Nu har jeg snart brugt 3 år på at få min bane til at hænge sammen.
Den er i princippet lavet som 2 store vendesløjfer, som begge ender i den samme sækbanegård, så alle damp. lokomotiver skal vendes via drejeskiven. Og dieselmaskiner skal blot i den anden ende af stammen
Det skal ske med rangermaskiner, der skal ind og hente personvognstammerne - slæbe dem ud - ind på et andet perronspor - og så et lokomotiv foran.
Nu når jeg har prøvet at "lege" på færdige baner, så begynder jeg frygte at det simpelthen bliver alt for dominerende med alt det rangeren
En tegning findes, så den kan vises, når jeg finder ud af at ændre en A3 tegning, så den kan ses på Sporskiftet
Er der erfaringer at hente på Sporskiftet
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
I Helsingør skete dette i 'gamle' MY dage ved at maskine blev koblet fra og en ny hægtet på i den ny, forreste ende. Efter persontoget var afgået tilbage mod København, kørte den første maskine så i depot.
Herved er undgået en del rangering - på bekostning af at maskinen stod ved perron til vognene returnerede.
mvh niels peter
DK-2720
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Lav den om til en PDF - hvilket operativsystem bruger du?
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.718
Det står ikke klart nok - mit spørgsmål går på, om man ikke går død i, at hvert tog skal rangeres med før det kan forlade sækstationen ??
Sporplanen kommer sikkert en af dagene ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Nu er det jo meget forskelligt, hvad vi hver især synes er sjovt ved vores hobby, så jeg udtrykker kun min egen oplevelse.
JEG tror du vil blive meget glad for at skulle rangere og arbejde med hvert enkelt tog. Især hvis du laver en køreplan med forskellige arbejdsopgaver og oprangeringer på togene.
Det er meget få af os, der har plads til at lave ordenlige strækninger mellem stationerne. Så ofte ender det med at man kører gennem det samme landskab flere gange - ofte i skarpe kurver, som ikke engang ville forekomme på et havne område. Det synes jeg hurtigt bliver kedeligt.
Derfor er mit anlæg er bygget med det ene formål at kunne rangerer. Og folk kommer gladeligt en gang om måneden og bakser rundt for at løse rangeropgaver i 1½ til 2 timer med store smil om munden.
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Jeg kan kun være enig: Selvom jeg har pænt med plads til mit kommende anlæg, 85 m2, regner jeg kun med at skulle have tre stationer. OK, plus et trinbræt.
Men af de tre stationer bliver den ene en mellemstor provinsby - MED havn. Udgangspunktet er Skive, hvor der er langt fra by til havn, så havnen bliver en station for sig selv, når det kommer til stykket - og der bliver en dejlig masse rangering mellem station og havn. Jo, og der skal naturligvis også være en jernbanefærge i havnen.
Jeg forestiller mig at bruge omkring 27 m2 på by og havn - det er vist for andre tilstrækkeligt til at genskabe halvdelen af Østrig og Sweitz - men for mig bliver det netop spændende at kunne bygge et autentisk havnemiljø, og at klare trafikken mellem havn og station.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.718
Som lovet så prøver jeg at vise min bane / forløbet er altid lettest at forstå for den, der har lavet det.
Rummet er på 1. sal med en skråvæg på langsiden og med en dør i begge ender
Rummet er ca. 7,2 x 5 mtr med arealer, der ikke må bruges.
Skinnerne - K skinner med mange flex - er naturligvis ikke så rette. Desuden er skinneforløbene på godsbanerne anderledes, men der mangler mulighed for omløb.
Alle sporskifter er af den smalle slags / 22,5 grad
De 2 indikerede skyggebanegårde er erstattet af en stor med 5 spor men en etage længere nede.
Banen er i flere niveauer med sækken i + 12 cm højde i forhold til langsiden og også den højre del - når langsiden er foran en - er i + 10 cm.
Det underliggende er lavet med punkterede streger.
Det er, som skrevet før, min sækbanegård + perronlængder på min. 140 cm, der får mig til at tænke på at starte på en frisk.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er et rigtigt pænt anlæg, med gode køremuligheder og muligheder for rangering.
Slår snart på tråden, der gik desværre lige lidt længere tid.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
PED
Indlæg: 150
Hej
Jeg har boet i Helsingør det meste af mit liv og det med at lade MY holde ved perron efter ankomst, mens en anden MY koblede til i den anden ende må være en sjældenhed.
Alle Kystbanetog ankom ved perron 1, som lå længst mod øst og sjældent ved perron 2, og fra begge spor kunne maskinen trykke stammen i et par depotspor eller en rangermaskine kunne sætte stammen i et helt tredie ved varehuset. Herefter ville maskinen gå direkte til depotet og det uanset om det var S, MX, MY eller 2xMO.
Senere kunne maskinen ved egen kraft sætte stammen til perron, oftest uden brug af rangermaskine og oftest ved perron 3.
Rangermaskine 2, der kørte ved perronerne havde tit travlt med overførselsvogne.
Hvis et tog har været kraftigt forsinket har man nok været nødt til at afgå umiddelbart efter ankomst og så kan MY været blevet holdende.
Uanset hvad giver det hele ualmindelig meget rangering.
Venligst
Ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.718
Mønten er kastet - landet - og viser
Vi starter forfra
Når ny sporplan er tegnet, begyndes der forfra
Så mit indlæg / spørgsmål er på sin vis lukket ned ......
Tak for tanker og skriv
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).