Nytår 2015

Kære alle.

Så er der igen gået et år, og jeg plejer jo at skrive en lille nytårshilsen hvert år - så det skal I naturligvis også have dette år.

Jeg plejer også at forsøge at tage ja-hatten på, når jeg skriver, men i år synes jeg, det er meget svært: Jeg er efterhånden meget træt af Sporskiftet, der har udviklet sig i en retning, jeg bestemt ikke bryder mig om. Det er jo mig, der bruger tid og kræfter på at drive og betale for det hele, men lysten forsvinder stille og roligt, når man ikke bryder sig om resultatet af anstrengelserne.

Rent aktuelt er det først og fremmest denne tråd, der har fået mig til at overveje Sporskiftets fremtid: Den form for svineri ønsker jeg ikke at lægge webserver til. Som en konstaterede efter McKs indlæg: "Hvor blev der stille i denne tråd efter sidste indlæg ...." Det gjorde der jo - i tråden. Til gengæld blev der en hel del aktivitet med personlige henvendelser til mig, ikke mindst fra UTJ, som følte sig personligt forfulgt. Det kan jeg godt forstå - jeg ville også føle mig meget ilde berørt, hvis jeg var blevet svinet offentligt til på denne måde. Jeg kan også godt forstå, at UTJ ikke ønsker at deltage i debatten på Sporskiftet mere - så nu er det lykkedes Heljan-haderne at skræmme en af de mest vidende personer om danske personvogne helt væk. Jeg græmmer mig - og spørger mig selv, om det virkeligt er noget, jeg har lyst til at lægge server til?

Det hele bliver endnu mere rodet af, at jeg kender de fleste af de involverede parter personligt - jeg ved, at de som regel taler pænt til hinanden, så jeg fatter ikke, hvorfor nogle vælger at bruge så svinsk et sprog, når de udtrykker sig på skrift. Det ville klæde dansk modeljernbane, hvis de involverede hovedpersoner var i stand til at optræde med lidt mere almindelig dannelse.

Der har blandt Sporskiftets brugere efterhånden udviklet sig en mentalitet, hvor Heljan øjensynligt er det store hadeobjekt, som alt for mange brugere betragter som fredløst vildt, man blot kan kaste sig over i tide og utide. Det ses f.eks. også i denne tråd, der burde handle om kurveradier med Peco-spor. Peco anvendes som bekendt meget af to-skinne kørere, og er næsten altid lig med fleksspor: Det betyder, at man kan lave kurver med overgangskurver, hvilket giver helt andre muligheder end den meget faste geometri, man får med byggeklods-skinner. Alligevel skulle også denne tråd kuppes af Heljan-haderne, så den kom til at handle om Märklin-spor og Heljans køreegenskaber på samme. Det bliver endnu mere enerverende af, at det er de samme mennesker, der år efter år efter år kommer med de samme argumenter; de af os, der stadig følger Sporskiftet fast, kender efterhånden de fastlåste positioner til hudløshed, og det bliver kun desto mere trættende, når det åbenbart skal gentages i en uendelighed.

Jeg synes, det er fuldstændigt urimeligt overfor Heljan: Er der nogen, der har gjort noget for dansk modeljernbane i mere end et halvt århundrede, er det da netop Heljan. Der er ikke andre, der har lavet så mange flotte modeller og endda bliver ved, selvom de øjensynligt har opbygget en store kreds af hadefulde kunder; kan de, der ikke kan lide Heljan, ikke bare lade være med at købe det? Her på Sporskiftet synes det, som om Heljan er den store fanden, der aldrig kan lave noget ordentligt, mens f.eks. Hobbytrade fremhæves igen og igen for deres fantastiske modeller: Det kan jo godt undre, når man nu kan huske f.eks. en S-maskine, der slet ikke kunne køre, nogle dobbeltdækkervogne, der havde så stor rullemodstand med slæbesko, at de ikke engang kunne rulle ned ad en stejl skråning, nogle ECO-vogne, der var så lave, at de kun kunne komme til at se normale ud med en tillægsindsats, der endda måtte produceres af en konkurrent og ikke Hobbytrade selv, TH-vogne, der også har så stor rullemodstand, at man dårligt kan køre med dem. Et Hobbytrade, der endte med at gå konkurs og efterlade såvel kolleger i branchen som en lang række forhandlere med store økonomiske tab? Og alligevel er det Heljan, der må tage alle tærskene? Jeg synes, Heljan fortjener respekt, fordi de trods al modstanden bliver ved, og fordi de har beriget os med en lang række flotte og spændende modeller - ikke mindst personvogne, hvor UTJ har haft en stor finger med i spillet.

Men sådan ser Sporskiftets brugere åbenbart ikke på tingene - og derfor kan det være, vi er kommet til en skillevej: Jeg overvejer mere og mere at lukke for Sporskiftet. Jeg har som sagt ikke lyst til at lægge tid, energi og penge til en side, der har udviklet sig i en retning, jeg bestemt ikke bryder mig om. En gang var der en venskabelig stemning, hvor folk kom i kontakt med hinanden og blev gode venner - selv har jeg faktisk mødt flere af mine bedste venner netop gennem Sporskiftet; men som en af dem skrev i en julehilsen:

"Ja jeg må også indrømme, at jeg ikke rigtigt har gidet Sporskiftet længe. Alle de interessante tråde endte altid med skænderier."

Der er mange af vennerne, der er faldet fra - og nu er jeg også tæt på at gøre det: Lukning står for døren, hvis ikke der sker en markant ændring.

Hvad betyder en lukning så? Ja, det kan faktisk betyde mange ting - nogle af de overvejelser, jeg har gjort, kunne udmønte sig i følgende:

  • En fuldstændig lukning, hvor Sporskiftet fjernes fra Internettet. Den model er jeg ikke tilhænger af.
  • En lukning for nye indlæg, hvor Sporskiftet bliver på nettet, men der ikke kommer nyt indhold. På den måde vil der stadig være adgang til de mange guldkorn, der trods alt også er kommet til gennem årene, og jeg vil vise respekt for dem, der har leveret det gode indhold.
  • En ændring af Sporskiftet, så der fortsat kommer indlæg fra de faste skribenter, men man ikke længere kan kommentere og debattere indholdet.
  • En anden ændring af Sporskiftet, så det går fra et åbent sted, hvor alle i princippet har ret til at være med, og i stedet laves om til mit private site, hvor det kun er venner, der deler mine meninger, der har lov til at komme til orde.

Den sidste model blev foreslået af en af mine venner for et halvt års tid siden - og i første omgang afskrev jeg den som pjat; men jo mere, jeg har tænkt over det, jo mere begynder jeg at synes om den. Hvis det bliver den løsning, vil det i første omgang betyde, at der bliver lukket for nye brugere, som kun kan lukkes ind efter en foregående ansøgning, mens de bestående brugere fortsat vil have adgang - indtil de måske træder over stregen med indlæg, jeg ikke bryder mig om. Så vil det være ud af vagten.

Men hvad synes du? Også dette indlæg kan debatteres - hvordan kommer vi tilbage til en venlig og imødekommende stemning på Sporskiftet?

Godt nytår til alle - med eller uden Sporskiftet!

Lars Skjærlund
Webmaster

Like 10 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 96

PB  Hjemmeside

Hej Lars,

Først godt nytår og tak for den indsats du allerede har givet.

Dernæst - helt ærligt - jeg forstår din fustration og ikke mindst dit behov for at ændre spillereglerne. Jeg har ofte søgt råd og vejledning her på sitet og fået gode ideer til at komme videre på. Men desværre er den negative konsekvens at jeg ofte må læse udenom de ting du beskriver. Som bruger har jeg en mulighed du ikke har - jeg kan vælge (fravælge) de indlæg som tager tingene ud af fokus.

Jeg ved jeg nok ikke er med i inderkredsen af dem du omtaler som venner i din sidse mulighed (punkt 4) men ville nok se en løsning her eventuelt kombineret med punkt 2. 

Det et er tilsyneladende i dag umuligt at føre en skriftlig dialog som bygger fremad og informere - alt for ofte er trangen til at belærer eller korrigere andre for stor bland små sjæle. Tiden i dag er til intolerance og misforståelser - bare for at undgå ord som had og svinsk. Man kan gennem sig bag skærmen som en fej hund og skrive ting man ikke er mand nok til sige åbent.

jeg har været på nettet før det endte med at hedde internettet - helt tilbage fra 1990'erne. Dengang var aftalen "du ejer selv dine ord". Jeg håber alle ville huske det og forstå betydningen.

Til sidst vil jeg sige at det personligt vil blive et tab for mig ikke længere at kunne være med i dette forum, om du vælger at lukke det, men anerkender at prisen kan være for høj for dig. 

I et stille håb om en fortsættelse at sporskiftet endnu en gang godt nytår.

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 4 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 680

PB

 

Hej Lars

Også fra mig skal du have et godt nytår. Jeg hører sikkert heller ikke til din inderkreds, men måske til kritikerne af Heljan.

Jeg vil være ked af at miste Sporskiftet.

Du har ret i, at  tonen ikke altid er den positive, der kunne forventes i et forum om en fælles hobby. Jeg opfatter, at tonen desværre grundlæggende præges af en nærmest hadefuld manglende respekt for de, der har valgt treskinnesytemet.

Desværre udmøntes det ofte i striden om Heljan. Jeg er bestemt blandt dem, der synes Heljan har gjort meget  for dansk modelbane og fremstiller meget flotte modeler, men desværre gennem årene ikke har været lydhør overfor de problemer deres produkter især giver treskinnefolket.

Hvis jeg skulle ønske noget til sporskiftet i det kommene år, så vil det være:

- Lad Sporskiftet fortsætte.

- At brugerne viser respekt for de forskellige måder hobbyen kan dyrkes på.

- At indlægene tilstræbes at være konstruktive - også når de er kritiske.

Tak- Lars for det store arbejde du allerde har lagt for dagen.

Hilsen

Gert 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Først godt nytår til alle!

Dernæst glæder jeg mig over, at webmaster nu også kan se, at der er noget galt med den måde han styrer sit forum på. Man skal jo have stor indsigt i hobbyen for, at kunne gennemskue hvorfor folk taler dårligt om hinanden. Jeg har i 2014 både haft en diskution med Epoke Modeller og Heljan her på Sporskiftet. I begge tilfælde er der tale om tråde, hvor de to firmaer giver udtryk for, at navngivne forretninger tjener for lidt på deres varer. Det syntes jeg personlig et usmageligt. Hvad forretninger tjener på deres varer, er et spørgsmål om egen økonomi, ikke hvad andre syntes de skal.

Med hensyn til personangreb, så har jeg også været udsat for et sådant. Derfor lavede jeg straks en ny "med venlig hilsen tekst". Jeg deltog i en tråd, som blev lukket med en usand tilsvining, som jeg ikke kunne få lov, at kommenterer. Efter at have skrevet en besked til Lars Skærlund lavede Lars Skærlund dog en kommentar i *tråden, om at han havde misforstået hele sagen. Det er vel altid svært at få "ræven til at vogte høns". Så hvordan skulle Lars dog kunne sige til andre, at de kaster med mudder, og skal stoppe, når han selv gør det i et omfang, så han er nød til, at gå ind og give en undskyldning.

Når man som forretning optræder i et forum, ville det være klædeligt om man nøjes med at fremhæve ens egne positive sider, frem for at nedgøre andre handlende. Sådan uklædelig og løgnagtig tilsvining har vi rigeligt at over disken i forretningerne.

Når man optræder som webmaster og ejer af et forum, så skal man opføre sig på en måde, som man også ønsker sine brugere skal gøre. Det vil sige, at hvis man tillader og selv udøver personlig tilsvining, så må man forvente, at brugerne gør det samme.

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/forhandlere/ikke-flere-tilbud-hos-dorthea

Ps. Jeg har flere gange klaget over dårlig tone, og forlod Sporskiftet.dk i forbindelse med flere tråde om Hobby Trade's konkurs. Om tilsviningen af Hobby Trade skrev Lars til mig, at han ønskede en fri tone på siden, hvorefter jeg bad ham lukke min bruger. Jeg blev bruger igen i forbindelse med, at en bruger havde noget til salg.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

Hej Lars,

 

Der skal også lyde et rigtigt godt nytår til dig Party herfra og STORT TAK for det kæmpe arbejde du gør på modeljernbaneverdenen ... RESPEKT!!!

En lukning af Sporskiftet vil være en KÆMPE katastrofe og den model er jeg på ingen måder tilhænger af, men jeg har stor respekt for at når man yder en så stor indsats for fællesskabet skal det også give et output hvor man selv har glæde af det.

Jeg har meget stor glæde af Sporskiftet og vil være meget ked af at det forsvinder.

Nu ved jeg ikke om jeg har været med til at lave den negative stemning, men jeg håber det ikke for det har aldrig været min mening. Når det er sagt er din fjerde mulighed - altså vennekredsen der kan være med - for mig at se den mindst farlige af dine modeller for et fremtidig Sporskifte. Jeg håber derfor at jeg stadig vil være med i den kreds ... ;)  Jeg kunne måske foreslå en helt femte model ...

Regelsættet for at være med i dette forum har du jo skrevet og det er for så vidt klar tale. Måske kunne det overvejes om der skulle skrives lidt mere direkte ind omkring tonen på sitet og at konsekvensen vil være mere klar hvis regelsættet brydes. Det kunne være to advarsler, karantæne-periode og derefter ud af sitet hvis tonen eller andre regler brydes. Jeg er godt klar over at det kan være svært at sende folk ud i kulden. Jeg står selv ansvarlig for en gruppe på Facebook hvor medlemmer bliver sendt ud hvis ikke opførslen er i orden. Min indgang er dog mere i retning af at bede bruger om at slette eller ændre indlæg således at det følger skrevne og for så vidt også uskrevne regler.

Uanset, de enkelte der bryder reglerne, håber jeg ikke at det bliver dem der vinder kampen. Jeg tror godt jeg kan skrive at vi er MANGE der vil være kede af det tab det vil være med en lukning eller anden form for reduktion i sitet.

Jeg gætter på at du stort set læser al indhold der kommer på sitet og det kan til tider kræve sit. Jeg kunne måske foreslå at der oprettes moderatorer på de hovedtråde der findes her på sitet og at disse moderatorer er din forlængede "arm". Moderatorerne vil jeg foreslå er nogle af dem her på sitet du matcher godt med og som deler din holdninger generelt. Moderatorernes opgave er at sikre ordentlig tone, bede brugere om at omformulere et indlæg således at tonen følger sitets regelsæt og ellers indstille at medlemmer forlader sitet frivilligt eller ved spærring.

Jeg ved godt at jeg som regel er meget løsningsorienteret og dette indlæg er ment 100% positivt og som konstruktiv indspark.

Så endnu engang TAK for dit store arbejde. Smile :) Smile :)

 

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

Hej Lars.

Godt nytår til dig, og tak for du 'gider' drive dette, generelt, gode website og forum. Jeg kan godt forstå dine overvejelser og jeg bliver også UFATTELIGT træt af disse personangreb der sker fra tid til anden i diverse tråde.

Jeg er tilhænger af saglig kritik og det må 'man' finde sig i, hvad enten man er producent, forslagsstiller, søger rådgivning eller kommentarer af dette eller hint OG det uden at blive 'småpigefornærmet'.

Jeg er modstander af personangreb, foruindtagethed og 'jeg alene vide' holdninger, den store 'gnidningsflade' er nok i området mellem dem der har det godt med deres "elektriske tog" og dem der hellere vil køre med deres "modeljernbane" og dem der mener at de er altvidende. Jeg mener at der skal være plads os alle NÅR BARE tonen er konstruktiv og imødekommende.

I alle de år jeg har beskæftiget mig med vores fælles hobby, har jeg mødt mange med stor viden der gav / giver gode råd, MEN jeg har aldrig oplevet nogen der havde den samlede viden, og det er vigtigt at man selv lærer at filtrere alle de informationer, råd og udtalelser man får.

For min skyld skal du være velkommen til, såfremt du 'orker det', at standse en tråd i samme øjeblik den bliver personlig = være en 'streng vagthund'.

Jeg håber inderligt at du får samlet overskud og energi til at forsætte SPORSKIFTET.

Af hjertet: GODT NYTÅR.

 

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

BLK_AARH

it

Indlæg: 131

PB

Det er ikke tit jeg skriver her, og endnu mere sjælent, at jeg forsøger at udstede en ordre, men ....

..... DU MÅ IKKE LUKKE sporskiftet...... punktum Wink

Ja, og det er selvfølgelig ikke alvorligt ment med denne stramme tone. Omvendt er det et forsøg på at gøre dig opmærksom på, at vi (jeg) tilhøre måske en af de største grupper i denne modeltogsverden. Dem som nyder at have råd til at købe endnu en ny model. At nyde at den er 85-98% korrekt i forhold til 1:1 udgaven. At gemmen den væk og glæde sig til den dag, hvor man kan tage den frem med alle de andre, bygge et anlæg og køre. Glæde sig over, at nu har man råd til mere, end at sidde med sit "fedtede" Märklin katalog og kun have råd til at drømme.

Jeg har et arbejde, som ikke giver mig tiden til at "lege" med modeltog, og min faste kutyme når jeg har fri og lige skal slappe af, er at starte pc'en, checke mail, logge på jp.dk og sporskiftet.  Jeg skal også tilstå, at jeg oftere og oftere, lukker sporskiftet "før tiden", da jeg ikke orker at læse den mudderkastning som indlæggende alt for ofte svinger over i.

Summa summarum: Venligst hold dette forum åben, det er en fornøjelse at læse (og se) andre indlæg, når de har lavet flotte tiltag. Kunne du ikke kræve at man skulle være mere offentlig i sit "konto navn", at du skulle kender navn, adresse, tlf nr etc. At man acceptere dine "10 bud/betingelser" for at kunne have en aktiv konto. Dybest set drejer dette sig vel om "takt og tone". Alle dem som har behov for at svine andre til, kan vel lave deres eget forum eller skrive på eb.dk.

PS. Bare for at være meget præcis. Selvom jeg i dag har DC, har jeg ikke solgt mit Märklin. Tager til tider en gammel My'ere frem, lukker øjnene, mærker vægten, dufter til dens lugt af zink og olie.....og vupti, så er man tilbage, til da man som dreng sad og lavede modeltog til langt ud på natten. Er det ikke også en af de sider ved modeltog som gør at vi igen som voksne samler....de gode minder.

Håber du lander på en mellem-vej, som gør at vi stadig kan have tilgang til dette forum.

 

__________________

V.h.
Bent L.K.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.932

PB

Kære Lars

også et godt nytår til dig.

Ja, jeg kan sagtens forstå dine overvejelser ang. lukning af Sporskiftet. Der har fra min side også været mange tråde, jeg har undret mig over, hurtigt udartede sig til nærmest personlige angreb frem for at handle om vores fælles hobby. Det virke nogle gange som om, der er personer, der kun venter på en undskyldning til at starte svineriet. Jeg kan sagtens forstå, at visse udsagn kan virke provokerende, når de tager en skæv drejning, men man kan også nogle gange komme langt ved at ignorere de ikke relevante skriverier, så vi undgår de fejlsporede sdiskussioner. 

Lad os prøve at holde skidt for sig og (model)-jernbane for sig. Det vil vi alle få mere ud af.

En stor tak skal lyde til dig Lars, for at du trods mange snørklerier stadig har holdt dette fantastiske site i luften igennem alle årene - det håber jeg på fortsætter og kan sagtens forstå en løsning, som den beskrevne i punkt 4, som sagtens kan accepteres.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 1 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Godt nytår til alle,

Egentlig forstår jeg godt at det kan være frustrerende at ligge spalteplads til noget af den diskussion som foregår her på siden, det står i kontrast til den høflighed man møder på i sær udenlandske fora hvor man formulerer sig anderledes når man er uenig. 

Løsningen er i mine øjne at webmaster sætter spillereglerne, herunder ikke bare omgangstonen men også det at holde respekten for en tråd således at et emne ikke afspores. Og de få brugere som vil blive berørt af en skærpelse af spillereglerne kan så finde et andet sted at forsætte deres skriverier.

 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

Webmaster skrev:

Rent aktuelt er det først og fremmest denne tråd, der har fået mig til at overveje Sporskiftets fremtid: Den form for svineri ønsker jeg ikke at lægge webserver til. Som en konstaterede efter McKs indlæg: "Hvor blev der stille i denne tråd efter sidste indlæg ...." Det gjorde der jo - i tråden. Til gengæld blev der en hel del aktivitet med personlige henvendelser til mig, ikke mindst fra UTJ, som følte sig personligt forfulgt. Det kan jeg godt forstå - jeg ville også føle mig meget ilde berørt, hvis jeg var blevet svinet offentligt til på denne måde. Jeg kan også godt forstå, at UTJ ikke ønsker at deltage i debatten på Sporskiftet mere - så nu er det lykkedes Heljan-haderne at skræmme en af de mest vidende personer om danske personvogne helt væk. Jeg græmmer mig - og spørger mig selv, om det virkeligt er noget, jeg har lyst til at lægge server til?

Det her forstår jeg ikke? Skal jeg forstå det sådan at det er helt ok når UTJ igennem en længere periode efterhånden har leveret stikpiller og skarpe bemærkninger til McK produkter, men det er ikke ok når McK tager til genmæle? Er det ikke netop det du skriver længere nede i dit indlæg, at du er træt af folks evindelige kritik af Heljan? Men det er så ok når det er McK og en af dine venner?

Ærligt talt, så tror jeg sitet her bliver et meget fattigt sted hvis der kun er plads til venner der deler holdninger. Udvikling kommer af saglig kritik der bliver godt modtaget, ikke af rygklap fra venner (selvom de varmer). Brugergodkendelsesmetoden kan godt bruges med stor fordel, jeg er selv bruger på et livligt schweizisk forum, hvor det fungerer til stor tilfredshed. Men det skal være en måde at sortere de usaglige højtråbende typer der bare vil skabe opmærksomhed fra, ikke dem som leverer god brugbar kritik. :)

 

Like 5 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 5.080

PB  Hjemmeside

Hej Lars,

Forhåbentlig Sporskiftet er ikke lukket. Det ville være trist.
Jeg tror et system med kun godkendte brugere er den bedste løsning.

mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kasper100

Indlæg: 72

PB

Godt nytår.

 

Mvh.

Kasper

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 259

PB

Hej Webmaster og alle i andre

 

Allerførst godt nytår til alle.

Herfra skal der også lyde et stort SUK, hvis sporskiftet forsvinder fra cyberspace eller bliver ændret radikalt - men det er måske nødvendigt.

Som nogen foreslår - måske x antal moderatorer, der kan forsøge at bringe afsporede tråde tilbage på sporet, eller en mulighed for advarsler, efterfulgt af en karantæne periode, hvis det bliver for slemt. Kunne en sådan karantæne periode blot bestå i at man udelukkes fra at kommentere i en periode, men godt kan læse med?

 

Håber at sporskiftet med dets mange gode råd, som jeg og sikkert også mange andre nyder godt af, for lov til at bestå.

 

Mvh

Kristian

 

 

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Godt nyt år til alle på sporskiftet.

 Der er ting man skal huske, det talte ord og det skrevne ord er ikke det samme, selv om det betyder det samme, ironien og glimtet i øjet og det lille smil der følger med en sætning kan jo ikke ses i en skrevet tekst, her ser du kun ord, ingen ændret tonefald, som når vi taler sammen. Så vi må alle overveje hvad vi skriver, det kan let misforstås. Så overvej dine ord, det er jo ikke sikker at dem som læser det der skrives kender os personligt og ikke ved hvad du/i er for personer, der findes menesker der har en lidt grov sprog brug, men kender man disse personer , ved man at de er ganske flinke og man bære så over med deres tiltider lidt voldsome ord valg, den gå bare ikke på skrift, her fanger bordet. Jeg tror mange gange at, det er her det kører af sporet, det ene ord tager det andet. Ok der findes også her kloge Åge der vil belære, og ikke akseptere andres meninger, men de er trods alt få. Der findes heldig vis også personer her inde der altid hjælper og kommer med gode råd,især er der to som altid er parat til at hjælpe med sporplaner der er gået i hårknude, og personer som dem er meget vigtig for vores hobby, det kan jo være at ham som søger hjælp ville forlade hobbyen hvis han ikke fik løst problemet med en drilsk sporplan, og det ville jo være synd? Vi må også huske på, det er ikke verdensfreden vi ordner her, det er kun en lille tog af plastik med en elektrisk motor inden i, det er en hobby og mere kan der ikke siges om den sag.

Mvh Kurt

Like 1 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Hej Lars, jeg har læst dit indlæg igen, og med hensyn til holdningerne omkring Heljan's produkter her på Sporskiftet, så vil jeg give dig fuldstændig ret. Alt hvad jeg har af Heljan er bare i orden med hensyn til køreegenskaber. Derimod har jeg jævnligt Hobby Trade MZ der afsporer i sporskift, men det går jeg ud fra, er fordi det ikke er alle skinner der ligger fast endnu. Den tråd du henviser til med radier, deltog jeg kort i, men syntes ikke jeg ville skrive mere, fordi det måske kunne udvikle sig. Nu hvor proppen er af, vil jeg gerne lufte min holdning. Her på Sporskiftet diskuteres altid udseende på nye modeller, og fejl og mangler remses op. Når en model udkommer, skriver man hellere om at der mangler en krog eller et håndtag vender forkert. Havde der været lokofører i lokomotivet, havde diskutionen højest sandsynlig endt med om han skulle have haft kasket eller ikke. Når jeg læser sådan noget, så undre det mig, at folk ikke er glade for de modeller de giver 2-3000 kr. for. Hvorfor købe dem, hvis der er så meget galt. Når jeg så ser, at en der klager over, at et dørhåndtag sidder en 1/4 mm. forkert, er en Märklin-bruger, så læner jeg mig tilbage og griner, for under lokomotivet, sidder en kæmpe slæbesko. Nu har jeg fotograferet tog på de danske baner og en enkelt gang i Tyskland, men jeg mangler stadig, at billede at et lokomotiv med slæbesko, som drøner gennem Kolding station. Samtidig benytter man på sine baner nogle radier så små, at det materiel man køber ikke kan klare buerne. Når man så står med en Heljan personvogn, som er længere end en Märklin eller gammel Roco, og hvor Heljan har lavet vognen korrekt, så klager man over, at lortet ikke kan klare en lille bue, i stedet for at sige til sig selv, at man nok har lavet sin bane for lille. Jeg husker ikke om det var i Lokomotivet eller Spor og Baner, men en gut skrev en hel artikel om dårlige køreegenskaber på sin EG. Sjov nok starter han artiklen med, at han laver en ombygning ved akslerne.

Med hensyn til at du mener Hobby Trade altid nævnes positivt, så er jeg ikke af samme opfattelse. Jeg bad dig for eksempel slette min gamle bruger, på grund af dette forums tilsvining af Hobby Trade i forbindelse med S maskinen og konkursen.

Når man køber en model vil der altid være mangler. Kører man digitalt, skal man sætte en dekoder i, og ofte skal lokomotiver, togsæt og vogne også vægtes. Jeg har altid sagt, at det er et halvfabrikata vi køber. Mit mest velkørende togsæt er nok IC3, som er blevet vægtet. Inden vægtningen afsporede det. De fleste af mine Hobby Trade lokomotiver kører elendigt, hvis jeg bare starter med at køre med dem. De skal smøres og køres til, men så kører de også fint. Vi har en hobby hvor man her på Sporskiftet ynder, at fortælle om, og vise billeder af, hvad man gør ud af sin banes diorama, lige fra tørresnor med vasketøj, til plakater, husgavle, cementveje og naturområder. Nej, hvor er vi gode til at finde på, og til at bygge op. Vi bruger malerpensel til at give plastikhusene det rigtige look, men når Heljan laver en rød EG, så kan man ikke bruge, lidt af den samme maling til at ændre dens plastik look, næ så er det Heljan der er nogle idioter.

Mange af de fejl man bebrejder producenterne for, skyldes efter min mening kunden. Vil man køre med store lange nærtrafikvogne, så lav banen ud fra dette. Nu har jeg ikke Märklin, så der er nok noget jeg ikke ved, men jeg siger det nu alligevel. For mig lyder det logisk, at hvis man har en fjederpåvirket slæbesko under sit lokomotiv, så er der større chance for afsporing. Mit tog har ikke slæbesko, og min bane har minimum Roco radius 5 buer, og jeg har ikke de samme problemer som der ofte skrives om her på Sporskiftet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

HP 16 skrev:
Som nogen foreslår - måske x antal moderatorer, der kan forsøge at bringe afsporede tråde tilbage på sporet, eller en mulighed for advarsler, efterfulgt af en karantæne periode, hvis det bliver for slemt. Kunne en sådan karantæne periode blot bestå i at man udelukkes fra at kommentere i en periode, men godt kan læse med?
Jeg deltager i et akvarieforum med sådanne regler, og i 2013 foreslog jeg Lars lige nøjagtig det du her skriver. Lars var meget "klar i spyttet", og gav mig besked på, at han ønskede et forum, hvor folk kunne sige deres mening. Derpå bad jeg ham slette min bruger. At han selv er kommet så langt som denne tråd giver udtryk for, er helt klart fordi Lars ikke har lyttet til brugere som mig, der var sure over tonen. Denne tråd oplyser jo, at jeg langt fra var den eneste. Om Lars magter at vende tonen, må han selv afgøre, jeg kan ikke se at det er noget problem, om Sporskiftet lukker. Dem der har behov for det, kan benytte Signalposten, Rundremisen eller nogle af de talrige Facebook grupper. Ja, Lars har lavet et enormt stykke arbejde, men hans holdning om, at alle skal have lov at svine firmaer til (f.eks. Hobby Trade), har vist sig uholdbar.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Godt Nytår

 

Alle af sporskiftet har på et eller andet tidspunkt haft brug for oplysninger herfra, derfor tak for det arbejde der ligger i at styre både forum og deltagerene, puha, nå men igen får tråden et drej som snerper i den forkerte retning, kom nu videre, få de positive briller på, tænk på Dronningens nytårs tale lad være med at tale ned men op.

Jeg selv har fået løst mange for mig store opgaver her, men for dem som hjalp var det bare lige, dejligt med et frit sprog, men under ansvar.

Så brugere jeg skal ikke stille mog på nogen måde til dommer, men blot sige hvor er der mange som sidder inde med viden, jeg siger tak for 2014, for alle de gode råd, kontakter jeg selv har fået. GODT NYTÅR

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Godt nytår Lars

 

Tak for indsatsen.

Jeg har stor forståelse for dine synspunkter.

Efter min beskedne mening er sporskiftet på den vej som du beskriver til fulde, Af samme grunde er jeg selv holdt op med at komme med indlæg og kommentarer på siden.

 

Selvom jeg personligt er meget imod formynderi, bureaukrati og topstyring, så ser jeg en løsning med godkendte brugere der skriver ud fra et ordensregelment som en udemærket løsning for at sproskiftet igen kan være et rart sted at udveksle ideer og synspunkter.

Som tonen på sporskiftet er lige nu, så vil jeg ikke savne det, såfremt du vælger at lukke det helt ned.

 

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

 

Først og fremmest, godt nytår til alle.... Smile

 

Dernæst sagt, luk ikke sporskiftet, det ville være rigtig synd..!!

Men som flere har påpeget gennem tiden, så er Sporskiftet en gang imellem modeljernbane-verden´ens pendant til Nationen på Ekstrabladet....

Bevares, der skal være plads til uenighed, men indenfor rimelighedens grænser... Nogle foretrækker blondiner, andre brunetter.... Men det er der ikke altid forståelse for...

Skal man tage et konkret eksempel op, så syntes jeg indlæggene om de forskellige modeler´s korrekthed, er ganske fine... 

Der er argumenter for og imod de forskellige fabrikater, og det skal der være plads til.... Men i en sober tone..!!

Og taler vi specifikt om Heljan, så er det tilsyneladende blevet det mærke mange elsker at hade...

Haters are gonna hate... Som Sidney Lee siger.... Smile

Personligt elsker jeg dem.... På trods af de fejl der nu måtte være, både teknisk og kosmetisk... Og vil med glæde fortsat bruge masser af mine hårdt optjente lønkroner på deres produkter.

Må indrømme, at hele sagen omkring BL´eren, og den krumme ryg, nærmest blev morsom at følge..

Til dels fordi problemet ikke var blevet opdaget, hvis ikke én eller anden havde fået den fixe idé at kontrollere den med en retteskinne.... Og til dels fordi man meget specifikt KUN kigger på selve modelen, og ikke på resten af sin modeljernbane...

Hånden på hjertet... Hvor mange af os har et anlæg, der er SÅ korrekt opbygget, at man kan tillade sig at brokke sig over de småting..?

Skal vi også begynde at måle størrelsen på frugterne på vores træer..?  Tykkelsen på græs-stråene..? Omkredsen af hovederne på figurerne..? Og ikke mindst linjeføringen på vores bane..?  

Mange af de utilfredse købere, kører snildt væk deres materiel på en bane, der på INGEN måde ligner forebilledet...

Og fuld respekt for det.... Os der bare leger lidt på gulvtæppet en gang i mellem, skal der også være plads til.

Men alligevel skal modelen være 200% korrekt... Og gud nåde trøste fabrikanten, hvis den hoster lidt henover et sporskifte, der er så skarpt, at havde det været i virkeligheden, ville ikke engang en radiobil kunne passere igennem.. 

Som man kan se ude i højre side, er jeg ansat i et servicefag, og her støder jeg også en gang imellem på forventninger, der er så høje, at produktet aldrig vil kunne leve op til disse, uanset hvad.... 

Det sker så også indenfor modeljernbane, må jeg konstatere.... Smile

Men "Sporskiftet".... Det skal bestå..!!!    :)

 

Ha´en go´dag...

Like 3 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 188

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Lars og alle andre modeltogfolk.

Jeg begyndte at bruge Sporskiftet for kort tid siden og har haft stor glæde af de svar, jeg har modtaget og hurtigt. Har slev kommenteret et par indlæg med den viden og erfaring jeg har opnået gennem mange år. Via sporskiftet har jeg jeg også fået nogle personlige kontakter, der skal bygges videre på i det nye år.

Det vil være utrolig synd at lukke websitet - der findes så mange guldkorn, flotte billeder samt link til inspiration for modelbanefolket.

Lad os få en ordentlig tone. Kritik er altid velkommen, men på et sagligt niveau.

GODT NYTÅR og lad os håbe Sporskiftet må fortsætte til gavn for de mange, der deler denne hobby.

Lars gør et kæmpe stykke arbejde, der ikke kan påskønnes nok. Håber du fortsat har energi og lyst til at fortsætte.

Mvh. Henrik D.

 

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

1PTN

Ebeltoft

Indlæg: 241

PB  Blog

Hej alle sammen Godt Nytår.

Lars du må helst ikke give op, jeg syntes rigtig godt om Sporskiftet. Det er rigtigt der er ved at være en dårlig tone, jeg læste selv en, hvor en ny mand spørger om noget, men kommer til at kalde noget forkert. Tråden kom kun til at handle om det ene ord, han fik ikke svar på det han spurgte om. Jeg tænkte hvis det var mig, der havde været ny, så ville jeg springe helt ud af dette forum igen. Som flere skriver, lad os dyrke vores hobby, få nye tips af hinanden, lad vær med at tro man ved det hele, hjælp nye med at komme igang med modeltog, ikke skræmme dem væk. Der er mange måder at køre modeltog på, men bare man hygger sig med det, så kan det jo være lige meget om det er helt korrekt, eller man bruger et andet ord. Jeg ved der f.eks er mange, der siger skiftespor og ikke sporskifte, men der er da hip som hap, man ved jo hvad der menes. Det er sådanne småting som folk skændes om, bliv nu voksne og nyd vores hobby.

__________________

1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.164

PB

Godt nytår til dig også, Lars.

 

Jeg forstår godt dine frustrationer - den drejning, som mange tråde om ellers helt "uskyldige" emner ofte tager, er ikke spor hyggelig!.

Om Sporskiftet skal lukkes eller ej må være din egen beslutning.

Måske kunne en 5. løsningsmodel også være en mulighed - hvor det er brugerne, der giver point til hinanden for deres indlæg, sådan brugerne kan give en sur smiley til tilsvinende indlæg, og at der med en vis mængde smileyer genereres et link til webmaster til de sure indlæg, så der kan stilling til f.eks. karantæne ud fra det.

Det bedste ville være, hvis der slet ikke var brug for denne slags sanktionsmuligheder - men historien har jo desværre vist det modsatte...

 

Jeg er helt enig i din indignation over alle de tæsk, som Heljan må indkassere for deres indsats for at give os nogle modeller, som åbenbart ikke interesserer de store udenlandske producenter. Det virker til tider temmelig utaknemmeligt.

Man kunne jo passende spørge sig selv om man selv ville være i stand til at frembringe noget på sit køkkenbord eller i sit hobbyrum, der var ligeså flot, og om ikke resultatet ville være behæftet med endnu større unøjagtigheder, som man ikke engang behøves en mikrometerskrue for at kunne finde.

Med fare for verbale tæsk og dét, der er værre, så er dette indlæg nærmest symptomatisk for dét, som du nævner, Lars - en Märklin-kører får måske for første gang i sit liv fingrene i noget modeltog - og i modsætning til de gamle 24 cm blikvogne kan vognen sørme ikke køre over en R2 bro eller f.eks. igennem et M-sporskifte, uden at batterikasser m.v. på undervognen må saves af - og så må det jo absolut være Heljan-vognen, der er problemet, og måske endda derfor er dårlig kvalitet - og ikke fordi banen vitterligt er en legetøjsbane.

Mærkeligt nok kommer den slags til at fylde rigtig meget i debatten - det virker ofte som om, at der skal mindst 10-20 gode erfaringer til, for at opveje 1 omgang brok, der ofte nærmest kører i ring, og så er det alligevel "brokken", der står tilbage, og på forhånd får en ny omgang i manegen allerede inden et nyt produkt, der er på trapperne, bliver lanceret.

For nyligt var der brok i lange baner på Facebook over Roco's nye BR 605 / ICE-TD i Via-design - hjulakslerne på de drivende bogier skulle lige have en klat olie og en dims trykkes på plads i sit hul på bogiesiden (så den ikke slæbte mod hjulet), sådan at toget kunne køre uden pibelyde. Det tager ikke engang 5 minutter - til gengæld blev der brugt timevis på at brokke sig over bagatellen. Det giver jo ikke rigtig nogen mening.

Er det mon dér hvor vores hobby er på vej hen ?. Jeg håber det ikke. Og jeg forstår godt, at det muligvis også fylder meget i din frustration, Lars.

 

En beslutning om en eventuel lukning af Sporskiftet er udelukkende din - en lukning ville dog være et stort tab for modeljernbanehobbyen, især eftersom Sporskiftet er det største online-forum for hobbyen.

Med et brugerdrevet system f.eks. til at "udpege" gentagne personangreb kunne måske "rense ud" og gøre det op til brugerne, om Sporskiftet skal bestå eller ej - bliver der for meget af den slags, så trækkes stikket ud, enten for den enkelte, eller for hele forum. Men det var blot et forslag.

 

Med ønsket om et godt nyt år for Sporskiftet - og må det vitterligt også blive godt!.   Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Hej Lars

Rigtigt godt nytår til dig også og til alle jer andre derude.

Jeg ville være rigtigt ked af hvis Sporskiftet lukker, jeg bruger det rigtig meget, masser af gode artikler og jeg har fået nogle gode råd og hjælp i de år jeg har været medlem.

Jeg er ikke med i "inderkredsen", så hvis det blev et forum for udvalgte, ville jeg nok ikke komme med og det ville være ærgerligt.

"Lars ikke har lyttet til brugere som mig, der var sure over tonen. Denne tråd oplyser jo, at jeg langt fra var den eneste. Om Lars magter at vende tonen, må han selv afgøre"

Dette stod i en af indlæggene, men det kan da aldrig være Lars der skal vende den negative tone, det må da være den enkelte skribent. 

Hvor er der mange indlæg, som der pludselig bliver drejet over til angreb på Heljan, lad dog være med at købe Heljan produkter, hvis du/I syntes det er noget værre bras. Jeg har Heljan produkter og er glad for dem, ligesom jeg er for andre producenters produkter. 

Selvfølgelig skal der være plads til kritik, men den skal så helst være konstruktiv.

Lad Sporskiftet bestå, men lad os alle prøve at holde den sobre tone, 

Vh 

Lasse 

 

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 680

PB

 

Nu går denne tråd ud på at dele synspunkter på, hvordan Sporskiftet fremover kan fungere bedre, men jeg skal nok love for, at der deles roser ud til Heljan og huk ud til dem, der kører "legetøjtog" og kunne finde på at spørge, hvordan de evt. kan forene dette med Heljans modeller.

Skab nu plads til alle.

Hilsen

Gert

Like 1 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.164

PB

gejo skrev:

 

Nu går denne tråd ud på at dele synspunkter på, hvordan Sporskiftet fremover kan fungere bedre, men jeg skal nok love for, at der deles roser ud til Heljan og huk ud til dem, der kører "legetøjtog" og kunne finde på at spørge, hvordan de evt. kan forene dette med Heljans modeller.

Skab nu plads til alle.

Hilsen

Gert

 

Et godt gæt kunne måske være, at det er en modreaktion på alle de stryg, som Heljan må lægge ryg til - og at debatten om dette (og andre "kildne" emner) er en af de ting som gør, at Sporskiftet muligvis fungerer mindre godt p.t.

Skal man kunne debattere som voksne mennesker på en ordentlig måde, så kan det kræve, at man tør at tage tyrene ved hornene - for hvis man ikke må tale om problemerne, så er det altså også svært at gøre noget ved dem - og med sit nytårs-hjertesuk tager Lars jo ligesom hul på det.

Og "plads til alle" - ja, en del af debatten kunne jo være at vi stillede os selv og hinanden spørgsmålet om, hvor tolerante vi skal blive ved med at være over for notorisk brokkeri (f.eks. over Heljan), personlige angreb, en meget lidt konstruktiv debattone, og lignende - for det kunne jo nok få nogen til at flygte skrigende bort og tænke sit om vores ellers så dejlige hobby.

 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hej Lars

Godt nytår til dig. Først og fremmest en stor tak for din indsats. Dernæst, kan jeg bare konstatere at al denne "fnidder" stort set aldrig ses på hverken signalposten, baneforum eller rundremisen. Det synes jeg er ret interessant.

Om du lukker og slukker er jo dit suveræne valg, det er flot det du har opbygget, og som der skrives i tråden, er der mange glade brugere, inkl. mig selv, men alt har "sin tid" også et online modeljernbaneforum. Skulle du vælge en betalingsmodel, ville jeg da helt klart overveje et medlemsskab. På den anden side er der, som nævnt, alternativer. Dit forum er nok bare der , hvor der er mest liv, sådan ser det i hvertfald ud, med nye indlæg stort set døgnet rundt :-) 

Men igen, så er jeg af den personlige filosofi at modeljernbane er meget "hands on" og knap så meget "online"...

- og så vil jeg benytte lejligheden til at nævne, at også du, Lars, har brugt mindre pæne vendinger, ikke mindst om Hobbytrades konkurs og det deraf opståede F2010.

God vind, uanset hvad du vælger.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Aller først et godt nytår.

Det var mig der startede tråden om bogien til Bg-vognen som Lars henviser til først  og havde jeg vidst hvad det kunne afstedkomme, så var det nok ikke sket.

Det vil ikke være så sjovt hvis Sporskiftet lukkede, men skulle det ske, så er der andre muligheder. Nu hører jeg heller ikke til "inderkredsen", har bare været med i lang tid, og har hentet en del viden.

Men tonen har dæleme været noget negativ indimellem,  og rigtigt nok især når snakken går på Heljan og deres produkter. Jeg har selv en god del af dem og kører på K-skinner. Glem alt om for små radier (har radius 4 som det mindste) når snakken går på damplokomotiver og lange bogievogne, for det er det ikke beregnet til. Det fungerer rigtigt fint. Hvis det er tilfældet med for små radier, så køber man Märklins produkter i stedet for, de kan klare det.

Mht til BL-vognen der krummer, den kritik bærer præg af fluek...... Så lad dog være med at købe produktet hvis man er utilfreds. 

ECO-vognen havde altså større fejl, som det også er nævnt. 

Mht herinde, brug moderatorer helt klart. Ud med dem der altid er negative for kritikkens skyld. Søsterforummet Signalposten har moderator.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.701

PB

Så gik låget af trykkogeren .....

Og det regner ned fra loftet med alt det, vi forskellige brugere har skrevet, og det rammer naturligvis på flere af os !

Det er ikke en "sjov" tanke, hvis jeg skal undvære mine daglige besøg på Sporskiftet, men det er Din beslutning Lars !

Du må også beslutte, hvad ændring Du vil foretage, og hvilke der i fremtiden må "være" med på tastaturet.

Men hvis Du vælger den lukkede kreds, så tror jeg, at Dit Sporskifte dør langsomt ud.

De første år ( omkring 2009 ) jeg brugte Sporskiftet, var de største udbrud mest, når 2 & 3 skinnetilhængere røg i totterne på hinanden, men det er længe siden, at det er sket direkte, og det var vel også den gang, at flere brugere forlod Sporskiftet og fik oprettet andre sites.

Så i de sidste år har det været andre tilbagevendende tema’er, der flere gange er gentaget, og det er tit sket, at jeg har haft et af de indlæg, som Du sikkert nu er blevet træt af.

Hvis der skal være en fri diskussion, så bør vi naturligvis alle tænke over vores indlæg, og hvis man stikker sin næse for langt frem, kan det vel ikke undgåes, at man kan få en blodtud .......

Det er også ulempen med det skrevne ord, for det er ikke let at ændre med en formildende bemærkning, og mange af os skriver "meget" direkte .....

Så det bliver spændende !

Godt Nytår til alle og specielt til Sporskiftet

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Lars - og et rigtigt godt nytår til dig Smile

Jeg forstår sagtens dine frustartioner over tonen i mange indlæg - og begræder også UTJ's 'bortgang'. Han er virkelig en ekspert, og jeg skal heller ikke glemme hans efterlysning efter ønsker til nye modeller, hvor vi faktisk var blev taget med på råd omkring det fremtidige program.

Jeg ser meget, meget gerne, at Sporskiftet fortsætter, da der stadig dukker mange guldkorn op Smile. Det kunne være i form af moderatorer med fast hånd, eller også modellen med de personer, du mener bør 'lukkes ind'. Det sker efterhånden tit, at jeg, når jeg ser i en tråd, tænker : 'Åh, ikke det tågehorn igen' - desværre.

Og så er det ikke for at skære alle over een kam; men en mulighed ville måske være, at oprette en speciel afdeling for Märklin kørere. Eftersom at jeg så ikke ville være så flitig bruger af den afdeling, vil jeg ikke gang på gang sidde og tænke : 'Så fat det dog', når en stor procentdel af indlæggene er klageynk over vogne eller trækkraft, der afsporer på Radius 1, eller i sporskiftene på M- eller C-skinner.  Dette tiltag burde fjerne ca. 20 - 25% af brokkeriet.

 Jeg ved også, at der er mange Märklin kørere, der har indsét begrænsningerne, og derfor IKKE klager - eller bruger K-skinner, hvor problemet vist ikke er så stort. Disse brugere leverer mange gode indlæg.

Måske kunne der også indføres en begrænsning i antallet af indlæg for enkelte brugere, så forummet ikke spammes til, af en flom af indlæg.

Det er sørgeligt med restriktioner; men folks moral er åbenbart ikke til et frit og åbent forum Sad Puzzled Sad(

Men ellers : Fat mod Antonius, og fortsæt forhåbentlig det gode arbejde.

 

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Først og fremmest godt nytår til alle.

Jeg har nu været bruger her på siden et par år, og indtil videre været rigtig glad for det.

Som regel har tonen været god og folk flinke til at give råd af forskellig art. 

På det seneste har jeg dog bemærket, at nogen tråde har udviklet sig til diskussioner som blev helt eller delvist afsporet. Det synes jeg helt klart er trist og irriterende, og jeg kan sagtens forstå webmasters overvejelser.

Jeg synes personligt, at det vil være trist hvis siden bliver lukket. I stedet støtter jeg forslagene om moderatorer og mulighed for at brugere i karantæne.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 243

PB  Hjemmeside

Godt nytår til alle.

Jeg vil gerne tilslutte mig brugen af moderatorer, jeg ved at det er et STORT arbejde at vedligeholde og ikke mindst holde styr hvem der nu har skrevet hvad i et eller mange indlæg. Det er døgnet sgu for kort til.

Jeg har personligt haft stor glæde af Sporskiftet, og vil begræde hvis det forsvinder, der har som andre også skriver, været mange spændende historier, spørgsmål og gode svar, endda et par gode handler også.

Men det er kun dig (Lars, webmester) der kan/skal tage den endelige beslutning om Sporskiftes fremtid, hvad den så end bliver, men vent ikke for længe med beslutningen Smile

Og til alle os andre: Hvis vi stod ansigt til ansigt med personen vi kritisere, ville vi så sige det samme som vi "slipper" afsted med i det skrevne ord??

Jeg syntes generelt at tonen, ikke kun her på Sporskiftet, er blevet hård, men "man" kan jo gemme sig bag skærmen uden at det har nogen videre konsekvenser, og i min optik er det netop at der mangler konsekvens af ens handlinger der gør sit til at tonen har ændret sig. Så derfor er jeg tilhænger af moderatorer som flere andre også nævner.

Nå, nu vil jeg kører lidt med min Heljan MX med at par Roco, en Piko, en Fleischmann og 2 Sachsenmodelle vogne spændt efter på min Märklin C-spors fantasibane. Fortsat god aften til alle, godt nytår 2015 og med ønsket om, at Sporskiftet også er der næste gang jeg får tændt PCen Smile

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 1.011

PB

Også Godt Nytår til alle herfra.

For mig ville der blive et stort savn af sporskiftet - det er primært her jeg henter min daglige dosis MJ-inspiration - og her er et stort bagkatalog af viden og inspiration, både i eksisterende tråde og inde i brugernes hoveder... Smile

Beslutningen er din Lars - jeg stemmer også for at du tager den hurtigst muligt. - Men sportskiftet ville klart være savnet, omend krigs-stemning trådene ikke...

 

Meget godt er allerede skrevet i denne tråd - jeg skal derfor gøre det kort:

  • God ide at indføre moderatorer - Lars fortjener en hjælpende hånd hvis han ønsker den? Det virker altså også godt i mange andre sammenhænge - og jeg står gerne selv til rådighed hvis sporskiftet skulle fortsætte med den model. 
  • Jeg er enig i at tonen er blevet hård - og synes i hvert fald er det ikke acceptabelt når tråde ender i personangreb. - Dette kunne føre til bortvisning? Var det en ide at indføre et netikette-dokument man kræver at folk gennemlæser og accepterer og efterlever ånden i? (I modsat fald kunne man bortvises.)
  • Vi er ikke ens, der er 3-skinnefolk og 2-skinnefolk, der er Heljan-hadere og vel også Heljan-elskere? Der skulle gerne være respektfuld plads til os alle - og andre niche-fora på nettet kan altså godt finde ud af det. Igen et netikette-dokument inkl. opfordringen til ind imellem at lade det fare - også selv om man ikke er enig? Don't feed the trolls - trolling kunne medføre bortvisning?
  • Alle kan ikke være enige om hvor godt eller korrekt et givent nyt MJ-produkt er. Kunne man indføre et særligt område af forum til "anmeldelser" - hvor det er OK at komme med nøgtern og berettiget kritik, dvs. kritik der kan dokumenteres? Fotodokumentation, beregning etc.? 

Mange hilsener og tak for den energi du i mange år har lagt på sporskiftet Lars!

Peter W

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 3 kan lide
Top

Picture

Henrik PS

Indlæg: 85

PB  Hjemmeside

Jeg har haft stor glæde af sporskiftet og håber det vil fortsætte.

Godt nytår til jer alle og lad os fortsætte med en god tone. Wink

Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke!
Venlig hilsen

Henrik

__________________

Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

PESC

Vejle

Indlæg: 74

PB

 

Hej med jer alle og godt nytår.

Ja det er jo faktisk, både tragisk og komisk på samme tid at, vi voksne mennesker, der svømmer i så meget velstand, lykke og overflod af alting, at vi, måske i kedsomhed, eller i friustrattion, over job, helbred, naboens bil, koneN, eller mangel på anerkendelse, kan frigøre, eller skabe, så meget energi, at vi kan komme op at, skændes om modeltog, vores hobby.

Kære Lars, luk ikke Sporskiftet, det er trods alt, et herligt forum, og vil nødigt undvære det, og jeg tror desværre at, det vil være svært og tidskrævende at, moderere indlæggene, og jeg er også bange for at, forsøg på at begrænse adgang, vil betyde et tab af mangfoldighed, og en langsom død, men jeg forstår dig fuldt ud, og kan godt forstå hvis du vælge at lukke ned.

Jeg har kun et forslag, og det er at, lave et husreglement, lidt i retning af nedenstående, frit sakset fra nettet. Hvor eventuelle husregler, skal være synlige, om det skal, være en slags tro og love erklæring, ved jeg ikke men, vi er nødt at finde en vej til at sikre at, svar på indlæg, kun er i vores hobbys interesse.

Vi bør da, finde en vej ud af denne midtvejskrise, igennem en konstruktiv dialog.

Håber på det bedste, og lad os så komme videre med noget byggeri.

Mvh Peter

__________________

FREMO

Epoke lll / DC / DSB / H0

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

birkla skrev:

Godt nytår til alle.

Nå, nu vil jeg kører lidt med min Heljan MX med at par Roco, en Piko, en Fleischmann og 2 Sachsenmodelle vogne spændt efter på min Märklin C-spors fantasibane. Fortsat god aften til alle, godt nytår 2015 og med ønsket om, at Sporskiftet også er der næste gang jeg får tændt PCen Smile

 

Og dette sker på R1 24130. Smile

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Jeg har tidligere nævnt en side med et regelsæt og admins til at håndhæve reglerne.

Link til reglerne: http://cichlids.akvariefisk.dk/about/rules/ 

For 10 år siden led den side af organiseret ballade. Forretninger svinede hinanden til, og med kunderne deltagende i diskutioner som supportgrupper. Det var ikke kønt, men sikkert meget underholdende, for der var mange brugere på den tid. På et tidspunkt blev det for meget for ejeren, og der blev indført omtalte regelsæt, som er videreudviklet siden. I starten blev regelsættet håndhævet meget meget stramt og hårdt, og der var konstant brugere ude med karantæne, enkelte fik livsvarig karantæne. De sidste 3-5 år har der været helt roligt på siden, og det er sjældent, at brugere får karantæne. Eneste problem vi har haft de seneste år, er en syg person, som bruger falske id, fordi han tidligere har fået en livsvarig karantæne for trusler mod andre brugere, men han har nu fået polititilhold, og det sidste jeg har hørt er, at han skal et halvt år i fængsel for dødstrusler mod en anden bruger. At advokater er blevet indblandet i diskutioner på omtalte side er også forekommet i mindst to tilfælde. Så langt går jeg ikke ud fra, at man er kommet her på Sporskiftet.

Enhver side bør have et regelsæt som håndhæves, og det vigtigste er, at alle brugere bliver behandlet ens, når der uddeles straf.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

cbt skrev:

Med fare for verbale tæsk og dét, der er værre, så er dette indlæg nærmest symptomatisk for dét, som du nævner, Lars - en Märklin-kører får måske for første gang i sit liv fingrene i noget modeltog - og i modsætning til de gamle 24 cm blikvogne kan vognen sørme ikke køre over en R2 bro eller f.eks. igennem et M-sporskifte, uden at batterikasser m.v. på undervognen må saves af - og så må det jo absolut være Heljan-vognen, der er problemet, og måske endda derfor er dårlig kvalitet - og ikke fordi banen vitterligt er en legetøjsbane. 

Hej Carsten, med det eksempel du her henviser til er der da ingen problemer. Du kan derfor ikke bruge det som eksempel på det du gerne vil. I "dette indlæg" er der jo netop stor forståelse fra både spørger og svarer om at der er problemer som skal rettes. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Tobran skrev:

Enhver side bør have et regelsæt som håndhæves, og det vigtigste er, at alle brugere bliver behandlet ens, når der uddeles straf.

Kan kun give Tonny og andre ret.

Alle skal behandles ens når der uddeles straf. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

cbt skrev:
Med fare for verbale tæsk og dét, der er værre, så er dette indlæg nærmest symptomatisk for dét, som du nævner, Lars - en Märklin-kører får måske for første gang i sit liv fingrene i noget modeltog - og i modsætning til de gamle 24 cm blikvogne kan vognen sørme ikke køre over en R2 bro eller f.eks. igennem et M-sporskifte, uden at batterikasser m.v. på undervognen må saves af - og så må det jo absolut være Heljan-vognen, der er problemet, og måske endda derfor er dårlig kvalitet - og ikke fordi banen vitterligt er en legetøjsbane.

Carsten, really? Nu havde jeg jo en aktie i den tråd. Din konklusion på udfaldet af den tråd er i mine øjne meget forkert, og det er nok essensen af det som der tit bliver problemet. Vi er forskellige mennesker, der kommunikerer på forskellige måder - og tolker den læste tekst på forskellige måder. Jeg synes det er fint, at der er et forum til alle lejre (både "Modelbanenationen", som jeg ofte hører Sporskiftet omtalt, og de andre fora). Jeg ser sjældent de samme "hårde" debatter andre steder end her på Sporskiftet, hvilket også er grunden til at jeg har fundet andre græsgange, og kun sjældent kommenterer herinde.

Jeg synes faktisk det er meget værre, at Facebook har overtaget meget af kommunikationen. På Facebook forsvinder indlæggene hurtigt og det er ikke muligt at søge i gamle indlæg - og ofte eksisterer indlæggene kun for en lukket forsamling af gruppemedlemmer. Det synes jeg virkelig er brandærgerligt. Jeg deltager af samme årsag ikke i en eneste Facebook-gruppe. Google indekserer almindelige fora, og folk kan søge svar på problemstillingerne. Hvis det stod til mig, så stoppede alle Facebook-grupper med det samme. Smile Men det er utopi, for det er jo nemt med sådan en gruppe. Det er bare synd for fremtiden og indlæg bliver ikke gemt for eftertiden. Hvis debatten dør ud på disse fora og forsvinder over på Facebook, so be it, det bliver uden mig.

Så hermed en opfordring til alle om at skodde Facebook-grupperne! Smile *løber tilbage i skjul*

Jeg synes også det er virkelig ærgerligt, at folk ikke deler flere billeder af deres modeljernbaner, materiale og hvad de ellers har. Pak nu Janteloven væk, hvis du synes en model er fed, eller hvis du synes din bane er fed: Så er der også andre som gør! Giv dem mulighed for at se det! Smile

Det var mine 10 ører. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 2 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Hej alle og godt nytår.

Har ikke brugt sporskiftet så længe, har nydt godt af mange gode råd og bidrag, og har bemærket det Lars beskriver.

Som indehaver, moderator og "dommer" på sporskiftet bør Lars (efter min opfattelse) forholde dig neutralt til indhold og alene fokusere på brugernes adfærd. Er du træt af en brugers adfærd så giv dem en privat advarsel og ikke en offentlig som det er set i flere tråde. Går tråden i en forkert retning, så lås tråden øjeblikkelig.

Af ovenstående grude bruger jeg fora på FB, her er alle velkommen, men taler man ikke ordentligt bliver man smidt ud.... er man træt af at høre på Peter, Poul eller Lars... ja så blokere man dem bare Smile

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.164

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

cbt skrev:

Med fare for verbale tæsk og dét, der er værre, så er dette indlæg nærmest symptomatisk for dét, som du nævner, Lars - en Märklin-kører får måske for første gang i sit liv fingrene i noget modeltog - og i modsætning til de gamle 24 cm blikvogne kan vognen sørme ikke køre over en R2 bro eller f.eks. igennem et M-sporskifte, uden at batterikasser m.v. på undervognen må saves af - og så må det jo absolut være Heljan-vognen, der er problemet, og måske endda derfor er dårlig kvalitet - og ikke fordi banen vitterligt er en legetøjsbane. 

Hej Carsten, med det eksempel du her henviser til er der da ingen problemer. Du kan derfor ikke bruge det som eksempel på det du gerne vil. I "dette indlæg" er der jo netop stor forståelse fra både spørger og svarer om at der er problemer som skal rettes. Wink

 

Hej Ivan

 

Indlægget, som jeg linker til, er endda meget symptomatisk, for her er problemstillingen vendt på hovedet - titlen er "Hejlan vogn problem" - men kigger man nærmere efter, så er der jo ikke problemer med vognen - det er broen, der ikke er beregnet til modeltog i korrekt længde.

Hvis nu broejeren havde opdaget det med en 303 mm Roco-vogn i hænderne, så hed overskriften muligvis "Roco vogn problem" - men problemet er stadig broen, og ikke vognen.

Men eftersom det er "almindeligt kendt" at der "evig og altid" er problemer med Hejlan-produkter, så kan de vel godt tåle lidt flere tæsk, eller hvad - lidt fra eller til - også selvom problemet ikke har noget som helst med Heljan-produktet at gøre.

Det samme gør sig - som nævnt - også gældende ved M-sporskifter, hvor sporskiftelampen sidder i vejen for undervognsdetaljerne (ikke omvendt!) - det har Heljan også måtte indkassere skældud for, selvom problemet jo også gør sig gældende ved 303 mm Roco-vogne - og er det så vognene, der er noget galt med - eller M-sporskiftet, der er fra en anden tidsalder ?.

Jeg forstår udmærket, at Lars godt kan blive træt af at lægge forum til f.eks. denne slags implicitte, unuancerede og uberettigede kritik af Heljan, og til eventuel manglende erkendelse af, hvad problemet egentlig består i, men hvor Heljan nærmest pr. automatik bliver prügelknaben.

Men det er godt, at vi får diskuteret også denne side af, hvad der p.t. gør, at Sporskiftet måske fungerer mindre godt - frem for at prøve at lægge låg på med standard-frasen om, at "der skal være plads til alle" - for det indebærer jo også, at der skal være plads dem, der konstant svinger pisken over Heljan, fordi de har set sig sure på dem, til brugttogsbondefangere med ågerpriser, hvor man endelig ikke må kommentere priserne, til "togtroldene", der troller løs hvornår og hvor som helst - og så til dem, der skyder på budbringeren i diskussionerne om f.eks. et lidt "kildent" emne ligesom her og som man på den måde prøver at kvæle eller skyde ned. Lad os hellere få "svesken på disken" - som voksne mennesker - og tale åbent om tingene.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 2 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hej Carsten

Hvorfor skriver du modeltog og ikke modeltog? Du gør det flere gange... Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.701

PB

Problemet med de 3 ord - "Hejlan vogn problem" - blev løst en yderst stilfærdig måde på det andet forum.

Og der var der ingen, der oversatte de 3 ord, som Du udlægger dem ...........

Du burde læse indlægget igennem med neutrale øjne igen og se, at der var en - også kendt på dette forum - der søgte hjælp, og derfor måske henvendte sig til Baneforum med hans problem.

Og det er måske derfor, at indlæg går op i en spids, her på dette forum !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.648

PB

Jeg tror at i tolker CBTs udlægning forkert. Indlægget på baneforum var netop lagt ud til at det var et problem med en Heljan vogn, vilket det sådan set også var, men det er bare ikke vognen der er problemet, men sporet. Jeg kenner selv til problematikken på den ældre del af mit anlæg. CBT henviser til at på baneform var der ingen der nedsablede Heljan, vilket der er en tendens til her på sporskiftet, men derimod kom der en sober debat ud af det, med flere løsningsforslag.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.648

PB

Webmaster skrev:
Rent aktuelt er det først og fremmest denne tråd, der har fået mig til at overveje Sporskiftets fremtid: Den form for svineri ønsker jeg ikke at lægge webserver til. Som en konstaterede efter McKs indlæg: "Hvor blev der stille i denne tråd efter sidste indlæg

Ja, der blev stille, tror nu mest det var fordi en fremadstormende producent udtalte sig på den måde. Jeg var ved at falle ned af stolen af forbavselse. Det undrer mig såre at Peter Øgaard skriver sådan i en dabat han ellers ikke ønsker at deltage i. Han kunne have lukket den pænt med et "ja vi er klar over fejlen, ja det bliver naturligvis rettet", for at slutte af med "på den måde vi konstruerer vore boogies, er det heldigvis let at ændre". Nej, han skulle lige slæbe UTJ og Heljan gennem sølet og viste sig dermed ikke et hak bedre end alle mulige andre nedladende skribenter. Jeg har utroligt svært ved at tage sådan noget seriøst!

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 8 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Bent_P skrev:

Webmaster skrev:
Rent aktuelt er det først og fremmest denne tråd, der har fået mig til at overveje Sporskiftets fremtid: Den form for svineri ønsker jeg ikke at lægge webserver til. Som en konstaterede efter McKs indlæg: "Hvor blev der stille i denne tråd efter sidste indlæg

Ja, der blev stille, tror nu mest det var fordi en fremadstormende producent udtalte sig på den måde. Jeg var ved at falle ned af stolen af forbavselse. Det undrer mig såre at Peter Øgaard skriver sådan i en dabat han ellers ikke ønsker at deltage i. Han kunne have lukket den pænt med et "ja vi er klar over fejlen, ja det bliver naturligvis rettet", for at slutte af med "på den måde vi konstruerer vore boogies, er det heldigvis let at ændre". Nej, han skulle lige slæbe UTJ og Heljan gennem sølet og viste sig dermed ikke et hak bedre end alle mulige andre nedladende skribenter. Jeg har utroligt svært ved at tage sådan noget seriøst!

Undskyld, men det undre ikke mig overhovedet. Han føler sig tydeligvis gået på af UTJ's kritik af sine vogne. Jeg har været efter UTJ i en anden tråd, hvor jeg syntes han opførte sig upassende, når man tager i betragtning, at han tilsyneladende arbejder for Heljan. Jeg ved ikke hvem der har ret i hvordan en fjeder eller en dims på en vogn skal se ud, men jeg ved, at det er stærkt kritisabelt, at en person som giver udtryk for at hjælpe Heljan kritiserer McK's vogne. Det må være nok at hjælpe med hvordan Heljans vogne skal se ud, og så undlade at svine konkurrenterne til. Jeg har stor respekt for den korrekte holdning som Peter Øgaard giver udtryk for i indlægget i den anden tråd, med hensyn til om producenters deltagen i fora, og da UTJ nu i flere tråde, tydelig har vist, at han ikke kan kende forskel på den kasket der hedder privatperson, og så den kasket som der står Heljan på, så syntes jeg det er det rigtige valg UTJ har taget, nemlig at forlade Sporskiftet.

Når UTJ skriver om Heljans kommende nyheder, læser jeg det for det det er, reklame. Når UTJ beskriver hvad en forretning skal tjene på deres produkter, og hvad konkurrenter laver af fejl på deres vogne, så læser jeg det som om det er skrevet af Heljan og væmmes. I mine øjne er UTJ = Heljan. Jeg kan ikke se at UTJ er troværdig i hans position.

Like 3 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Nu starter det verbale slagsmål igen, netop det som er ved at få ejeren af forummet til at løbe skrigende bort ....... Stare

__________________

Svend

Like 6 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 755

PB  Hjemmeside

Svend skrev:

Nu starter det verbale slagsmål igen, netop det som er ved at få ejeren af forummet til at løbe skrigende bort ....... Stare

Du er inde på noget væsentligt Svend.

Og jeg mangler en "dislike"-knap til urostifteren  Sad men en sådan kommer måske/forhåbentlig på et tidspunkt.

Hvad værre er, producenter samt tilknyttede til disse holder sig fremover langt borte fra Sporskiftet.dk.

 

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 3 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Forumejeren kunne f.eks. have bedt UTJ tone rent flag så alle er klar over om det er en privatperson eller Heljan der udtaler sig.

Det er forumejerens ret at udstikke spillereglerne men dermed følger også pligten til at håndhæve dem. Hvis det kun er et fåtal som ikke kan styre sig, må den enkleste løsning være at udstede en passende karantæne til at køle af i.

Ingen grund til at gøre tingene mere komplicerede end nødvendigt.

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Hej.

Så stop dog det forbandede muderkastning, før sporskiftet bliver lukket, har I ikke fattet en bjælde af det webmasteren skriver. Han er træt af alt det vrøvl og ypen kiv. Der er vel ingen grund til at blive ved at bære ved til bålet, eller hvad????? Selv her i tråden hvor mange prøver at få Skjærlund til at fortsætte skal i absolut til at skændes. Det er ikke særligt smart.

Mvh Kurt

Like 2 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Kære forum!

Der er ikke meget der tyder på at sporskiftets problemer vil blive løst, problemet er jo ikke om UTJ er blevet skræmt væk elller ej, ej heller handler det om hvilket modelbanesystem der er det bedste. Alle disse gebrækkeligheder er følger! Følger af at vi hellere vil slås om tingene end løse opgaverne. Vi vil hellere dissekere et mindre problem i småstumper end at tage fat der hvor det virkelige problem er - OS SELV!!

Der er ingen der har skrevet at det kan da godt være at jeg skulle formulere mig bedre eller mere diplomatisk i fremtiden, hvis vi alle gjorde det, så havde vi, Lars og UTJ ikke de problemer foran snuden! Der er ingen af os der tør stå frem of sige "nu tager jeg ansvar for at mine indlæg er sobre" men vi kommer gerne med eksempler på hvor formastelige de andre er. Jeg synes vi alle skulle lade Fanden læse biblen på hans måde - i fred! og så huske at ingen af os er så kloge, dygtige eller noget andet at det berettiger os til dårlig opførsel! Vi kan heller ikke forvente god adfærd hvis vi selv udtrykker os "ligefremt" uden hensyn til andet end en selv MIG! MIG! MIG!

For snart 5 år siden skrev jeg dette indlæg.:

Hysteriske Sladre-kællinger ????????

Skrevet af Flemming Bullet Mandag d. 8/11/2010 - 22:18 Bullet Vist 218 gange

Godaften til alle.

 

Jeg har fulgt dette forum i snart lang tid, det var egentlig min mening at deltage aktivt, meget mere end jeg har gjort - en til tider overordentlig giftig tone og en masse udokumenteret sladder og kritik har dog gjort min lyst til at deltage meget lille og det er pokkers ærgeligt, for netop her har vi altså stor mulighed udveksling af VIDEN og ERFARINGER. Det er der da også et par rigtig gode eksempler på, her i forummet. Desværre er der endnu flere eksempler på at en der har et reelt problem med en model, ikke får megen hjælp , men en masse gylle om hvor dårlig den pågældende model, producent eller forhandler er. Den arme mand med problemet, får ikke meget hjælp, men en "hær" fordomme og "religioner" som han ikke har bedt om.

 

Visse emner og navneord er også det rene dynamit, Prøv bare at skrive H..... elller spørg som nybegynder om hvilket Sy.... skal jeg vælge ---- Uha-da-da dumt gjort bøv - du bliver aldrig den samme igen. Personligt føler jeg mig voldsomt udsat, for lige meget hvad, så er jeg bare helt forkert!! jeg startede min tvivlsomme modelbane karriere som Märklinist (av - av) og jeg holdt meget af det, uanset hvad der senere skete, så er det altså grundlaget for min hobby´s senere udvikling og for det skylder jeg Märklin alt. Ingen Märklin, ingen "nittetæller"! for det er så det jeg er i dag, en af de rigtig farlige NITTETÆLLERE, Det vil sige, jeg vidste ikke at sådan nogen var farlige - dengang jeg opdagede at jeg synes det var sjovt at tælle nitter, for at forbedre mine modeller.

 

Lige nu i dette øjeblik går der en grusom sandhed op for mig, jeg er fredløs og dødsdømt!!!! Jeg er nemlig også Märklinist, de er nemlig om ikke mere farlige, så ihvertfald lige så farlige som nittetællere.

 

Jeg er så gammel at jeg uden besvær kan huske dengang dansk modelbane var en by i Usbekistan. Ville man have noget rigtigt dansk, så byggede man det selv. I dag har vi så et kolosalt udvalg af lokomotiver og vogne, ind i mellem føler jeg mig noget alene, når jeg er glad for det også selv om der sker nogle smuttere. I mine øjne er det uundgåeligt, at der vil ske svipsere, små som store og det er også ok at de (producenterne) får det at vide når det sker, men her i forummet har det alt for ofte karakter af hetz eller regulær nedsabling. Ligemeget hvad de arme producenter gør er det forkert og der er altid nogen der har meget mere forstand på at producere og sælge modeltog, end producenterne - der i parantes bemærket endelig ikke må tjene penge på det skrammel de laver.

 

Helt ærligt, vi behøver ikke at tage til et muslimsk land for at opleve religiøs fanatisme - vi kan sgu selv. Vi bør huske at når vi peger finger af andre - er der hele tre fingre der peger på en selv (Ups der var lige noget jeg skal have set på der)

 

Det ville være dejligt hvis den fremherskende tone her, bliver præget af en positiv og konstruktiv ånd.

 

PS. Skulle jeg måske have været anonym (shit)

 

De allerbedste og venligste hilsner

 

Flemming

Ikke fordi det er et særligt klogt eller genialt indlæg, men for mig rejser det et spørgsmål der er meget centralt i det problem vi står i nu "Hvor meget synes i tingene har forbedret sig, er vi overhovedet blevet bedre til at omgås hinanden? Jeg ved godt at de fleste opfører sig ganske fint og jeg kan særdeles godt forstå den vrede der rejser sig i en når man bliver angrebet. Hvem er den skyldige når den angrebne svarer igen med samme våben? Man opnår ganske enkelt ikke noget fredeligt eller brugbart ved at trænge sin modstander op i et hjørne (heller ikke selv om fristelsen kan være enorm!).

Det bedste hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 6 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.