Picture

john.westi

Indlæg: 23

PB

ESU ECos versus Viessmann Commander?

Hej DCC'ere,

Jeg overvejer hvilket DCC system jeg skal satse på til mit kommende H0 jævnstrømsanlæg.

Det virker som om ESU Ecos og Viessmann Commander er dem med flest features pt.

Er der nogen der kender til en sammenlignende test imellem ESU Ecos og Viessmann Commander?

På forhånd tak

John Westi

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Jeg kender ikke Ecos. Jeg har en Commander, den er bare en drøm, kan alt hvad der skal til, sporplan, togkontrol, brems, start, og meget, meget mere, du sparer en computer og Windigidatedut.

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

xxx

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

ErikS

Indlæg: 49

PB

Jeg har kun set tests hver for sig, ikke samlet.

En god tilgang er at downloade manualerne og skimme dem igennem, det giver et godt indblik i funktioner mv. Ecos manualen (tysk og engelsk) ligger på esu.eu.

Jeg køre selv Ecos og er rigtig glad for den. Commanderen er et lidt dyre system, men tilbyder jo også flere funktioner end Ecos, og en bedre skærm. Så det er op til din natur og dit budget. Mit eget valg var Ecos kombineret med et godt togstyrings program (traincontroller). Jeg lage vægt på at togstyringsprogrammet altid vil kunne tilbyd langt flere funktioner og muligheder end den enkelte centralenhed, og mit budget nået så kun til Ecos.

Et sidespring: Hvis du er lidt nødet og selv vil skrive programmer eller funktioner, er protokollen mellem pc og Ecos frit tilgængelig og består blot af simpel tekstbaseret kommandoer du sender til Ecos på dens netværks forbindelse. Der er også et par udmærket gratis styreprogrammer derude til Ecos/CS - muligvis også til commanderen.

Håber dette hjælper dig lidt på vej.

__________________

Erik
3 skinne,c-skinner,H0, DCC+Motorola,ECOS,Traincontroller,Viessmann og ESU moduler

Like 0 kan lide
Top

Picture

foffer

Indlæg: 2

PB

Hej med jer.

Min far er en garvet tog entusiast med toge helt tilbage fra hans barndom, jeg har også været med et stykke af vejen, men må se min togpassion slået af den for helikoptere Smile

Dog har min far lige haft fødselsdag og jeg kunne derfor godt tænke mig at give ham en gave som han bliver glad for. Jeg har nu læst lidt frem og tilbage her og andre steder, og har fundet ud af at der er tre værdige kompetanter inden for CS'ere... ESU ECoS'en, Maerklin CS(2), og Veissmann.

Men hvilken en skal jeg dog vælge?!?! Han er lige over de 60, han har en rigtig god sans for computere, han er fotograf, så has arbejde invilverer tit noget med computere (det er i øvrigt ham der lige har udgivet den nye modeljernbane bog, sammen med rolf sylvester)

Hvilken en CS vil være fin for ham. Jeg kunne forestille mig han vil syntes det ville være rigtig sjovt at lave tog'veje' så det kører automatisk, og sidde og programmere og hvad han ellers laver. Han kan godt selv finde ud af at konvertere et tog fra analogt til digitalt.

Jeg ved ikke om det er info nok, men alt i alt skal han vel have et intuitivt system som ikke er aaaalt for svært at bruge. Jeg syntes veissmannen ser god ud, men måske lidt avanceret? Er cs2'eren værd at vente på?

Håber kan hjælpe mig

Med venlig hilsen

Christoffer

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"foffer" skrev:
Jeg ved ikke om det er info nok, men alt i alt skal han vel have et intuitivt system som ikke er aaaalt for svært at bruge. Jeg syntes veissmannen ser god ud, men måske lidt avanceret? Er cs2'eren værd at vente på?

Lige nu og et stykke ud i fremtiden er ECoS nok den bedste du kan købe..........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

som tidligere nævnt er jeg overordentlig tilfreds med min Commander. Jeg kender ike Ecos

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Bringer lige denne tråd på banen igen.

"moppe" skrev:
Lige nu og et stykke ud i fremtiden er ECoS nok den bedste du kan købe..........

Hvad mener du gør at ECoS er bedre end Commander :?: Jeg spørger fordi jeg selv snart skal købe ny central. For mig virker det umiddelbart som om at Commander har meget at byde på, især når det gælder anlægsstyring, men ang. lok.styring er den vel ikke bagud ift. ECoS :?:

Derimod har jeg indtryk af at der oftere kommer opdateringer til ECoS end der gør til Commander, og Viessmann er vist endda meget forsinket (så vidt jeg kan læse mig til i deres forum) med en kommende opdatering. Så vidt jeg kan se er der også et større udbud af komponenter (sporskiftedekodere, tilbagemeldingsdekodere, håndholdte controllere osv.) beregnet til ECoS' systembus end der endnu er til Commander, men det udligner sig vel med tiden.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Hvad mener du gør at ECoS er bedre end Commander :?:

Flere ting.

1. Med commanderen er man "stationsbestyrer", med ESU'en "togstyrer".

Med den beskrivelse jeg fik, er det min opfattelse at det mest er en "togstyrer" der er tale om.

2. ESU's knapper og drejekontrollere har et andet lækert "feel" end Viessmans.

3. Vil man være "stationsbestyrer" er ESU'ens software stort set på pldas til det.

4. Softwareopdateringer som du selv nævner det.

Men hovedsageligt nummer 1.

Hvilken central har du nu?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Tak for præciseringerne.

Jeg har selv haft en ECoS, men solgte den da jeg nedlagde mit gamle anlæg og det ikke i snarlig fremtid så ud til at jeg skulle få brug for den. Så lige pt, har jeg ingen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"DennisTR" skrev:
Bringer lige denne tråd på banen igen.
"moppe" skrev:
Lige nu og et stykke ud i fremtiden er ECoS nok den bedste du kan købe..........
Hvad mener du gør at ECoS er bedre end Commander :?: Jeg spørger fordi jeg selv snart skal købe ny central. For mig virker det umiddelbart som om at Commander har meget at byde på, især når det gælder anlægsstyring, men ang. lok.styring er den vel ikke bagud ift. ECoS :?: Derimod har jeg indtryk af at der oftere kommer opdateringer til ECoS end der gør til Commander, og Viessmann er vist endda meget forsinket (så vidt jeg kan læse mig til i deres forum) med en kommende opdatering. Så vidt jeg kan se er der også et større udbud af komponenter (sporskiftedekodere, tilbagemeldingsdekodere, håndholdte controllere osv.) beregnet til ECoS' systembus end der endnu er til Commander, men det udligner sig vel med tiden.

Mange af "dimserne" til at sætte under sporet er faktisk ligeglade om du kører ecos eller commander eller noget tredie. F.eks. er hele switchpilot serien og også mange af viessmanns produkter styret af dcc signalerne i sporet - præcis lige som toget.

Der hvor der er en forskel er typisk

- Tilbagemelding/bus standarder (s88, loconet, railcom, CAN, ...)

- Opdateringer af software (som du skriver) (kommer den f.eks. på en FLOPPY som tilfældet er med min IB - ingen computere har floppy drev mere...)

- Kan boksen opdatere dine dekoderes software?

- Tilslutning til computer (hvorfor laver man stadig ting med COM port?!?)

Der er også andre producenter som også tilbyder seriøse produkter, men ingen af dem har den flotte (og brugervenlige) skærm.

Jeg har selv truffet et (nyt) valg efter jeg er blevet klogere på hvad jeg egentligt gerne vil bruge min "boks" til, så jeg hælder meget til at man skal kigge på hvad man vil bruge den til og så som nævnt læse manualer.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Mange af "dimserne" til at sætte under sporet er faktisk ligeglade om du kører ecos eller commander eller noget tredie. F.eks. er hele switchpilot serien og også mange af viessmanns produkter styret af dcc signalerne i sporet - præcis lige som toget.
Enig, men er det ikke nemmere at programmere feks. ESU Swichpilot med ECoS end med en anden controller :?: Her tænker jeg på at feks. Swichpilot er bygget til brug sammen med ECoS, selvfølgelig for at give sine egne produkter en fordel fremfor andres producenters.
"frede2300" skrev:
Der hvor der er en forskel er typisk- Tilbagemelding/bus standarder (s88, loconet, railcom, CAN, ...)
Jeps, og der er ESU vel lidt foran Viessmann, da ESU jo allerede har en del produkter klar til deres ECoSlink :?:
"frede2300" skrev:
Der er også andre producenter som også tilbyder seriøse produkter, men ingen af dem har den flotte (og brugervenlige) skærm.
Jamen jeg har sandelig også feks. Lenz med i overvejelserne fordi det er et glimrende og velafprøvet modulopbygget system hvor du kun behøver købe de komponenter du får brug for, og ikke skal købe en hel kasse med indbyggede komponenter du måske aldrig får brug for. Men i feks. Lenz' systemer (har aldrig prøvet dem), er du stadig henført til dekoderprogrammering via. CV'er på et microdisplay, hvor feks. ECoS og Commander klarer det hele i klartekst på skærmen = rart og overskueligt.
"frede2300" skrev:
Jeg har selv truffet et (nyt) valg efter jeg er blevet klogere på hvad jeg egentligt gerne vil bruge min "boks" til, så jeg hælder meget til at man skal kigge på hvad man vil bruge den til og så som nævnt læse manualer.

God pointe.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Men i feks. Lenz' systemer (har aldrig prøvet dem), er du stadig henført til dekoderprogrammering via. CV'er på et microdisplay, hvor feks. ECoS og Commander klarer det hele i klartekst på skærmen = rart og overskueligt.

Nej, man gør det da bare via JMRI.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.687

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Nej, man gør det da bare via JMRI.....

Og hvad er så JMRI ????

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Og hvad er så JMRI ????

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=jmri&btnG=Google-s%C3%B8gning&me...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"DennisTR" skrev:
"frede2300" skrev:
Mange af "dimserne" til at sætte under sporet er faktisk ligeglade om du kører ecos eller commander eller noget tredie. F.eks. er hele switchpilot serien og også mange af viessmanns produkter styret af dcc signalerne i sporet - præcis lige som toget.
Enig, men er det ikke nemmere at programmere feks. ESU Swichpilot med ECoS end med en anden controller :?: Her tænker jeg på at feks. Swichpilot er bygget til brug sammen med ECoS, selvfølgelig for at give sine egne produkter en fordel fremfor andres producenters.
"frede2300" skrev:
Der hvor der er en forskel er typisk- Tilbagemelding/bus standarder (s88, loconet, railcom, CAN, ...)
Jeps, og der er ESU vel lidt foran Viessmann, da ESU jo allerede har en del produkter klar til deres ECoSlink :?:
"frede2300" skrev:
Der er også andre producenter som også tilbyder seriøse produkter, men ingen af dem har den flotte (og brugervenlige) skærm.
Jamen jeg har sandelig også feks. Lenz med i overvejelserne fordi det er et glimrende og velafprøvet modulopbygget system hvor du kun behøver købe de komponenter du får brug for, og ikke skal købe en hel kasse med indbyggede komponenter du måske aldrig får brug for. Men i feks. Lenz' systemer (har aldrig prøvet dem), er du stadig henført til dekoderprogrammering via. CV'er på et microdisplay, hvor feks. ECoS og Commander klarer det hele i klartekst på skærmen = rart og overskueligt.
"frede2300" skrev:
Jeg har selv truffet et (nyt) valg efter jeg er blevet klogere på hvad jeg egentligt gerne vil bruge min "boks" til, så jeg hælder meget til at man skal kigge på hvad man vil bruge den til og så som nævnt læse manualer.
God pointe.

Grafisk brugerflade = lækkert. Helt klart. Man skal bare vide hvad man betaler for det. Og så må man sige at tanken om et system hvor alle komponenter er lavet af samme producent og deraf følgende samspil, ja den er ret besnærende.

Ecos link er helt klart en god ide - og man må formode at vi kommer til at se flere produkter til denne bus da esu sidder godt i markedet for disse ting.

Derudover synes jeg at deres "sniffer port", dcc, ethernet, railcom og s88 er de vigtigste standarder - der er ikke meget tilbage derude som den ikke kan snakke med. Eller sagt på en anden måde: hvor mange "dimser" kan du købe i din lokale butik som ikke passer med ecosen? Ikke særligt mange tror jeg...

Hvordan ligger commanderen med disse ting?

Overvej iøvrigt at vente til den nye ecos med farveskærm kommer på et tidspunkt...

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Commanderen har alle disse indgange, og softwaren er iflg Viessmannlige på trapperne.

Det nytter ikke at vente på "næste" udgave, for til den tid er der igen noget nyt at vente på. Som tidligere nævnt styres mit anlæg af Comm. og 5233 S88. Med disse to komponenter kan du stort set alt, standse, starte, omstille spsk, shuttletrain, autostyring af funktioner. Vi mangler blot softwaren til railcom, for at alt er der. I øvrigt er alle DCC komponenter der overholder NMRA så vidt jeg ved, kompatible. Min Comm. kører fint med Rocomause 2, Multimaouse, og sågar min mobiltlf kan styre systemet. Jeg går ud fra at ECOS er præcis lige så anvendelig, bortset fra sporplanfunktionen, men det kommer vel

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"mylle" skrev:
Commanderen har alle disse indgange, og softwaren er iflg Viessmannlige på trapperne.Det nytter ikke at vente på "næste" udgave, for til den tid er der igen noget nyt at vente på. Som tidligere nævnt styres mit anlæg af Comm. og 5233 S88. Med disse to komponenter kan du stort set alt, standse, starte, omstille spsk, shuttletrain, autostyring af funktioner. Vi mangler blot softwaren til railcom, for at alt er der. I øvrigt er alle DCC komponenter der overholder NMRA så vidt jeg ved, kompatible. Min Comm. kører fint med Rocomause 2, Multimaouse, og sågar min mobiltlf kan styre systemet. Jeg går ud fra at ECOS er præcis lige så anvendelig, bortset fra sporplanfunktionen, men det kommer vel

Tja, så må konklusionen vel efterhånden være at der er tale om to velfungerende apparater som hver især kan alt hvad man har brug for.

Det næste må vel så være at kigge på softwaren, selvf med henblik på hvad man selv har brug for, shuttletrain, sporplan, ja... hvad kan de egentligt de to fætre?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"mylle" skrev:
Jeg går ud fra at ECOS er præcis lige så anvendelig, bortset fra sporplanfunktionen, men det kommer vel

Sporplan-funktionen er tilgængelig på ECoS og Central Station Reloaded i seneste software-version, kig evt. i seneste udgave af brugsforvirringen (ups, mente brugervejledningen), og f.eks. shuttetrain (hvor toget holder pause på endestationen og selv kører tilbage efter lidt tid) kan de også, kræver blot to tilbagemeldingskontakter, en på hver endestation (og så lidt opsætning).

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"frede2300" skrev:
Ecos link er helt klart en god ide - og man må formode at vi kommer til at se flere produkter til denne bus da esu sidder godt i markedet for disse ting.

At ESU idder godt i markedet for produkter til ECoSLink, skyldes uden tvivl at den bus (såvidt jeg ved) er properitær (dvs. helt eller delvist lukket), selvom den er baseret på den såkaldte CAN-bus. Det er formentlig hovedårsagen til at kun ESU har udgivet tilbehør til denne bus.

I øvrigt så kan jeg ikke undgå at tænke på, om ikke det på længere sigt kan skade ESU at de ikke lader andre fremstille udstyr til ECOSLink, og tilsyneladende ej heller har i sinde at understøtte LocoNet.

Sidst men ikke mindst, kan jeg fortælle, at ifølge FAQ'en til ECoS, så er der udover de eksisterende dele til ECoSLink (ECoSBoost, ECoSControl Radio, ECoSDetector, ECoSLink terminal), har man planer om bl.a.:

* en håndkontroller med ledning (lidt ala den Uhlenbrock laver til LocoNet (DAISY eller FRED))

* sporskiftepult

* tilbagemelder (om de her mener deres ECoSDetector ved jeg ikke, men det gætter jeg på)

* og meget andet, som de ikke har antydet hvad skulle være.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

At ESU's systembus er lukket synes jeg bestemt er en ulempe, men det er commanderens bus vel også, eller hvad :?: Jeg kunne godt have tænkt mig at der var en busstandard som alle producenter brugte, så var man sikker på som forbruger at man ikke købte katten i sækken hvis der af den ene eller anden grund ikke udkommer nye ting til den bus som ens kontroller nu engang har :idea: Iøvrigt er Loconet jo også lukket, og kun enkelte producenter har adgang til at producere komponenter dertil :!:

Hvorfor er der iøvrigt så meget fokus på ECoS fremfor Commander (både hos forhandlere, i diverse fora osv.), hvis de er så ens som de er, og tilsyneladende lige stabile og med de samme muligheder for udbygning af systemet :?:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Commanderen er fra starten beregnet til anlægsstyring og har farvedisplay.

Ecos´en er mere en kørekontroller omend der kommer en udbygning på med grafisk sporplan også. Og med farvedisplay, sådan som jeg forstår det. Men jeg ved ikke ret meget om Ecos´en. Det er der nogen der ved meget mere om Wink

Commanderen er meget enkel og meget praktisk opbygget.

Men er i hvert fald ganske godt tilfreds med min Commander indtil nu. Den er efter min mening ideel til styring af de fleste hjemmeanlæg. Den passer fortræffeligt til det anlæg jeg får plads til med en delvist skjult opstilling. Som Mylle siger det, så sparer den bl.a. at have en computer ved siden af. Commanderen har det hele i sig. Smart. Og får snart mulighed for at gå noget mere ind i at bruge Viessmann tilbagemeldere i forbindelse med den (det kræver jo lige lidt spor først). Den er nem at bruge, når man først kommer ind i det.

Men det spiller naturligvis også ind hvad det er man vægter og interesserer sig for.

Nu har jeg ikke nogen Märklinlokomotiver. Men ellers var deres nye CS2 også inde i mine overvejelser. Men gik så bort fra det igen af førstnævnte årsag. Den er også nem at bruge (har set den demonstreret hos Kystbanen).

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"DennisTR" skrev:
Hvorfor er der iøvrigt så meget fokus på ECoS fremfor Commander (både hos forhandlere, i diverse fora osv.), hvis de er så ens som de er, og tilsyneladende lige stabile og med de samme muligheder for udbygning af systemet :?:
Mit bedste gæt er, at (så vidt jeg ved), har ECoS været på markedet længere en Commander, og at ESU åbenbart gør mere ud af sin markedsføring.
"Skovsøekspressen" skrev:
Commanderen er fra starten beregnet til anlægsstyring og har farvedisplay.
ECoS er også beregnet til anllægsstyring; tager man sig tid til at læse teksten på produktsiden, finder man ud af, at ECoS kun bør eksistere i ét eksemplar på anlægget, som den centrale enhed. Eller med andre ord, ECoS er ment som en blanding af FC og kørekontroller.
"Skovsøekspressen" skrev:
Ecos´en er en kørekontroller omend der kommer en udbygning på med grafisk sporplan også. Og med farvedisplay, sådan som jeg forstår det.

Først, læs ovenfor. Dernæst, grafisk sporplan er tilgængelig i seneste firmware-version (v. 3.x), og farveskærm kommer ganske rigtigt med næste generation ved årsskiftet.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus

Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg

Indlæg: 124

PB

"mr-data" skrev:
Først, læs ovenfor. Dernæst, grafisk sporplan er tilgængelig i seneste firmware-version (v. 3.x), og farveskærm kommer ganske rigtigt med næste generation ved årsskiftet.

Forstår jeg det rigtigt at den "gamle" ESoS med software update kommer til at kunne næsten det samme som den ny? self. uden farver.

Venligst Claus

__________________

N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Claus" skrev:
Forstår jeg det rigtigt at den "gamle" ESoS med software update kommer til at kunne næsten det samme som den ny? self. uden farver.Venligst Claus

Yes sir, prøv selv at tage et kig på produktsiden for hhv. den "nye" og den "gamle", og skim evt. seneste udgave af brugsforvirringen igennem (godt nok på tysk, men den burde være til at forstå).

Iøvrigt kan jeg se, at ESU åbenbart har glemt at opdatere deres hjemmeside, her omtales v. 1.1.3 som seneste firmware, mens der i manualen (3. oplag, udigvet i foråret) omtales såvel v. 2.0.0 (som kun tjente som et led i opgraderingen) og den seneste v. 3.0.x

Rent hardwaremæssigt, er der to store forskelle: 1. farveskærm. 2. én ekstra funktiostast pr. kørekontroller (dvs. side af skærmen).

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Kan de også trække den samme mængde strøm?

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Jørnet" skrev:
Kan de også trække den samme mængde strøm?

Fisk, der må jeg være dig svar skyldig. ECoS kan trække 4 A(mpere), og dens strømforsyning kan (i nyeste udgave, er sikker på hvornår det blev indført) lever en spænding på mellem 15 og 21 volt. Dette skyldes, at de forskellige skalaer har behov for forskellige spændinger.

Iøvrigt synes jeg ikke, at Viesmann er synderligt dygtige til at give brugbare oplysninger, så man kan lave en ordentlig sammmenligning af denne og konkurrende enheder.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"mr-data" skrev:
Iøvrigt synes jeg ikke, at Viesmann er synderligt dygtige til at give brugbare oplysninger, så man kan lave en ordentlig sammmenligning af denne og konkurrende enheder.

Der findes et ordsprog der siger; den der lever stille, lever godt Wink

Viessmanns Commander kan trække 5,5 Ampere. Men rigtigt nok, det er vist ikke noget der bliver direkte skiltet med.

Hjemmesiden til Commanderen er i øvrigt; http://www.viessmann-commander.de/

Men vi har hver især egne baggrunde for at have valgt system, synes indlæggene her også at vise Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

..er der ikke også noget med at man får traffo'en med i prisen når man køber en ecos medens man skal købe den seperat til de andre?

Undskyld jeg spørger så meget. Det er sikkert derfor jeg hedder Jørgen Smile

Jeg overvejer selv hvad jeg skal købe.

(spørge)Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Skovsøekspressen" skrev:
Der findes et ordsprog der siger; den der lever stille, lever godt Wink Viessmanns Commander kan trække 5,5 Ampere. Men rigtigt nok, det er vist ikke noget der bliver direkte skiltet med.
Det ordsprog passer sikkert godt i nogle sammenhænge, men netop indenfor vores hobby er vi nogen der sætte pris på konkrete oplysninger, bl.a. strømmængden den kan levere.
"Skovsøekspressen" skrev:
Men vi har hver især egne baggrunde for at have valgt system, synes indlæggene her også at vise Wink MvhClaus
Ja det ses med al tydelighed, og det ville da osse være r..kedeligt hvis alle var enige om alt . . .
"Jørnet" skrev:
..er der ikke også noget med at man får traffo'en med i prisen når man køber en ecos medens man skal købe den seperat til de andre?

Det ved jeg ærligt talt ikke med sikkerhed, men for alle systemer gælder det, at den samme trafo forsyner såvel anlæg som central. Og da producenten helst vil undgå problemer (klager over skader på udstyret pga. forkert strømforsyning) leveres der næsten altid en passende strømforsyning (trafo) med apparatet-

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der er trafo med til Commanderen og det er den der kan trække 5,5 Ampere. Som mr-data siger, så gælder det til næsten alle styringer i dag at der medfølger en strømforsyning.

Dog har jeg fået anbefalet at have en separat strømforsyning (anden trafo) til sporskifter mm, for ikke at belaste den til kørsel for meget. Det kan sluge en del strøm at der fx stilles en lang togvej.

Ellers kan jeg evt. anbefale at få fat på Viessmanns nye katalog (der står også mange andre gode ting i som man skal bruge til modelbanen). Fik et hos Kystbanen for nylig, alle førende forhandlere må have det.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

Hej.

Til ECoS følger der en strømforsyning med.Den må kun tilsluttes til ECoS alene.

Sporskifter,lys og signaler til en seperat transformer.

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"Jørnet" skrev:
Jeg overvejer selv hvad jeg skal købe.(spørge)Jørgen

Hvad har du nu? Har du f.eks. nogle loks med dekoder i? Nu kan jeg se du kører 3-skinne så hvis du har loks med mfx dekodere skal det nok med i overvejelserne.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Ang. medfølgende strømforsyning/trafo. ECoS og Commander leveres med trafo, hvorimod Intellibox og Intellibox II (når den kommer) leveres uden trafo. Uhlenbrock anbefaler blot at man benytter sig af deres egen trafo i sortimentet.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Tak for svarene - Ja jeg har lokomotiver med MFX, med det skulle en ecos med den nye software kunne klare - Ikke?

Jeg er dog i tvivl om jeg skal vente på den nye ecos.

Kan man ikke køre udelukkende med computer-styring? Skal man have en ecos/cs2/viessmann imellem? Jeg har ledt efter et interface som f.eks. WinDigipet kunne bruge, men har ikke kunnet finde noget.

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Arne

Indlæg: 258

PB  Hjemmeside

"Jørnet" skrev:
Kan man ikke køre udelukkende med computer-styring? Skal man have en ecos/cs2/viessmann imellem? Jeg har ledt efter et interface som f.eks. WinDigipet kunne bruge, men har ikke kunnet finde noget.

Uhlenbrock har lavet en ny boks kaldet IB-Com, som er for dem der kun ønsker computerstyringen. Om der er andre der har lavet en lignende boks - ved jeg ikke.

Så den bare for noget tid siden da jeg kiggede forbi http://www.uhlenbrock.de Smile

Men skal min IB skiftes ud, ligger beslutningen pt. meget fast i en ECoS.

__________________

Med venlig hilsen,
Arne

Märklin, H0, C&M @ Intellibox

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Der er jo også IB2, der kommer om nogle måneder (efter planen) Smile

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Mmmm - Ja. Så er man bundet til LocoNet, ikke?

Der skal man også købe trafo seperat.

Er der et interface med en publiceret protocol, så man kan lave programmer selv?

Enheden ser ud til max. at kunne have 32 lokomotiver og den medfølgende "WinDigipet" small kun 20 lokomotiver.

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

"Jørnet" skrev:
Er der et interface med en publiceret protocol, så man kan lave programmer selv?

LocoNet er patenteret af Digitrax, men du kan downloade specifikationerne og deltage i diverse Internet-grupper omkring protokollen, hvis du gerne vil programmere selv: Som privatperson kan du anvende protokollen frit, men hvis du vil sælge dit program eller isenkram falder hammeren - så skal der betales licensafgifter til Digitrax.

Det er nok også derfor, der ikke er mange europæiske firmaer, der bruger protokollen.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Jørnet" skrev:
Mmmm - Ja. Så er man bundet til LocoNet, ikke?

Det er korrekt, og med ECoS er du "bundet" til ECoSLINK, og med Commander HBUS og LBUS. Det ville være rart om der fandtes en standardbus som alle centraler brugte.... Her overser jeg med vilje S88, da det er en gammel pensionsmoden tilbagemeldingsbus (som jeg dog selv kommer til at bruge en smule på mit anlæg...).

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.