Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Ombygning af Roco N202 med lyd

Standardvejledningen til ombygning af Roco N202 med Loksound går på at installere højttaleren i førerhuset.

Det nænner jeg ikke - jeg synes at førerhuset er så fint detaljeret, at det er synd at dække det hele til med en grim højttaler.

Min ide er så at bruge en mindre højttaler og fræse den ind i den metal cylinderklods, som ligger inde i kedlen. Det ser ud til, at der er plads mellem skruehullerne.

Er der nogen, der har prøvet det ? Kan man overhovedet høre lyden med de små ESU-højttalere ? Eller er min ide helt hen i vejret ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Kresten" skrev:
Standardvejledningen til ombygning af Roco N202 med Loksound går på at installere højttaleren i førerhuset.Det nænner jeg ikke - jeg synes at førerhuset er så fint detaljeret, at det er synd at dække det hele til med en grim højttaler.Min ide er så at bruge en mindre højttaler og fræse den ind i den metal cylinderklods, som ligger inde i kedlen. Det ser ud til, at der er plads mellem skruehullerne.Er der nogen, der har prøvet det ? Kan man overhovedet høre lyden med de små ESU-højttalere ? Eller er min ide helt hen i vejret ?

Det lyder da spændende,jeg har foreløbig selv 4 N.Maskiner som jeg gerne vil have lagt lyd i ,ang fører huset er det jo begrænset hvormeget man kikker ind i det der følger jo en lokfører med som skal sidde i vinduet,så en højtaler der gjorde vel ikke så meget!! men det bliver da noget af et pille arbejde ,hvis du vil fræse ud i Cylinderklodsen,jeg har hørt lyd fra små højttalere i n.scala modeller det lød da højt nok så der var måske en mulighed!! uden at jeg skal gøre mig klog på det!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Standardvejledningen til ombygning af Roco N202 med Loksound går på at installere højttaleren i førerhuset.Det nænner jeg ikke - jeg synes at førerhuset er så fint detaljeret, at det er synd at dække det hele til med en grim højttaler.
Så gør du bare det at du laver et nyt trykkammer som kun fylder fra bagvæg og op til taget. Jeg har ikke villet gøre det på de maskiner jeg har lavet (det har ikke været mine egne), men skulle jeg gøre det på en af mine egne maskiner skulle det forsøges - om så det kostede et førerhus eller 2.
"Kresten" skrev:
Min ide er så at bruge en mindre højttaler og fræse den ind i den metal cylinderklods, som ligger inde i kedlen. Det ser ud til, at der er plads mellem skruehullerne.Er der nogen, der har prøvet det ? Kan man overhovedet høre lyden med de små ESU-højttalere ? Eller er min ide helt hen i vejret ?

Hvis du vil noget sådan skal du montere højttalerenheden så den får hele plastickabinettet til at svinge med, ellers bliver lyden helt væk. Os så reducere vægten af lokomotivet - ja det betyder også reduceret trækkraft.

For øvrigt spoleres førerhusets indretning nu også ret voldsomt af den der grimme kardan der går midt gennem det hele. Men det er jo "moderne" at lave det sådan.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
ng fører huset er det jo begrænset hvormeget man kikker ind i det

Ja, det har du ret i - man står jo ikke og kigger konstant derind. Og når lokomotivet kører forbi, ser man det vel knapt.

Men altså - hvis man kunne gøre det lidt mere usynligt... så jeg tror sgu', at jeg prøver. Medmindre der kommer advarsler herfra. Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Men altså - hvis man kunne gøre det lidt mere usynligt...

Du kender selvfølgelig "min" metode, med at tage en normal højttalekapsel, skære et enkelt spor i den og så klemme den ind på plads?

Se nederst på http://home6.inet.tele.dk/moppe/nlys.html (obs TDC lukker min hjemmeside om en måned, så jeg er på jagt efter alternativer).

Der er intet til hinder for at du skærer af højden på kapslen og lader mere luft være synligt. Det eneste det evt kan koste er en kapsel og så noget tid. Jo mere du tager af højden, jo længere kan du komme "frem" i førerhuset.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
du laver et nyt trykkammer som kun fylder fra bagvæg og op til taget

Den forstår jeg vist ikke - jeg har set din side, hvor du lægger højttaleren op under taget (i øvrigt er der 2 front-lanterner på dit lokomotiv, på mit er der kun en - og så en i toppen af kedlen, som er en del af projektet, den skal der osse lys i).

Men hvilken bagvæg mener du ?

Ja, jeg er heller ikke nervøs for at skære eller tilpasse kapslerne. Bare resonnans-rummet er der - og det er der, jeg er lidt nervøs for at skære i metalcylinderen i kedlen. Det stykke metal er jo ikke den bedste resonnans-baggrund, men kan finde... og når højttaleren er så lille ?

Men kan du ikke forklare din ide (som du ikke ville prøve på de maskiner, som ikke var dine egne), så selv jeg kan forstå det ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Min N-maskine har oombygget med højttaleren i tenderen. Der er fræset noget ud på undersiden af kulindsatsen, boret et hul - vistnok 8 mm - op gennem kulbunken. Oversiden af kulbunken er der fræset en del af. Så er der plads til den mindste højttaler på undersiden af kulindsatsen. På den nedfræsede oveside af kulindsatsen har jeg så monteret et gitter med noget nyt kul på (aktivt kul til vandfiltrering) Dette kullag er så luftigt, at lyden kan komme ud igennem.

Akustisk ikke den bedste løsning, men et kompromis mellem udseende og funktion. Hvis jeg bliver træt af det, ar det kun kulindsatsen der er ødelagt.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Min N-maskine har oombygget med højttaleren i tenderen

Tak for tipset. Den løsning vil jeg da osse kigge på Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

ThomasT73

Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus

Frederiksværk

Indlæg: 172

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Min N-maskine har oombygget med højttaleren i tenderen. Der er fræset noget ud på undersiden af kulindsatsen, boret et hul - vistnok 8 mm - op gennem kulbunken. Oversiden af kulbunken er der fræset en del af. Så er der plads til den mindste højttaler på undersiden af kulindsatsen. På den nedfræsede oveside af kulindsatsen har jeg så monteret et gitter med noget nyt kul på (aktivt kul til vandfiltrering) Dette kullag er så luftigt, at lyden kan komme ud igennem. Akustisk ikke den bedste løsning, men et kompromis mellem udseende og funktion. Hvis jeg bliver træt af det, ar det kun kulindsatsen der er ødelagt.Gert

Hej Gert

Der burde komme lidt billeder, det lyder meget interassant Laughing out loud

Mvh.

Thomas

__________________

DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.