Hallo allesammen.
Har lavet en sporplan efter bogen "modeltog" dog har jeg gjort den mindre.
Planen er at der skal køres dansk i epoke 3.
Der hvor sporene ender øverst i midten er det meningen at der skal være nedgang til skjult banegård.
Hvor stor fri højde har man under broer i H0 ?
Hvis der skulle være nogen gode kommentare høre jeg dem gerne.
Litra P
Hej Christian,
Du har for mange unødvendige S-kurver bygget ind på dit forslag (se de røde ringe på tegningen nedenfor). Det ser fjollet ud, når specielt lange vogne kører igennem sådanne.
Sporristen ved 1) udnytter pladsen dårligt og ved 2) er der en station bygget ind i en kurve med R1-skinner - alt for skarpt. Stigningen i kurven ved 3) er meget stejl, med en anden udformning kan man glatte den ud.
Generelt er pladsen ikke særlig godt udnyttet og der mangler et overordnet logisk koncept (f. eks. kørsel fra A til B og hjem igen).
Skal jeg tegne en plan til dig der virker?
Venlig hilsen
Lars
PS. Frihøjden kan du læse dig til her:
http://www.miba.de/morop/nem102-d.pdf
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
cmq
Hej Lars.
Tak for dit svar.
Har idag været hos kystbanen og solgt hele min samling af skala-n.
Købte derfor fra hobbytrade 1 mt 152, 1 d 846 lokomtiv og 2 cm vogne i vinrød, 1 eh 6764.
Så købte jeg også skinner så jeg har til en rundbane.
Du må meget gerne tegne en sporplan til mig, det er en helt ny verden når man har været vant til Fleischmann piccolo skinner
Christian
Christian
Ecos 50200
Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware
Litra P
Hej Christian,
Godt valg af lokomotiver! Det lugter lidt i retning af en ensporet DSB strækning - har jeg ret? Vil du gerne have en endestation eller en gennemkørselsstation? Lidt landskab og mange spor eller omvendt? Hvad regner du med som max. toglængde? Hvad regner du med at anskaffe af rullende materiel i den nærmeste tid? Skal det være en decideret sidebane eller skal den sidste halvdel af et lyntogsæt også køre på banen. Eventuelt et "sort" lyntog (MX/MY-B-B-B-A)? Eller er du mere til damp? Og dermed også en drejeskive - specielt i tilfældet "endestation"?
Er du stensikker på at du har kun har den plads til rådighed som angivet? Se godt efter, hver kvadratcentimeter tæller
!!!
Har anlægget væg på tre sider? Foroven, til højre og til venstre? Med 1,2 meter i dybden er vi lige over grænsen med hensyn til at nå ind? Kan man i stedet bygge et rundt-langs-væggen-anlæg eller et L-anlæg med store "ører" (
) ? Hvis ja, hvordan ser værelset så ud (vinduer og døre)?
Og som spor har du valgt C-skinner, ikk?
Hilsen
Lars
Litra P
Har lige klikket mig ind på nogle af dine gamle indlæg - eksisterer denne (rum)løsning stadig?
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=33205&highlight=#33205
Eller har du fundet et nyt sted at placere anlægget (længden er i hvert fald blevet lidt større siden da)...
Hilsen
Lars
cmq
Hej Lars
Hvis vi tar pladsen først så kan jeg ikke ændre hvor banen skal være. Hvis man laver en "første sal" med en skjult banegård i "stue etagen" kan jeg få en "første sal på 130x180. Dog skal man passe på derhvor der er kroge i (hæve/sænke bane).
Til selve banen.
Det skal ikke være rent dansk da jeg har det på den måde at er det pænt køre jeg med det. En DB V200 synes jeg er pæn og den kommer helt sikkert på min bane.
Jeg kan godt li at der er noget kørsel, så mere skinner og mindre lanskab.
Jeg er mere til damp/diesel og drejeskive men ikke til ende station.
Som max tog længde vil jeg skyde på omkring en meter.
Lige med hensyn til sidebane/lyntogsæt ved jeg ikke hvad du mener.
Med hensyn til hvad jeg vil købe i fremtiden så var jeg lige tur i kystbanen idag og købte forskellige godsvogne (Gklm,tjenestegodsvogn,Gkms FAF,KFK,IAL, DAØE)
Af passager vogne vil jeg helt sikkert købe mig nogen CU'er.
Til allersidst kan jeg sige at det er C skinner(Mãrklin) jeg har købt og det hele bliver styret med Ecos.
Håber det er svar nok ellers må du sige til.
Christian
Ecos 50200
Litra P
OK, helt fint, du har altså beholdt dit fine hæve/sænke system - er længden nu 360cm eller 370cm i bunden af anlægget = nederste plade?
Jeg går ud fra, at når du ovenfor skriver 130 x 180, så mener du 130 x 380 ikk?
Tog på en meters længde er ikke ret meget. Det var også derfor jeg stillede spørgsmålet om det sorte lyntog. Den af mig nævnte togsammensætning fylder ca. 145cm i H0 og så skal der lige være lidt luft i begge ender af (perron)sporet. Men hvis vi holder toglængden nede, kan der nok blive plads til to stationer, der optisk kan adskilles ved at lægge dem på hver deres niveau.
Hvis du vil køre med et MA-lyntog i fuld længde (otte vogne) skal du bruge en sporlængde på mindst 180cm, med kun fire vogne naturligvis meget mindre (lidt over det halve).
Lyntogsspørgsmålet gik også på den generelle karakter af banen, men nu når du har nævnt, at du også vil køre med V200, så befinder vi os ikke på en (meget) lille sidestrækning et eller andet sted i Jylland, men snarere på en ensporet DSB hovedstrækning.
Ingen endestation men gerne en drejeskive skriver du. Man kan få nogle billige ret høje rulleborde i IKEA, kan vi bygge dit remiseanlæg på et sådant og koble det til pladen helt til venstre, når der skal køres?
Dette ville hjælpe meget, da drejeskiver fylder rigtigt meget, hvis alle de dertil nødvendige spor også skal placeres.
Hilsen
Lars
cmq
Hej Lars.
Ja selvfølige mener jeg 130x380 (tastefejl)Med Hensyn til toglængde er det måske en meget god ide at komme lidt længer op end 1 meter.(145)
Selve bund pladen er 120x360 og det kan man ikke ændre på.Selve ideen med en remise/drejeskive på et bord for sig selv er en god ide dog skal det være i højer side da i venstre side er en væg og sofa(det hele er i fælles rummet)
Christian
Ecos 50200
Litra P
Så er den nederste etage blevet færdig. Jeg har valgt at lade skyggebanegården blive så stor som mulig. Dermed kan det rullende materiel (eller det meste af det) stå "i garage" når anlægget ikke bruges.
De to lange stikspor kan bruges til dette formål - eller til lyntog. Det mindste stikspor er tænkt anvendt som opstillingsspor for et lille lokaltog - MO-AV-CPS.
Banen er tænkt udformet som en punkt til punkt bane med en vendesløjfe i hver ende, så der kan køres "rundt" hvis man bare vil nyde synet af togene der kører. Eller hvis man nu er meget beskæftiget med at rangere...
Skyggebanegården er lagt forrest så man kan nå ind. Der er en frihøjde på ca. 14cm (1), hvilket er lige lovligt lidt, men jeg ville ikke bruge en helix for at komme op på næste etage. Her har jeg valgt den nemme metode med sporet bagerst, der drejer en runde og kommer ud i dagslyset ved pladens forkant.
Mere i morgen...
Hilsen
Lars
1) Red: Nu ændret til 15cm
cmq
Hej Lars.
Det ser jo bare godt ud, glæder mig til morgen.
Christian
Ecos 50200
Litra P
Hej Christian,
Så kører vi ud af tunellen fra skyggebanegården og når øjeblikkelig stationen Krydsdal, der naturligvis hedder sådan, fordi togene fra de to endestationer kan krydse hinanden der. Strækningen ser egentlig ud som om det er en tosporet strækning, dette er ikke tilfældet, men det sandsynliggører brugen af lidt større lokomotiver på banen (som en V200 eller den TEE, der har sneget sig ind i fuld længde på den store station)
.
Krydsdal har har to stikspor. Det er således muligt for et stoppende godstog, at sætte et par vogne af uden at skulle bruge det gennemgående spor (dog kun i retning mod skyggebanegården, hvis pakhuset skal betjenes).
Som i kan se har jeg valgt at designe anlægget ud fra ønsket om at have rige kørsels- og rangermuligheder. Samtidig kan der køres med mange forskellige togtyper, noget der også er ret sjovt. Ialt kan banen vel have 9-10 tog kørende (nå ja - måske ikke kørende, men de er der altså) på samme tid dertil kommer diverse rangerlokomotiver og pladserne ved drejeskiven og i remisen.
Herefter går turen via en enkelt helix op til banens store station. På vej op ad denne passerer vi et lille sidespor, hvor byens savværk laster træ flere gange om ugen. Faktisk får de også udenlandsk træ leveret til deres møbelproduktion - noget som sønnen til ejeren af savværket startede med fordi faren altid vil bestemme hvad der foregår i hans del af butikken. Stigningen i helixen kan lige holdes på 3% (den stejleste på anlægget – ellers generelt under 2,5%), hvis man optimerer sporlægningen i den venstre del af anlægget kan denne nok mindskes.
Den store station har tre perronspor, hvor det længste kan tage tog på 180cm længde. Jeg kunne ikke dy mig, hvis man har muligheden skal der jo være mulighed for at køre med et MA-lyntog fra Roco i fuld længde. Men ellers rækker det til en MY og 5 lange (moderne) personvogne. Spor et også kun tænkt som gennemkørselsspor, da dette ikke kan nås af udtrækssporet, der fører ind i helixen. Herfra kan to stikspor betjenes der ikke har rigtig ballast mellem sporene men kun sand/grus.
For enden af stationen fører to spor indtil maskindepotet med en remise med plads til tre lokomotiver, stationens rangermaskine bliver ganske enkelt sat udenfor, hvis disse tre spor er optaget (stiksporet til venstre for remisen). Sporet helt til højre bruges af banetjenesten, for enden af dette har der nu i årevis stået et par udrangerede vogne, som der nu ikke rigtigt er nogen der vil kendes ved mere.
Sporene i baggrunden er industrispor, men dem beskriver jeg nærmere i morgen sammen med en række 3D billeder...
Christian, jeg håber du kan bruge noget af dette, men ellers kan layoutet måske tjene til inspiration for andre ret smalle og samtidig relativt lange anlæg. Når dette er sagt, er det nok muligt at optimere pladsudnyttelsen her og der. Og naturligvis går den lidt hårde udnyttelse af pladsen udover et eventuelt ønske om en ”modeljernbane”, men sådan er det nu en gang – you can’t have it all...
Venlig hilsen
Lars
cmq
Hej Lars.
Kanon sporplan og god historie.Jeg kan se at er en masse spor at køre på så man kan se det hele + man kan rangere som jeg synes er skægt.
Har du mulighed for at sende wintrack filen til mig så jeg kan kigge lidt mere på sporplanen.
Min email er : caaq at dbmail.dk
at=@
Lars du skal have tusind tak, jeg har lagt en del sporplaner dog i n og ville nok aldrig havde kommet frem til denne løsning. Igen Lars tusind tak.
Christian
Ecos 50200
Litra P
Hermed er par billeder i 3D. Eftersom resten af din familie ikke har godkendt, at du kan få dit eget modeljernbaneværelse, så kommer hævnen her
.
Jeg har lagt en rigtig stinkende og forurenende epoke III kemifabrik bag ved stationen (he-he), så kan de jo lugte til den kan de!
For at undgå, at tog med farligt gods skal køre igennem stationen, har kemifabrikken egen adgang til hovedstrækningen, med mulighed for omløb inde på selve området. Man kan eventuelt lade et lille rangerlokomotiv (Köf) sætte togstammer sammen, der derefter bliver afhentet af et lokomotiv fra stationens maskindepot.
Maskindepotet har tre pladser i remisen og et lille spor til venstre for denne. Diesellokomotiverne kan tankes på det relativt lange spor til højre for drejeskiven. Hvis du bygger maskindepotet senere kan du bruge de to spor ind til remisen som midlertidige opstillingspor for lokomotiver.
Hilsen
Lars
cmq
Hej Lars.
Ja eget rum til modelbane var der ikke plads til ( Barn nummer to kom med storken, hvordan det gik lige til ved jeg ikke) Men jeg tror ikke det bliver kemi fabrik der skal være der.
Har igen været i kystbanen og købt skinner til skyggebanen og har været hos trælast handel og købt plader, så nu er jeg klar til første etape.
Jeg kan stadig ikke åbne wintrack file du sendte til mig ???????
Efterhånden som der sker noget med banen vil jeg ligge nogen fotos ind her.
Christian
Ecos 50200
Litra P
Har sendt dig den igen - i Version 8 format. Hvis denne ikke virker må du lige brokke dig (per PB eller mail). Du får en nok en række (fejl)meddelelser til at starte med, da du ikke har nogle af de 3D modeller, der er lagt ind på planen....
Hilsen
Lars
cmq
Så blev det nye år skudt igang og første del af banen er færdig (skjult banegård)
Den eneste ændring der er lavet, er at "sløjfen" er gjort større.
Kommentare modtages gerne både posetive og negative.
Christian
Ecos 50200
Litra P
Det ser rigtigt spændende ud
. Er det sorte filtlignende stof bygget ind som støjdæmpning? Har du erfaringer med det eller er det bare en add-on fordi du har (støj)erfaringer med det tidligere N-anlæg?.
Helt til højre (forrest) er der ikke så meget plads ind i mod væggen - check lige med en lang vogn om det går godt (hvis ikke så skæld ud på den idiot, der har tegnet det anlæg
).
Hvordan undgår du i øvrigt at lave mærker op ad væggen, når anlægges hæves op og ned? Jeg kan lige se fruens iskolde blik og de stramme cyanfarvede læber, når væggen ikke helt ser ud som da i købte huset
.
Gennem ændringen af sløjfen har du har fået plads til et længere styrevognstog - til gengæld ser sporføringen ikke helt så harmonisk ud.
Vær MEGET opmærksom på at alle skinner i skyggebanegården ligger så jævnt (læs plant) og så lige som muligt og at stigningen bag til ikke starter med et "knæk", men langsom føres op til den ønskede stigning...
Driftsikkerheden skal bare være 100% top der.
Venlig hilsen
Lars
cmq
Ja så kom jeg videre, gik lidt sukker kold og det hele lå stille et stykke tid.
Det ser rigtigt spændende ud
. Er det sorte filtlignende stof bygget ind som støjdæmpning? Har du erfaringer med det eller er det bare en add-on fordi du har (støj)erfaringer med det tidligere N-anlæg?.
Det er støj dæmpende, men ikke særligt efektivt men havde det til overs fra mit N anlæg.
Helt til højre (forrest) er der ikke så meget plads ind i mod væggen - check lige med en lang vogn om det går godt (hvis ikke så skæld ud på den idiot, der har tegnet det anlæg
).
Der er lige plads
Hvordan undgår du i øvrigt at lave mærker op ad væggen, når anlægges hæves op og ned? Jeg kan lige se fruens iskolde blik og de stramme cyanfarvede læber, når væggen ikke helt ser ud som da i købte huset
.
Kroge og taljer er trukket ud fra væggen så det giver ingen mærker ellers havde jeg helt sikkert hørt for det.
Her er fotos af mellem lag, jeg har lagt en kurve sporskifte ind så man kan køre direkte igennem kryds banegården.
Som underlag har jeg brugt walmanns "no noise" som jeg synes er ret godt og nemt at ligge.
I øje blikket er jeg i gang med sidste lag, men mere om det senere.
Christian
Ecos 50200
Litra P
Hej allesammen,
Jeg er blevet spurgt om jeg ikke kan uploade WinTrack filen til denne bane, så her er den.
Venlig hilsen
Lars
HNE3003
sælger
du er for sej Lars, Litra P
det er altid lækkert, det du finder på... men hva med Christian? det er 2 1/2 år siden der sidst har været nyt, er du gået i stå? hihi.
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
Tjalfe76
Hej Christian
Hvad bruger du til at hæve din bane med er det ren muskel kraft eller har du en motor som hæver den ??
Mvh
Hjalte