Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Stuebanen version 2

Hej igen allesammen.

Jeg kom igang med at bygge min stuebane (også postet her på siden), men fortrød halvejs. Min primære anke mod det anlæg var at det var en rundbane og at det tog for meget plads. For som tilfældet var dengang og stadig er: anlægget skal kunne gemmes af vejen. Derfor har jeg nu (i samråd med min kære kæreste Smile ) fundet ud af at hvis jeg kunne nøjes med to af de tre plader fra "stuebanen" ville det være optimalt.

At det var en rundbane har jeg også spekuleret en del over, da flere kilder nævner at et dogbone er sagen. Det har dog været svært at lave en plan på så lidt plads med dette princip men jeg har dog vedlagt et forslag som jeg mener kunne fungere.

Jeg vil meget gerne ha en kommentar med på vejen.

ER dogbone virkelig sagen? Er der tilstrækkeligt rangerområde på planen? osv osv.

Hvis i skulle få lyst til at kigge nærmere på en helt alternativ sporplan, vil jeg anvende to plader af 1450 * 750 og 1750 * 720. Eneste mål der ligger absolut fast er de 1450 for det er længden mellem væg og køleskab. De andre kan nok ændres nogle centimeter hvis det er påkrævet. Jeg vil helst holde mig på to lag, evt tre hvis det fx er en bro der kan afmonteres.

Slutteligt; Jeg kører digitalt, og anvender fleischman N skinner / skift, samt lidt minitrix til rangerområdet.

På forhånd tak!

ny

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Shock havde slet ikke set dit indlæg, sorry, om dogbone er sagen, tja, jeg har lige lavet en større ombygning af min bane, til dogbone, ud over man lige skal vende sig til, at der kan ske sammen stød, da alle tog sådan set er på samme stræning, men ud over dette, så giver det en større køre glæde og meget mere flexsibel kørelse...

og vedr. din bane, så syntes jeg det er et godt forslag, mange skinner, men dog alligvel plads til masser af landskab, klem på med bygeriet og benyt chacen og få bygget inden kæresten ombestemmer sig, og husk os her på sporskiftet og send masser af billeder fra opbygningen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

God sporplan!

Stationen kan "simplificeres" en smule, saaledes at 4 sporskifter kan bruges til andre ting. F.eks. et vigespor mere, og to blindspor mere.

I fremtiden kan du ogsaa overveje at lave "skyggestationer" i hver ende af hundebenet!

Edit; 4 Sporskifter, og ikke sporskifte-PAR som jeg kom til at skrive foer...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Killerp: Jeg skal lige ha overstået et par eksamener, så går jeg så småt igang. Men ja det gælder om at komme i gang Laughing out loud

hxmiesa: Hvilke skift tænkte du på? jeg har med vilje gjort sådan at et tog fra begge retninger både kan komme til sporet tættest på stationen, og komme til ranger-tærrænget. Er det det du tænker på?

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"Mathias Nielsen" skrev:
hxmiesa: Hvilke skift tænkte du på? jeg har med vilje gjort sådan at et tog fra begge retninger både kan komme til sporet tættest på stationen, og komme til ranger-tærrænget. Er det det du tænker på?

Jep, lige netop. Se ogsaa Plutoodies traad her paa sporskiftet, eller min egen hjemmeside med tips og tricks;

Da du hoejst sandsynligt har hoejrekoersel paa din parallel-spors-bane, kan du lige saa godt dedikerer eet spor i hver retning i stationen til dette; kun at kunne gennemkoerses i een retning. Dermed overfloediggoer du visse sporskifteforbindelser som saa kan udnyttes bedre andre steder...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

hxmiesa: Jeg kan sagtens se hvad du mener. Men jeg har planlagt stationen således at den ikke er symmetrisk på langs; der er rangerspor nederst og lokalbane spor øverst. Et godstog skal derfor krydse over til sit højre spor hvis den skal ud på den lange strækning, og et lokal tog skal krydse ind til sit spor tættest på stationen. tror det vil være med til at give anlægget lidt dynamik at alle stationens spor er tilgængelige.

Apropos dynamik, så har jeg lavet et nyt forsøg med en lokal / bjerstation, med et par udtræksspor til lidt gods. Jeg overvejer lidt om det vil gøre det venstre modul for spor-tungt...ligepludselig er der rigtig mange linier Shock

Men det vil nok give lidt mere dynamik så jeg ikke kun har én enkelt linie.

Hvad syntes i?

ny2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Endnu en opdatering.

Har ændret lidt på hovedstationens opbygning, så indgangen fra venstre nu er blevet lidt slankere. Desuden er udtrækssporene på ranger-området blevet lidt længere, og der er kommet et enkelt ventespor til et lok på det næst-nederste spor.

Bjergstationen har også fået en overhaling, og der kan nu foregå lidt små-rangering.

Hvad syntes i?

ny3

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

ikke dårligt Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

taktak! Laughing out loud

Skal lige ha overstået den sidste eksamen i morgen, og så får jeg lidt tid til at prøvebygge.

Så der er stadig tid til at komme med kommentarer, eller komme med en helt andet forslag. Jeg har lavet en hel del layouts med denne størrelse moduler, men ender alligevel med at syntes at det viste virker bedst. Forslag er meget velkomne!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Nå, der er sket en del siden sidst!

Her endnu engang revurderet sporplanen og fundet ud af at mit hovedmodul faktisk kunne være lidt bredere ...der kan man bare se Smile Derudover har jeg ændret opkørslen til "bjerg"-stationen. Hvad syntes i?

PS. Har også leget lidt med et nyt ranger-depot modul. Det kommer nok først i anden omgang.

plan

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Et par steder passer samlingen af skinner ikke helt på overstående sporplan. Skyldes simpelthen at jeg blev træt af mit RAILY program! :?

Ville hellere igang med at bygge og jeg er kommet et godt stykke. Har vedhæftet et par billeder!

Jeg afviger en lille smule fra min sporplan...men hvem gør ikke det; ét er en plan, noget andet er praksis Shock

S5001036

S5001056

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Det ser rigtigt spændende ud Mathias! Lad dig endelig inspirere til at lægge et par billeder mere online, for det er simpelthen så dejligt at se hvad andre driver den til - og måske kunne vi selv blive mere produktive! =8^)

/Jacob

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"techek" skrev:
Det ser rigtigt spændende ud Mathias! Lad dig endelig inspirere til at lægge et par billeder mere online, for det er simpelthen så dejligt at se hvad andre driver den til - og måske kunne vi selv blive mere produktive! =8^)/Jacob

Yeps, det er altid spændende læsning Smile

Jamen, her er så en lille update. Er kommet lidt videre, specielt med modul 2.

Næste skridt bliver lidt landskabsbygning samt etagen med lokalbanen. Er allerede i gang, og vender tilbage med lidt billeder når jeg er kommet videre.

Mvh. Mathias

S5001087

S5001083

S5001073

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Det ser jo rigtigt godt ud indtil videre! Jeg har nu luret lidt på om der er [u]for mange[/u] spor, men det er jo en smagssag - og dit layout giver jo helt sikkert en masse køre-, rangerer- og fremvisnings-muligheder.

Fortæl mig lige hvor stor afstand der er fra tegningens øverste venstre hjørne og diagonalt ned mod højre til det "indvendige hjørne". Jeg har regnet mig frem til ca. 104 cm, der nok er en acceptabel afstand mht. landskabsbyggeri, men hva' med afsporinger på det færdige anlæg? Kan du komme til at nå det fjerne hjørne eller hva'?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"techek" skrev:
Det ser jo rigtigt godt ud indtil videre! Jeg har nu luret lidt på om der er [u]for mange[/u] spor, men det er jo en smagssag - og dit layout giver jo helt sikkert en masse køre-, rangerer- og fremvisnings-muligheder.Fortæl mig lige hvor stor afstand der er fra tegningens øverste venstre hjørne og diagonalt ned mod højre til det "indvendige hjørne". Jeg har regnet mig frem til ca. 104 cm, der nok er en acceptabel afstand mht. landskabsbyggeri, men hva' med afsporinger på det færdige anlæg? Kan du komme til at nå det fjerne hjørne eller hva'?

Jeg har ligget i lange overvejelse ved sengetid omkring mængden af spor. Jeg havde dog to krav: Dogbone, dobbeltspor. Kombineret med et stramt plads-budget, så peger det i retning af mange spor Smile Har ofret lidt på realismen, for at få et "sjovere" layout. Men ja - det må være en smagssag.

Der er ca 110 cm, men med mine lange arme er det ikke noget problem at komme helt ned i hjørnet. Men da hjørnet er planlagt som overdækket,[u]vil[/u] jeg umiddelbart have et lille problem hvis der sker afsporinger der :roll:

Har dog ikke oplevet at det er sket endnu (og her vælger jeg selvfølgelig at overhøre en hvis hr murphy og hans nok så berømte lov Laughing out loud ) Problemet er dog ikke værre end at jeg med lidt mas sagtens kan komme til. Anlægget er desuden heller ikke fast, så det kan snildt flyttes ud fra endevæggen om nødvendigt.

Men jeg burde måske overveje en slags "lem" der vil give adgang til sporene?

/Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

ka-modeltog.dk

Indlæg: 147

PB

jeg syntes det ser super fedt og spænende ud dit projekt, og et mandehul kan man ikke undvære, om ikke andet så man bare kan komme til det nede fra.

eks: i min by her, bliver det lavet så det kan lukkes igen.

http://www.ka-modeltog.dk/images/fotogalleri4/DCP_3651.JPG

der er mange måder at gøre det på, men min bane er så stor så, jeg kan ikke nå noget fra kant, men har 3 mandehuller, og kan komme til skinnerne nedefra.

mvh:

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Så kom jeg lidt videre, men er lige blevet knæopereret så jeg skal bruge et par dage før jeg orker at stå op ved anlægget igen :?

Her dog et par billeder!

mvh Mathias

S5001108

S5001110

S5001106

S5001105

S5001103

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg må sige du får noget fra hånden trods din knæoperation.

Dit græs ser rigtigt godt ud, selvom det er første græssåning Smile

Hvordan vil du lave skråningen/væggen bagved remisen :?: Der er jo ikke meget plads mellem remisen og anlægspladen på "første" sal.

Jeg er iøvrigt enig med Kim (ka-modeltog) i at man ikke kan undvære mandehuller, især hvis der sker en afsporing på en skjult strækning, for der kan man ikke række særligt lang med armen pga. den trange plads.

Synes det er et lækkert projekt du er igang med, og glæder mig til at følge opbygningen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Tak for de rosende ord Smile

"DennisTR" skrev:
Hvordan vil du lave skråningen/væggen bagved remisen :?: Der er jo ikke meget plads mellem remisen og anlægspladen på "første" sal.

Nej det er helt rigtigt, og det er også noget jeg tænker lidt over nu.

Den nemme løsning er vel noget pap med påtrykt sten der kan bøjes i buen inderst bag remisen. Dog er det næsten et krav at det nemt kan fjernes hurtigt igen, da området giver adgang til de skjulte spor inderst. Overvejer at bruge noget tyndt balsa-træ påklistret førnævnte pap. Har ladet mig fortælle at balsa-træet kan bøjes meget om det gøres vådt.... men holder det så krumningen :?: Løsningsforslag er velkomne Smile

Derudover så er remisen lidt for lang til egentlig at være placeret dér, da den kommer lidt for tæt på de bagvedliggende spor til at det ser optisk korrekt ud. Jeg forestiller mig at bygge føromtalte væg "hen over" remisen, så 1/4 af remisen er bygget ind i væggen / bjerget.

Var iøvrigt lige et smut på legetøjsmarkedet i Frederiksberghallen, og fik købt lidt småting. Bl.a. en original minitrix lok-rensebørste til den nette sum af 15kr!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mathias.

"Mathias Nielsen" skrev:
Har ladet mig fortælle at balsa-træet kan bøjes meget om det gøres vådt.... men holder det så krumningen :?:

Ja, hvis du holder det spændt fast i den rette form, mens det tørrer: Det er altså ikke nok at gøre det vådt, bukke det, og så tro at alt er i orden. Men hvis du kan lave en form, det kan spændes op i, skulle det holde faconen efter tørring.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Ja, hvis du holder det spændt fast i den rette form, mens det tørrer: Det er altså ikke nok at gøre det vådt, bukke det, og så tro at alt er i orden. Men hvis du kan lave en form, det kan spændes op i, skulle det holde faconen efter tørring.

Lyder godt, det vil jeg prøve så Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.