Picture

Jens Nielsen

Næstved sociale virksomhed

Indlæg: 64

PB  Blog  Hjemmeside

ombygning af lokomotiv fra 3skinne ac til 2 skinne dcc

Smile hej alle var i går i lov kræmmerhal og så et mærklin lok 3000 spurgte om det kan bygges om til 2 skinne dcc. har set på digitaltog .dk at en roco mz er lavet om fra 2 skinne tol 3 skinne og ligeledes en roco vt 11.5 kan et mærklin 3000 bygges om ja eller nej fik at vide af en togspecialist at det vil koste 6000kr hvilket er en overmega pris

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 234

PB  Blog

Hej togspecialisten du har talt med har ret ihvertfald med hensyn til ombygningen, men med hensyn til prisen er den nok lidt i overkanten men det var nok for at du skulle tænke på om det kan betale sig at bruge penge på en ombygning på et lokomotiv man kan købe til væsentligt under 100 kr. og som man kan få som Dc. hos andre producenter,  er det værd at bruge 500 til 1000 kr. på det ? skal du op på 6000 kr skal der vist monteres noget i guld Smile

vh Andersen

Like 2 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 186

PB  Blog

En billigere løsning er, at afmontere Märklin overdelen og montere den på en jævnstrøms lokomotiv, der sikkert kan fås brugt for en billig penge. Hvilken jævnstrøms lokomotiv, der er egnet til model 3000, er der sikkert andre der ved mere om.

Mvh. Henrik

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Sælg det til en anden og find et lokomotiv der er fædt til 2 skinne drift.

 

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

Det er min bedste vurdering, at ombygning af en Märklin 3000 til DC er noget af en udfordring.

Märklins ældre lokomotiver kunne typisk ombygges med isolerede hjul, et strømoptag til den isolerede hjulside i stedet for en slæbesko og ikke mindst en ny (permanent) magnet. Sådan et sæt har bare ikke eksisteret til 3000 og de andre små startsætlokomotiver. Da kobbelstængerne er monterede på hjulene på en 3000 vil isolerede hjul ikke være nok, Kobbelstængerne har forbindelse til chassis flere steder og dermed til det andet hjulsæt = kortslutning.

En ombygning vil altså kræve grundlæggende ændringer og mange arbejdstimer.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 2 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.