljan vælger at indbygge et forældet stik i sine lokomotiver må guderne vide.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Da Märklin har valgt at følge NMRA-normen for 21MTC stikket, hvor Aux 3 og 4 er forstærket, har ESU på et tidspunkt valgt også at følge NMRA på M4 produktet. Det gælder dog ikke de første udgaver af M4.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

I min optik findes der ikke nogen standard for 21MTC: Der findes flere konkurrerende forsøg på standarder og forskellige konventioner, men ikke noget fælles fodslag og derfor ikke nogen standard.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Gert. Märklin fulgte ikke NMRA normen, NMRA normen blev først lavet længe efter Märklin brugte 21MTC stikket, som blev til i samarbejde mellem ESU og Märklin og var med Aux 3 og 4 som logikudgange. Märklin valgte senere at lave dekodere og lokomotriver der bruger forstærkede Aux 3 og 4 og først derefter blev de oprinnelige forslag til NMRA standard, vel at mærke i 2012. I 2015 blev der lavet ændringer i S-9.1.1 som forventedes at skulle godkendes i 2016. Det er den aldrig blevet, for NMRA sover lige så meget i timen som MOROP gør, vilket også er grunnen til at Railcommunity har overtaget den standard. Jeg vil anbefale dig at læse op på S-9.1.1 https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1.1_connec... du vil måske blive overrasket over at finne at Aux 3 til og med 6er angivet til at være logikudgange. For øvrigt har Loksound V4 M4 ikke forstærket Aux 3 og 4 på 2MTC stikket, men lavet som loddepunkter på bagsiden af dekoderen. i 21MTC er de ført ud som logikudgange. Der finnes en Lokspilot V4 MKL som har forstærket Aux 3 og 4 på 21MTC stikket.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Bent - dejligt, at du har styr på historien og kan belære mig.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Lars, måske ikke i din optik. Men ikke desto mindre er det Railcommunity der laver standarderne i dag. Både Morop og NMRA er med i Railcommunity, sammen med de stort set alle producenter af elektronik, inklusive Märklin, ESU og Zimo. Alle har været med til at sige at de kun vil bruge 21MTC logoet, vis deres produkt overholder RCN-121.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Grouleff

Odense M

Indlæg: 33

PB

Tak for jeres indlæg.....

Jeg fik hjælp af en elektronik nørd, sommetider er hjælpen lige for næsen, og det blev klaret med et par MOSFET transistore, ledning og en halv times arbejde. :-) 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.