Hej alle.
Jeg har for tiden ikke noget anlæg, så derfor bruger jeg en del tid på at udforme sporplaner som inspiration til mit kommende anlæg.
I Banen nr. 96, 98 og 101 har der været en glimrende byggebeskrivelse af et modulanlæg på 345 x 200 cm. Jeg har med stor interesse læst disse byggebeskrivelser, som endnu ikke er tilendebragt, og jeg ser frem til at læse videre om anlægget i kommende numre. Banen er bygget med Peco spor, men jeg har tegnet den om til Märklin k-spor på synlige strækninger og C-spor på skjulte strækninger.
Banen består af en delvist skjult rundbane (jeg har dog også lavet en udgave som hundeben) med dobbeltspor, en dansk provinsstation med dampdepot, og en sidebane med en lille endestation. Den skjulte station befinder sig på niveau 1, og selve provinsstationen på niveau 2, og øverst på niveau 3 befinder sidebanestationen sig.
Billede 1 er hele anlægget med alle tre niveauer.
Billede 2 er niveau 1 med skjult station.
Billede 3 er niveau 1 med skjult station udført som hundeben.
Håber dette indlæg kan være med til at give inspiration til kommende anlægsopbygninger blandt sporkiftets brugere.
Jeg har flere sporplaner i støbeskeen, og dem ligger jeg også gerne ud hvis der er stemning for det
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Okay, DENNE gang maa jeg sige at planen er virkelig god!!! (eller med andre ord; JEG kan godt lige den
Den synlige del af anlaegget er perfekt anlagt. De noedvendige sporskiftekombinationer er tilstede, og stationens fuinktionalitet er simpelthen perfekt!
Selv er jeg jo tilhaenger af hundeben-banerne, saa der er ingen tvivl om hvilken version af den skjulte del jeg ville vaelge.
MEN det smerter jo en del at der kun bliver plads til 3 spor i hver vendesloejfe. Dette kan muligvis afhjaelpes ved at lave nogle skjulte blind-spor ogsaa, til vendetog. Disse blindspor kan f.eks. ligge i midten af hver vendelsoejfe, med sporskifteforbindelser til baade indkommende og udgaaende hovedspor; Paa den maade forstyrrer det ikke driften af resten af anlaegget, naar et vende-tog skal have skiftet retning.
Man kan sige at ISAER den til venstre liggende vendesloejfe boer have mindst eet blindspor, saaledes at tog til fra sidebanens endestation har et sted at koere hen...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Dennis
Spændene anlæg, som jeg også selv læser om i Banen
Vedr. med at lægge sporplaner op på sporskiftet, så syntes jeg det er en god ide, for uanset om det er en plan man bruger eller ej, for der sidder mange bruger på sporskiftet, som ikke kan laves der egene planer, og for dem, vil alle former for sporplaner være en hjælp, og hvem af os der tegner sporplaner, har ikke en masse ideer ligende på computeren, som vi måske kunne lave en tråd til
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Occam
Indlæg: 583
Spændende og inspirerende sporplan!
Jeg kan også bedst lide kødbensplanen, da opstillingssporene i vendesløjferne kommer til at repræsentere resten af verden, hvorfra togene kan vende tilbage.
Men hvis du vil have det bedste af begge verdener, kunne man ikke ligeså godt kombinere de to planer med et par sporskifter således:
Med venlig hilsen
- Occam
sweetie66
forsvaret og brandvæsen
Indlæg: 142
spændene plan.
men hvad er et hundebens bane.
sweetie66
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
En bane, lavet som hundeben, er en rundbane, som er trykket sammen på midten, så banen reelt er en dobbeltsporet strækning med vendecirkler i enderne. Jeg kalder dem vendecirkler, da man normalt benytter betegnelsen vendesløjfe om en enkeltsporet vendecirkel, hvor der køres ud og hjem på samme sporstreng.
Med venlig hilsen
Skott
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej
Tak for jeres roser, kommentarer og ideer
Jeg må lige hurtigt fortælle at selve ideen til planen er direkte stjålet fra omtalen i Banen, skrevet og tegnet af Finn Frøsig. Så er det på plads.
Det var en stor udfordring at erstatte Peco sporene med Märklin K-spor, især da der mangler brugbare kurveskifter i Märklins sortiment, og netop disse spor benytter Peco sporplanen mange af.
Jeg har tegnet de fremkomne ideer på nedenstående tegning. Desværre er blindsporene meget korte, men hvis man kan flytte den højre vendesløjfe lidt mod højre, så bliver mulighederne for længere blindspor større. Det er dog ikke noget jeg vil til at rode mig ud i
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg kan ret godt lide det, men en ting springer mig i øjnene:
Der ser ikke ud til at være et udtræksspor/dækningsspor, så al rangering kommer jo ud på sporet?
Jeg ville tilføje et sporskifte lige over drejeskiven og lave et udtræksspor der.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Per.
Du har ret i at rangeringen vil komme ud i sporet, men det er jo sidebanens/privatbanens spor som man rangerer ud i, og det må siges at være en mindre befærdet bane. Hvis man har råd til at købe et ekstra (dyrt) Märklinskifte, kan det sagtens lade sig gøre at ligge det her
Desværre er det kun muligt at benytte et kort sporskifte.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
cmq
Indlæg: 267
hej
Er det mon muligt at du kunne ligge din sporplan ud som en fil til wintrack.
Eller hvis der er nogen der har lavet den med c skinner.
Christian
Ecos 50200
Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hvordan gør jeg det :?: Sporskiftet tillader ikke at jeg uploader en .tra fil....
Jeg har iøvrigt prøvet at lave planen kun med C-spor, men det er meget vanskeligt at få en ordentlig plan ud af det, da der mangler et slankt dobbeltkryds i sortimentet. Jeg har vedhæftet et foreløbigt resultat (jpg), og jeg agter ikke at arbejde videre på det.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Du kan pakke den som zip fil og lægge den på fx http://peecee.dk og linke til den herinde.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
cmq
Indlæg: 267
Hallo
Takker mange gange for billedet. Er i fuld gang med at lave planen med c skinner. Dog mangler jeg en skinne oversigt så jeg kan se de forskellige radiuser og skinne samsætninger.
Ligger planen ud når den er færdig
Christian
Ecos 50200
Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware
denbert
Indlæg: 14
er der en venlig sjæl der kan fortælle hvorfor sporskiftet ikke acceptere upload af .tra filer?
Med venlig hilsen
Denbert
denbert
Indlæg: 14
cmq, er du ved at være klar med en sporplan, jeg/vi kunne kigge på?
Med venlig hilsen
Denbert
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Prøv at pakke TRA-filen med WinZip - så tror jeg at Sporskiftet tør modtage dine fortrolige dokumenter.
cmq
Indlæg: 267
Har lavet en plan der ligner under
http://www.sporskiftet.dk/node/2058
Desuden har jeg lavet en plan i Skala n
http://www.sporskiftet.dk/node/2129
Det kan undre mig at når der ligger en plan i H0 er der stor interesse, men lige så snart det er i skala N er der ikke nogen der gider at komme med deres meninger.
I bund og grund er det jo det samme det går ud på. Men det kan da være at H0 folket ikke vil nedværdige sig selv til at ha noget med Skala N at gøre ??????????
Christian
Ecos 50200
Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det var ligegodt sat... - syntes jeg havde kommenteret på den, men det kan jeg da godt se at jeg ikek har.
En del af gruden skal nok lige i at os der kører H(alv)0(verstørrelse) ikke har så meget erfaring med den der uNderlige lille størrelse.
Det har næppe noget med "nedværdigelse" at gøre.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og så er det ikke helt rigtigt, at skalaforholdet kan være lige meget ved udarbejdelsen af sporplaner. Det kan godt være, at N er ca. halvt så stort som H0, men vore fysiske rammer ændrer sig jo ikke med den valgte skala. Vores personlige rækkevidde er stadig den samme, vi kan spænde over mere bane i N, hvorfor dele af anlægget kan være smallere end i H0, den lodrette afstand mellem sporene kan være kritisk, da det ved bredere stykker kan være sværere at komme til afsporet materiel i N, den afstand, vi skal bruge for at få vore maver rundt er den samme, hvorfor gangarealerne virker relativt bredere i N, lokomotiverne i skala N kan undertiden være så lette, at de kræver mere moderate ramper, end deres tilsvarende søstre i H0, ser krappe kurver ikke godt ud i H0, virker de helt forkerte i N, hvorfor man i denne størrelse også har en tendes til store kurver, etc.
Men det er da rigtigt, at en grundidé i en sporplan kan overføres til andre skalaer.
Bjarne