Ja stiller spørgsmålet herinde i digitalgruppen i stedet for, da det nok er en mere relevant gruppe.
Er jo ved at planlægge, og kan se at det på min opstillingsbanegård vil være en fordel at togene selv bremser op og stopper helt, inden de rammer udgangsskiftet igen (togene kører hele derind fra samme side af). Der bliver ikke nogen signaler, så det skal det ikke være afhængig af. Der bliver 7 spor ved siden af hinanden.
Det må kunne laves sådan at når toget kører ind på det givne spor, så stopper det automatisk op, uafhængigt af de andre spor.
I et tidligere indlæg herinde i området er der nogenlunde det samme spørgsmål og en henvisning til denne her analoge plan fra Märklins userforum;
http://www.marklin-users.net/html/operation/OPschatten.html
Men det er så med signaler, så vidt jeg kan se mig ud af det. Og sådan at et tog automatisk bliver sendt afsted, når et tog er ankommet til risten.
Findes der en plan for en "storage yard", som det hedder, hvor toget bliver holdene? Og i en digital udgave og ikke anlalog som på digrammet?
Det må også kunne "flettes" ind i en Commander, så man ikke skal til at bygge en pult op? Er der nogen der har erfaringer med det?
Da en sporlægning står for at skulle i gang, vil jeg selvfølgelig helst lave det så rigtigt som muligt fra starten og så fx ilægge de nødvendige tilbagemelldingsmoduler på forhånd, inden selve det store arbejde med at bygge det op går i gang.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du skal gøre op med dig selv om du vil stoppe det enkelte tog (specifikt, din Ma eksempelvis), eller alle tog der kommer ind på sporet.
Tilbagemeldninger på 3 skinnedrift kan laves på flere måder:
Det kan laves som en "kontakt", hvor man bruger den ene yderskinne som kontaktpunkt. Her isolerer man den ene skinnestreg fra et stykke fra slutningen af blokken og bruger den som kontaktpunkt. Den vil påvirkes så længe der er ledende aksler på lokomotiv eller evt en styrevogn der skubbes hen til stoppet.
Man kan indsætte kontaktskinne som dem Märklin laver (men de påvirkes kun af slæbeskoen - et styrevognstog uden slæbesko forrest vil køre for langt!)
Man kan sætte en "sporbesatmelder" ind i forsyningen til midlterlederen, men her er det igen placeringen af slæbesko der udgør stoppunktet (som ved ovenstående).
Der kan opsættes fotoceller der detekterer alt uanset, hvad du sender ind foran dem.
Ovenstående kan bruges til at enten sende en DC ud i midterlederen så toget stoandser, eller sluttes til et tilbagemeldingsmodul, som så fortæller din styring at der er optaget her og den kan sende et stopkommando ud til det enkelte togsæt. Bemærk at så skal du vide, hvilket tog der er hvor, for at standse det.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svaret
Ved at skrive det her igen, kunne flere måske også få glæde af det
Og det var sådan set også hvad vi nåede frem til da jeg kiggede forbi "din modeljernbane" for nylig. Det var i øvrigt et ret lærerigt besøg og det har klart fået mig til at overveje Commanderen i stedet for Ecos´en
Så vidt jeg har kunnet tyde mig ud af, så kan man på Commanderen se hvilket tog der holder i hvilket spor (ud fra dets adresse). Så det bliver nok løsningen med tilbagemeldingsmodul (og så må vi snakke Viessmann s88).
Så der bliver lige lidt mere til planlægningen, men nøjes nok kun med at lave det der er nødvendigt for at kunne lægge sporene i første omgang.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Claus
Ideen med s88 tilbagemeldinger, virker perfekt til sådan en skjultbanegård, det eneste sted hvor s88 der måler på den ene skinnestreng kan give problemer er ved sporskifterne, der findes dog løsninger for dette, jeg syntes dog de er for besværlige, og benytter istedet for sikkerhedsskinner, som sikker mig at toget er helt forbi sporskiftet eller i modsatte ende, ikke kørt forlangt frem mod sporskiftet.
Prisen er den samme i s88 tilslutninger, om disse sikkerheds skinner er nødvendige, tja nogle vil nok sige nej, men da selv en computer ikke er fejl fri, er det rart at kunne kode computeren til, er sikkerhedes skinnerne optaget så kan togene ikke bevæge sig i det skjulte.
Dette mener jeg også du kan kode i en Commanderen, da mange af dens funktioner er hentede fra wdp
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så blev man lige lidt klogere
De røde prikker der er på den fine tegning, går jeg ud fra er selve isoleringen af skinnestregen? Dvs. der er brug for at isolere den ene skinnestreng mindst 3 steder (uden sikkerhedsskinner) og 5 steder med sikkerhedsskinner?
Ideen med sikkerhedsskinnen er virkelig god, og den ser heller ikke ud til at kræve så megen plads andet end et par skinnelængder.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja de røde prikker er ikke røde hunde
men ja isolationer 
Skinnens længde har jeg på min bane valgt at være en 24172 skinne = ca. 17 cm skinnen kunne for såvidt godt være kortere, men igen har jeg valgt den lange type, grundet kører en MZér ud over, ville det være dumt skinnen er så kort, at MZérens boggier kan holde på hver side af sikkerheds skinnen
Jeg skal dog sige, jeg har endnu aldrig set mine sikkerheds skinner ibrug endnu, men jeg vælger også at lade toget bremse meget hårdt på bremse stykket, så udløbet ikke bliver særligt langt, og da det forgå i det skjulte er der ingen problemer med dette, jeg har så også kun 2 skinner af 18 cm som stop stykke
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
(Det oprindelige indlæg er inde fra elektronikområdet, men har stillet mine spørgsmål herinde, da det mere går over i det digitale).
Har ikke valgt endelige styresystem endnu. ¨
Det lyder ellers ret ínteressant. Specielt det med at det ikke er nødvendigt at skære i sporene med LISSY-systemet. LISSY er så flettet godt ind i Uhlenbrocks Intelliboks, og kan næppe bruges med andre systemer, så vidt jeg kan se det.
Har lige kigget på hjemmesiden http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm og kan se at LISSY stiller krav om at der skal være en sender under hvert lokomotiv. Kan man gå ud fra at der er plads til senderen på alle ens lokomotiver?
Stiller LISSY specielle krav til decoderne? Tænker fx på at jeg har en P-maskine fra Heljan med en af de nu ældre decodere i.
Og ikke mindst, hvordan foregår det når senderen skal bygges ind i et lokomotiv, kan det uden videre ske i alle digitale lokomotiver?
Men ellers et rigtigt smart system, det må jeg sige. Det tænkte jeg ikke lige på. Har overvejet Viessmanns Commander, da der her er en grafisk sporplan på skærmen (den mulighed er der ikke med Intelliboksen, men der findes måske en løsning også hertil?), hvor man ved berøring kan fx ændre i sporskifternes stilling, og dermed spare at bygge pulte op.
Men kan godt se at der ved LISSY også bliver sparet en del ledningsarbejde, da der så blot skal lægges en modtager ned i hvert spor.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej igen Claus
Hvert lok skal have en sender indbygget. Der findes 2 typer. En stor på ca 1x1,5 cm og en lille, der kan monteres på fx koblingsskakten.
Den store (ca. 130,- afhæmgig af mængden) har rød/leder og sort/stel kabeler, der ganske simpelt skal loddes på strømtilgangen til lok'et.
Den lille (ca. 80,- afhængig af mængden) har et lille SUSI stik, der passer til Uhl's decodere - fx 76420. De fungerer på samme måde. (Der skal ændres på en enkelt CV for at SUSI stikket genkender senderen. Intet problem).
Når de er monteret, programmerer man ganske enkelt lok'ets adresse ind igen, og senderen melder nu ud, at det bestemte lok med den bestemte adresse ved passage af en eller anden sensor skal udføre en eller anden kommando, som er programmeret ind i det modtagermodul, der er koblet til den bestemte sensor. Som sagt kan stort set alle de kommandoer, som IB'en magter, udføres via LISSY. Herunder hastighedsændringer, F-funkionert, magnetartikel- og togvej kommandoer.......
Jeg har selv indbygget det i en P-maskine. Det fungerer fint. Det største problem var i det tilfælde at få etableret stelforbindelse. Erfaringen viser, at der skal meget til, før at sensor IKKE registrerer lok'et. Senderen behøver ikke nødvendigvis at sidde nøjagtig i midten af lok'et.
Jeg har monteret rigtig mange sendere bådei lok's og fx styrevogne. Hvis man har en styrevogn forrest, og der både er sender i styrevogn og lok, og stammen enten kører med samme adresse eller som dobbelttraktion med 2 adresser, reagerer systemet på den FØRSTE sender, der passerer en sensor. Dvs, at man uanset køreretningen roligt kan lade en stamme køre i skjult banegård, til perron, standse ved et bloksignal eller andet - og man kan justereparametrene ind, så der er stop indenfor5-10 cm - hver gang. Igen - kommandoerne er ren data, og der er ingen opdelte sporsektioner at tage hensyn til.
Man kan savne et display, som både Viessmann's, Esu's, Märklins centraler har. En programmerings kyndig er igang med at udtænke displayvisnings software til visning af LocoNet status. Imidlertid kan man skematisere det på tryk, så det bestemt bliver håndgribeligt. Den kommende version af Intellibox'en har taget højde for display-problematikken. Den er lovet i 2009, men lad os nu se.
Set herfra er mulighederne så mange i Uhl./Lissy/LovcoNet princippet, at det bestemt er er overvejelse værd, - især når man er i en opstartsfase.
Som med meget andet, kommer der forholdsvis hurtigt rutiner ind, når man går igang med nye principper. Så det er bestemt tilgængeligt.
Det amerikanske Digitrax fungerer også med LocoNet. Jeg kender ikke til andre ud over Uhl og Digitrax.
Hygge
Leif
Leif - TFJS
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej Claus
LISSY kan de ting, du beder om. Det kan bremse, standse og i det hele taget styre en skjult banegård på op til 10 spor pr. "set-up". Man kan vælge, om den skjulte skal tømme sporene i numerisk eller vilkårlig rækkefølge. Man kan også vælge, om bestemte typer eller enkelte tog skal køre ind på bestemte spor -fx lange tog på lange spor, korte tog på korte spor og så videre. Opbremsningen kan programmees, så togene standser indenfor 30 cm - hver gang! Og så er det driftssikkert. En kæmpe fordel er, at du IKKE skal skære i sporene. Det hele kører på data. Man skal muligvis flytte en sensor, men det drejer sig om et nyt 4,5 mm hul mellem svellerne.
Systemet kan virke dyrt, men i sidste ende er prisen bestemt ok sml. med samlet pris på omskiftere, relæer, magnetartikeldecodere mm. Hvis man også tager ydelsen, mulighederne og fleksibiliteten i betragtning, er det meget svært at komme uden om! Vi har regnet på det. Du får lige en Banegårdsvejledning, der kan give et billede af mulighederne og grundprincip, - men bliv ikke forskrækket. Det kan se uoverskueligt ud - men det kommer.
Hygge Leif Bach
Leif - TFJS
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svaret
Det har lige givet noget mere at tænke over, her mens jeg tænker i helixbaner og inden den endelige sporlægning på opstillingen går i gang.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.