Efter at have samlet på spor N i en hel del år, og efterhånden har en pæn samling af rullende materiale og skinner (Fleischmann Piccolo) og nu har fået plads til et mindre anlæg, søge jeg hjælp til en sporplan.
Jeg har rodet en del med SCARM sporplanlægning, men da jeg er total pc-mongol har jeg opgivet at lave et layout selv, så jeg håber der er en venlig sjæl som vil hjælpe mig.
Hvad kunne jeg så godt tænke mig ????
Ikke noget bestemt epoke eller land, da jeg samler på det som jeg kan lide, og har en køn blanding af det hele, jeg går mere op i sceneri og leg, men må nok heller lige sige at jeg ikke på nogen praktisk erfaring i at bygge et fast anlæg, men har slugt stort set alt hvad jeg kan finde på nettet om at bygge anlæg og scener, så mun ikke det går, ellers må jeg søge hjælp i dette ganske udmærket forum.
Jeg har selvfølgelig studere en masse forskellige sporplaner og har en ide om hvad jeg godt kunne tænke mig, et anlæg som jeg gentagen gange er vendt tilbage til er dette, som jeg er meget fascineret af, http://www.sporskiftet.dk/forum/250cm-x-122cm-%E2%80%93-fra-dalby-til-bjergby-%E2%80%93-fra-far-til-s%C3%B8n jeg ved godt at det ikke er spor N, men jeg kan godt lide fordi der er masse af muligheder for leg og sjove scener, så det giver en ide om hvad det jeg god kan tænke mig
Vil gerne have 2 sporet hovedstrækning gerne i op til 3 niveau og skygge banegård/opstillingsbane, en hovedbanegård, 1 eller 2 lokalbanegårde og godsbanegård
Jeg vil gerne have et anlæg men en drejeskive og remisse, med hvad der, dertil høre af vandtårn, sandsilo, kulgård, værksted mm. (har drejeskive og remisser)
Vil også gerne have et stenbrud eller anden mine af en slags, gerne med Fleischmann styrtgods-iosningsrampe indbygget i anlægget, da jeg har en del selvtømmevogne og tipvogne
Andet industri er også interessant, måske et savværk eller ligene, alt efter hvad der er plads til.
Glæder mig meget til at se nogen forslag
På forhånd tak, venlig hilsen Bruno
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Størelsen på den den plade/område jeg har til rådighed er 120 x 370 x 170 cm, disse tre sidder er op mod væg, den skrå side er friområde
Venlig hilsen
Bruno
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Bruno
Jeg ville gerne hælpe dig, men jeg har nok først tid til efteråret. Jeg tror der er mange brugere på sporskiftet som mig, der mest har tid til modeltog fra oktober til marts måned. Den fritid jeg har går med familie og have lige fortiden. Så du skal nok være tålmodig med hensyn til hjælp til dit layout
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Peter
Tak for dit tilbud
Jeg ved godt at de fleste ”togfolk” går i hi om sommeren
Jeg er nok bare lidt utålmodigt efter at komme i gang nu når jeg endelig har mulighed for det, ikke fordi jeg forventer at der kommer til at ske en masse her i somme, medminder at det skal regne hele sommeren, men lidt planlægning og klargøring kan man jo altid bruge en regnvejrs dag til.
Men jeg venter gerne på nogle gode forslag, vil heller lave det ordentlig fra starten i stedet for at skal lave det om, så jeg venter
Venlig hilsen Bruno
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
Her er lidt at kigge på hen over sommeren
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html
Tonny
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Tak for det Tonny, lige netop denne side have jeg ikke fundet før, det er rigtig mange fine sporplaner, har ellers søgt meget men, denne er ikke dukket frem, måske fordi tysk ikke er min stærke side
Venlig hilsen Bruno
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Så lykkes det at lave en sporplan, men hjælp fra min søn, som er rigtig god til EDB men ikke interessere sig for modeltog, kommatere og forslag til evt. forbedringer modtages gerne
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Så lykkes det at lave en sporplan, men hjælp fra min søn, som er rigtig god til EDB men ikke interessere sig for modeltog, kommatere og forslag til evt. forbedringer modtages gerne
Hej Bruno
Nu er der ikke nogen højder på din sporplan, men en af de første ting, jeg fik øje på var din inderste blå sløjfe, den må stige kraftigt for at komme over dine stationsspor med frihøjde nok.
Det fremgår ikke umiddelbart, fra hvilke side der betragtes, men jeg vover pelsen alligevel.
Hvis du fører strækningen om bag maskindepotet (vist med rødt, det er ikke nødvendig at have alle de krøller, men musen var ikke helt stabil), opnår du to ting.
Du får længere stigning og undgår en bro hen over stationen, det var noget mange Märklin-anlæg havde i 60'rne og 70'rne. Noget jeg ikke syntes er særlig realistisk, men på den tid drejede det sig om at få så mange skinner som muligt placeret på det til rådighedstående areal. Resultatet blev ofte en masse stationsspor, industrispor, et par ottetalssløjfer, en station og to huse. Hvis man har en stor station, med 4 spor, kræver det plads til noget by af en eller anden art. Det kan være en baggrund, der er indpasset i sporplanen, men noget skal der være.
Din sporplan er lidt i samme retning, du har dog fået plads til en skyggebanegård, hvilket sikrer afveksling i togdriften, så det ikke er de samme tog der kører rundt, rundt osv.
Du har et temmeligt stort maskindepot, men ikke ret meget behandlingsspor. Det optimale er hvis lokomotiverne ikke skal køre frem og tilbage for at blive serviceret, det var dog ikke altid i 1:1 det var muligt.
I dit layout vil der hurtigt blive en flaskehals, når togene skal klargøres til dagen efter. Du mangler efter min mening som minimum et bypassspor til drejeskiven, hvor der kan påfyldes kul, uden at blokere adgangen til remisen. Dette ville sikre dig mulighed for, at et rangerlokomotiv, der kun havde behov for kul ikke skulle vente på de øvrige lokomotiver. En optimal rækkefølge kunne være udtømning af slagger og aske samt påfyldning af vand, påfyldning af kul, påfyldning af sand.
Det kommer selvfølgelig an på hvad man ønsker.
Har du husket at lave plads over skyggebanegården, således at man kan komme til et afsporet tog.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Hans Kurt
Tak for dine kommentere og forslag.
Jeg kan godt se det ser ud til at den inderst blå sløjfe går over banegården, men den går faktisk under banegårdene, hvorfor det kom til at se sådan ud da jeg kopiret plane til Paint, ved jeg ikke, jeg har forsøgt at kopier fra 3D visning, men det rækker mine evner åbenbart ikke til. Det blå og grønne er de synlig spor resten er skjult, planen er i 3 niveauer. Jeg er heller ikke selv helt tilfreds, også derfor jeg efterlyser kommentere og forslag, jeg vil gerne have plads til er godsbanegård, det var planen at det skulle være for enden af den blå sløjfe, men det blev ændret til et par industrispor, netop for ikke at det skulle plasteret for meget til i spor. Jeg tror har presset det sammen på et for lille område, hvis jeg skal have plads til det jeg ønsker mig.
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Hans Kurt
Tak for dine kommentere og forslag.
Jeg kan godt se det ser ud til at den inderst blå sløjfe går over banegården, men den går faktisk under banegårdene, hvorfor det kom til at se sådan ud da jeg kopiret plane til Paint, ved jeg ikke, jeg har forsøgt at kopier fra 3D visning, men det rækker mine evner åbenbart ikke til. Det blå og grønne er de synlig spor resten er skjult, planen er i 3 niveauer. Jeg er heller ikke selv helt tilfreds, også derfor jeg efterlyser kommentere og forslag, jeg vil gerne have plads til er godsbanegård, det var planen at det skulle være for enden af den blå sløjfe, men det blev ændret til et par industrispor, netop for ikke at det skulle plasteret for meget til i spor. Jeg tror har presset det sammen på et for lille område, hvis jeg skal have plads til det jeg ønsker mig.
Hvilket operativsystem benytter du?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Jeg har lavet planen i SCARM
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg tænkte på hvilket Windows du bruger?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Åhh så misforstod jeg vist noget, jeg bruger Windows7
jeg har ændret noget på banegården og remiseområdet, synes selv det er blevet mere fornuftig, jeg ved godt at remiseområdet fylde meget i forhold til banegården, men jeg kan godt selv lide det, jeg har lavet tre opstillingsspor i den anden ende til personvogne, det er jeg ikke helt tilfreds med endnu. jeg har ikke opgiver tanken om en godsbanegård, så det arbejder jeg vider på. kommentare og forslag modtages gerne.
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Åhh så misforstod jeg vist noget, jeg bruger Windows7
jeg har ændret noget på banegården og remiseområdet, synes selv det er blevet mere fornuftig, jeg ved godt at remiseområdet fylde meget i forhold til banegården, men jeg kan godt selv lide det, jeg har lavet tre opstillingsspor i den anden ende til personvogne, det er jeg ikke helt tilfreds med endnu. jeg har ikke opgiver tanken om en godsbanegård, så det arbejder jeg vider på. kommentare og forslag modtages gerne.
Jeg er ikke sikker, men i Vista er der under Tilbehør et lille hjælpeværktøj der hedder klippeværktøj.
Det kan ikke ret meget, men det kan tage et udsnit af skærmbilledet og fremstille en billede-fil.
Det giver en bedre kvalitet, end hvis man skal lave bmp-filer om.
Det ser bedre ud, nu har du fået plads til perron, der skulle måske være en mulighed for at krydse fra indkørsel i venstre side, så man kunne komme til dine industri eller opstillingsspor, uden at skulle rangere i zig-zag og blokere strækningen. Det kan selvfølgelig klares ved at placere indkørselssignalerne tilstrækkeligt langt fra stationen.

Hvis du ikke skal bruge trevejssporskiftet, vil jeg foreslå ændring af ind/udkørsel i venstre side. Du undgår 1 S-kurve, ved at flytte udfletning til spor 1, vil du få mulighed for at vende køreretning og returnere toget i samme retning som det kom fra.
Ind/ud kørsel i højre side kunne ændres med samme resultat.

Hvis det hele blev rykket lidt ned, så kunne du undgår S-kurven ved ind og udkørsel i højre side. Med små radier, er det ikke kønt med S-kurver, samt det kan give problemer med nogle vogne/lokomotiver.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Alt + Prt Scr, så er der taget et billede af skærmen, der kan sættes ind i et hvilket som helt program.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
bqg
Indlæg: 1.102
Alt + Prt Scr, så er der taget et billede af skærmen, der kan sættes ind i et hvilket som helt program.
Rigtigt nok, men det andet værktøj er efter min mening bedre.
Det gemmer ikke hele skærmen, men kun det område man har markeret, dvs. man skal ikke ind og redigere bagefter.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Åhh så misforstod jeg vist noget, jeg bruger Windows7
jeg har ændret noget på banegården og remiseområdet, synes selv det er blevet mere fornuftig, jeg ved godt at remiseområdet fylde meget i forhold til banegården, men jeg kan godt selv lide det, jeg har lavet tre opstillingsspor i den anden ende til personvogne, det er jeg ikke helt tilfreds med endnu. jeg har ikke opgiver tanken om en godsbanegård, så det arbejder jeg vider på. kommentare og forslag modtages gerne.
Hej Bruno
Du kunne måske stadig få plads til din godsbanegård, hvis du ændre lidt omkring din remise.
Du ville få et langt behandlingsspor, med vand/aske, kul og til sidst sand.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Bruno
Det er ikke optimalt, men som udgangspunkt.


Et par sporskifter for enden, så man kunne have lokomotivet først og stadig have en mulighed for at komme ud, evt. via drejeskiven.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Bruno,
vil du kun køre rundt og rundt som det fremgår af dit layout?
Eller vil du køre som i virkeligheden, altså ud og ind af samme side/ende af station?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej igen
Hans Kurt, tak for du fortalte om klippeværktøjet, simpel og nemt at bruge.
Jeg har ændret min banegård efter dine forslag, efter jeg har gjort det, kan jeg se det er det eneste rigtige, så kan jeg køre ud og ind af begge ende som jeg ønsker det, det burde også svare på dit spørgsmål, Ivan.
forslaget om godsbanegården, i forbindelse med remiseomtådet, er en mulighed, men det er jeg ikke så vild med, heller mere til at plaseren den neden for banegården på niveau 2 (banegården er niveau 3) men hvordan forbinde jeg den med resten af banen, den viste godsbanegård er bare et eks. Det er ikke sikkert den skal have den størrelse eller udformning
Sådan ser det ud i 3D......indtil vider......
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hov 3D billede kom ikke med.....men her er det
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Jeg har ændret noget på remise og service området, både så der blev flere muligheder, og det hele er rykket lidt mere til venstre, så blev der lidt mere plads til by
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har ændret noget på remise og service området, både så der blev flere muligheder, og det hele er rykket lidt mere til venstre, så blev der lidt mere plads til by
Du har stadig en flaskehals, når du skal til og fra remisen, kan du få plads til et spor direkte ud fra drejeskiven, til spor 3 fra neden på stationen.
Den korte forlængelse af spor 3, kunne du evt. føre rundt ned under serviceområdet til godsbanegården.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej igen
Denne gang er jeg ikke helt sikker på hvad du mener, er det noget i den stil du mener ???
Og hvor forslår du sporet til godsbanegården skal starte
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Hej igen
Denne gang er jeg ikke helt sikker på hvad du mener, er det noget i den stil du mener ???
Og hvor forslår du sporet til godsbanegården skal starte
Det jeg mente var:
Sporet til godsbanegården, som du ville have på niveau 2 kunne køre ud fra spor 3, men det er faktisk spor 4, jeg var ikke helt vågen, jeg lagde i hvert fald ikke mærke til at spor 1 ikke var på billedet.
Hvis der er plads ville det kunne følges med hovedsporet, det er lidt svært at vurdere, når man kun har billederne at gå ud fra. Jeg bruger Wintrack, så jeg kan ikke læse din sporplan.
Men ved at lade forbindelsen til godsbanegården tilslutte der, vil den kunne tilkøres fra begge ankomstretninger, uden rangering.
Det hele afhænger selvfølgelig af, om der er plads til krydsning af de øvrige spor.
Kunne du lægge et billede ind i samme størrelse af hvert lag, gerne med forskellig farve. Samt nogle mål på anlægget (længde og bredde).
Hvis du har en ide om højden af de forskellige lag i forhold til skyggebanegården, ville det være rart.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Brono
Hvis du har tænkt dig at køre med damp, så synes jeg at du skal overveje at have adgang til drejeskiven for begge retninger, så der kommer et nemmere flow når et damplokomotiv skal vendes og toget derved skifter retning.
Jeg har prøvet at tegne principppet på en simpel måde, jeg ved godt at du har mange flere stationsspor og hovedspor. Som du har det nu har du jo kan adgang direkte fra den højreside. Hvis toget kommer fra ventreside skal lokomotivet først bakke tilbaget til drejeskiven
Hvis du gerne vil kunne få et tog til at køre ud at stationen f eks. til højre, og kommer tilbage til station i højresiden. Så mangler du en vendesløje eller 2 i din skyggebanegård, sådan som jeg ser det.
Tag kun dette forslag som inspiration. På min egen bane der har jeg heller ikke adgang fra begge sider. Men jeg kører også kun med damp, til vetrantog og et enklet rangerlokomotiv.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Brono
Hvis du har tænkt dig at køre med damp, så synes jeg at du skal overveje at have adgang til drejeskiven for begge retninger, så der kommer et nemmere flow når et damplokomotiv skal vendes og toget derved skifter retning.
Jeg har prøvet at tegne principppet på en simpel måde, jeg ved godt at du har mange flere stationsspor og hovedspor. Som du har det nu har du jo kan adgang direkte fra den højreside. Hvis toget kommer fra ventreside skal lokomotivet først bakke tilbaget til drejeskiven
Hvis du gerne vil kunne få et tog til at køre ud at stationen f eks. til højre, og kommer tilbage til station i højresiden. Så mangler du en vendesløje eller 2 i din skyggebanegård, sådan som jeg ser det.
Tag kun dette forslag som inspiration. På min egen bane der har jeg heller ikke adgang fra begge sider. Men jeg kører også kun med damp, til vetrantog og et enklet rangerlokomotiv.
Hej Peter
Tak for dine forslag, jeg modtage alle forslag og kommentarer med kyshånd, men dermed ikke sagt at jeg bruger dem
det er første gang jeg lave en sporplan, og må sige at det er en del mere kompliceret end jeg først troede, der er mange ting der hele tiden skal tages højde for, hver gang jeg ændre noget, mange af mine ideer har jeg i hovedet, (banegårdsbygninger, servesbygninger, kirke, andre bygninger, scenerier, broer, mm ) dit forslag om et extra spor til remisen, har jeg arbejdet en del med, men synes ikke rigtig jeg kan få det passet ind, så det fungere med de andre ting jeg gerne vil have med, det er svært at få alt med når man kun har et begrænset plads og man gerne vil have så meget med som mulig.
Dit forslag om en vendesløjfe i forbindelse med min skyggebanegård, tror jeg bare jeg lige så stille lade ligger, det er ikke så vigtig for mig at toget komme tilbage til den samme side som det kørte fra.
Men bliv endelig ved med at komme med forslag
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej igen
Denne gang er jeg ikke helt sikker på hvad du mener, er det noget i den stil du mener ???
Og hvor forslår du sporet til godsbanegården skal starte
Det jeg mente var:
Sporet til godsbanegården, som du ville have på niveau 2 kunne køre ud fra spor 3, men det er faktisk spor 4, jeg var ikke helt vågen, jeg lagde i hvert fald ikke mærke til at spor 1 ikke var på billedet.
Hvis der er plads ville det kunne følges med hovedsporet, det er lidt svært at vurdere, når man kun har billederne at gå ud fra. Jeg bruger Wintrack, så jeg kan ikke læse din sporplan.
Men ved at lade forbindelsen til godsbanegården tilslutte der, vil den kunne tilkøres fra begge ankomstretninger, uden rangering.
Det hele afhænger selvfølgelig af, om der er plads til krydsning af de øvrige spor.
Kunne du lægge et billede ind i samme størrelse af hvert lag, gerne med forskellig farve. Samt nogle mål på anlægget (længde og bredde).
Hvis du har en ide om højden af de forskellige lag i forhold til skyggebanegården, ville det være rart.
[/quote]
Det anlægsstørrelse jeg går ud fra er 1,5 x 2,5 meter, jeg har dog mulighed for at lave det både længer og bredder, højden på banegården er 25 cm og fri pladsen over skyggebanegården prøver jeg at holde på 20 ca. cm.
Som anlæget ser ud på nuværende tidspunkt
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Bruno
Har du overvejet en endestation, det ville give dig mere plads til by og industri.
Du skal kun have plads til en forbindelse til skyggebanegården, det kræver selvfølgelig lidt mere, hvis togene skal køre automatisk
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Bruno
Har du overvejet en endestation, det ville give dig mere plads til by og industri.
Du skal kun have plads til en forbindelse til skyggebanegården, det kræver selvfølgelig lidt mere, hvis togene skal køre automatisk
Hej igen
Jeg har faktisk overvejet en endestation, men synes ikke det helt hænger sammen med at jeg også gerne vil kunne sende et par tog ud på paradekørsel mens man rangere med tog og vogne andet sted på anlægget, jeg har ingen planer om at togene skal køre automatisk, min plan er at jeg selv vil styre mine tog via en kontrolpult. Jeg må indrømme at jeg synes jeg er kørt lidt fast i min sporplan, den lever ikke helt op til mine ønsker, måske jeg har for stor krav i forhold til den plads jeg vil stille til rådighed, omvendt så burde det kunne lade sig gøre, når jeg ser hvor meget andre har lykkes at få presset ind på deres, rigtige fine anlæg, som er minder end det jeg har til rådighed, jeg kunne selvfølgelig bare vælge at kopier et af de anlæg, men vil heller have "mit eget".
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Bruno
De 150 cm i bredden, er også i overkanten, af hvad man kan nå uden hjælpemidler, selvfølgelig går det lettere jo lavere anlægget er. Men hvis man vil have anlægget op i nærheden af 120 cm, skal man have teleskoper på armene, eller være meget langfingret, for at have en chance, hvis der går noget galt.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Bruno
De 150 cm i bredden, er også i overkanten, af hvad man kan nå uden hjælpemidler, selvfølgelig går det lettere jo lavere anlægget er. Men hvis man vil have anlægget op i nærheden af 120 cm, skal man have teleskoper på armene, eller være meget langfingret, for at have en chance, hvis der går noget galt.
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Bruno
Se det havde jeg ikke opfanget som en mulighed, men det kan være jeg skal læse tråden i gennem.
Jeg har kikket lidt på dit layout, hvis du samler udkørslen fra begge ender af stationen, inden skyggebanegården, kan skyggebanegården forsynes med vendesløjfe, jeg tror også der kan blive mulighed for en lang paradestrækning i forkanten i niveau 2, men det vil tage lidt plads fra din godsbanegård.
Det vil også betyde, at din by skal ligge lidt op ad bjerget.
Jeg har ikke tegnet maskindepotet med, da jeg mangler en drejeskive i størrelse N i dette program.
Hvis det har din interesse, kan jeg lægge de forskellige lag op.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Bruno,
på en 2 sporet strækning vil sporene igennem stationen som regel være gennemgående, netop for gennemgående tog.
Rangerterræn kan du vel blot koble på i samme nivue som stationen!
Tror du vil ærge dig over ikke fra starten at få minimum 1 vendesløjfe i forbindelse med skjult banegård.
Den skjulte banegård kan du lave som 1 stor eller 2 små.
Er du interesseret kan jeg på et senere tidspunkt godt lave lidt skitse/layout for at vise hvad jeg mener.
Som HKH er inde på vil der blive plads til paradekørsel i midterste lag.
Med hensyn til adgang til drejeskive fra begge sider, er det så vidt jeg har set, ikke sådan det er i virkeligheden.
I f.eks. Aalborg var der kun tilkørsel fra en side.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Bruno
Se det havde jeg ikke opfanget som en mulighed, men det kan være jeg skal læse tråden i gennem.
Jeg har kikket lidt på dit layout, hvis du samler udkørslen fra begge ender af stationen, inden skyggebanegården, kan skyggebanegården forsynes med vendesløjfe, jeg tror også der kan blive mulighed for en lang paradestrækning i forkanten i niveau 2, men det vil tage lidt plads fra din godsbanegård.
Det vil også betyde, at din by skal ligge lidt op ad bjerget.
Jeg har ikke tegnet maskindepotet med, da jeg mangler en drejeskive i størrelse N i dette program.
Hvis det har din interesse, kan jeg lægge de forskellige lag op.
Hej igen
Så har jeg endelig tid igen, arbejdet tage for meget af ens fritid, tusinde tak for dit forslag, det er en klar forbedring af mit, men jeg synes stadig at der mangel noget, jeg vil meget gerne have en lokalbanegård på en eller anden måde, måske som endestation øverst i venstre hjørne, jeg kan især godt lide skyggebanegården med vendesløjfen, jeg vil meget gerne se de forskellige lag, da jeg ikke helt kan gennemskur lagen i højre hjørne.
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Bruno,
på en 2 sporet strækning vil sporene igennem stationen som regel være gennemgående, netop for gennemgående tog.
Rangerterræn kan du vel blot koble på i samme nivue som stationen!
Tror du vil ærge dig over ikke fra starten at få minimum 1 vendesløjfe i forbindelse med skjult banegård.
Den skjulte banegård kan du lave som 1 stor eller 2 små.
Er du interesseret kan jeg på et senere tidspunkt godt lave lidt skitse/layout for at vise hvad jeg mener.
Som HKH er inde på vil der blive plads til paradekørsel i midterste lag.
Med hensyn til adgang til drejeskive fra begge sider, er det så vidt jeg har set, ikke sådan det er i virkeligheden.
I f.eks. Aalborg var der kun tilkørsel fra en side.
Hej Ivan
Jeg vil meget gerne se dine forslag på skitse/layout, jeg har nemmer ved at forholde mig til det når jeg kan se det på papir.
jeg vil heller bruge en masse tid på det rigtig layout fra starten, istedet for at skal lave om på anlæget efterfølgene
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Hej igen
Så har jeg endelig tid igen, arbejdet tage for meget af ens fritid, tusinde tak for dit forslag, det er en klar forbedring af mit, men jeg synes stadig at der mangel noget, jeg vil meget gerne have en lokalbanegård på en eller anden måde, måske som endestation øverst i venstre hjørne, jeg kan især godt lide skyggebanegården med vendesløjfen, jeg vil meget gerne se de forskellige lag, da jeg ikke helt kan gennemskur lagen i højre hjørne.
Hej
Som ønsket kommer der her nogle lag.
Jeg har sat nogle højder på, hvor stationen er kote 0.
Det øverste lag med stationen.
Godsbanen
Tilslutning til helix og paradestrækning
Skyggebanegården og tilslutning til helix
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hejsa
Opdagede lige at højderne ikke er gode nok mellem de forskellige lag.
(
Jeg foretog et par justeringer, og glemte at kontrollere højderne, men som inspiration går det nok aligevel.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Bruno,
på en 2 sporet strækning vil sporene igennem stationen som regel være gennemgående, netop for gennemgående tog.
Rangerterræn kan du vel blot koble på i samme nivue som stationen!
Tror du vil ærge dig over ikke fra starten at få minimum 1 vendesløjfe i forbindelse med skjult banegård.
Den skjulte banegård kan du lave som 1 stor eller 2 små.
Er du interesseret kan jeg på et senere tidspunkt godt lave lidt skitse/layout for at vise hvad jeg mener.
Som HKH er inde på vil der blive plads til paradekørsel i midterste lag.
Med hensyn til adgang til drejeskive fra begge sider, er det så vidt jeg har set, ikke sådan det er i virkeligheden.
I f.eks. Aalborg var der kun tilkørsel fra en side.
Hej Ivan
Jeg vil meget gerne se dine forslag på skitse/layout, jeg har nemmer ved at forholde mig til det når jeg kan se det på papir.
jeg vil heller bruge en masse tid på det rigtig layout fra starten, istedet for at skal lave om på anlæget efterfølgene
Hej Bruno,
hvis du kikker på det layout fra HKH (Hans Kurt Hansen) så har du næsten hvad jeg mener.
Stationen har fået gennemgående spor i hovedsporene.
Nedkørselen til rangeringen vil nok gøre at remiseområdet ikke kan placeres i venstre side som foreslået. Dette kan redes ved at hæve rangerområdet op i plan med station og tilsluttes i hjørnet af det nederste perronspor, og udtræksspor yderst til venstre.
Gul spor i venstre side yderst skal nok placeres øverst, og derfor kun tilsluttes med 1 sporskifte til/med yderste spor fra station i kote -52.
På skyggebanegård er der plads til flere opstillingsspor i venstre nedre hjørne.
Ellers fint arbejde af Hans Kurt
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Bruno,
på en 2 sporet strækning vil sporene igennem stationen som regel være gennemgående, netop for gennemgående tog.
Rangerterræn kan du vel blot koble på i samme nivue som stationen!
Tror du vil ærge dig over ikke fra starten at få minimum 1 vendesløjfe i forbindelse med skjult banegård.
Den skjulte banegård kan du lave som 1 stor eller 2 små.
Er du interesseret kan jeg på et senere tidspunkt godt lave lidt skitse/layout for at vise hvad jeg mener.
Som HKH er inde på vil der blive plads til paradekørsel i midterste lag.
Med hensyn til adgang til drejeskive fra begge sider, er det så vidt jeg har set, ikke sådan det er i virkeligheden.
I f.eks. Aalborg var der kun tilkørsel fra en side.
Hej Ivan
Jeg vil meget gerne se dine forslag på skitse/layout, jeg har nemmer ved at forholde mig til det når jeg kan se det på papir.
jeg vil heller bruge en masse tid på det rigtig layout fra starten, istedet for at skal lave om på anlæget efterfølgene
Hej Bruno,
hvis du kikker på det layout fra HKH (Hans Kurt Hansen) så har du næsten hvad jeg mener.
Stationen har fået gennemgående spor i hovedsporene.
Nedkørselen til rangeringen vil nok gøre at remiseområdet ikke kan placeres i venstre side som foreslået. Dette kan redes ved at hæve rangerområdet op i plan med station og tilsluttes i hjørnet af det nederste perronspor, og udtræksspor yderst til venstre.
Gul spor i venstre side yderst skal nok placeres øverst, og derfor kun tilsluttes med 1 sporskifte til/med yderste spor fra station i kote -52.
På skyggebanegård er der plads til flere opstillingsspor i venstre nedre hjørne.
Ellers fint arbejde af Hans Kurt
Hej Ivan
Jeg var ikke liger vågen og havde ikke set at Hans Kurt havde ændret på banegården
Jeg vil gerne bevare godsbanegården på niveau 2, jeg kan godt lige at det er lidt "dramatisk" mes broer og tunler mm. jeg har ændret mit område til 3,0 x 1,5 meter, så har det lykkes mig at få højden mellem sporen til at passe.
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Så har jeg lavet et grundlæggende layout, som jeg er tilfreds med, men jeg har ændret det område jeg vil anvende til 3,0 x 1,5 meter, så det lykkes at får det med som jeg ønsker, der er stadig en del tilretning og justeringer, men det er dette anlæg jeg vil lave, afstanden mellem de enkelte lag er min. 6 cm så det burde ikke være noget problem og der er ca. 30 cm over skyggebanegården så det burde også være i orden.
Der er mulig for flere spor på skyggerbanegården, hvilket vil bliver lavet og lokalbanegården er ikke helt færdig lavet.
Jeg takke Hans Kurt og Ivan for deres gode råd og vejledning, det har været en stor hjælp
Jeg modtager stadig gerne kommentarer til mit layout
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Så har jeg lavet et grundlæggende layout, som jeg er tilfreds med, men jeg har ændret det område jeg vil anvende til 3,0 x 1,5 meter, så det lykkes at får det med som jeg ønsker, der er stadig en del tilretning og justeringer, men det er dette anlæg jeg vil lave, afstanden mellem de enkelte lag er min. 6 cm så det burde ikke være noget problem og der er ca. 30 cm over skyggebanegården så det burde også være i orden.
Der er mulig for flere spor på skyggerbanegården, hvilket vil bliver lavet og lokalbanegården er ikke helt færdig lavet.
Jeg takke Hans Kurt og Ivan for deres gode råd og vejledning, det har været en stor hjælp
Jeg modtager stadig gerne kommentarer til mit layout
Velbekomme! Mennnnnn
Du snyder
Når der er problemer med pladsen, udvider du bare
Der er en ting du skal tænke på med kørevejen til din sidebane, toget er dårligt kommet ud af hovedstationen, før det kører ind på sidebanestationen.
Du kunne evt lave en sløjfe til modsatte side, hvor du kunne køre over (bro)den østlige(højre) udkørsel fra stationen, og tilkøre sidebanestationen fra den anden side.
Din drejeskive har stadig en flaskehals, det stikspor, der løber syd for drejeskiven, kan du afkorte, så bliver der plads til en direkte forbindelse fra drejeskiven til spor 4 på stationen.
Paradesporet kunne godt have en lille bugtning ca. midt på anlægget, sporet kunne godt flyttes 5 - 10 cm ind. Der kunne være en klippetop, kanten af en sø eller der kunne løbe et lille vandløb, sådan på størrelse med Rhinen
, en forhindring, man var nød til at køre uden om, kun så det ikke er helt lige.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Så har jeg lavet et grundlæggende layout, som jeg er tilfreds med, men jeg har ændret det område jeg vil anvende til 3,0 x 1,5 meter, så det lykkes at får det med som jeg ønsker, der er stadig en del tilretning og justeringer, men det er dette anlæg jeg vil lave, afstanden mellem de enkelte lag er min. 6 cm så det burde ikke være noget problem og der er ca. 30 cm over skyggebanegården så det burde også være i orden.
Der er mulig for flere spor på skyggerbanegården, hvilket vil bliver lavet og lokalbanegården er ikke helt færdig lavet.
Jeg takke Hans Kurt og Ivan for deres gode råd og vejledning, det har været en stor hjælp
Jeg modtager stadig gerne kommentarer til mit layout
Hej Bruno,
vedrørende sidebanen er der ikke langt imellem de 2 stationer. Hvis du laver 1 lang tunnel med dobbeltspor kan du veksle mellem lokomotiverne og dermed iludere en længere strækning.
Som du tegner det ser det ud til at sidebanen skal krydse de 2 hovedspor inde på stationen, er det meningen?
Godt der var noget brugbart i vores vejledning og råd.
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Bruno,
vedrørende sidebanen er der ikke langt imellem de 2 stationer. Hvis du laver 1 lang tunnel med dobbeltspor kan du veksle mellem lokomotiverne og dermed iludere en længere strækning.
Som du tegner det ser det ud til at sidebanen skal krydse de 2 hovedspor inde på stationen, er det meningen?
Godt der var noget brugbart i vores vejledning og råd.
mvh Ivan
Jeg syntes nu ikke tilslutningen er så tosset endda, han kan køre direkte ned i skyggebanegården og bytte tog for sidebanen.
Han skal så køre på hovedbanen, men det forekommer jo også i 1:1 som f.eks Regionstog der kører fra Holbæk til Slagelse, hvor de benytter strækningen Holbæk - Tølløse inden de drejer mod Slagelse.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Så har jeg lavet et grundlæggende layout, som jeg er tilfreds med, men jeg har ændret det område jeg vil anvende til 3,0 x 1,5 meter, så det lykkes at får det med som jeg ønsker, der er stadig en del tilretning og justeringer, men det er dette anlæg jeg vil lave, afstanden mellem de enkelte lag er min. 6 cm så det burde ikke være noget problem og der er ca. 30 cm over skyggebanegården så det burde også være i orden.
Der er mulig for flere spor på skyggerbanegården, hvilket vil bliver lavet og lokalbanegården er ikke helt færdig lavet.
Jeg takke Hans Kurt og Ivan for deres gode råd og vejledning, det har været en stor hjælp
Jeg modtager stadig gerne kommentarer til mit layout
Velbekomme! Mennnnnn
Du snyder
Når der er problemer med pladsen, udvider du bare
Der er en ting du skal tænke på med kørevejen til din sidebane, toget er dårligt kommet ud af hovedstationen, før det kører ind på sidebanestationen.
Du kunne evt lave en sløjfe til modsatte side, hvor du kunne køre over (bro)den østlige(højre) udkørsel fra stationen, og tilkøre sidebanestationen fra den anden side.
Din drejeskive har stadig en flaskehals, det stikspor, der løber syd for drejeskiven, kan du afkorte, så bliver der plads til en direkte forbindelse fra drejeskiven til spor 4 på stationen.
Paradesporet kunne godt have en lille bugtning ca. midt på anlægget, sporet kunne godt flyttes 5 - 10 cm ind. Der kunne være en klippetop, kanten af en sø eller der kunne løbe et lille vandløb, sådan på størrelse med Rhinen
, en forhindring, man var nød til at køre uden om, kun så det ikke er helt lige.
Det er vel ok at snyde, når det kun er mig der bliver snydt, og jeg følger mig iøvrit ikke snyt :bigsmile:
.......men nu kan jeg heller ikke udvide mere, med minder jeg laver en helt ny plan
dit forlag om en sløjfe på lokalbanen, kan jeg ikke rigtig se for mig, måske du kan forklare det lidt nærmer
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Så har jeg lavet et grundlæggende layout, som jeg er tilfreds med, men jeg har ændret det område jeg vil anvende til 3,0 x 1,5 meter, så det lykkes at får det med som jeg ønsker, der er stadig en del tilretning og justeringer, men det er dette anlæg jeg vil lave, afstanden mellem de enkelte lag er min. 6 cm så det burde ikke være noget problem og der er ca. 30 cm over skyggebanegården så det burde også være i orden.
Der er mulig for flere spor på skyggerbanegården, hvilket vil bliver lavet og lokalbanegården er ikke helt færdig lavet.
Jeg takke Hans Kurt og Ivan for deres gode råd og vejledning, det har været en stor hjælp
Jeg modtager stadig gerne kommentarer til mit layout
Hej Bruno,
vedrørende sidebanen er der ikke langt imellem de 2 stationer. Hvis du laver 1 lang tunnel med dobbeltspor kan du veksle mellem lokomotiverne og dermed iludere en længere strækning.
Som du tegner det ser det ud til at sidebanen skal krydse de 2 hovedspor inde på stationen, er det meningen?
Godt der var noget brugbart i vores vejledning og råd.
mvh Ivan
Det er tit et kompromis, mellem hvad der kan lade sig gøre og hvad man gerne vil, jeg vil godt have haft at lokalbanen fik sin egen perron på hovedbanegården, men synes ikke rigtig det kan lade sig gøre, jeg har også overvejet at lade lokalbanen bruge nedkørslen til godsbanegården, og så fortsætte vensterom og op igen, men så bliver stigningen alt for stor for at komme fri af de underligende spor
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Det er vel ok at snyde, når det kun er mig der bliver snydt, og jeg følger mig iøvrit ikke snyt :bigsmile:
.......men nu kan jeg heller ikke udvide mere, med minder jeg laver en helt ny plan
dit forlag om en sløjfe på lokalbanen, kan jeg ikke rigtig se for mig, måske du kan forklare det lidt nærmer
Det jeg mener er, i stedet for at køre direkte til lokalstationen, kan du køre forbi til højre kant, hvor du vender og dermed tilkører stationen fra modsatte side. Det kunne køre på kanten af bjerget, med nogle korte tunneller på vej op evt med en bro over hovedsporet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Så har jeg lavet et par "små ændringer" så nu er det nok ved at være til tilat købe en halv tømmerhandel og komme igang
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
bqg
Indlæg: 1.102
Så har jeg lavet et par "små ændringer" så nu er det nok ved at være til tilat købe en halv tømmerhandel og komme igang
Tror du det er nok med en halv tømmerhandel?
Jeg tror der skal et par skinner til også.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Så har jeg lavet et par "små ændringer" så nu er det nok ved at være til tilat købe en halv tømmerhandel og komme igang
Tror du det er nok med en halv tømmerhandel?
Jeg tror der skal et par skinner til også.
Et par skinner, er det ikke lige lidt nok :p
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Så har jeg lavet et par "små ændringer" så nu er det nok ved at være til tilat købe en halv tømmerhandel og komme igang
Tror du det er nok med en halv tømmerhandel?
Jeg tror der skal et par skinner til også.
Et par skinner, er det ikke lige lidt nok :p
Et par skinner skulle være nok, resten har jeg
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital