Hej,
For noget tid siden fandt jeg på nettet en side hvor der var en sammenligning af data for de mest gængse CS.
Desværre har jeg mistet linket til siden
Er der en som kender et sted hvor der er en sammenligning af CS.
__________________
MVH: Peter
_________________
Märklin C skinner & CS2.
Møtrik
Indlæg: 619
Du har det jo "let'" som jeg ser det. Du kan vælge at køre med noget fra dit husmærke (Märklin) de er de eneste CS'er jeg kender til. De andre kaldes blot for centraler.
hvis jeg var dig ville jeg købe mig en Viessmann, Ecos, eller en brugt intellibox, måske vente på den nye Intellibox.
ps. jeg har sammenligningsskemaer derhjemme i blad form fra Miba.
hvor der både bliver kigget på selextrix, MM, og DCC. men da du kører MM så er udvalget ikke så stort pt. Eller?
peet
Indlæg: 22
Hej Møtrik,
Som du har gættet, overvejer jeg at investere i en central/CS, og jeg har stærkt overvejet CS2’eren, men den er pt. udsolgt alle steder.
Mit næste bud vil være en EcOS 50200.
Den side som jeg efterlyser har en rigtig god sammenligning af de forskellige centraler/CS’er (udgangseffekt, protokoller, antal f taster osv....)
MVH: Peter
_________________
Märklin C skinner & CS2.
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Den har været oppe nogle gange efterhånden, men jeg kan kun anbefale Viessmann Commander. Den kan det hele, sporplan programering osv, og har rigeligt kræfter. Jeg har et temmelig stort anlæg (ca 100m spor fem-seks maskiner i gang ad gangen, no problems) Jeg mener det 5 amp.
Gå ind på:
http://www.viessmann-modell.com/index.php?show=categories&site_id=&cPath...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
En Viessmann Commander kan yde 5,5 amp, der er virkelig kræfter i den
Og efterhånden som man kommer mere ind i den, så er den dejlig nem at bruge. Og det er fx let at have overblikket over lokomotivparken og meget let at få dem frem.
Men det kommer også an på hvad det er man vægter og hvad man har behov/interesse for. Commanderens grundsten er anlægsstyring.
Og så har man jo lyst til at nævne at den fra starten har farveskærm og faktisk har vundet en pris.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Purellum
Indlæg: 507
Det lyder som Søren Lauritsens side du søger: http://www.trixfan.com/comparison.htm
Per.
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Den er ikke up to date længere
Møtrik
Indlæg: 619
ifølgeViessman er det kun 3 amp booster i en Commander
klip klip
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Får lige taget et billede af ydelsen der står på min.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Det er delvist rigtigt, den giver 3 A til spor 1,2 A til Prg-spor, laderen yder 5,5 A, men under alle omstændigheder er det rigeligt til de fleste. Jeg har som sagt mere end 100 m spor, masser af maskiner, vognlys og Tortoise-drev kørende og der er rigeligt power.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hvordan er den ikke up to date?
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Det er vist mig der læser et X som et minus, der menes nok X=+,
så er den vist up todate. Sorry
Møtrik
Indlæg: 619
Delvis, ?? næ, den har ikke mere end 3 amp. på sporet + prog. spor. at Viessman leverer en kraftig trafo med er bare prisværdigt.
det er ihvertfald det der stå på specifikationerne. men herre gud det ser ud til at du klarer det, om den har 3 eller 5 betyder ikke noget for dig
ps. er der virkelig mere end 100m på din bane, jeg har kigget lidt på den og kan godt li' den. hvordan har du klaret sporlægningen på "underetagen" har du en tegning? jeg er ved at bygge en 4 akslet firkant fra NFJ den ville jo gøre sig godt i et sådant terræn.
Jeg har også lige fået kig på din O maskine, er det hjemmebyg eller en fra Finn Lekbo?
(har selv en i bestilling)
men rigtig flot bane, bare det var mig der havde sådan noget.
peet
Indlæg: 22
Hej igen,
Per: Det er lige præcis den jeg lede efter, takker for linket.
Viessmann Commanderen havde jeg ikke med i mine overvejelser, men det er den kommet
1000 tak for alle inputs.
MVH: Peter
_________________
Märklin C skinner & CS2.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.208
Jeg ville købe en Märklin CS2. Derved får du let betjening, regelmæssige opdateringer, sammenhæng med din Märklin verden, genbrug af din Mobile Station som håndholdt kontrol.
CS2 tale DCC, Motorola og Mfx. Viessmann Commander taler kun DCC og Motorola.
Derudover er CS2 et par år nyere teknologi end Viessmann Commander.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
CS2´eren indgik iøvrigt også i mine overvejelser. Men med indtil nu kun ét Märklinlokomotiv i samlingen, og endda uden Mfx, var valget ikke så svært. Men havde jeg diverse, så var det den jeg havde.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Kresten
Indlæg: 1.044
Hvordan er det med "den gamle" Mobile Station ? Jeg kan se på tegningerne, at den kan tilsluttes direkte til CS2, som kan styre både DCC og Motorola. Vil man, ved denne tilslutning, kunne styre både DCC og Motorola dekodere fra den gamle Mobile Station, som vel kun kender Motorola-protokol ?
Kresten
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.208
Den bliver en slave af CS2, den skal ikke længere sende protokol, når den er tilsluttet CS2.
Den skal være opdateret, for at kunne tilsluttes.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for svaret - menøhm
Kresten
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er vist en sandhed med modifikationer. Godt nok er CS2 1 (et) år yngre end Viessmann Commander og 3-4? år yngre end ECoS, men hardwaren er bestemt ikke kraftigere. Commanderen og ECoS kører på et 64 bit system, hvorimod CS2 kører 32 bit. Derudover leveres både Commander og ECoS med strømforsyning, hvilket man selv skal sørge for med CS2.
Alle disse centraler kan programmere DCC, MM og mfx dekodere, ingen problemer der. Jeg kender ikke CS2 udover hvad jeg læser rundt omkring på nettet, og mange er tilsyneladende godt tilfredse med denne central, det samme læser jeg om ECoS og Commander. Med Märklins generelt lukkede sytem (feks. dekodere man ikke kan ændre ret mange indstillinger i) ville jeg vælge et mere åbent system, som er uafhængigt af om du kører Roco, Fleischmann eller Märklin lokomotiver og dekodere. Derfor ville jeg klart fravælge CS2 til fordel for Commander, ECoS eller andre systemer efter smag.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.208
Du blander pærer og æbler. CS2 er en "full blown" multi-protokol central, som også kan programmere DCC, Motorola og MFX.
Problemet du omtaler, hander om Märklins lokomotivdekodere, det har intet med digital centralen at gøre.
Hvis man kører tre-skinne, ender man (ofte) også med en del Märklin lokomotiver. Hvis man vælger en digital central, som forstår mfx, får man fuld glæde af disse lokomotiver og mfx-dekoderens evne til at melde sig i en central, som forstår mfx!
Derudover skal vi lige passe på, når vi råder andre. Nogle (mange) af os, som skriver her, er måske lidt "nørdede" og går op i detaljer, som er ligegyldige for hovedparten af togtosserne omkring os. Bl.a. kan en dansk vejledning være af afgørende betydning for ret mange, og sådan en har Märklin (naturligvis) til sit udstyr.
Og ... spørgeren kører Märklin 3-skinne ... du lægger dine 2-skinne holdninger i et svar til en 3-skinnekører!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.208
HVis du har en gammel MS, skal den opdateres (via en CS1) for at kunne tilsluttes CS2. Herefter opdateres den via CS2.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Kresten
Indlæg: 1.044
Ups! det har godtnok været pakket væk et stykke tid, men...
Jeg har ikke nogen CS2, men en CS1 V3 (60212, ESU reloaded) og 3-4 Mobile Station 60652). Jeg troede i min naivitet, at de en gang skulle spille sammen.
Foranlediget af dit svar ovenfor fandt jeg dette svar fra ESU Support på ESU Forum:
Det er vel lige flot nok at påstå, at "the mobile controle expired BEFORE we announced the CS1 update". Jeg har ihvertfald ikke oplevet, at den "expired". Men det kan jo være, at det er min fejl.
Men som jeg læser det, kan os med CS1 V3 og Mobile Station ikke mere bruge dem sammen. Ved du, om det er korrekt ? Og ved du også, om Märklins ny-annoncerede Mobile Station (60653, så vidt jeg husker) kan spille sammen med CS1 V3 ?
Kresten
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Hvad med digitrax, er der nogen der kender det i detaljer?
Det er tilsyneladende billigere i anskaffelse, og ganske udbredt alle andre steder end i DK
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
LENZ skulle vist også være på vej med noget nyt.....har jeg lade mig fortælle af nogen der benytter LENZ i deres klub.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.208
Du læser teksten, som fanden læser biblen. Det jeg skriver er, at en gammel (uopdateret Mobile Station) skal opdateres, før den kan anvendes med CS2.
Jeg går ud fra, at det er det samme, ESU skriver om CS1 Reloaded. Prøv med dine MS, de virker nok.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
mr-data
Indlæg: 805
Mobile Station burde virke med CS1 Reloaded, sådan læser jeg ihvertfald manualen. Uddrag fra manual:
Når mobile stationen tilsluttes til centralen for første gang, bliver mobile stationens interne software-version automatisk kontrolleret. Skulle denne version være ældre end den lagret i centralen, bliver den automatisk opdateret.
Mobile stationen reagerer ikke mens denne proces foregår og der vil ikke være billede på dens skærm. På cenrtralens skærm vises en påmindelse. ("Updating bus device (please wait)", da: "opdaterer enhed på bussen (vent venligst)).
Så hvis de på ESU's fora skriver at de ikke skulle kunne samarbejde, er der åbenbart nogen forvirring om sagen.
Iøvrigt så er der næsten identiske afsnit i manulaerne til henholdvis den gamle ECoS (50000) og den nye (50200).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Dengang jeg kørte tre-skinne, havde jeg såmænd de samme holdninger som nu...
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Kresten
Indlæg: 1.044
Nå - jeg lod mig vist forvirre i skyndingen af det mærkelige svar på ESU Forum (som jeg stadig ikke forstår) og Peters omtale af opgradering af Mobil Station (som jeg nu forstår sker automatisk ved tilslutning). Ifølge denne systemoversigt: https://www.esu.eu/produkte/central-station-reloaded/erweiterungsoptionen/ og henvisningerne til CS1 V3 manualen virker Mobil Station stadig sammen med CS1 V3.
I øvrigt er jeg fuldstændig enig med Peter, at man med CS2 får mfx i tillæg til alle de andre funktioner. Og fordelen ved mfx er da til at få øje på - at man "out-of-the-box" får lokomotiver, der melder sig selv til CS2. Det er jo ikke alle, der gider at rode med CV'er og andet godt. Og som også er ligeglade med, at mfx (desværre) er delvist lukket land for "technic-freaks".
Det lukkede land finder vi da masser af steder - et enkelt eksempel er diskussionen om lydfiler, som, selv om de installeres på DCC-kompatible dekodere, jo ved Gud heller ikke er specielt åbne for omverdenen.
At der så også er andre mærkværdigheder med mfx, bl.a. problemerne med sletning af lokomotiver, der ikke stod på sporet under sletningen... tja, man kan jo ikke få det hele
Kresten
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Lenz har, i nyhederne 2010, annonceret version 4.0 af deres software. Der kommer en ny centralenhed (LZV200), der har indbygget RailCom.
Ellers intet nyt under solen.
Softwareopdateringen foregår, som normalt, lidt gammeldags, udstyret sendes ned til Lenz og får en ny chip.
Opdateringen indeholder:
- Mulighed for at navngive lokomotiver (op til 8 bogstaver)
- Mulighed for at navngive funktioner som f.eks. "klokke" og "fløjte"
- Udvidet adresserum for magnetartikler
- XpressNet er blevet udvidet så du nu kan tilslutte 128 enheder i stedte for 31
I mine øjne ikke nogen vild opdatering, men indbygget RailCom er da en kærkommen tilføjelse. Hvis du har en LZV100 kan den opdateres til version 4, dog uden RailCom, men alle andre features er med.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Møtrik
Indlæg: 619
næsten rigtig, jeg har bestilt og får vel i kommende min programmer fra Lenz, efter sigende skulle den give mulighed at opdatere udstyret selv. sådan forstod jeg det ihvertfald. men hvis man laver softwaren rigtig, er der heller behov for de mange opdateringer.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Korrekt at med opdatering 4.0 skal du ikke længere sende boksen ned til Lenz (og mange tak for det), men for at få opdatering 4.0, så skal du sende den ned, hvilket var det jeg skrev.
Så vidt jeg har kunne læse mig til, ang. programmeren, så kan den kun opdatere softwaren i dekoderen. Den slutter desuden kun til på P og Q kontakterne, så der er ingen forbindelse til LZV'en.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Jeg har opdaget at der i Commanderen er et indbygget amp/volt-meter, der viser det aktuelle output: 18,2 V 3,2 A. Man kan i øvrigt justere disse værdier, hvorfor ved jeg ikke.......... Det er som at kridte billardkøen, jeg ved ikke hvorfor, men det virker.
Møtrik
Indlæg: 619
det kan jo være nødvendigt hvis ens dekoder ikke kan klare 18v.