Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

264cm x 240cm, U-anlæg, DK, DSB enkeltspor med sidebane...

Godaften allesammen...

Her er sporplanen til Søren som jeg lovede ham for et langt stykke tid siden. Der er ikke vanvittigt meget plads at gøre godt med - 260cm x 248cm er jo ikke mere end godt 6,3m². Men Søren ønskede sig en enkeltsporet strækning med en lille lokalbane.

Søren har ligesom jeg bestilt Finn Lekbos og Hobbytrades jyske F-maskine, så den skal selvfølgelig stå for museumstoget på den lille sidestrækning.

Der skal også være plads til Märklins (store!) drejeskive og så ville det være fint med en skyggebanegård og plads til nogle tog, der kan pendle frem og tilbage. Som Søren formulerede i den oprindelige tråd: ” Jeg har så nok den svaghed, at jeg gerne vil have en masse tog til at køre og at det måske ikke behøver være så virkeligshedstro.” Jeg har prøvet på at få det første til at lykkes uden at give for meget køb på det sidste Laughing out loud.

Epoke og tema

Jeg forestiller mig at vi befinder os i nutiden, men anlægget kan vist uden problemer flytte epoke – også meget langt tilbage i tiden.

Temaet er en ensporet jernbanestrækning med en krydsningsstation, der ligger i udkanten af en storby. Byen har et stort bryggeri og en lille godsrist – et enkelt spor også med rampe og kran. Stationen har tre gennemgående spor. Selvom strækningen er ensporet kører der eksprestog på denne – ja måske endda også et internationalt med spise- og sovevogne. Men ellers er der mange regionaltog – eksempelvis togstammer, der kan oprangeres som typiske kystbanetog gennem tiderne – alt efter valg af epoke. Godstrafikken kommer heller ikke til kort, der findes gennemgående godstog på banen såvel som stoppende godstog – selvom lokalbanen er meget lille, er der også en livlig godstrafik til og fra denne.

Lokalbanens persontrafik varetages af en skinnebus (eller et Y-tog). Denne kører i timedrift, men i myldretiderne er der et par yderligere gennemgående styrevognstog (plads til flere passagerer) fra hovedbanen, der fortsætter til lokalbanens endestation. Den lille endestation har ikke fået antydet nogen by i baggrunden – jeg har med vilje forsøgt at gøre denne del af anlægget så landskabspræget som muligt. Museumsbanen har også til huse her, den nedlagte remise og sporet ved siden af er her stillet til rådighed for den lokale jernbaneklub – og det er her Finn Lekbo´s F-maskine og en række ældre vogne har til huse. Hvis man er lidt fingernem kan man muligvis presse et spor mere ind der...

Anlæggets opbygning og sporføring

Der er to næsten ens skyggebanegårde under anlægget. De har hver fire overhalingsspor plus to spor til styrevognstog samt en vendesløjfe. Dette giver plads til ialt 12 togstammer af varierende længde under jorden. Et af sporene på hver skyggebanegår er meget langt. Dette er tiltænkt det ene eller de to lange eksprestog, der skal køre på anlægget. Styrevognstogene kan alt efter epoke være en stamme med Bn-vogne plus en MX/MY/MZ eller en række CL-vogne trukket/skubbet af en MO eller to. Toglængden bliver i de fleste tilfælde ikke så lang, men maksimum 120cm-130-140cm cm er vel også ok, når man tager anlæggets størrelse i betragtning. De to paradestrækninger på anlægget er heller ikke så lange, den ene af disse er en del af vendesløjfen på den øverste skyggebanegård, der er gjort synlig på dette niveau. Prisen for at gøre dette er, at frihøjden så på den øverste skyggebanegård bliver temmelig begrænset. Selvom anlægget ikke er så stort ville jeg altså nok kameraovervåge begge skyggebanegårde Laughing out loud.

De to underjordiske strækninger bliver ført op til overfladen via en dobbelt helix, hvor den ene strækning fortsætter udover den lange stålbro – herefter forsvinder strækningen igen og ved hjælp af R2 kurver og R2-sporskifter bliver udfletningen til krydsningsstationen foretaget på så lidt plads som muligt. Ovenover ligger byen – der bliver gjort større igennem valg af de rigtige motiver til baggrunden plus en række reliefhuse. Byen har fået plads til en sporvej, der er udformet som en vendesløjfe med højrekørsel. Det er meningen, at der skal skiftes spor bag bryggeriet (eller inde i dette) bagerst på anlægget. Sporføringen er her ikke helt korrekt – da LUNA tramsporet ikke findes i WinTracks bibliotek.

Stationen har fire gennemgående spor, hvoraf tre ikke kan nå lokalbanens udkørselsspor. Sidstnævnte har et gennemgående spor til rådighed samt et stikspor til skinnenbussen, Y-toget og/eller et kortere styrevognstog. Herved bliver det muligt at udstyre stationens udgang med slanke sporskifter og de gennemgående spor nyder også godt af Märklins 24912 (radius 111cm). Dette kommer kørslen med lange (person)vogne tilgode. Det ser nu engang bedre ud at lade disse køre igennem lidt større kurver.

Det er i øvrigt teoretisk muligt at køre med tog på over 220 centimeters længde og lade disse blive overhalet på alle tre stationer på hovedbanen. Om man så skal gøre dette er så en anden sag – jævnfør min bemærkning om paradestrækningernes længde ovenfor. Generelt har jeg forsøgt ikke at bruge R2 på den synlige del af hovedbanen – dette er næsten lykkedes – og her og der skal der altså saves/skæres i C-skinnerne. For at lægge sporene tættere på den lille lokalstation og på den lille godsrist på den store station bliver de normale skifter afkortet så en sporafstand på ca. 51mm bliver mulig. Her og der har jeg også bygget et selvbygget C-fleksspor ind.

Stationen udtræksspor kan betjene det ene gennemkørselsspor på stationen samt lokalbanens stikspor og samtlige andre sidespor, herunder sporet ind til bryggeriet. Udtrækssporet tjener også som tilkørselsspor til stationens maskindepot, der har til huse under den lille station på lokalbanen. Tre pladser i remisen blev det til plus lidt spor rundt om. Designet kan man vel ikke se nogen andre steder i denne verden end lige her på sporskiftet – men Søren har købt drejeskiven Laughing out loud, og et eller andet sted skal damplokomotiverne vendes!

For dem der der ikke har en drejeskive, eller bare gerne vil sørge for at den venstre del får et lidt mere landskabeligt udseende, kan jeg anbefale at stryge denne. Men så bliver der også plads til det uundværlige savværk, som jeg - under stor risiko for varige psyskiske skader på min egen person – desværre måtte udelade denne gang Laughing out loud.

Hovedstrækningen fører fra den store station under lokalbanens station og derefter kommer der igen en lille paradestrækning til syne før banen igen forsvinder ned til den dybeste skyggebanegård på anlægget. Læg mærke til at den yderste helix ikke er synlig – dette betyder at der plads til lidt landskab før den anden strækning nås. Undtagelsesvis ligger sporet altså ikke her 3-4 centimeter fra kant Laughing out loud.

Banen har hele to vejsystemer fra Faller Car System indbygget. Ved siden af lokalbanen er der langt en strækning og denne har et ”sidespor” hvor lastvogne kan køre op og blive læsset/losset fra lokalbanens yderste spor. Her må der kunne bygges noget legetøj ind – læs en fungerende kran...

På den anden side er der også en meget lang strækning, der ligger ovenfor jernbanens paradestrækning. Her kan der køres med mange forskellige personbiler, men her har jeg ikke tænkt noget sjovt ind. Men måske kan der blive plads til en busholdeplads et eller andet sted, men så vist heller ikke mere.

Hovedstrækningens stigninger er alle holdt under eller lige omkring 2,5%, lokalbanen kommer op på ca. 3% her og der. Her ville jeg investere lidt tid på at optimere op/nedkørsler med de sædvanlige tricks. Da anlægget er et ”duck-under” anlæg ville jeg - hvis det er muligt - lægge det relativt højt.

Kommentarer, kritik og forbedringsforslag er meget velkomne.

Håber i kan bruge det til noget, grundideen kan også bruges til en del andet...

Venlig hilsen

Lars

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede[/url]

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Lars

Det ser rigtig godt ud, men kan godt se det med drejeskiven. Men jeg syntes nu en drejeskive høre sig til på banen, man kunne jo have valt roco´s drejeskive den er ikke helt så stor.

Er spændt på hvad der kommer af forslag til ændringer.

MVH Søren

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Eller Epokes 20-meter drejeskive og Epokes Roskilde Remise?

Meget mere dansk og mindre.

I øvrigt vildt imponerende anlæg på den plads!

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Per.

Ja jeg syntes også det er et rigtig godt anlæg. Jeg er kommet med et par ting under vejs som Lars har fundet løsninger på. Så helt til at starte med havde jeg nogle ting som jeg syntes skulle med og det har Lars gjort til UG. Det er Lars der skal tilskrives æren for anlæget.

Jeg ville ønske mit hoved fungeret som Lars´s med hensyn til sporplaner, selv om man har program eller blyandt og papir så er det ikke bare lige at lave en god sporplan. Det har været ved at give mig grå hår flere gange.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej

Så er jeg kommet igang med at bygge anlæg. Har lavet rammen og den første skyggebanegård og den dobbeltet sporet helix. Her er et par foto. Vil lige sige det er mit første anlæg som jeg bygger i flere lag, har haft et før på et plade.

P2260656

P2260653

P2240652

P2240651

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Spændende Smile

Lad Os endelig følge med videre frem i projektet, tak Smile

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Søren,

"henho" skrev:
Spændende Smile Lad os endelig følge med videre frem i projektet, tak Smile

Enig! Du har sandelig haft fart på Laughing out loud. Og det ser rigtig godt ud - håber det hele passer sammen til sidst - elles kommer jeg gerne forbi med et skohorn :roll: Laughing out loud...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej

Jeg skal nok lægge foto ind som jeg kommer frem i byggeriet.

Evil Jeg håber også det hele passer sammen Lars, mest for din skyld Evil Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud . Undskyld kunne ikke lade være. Cool

Nej spøg til side, det skal nok gå det hele. Jeg sætter ikke noget fast før jeg har den anden skyggebanegård på anlæget. Selv om man har det hele på papir og tegning med mål, så er det jo ikke bare lige noget man klasker sammen. Anlæget er nok ikke så højt som nogen ville have lavet det, men jeg skal passe på vindueskramene. Rammen er 52 cm til overkant og sporet ud af helixen som går over i en bro der bliver 85 cm under broen.

Helixen er prøve kørt på den R 3 (radius 51,5 cm) med roco´s my 1124 det er en DC som er ombygget til AC men dog kun med DC hjul der er just i hjul afstand. Den klarede 2 stk DB CARGO buggi vogne (svare til person vogne i længden og 8 stk DB CARGO buggi(kun 6 stk på det foto) vogne med kul indsats(hjemmelavet vejer noget, laver af flamingo, maling, trælim, balast .). Det er en tog stamme på ca 210 cm og der klarede den fint.

En roco my er nok de tog jeg har der trækker dårligst (bortset fra roco´s ML 6 og märklin´s köf hehehe Laughing out loud ) . Når det så er sagt om roco´s my så skal det så også nævnes at køre enskaber og udsene er der ikke noget der slår den flotte model.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Søren

hvorfor ikke forlænge pladen til højre (under byen) til nogle blindspor. Det skulle vist kunne lade sig gøre i begge skjulte skyggebanegårde.

Ellers et godt layout Lars har fået strikket sammen.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Ivan

Hvordan vil du gøre det det må helst ikke blive breder i højre side en de 61 cm det er nu. Jeg kunne måske sætte en englænder i istedet for det 611 skiftespor som er længst til højre ud mod ham bag computerskærmen. For vende sløjfen kan ikke flyttes uden der går lidt ged i det jeg har lavet indtil nu. Man skal også huske på at det som min holde 11 togstammer og så kan man stadigvæk køre på banen, og har man bruge for flere??.

Hvis du vil skitse det op eller skrive hvordan du vil gøre det så er jeg åben for alt konstruktiv kritik. Jeg er sikker på Lars også kigger med så hvis han lige pludeselig får en lys ide med forbedringer så skal han også nok kommer på banen igen, jeg tror aldrig han slipper det helt så længe det er under opbygning.

Ja det er et godt anlæg Lars har får lavet.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej Sørenhvorfor ikke forlænge pladen til højre (under byen) til nogle blindspor. Det skulle vist kunne lade sig gøre i begge skjulte skyggebanegårde.Ellers et godt layout Lars har fået strikket sammen.

God idé! Men jeg vil nok kun gøre det på den nederste skyggebanegård og så bruge disse spor som opstillingsspor til vogne, der ikke er i brug...altså hvis der er behov for det. Ellers kan der jo bare gøres klar til denne udvidelse.

På den øverste skyggebanegård er der ikke nemlig ikke så megen frihøjde...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Lars.

Hvordan ville du lave det ?? Vil du sænke vendesløfen eller ??? Hvis man gør det med en englænder så kommer man for langt ud over højreside.

Eller fjerne 24224 og indsætte et 24612 skiftespor??

sc

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Her er 1 forslag til blindspor.

søren Märklin C.  JPEG

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Her er 1 forslag til blindspor.

Jep Ivan,

Lige netop! Kan man måske optimere lidt så sporene kommer til at ligge lidt tættere. Men jeg fejrer fødselsdag i dag - og står lige og skal lave den forsinkede dessert (Crêpes Suzette) så det bliver først i morgen før jeg kan svare igen.... Laughing out loud

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Litra P" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Her er 1 forslag til blindspor.
Jep Ivan,Lige netop! Kan man måske optimere lidt så sporene kommer til at ligge lidt tættere. Men jeg fejrer fødselsdag i dag - og står lige og skal lave den forsinkede dessert (Crêpes Suzette) så det bliver først i morgen før jeg kan svare igen.... Laughing out loud

Muligvis, jeg er ikke lige inde i geomatrien for märklin Smile :oops:

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Ivan

Til det forslag bliver vendesløjfen lavet størrer. Og alle sporskifter i højre side skal forbindes anderledes efter hvad jeg kan se og prøve mig frem til. Må lige tænke lidt over det og så se hvad lars komme med af indspark. Mit egen forslag er nemt og ukompliseret og lige til .

Tilløkke med Fødselsdagen Lars Cool

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"SC" skrev:
Hej IvanTil det forslag bliver vendesløjfen lavet størrer. Og alle sporskifter i højre side skal forbindes anderledes efter hvad jeg kan se og prøve mig frem til. Må lige tænke lidt over det og så se hvad lars komme med af indspark. Mit egen forslag er nemt og ukompliseret og lige til .Tilløkke med Fødselsdagen Lars Cool

Hvor er det vendesløjfen bliver større?

Det eneste der sker med vendesløjfen er så vidt jeg kan se at du indsætter 2 sporskifter.

Men rigtig lad Lars se på det imorgen.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Ivan

Hvis du kigger på det som lars har lagt ind i trådens start med skygge banegård i højre side hvis vi starter fra skifte sporet og op i kurven op til det går vandret det har du en kurveskinne der hedder 24330 og 2 der hedder 24430 men på den du har lavet har du 3 der hedder 24430. Så der vil det hele blive skubbet efter hvad jeg kan se.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"SC" skrev:
Hej IvanHvis du kigger på det som lars har lagt ind i trådens start med skygge banegård i højre side hvis vi starter fra skifte sporet og op i kurven op til det går vandret det har du en kurveskinne der hedder 24330 og 2 der hedder 24430 men på den du har lavet har du 3 der hedder 24430. Så der vil det hele blive skubbet efter hvad jeg kan se.

Dette er 1 fejl fra mig, du skal selvfølgelig bruge som Lars har skrevet/brugt. Men som jeg skriver er det blot indsætning af 2 sporskifter.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Søren lige 1 ændring så 2. & 3. øverste spor bliver længere.

2 kurveskift i stedet for 24611 0g 24612.

søren Märklin C længere 2&3 spor.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Ændring så de 3 midterste spor bliver længere. Ændring i venstre side.

søren Märklin C længere 2&3&4 spor.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej Søren lige 1 ændring så 2. & 3. øverste spor bliver længere.2 kurveskift i stedet for 24611 0g 24612.

Helst ikke - så er der R1 (r=36cm) på banen som en del materiel ikke kan køre på...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Litra P" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej Søren lige 1 ændring så 2. & 3. øverste spor bliver længere.2 kurveskift i stedet for 24611 0g 24612.
Helst ikke - så er der R1 (r=36cm) på banen som en del materiel ikke kan køre på...Venlig hilsenLars

Hvor stor er problemet når det kun er 30 grader?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Pas på ... der er et kurveskift i planen. Det er kun radius 1 i inderste kurve og en mellemting mellem 1 og 2 i yderste.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"PerOlsen" skrev:
Pas på ... der er et kurveskift i planen. Det er kun radius 1 i inderste kurve og en mellemting mellem 1 og 2 i yderste.Mvh. Per

Den yderste er vist så vidt jeg ved også R1 (altså først et lige stykke, der hvor tungen ligger efterfulgt af en R1). Når jeg er tilbageholdende med at bruge R1 er det fordi der er en række lokomotiver og vogne der ikke kan køre der. Et eksempel er Heljans MO, som de fleste vel har brug for på deres bane. Man kunn selvfølgelig så bare lade denne kun køre der, hvor der ikke er brugt R1, men så skal du både holde styr på hvad der må køre hvor og samtidig tænke på hvor lang toget er, da skyggebanegårdens spor ikke er lige lange. Det bliver nok lidt for kompliceret.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hvis du i mellemlaget flytter de 2 blindspor ud og laver 4 som jeg foreslår, får du 1 ekstra spor så du har lige mange i begge skyggebanegårde

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Ændring der giver 5 gennemgående spor i hver lag.

søren Märklin C længere 5 spor.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hvis du i mellemlaget flytter de 2 blindspor ud og laver 4 som jeg foreslår, får du 1 ekstra spor så du har lige mange i begge skyggebanegårde

Her er så min løsning til flere spor på den nederste skyggebanegård. Jeg forestiller mig at der her kan henstilles materiel, der ikke er i brug - eller tog der kun sjældent kommer ud at køre. Altså særtog, tog fra banetjenesten og deslige.

Teoretisk kan du også lade den øverste skyggebanegård se sådan ud, men her får du problemer med at nå ind og koble vogne fra eller til, da der er meget lavt til loftet der. Så den udvidelse ville jeg nok udelade.

Venlig hilsen

Lars

Soeren_280211_Skygge

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Ændring der giver 5 gennemgående spor i hver lag.

Det kan man gøre, men derved bliver skyggebanegården også bredere og den i forvejen knebne plads i midten nærmer sig så den kritiske grænse...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Litra P" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Ændring der giver 5 gennemgående spor i hver lag.
Det kan man gøre, men derved bliver skyggebanegården også bredere og den i forvejen knebne plads i midten nærmer sig så den kritiske grænse...Venlig hilsenLars

Ja, det var også kun et forslag. Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hvorfor ikke 6 spor med mere kompakt indkørsel => længere spor?

Mvh. Per

Skærmbillede 2011-02-28 kl. 12.28.13

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Ved at lave blindsporene ved forkant kan man bruge paradesporet til udtræk og dermed have alle gennemløbsspor fri til vognstammer!

søren Märklin C blindspor yderst

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Per kom lige med 1 idè til længere spor Smile

søren Märklin C længere spor.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

Det var godt nok mange foreslag til hvordan det kunne laves, det er dejligt med noget input. Jeg skal lige overveje om det et noge jeg vil lave nu eller vente til anlæget er færdig, der skal jo også være noget at pusle med sener. Kom endelige med ting til forbedringer der er ikke sikker jeg bruger de ider, men det kunne jo være det kan inspirerer andre.

Cool Det er godt at der også er kommer lidt mere liv i tråden Cool

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Ved at lave blindsporene ved forkant kan man bruge paradesporet til udtræk og dermed have alle gennemløbsspor fri til vognstammer!

Ja, men problemet er stadigvæk, at der er meget lavt til loftet der. Så hvis der holder en vognstamme på det yderste spor kan der ikke afkobles med fingrene. Men du har ret i at man kan flytte de to spor til styrevognstog hen til den smalle del til højre.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"SC" skrev:
Hej.Det var godt nok mange foreslag til hvordan det kunne laves, det er dejligt med noget input. Jeg skal lige overveje om det et noge jeg vil lave nu eller vente til anlæget er færdig, der skal jo også være noget at pusle med sener. Kom endelige med ting til forbedringer der er ikke sikker jeg bruger de ider, men det kunne jo være det kan inspirerer andre. Cool Det er godt at der også er kommer lidt mere liv i tråden Cool

Undskyld, ser lige på datoerne, at dette vel skulle have været skrevet for 3 - 4 uger siden. :oops: Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Litra P" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Ved at lave blindsporene ved forkant kan man bruge paradesporet til udtræk og dermed have alle gennemløbsspor fri til vognstammer!
Ja, men problemet er stadigvæk, at der er meget lavt til loftet der. Så hvis der holder en vognstamme på det yderste spor kan der ikke afkobles med fingrene. Men du har ret i at man kan flytte de to spor til styrevognstog hen til den smalle del til højre.Venlig hilsenLars

Ja, styrevognstogene på de bagerste spor.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

"Himmerlandsbanerne" skrev:
"SC" skrev:
Hej.Det var godt nok mange foreslag til hvordan det kunne laves, det er dejligt med noget input. Jeg skal lige overveje om det et noge jeg vil lave nu eller vente til anlæget er færdig, der skal jo også være noget at pusle med sener. Kom endelige med ting til forbedringer der er ikke sikker jeg bruger de ider, men det kunne jo være det kan inspirerer andre. Cool Det er godt at der også er kommer lidt mere liv i tråden Cool
Undskyld, ser lige på datoerne, at dette vel skulle have været skrevet for 3 - 4 uger siden. :oops: Smile

Jamen det gør ikke noget det er jo stadigvæk noget jeg kan bruge om ikke nu så til en sener udvidelse. Men det bliver kun aktuel på den nederste skyggebanegård.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Her er de tre sporudfletninger med fordele og ulemper...

Hvad man vælger er også lidt et politisk valg. Afstandsproblemet på variant II kan løses ved at sætte et hjemmelavet spor ind i stedet for det lige stykke 24064, der er brugt før udfletningen af de to nederste spor...

Venlig hilsen

Lars

Soeren_280211_SkyggeAlt

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

Så er der sket lidt mere i projektet.

Lag 1 og 2 er færdig med strøm og støjdæmpning og sporskifter. Helixen er også færdig med støjdæmpning den er det dog ikke foto af i færdig tilstand. Hvor der skal være tilbagemelding så jeg kan køre pendul tog, det kan jeg ikke overskue før jeg kan køre på hele banen det er svært lige at se hvor de skal være.

P3130657

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej

JUBII nu kan jeg køre på mit anlæg det har jeg savnet siden den 8 december sidste år da den gamle bane blev pillet ned.

Så er lag 3 blevet færdig med strøm og støjdæmpning. Højden mellem lag 2 og 3 er lavet lidt størrer så det et nemmer at komme til. Både på lag 2 og 3 havde Lars(Litra P) sat nogle k flex skinner, jeg har godt nok købt dem men valgt ikke at bruge dem. Det kunne kommet til at passe med nogle hjemmelavet c skinner, det her jeg brugt en del tid på men da det kunne lade sige gøre ja så blev det sådan. Så er alt lavet i c skinner, det syntes jeg bedst om der ikke er blandet alt for meget ind i hinanden.

Her et par foto´s.

P4090661

P4090660

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Det ser rigtig godt ud - tillykke med resultatet. God beslutning med lidt mere højde mellem lagene. Jeg havde faktisk planlagt at bruge hjemmelavede c-skinner, der hvor der er sat lidt flexspor ind - det ser nu bedre ud, som du rigtigt siger.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Lars

Tak for det, men også tak til dig for at planlægge anlæget. Husk at klappe dig selv på skulderen også.

Det med størrer afstand mellem lag 2 og 3 det er givet godt ud. Helixen ender ud 2 cm højere til lag 3 end det du lavede på sporplanen + at broen over til den anden side stiger ca 1,5 cm. Minuset er jo så en helix med lidt mere stigning men min roco my trække op med samme antal vogne som inden jeg lavede lidt mere stigning.

Så skal der jo monteres en drejeskive ( hvis det stod til lars, så et savværk Laughing out loud ) og så lag 4 til den lille privatbane. Så skal jeg have lavet nogle tilbagemelding punkter til pendel tog og have tænkt lidt i signaler. Derefter kommer alt landskabet det bliver første gang jeg skal prøve det så det er jeg spændt på hvordan det kommer til at gå. Det bliver også nemmer at have med at gøre nu hvor man kan køre på anlæget, så det ikke kun er i tømmer afdelingen man skal arbejde. Nu kan der dælmne køre tog rundt og det er dejligt.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

Så er der sket lidt mere i mit projekt. Så er drejeskiven monteret, så mangler der kun lag 4 så er opbygningen færdig hvad skinner angår. Så er mangler der landskab + div.

P4240662

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Godaften.

Så er anlæget bygget færdig med spor, så mangler der " KUN " landskabet :? . Så er det jo lidt til vinter. Her et på foto.

P5020665

P5020664

P5020663

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Goooood Evening Cool

"SC" skrev:
Godaften.Så er anlæget bygget færdig med spor, så mangler der " KUN " landskabet :? . Så er det jo lidt til vinter. Her et på foto.

Det ser jo bare flot ud Laughing out loud. Det går jo hurtigt hos dig - og ja - nu kommer det det der rigtig kan tage tid.

Jeg har lagt mærke til at du ikke har lagt sporene tættere ved at korte sporskifter af. Øverst er det måske lidt svært fordi vindueskarmen her rager ind over anlægget. Hmmmm...

Er der plads til et spor til og en lille remise til den jyske F-maskine forenden af den lille lokalstation?

Sporet i den anden ende ville jeg nok ikke dreje ind foran remisen -ville det ikke se bedre ud hvis stiksporet følger stationens udkørselsspor? Bare sådan nogenlunde...

Men generelt tager jeg hatten af - superflot - og så på den tid....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Lars.

Jeg ville rigtig grene have anlæget færdig så jeg kunne køre med mine tog, så derfor har jeg arbejdet hårdt og også forsent ud på natten i weekenderne. Nu er det første lange seje træk over, så kommer det andet lange seje træk LANDSKABET.

Stigningen op til den lille privat bane der er nogle af de buet skinner skiftet ud for at komme uden om vindueskarmen. Så her jeg det lidt dårlig med at skærer ud i skinnerne, det ser godt ud når de ligger tæt. Hvis du ikke har lagt mærke til det så er der heller ikke lavet en sporriste i højre hjørne.

Ja der burde være plads til en lille remisse på til min F maskine når den engang kommer.

Det med sporet drejer ind ved remissen er lavet fordi så har skinnerne næsten samme længde i begge ender når der skal køres pendel tog. Der er lagt 5 pendel tog ind, 5 tog kan køre på banen på samme tid uden at jeg skal gøre noget . Jeg havde enligt troet jeg skulle have en booster koblet på min ECOS men det er ikke nervendig indtil nu , den er sat til max 4 AMP og når alle 5 tog kører og lys er tændt så skyder den 2,5 AMP ud i sporet.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Hold da fast - sikke et tempo Smile

Det er skisme nemt med klik skinner... Cool

Bliver spændende at følge din landskabsopbygning.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej Jens

Jeg regnede sådan set med du skulle lave landskab først så du kunne give mig fif og gode råd. Cool

Der vil nok gå lidt tid inden der sker mere igen. Jeg skal have prøvet af med forskellige ting og sager til landskabet. Kort sagt en masse forsøg.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"SC" skrev:
Hej JensJeg regnede sådan set med du skulle lave landskab først så du kunne give mig fif og gode råd. Cool Der vil nok gå lidt tid inden der sker mere igen. Jeg skal have prøvet af med forskellige ting og sager til landskabet. Kort sagt en masse forsøg.

Klart - klart.

Jeg roder med de sidste designs lige pt., men håber at kunne gå igang med skyggebanegården snart.

så må jeg ændre undervejs som jeg kommer frem.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Tillykke med anlægget. Ja den nøgne sandhed siger jo alt, ham Lars kan noget med et modeltogsprogram.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.