Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

S-maskine bygget på en Märklin 3005 BR 23

Hej

Jeg har en gang set en "byggevejledning" på ombygningen af et Märklin 3005 lokomotiv til en S-maskine (vistnok overdel fra Tikøb). Nu kan jeg ikke finde den.

Er der nogle der kender denne vejledning eller nogle der reelt har lavet denne ombygning?

Jeg er selvfølgelig meget interesseret i at se hvorledes denne ombygning kan/skal laves. Nogle der kan hjælpe?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Jeg kan se at S-overdelen findes på hans (Tikøbs) hjemmeside og at han monterer den på en Märklin BR23. Men der ud over er han - som med alle sine andre byggesæt - meget sparsom med byggevejledninger.

Jeg er selv i gang med en E-, Ea- og en Q-maskine fra Tikøb. Min største udfordring p.t. er at finde ud af, hvor alle "dimserne" skal sidde. Det forsøger jeg at løse ved at studere billeder bl.a. på jernbanen. dk. Senere kommer så sikkert problemet med at få over- og underdel til at passe sammen.

Jeg spurgte ham i lørdags efter byggevejledninger og fik svaret "at det gav stort set sig selv". Hvilket han uden tvivl har ret i, hvis man er mere erfaren modelbygger og/eller har større viden om materiellet end jeg har.

Det skal nu nok lykkes - men jeg ville også være glad for links eller henvisninger til lidt mere detaljerede byggevejledninger...

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Kresten

"Kresten" skrev:
Jeg kan se at S-overdelen findes på hans (Tikøbs) hjemmeside og at han monterer den på en Märklin BR23. Men der ud over er han - som med alle sine andre byggesæt - meget sparsom med byggevejledninger.Jeg er selv i gang med en E-, Ea- og en Q-maskine fra Tikøb. Min største udfordring p.t. er at finde ud af, hvor alle "dimserne" skal sidde. Det forsøger jeg at løse ved at studere billeder bl.a. på jernbanen. dk. Senere kommer så sikkert problemet med at få over- og underdel til at passe sammen.Jeg spurgte ham i lørdags efter byggevejledninger og fik svaret "at det gav stort set sig selv". Hvilket han uden tvivl har ret i, hvis man er mere erfaren modelbygger og/eller har større viden om materiellet end jeg har.Det skal nu nok lykkes - men jeg ville også være glad for links eller henvisninger til lidt mere detaljerede byggevejledninger...

Ja, det er lige netop denne overdel jeg har i tankerne. Jeg har også en 3005 liggende så byggeriet er lige i skabet for en kommende S-maskine. Jeg ved at 3005'eren skal bygges om, men kan ikke lige gennemskue hvordan.

Du skriver du har gang i en E-maskine. Den har jeg også haft i tankerne ... Hvilken underdel benytter du? Hvad har overdelen kostet?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Mon ikke det er noget med at prøve hvordan S-overdelen passer ned over BR23 underdelen - og så tage den derfra ? Tenderen kan du jo ihvertfald godt smide væk...

Til E-maskinen skal jeg bruge en BR18 ifølge Kim - både lokomotiv og tender. Så jeg er på udkig efter en ramponeret en af slagsen...Han tager kr 2.195,- for byggesættet.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Byningen af en S-maskine på basis af br 23 er en relativ simpel sag der reelt kun forudsætter en modifikation af efterløberen - hvor man så er så heldig at have tenderen hvor man genbruger 2 hjulsæt. Jeg lavede den første gang i 70-erne på basis af Nyboder Hobbys støbte overdel, der stadig ses til salg en gang imellem. Når jeg bygger den i dag bruger jeg Pikos br 66.

Under alle omstændigheder bør man være klar over at man ikke får en korrekt model idet der er væsentlige forskelle i gangtøjet - men nok en meget flot efterligning.

Jeg vil støtte Kim i at "det næsten giver sig selv" at samle overdelen men fastgørelsen til undervogn og motor kan godt drille. Jeg har valgt at lave en ramme på undervognen der styrer og fastholder den i forhold til overdelen. Alt i alt noget der ikke burde volde porblemer for en bare lidt øvet modelbygger.

Kig på min hjemmeside under projekter, der er afbildedet den seneste version jeg har i produktion.

Hvis du har mod på at gå i gang og har brug for hjælp så siger du bare til - vi bor jo ikke så langt fra hinanden.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
fastgørelsen til undervogn og motor kan godt drille. Jeg har valgt at lave en ramme på undervognen der styrer og fastholder den i forhold til overdelen. Alt i alt noget der ikke burde volde porblemer for en bare lidt øvet modelbygger.

Nej - det er nok forskellen på "en bare lidt øvet" og "en meget lidt øvet".

Har du nogen billeder eller andre tips til opbygning af den ramme ? Materialevalg, fastgørelse, m.v. ?

Jeg står jo nok over for at skulle bruge noget "rammelignende" til ihvertfald min Q- og E-maskine. Ea-overdelen håber jeg falder på plads af sig selv. Her vil jeg forsøge at bruge Märklins BR146 som underdel - Kim anbefalede BR120, men en billig af den slags havde jeg ikke adgang til.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Nej - det er nok forskellen på "en bare lidt øvet" og "en meget lidt øvet".

Det er klart. Al sværhedsgrad skal sættes i forhold til erfaringer (og evner). Men når jeg mener at samlingen af S-overdelen ikke burde give problemer så er det fordi alle delene, med lidt fotoassistance fra jernbanen.dk, logisk set kun kan anbringes rigtigt. Det er derfor jeg giver Kim ret i hans bemærkning. Mht. fastgørelsen til undervognen så kender jeg intet til hvordan Märklins br 23 ser ud i dag. Som jeg skrev lavede jeg den udgave for 30 år siden med en anden overdel og jeg er sikker på at tingene er anderledes i dag. Piko modellen udstyrer jeg med en ekstra ramme lavet af plasticcard. Hvis du synes kan jeg godt tage et par billeder men husk det kun gælder denne model.

Hvis vi lige skal tage de andre du spørger om:

EA har jeg lavet 2 af, den ene på basis af Trix br 120. Det er meget nemt idet pufferplanken udgør et godt fundament i begge ender for overdelen. Der skal fjernes en smule resin fra overdelen for at opnå perfekt tilpasning men så sidder begge mine overdele også på plads uden brug at ekstra fastgørelse.

Q er på arbejdsbordet. Jeg benytter Jouef undervogn fordi den er opstøbt med faste løbebroer langs siderne og en korrekt pufferplanke. Det gør at overdelen uden modifikationer kan sættes på den modificerede undervogn.

E-maskinen har jeg ingen planer om at bygge. Det vil være for dyrt i forhold til en korrekt industimodel.

Et godt råd: Færdiggør ALTID tilpasningen af overdelen til undervognen før overdelen monteres med detaljer, males og litreres. Det er enormt fristende at gå i gang med at samle den nye model men det er oftest (altid) nødvendigt at lave lidt tilpasning og det er enormt ærgerligt når det går ud over en flot lakering.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Henk

"tybalt" skrev:
HejByningen af en S-maskine på basis af br 23 er en relativ simpel sag der reelt kun forudsætter en modifikation af efterløberen - hvor man så er så heldig at have tenderen hvor man genbruger 2 hjulsæt. Jeg lavede den første gang i 70-erne på basis af Nyboder Hobbys støbte overdel, der stadig ses til salg en gang imellem. Når jeg bygger den i dag bruger jeg Pikos br 66.Under alle omstændigheder bør man være klar over at man ikke får en korrekt model idet der er væsentlige forskelle i gangtøjet - men nok en meget flot efterligning.Jeg vil støtte Kim i at "det næsten giver sig selv" at samle overdelen men fastgørelsen til undervogn og motor kan godt drille. Jeg har valgt at lave en ramme på undervognen der styrer og fastholder den i forhold til overdelen. Alt i alt noget der ikke burde volde porblemer for en bare lidt øvet modelbygger.Kig på min hjemmeside under projekter, der er afbildedet den seneste version jeg har i produktion.Hvis du har mod på at gå i gang og har brug for hjælp så siger du bare til - vi bor jo ikke så langt fra hinanden.

Tak for tilbuddet og jo du har da ret, vi bor ikke langt fra hinanden. Det er da meget tænkeligt at jeg tager fat i dig i forbindelse med S-maskinen.

Jeg bygger pt. på en MT'er og en F'er og når de er færdige har jeg 3 yderligere maskiner der ligger for, nemlig en T-maskine bygget på et P38 med anden kulvogn og en modificeret E-maskine bygget på en Märklin 3048'er med kulvognen fra P38'eren. Korrekt, de bliver ikke 100% efter forbilledet, men med generel finanskrise kan jeg godt leve med at de ikke ligner 100%. Den 3 maskine er klart en S-maskine. Den har længe facineret mig med sin karakteristiske udseende. Her har jeg en Märklin 3005 liggende klar til ombygning.

Nå, jeg vil kaste mig over mine 2 stks My 1147. Den ene skal litreres om.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Q er på arbejdsbordet. Jeg benytter Jouef undervogn fordi den er opstøbt med faste løbebroer langs siderne og en korrekt pufferplanke. Det gør at overdelen uden modifikationer kan sættes på den modificerede undervogn.

Kim skriver ikke på sin side, hvilken model han anvender som undervogn. For mig kan det se ud som en BR81. Hvilken Jouef-model benytter du ? Min Märklin BR81 passer ihvertfald dårligt... Crying

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"tybalt" skrev:
HejByningen af en S-maskine på basis af br 23 er en relativ simpel sag der reelt kun forudsætter en modifikation af efterløberen - hvor man så er så heldig at have tenderen hvor man genbruger 2 hjulsæt. Jeg lavede den første gang i 70-erne på basis af Nyboder Hobbys støbte overdel, der stadig ses til salg en gang imellem. Når jeg bygger den i dag bruger jeg Pikos br 66.

Pikos BR 66 er meget (meget) ofte til salg på ebay, jeg har lige købt et flot velholdt eksemplar for 22,50 EUR inkl. Fragt Cool

Normalt koster de lidt mere...

Men kig selv!

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Kim skriver ikke på sin side, hvilken model han anvender som undervogn. For mig kan det se ud som en BR81. Hvilken Jouef-model benytter du ? Min Märklin BR81 passer ihvertfald dårligt... Crying

Ha, der var du lige ved at få mig! Jeg kunne nemlig ikke finde nogen litreringer på nogen af mine Jouef modeller, men et opslag på den historiske Jouef hjemmeside afslørede at det drejer sig om varenummer 830E1 eller 8299 (jeg har nok en af hver)

Den så ud som vedhæftede.

Mht. Märklin undervognen så skulle du ringe og spørge Togdillen, de bruger også dette fakrikat til deres færdigmodel og det kan være de har nogle tricks.

Hvis alt andet svigter så skriv, så må vi finde ud af noget....

0-8-0%20tank%20black%20mine

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Kresten" skrev:
Citat:
Q er på arbejdsbordet. Jeg benytter Jouef undervogn fordi den er opstøbt med faste løbebroer langs siderne og en korrekt pufferplanke. Det gør at overdelen uden modifikationer kan sættes på den modificerede undervogn.
Kim skriver ikke på sin side, hvilken model han anvender som undervogn. For mig kan det se ud som en BR81. Hvilken Jouef-model benytter du ? Min Märklin BR81 passer ihvertfald dårligt... Crying

HA! Vidste at lige netop dette emne ville komme op til overfladen igen!

Her er der en meget lang tråd om Litra Q, hvor jeg ret penetrant Laughing out loud borede lidt dybere i emnet:

http://www.sporskiftet.dk/node/2541

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Tog-nørder ...

Jeg synes vi bevæger os lidt væk fra min S-maskine og om der skulle være lidt byggeanvisninger i æteren.

Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Jeg synes vi bevæger os lidt væk fra min S-maskine og om der skulle være lidt byggeanvisninger i æteren.

Nåh ja, undskyld. men jeg har ingen byggeanvisning, kun praktiske erfaringer Crying

Til gengæld har jeg her en meget nyttig tegning af S-maskinen med alle hovedmål. Så er det bare at fatte en lommeregner og så se hvordan din 23'er passer ind.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"tybalt" skrev:
"martindahl" skrev:
Jeg synes vi bevæger os lidt væk fra min S-maskine og om der skulle være lidt byggeanvisninger i æteren.
Nåh ja, undskyld. men jeg har ingen byggeanvisning, kun praktiske erfaringer Crying Til gengæld har jeg her en meget nyttig tegning af S-maskinen med alle hovedmål. Så er det bare at fatte en lommeregner og så se hvordan din 23'er passer ind.

Tak! Mange tak endda! Laughing out loud

@Martin

Gider du lige sætte de vigtigste afvigelser på tråden her, så er vi tilbage til emnet Wink

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Gider du lige sætte de vigtigste afvigelser på tråden her, så er vi tilbage til emnet Wink

Jamen naturligvis.

Men som jeg skrev tidligere så baserer mine erfaringer med Märklins 23'er sig på en over 30 år gammel model. Det ville hjælpe gevaldigt hvis een eller anden kunne poste billedet af en aktuel undervogn (ca. 30 grader skråt bagfra).

Men altså: Hjulsættet på efterløberen afmonteres og monteres på forløberen. På den gamle model skulle der fræses noget zinkgods af for at få forløberen "dybt" nok - ikke noget problem.

Forreste pufferplanke skæres af lige under røglemmen.

Derefter kan overdelen højdevurderes. På den gamle model ramte fastgørelsesskruen præcis i samddomen, hvis den gør det i dag så fræses der af denne indtil overdelens højde (se pdf-fil) passer til hjulplaceringen.

Vi har nu lavet en 1-punkts fastgørelse af overdelen men det er ikke nok og nu kommer det mest besværlige: Grundet det ene fastgørelsespunkt kan overdelen dreje om længdeaksen og det ønsker vi ikke. Samtidig skal vi have et solidt anlægspunkt agter. Så derfor lægges modellen på hovedet og afstanden fra underdel ud til indersiden af overdelen måles op, ca. under det forreste vindue i førerhuset. De vil dreje sig om 10 - 11 mm. Vi skal så have lagt en klods ind i hver side og have fastgjort den til underdelen. Alle forhåndenværende materialer kan anvendes, messing, plasticcard eller en træstump. Længden skal være sådan at den støtter overdelen på den indvendige vindueskant. Dette er meget mere besværligt at skrive end at gøre.

Vi har nu en overdel der sidder perfekt på undervognen.

Sidste del er bagerste boogie. Vi afmonterer 2 hjulsæt på tenderen da de har den nogenlunde rigtige størrelse. Har tenderboogien (så vidt jeg husker) desværre udvendig ramme så den kan vi ikke bruge. Det nemmeste er at klunse et lille stykke messingplade, 0.5 mm tykt og klippe det ud i størrelse. Siden ombukkes og 4 huller senere har vi en løbeboogie. For at få pres på den genanvender vi den gamle holder til løbeboogien men der skal fræses en del for at få den tilpasset. Nok den mest besværlige del af hele operationen.

Og så er modellen klar til at gå til maleren.

Nittetællerne vil indvende at gangtøjet ikke er korrekt idet en S-maskine havde træk og styring på bagerste aksel men det har jeg nu aldrig prøvet at efergøre.

Pyha, håber det var forståeligt.

Ellers skriv bare igen

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Henk!

Det var nu ikke dig jeg mente med hensyn til afvigelserne Laughing out loud

Men tak for den bedste beskrivelse, jeg har set ind til nu hvordan en BR 23 ombygges til en Litra S. Har du også tips til BR66 fra Piko? Altså den jeg lige har købt.

Jeg har Nyboder Hobbys overdel liggende, men den er vist ikke helt god nok, så vidt jeg husker buer mit eksemplar en smule set fra siden, ligger i en kasse et eller andet sted...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Jamen der kan man jo se hvad der kommer ud af en misforståelse Wink

Jeg tager lige et par billeder i morgen af min Piko/S-maskine, der er bedre end mange ord

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Henk

"tybalt" skrev:
"martindahl" skrev:
Jeg synes vi bevæger os lidt væk fra min S-maskine og om der skulle være lidt byggeanvisninger i æteren.
Nåh ja, undskyld. men jeg har ingen byggeanvisning, kun praktiske erfaringer Crying Til gengæld har jeg her en meget nyttig tegning af S-maskinen med alle hovedmål. Så er det bare at fatte en lommeregner og så se hvordan din 23'er passer ind.
Sådan ...
"tybalt" skrev:
"Litra P" skrev:
Gider du lige sætte de vigtigste afvigelser på tråden her, så er vi tilbage til emnet Wink
Jamen naturligvis.Men som jeg skrev tidligere så baserer mine erfaringer med Märklins 23'er sig på en over 30 år gammel model. Det ville hjælpe gevaldigt hvis een eller anden kunne poste billedet af en aktuel undervogn (ca. 30 grader skråt bagfra).Men altså: Hjulsættet på efterløberen afmonteres og monteres på forløberen. På den gamle model skulle der fræses noget zinkgods af for at få forløberen "dybt" nok - ikke noget problem.Forreste pufferplanke skæres af lige under røglemmen.Derefter kan overdelen højdevurderes. På den gamle model ramte fastgørelsesskruen præcis i samddomen, hvis den gør det i dag så fræses der af denne indtil overdelens højde (se pdf-fil) passer til hjulplaceringen.Vi har nu lavet en 1-punkts fastgørelse af overdelen men det er ikke nok og nu kommer det mest besværlige: Grundet det ene fastgørelsespunkt kan overdelen dreje om længdeaksen og det ønsker vi ikke. Samtidig skal vi have et solidt anlægspunkt agter. Så derfor lægges modellen på hovedet og afstanden fra underdel ud til indersiden af overdelen måles op, ca. under det forreste vindue i førerhuset. De vil dreje sig om 10 - 11 mm. Vi skal så have lagt en klods ind i hver side og have fastgjort den til underdelen. Alle forhåndenværende materialer kan anvendes, messing, plasticcard eller en træstump. Længden skal være sådan at den støtter overdelen på den indvendige vindueskant. Dette er meget mere besværligt at skrive end at gøre.Vi har nu en overdel der sidder perfekt på undervognen.Sidste del er bagerste boogie. Vi afmonterer 2 hjulsæt på tenderen da de har den nogenlunde rigtige størrelse. Har tenderboogien (så vidt jeg husker) desværre udvendig ramme så den kan vi ikke bruge. Det nemmeste er at klunse et lille stykke messingplade, 0.5 mm tykt og klippe det ud i størrelse. Siden ombukkes og 4 huller senere har vi en løbeboogie. For at få pres på den genanvender vi den gamle holder til løbeboogien men der skal fræses en del for at få den tilpasset. Nok den mest besværlige del af hele operationen.Og så er modellen klar til at gå til maleren.Nittetællerne vil indvende at gangtøjet ikke er korrekt idet en S-maskine havde træk og styring på bagerste aksel men det har jeg nu aldrig prøvet at efergøre.Pyha, håber det var forståeligt.Ellers skriv bare igen

Taaaaaaakkkkkkkkk.

Det er da en byggevejledning der er lige til at gå til. Jo der skal nu nok komme nogle spørsgmål undervejs, men tusind tak for dit indspark.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Selv tak.

Det er vel næppe en byggebeskrivelse men en liste over de ting der skal modificeres for at anvende en S-overdel.

Hvis du sammenholder målene på tegningen med 23'erens for- og efterløber hjuldiametre vil du sandsynligvis vælge at købe nogle der passer bedre i størrelsen, specielt bagtil (hvis jeg husker rigtigt)

Noget andet er at kit'et fra Kim vist nok ikke indeholder sneplove? De kan købes løst hos ham og skal bruges før pufferne sættes på.

Men ellers er det ikke mere besværligt end at jeg ville påtage mig at lave ombygningen på en weekend, helt frem til malingen/litreringen.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
HA! Vidste at lige netop dette emne ville komme op til overfladen igen!

Ja - mon ikke :!: :!: :!: Jeg kan høre dit rungende "HA!" helt herind Laughing out loud

Det er åbenbart ikke helt så ligetil - men det ville nu have været ulig nemmere, hvis Kim på sin hjemmeside havde skrevet lidt om varenumre på de undervogne, han havde anvendt. Jeg sad i forgårs med min 303x (den uden Telex) og undrede over, hvordan i alverden den motor nogensinde skulle passe ind i Q-overdelen. Men går nu på jagt efter en nyere udgave - og må så få det bedste ud af gangtøjet (synes at forstå fra Stummi-linket, at det pænere gangtøj fra 303x formentlig kan flyttes til de nyere modeller). I mellemtiden glæder jeg mig så over, at jeg fik Q-overdelen inkl. Loksound og 2 røgmoduler på QXL til en pris, der var lavere end bare Loksound'en. Så det var jo egentlig bare en sidegevinst...

Mht. E-maskinen (undskyld Martin, nu er vi igen væk fra S-modellen) sagde Kim, at den skulle bygges ovenpå en Märklin BR18. Men de findes jo osse i adskilige udgaver, så jeg venter spændt på at finde ud af, om samme model-problem findes her... Smile

Nu vi er ved det - hvordan ommaler man bedst de røde hjul/eger fra rød til sort ? Er det med en lille fin pensel, eller med airbrush, hvor man så bagefter fjerner overflødig sort maling ??? :?:

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Kresten

"Kresten" skrev:
Nu vi er ved det - hvordan ommaler man bedst de røde hjul/eger fra rød til sort ? Er det med en lille fin pensel, eller med airbrush, hvor man så bagefter fjerner overflødig sort maling ??? :?:

Jeg har forsøgt at male et sæt hjul med min airbrush. Det var ingen succes. Næste gang jeg maler bliver hjulene malet med pensel.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Medmindre hjulene helt afmonteres og rengøres/slibes let (hvilket man selvfølgelig bør gøre) så er den nemmeste og mest effektive metode at gå i boghandleren og investere i en Penol 777, Fine line Permanent Ink, Black.

Den binder fint på blank maling hvilket almindelig maling ikke gør og så er den i sagens natur nem at styre.

Sorry at jeg er lidt doven en gang imellem men sådan gør jeg altså.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

"tybalt" skrev:
Medmindre hjulene helt afmonteres og rengøres/slibes let (hvilket man selvfølgelig bør gøre) så er den nemmeste og mest effektive metode at gå i boghandleren og investere i en Penol 777, Fine line Permanent Ink, Black.Den binder fint på blank maling hvilket almindelig maling ikke gør og så er den i sagens natur nem at styre.Sorry at jeg er lidt doven en gang imellem men sådan gør jeg altså.

Kan du sagtens få det til at dække helt over den røde farve?

Jeg plejer at skille det hele ad, slibe så jeg nu kan og rense og vaske og ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Som hovedregel, ja. Hvis der efterlades et rødt "skær" (og det kan ske), så er det en smal sag at efterlakere med en tynd sort maling.

Men som jeg også skrev før så er total adskillelse, rensning og slibning naturligvis den rigtige fremgangsmåde. Men hvis du derefter bruger pennen så bliver det HELT sort.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Henk

"tybalt" skrev:
Som hovedregel, ja. Hvis der efterlades et rødt "skær" (og det kan ske), så er det en smal sag at efterlakere med en tynd sort maling.Men som jeg også skrev før så er total adskillelse, rensning og slibning naturligvis den rigtige fremgangsmåde. Men hvis du derefter bruger pennen så bliver det HELT sort.

Det vil jeg huske næste gang jeg kaster mig over hjulmaling.

Tak for indsparket.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Velbekomme.

Havde du en god dag i Næstved?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Velbekomme.Havde du en god dag i Næstved?

Absolut. De har godt nok en flot bane. Specielt synes jeg godt om deres "Skælskør"station. Mums. Jeg er gået i redigeringsmode for om jeg på en eller anden vis kunne lave noget lignende. Der var tæt pakket med mennesker i baneområdet.

Det er absolut ikke sidste gang jeg skal besøge deres anlæg!!!

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej igen.

Som jeg kom til at love lige et par ord om ombygningen af Piko br 66 til en S-maskine.

Først og fremmest er det noget mere besværligt en at bygge på basis af en Märklin model, af 2 grunde:

For det første skal man starte med at smide den originale Piko motor i skraldespanden, den kan under ingen omstændigheder passes ind i en S-overdel. Jeg har købt en erstatningsmotor hos Togdillen til 100.- kr. Den virker fint og kan evt. påmonteres et svinghjul.

Det andet problem er større: Pikos undervogn er 2-delt og ekvilibreret og er udelukkende fastgjort i overdelen som vi jo ikke genanvender. På min første model (se billeder nedenunder) har jeg valgt at se bort fra dette og har fastgjort efterløberen på drivhjulsdelen. Da både for- og efterløber har strømoptag er det ikke helt nemt men det kan lade sig gøre.

Så har man en komplet undervogn. ALT foran cylindrene skæres bort og vi er klar til at indpasse undervognen i overdelen.

På min model har jeg valgt at udskære et stykke plasticcard og fastgøre det over drivhjulene sådan at det rækker helt ud under kulkassen (limning med sekundlim). Det fungerer samtidig som underlag for den nye motor (ikke monteret på billederne.) Da modellen herefter næsten intet vejer fastgøres en vægtklods, der godt kan være den originale, på den forreste del af undervognen og der bores igennem domen for at anbringe fastgørelsesskruen.

Derefter er det bare at male og litrere Laughing out loud

Og til Martin: Hjulene og undervognen er farvet med en Penol 777.

s740x

S-01

S-02

S-03

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Det er blevet en nydelig maskine Laughing out loud har den ikke lidt høje hjulflanger?

Så mangler du jo også snart en stak CL vogne til et rigtigt kystbanetog.

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Triangel" skrev:
Det er blevet en nydelig maskine Laughing out loud har den ikke lidt høje hjulflanger?Så mangler du jo også snart en stak CL vogne til et rigtigt kystbanetog.

Jo, man kan godt se at modellen har en del år på bagen fra Piko, deriblandt de høje hjulflanger og mangelen på svinghjul i motoren. Problemet er at der simpelthen ikke findes andre modeller til 2-skinnedrift der med nogen rimelig lethed Laughing out loud kan ombygges til en S-maskine.

Og nej, jeg mangler ikke Cl-vogne (selvom man altid kan bruge flere). Jeg er den lykkelige ejer af op til flere versioner af Cd. Cl og Cls fra Lilliput, På Sporet og Tikøb. Men jeg ser frem til Hobbytrades version.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Triangel" skrev:
Det er blevet en nydelig maskine Laughing out loud har den ikke lidt høje hjulflanger?Så mangler du jo også snart en stak CL vogne til et rigtigt kystbanetog.

Nej, hjulflangerne har lige den højde de skal have, specielt hvis man kører Märklin Laughing out loud, mere (eller her rettere mindre) kan man altså ikke forvente af en meget, meget gammel model fra Piko...

Og CL-vogne har jeg allerede fra "På Sporet", de falder så til gengæld rigtig ind under kategorien "modeltog". Og jeg ser også frem til Hobbytrades version...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Henk,

Super mange tak, nu har jeg i det mindste en idé, hvor jeg skal starte Laughing out loud

"tybalt" skrev:
Hej igen.Som jeg kom til at love lige et par ord om ombygningen af Piko br 66 til en S-maskine...Først og fremmest er det noget mere besværligt en at bygge på basis af en Märklin model, af 2 grunde:For det første skal man starte med at smide den originale Piko motor i skraldespanden, den kan under ingen omstændigheder passes ind i en S-overdel. Jeg har købt en erstatningsmotor hos Togdillen til 100.- kr. Den virker fint og kan evt. påmonteres et svinghjul.
Kan du huske hvilken? Fabrikat? Nummer? Kører du digitalt? I så fald med hvilken dekoder?
Citat:
Derefter er det bare at male og litrere Laughing out loud

He-he, dine anvisninger er nu en smule bedre end dette eksempel:

"Der indkøbes en træklods med ydermål, der ligger en anelse over en S-maskines på alle ledder (vigtigt punkt!), Derefter skæres alt overflødigt materiale væk, indtil modellen ligner vedlagte foto".

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Motoren er en Mehano, den står på deres hjemmeside til 98.-

Svinghjulet "klunsede" jeg mig til.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"tybalt" skrev:
Motoren er en Mehano, den står på deres hjemmeside til 98.-Svinghjulet "klunsede" jeg mig til.

Tak!

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"tybalt" skrev:
Motoren er en Mehano, den står på deres hjemmeside til 98.-Svinghjulet "klunsede" jeg mig til.

Og 2 gange tak Cool

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Jeg tillader mig igen at aflede opmærksomheden fra Martins S-maskine (der er dog vigtigere ting i livet - f.eks. min E-maskine!) Smile Smile Smile

Citat:
Medmindre hjulene helt afmonteres og rengøres/slibes let (hvilket man selvfølgelig bør gøre) så er den nemmeste og mest effektive metode at gå i boghandleren og investere i en Penol 777, Fine line Permanent Ink, Black.

Jeg har fået fingre i en billig BR18 fra et startsæt, som skal være underdel til min E-maskine. Og har konstateret, at hele underdelen - ikke kun hjulene - er røde. For at gøre det ordentligt er der for mig at se ingen anden vej end at skille hele molevitten ad og male sort.

Hvor "let" er det at afmontere hjul ? Jeg har både en aftrækker og en "påskubber" (det modsatte af en aftrækker) fra Fohrmann - er det sådan en ka'l, man bruger ?

Og maling - specielt af hjul: Hvis man afrenser grundigt (er rensebenzin OK?) og derefter airbrusher, kan man så nogenlunde enkelt fjerne malingen der, hvor den ikke skal være ?

Her bliver brug for gode råd fra en, der har "bare lidt" forstand på modelbyg... Smile Smile Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Kresten

Tak for i går.

"Kresten" skrev:
Jeg tillader mig igen at aflede opmærksomheden fra Martins S-maskine (der er dog vigtigere ting i livet - f.eks. min E-maskine!) Smile Smile Smile
Der er intet der er vigtigere end min kommende S-maskine ... Laughing out loud :lol: Laughing out loud
"Kresten" skrev:
Hvor "let" er det at afmontere hjul ? Jeg har både en aftrækker og en "påskubber" (det modsatte af en aftrækker) fra Fohrmann - er det sådan en ka'l, man bruger ?

Jeg plejer når gangtøjet er fjernet forsigtigt køre hjulene på en aksel modsat hinanden samtidig med et fast træk ud til siderne. Det plejer at være nok. Jeg har aldrig brugt en aftrækker.

God fornøjelse med din maskine - som ikke passer ind i denne tråd ... Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Undskyld Martin, men det lyder som om du kun har prøvet det med dieseltrækkraft. Men her snakker vi om et 3-koblet damplokomotiv hvor kvadreringen skal reetableres ABSOLUT præcist for at undgå vralten (eller mulighed for at køre i det hele taget). Har du nogen erfaringer med det inden Kresten hiver hjulene af?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Henk

"tybalt" skrev:
Undskyld Martin, men det lyder som om du kun har prøvet det med dieseltrækkraft. Men her snakker vi om et 3-koblet damplokomotiv hvor kvadreringen skal reetableres ABSOLUT præcist for at undgå vralten (eller mulighed for at køre i det hele taget). Har du nogen erfaringer med det inden Kresten hiver hjulene af?

Øh, det lyder til at jeg har været heldig ...

Jeg har haft adskilt 3- og 4-koblede lokomotiver.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
her snakker vi om et 3-koblet damplokomotiv hvor kvadreringen skal reetableres ABSOLUT præcist for at undgå vralten (eller mulighed for at køre i det hele taget).

Det var præcis det, jeg var/er bange for.... hvordan gør man ????

Tak for husly, Martin - det var hyggeligt. Og lidt modul kom vi da osse til at diskutere - og en hel masse andre vigtige ting... Smile Smile Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Ja, hvis aklerne ikke ha været fladslebne (det er der nogle fabrikanter der parktiserer) så har du været heldig. Det skal man også have lov at være.

Det er selvfølgelig også nemmere hvis der er kraftoverføring via tandhjul til alle aksler men f.eks. den gamle UK-modellers C-maskine havde kun træk på bagerste aksel og overførte kraften via kobbelstængerne til den forreste, lige som i virkeligheden.

Jeg kan godt love dig for at man lærte at være omhyggelig når man monterede hjulene - ikke at den kom til at køre godt alligevel. Sad

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Ja, hvis aklerne ikke ha været fladslebne (det er der nogle fabrikanter der parktiserer) så har du været heldig. Det skal man også have lov at være.Det er selvfølgelig også nemmere hvis der er kraftoverføring via tandhjul til alle aksler men f.eks. den gamle UK-modellers C-maskine havde kun træk på bagerste aksel og overførte kraften via kobbelstængerne til den forreste, lige som i virkeligheden.Jeg kan godt love dig for at man lærte at være omhyggelig når man monterede hjulene - ikke at den kom til at køre godt alligevel. Sad

Det har været med kraftoverføring via tandhjul og derfor har det ikke været svært at få det til at passe sammen igen efter adskillelse eller decideret udskiftning af hjul.

Jeg vil da fremover tænke mig om inden den store adskillelse ... :?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Jeg har haft adskilt 3- og 4-koblede lokomotiver.

Lad mig gætte:

Maskiner fra Göppingen, hvor der er tandhjul mellem alle trækaksler og masser af slup i gangtøjet?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Lad mig gætte:Maskiner fra Göppingen, hvor der er tandhjul mellem alle trækaksler og masser af slup i gangtøjet?Klaus

Det er nok et rigtig godt gæt Laughing out loud

Men selv dér kan det gå galt med ringe køreegenskaber til følge

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"martindahl" skrev:
Jeg har haft adskilt 3- og 4-koblede lokomotiver.
Lad mig gætte:Maskiner fra Göppingen, hvor der er tandhjul mellem alle trækaksler og masser af slup i gangtøjet?Klaus

U r so right ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Min C-maskine fra UK modeller kører rigtig godt med Tikøbs tenderdrev!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
U r so right ...

Tænkte det nok. Nu ved du også, hvorfor de larmer sådan.

Var lige forbi en Märklin bane her til aften, med en BR101. Damn den larmer - ikke kun lyden fra højttaleren, men også fra tandhjulene..........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Tænkte det nok. Nu ved du også, hvorfor de larmer sådan.Var lige forbi en Märklin bane her til aften, med en BR101. Damn den larmer - ikke kun lyden fra højttaleren, men også fra tandhjulene..........Klaus

Ja, det har du meget ret i. Jeg vil nu sige at jeg har sat lyd i en Märklin My'er og den kan rimelig overdøve tandhjulsstøjen.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Ja, det har du meget ret i. Jeg vil nu sige at jeg har sat lyd i en Märklin My'er og den kan rimelig overdøve tandhjulsstøjen.

Det mest underlige var at han har en BR 120 fra et startsæt. Det er den mest lydløse maskine af alle.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Min C-maskine fra UK modeller kører rigtig godt med Tikøbs tenderdrev!Gert

Ja, den overvejelse har jeg også gjort mig for modellen er rigtig flot og fortjener et bedre drivværk. På et tidspunkt spurgte jeg Bjørn (På Sporet) om mulighedene for at forbedre gearet men han kunne ikke finde frem til noget der kunne hjælpe. Så tenderdrev er (desværre) nok vejen frem. Jeg kan ellers ikke fordrage dem.

Jeg har et ekstra uåbnet kit af C-maskinen liggende men om jeg orker at bygge den til tenderdrev er tvivlsomt - det bliver nok den eksisterende der må holde for.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.