Picture

Kim Olsen

Indlæg: 2

PB

Radius i kurver

halløj alle

ved at bygge en bane med PECO skinner. Hvilken radius skal jeg holde i kurver/sving. Beklager hvis emnet har været oppe tidligere, har hoppet lidt rundt og ledt, men tror jeg har stirret mig blind Smile

På forhånd tak for hjælpen  Smile

mvh Kim

Like 1 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Hej Kim,

 

Det er et godt spørgsmål som der ikke findes et entydigt svar på.

Men som udgangspunkt så hold synlige kurver med så stor radius det er muligt på den givne plads. Det er pænest og mest realistisk.

Man kan evt lege med lange bløde kurver i stedet for skarpe kurver + lange lige stræk.

Og med Peco har du virkelig mulighederne for at lave noget spændende.

Skjulte kurver, kan man så i princippet gøre så små som mulige, dvs at kurverne ikke må give problemer for driften.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 589

PB  Blog

Kim Olsen skrev:

halløj alle

ved at bygge en bane med PECO skinner. Hvilken radius skal jeg holde i kurver/sving. Beklager hvis emnet har været oppe tidligere, har hoppet lidt rundt og ledt, men tror jeg har stirret mig blind Smile

På forhånd tak for hjælpen  Smile

mvh Kim

Du må ikke gå under en radius på 42 cm, hvis du vil køre med større damplokomotiver som Heljans E-maskine. Hvis du kun har små lokomotiver og to-akslede vogne, så skal kan du sagtens bruge radius 36 eller endnu mindre. Det var minimumskravene og selv om det vil virke med dem, så ser det bestemt bedre ud med så stor en radius som muligt.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

I forbindelse med opbygningen af min bane med RocoLine skinner, er jeg blevet anbefalet ikke at bruge mindre end RocoLine's radius 5 som er 542,8 mm 30°. Grunden til dette var ikke så meget lokomotiverne men mest de lange vogne for eksempel de røde DSB personvogne. Af Hobby Trade's brugsvejledning til ME fremgår det for eksempel, at mindste radius for dette lokomotiv er 360 mm. Jeg har lagt mærke til, at problemerne ofte opstår i sporskifte, ikke på min bane men på klubbens gamle anlæg. Jeg har valgt de RocoLine sporskifte hvor buen svarer til en RocoLine radius 10, igen på anbefaling fra andre. Jeg ved ikke noget om PECO's skinner, da jeg fra start blev anbefalet RocoLine.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Tja..grundreglen er vel en så stor radius som muligt, det meste industrimateriel kører upåklageligt fra 42cm og højere. Når man designer et anlæg er det en god idé at gemme de skarpe kurver væk (underjordisk sporføring, skyggebanegårde, mørk skov e.l.). Som i virkelighedens verden kan det også være en god idé at skelne mellem radius på rangerarealer og fri strækning (bløde kurver).

Overgangskurver står til rådighed for dem der bruger fleksspor, her er et godt link hvorfor sådanne er en god idé.

http://www.sporskiftet.dk/wiki/overgangskurver

Kan også imiteres med sportyper uden fleksspor ved hjælp af en række kurvespor med stigende radius i kurven.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 2 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Ja - eller en dårlig regel. Afsporinger sker oftest i de skarpe kurver og de korte sporskift med små radier, og så er det ikke heldigt, at de er skjulte.

Dertil kommer, at ikke alt fra Heljan uden fysiske indgreb kan køre gennem radius 42 cm. Det gælder eksempelvis Pr, B-vogne og CAE. De store producenters materiel kører derimod fint gennem radius 42 cm.

Hvis jeg skulle starte forfra, ville jeg undgå alt under radius 50 cm bortset fra enkelte synlige industrispor, vor radius 42 cm kunne anvendes for at understrege industribaneeffekten.

Hilsen Gert

Like 1 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Jeg syntes også det lyder som en dårlig idé at skjule de små radier. Det må da være de kritiske steder, som man skal have nemmest ved at komme til, for at afhjælpe en afsporing.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Idéen med at skjule de skarpe kurver er at det optisk set ikke ser godt ud når 30cm vogne kører igennem disse. Hvis man har materiel der ikke kan befare en 42cm radius ville jeg enten bringe dette til det eller simpelthen udrangere det. På steder hvor det er svært at komme gælder det først og fremmmest at undgå s-kurver, komplicerede sporudfletninger og sporskifter, der er kendt for at skabe problemer.

Her kan man downloade en artikel der på fremragende vis erklærer, hvad man skal undgå og hvorfor (så vidt mulig forstås). Se side 45 og frem...

http://00200530.pdl.pscdn.net/002/00530/MRH01/MRH-2009-Q1v3.pdf

Kombiner dette med brug af s-kurver som nævnt ovenfor og man får den optisk optimale løsning under de givne pladsforhold.

Venlig hilsen

Lars



__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Tilbage i 2008 beskrev Voller iøvrigt på sin blog, hvordan man får Heljans A og B vogne til at køre igennem 42cm kurver uden problemer:

http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=182

Venlig hilsen

Lars

 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Litra P skrev:

Tilbage i 2008 beskrev Voller iøvrigt på sin blog, hvordan man får Heljans A og B vogne til at køre igennem 42cm kurver uden problemer:

http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=182

Venlig hilsen

Lars

Jeg har godt set Vollers side, den har jeg brugt rigtig meget, men beskrivelsen af hvordan man klipper en detalje af sine A og B vogne, for at få dem til at køre i snævre kurver, har jeg det svært ved. Hver gang der kommer en ny vogn, så tages den op her på sporskiftet.dk, og hvis der er fejl eller vognen mangler detaljer, så hagles den ned. Når så Heljan får en detalje med som gør, at vognen ikke kan klare tilsyneladende unaturlig snævre radier, så skal detaljen klippes af. Jeg syntes ikke det hænger sammen med al den kritik der er af diverse vogne og loks. Trådstarter ønsker at vide en minimums radius for at bygge en fornuftig bane. Det er vel for at undgå at pille pynten af vognene, for at de kan køre.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Tobran skrev:

Jeg har godt set Vollers side, den har jeg brugt rigtig meget, men beskrivelsen af hvordan man klipper en detalje af sine A og B vogne, for at få dem til at køre i snævre kurver, har jeg det svært ved. Hver gang der kommer en ny vogn, så tages den op her på sporskiftet.dk, og hvis der er fejl eller vognen mangler detaljer, så hagles den ned. Når så Heljan får en detalje med som gør, at vognen ikke kan klare tilsyneladende unaturlig snævre radier, så skal detaljen klippes af. Jeg syntes ikke det hænger sammen med al den kritik der er af diverse vogne og loks. Trådstarter ønsker at vide en minimums radius for at bygge en fornuftig bane. Det er vel for at undgå at pille pynten af vognene, for at de kan køre.



 

Jeg tror de fleste forventer at materiel kan køre problemfrit igennem kurver med 42cm radius, alene fordi de fleste simpelthen ikke har plads til (overalt) at bygge kurver med en større radius. Det skal da naturligvis ikke afholde nogen fra at bygge materiel, der kræver en større radius, men så må man som forbruger forlange klar besked. Altså på æsken og i produktbeskrivelsen en sætning som "forlanger en minimumsradius på 60cm) eller lignende. Trådstarter nævner ikke noget om sit kørende materiel, land eller epoke så mere specifikke råd er det nok lidt svært at give.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Inden min. radius bliver så stor, at hele banen blot bliver en stor cirkel, burde Kim måske oplyse hvilken størrelse bane, der er tale om !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Når jeg bemærkede, at visse vogne fra Heljan ikke uden fysiske indgreb kan køre gennem en 42 cm kurve, var det netop for, at dette kunne indgå i beslutningen om valg af mindste kurveradius. Det er så op til den enkelte at vurdere, om man vil undvære disse vogne, ændre dem eller vælge den nødvendige større mindste radius.

Personligt synes jeg, det er beklageligt, at mindste radius ikke oplyses på vognens æske - og hvis det er muligt at foretage ændringer så mindre radier kan anvendes, at disse så oplyses i det mindste på fabrikentens hjemmeside og ikke kun i en "tilfældig" tråd på sporskiftet.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Det lykkes nok ikke med Heljan !

Men man kan da håbe, at McK gør det, nu hvor de vil sælge bogievogne !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Olsen

Indlæg: 2

PB

Tak for hjælpen alle sammen.

lagde den første kurve igår, og holder mig på radius over 45 cm og ser fint ud. Takker for input og gode fif. Ikke sidste gang jeg råber om hjælp.

ang banen, har vi sat plader op, formet som kantet C. Tre plader på 1,25 x 2m stk. Og med opkørsel langs væk og videre til andre plader. Ligger tegninger op senere. Nu var det lige kurver jeg skulle have styr på Smile Og ja!! Kunne være skønt om fabrikant skrev mindste radius på æskerne.

mvh Kim

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Hej.

 Det må da lige være en sag for DMJU, at gå i til pruducenterner, med opfordring til at oplyse om mindste radius for en ny vogn.DMJU på står jo selv at de er talerør for de Danske modeljernbane folk.

Mvh Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Mon ikke UTJ - en af Heljans talerør på de danske hjemmesider for modeltog - vil bringe det videre .....

Men måske har han gjort det før ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Ja, JEG synes at det vigitigste er at anvende "transitions-kurver"; d.v.s. ikke at begynde kurven med teknisk skarpest mulige kurve, men derimod bruge en meget BLOED kurve i starten og slutningen af en stoerre kurve...

Som sagt er skarpest mulige kurve i skala H0 typisk (R2) omkring 420mm radius. -Men meget materiel kan sagtens klare R1 (360mm) radius; det afhaenger altsaa af hvad du koerer med.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

hxmiesa skrev:

Ja, JEG synes at det vigitigste er at anvende "transitions-kurver"; d.v.s. ikke at begynde kurven med teknisk skarpest mulige kurve, men derimod bruge en meget BLOED kurve i starten og slutningen af en stoerre kurve...

Som sagt er skarpest mulige kurve i skala H0 typisk (R2) omkring 420mm radius. -Men meget materiel kan sagtens klare R1 (360mm) radius; det afhaenger altsaa af hvad du koerer med.

Ja, hvis man holder sig til små tog er det absolut muligt. Nedenfor et eksempel på et anlæg formet som en ellipse og med brug af overgangskurver (tilnærmede). Anlægget er lige holdt under en 1m² (!) og der er ikke brugt mange lige skinner Smile. De stejle kurver er forsøgt gemt væk under byen til højre og til venstre er der bygget et par broer ind for at distrahere betragteren hvad dette angår. Anlægget er designet med Tillig Elite.

Billede

Venlig hilsen

Lars

 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Litra P skrev:

hxmiesa skrev:

Ja, JEG synes at det vigitigste er at anvende "transitions-kurver"; d.v.s. ikke at begynde kurven med teknisk skarpest mulige kurve, men derimod bruge en meget BLOED kurve i starten og slutningen af en stoerre kurve...

Som sagt er skarpest mulige kurve i skala H0 typisk (R2) omkring 420mm radius. -Men meget materiel kan sagtens klare R1 (360mm) radius; det afhaenger altsaa af hvad du koerer med.

Ja, hvis man holder sig til små tog er det absolut muligt. Nedenfor et eksempel på et anlæg formet som en ellipse og med brug af overgangskurver (tilnærmede). Anlægget er lige holdt under en 1m² (!) og der er ikke brugt mange lige skinner Smile. De stejle kurver er forsøgt gemt væk under byen til højre og til venstre er der bygget et par broer ind for at distrahere betragteren hvad dette angår. Anlægget er designet med Tillig Elite.

Billede

Venlig hilsen

Lars

 

Lars har jeg misforstået dit layout. Så vidt jeg kan se kan skinnebus ikke køre mellem de 2 stationer uden den skal køre frem og tilbage. Wink

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Lars har jeg misforstået dit layout. Så vidt jeg kan se kan skinnebus ikke køre mellem de 2 stationer uden den skal køre frem og tilbage. Wink

 

Ja, det har du Smile Skinnebussen vender i Mørkeby!

Billede

Miniumradius 357mm, største stigning ca. 3,5% (inderste kreds), et enkelt sted er frihøjden på 64mm her skal der så kun bygges en meget tynd trasse under...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Litra P skrev:

Himmerlandsbanerne skrev:

Lars har jeg misforstået dit layout. Så vidt jeg kan se kan skinnebus ikke køre mellem de 2 stationer uden den skal køre frem og tilbage. Wink

 

Ja, det har du Smile Skinnebussen vender i Mørkeby!

Miniumradius 357mm, største stigning ca. 3,5% (inderste kreds), et enkelt sted er frihøjden på 64mm her skal der så kun bygges en meget tynd trasse under...

Venlig hilsen

Lars

Vender den i Mørkeby skal den da igennem hovedsporet på den store station for at ende på lille station. :-)

Men den kan køre mellem store station og Mørkeby. Du kan så bruge den lille station som stikspor for virksomhed. Evt. forsøge at tilslutte ved tunnelindkørsel. :-)

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Vender den i Mørkeby skal den da igennem hovedsporet på den store station for at ende på lille station. :-)

Men den kan køre mellem store station og Mørkeby. Du kan så bruge den lille station som stikspor for virksomhed. Evt. forsøge at tilslutte ved tunnelindkørsel. :-)

 

Skinnebussen kan køre punkt til punkt eller hele vejen rundt. Tanken er at lade den køre punkt til punkt - altså ud på det yderste spor, ned under byen og videre ned til mørkeby, hvor den henstilles på det ene af de to stikspor. Herefter kan der køres med andre tog uden at skinnebussen optager hovedsporet eller et af de to overhalingsspor. Skinnebussen kører derefter i den modsatte retning (timedrift i myldretiden).

Det synlige stikspor øverst på anlægget er tiltænkt det uundgåelige savværk.

Og nu har jeg kapret den her tråd Smile Sorry....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Litra P skrev:

Himmerlandsbanerne skrev:

Vender den i Mørkeby skal den da igennem hovedsporet på den store station for at ende på lille station. :-)

Men den kan køre mellem store station og Mørkeby. Du kan så bruge den lille station som stikspor for virksomhed. Evt. forsøge at tilslutte ved tunnelindkørsel. :-)

 

Skinnebussen kan køre punkt til punkt eller hele vejen rundt. Tanken er at lade den køre punkt til punkt - altså ud på det yderste spor, ned under byen og videre ned til mørkeby, hvor den henstilles på det ene af de to stikspor. Herefter kan der køres med andre tog uden at skinnebussen optager hovedsporet eller et af de to overhalingsspor. Skinnebussen kører derefter i den modsatte retning (timedrift i myldretiden).

Det synlige stikspor øverst på anlægget er tiltænkt det uundgåelige savværk.

Og nu har jeg kapret den her tråd Smile Sorry....

Venlig hilsen

Lars

Lars, hvad er den af, syntes du forsvinder med halen mellem benene.

Som jeg skriver, men som du prøver at modbevise, kan skinnebus ikke køre fra det spor på den store station hvor du har parkeret den, og ned til den lille station, hvilket vel vil være mest logisk.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Lars, hvad er den af, syntes du forsvinder med halen mellem benene.

Som jeg skriver, men som du prøver at modbevise, kan skinnebus ikke køre fra det spor på den store station hvor du har parkeret den, og ned til den lille station, hvilket vel vil være mest logisk.

Jeg tror du har misforstået planen. Bygnignen øverst ved den lille flod er ikke en lille station, men et savværk, der bliver drevet af en vandmølle...

Der er kun to synlig stationer på anlægget. Stationen i forgrunden og skyggebanegården med de to stikspor.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Ok Lars, så er jeg med.

mvh Ivan

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.