Et X2000 er i dag kørt ind i en stopbom på Malmö Central. Der er sket omfattende skader på toget. Kun lokoføreren er kommet lettere til skade, i det der ingen passager var på toget da det kørte ind på stationen.
Mere om uheldet her http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1342549/Tagkrasch-pabrMalmo-Centr...
__________________
Moderne tog på danske skinner
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hold da op. Der har været fart på.
Jeg kom til at tænke på min uddannelse til lokomotivfører, der hed det (for sjov) at et tog har tre bremsesystemer trykluft-, mekanisk- og karosseribremsen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Den med karosseribremsen får man også når man tager C-pappet (lastbil)
Driftsbremse (pedal), nødbremse (håndbremse) og svigter alt andet, så har man stadig karosseribremsen
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Hold da op. Der har været fart på. Jeg kom til at tænke på min uddannelse til lokomotivfører, der hed det (for sjov) at et tog har tre bremsesystemer trykluft-, mekanisk- og karosseribremsen.
... ja, vel en 20-30 km/t. Husk på det, hvis du stadig har din plads forrest i toget
Svend
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg kunne godt tænke mig at se resterne af sporstopperen, og om toget er kommet helt op på perronen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
lokalbanen
Indlæg: 162
Jeg fandt billedet her
Og så tænkte jeg at den ikke ville flytte sig, men så fandt jeg dette:
/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)
Sydbanen
Indlæg: 321
ja så kom vi til Malmø, alle stiger af toget køre ikke videre

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Emnet diskuteres indgående på det svenske forum http://www.postvagnen.com/forum/
Sporstopperen holdt, men det gjorde toget ikke. X2000-togsættet var under rangering til perron og ombord var kun den rangist (køremand) som fremførte rangerbevægelsen. I Danmark sikrer man sig et sådan sted med en bevægelig sporstopper, som bringer materiellet til standsning på en mindre brutal måde (hvis der bremses for sent).
Se billeder her http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1342640/Se-lasarbilderna-fran-tag...
...og husk copyright-bestemmelserne
Svend
lgh
Skiltemager/Grafiker
Indlæg: 120
Min søn som bor i Malmö har taget disse billeder:
Far kører tog, bygger og hygger.....
Hvad gør Bill Gates når bilen strejker??......Lukker alle vinduer og genstarter!!!
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Søndag aften:
I følge oplysninger fra Sverige er det DSBs hjælpevognstjeneste som nu er i gang med at få ryddet op på Malmö C.
De har nok at se til, da der også er afsporet et DSB-regionaltog på Østerport station.
Svend
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Så er det nok derfor EB skriver at der er tilkaldt hjælpevogn fra Fredericia til Østerport.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/article1479977.ece
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jep, lokomotivet var på vej ind i spor 3 og vognen efter var på vej ind i både spor 3 og 4 :roll: Vognen havde nedlagt et par køreledningsmaster under sin færd. Jeg stod på Langeliniebroen og så toget, hvilket så helt udramatisk, men dog ikke almindeligt ud
Noget tyder på at der var blevet drejet et sporskifte under vognen.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg er lokomotivfører og kører dagligt i Sverige, og kan oplyse at under rangering kan hastigheden faktisk komme helt op på 49 km/t, hvilket dog ikke er tilladt, da hastighedsgrænsen under rangering på stationer i Sverige er 30 km/t. Jeg synes de materielle skader er store, men det skyldes sikkert togets konstruktion med absorberingszoner.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
ja de har efterlevet den i forsvaret kendte kommando: "Holdt foran". Dem bagved hørte det bare ikke..................
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Det kan ses her:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:%C3%98sterport_afsporing_2._j...
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Cargoman
Indlæg: 498
Om uheldet på Østerport er der lidt video her
http://www.tv2lorry.dk/video?video_id=45593
Der er ellers godt gang i den lige for tiden. En godsvogn er afsporet på havnesporet i Vejle, men det er en af den slags, man burde kunne klare lidt skubben tilbage eller en donkraft.
Moderne tog på danske skinner
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Hovsa.. Den smuttede da vidst..
Er der nogen foranstaltninger der kan advare lokofører om sådan en hændelse? Altså ud over det bulder og brag der kommer når han river køreledninger ned og vælter master. Der er vel ikke nogle spejle på danske lokomotiver? Og eftersom det jo var en ME, forsvinder kørestrømmen heller ikke lige.
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 514
dobbeltdækkervogne , hmm , er det ikke dem de kalder peronryderne når de kører syd for grænsen , nu nåede de jo heldigvis ikke helt så langt her
Christian
http://3modul.dk/
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er der ikke nej. Og dog... Hvis nu koblingen var sprunget, bremse eller fødeledningsslangerne var knækket var toget standset helt af sig selv. Det skete ikke i dette tilfælde, og så er der ingen tekniske indikationer. Til gengæld er der en fin lille pasus i sikkerhedsbestemmelserne som påhviler lokomotivføreren at holde udkig og observere signaler langs banen, toget og andre tog, og banelegemet/køreledningsanlægget beskaffenhed. Ergo, køreledningen ville jo nok begynde at bevæge sig unormalt meget under uheldet så det må vel kunne siges at være en indikation
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.