Nu fik jeg endeligt overtalt konen til at overlade vores alt for store soveværelse til mig og en modelbane
Så jeg er i fuld gang med at planlægge min bane og en af ideerne er denne. Jeg blev inspireret af Skellested-Thybjerg banen i Dansk model jernbane hobby for alle nr.1
Dog har jeg valgt a ligge den store ende station anderledes. Således at den ikke skal kortes helt vildt ned og at jeg derved også ville få lidt mere hovedebane til rådighed samt et lidt større maskin depot.
Max toglængde på hovedbanen er ca 2m og 1,5m på sidebanen.
Banen er planlagt som et epoke III anlæg og lægges med Rocoline uden ballast
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
killertpc-foto
Indlæg: 55
Sikken da en forstående kone du må have
De to parelle spor oppe i venstre hjørne, hvad skal der være der, syntes da de ligge lige med kanten det ser helt forkert ud kontra resten af banen.
Peter

Litra P
Indlæg: 1.852
Det er måske der havnen ligger? I øvrigt noget af et anlæg
.
Måske kan kørestrækningen mellem den største station og stationen med kun et overhalings spor forlænges ved at lægge en cirkel ind...
Gangen mellem tungen og anlægget langs kanterne er for smal....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cowi
Indlæg: 315
Så blev der vidst sagt tog for alle pengene :!:
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Sådan et anlæg med ægte punkt-til-punkt uden mulighed for at gemme tog på skjulte opstillingsspor vil kræve utroligt meget arbejde på endestationerne.
Så med mindre anlægget skal betjenes af 3-4 mand, skal man nok lige overveje planen en gang til.
Bjarne
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Det er havnebanen
det er også derfor at der er en sjov kurve midt på den langside. Jeg tænker at en lille skov kan skille havnebanen fra resten af den side.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Jeg er rimelig slank og har prøvet at stille 2 borde op med samme afstand og det går fint. Måske det kan give problemer under arbejdet men så må det tilpasses
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Foerst; Tillykke med den nyvundne plads!
De 35cm til gang er ALT FOR LIDT!!! Jeg vil tillade mig at paastaa at du tager fejl naar du mener at blot fordi at du er slank, kan du noejes med dette; Du vil aergre dig gul og blaa engang i fremtiden!
Ting som du muligivs skal tage hoejde for, hvis du ikke allerede har gjort det; Plads til betjeningsenheder/pulte. Plads til arbejdsbord.
Fralaegningsplads. Plads til besoegende. Mand, der er saa trangt at du skal ud af rummet bare for at kunne skifte mening!
Dertil kommer -som allerede naevnt- at punkt-til-punkt kraever samtidig og vedvarende manuelt arbejde ved begge endestationer paa samme tid! Har du allerede een som vil "lege" med dig? (Og er han lige saa anoreksia-slank som dig selv?)
Punkt-til-punkt baner kan f.eks. simuleres ved enten at lave sammenklemte ovaler (="hundeben"), eller ved at camouflere et par af endestationernes spor under bygninger/tunneler, og saa i virkeligheden lade dem foere videre...
Jeg er ikke helt sikker paa hvor mange stationer du har gang i der. Er der 4? Virker noget overloadet.
Held og lykke med projektet!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, 35 cm er ikke meget, men når du nu røven ødelægger tingene bag dig du har pyntet så pænt, så er du ked af du har valgt at have så lidt plads, for det er svært at lave om.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Jeg vil mene at du skal op på den dobbelte bredde - altså 70 cm for at du kan arbejde fornuftigt med opbygningen af banen.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Helt enig! Og hvis det er mindre afstande for bare at kunne passere, måske 10 cm mindre.
Bjarne
amigotrain
Indlæg: 55
Hej
Less is more! Mindre er mere. Hvis jeg var dig, ville jeg se på hvad andre har gjort af fornuftige tanker på den plads du har til rådighed - køb nogle tyske magasiner med sporplaner og lad dig inspirere heraf! Jeg kan fx. anbefale 55 Modellbahngleispläne fra MIBA. Deri er en del sporplaner som passer i dit værelse, og som sagtens kan omsættes til danske forhold (går ud fra du vil køre dansk).
Du bliver TRÆT af ikke at kunne komme ordentlig til på anlægget - og tro mig, det kan du ikke på 35 cm. Og hvor skal dine gæster være? Skal du bare stikke hovedet ind af døråbningen?
Og det er ikke fordi jeg er misundelig på dit dejlige modelbaneværelse!
God arbejdslyst.
vh Henrik
Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej igen
-og hvis det var mit anlæg, ville jeg lave det i nærheden af det tredobbelte for at fungere rimeligt.
Men nu kan jeg vel heller ikke blive karakteriseret som "en slank og veltrænet sportstype"
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Som sagt er det kun en grundlæggende ide' indtil videre. Planlægningen er jo trods alt det vigtigste for at få en god start
Så alle input er gode for mig. Nogle gange kan man jo stirre sig blind på noget. Jeg ønsker kun at få den bedste start. Jeg har selv overvejet at sløjfe den gemmen kørsels station på hoved banen og gøre lidt mere ud af sidebanen som er hovedetemaet. Legekamerater er der nok af, min lillebror kører hjælpevogn ved statsbanerne i Fredericia og så har jeg mine to børn some elsker at køre med fars tog. De er ikke så store endnu. men Rom blev jo ikke bygget på en dag ( de bygger endnu
) Jeg håber på det kan blive et helt familie projekt med tiden.
Med hensyn til stort arbejde på endestationerne er der jo ingen der forbyder mig at køre med et tog af gangen, hvis jeg er selv. Meningen er jo man skal lege ikke stresse.
Ja for at svare på spørgsmålet om jeg havde tænkt mig at køre dansk. Jeg har besluttet at køre epoke III, fordi jeg så kan blande damp og diesel som jeg vil... og så elsker jeg at bygge gamle træ vogne, helst med teak beklæding og tagryttere.
for 25 år siden da jeg for alvor startede med købe tog kunne man kun drømme om et dansk damplokomotiv som industri model, hvor mange har vi nu?? det er helt vildt så meget dansk matriel der produceres for tiden.
Måske gangene er lidt trange men da det stadig er på tegnebrættet er det jo til at ændre.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Jeg har leget lidt med tanken om de gange på 70cm og har regnet på det og er kommet til den konklusion at det vil være fysisk umuligt at få noget som helst ind i midten af rummet medmindre jeg bruger så små radier at mine MO'ere kører deres trinbrætter af med deres bogier. Det er dem der sætter mindste radius som er R5.
Nå men jeg må vride hjernen lidt mere.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Nydeligt billede af dine Skalare fisk peter
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Kan MO'er ikke køre radius 42 cm. (R3)?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Der er da ikke umiddelbart problemer med gange på 60-70 cm.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
1 endestation med 2 enkeltsporede strækninger har vel ikke brug for remise med 9 pladser?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Jeg har prøvet R3 men bogierne støder på trinene og på et tidspunkt knækker de dem. har tabt et enkelt, men skaden var heldigvis ikke større end at en klat superlim kunne ordne det. så for at skåne matrielet vil jeg helst undgå at gå lavere end R5. Og så ser det bedre ud med større radier.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Tønder H endestation for 2 enkeltsporede trækninger havde 17 så jeg ved ikke om 9 er for mange
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Her er der en hurtig skitse, hvor der skaffet væsentlig mere gangplads uden at ødelægge planen...
Der er mange andre steder, hvor der kan optimeres en del - men det bliver først i morgen
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Tak skal du have Lars
Jeg har selv prøvet at optimere min plan lidt også
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Noget bedre nu...
Men selv 60cm er ikke nok til en gang. Du kan gaa ned paa 60cm enkelte punkter, men boer bestemt ikke fastholde de 60cm gangbredde mere end en halv meters laengde. Proev at komme op paa 75cm som "normal" bredde. (Selvom det OGSAA vil blive ubehageligt i laengden. Behagligt skulle du nok kunne faa det med 100cm...)
-Og plads til betjeningspulte?
Som du selv er inde paa, er planlaegninsfasen vigtig! Selv var jeg 3 aar om at planlaegge mit eget anlaeg, -og havde erfaring fra 3 forrige anlaeg. Alligevel er jeg devvist faldet i nogle af de gammel-kendte faldgrupper... ("Ting som jeg ville goere anderledes, men nu er det for sent")
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Betjeningspulte vil der ikke blive mange af. Jeg synes at elskifte drev er alt for dyre og de ligger langt ud over mit budget, derfor jeg har besluttet at samtlige skiftespor skal være håndbetjente. Eneste el drev jeg har planlagt er drejeskiverne.
Umiddelbart synes jeg at gange på 75-100cm vil være et enormt spild af plads og ligger op til at der kun kan blive plads til en kedelig ringbane langs kanterne og dermed at man skal kravle under banen ved døren for at kunne komme ind, hvilket i min verden er et stort no no.
Men okay Banen kan jo skifte udseende mange gange endnu inden planen er færdig
Dog har jeg arbejdet videre med de nuværende gang bredder og ændret sporføringen lidt og indlagt en helix med 4 omgange på hovedbanen som fører ned til skjulte opstillingsspor og en vendesløfe.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.719
Må jeg spørge om et par ting
Skal der damp på anlægget, for så bliver noget at lave med rangering i begge ender
Hvor lange stammer skal der køres med / er der plads på perroner og nedenunder
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Jeg vil anbefale at du mindst får de skiftespor der ligger længst væk elektrificeret men også den skjulte banegård,jeg tror du vil fortryde det ellers
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Ja der skal damp på anlæget. Har 2 E guldmaskiner, 1 P,1PR og en D maskine plus jeg regner med at anskaffe 1-2 F maskiner når de udkommer. Max toglængde på hovedbanen vil være 180cm for samtlige togstammer og 150cm på sidebanen for persontog ( dog typisk kortere) og 125cm for godstog.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Har du overvejet at bygge anlægget i mere end en etage? Kniber det med pladsen i det vandrette, kan man måske i stedet gå i højden?
Bjarne
amigotrain
Indlæg: 55
Den store endestation: Lidt for mange spor for min smag. Jeg ville nok sløjfe industrisporene? (dem "nedenfor" stationsområdet") til gavn for pladsen. Jeg ville også reducere risten med et eller to spor. Det giver ganske vist færre rangermuligheder, men du har jo rigeligt at se til i forvejen. Du kan jo lade industrien være "tænkt". Også maskindepotet kan reduceres.
Den anden endestation synes jeg virker forkert med den næsten rette vinkel. Hvorfor ikke lade den være pænt svunget som den anden station, med lidt færre spor. Havneområdet: Glem "vandet" dvs. lad anlægskanten være = molen, ryk sporene lidt opad og skjul strækningen øverst med halvrelief-bygninger. Så kan du snildt skabe 15-20 cm mere plads.
vh Henrik
Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Hvad! en havn uden vand?? Jeg kan ikke forestille mig en større show stopper
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
DET kan jeg!
En havn uden vand uden færge????????????
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
De fleste havne jeg har været i havde ingen færge
Men det kunne være sjovt at have.. Jeg tror bare ikke pladsen er der.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja og vi har i B&G klubben ikke glemt dig Tybalt,det kommer senere i år!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hør nu her:
Pladsen laver man hvis kørselsmønstret er der og hvis jeg nogen sinde har set et baneoplæg der ligefrem skriger på en færge, ja så er det dit.
Du har med fuldt overlæg projekteret en bane hvor du kommer til at ombryde og oprangere stammer i ét væk, ville det så være så unaturligt at tilføje den ekstra dimension på legen at en del af materiellet skal ud at sejle med gods?
Jeg mener helt ærligt at hvis du ikke synes der er plads, ja så må du gøre plads.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Rent faktisk havde jeg overvejet det selv fra starten, det skal ikke være nogen hemelighed. Bare et lille leje til en ensporet dampsag.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg er fuldstændig enig med dig Henk
- Altså at en færge er en fin idé - netop fordi den naturlige afslutning på en (lokal)bane i DK ofte er en havneby - og så er færgen så absolut et ekstra plus, med hensyn til at tænke ekstra godstrafik ind på banen...
Eller slippe af med det man kører hen til lokalbanens endestation
.
Og plads er der....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Måske kan den her endestation bruges. de to blindspor uden buffer skal forestille færgernes tilslutning
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Jeg har leget lidt med tanken om at bygge anlægget i 2 etager, dels for at få mere gangplads og dels for at udnytte rummet bedre med noget længere strækninger at køre på. Nu er spørgsmålet bare hvor stor højdeforskellen mellem de 2 etager skal være for at det ikke vil se alt for tosset ud? Jeg har tænkt på at den store endestation kunne ligge under den anden endestation, målt en meter fra gulvet i grundhøjde, føre sidebanen op over døren via en helix og ende i den anden endestation i en højde på 1,5 meter målt fra gulvet. Derved kunne jeg så også få lidt mere hovedbane at køre på under sidebanen. Er min ide helt tosset?
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det lyder som en rigtig god idé at undersøge mulighederne for et anlæg i flere etager. Afstanden mellem lagene er en smagssag, blot skal man være forsigtig med ikke at få gjort den for lille.
Amerikanerne har lavet anlæg i flere etager i årtier, og der kan på det her netblad, som der er blevet henvist til flere gange før, findes adskillige eksempler, som måske kan inspirere.
Bjarne
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Jeg har regnet lidt på det og med R6 radius i en omgang i en helix med en stigning på 2,1% give en højde forskel mellem hvert lag på 79mm målt fra skinneoverkant til skinneoverkant, hvis jeg laver en helix på hver side af døren vil det være muligt at føre sidebanen over døren så man kan gå oprejst ind i rummet. det enste sted der så vil blive lidt trangt er i selve døråbningen ved selve dørkarmen. Vil det være en løsning der kan du? Jeg forstiller mig at helixen på højre side af døren kan føre ned til i. sal på sidebanen som vil være en forholdsvis smal etage 20- 30 cm i dybden på langsiderne og lidt dybere i hjørnene med en enkelt land station resten landligt landskab som kører langs væggene mod remissen ved den store station, hvor der vil være endnu en nedkørsel mod grund etagen hvor sidebanens endestation vil være sluttende ved helixen ved døren
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
I stedet for de to helix'er, som kræver meget arbejde for ikke at tale om skinner, hvorfor så ikke i stedet lave en vippe- eller svingbro foran døren, som det før er blevet diskuteret her på siden? Bliver den lavet i en rimelig højde, vil man også indtil man opnår en vis alder kunne bukke under den.
Bjarne
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Du sigernoget
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Bjørn
Indlæg: 62
Jeg er fuldstændig enig, en havn er et "must", og når man så er blevet den lykkelig ejer af en af Henks flotte færger (Hvalpsund), så er det bare at give den de rigtige vand- og landomgivelser, der samtidig indbyder andre rederier til anløb (håber på en Caroliner). Der er ikke overfyldt i havnen i øjeblikket men læg mærke til "Anna Maersk" , der passerer uden for havnen, på et af billederne.
Bjørn
3-skinne C (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Nu kan jeg ikke dy mig mere: Jo, en havn skal man have! Da jeg var barn (tilbage i 60erne), var jeg mere vild med havne end med tog - når jeg kedede mig søndag eftermiddag, skulle mine forældre bare proppe mig i bilen og køre en tur på Århus Havn - så var dagen reddet. (Til gengæld kunne jeg nå at tude indtil flere gange på den seks kilometer lange tur fra Brabrand til havnen - jeg syntes, der var alt for langt...)
Århus Havn i 60erne - det var der noget ved; der var næsten altid aktivitet, og det var ikke i småtingsafdelingen, når der skete noget: Skibe, der lossede kul til gasværket - "færger", der hejsede biler over rælingen med en kran - forsyningsskibe, der sejlede olie og andet godt ud til de store skibe - fiskere på vej ud eller ind i havnen - og de skulle have is - og så mine aller bedste venner (bedre end Lokomotivet Thomas nogensinde har været): Slæbebådene Hermes, Jakob og Bulbider. Den sidste var min aller-aller bedste ven, og det aller-aller-aller bedste, der kunne ske, var at se Bulbider slæbe et kæmpe skib ind eller ud af havnen.
Så jeg er i fuld gang med at planlægge et modelbaneanlæg, hvor der er 18-20 m² havn - jeg vil meget hellere have et kæmpe havneanlæg med gasværk, kuloplag, bryggeri, fabrikker og - ikke mindst - siloer, som togene kan sno sig ind og ud mellem. Denne søndag har jeg således brugt på at kitbashe Cornerstones store silo (made in Søndersø, så vidt jeg ved?), så den ligner en dansk lidt bedre. Der kommer til at stå JAF i toppen, og så kan man ikke have sidebygninger af bølgeblik.
Men den er dejligt stor: 35 cm høj - en lastbil eller en jernbanevogn fylder ikke meget i den forbindelse. Den slags bygninger bliver mine "bjerge"...
Og så er der naturligvis skibene: Jeg har en dejlig model af Morsø, som jeg har tænkt skulle have et leje i havnen - og så har jeg vist nok en fræk aftale med en dygtig modelbygger her på Sporskiftet om en model af Betty Nordgas (jeg har fået gravet tegningerne frem) - og udover det har Artitec jo en lang stribe pragtfulde modeller, der passer som fod i handske i en dansk havn.
For mig er havnen ikke et nødvendigt tilbehør til modelbanen - den bliver hele udgangspunktet og en stor del af trafikgrundlaget. Og jo, bortset fra en fiskekutter var Artitecs slæbebåd det første skib, jeg købte. Og det glædede mig usigeligt at finde ud af, at havne af størrelse med Skive og Vejle har eller har haft egen slæbebåd.
MVH
Lars
JD
Indlæg: 712
Sporplan?
Jens
DC bane i dansk epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
HJÆLP!!! ønskes
Hvis der er nogen som har nogle konstrutive ide'er til dette rum vil jeg sætte stor pris på forslag. Efter moden overvejelse har jeg besluttet at skifte fra Roco line til Tillig elite i min plan. Ved lagt er en grundtegning af rummet med påsatte mål, døren åbner ud fra rummet. Vinduer og andet grej skal der ikke tages hensyn til.
Ønskes DSB sidebane tema epoke III. Da jeg har en del af de store hovedbane Dampmaskiner er en hovedbane station nødvendig, dog skønner jeg ikke der er plads til meget trækning til hovedbanen, en kort parade trækning er rigeligt med kørsel til skjult banegård og vendesløjfe. Stationen må meget gerne indeholde et maskindepot med ring remise og stor drejeskive
Høj prioritet har en havnebane evt. med et lille færgeleje. Morsø er en fin størelse færge. der må gerne være en endestation på sidebanen med et mindre maskindepot og mindre drejeskive. det eneste krav jeg har til mindste radius er at mine MO'er kan køre på alle strækninger med deres trinbrætter monteret. Sidebanen må meget gerne være en ægte punkt til punkt bane.
Jeg er åben for alle forslag også i mere end etage, hvis det kan laves uden at gå på kompromis med helheden.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III