halløj alle
ved at bygge en bane med PECO skinner. Hvilken radius skal jeg holde i kurver/sving. Beklager hvis emnet har været oppe tidligere, har hoppet lidt rundt og ledt, men tror jeg har stirret mig blind
På forhånd tak for hjælpen
mvh Kim
Indlæg: 2
halløj alle
ved at bygge en bane med PECO skinner. Hvilken radius skal jeg holde i kurver/sving. Beklager hvis emnet har været oppe tidligere, har hoppet lidt rundt og ledt, men tror jeg har stirret mig blind
På forhånd tak for hjælpen
mvh Kim
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Hej Kim,
Det er et godt spørgsmål som der ikke findes et entydigt svar på.
Men som udgangspunkt så hold synlige kurver med så stor radius det er muligt på den givne plads. Det er pænest og mest realistisk.
Man kan evt lege med lange bløde kurver i stedet for skarpe kurver + lange lige stræk.
Og med Peco har du virkelig mulighederne for at lave noget spændende.
Skjulte kurver, kan man så i princippet gøre så små som mulige, dvs at kurverne ikke må give problemer for driften.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
halløj alle
ved at bygge en bane med PECO skinner. Hvilken radius skal jeg holde i kurver/sving. Beklager hvis emnet har været oppe tidligere, har hoppet lidt rundt og ledt, men tror jeg har stirret mig blind
På forhånd tak for hjælpen
mvh Kim
Du må ikke gå under en radius på 42 cm, hvis du vil køre med større damplokomotiver som Heljans E-maskine. Hvis du kun har små lokomotiver og to-akslede vogne, så skal kan du sagtens bruge radius 36 eller endnu mindre. Det var minimumskravene og selv om det vil virke med dem, så ser det bestemt bedre ud med så stor en radius som muligt.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Tobran
Indlæg: 184
I forbindelse med opbygningen af min bane med RocoLine skinner, er jeg blevet anbefalet ikke at bruge mindre end RocoLine's radius 5 som er 542,8 mm 30°. Grunden til dette var ikke så meget lokomotiverne men mest de lange vogne for eksempel de røde DSB personvogne. Af Hobby Trade's brugsvejledning til ME fremgår det for eksempel, at mindste radius for dette lokomotiv er 360 mm. Jeg har lagt mærke til, at problemerne ofte opstår i sporskifte, ikke på min bane men på klubbens gamle anlæg. Jeg har valgt de RocoLine sporskifte hvor buen svarer til en RocoLine radius 10, igen på anbefaling fra andre. Jeg ved ikke noget om PECO's skinner, da jeg fra start blev anbefalet RocoLine.
Litra P
Indlæg: 1.852
Tja..grundreglen er vel en så stor radius som muligt, det meste industrimateriel kører upåklageligt fra 42cm og højere. Når man designer et anlæg er det en god idé at gemme de skarpe kurver væk (underjordisk sporføring, skyggebanegårde, mørk skov e.l.). Som i virkelighedens verden kan det også være en god idé at skelne mellem radius på rangerarealer og fri strækning (bløde kurver).
Overgangskurver står til rådighed for dem der bruger fleksspor, her er et godt link hvorfor sådanne er en god idé.
http://www.sporskiftet.dk/wiki/overgangskurver
Kan også imiteres med sportyper uden fleksspor ved hjælp af en række kurvespor med stigende radius i kurven.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
gejo
Indlæg: 656
Ja - eller en dårlig regel. Afsporinger sker oftest i de skarpe kurver og de korte sporskift med små radier, og så er det ikke heldigt, at de er skjulte.
Dertil kommer, at ikke alt fra Heljan uden fysiske indgreb kan køre gennem radius 42 cm. Det gælder eksempelvis Pr, B-vogne og CAE. De store producenters materiel kører derimod fint gennem radius 42 cm.
Hvis jeg skulle starte forfra, ville jeg undgå alt under radius 50 cm bortset fra enkelte synlige industrispor, vor radius 42 cm kunne anvendes for at understrege industribaneeffekten.
Hilsen Gert
Tobran
Indlæg: 184
Jeg syntes også det lyder som en dårlig idé at skjule de små radier. Det må da være de kritiske steder, som man skal have nemmest ved at komme til, for at afhjælpe en afsporing.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Idéen med at skjule de skarpe kurver er at det optisk set ikke ser godt ud når 30cm vogne kører igennem disse. Hvis man har materiel der ikke kan befare en 42cm radius ville jeg enten bringe dette til det eller simpelthen udrangere det. På steder hvor det er svært at komme gælder det først og fremmmest at undgå s-kurver, komplicerede sporudfletninger og sporskifter, der er kendt for at skabe problemer.
Her kan man downloade en artikel der på fremragende vis erklærer, hvad man skal undgå og hvorfor (så vidt mulig forstås). Se side 45 og frem...
http://00200530.pdl.pscdn.net/002/00530/MRH01/MRH-2009-Q1v3.pdf
Kombiner dette med brug af s-kurver som nævnt ovenfor og man får den optisk optimale løsning under de givne pladsforhold.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Tilbage i 2008 beskrev Voller iøvrigt på sin blog, hvordan man får Heljans A og B vogne til at køre igennem 42cm kurver uden problemer:
http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=182
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Tobran
Indlæg: 184
Tilbage i 2008 beskrev Voller iøvrigt på sin blog, hvordan man får Heljans A og B vogne til at køre igennem 42cm kurver uden problemer:
http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=182
Venlig hilsen
Lars
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg har godt set Vollers side, den har jeg brugt rigtig meget, men beskrivelsen af hvordan man klipper en detalje af sine A og B vogne, for at få dem til at køre i snævre kurver, har jeg det svært ved. Hver gang der kommer en ny vogn, så tages den op her på sporskiftet.dk, og hvis der er fejl eller vognen mangler detaljer, så hagles den ned. Når så Heljan får en detalje med som gør, at vognen ikke kan klare tilsyneladende unaturlig snævre radier, så skal detaljen klippes af. Jeg syntes ikke det hænger sammen med al den kritik der er af diverse vogne og loks. Trådstarter ønsker at vide en minimums radius for at bygge en fornuftig bane. Det er vel for at undgå at pille pynten af vognene, for at de kan køre.
Jeg tror de fleste forventer at materiel kan køre problemfrit igennem kurver med 42cm radius, alene fordi de fleste simpelthen ikke har plads til (overalt) at bygge kurver med en større radius. Det skal da naturligvis ikke afholde nogen fra at bygge materiel, der kræver en større radius, men så må man som forbruger forlange klar besked. Altså på æsken og i produktbeskrivelsen en sætning som "forlanger en minimumsradius på 60cm) eller lignende. Trådstarter nævner ikke noget om sit kørende materiel, land eller epoke så mere specifikke råd er det nok lidt svært at give.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Inden min. radius bliver så stor, at hele banen blot bliver en stor cirkel, burde Kim måske oplyse hvilken størrelse bane, der er tale om !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
gejo
Indlæg: 656
Når jeg bemærkede, at visse vogne fra Heljan ikke uden fysiske indgreb kan køre gennem en 42 cm kurve, var det netop for, at dette kunne indgå i beslutningen om valg af mindste kurveradius. Det er så op til den enkelte at vurdere, om man vil undvære disse vogne, ændre dem eller vælge den nødvendige større mindste radius.
Personligt synes jeg, det er beklageligt, at mindste radius ikke oplyses på vognens æske - og hvis det er muligt at foretage ændringer så mindre radier kan anvendes, at disse så oplyses i det mindste på fabrikentens hjemmeside og ikke kun i en "tilfældig" tråd på sporskiftet.
Hilsen Gert
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Det lykkes nok ikke med Heljan !
Men man kan da håbe, at McK gør det, nu hvor de vil sælge bogievogne !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Kim Olsen
Indlæg: 2
Tak for hjælpen alle sammen.
lagde den første kurve igår, og holder mig på radius over 45 cm og ser fint ud. Takker for input og gode fif. Ikke sidste gang jeg råber om hjælp.
ang banen, har vi sat plader op, formet som kantet C. Tre plader på 1,25 x 2m stk. Og med opkørsel langs væk og videre til andre plader. Ligger tegninger op senere. Nu var det lige kurver jeg skulle have styr på Og ja!! Kunne være skønt om fabrikant skrev mindste radius på æskerne.
mvh Kim
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej.
Det må da lige være en sag for DMJU, at gå i til pruducenterner, med opfordring til at oplyse om mindste radius for en ny vogn.DMJU på står jo selv at de er talerør for de Danske modeljernbane folk.
Mvh Kurt
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Mon ikke UTJ - en af Heljans talerør på de danske hjemmesider for modeltog - vil bringe det videre .....
Men måske har han gjort det før ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Ja, JEG synes at det vigitigste er at anvende "transitions-kurver"; d.v.s. ikke at begynde kurven med teknisk skarpest mulige kurve, men derimod bruge en meget BLOED kurve i starten og slutningen af en stoerre kurve...
Som sagt er skarpest mulige kurve i skala H0 typisk (R2) omkring 420mm radius. -Men meget materiel kan sagtens klare R1 (360mm) radius; det afhaenger altsaa af hvad du koerer med.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, JEG synes at det vigitigste er at anvende "transitions-kurver"; d.v.s. ikke at begynde kurven med teknisk skarpest mulige kurve, men derimod bruge en meget BLOED kurve i starten og slutningen af en stoerre kurve...
Som sagt er skarpest mulige kurve i skala H0 typisk (R2) omkring 420mm radius. -Men meget materiel kan sagtens klare R1 (360mm) radius; det afhaenger altsaa af hvad du koerer med.
Ja, hvis man holder sig til små tog er det absolut muligt. Nedenfor et eksempel på et anlæg formet som en ellipse og med brug af overgangskurver (tilnærmede). Anlægget er lige holdt under en 1m² (!) og der er ikke brugt mange lige skinner . De stejle kurver er forsøgt gemt væk under byen til højre og til venstre er der bygget et par broer ind for at distrahere betragteren hvad dette angår. Anlægget er designet med Tillig Elite.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ja, JEG synes at det vigitigste er at anvende "transitions-kurver"; d.v.s. ikke at begynde kurven med teknisk skarpest mulige kurve, men derimod bruge en meget BLOED kurve i starten og slutningen af en stoerre kurve...
Som sagt er skarpest mulige kurve i skala H0 typisk (R2) omkring 420mm radius. -Men meget materiel kan sagtens klare R1 (360mm) radius; det afhaenger altsaa af hvad du koerer med.
Ja, hvis man holder sig til små tog er det absolut muligt. Nedenfor et eksempel på et anlæg formet som en ellipse og med brug af overgangskurver (tilnærmede). Anlægget er lige holdt under en 1m² (!) og der er ikke brugt mange lige skinner . De stejle kurver er forsøgt gemt væk under byen til højre og til venstre er der bygget et par broer ind for at distrahere betragteren hvad dette angår. Anlægget er designet med Tillig Elite.
Venlig hilsen
Lars
Lars har jeg misforstået dit layout. Så vidt jeg kan se kan skinnebus ikke køre mellem de 2 stationer uden den skal køre frem og tilbage.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Lars har jeg misforstået dit layout. Så vidt jeg kan se kan skinnebus ikke køre mellem de 2 stationer uden den skal køre frem og tilbage.
Ja, det har du Skinnebussen vender i Mørkeby!
Miniumradius 357mm, største stigning ca. 3,5% (inderste kreds), et enkelt sted er frihøjden på 64mm her skal der så kun bygges en meget tynd trasse under...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Lars har jeg misforstået dit layout. Så vidt jeg kan se kan skinnebus ikke køre mellem de 2 stationer uden den skal køre frem og tilbage.
Ja, det har du Skinnebussen vender i Mørkeby!
Miniumradius 357mm, største stigning ca. 3,5% (inderste kreds), et enkelt sted er frihøjden på 64mm her skal der så kun bygges en meget tynd trasse under...
Venlig hilsen
Lars
Vender den i Mørkeby skal den da igennem hovedsporet på den store station for at ende på lille station. :-)
Men den kan køre mellem store station og Mørkeby. Du kan så bruge den lille station som stikspor for virksomhed. Evt. forsøge at tilslutte ved tunnelindkørsel. :-)
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Vender den i Mørkeby skal den da igennem hovedsporet på den store station for at ende på lille station. :-)
Men den kan køre mellem store station og Mørkeby. Du kan så bruge den lille station som stikspor for virksomhed. Evt. forsøge at tilslutte ved tunnelindkørsel. :-)
Skinnebussen kan køre punkt til punkt eller hele vejen rundt. Tanken er at lade den køre punkt til punkt - altså ud på det yderste spor, ned under byen og videre ned til mørkeby, hvor den henstilles på det ene af de to stikspor. Herefter kan der køres med andre tog uden at skinnebussen optager hovedsporet eller et af de to overhalingsspor. Skinnebussen kører derefter i den modsatte retning (timedrift i myldretiden).
Det synlige stikspor øverst på anlægget er tiltænkt det uundgåelige savværk.
Og nu har jeg kapret den her tråd Sorry....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Vender den i Mørkeby skal den da igennem hovedsporet på den store station for at ende på lille station. :-)
Men den kan køre mellem store station og Mørkeby. Du kan så bruge den lille station som stikspor for virksomhed. Evt. forsøge at tilslutte ved tunnelindkørsel. :-)
Skinnebussen kan køre punkt til punkt eller hele vejen rundt. Tanken er at lade den køre punkt til punkt - altså ud på det yderste spor, ned under byen og videre ned til mørkeby, hvor den henstilles på det ene af de to stikspor. Herefter kan der køres med andre tog uden at skinnebussen optager hovedsporet eller et af de to overhalingsspor. Skinnebussen kører derefter i den modsatte retning (timedrift i myldretiden).
Det synlige stikspor øverst på anlægget er tiltænkt det uundgåelige savværk.
Og nu har jeg kapret den her tråd Sorry....
Venlig hilsen
Lars
Lars, hvad er den af, syntes du forsvinder med halen mellem benene.
Som jeg skriver, men som du prøver at modbevise, kan skinnebus ikke køre fra det spor på den store station hvor du har parkeret den, og ned til den lille station, hvilket vel vil være mest logisk.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Lars, hvad er den af, syntes du forsvinder med halen mellem benene.
Som jeg skriver, men som du prøver at modbevise, kan skinnebus ikke køre fra det spor på den store station hvor du har parkeret den, og ned til den lille station, hvilket vel vil være mest logisk.
Jeg tror du har misforstået planen. Bygnignen øverst ved den lille flod er ikke en lille station, men et savværk, der bliver drevet af en vandmølle...
Der er kun to synlig stationer på anlægget. Stationen i forgrunden og skyggebanegården med de to stikspor.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ok Lars, så er jeg med.
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner