Efter at have læst Bremsestrækning til AC, hvordan med stor interesse er jeg kommet til at tænke på hvordan man planlægger sine s88 tilbagemeldingspunkter.
Jeg tænker ikke på hvordan kontaktskinnen laves, men mere på om der er nogle generelle regler for hvor tilbagemeldingspunkterne skal være?
Skal der tages hensyn til togstammernes totale længde?
Er der forskel på om banen styres 100% automatisk eller hva'
Kort sagt hvordan skal det gøres og ikke mindst, ikke gøres
Mvh Peter
Märklin | HO | C Track | Intellibox
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Der findes sikkert ligeså mange måder som der findes fisk i havet, men her kommer 2 løsninger som kan bruges via computer styring.
Løsning 1
Øverste skinne, er blot lavet sådan, at nå toget ex. rammer perronen så sænker den hastigheden med en given procents sats, dette er valgfrit hvor meget dette skal være, det der er vigtigt med denne løsning er, at nå toget rammer stopstykket, sænkes hastigheden til 0 også det udløbet der laver den sidste nedbremsning, her det så meget vigtigt at stopstykket er langt nok, i terioen kunne kontankt punkterne, blot være en enkelt lige skinne, men jeg bruger samtidige de lange kontakter som sporbesættelse meldere, 2 fluer med et smæk
Løsning 2
Her er samme skinne sykke delt op i flere små kontankter ( hvilken bliver dyrt i s88ér i længden ) men her kan du regulere hastigheden meget mere fint ned, da hver kontakt, kan sætte hastigheden lidt ned, jeg syntes dog kun denne løsning er nødvendig, ved gammel lokomotiver, der har et meget ringe udløb eller slet ingen.
Konkution : den vigtigst s88 skinne, er stopskinne, som dels skal være lang nok, så ikke toget kører forbi, ikke at toget ikke standser, men dumt signalet er bag lokomotivet
Bremse kontakten, bør sidde lidt før perronen, evt. foran indkørsel sporskiftet, så toget ikke kommer ind med 100 km´t og svinger i sporskiftet

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kommer i høj grad an på, hvordan og hvor meget du vil styre togene.
Jeg formoder at du kender til blokteknikken. Altså mellem 2 signaler kan der kun være 1 tog.
Den optimale løsning er (laaang):
Hver blok inddeles i 3 underafsnit, hvor det første (og som regel lange) afsnit er for at detektere om toget er kommet ind i blokken. Ved slutningen har man så et bremsepunkt, hvor toges sænker farten og til sidst et stoppunkt - når toget hertil skal der standses ret hurtigt (nødstoppes).
Bruges blokken så i begge retninger er det 5 underafsnit med bremse og stoppunkter i begge ender.
Skal der laves endnu mere "finesse" ved stationer læges yderligere 2 sporbesatmeldere ind før bremsepunkterne, der bruges til nedbremsning af korte tog, der så holder midt for perronen og ikke helt ude i den ene ende.
Nu er det så et spørgsmål om at programmere styringen rigtigt. Når der startes fra en blok vil alle 3 sporbesatmeldere typisk være optaget. Toget kører ind i næste blok og når sporbesatmelderne for foorige blok er tomme frigives den til det næste tog.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model