Så nåede Ardelten endelig frem til vestjylland. se link
Der er tilføjet en lille video med AC modellen!
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Se video på https://youtu.be/TyBl8VA-I18
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
MAB
Staten
Indlæg: 548
Fin video. Har selv købt to
Hilsen Martin
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
hej
Ser godt ud og så med lys i førerrummet - men så kan man også se at der mangler en lokofører i førerrummet. Jeg vil nok eftermontere en person.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
Snakker den ikke meget mekanisk, lyder da frygteligt, imellem lyden, er det standard ?
Det gør andre loks ikke i dags standard.
Sjov detalje med læn lokomotivfører ikke ud, dog kludder, de har vendt ham i den frie profile og ikke i den farlige på skiltet.
Den burde have en powerpack til den Hampre pris.
Piko V23 til ca. 900 kr + dekoder 200 kr = 1100.- larmer ikke og er også uden powerpack.
Hilsen Erling.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 583
Hejsa.
Snakker den ikke meget mekanisk, lyder da frygteligt, imellem lyden, er det standard ?
Det gør andre loks ikke i dags standard.
Sjov detalje med læn lokomotivfører ikke ud, dog kludder, de har vendt ham i den frie profile og ikke i den farlige på skiltet.
Den burde have en powerpack til den Hampre pris.
Piko V23 til ca. 900 kr + dekoder 200 kr = 1100.- larmer ikke og er også uden powerpack.
Hilsen Erling.
Sidder og tænker på om det ikke kan være rullefeltet der får den til at larme?
Har selv et godt nok hjemmebygget rullefelt, som jeg har købt brugt - alle lokomotiver larmer på det, men når de kommer på skinnerne så er der ikke noget.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Hejsa.
Snakker den ikke meget mekanisk, lyder da frygteligt, imellem lyden, er det standard ?
Det gør andre loks ikke i dags standard.
Sjov detalje med læn lokomotivfører ikke ud, dog kludder, de har vendt ham i den frie profile og ikke i den farlige på skiltet.
Den burde have en powerpack til den Hampre pris.
Piko V23 til ca. 900 kr + dekoder 200 kr = 1100.- larmer ikke og er også uden powerpack.
Hilsen Erling.
Det er sgu meget godt set...!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
nielsgrenaa
Underviser
Virum
Indlæg: 73
Er problemet ikke, at den har en Powerpack, men alligevel går i stå? På mck siden skriver de godt nok 'powercap', men det er vel en slåfjel?
Havde håbet på, at der endelig kom en lille rangermaskine, der kunne køre gennem alle sporskifter.
Hilsen Niels
je
Egå
Indlæg: 129
Hejsa.
Snakker den ikke meget mekanisk, lyder da frygteligt, imellem lyden, er det standard ?
Det gør andre loks ikke i dags standard.
Sjov detalje med læn lokomotivfører ikke ud, dog kludder, de har vendt ham i den frie profile og ikke i den farlige på skiltet.
Den burde have en powerpack til den Hampre pris.
Piko V23 til ca. 900 kr + dekoder 200 kr = 1100.- larmer ikke og er også uden powerpack.
Hilsen Erling.
Sidder og tænker på om det ikke kan være rullefeltet der får den til at larme?
Har selv et godt nok hjemmebygget rullefelt, som jeg har købt brugt - alle lokomotiver larmer på det, men når de kommer på skinnerne så er der ikke noget.
Hvor kommer rullefeltet ind? I de videoer, der er linket til, der kører maskinen på et anlæg. Og lyden under kørsel er da alt andet end imponerende. Ligeledes tror jeg ikke på, at bremselyden er fra en Ardelt.
/Jan
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Tak for den fine video med Ardelt
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Er problemet ikke, at den har en Powerpack, men alligevel går i stå? På mck siden skriver de godt nok 'powercap', men det er vel en slåfjel?
Havde håbet på, at der endelig kom en lille rangermaskine, der kunne køre gennem alle sporskifter.
Hilsen Niels
Det det kan dække over er at de har brugt en almindelig kondensator i stedet for en rigtig Esu eller Lenz powerpack, det gør at dekoderen ikke genstarter og lyden stopper ved den mindste afbrydelse; men den er ikke stærk nok til at drive lokomotivet over et længere strømløst stykke på samme måde en rigtig powerpack kan.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 583
Jeg havde 2 på programmeringssporet i klubben i går (begge 2 skinne dcc med lyd) og de kørte fornuftigt.
Dog lagde jeg mærke til at der var 2 indstillinger, som undrede mig.
1: Virkningen af powerpack var sat til 0,8 sekund som standard, på ME mener jeg at den var sat til 2-3 sekunder (jeg har ikke lige ME'en standardindstillinger her), men jeg skruede den op på begge maskiner og det hjalp meget.
2: Der er et flueben der kan sættes, så den husker hvilke værdier maskinen har haft ved strømafbrydelse (lyd, lys m.v.) som heller ikke var sat, den ændring gav også et positivt resultat.
Det er så absolut en flot lille maskine som McK har lavet der.
Mvh
Flemming
PS: Ingen af dem larmede som den i Ormstrups video.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej,
Jeg havde 2 på programmeringssporet i klubben i går (begge 2 skinne dcc med lyd) og de kørte fornuftigt.
Dog lagde jeg mærke til at der var 2 indstillinger, som undrede mig.
1: Virkningen af powerpack var sat til 0,8 sekund som standard, på ME mener jeg at den var sat til 2-3 sekunder (jeg har ikke lige ME'en standardindstillinger her), men jeg skruede den op på begge maskiner og det hjalp meget.
2: Der er et flueben der kan sættes, så den husker hvilke værdier maskinen har haft ved strømafbrydelse (lyd, lys m.v.) som heller ikke var sat, den ændring gav også et positivt resultat.
Det er så absolut en flot lille maskine som McK har lavet der.
Mvh
Flemming
PS: Ingen af dem larmede som den i Ormstrups video.
Det lyder som et par absolut brugbare justeringer! Jeg har kigget lidt i en Loksound 4 manual - og går ud fra at powerpack-indstillingen er CV 113? - Er dit "flueben" mon CV122 "status storage"?
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 583
Hej,
Jeg havde 2 på programmeringssporet i klubben i går (begge 2 skinne dcc med lyd) og de kørte fornuftigt.
Dog lagde jeg mærke til at der var 2 indstillinger, som undrede mig.
1: Virkningen af powerpack var sat til 0,8 sekund som standard, på ME mener jeg at den var sat til 2-3 sekunder (jeg har ikke lige ME'en standardindstillinger her), men jeg skruede den op på begge maskiner og det hjalp meget.
2: Der er et flueben der kan sættes, så den husker hvilke værdier maskinen har haft ved strømafbrydelse (lyd, lys m.v.) som heller ikke var sat, den ændring gav også et positivt resultat.
Det er så absolut en flot lille maskine som McK har lavet der.
Mvh
Flemming
PS: Ingen af dem larmede som den i Ormstrups video.
Det lyder som et par absolut brugbare justeringer! Jeg har kigget lidt i en Loksound 4 manual - og går ud fra at powerpack-indstillingen er CV 113? - Er dit "flueben" mon CV122 "status storage"?
Mvh,
Peter
Lige netop
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Så er der en lille video af AC modellen. se https://www.youtube.com/watch?v=AKjTFvjeHJQ
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
gejo
Indlæg: 668
Fin video. Det kan dog lade sig gøre at køre gennem sporskift uden at slæbeskoen hænger, hvis slæbeskoen justeres meget præcist.
En længere slæbesko med en blødere bøjning i enderne havde dog været at foretrække - og der er plads til en sådan slæbesko.
Mvh Gert
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej Gert,
Fin video. Det kan dog lade sig gøre at køre gennem sporskift uden at slæbeskoen hænger, hvis slæbeskoen justeres meget præcist.
Samme erfaring her hos mig.
En længere slæbesko med en blødere bøjning i enderne havde dog været at foretrække - og der er plads til en sådan slæbesko.
Det lyder som en god idé - har du et bud på hvilken slæbesko der ville være egnet?
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
gejo
Indlæg: 668
Mit bud på en slæbesko ville være en mellemting mellem Märklins 7164 og 7175. Den ville opfylde NEM 340 og kunne uden problemer have været på modellen, men det kræver en anden plast bund. Det er derfor ikke umiddelbart et gør det selv job.
En gør det selv mulighed kunne være at montere en 7164 med skruen, der holder bunden. Det ser ud til at kontaktstiften vil ramme en af slæbeskoens kontaktpunkter, men samtidig vil slæbeskoen genere koblingen. Jeg overvejer andre løsninger, - evt. at printe en ny bund - men indtil da, vil jeg tage til takke med, hvad McK har lavet.
Hilsen Gert
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
I anledning af at Frichs-traktoren nu er udkommet.
DSB Frichs 137 rangerer i Havnegade overkørslen i Svendborg den 25. juli 1985. Blev inviteret med en tur på maskinen, og det blev til en gevaldig rystetur. Men den gjorde det godt. Maskinen er ved rangere med vogne til dagens godstog til Odense. Godsvognen vil ret sikkert kunne relateres til Kellogg´s, der var en rigtig god godskunde i Svendborg på dette her tidspunkt. Eget foto.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så fik jeg også mit eksemplar, nemlig af Frichs 130, da jeg er epoke III-mand.
Som Gert er inde på, lidt justering af slæbeskoen i AC, så er den hjemme. Den kører helt fint på mit K-spor nu (har kun slanke K-sporskifter), og kan skubbe 4 godsvogne op af min 2,2 % helix, hvilket fint rækker til behovet. Da det er en lille maskine, kræver den naturligvis rent spor, så har man ikke kørt på sin bane et stykke tid, skal der lige støves af. Men det er en virkelig fin og lækker lille sag, som man også kan se på F. Ormstrups fine fotos af den. Der dømt nogen gode timers leg her.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Mo 568
Indlæg: 59
Hej Flemming
Tak for et relevant og nyttigt indspark. Jeg har endnu ingen erfaringer med kørsel i sporskifter. Har kun kørt med min 108 og 110 (epke III) DCC udgaver på et 2 meter prøvespor. I den forbindelse har jeg konstateret at øverste lanterne i motorenden lyser meget svagere end de to nederste, når triangellyset er tændt. Kunne det også være en SW ting? I førerhusenden er der samme lysstyrker i alle tre lanterner.
Tænker i øvrigt at lysstyrken bør sættes lidt ned i de to nederste lanterner for at det ligner forbilledet, som jo havde et meget "søvning lys" når der under rangering om natten blev kørt med lys i de to nederste lanterner.
Vh
Thomas
Litra-H
Indlæg: 116
Hej Flemming ...
Hvilken værdi har du indlæst i CV 133?
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 583
Hej Flemming ...
Hvilken værdi har du indlæst i CV 133?
Tjekker det lige i morgen
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
Hej Flemming ...
Hvilken værdi har du indlæst i CV 133?
Tjekker det lige i morgen
Kunne det være en ide at samle alle input omkring smarte ændringer til denne model i en ny tråd eller i wiki'en? Så man nemt kunne finde frem til fx. hvilken cv-værdi der skal ændres og til hvad. Tilsvarende hvis nogen finder på andre ting der kan optimere modellen, så kunne det tilføjes, så alle kunne rette til på egen model - hvis de føler for det.
Personligt har jeg først tid til at hente min traktor hos min forhandler i starten af februar, så jeg har ikke selv erfaringer eller input endnu, men vil da sikkert gøre brug af de erfaringer andre allerede har gjort når jeg pakker min Frichs ud
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Mo 568
Indlæg: 59
Hej Henrik
Glimrende ide - der er ikke noget så værdiskabende som at lytte til andres - og dele egne, erfaringer med andre. Jeg er med!
Thomas
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 583
Hej Flemming ...
Hvilken værdi har du indlæst i CV 133?
Hej Benny !
CV113 der har med powerpack at gøre står til værdi 153 (det skulle give 2,51 sekund)
CV133 står til 64
Mvh
Flemming / NMJK
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Lbj
Indlæg: 9
Har nogen en idé til, hvordan jeg rent praktisk tester powerpack’en i min nye Mck Frichs (DC-version)? Maskinen kører fint igennem alle mine (upolariserede Rocoline) sporskifter på nær et enkelt trevejssporskifte.
Her stopper den til gengæld hver gang, uanset hvordan jeg indstiller værdierne i de forskellige CV-registre.
Jeg har prøvet at sætte forskellige værdier i CV 113 i intervallet 0-255 og i CV 122 i intervallet 0-3. (Fra leverandøren er de forudindstillede værdier i disse to registre hhv. 49 og 2.) Sagen er, at jeg ikke kan konstatere nogen som helst forskel overhovedet i maskinens kørsel uanset indstillingerne i CV 113 og CV 122. På ESUs hjemmeside står der nævnt, at CV 315 skal være 0 (på min maskine er dette register forudindstillet til 1). Men heller ikke denne ændring har nogen effekt. Kan den indbyggede Powerpack evt. være defekt, og hvordan kan jeg mon teste om det er tilfældet? Eller har jeg bare overset noget helt banalt?
Takker på forhånd!
Lars
PS Via Z21 kan jeg udlæse værdierne af de enkelte CV-registre ...
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Test:
1: Kør med den i et minuts tid (opladning)
2: Tænd lys (ligemeget hvilket)
3: Vip lok så den mister forbindelse og vurder tiden der går inden lyset går ud.
Det har ikke hjulpet min at ændre noget, så der nok noget andet der driller. Jeg har rigeligt strøm alle de steder den skal køre, og holder skinnerne rene.
Hvis den begynder at være alt for følsom har jeg en ESU PP jeg kan stoppe iden. De viker fantastisk, har bygget en i min Q med en V4-Micro og den er ikke til at få til at drille - selv med meget snavset spor.
Men for dælen den er fed den lille fyr...
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
Lbj
Indlæg: 9
Test:
1: Kør med den i et minuts tid (opladning)
2: Tænd lys (ligemeget hvilket)
3: Vip lok så den mister forbindelse og vurder tiden der går inden lyset går ud.
Det har ikke hjulpet min at ændre noget, så der nok noget andet der driller. Jeg har rigeligt strøm alle de steder den skal køre, og holder skinnerne rene.
Hvis den begynder at være alt for følsom har jeg en ESU PP jeg kan stoppe iden. De viker fantastisk, har bygget en i min Q med en V4-Micro og den er ikke til at få til at drille - selv med meget snavset spor.
Men for dælen den er fed den lille fyr...
Mange tak, Torben.
Har fulgt din anvisning ovenfor, men desværre slukker lyset straks uanset indstillingen af CV 113 (og CV 122). Så enten er powerpack’en defekt, eller også må der være noget andet i dekoderen, der mangler at blive indstillet korrekt ...
Lars
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Det er kun cv113 der har indflydelse på powerpacken, der er ikke andre cv'er der kan slukke for den. Der står dog i ESU's manual at den gerne skal have minimum et par minutter til at lade op.
Cv315 er del af styringen af funktionsudgangene, så den ville jeg bare stille tilbage til den værdi den havde først.
Du kan prøve at nulstille dekoderen ved at sætte cv8 til værdien 8 og så se bagefter om den opfører sig ordentlig, hvis ikke så ville jeg levere den tilbage til forhandleren. Alternativt så skild den ad for at se om der skulle være hoppet en ledning af.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Selvtak..
Der er en 3 mulighed, der er at "kineserne" ikke har monteret den korrekt - set mange gange før...
Men ellers så har traktoren vanvittigt gode køreegenskaber, sikkert pga den ekvilibrerede undervogn og gode strømoptagere samt hjul. Jeg kan godt leve uden, og det er 100% sikkert jeg flår min fra hinanden og putter en Esu i når jeg alligevel skal have den patineret mv.
Men som kunde der har købt en model med powerpack der ikke virker ville jeg nok lave en reklamation på den - Det er der så bare den trælse konsekvens af at det påfører producenten omkostninger i form af penge naturligvis men også et tidsforbrug der måske går ud over os selv (længere lev. tid på alle de fede nye sager)
Men ja, det er lidt en E-maskinehistorie om igen - Dog med den formildende omstændighed af at det kun er 2. model (egen konstruerede trækkraft) fra producenten, og med det i mente er det ikke meget børnesygdom over de traktorer syntes jeg.
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
Lbj
Indlæg: 9
Det er kun cv113 der har indflydelse på powerpacken, der er ikke andre cv'er der kan slukke for den. Der står dog i ESU's manual at den gerne skal have minimum et par minutter til at lade op.
Cv315 er del af styringen af funktionsudgangene, så den ville jeg bare stille tilbage til den værdi den havde først.
Du kan prøve at nulstille dekoderen ved at sætte cv8 til værdien 8 og så se bagefter om den opfører sig ordentlig, hvis ikke så ville jeg levere den tilbage til forhandleren. Alternativt så skild den ad for at se om der skulle være hoppet en ledning af.
Tak, Morten. Risikerer jeg ikke at de forskellige indstillinger vedr. acceleration, opbremsning, maksimalhastighed bliver slettet, hvis jeg nulstiller dekoderen?
Lars
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Det er kun cv113 der har indflydelse på powerpacken, der er ikke andre cv'er der kan slukke for den. Der står dog i ESU's manual at den gerne skal have minimum et par minutter til at lade op.
Cv315 er del af styringen af funktionsudgangene, så den ville jeg bare stille tilbage til den værdi den havde først.
Du kan prøve at nulstille dekoderen ved at sætte cv8 til værdien 8 og så se bagefter om den opfører sig ordentlig, hvis ikke så ville jeg levere den tilbage til forhandleren. Alternativt så skild den ad for at se om der skulle være hoppet en ledning af.
Tak, Morten. Risikerer jeg ikke at de forskellige indstillinger vedr. acceleration, opbremsning, maksimalhastighed bliver slettet, hvis jeg nulstiller dekoderen?
Lars
Jo, alt går tilbage til standardindstillingerne. Du kan gøre det at du ved hjælp af JMRI Decoderpro udlæser alle data fra dekoderen inden du går i gang.
http://jmri.sourceforge.net/
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
morten
Indlæg: 301
Jeg har en AC-version med Loksound Mfx decoder.
Når jeg tager den af sporet (den er stået på sporet ca. 1 time med spænding på), slukker lyset omgående.
Det må vel betyde at powerpacken ikke fungerer korrekt eller ?????
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Det bedste du kan gøre er at tage den med retur til butikken, hvor du har købt den og reklamere over det. Kan de ikke få den til at virke, må du nok kigge på om fu kan få ophævet dit køb, idet varen ikke svarer til beskrivelsen.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Jeg har en AC-version med Loksound Mfx decoder.
Når jeg tager den af sporet (den er stået på sporet ca. 1 time med spænding på), slukker lyset omgående.
Det må vel betyde at powerpacken ikke fungerer korrekt eller ?????
Har du ændret i cv113 som beskrevet ovenfor?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Mo 568
Indlæg: 59
Hej Bent_P
Når alt andet svigter er det tid at læse brugsanvisningen. I funktionsoversigten som følger med modellen står der:
// Lokomotiver er udstyret med powerpack. Dog udgør maskinens beskedne fysiske størrelse en begrænsning for hvor stor en powerpack den kan rumme, så derfor medbringer den ikke så meget strøm som f.eks. McK ME lokomotivet//
Så der er vist tale om forventningsaftstemning. Når jeg får muighed for det vil jeg ænder mine værdier til det Flemming er kommet frem til. Det er tilsynelaadende det opnåelige.
Vh
Thomas
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 583
Hej Bent_P
Når alt andet svigter er det tid at læse brugsanvisningen. I funktionsoversigten som følger med modellen står der:
// Lokomotiver er udstyret med powerpack. Dog udgør maskinens beskedne fysiske størrelse en begrænsning for hvor stor en powerpack den kan rumme, så derfor medbringer den ikke så meget strøm som f.eks. McK ME lokomotivet//
Så der er vist tale om forventningsaftstemning. Når jeg får muighed for det vil jeg ænder mine værdier til det Flemming er kommet frem til. Det er tilsynelaadende det opnåelige.
Vh
Thomas
Hej Thomas !
Du kan sætte CV113 maksimalt til 255 - så det kan du eventuelt prøve, det burde hive mest ud af powerpacken.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Så fik vi rettet CV indstillinger. CV 122: det hjælper lidt. CV 113 ingen virkning da maskinen er udstyret med en povercap (capasitor/kondensator), ikke en powerpack. Ses ved pilen på nedenstående foto!!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Hej Flemming, jeg har kigget lidt omkring, men kan ikke lige finde noget om emnet, så jeg spørger dig. Har den kortkoblingskulisse?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Har den kortkoblingskulisse?
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Flemming
Hvad rettede i CV122 til ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Så blev det min tur til at få fingre i en, dog i Frichs udgave.
Under en hurtig afprøvning opdagede jeg at rangerlyset ganske rigtigt tænder de to nederste lanterner i forenden, men bagtil tænder den alle tre. Er det et kendt problem?
Alt andet ser ud til at virke som det skal. Jeg er pænt imponeret over hvor langsomt den kan trille.
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Så blev det min tur til at få fingre i en, dog i Frichs udgave.
Under en hurtig afprøvning opdagede jeg at rangerlyset ganske rigtigt tænder de to nederste lanterner i forenden, men bagtil tænder den alle tre. Er det et kendt problem?
Alt andet ser ud til at virke som det skal. Jeg er pænt imponeret over hvor langsomt den kan trille.
Kunne det skyldes at du har både rangerlys og strækning lys (F0) tændt samtidig ?
mvh. Ole Vedel
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Kunne det skyldes at du har både rangerlys og strækning lys (F0) tændt samtidig ?
Desværre ikke. Havde det bare været så simpelt. I øvrigt er fejlen altid i bagenden, uanset kørselsretning.
Jeg er ved at pløje LokSound 4 manualen igennem for at se om funktionsmapping er programmeret korrekt.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Jeg er ved at pløje LokSound 4 manualen igennem for at se om funktionsmapping er programmeret korrekt.
Så er jeg igennem, og det er desværre ikke bare en programmeringsfejl.
Headlight udgangen aktiverer de to nederste lanterner foran.
AUX1 udgangen aktiverer toplanternen foran.
Rearlight udgangen aktiverer alle tre lanterner bagpå.
AUX3 udgangen aktiverer også alle tre lanterner bagpå.
Mit gæt vil være en lille kortslutning mellem rearlight og AUX3, enten i dekoder eller ved lysdioderne.
je
Egå
Indlæg: 129
Jeg er ved at pløje LokSound 4 manualen igennem for at se om funktionsmapping er programmeret korrekt.
Så er jeg igennem, og det er desværre ikke bare en programmeringsfejl.
Headlight udgangen aktiverer de to nederste lanterner foran.
AUX1 udgangen aktiverer toplanternen foran.
Rearlight udgangen aktiverer alle tre lanterner bagpå.
AUX3 udgangen aktiverer også alle tre lanterner bagpå.
Mit gæt vil være en lille kortslutning mellem rearlight og AUX3, enten i dekoder eller ved lysdioderne.
Jeg er nu kommet frem til følgende, da jeg have min Frichs 130 på rullefelt (og adskildt):
Front lys og "bag/rear" lys er ok og styrer de to nederste.
Aux 1: Toplanterne for
Aux 3: Toplanterne bag
Aux 4: Førerrumsbelysning.
Den er i øvrigt rimeligt virkelighedstro: Vrikker en del, når den kører
/Jan
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Under en hurtig afprøvning opdagede jeg at rangerlyset ganske rigtigt tænder de to nederste lanterner i forenden, men bagtil tænder den alle tre.
Så har jeg haft gang i skruetrækkeren. Af med overdelen og frem med multimeteret. Problemet viste sig hurtigt at være i overdelen.
Ud med en skrue mere og så løfte førerhuset af. Hov, nu var fejlen væk.
På med førerhuset igen, stadig ingen fejl. Da jeg strammer skruen til førerhuset, så viste fejlen sig igen.
Problemet viste sig at ligge mellem loftet og lysprintet i loftet. To af de fem loddeklatter til de 5 forbindelsesrør var lige lovligt store, og blev presset op i loftet når man spænder skruen. Jeg trimmede klatterne ned og isolerede derefter med et stykke kapton tape. Nu virker lyset perfekt.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Efter lidt trylleri med dekoderen. se https://youtu.be/926Nf1gZ6ZY - tænd lyden, skru op for hastigheden - lyd lys pift alt kører automatisk - vi har desværre ikke fået vendegearet(lyden) til at fungere når maskinen vendes!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
jw
Indlæg: 29
Er der andre der har udpakket Mck Ardelt (DC & DCC) hvor der er løse og skæve puffere og adskillige løsdele ?
Havde egentlig troet det var en færdig model og ikke et samlesæt jeg havde indkøbt...
Så jeg er nysgerrig efter at høre om det er et udbredt fænomen - eller jeg blot har været uheldig.
Tænker at det er en bytter hos forhandleren...
Mvh. JW
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Jeg har 3 stykker af dem. De var alle lige til at sætte på sporet, ingen løse eller skæve dele. De kører også problemfrit allesammen
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.