Jeg er OMSIDE ved at begynde på konstruktionen af en lille bane herhjemme i stuen - det har sgu været en lang rejse at komme så langt med mange mislykkede layouts undervejs - støn.
Jeg har nu besluttet mig for at lave en forholdsvis ukompliceret bane i 0-højde bestående af en ringbane med et stikspor ud til en lille sækbanegård liggende ca. 12-14 cm over min 0-højde.
Halvdelen af ringbanen er skjult og vil derfor fungerer som et lille skyggebanegård med plads til 2-3 tog.
Se en hurtig tegning af min ide.
Jeg har lavet en prøveopstilling og umiddelbart køre toget fint med de 5-6 godsvogne jeg syntes anlægget kan bære at køre med på en gang ad lokalbanen.
Jeg har tigget mig til lidt ekstra plads ud i rummet, således at de to sider i L-banen kan være 390 cm x 100 cm samt 220 cm x 80 cm.
De 100 cm i bredden skulle gerne give plads til en ringbane hvor jeg kan vende en MY'er med godstog og en D-maskine med 3-4 CU vogne.
Det eneste som driller lidt er der hvor sidesporet drejer af til lokalbanen og hvor lokalsporet stiger op til niveau 1, som jo skal have en højde på 12-14 cm for at kunne komme over ringbanen og ud til sækbanegården.
Jeg kan selvfølgelig bare lave en konstant stigning hele vejen, så har jeg 5 meter til at nå højden, men jeg kunne godt tænke mig at den lange lige paradestrækning var så vandret som muligt.
Er det en dødssejler både at lave en stigning OG et sving på radius 50?
Jens
DC bane i dansk epoke III
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Du skal i hvert fald ikke forsøge at komme op i +12 cm på 160 cm's længde, hvilket er det du har til rådighed hvis du vil have dit sidespor til at gå vandret langs med bagkanten. I bedste fald vil det se tåbeligt ud, i værste fald får du driftsproblemer.
Du kunne gøre dette: Lad din rundstrækning gå i +6, træk sporskiftet til dit skjulte spor så langt tilbage som muligt og lad dette spor falde til 0. Så behøver dit sidespor kun at gå hæve sig +6 for at komme +12 over dit skjulte spor. Hvis du så trækker den venste kurve i din rundbane 10 cm ind på pladen så kan sidesporet passere bagom.
Men har du overvejet (og prøvekørt) konsekvenserne af din indføring af sidesporet på din rundstrækning? Du vil altid komme til at køre den samme vej rundt og hvis du skal ud på sidesporet igen skal du lave omløb og vende lok'et - hver gang. Ikke særlig smart efter min mening (men det er jo din bane, så hvad ved jeg?)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
JD
Indlæg: 712
Ja, du har helt ret - det er ikke optimalt. Men jeg kan ikke lige se hvilke andre muligheder jeg har på den plads der er til rådighed.
Jeg har lige scannet det layout ind som jeg er blevet inspireret af, så du kan se min grundide.
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg forstår det så langt at du ønsker at kunne vende dine tog og parkere dem lidt "skjult". Kan du lave en tegning af den overflade du har til rådighed?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Se hurtige tegninger af min ide...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Her kommer lige en håbsløs tegning i paint.
Sækbanegården er 120 x 80 cm.
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Fin bane - helt sikkert.
MEN: dette layout giver jo ikke mulighed for gennemkørende tog. Det er en lille sækbanegård med en skjult vendesløjfe, ikke sandt?
Ideen ved det andet layout var bl.a. at jeg kunne hente et tog frem fra skyggebanegården og lade det køre igennem den lille station og videre ind på skyggebanegården igen, for at simulere lidt trafik fra A til B.
Toget kunne være et lidt længere passagertog som aldrig ville komme til en lille sækbanegård under normale omstændigheder, men som man med lidt god vilje kunne se passerer forbi en lille station uden at stoppe.
Dernæst kunne der fra A komme et lille godstog til C (sækbanegården) så jeg på den måde fik lidt variation i kørslen.
Desuden kunne man jo også sende en skinnebud fra A til C og retur
Problemet er som sagt stigningen som jeg er lidt usikker på, men løsningen med at lade gennemkørselsbanegården stige +6 og derefter lade skyggebanesporet falde -6 ned til 0 højde alt imens stiksporet stiger fra +6 til +12 lyder som en brugbar ide.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jens,
Hvorfor er din stue skrumpet? Er der ikke 400 centimeter på den lange led?
Ser pladsen, der er til rådighed, sådan her ud..?
Må hjørnet i L´ellet fyldes lidt ud (giver mulighed for en lidt større radius i den ene ende)?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Den har altid kun været 390 - er vist bare mig der engang er kommet til at sige at den var 400 cm ... :oops:
Pladsen er 390 x 220 cm med op til 100 cm i dybden begge steder, men vil gerne nøjes med omkring 80 cm p.g.a. muligheden for at nå ind over anlægget.
Hjørnet i L'et må gerne fyldes ud - no problem.
Jens
DC bane i dansk epoke III
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Jens
Din idealbane kan da godt lade sig gøre. Jeg har tegnet lidt på originalen.
Hvis du trækker backdroppet lidt frem i bagerste højre hjørne så er der da rigelig plads. Se selv.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
JD
Indlæg: 712
Nemlig!
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
okay det var det du ville tegne. Det gør bare det hele meget lettere.
Nederste etage er en simpel rundbane, hor der fra gennemkørselssstationen udgår en sidebane. Sidebanen lader du gå til højre som jeg tegnede, hvorimod hovedsporet blot går ind i en 45 cm kurve og sidebanen dermed går udenom den skjulte banegård.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej igen....
Her http://www.sporskiftet.dk/node/4690 har du vist et par billeder af den plads, der er til rådighed. Vil det være muligt at forhandle med overkommandoen og komme frem til dette resultat...
???
De to radier er bare sat eksemplarisk ind - bredden bagtil skal bruges for at optimere skyggebanegården
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
No problem - hun er snart ligeglad hvad jeg laver, bare jeg snart bygger den &%¤!%! bane
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Takker
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Man kan altså komme til der...
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Du taber mig lige lidt der...
På din tegning er begge radius da 60 cm...er de ikke?
Det ville være dejligt hvis den radius foran vinduet kun bliver 50 - er det muligt?
Det er den højre radius vi snakker om - det er der vinduet er...
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja - den kurve der er indtegnet er 543mm - men jeg skal bruge en smule mere dybde helt til højre fordi der skal bygges et par kurvesporskifter ind bagerst i kurven - her bliver der dog benyttet en mindestradius på 425mm der forsøges brugt på den skjulte del af anlægget - og kun der...men når man lægger det hele sammen bliver det nok en 65-70 centimeter før anlæggets kant kan skæres af i en buen ud imod stuen - håber du kan følge mig...
Hvad er afstanden fra væggen og hen til vinduet helt nøjagtig?
Hvor bredt er reolsystemet nedenunder?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Ja - den kurve der er indtegnet er 543mm - men jeg skal bruge en smule mere dybde helt til højre fordi der skal bygges et par kurvesporskifter ind bagerst i kurven - her bliver der dog benyttet en mindestradius på 425mm der forsøges brugt på den skjulte del af anlægget - og kun der...men når man lægger det hele sammen bliver det nok en 65-70 centimeter før anlæggets kant kan skæres af i en buen ud imod stuen - håber du kan følge mig...
>>>OK
Hvad er afstanden fra væggen og hen til vinduet helt nøjagtig?
>>55 cm
Hvor bredt er reolsystemet nedenunder?
>>
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
[quote="Jens Didriksen"]Hvad er afstanden fra væggen og hen til vinduet helt nøjagtig?>>55 cm :-(Hvor bredt er reolsystemet nedenunder?>>
Aha! Det var jo en dårlig nyhed og en god nyhed
. Hvorfor går du så ikke i dybden? Der er plads til en helix helt til venstre og helt til højre er der plads til at man kan komme 180 grader rundt og plads til det ekstra spor der skal gå i højden for at komme over på tungen til venstre ca. 10-12 centimeter højere...
Fordelen ved dette er at du ikke skal bruge pladsen bagtil til skyggebanegården, men at denne kan ligge under anlægget...
Ikk?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
[quote="Litra P"][quote="Jens Didriksen"]Hvad er afstanden fra væggen og hen til vinduet helt nøjagtig?>>55 cm :-(Hvor bredt er reolsystemet nedenunder?>>
Enig.
MEN: ideen var at lave et enkelt, hurtigt og billigt layout - og det mener jeg ikke en helix er...
Jens
DC bane i dansk epoke III
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hørt....
Keep it simpel, du har et inspirerende forlæg, du har fået en brugbar løsning.
Så gå endelig i gang med byggeriet.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Litra P
Indlæg: 1.852
OK - så bliver vi ved det enkelte - meeeen som Inspector Columbo har jeg lige et spørgsmål mere. "Hvorfor ikke gå i dybden på tungen? Så kan du bruge nogle af dine idéer fra havneanlægget der? Eller skal det være en rigtig lokalbanestation, der skal ligge der - inklusive en lille drejeskive til en Litra D?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Lars
Skulle du mon være sælger i det private?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
JD
Indlæg: 712
Tjae - jaee - joe...
Jeg har en anden plan med mit havneprojekt, da jeg har erkendt via Klaus hvor enorme sådanne havnebygninger i virkeligheden er
Derfor ligger Industrihavn Nord lige på is indtil jeg engang får fat i 10-12 meter Fremo moduler -
Nå, tilbage til planeten jorden: jeg tror det bliver det pæneste med et enkelt, simpelt laout uden for mange spor, for mange skarpe sving og andet legetøjsagtigt laout. Jeg kunne godt tænke mig noget der bar ligner en rigtig sporstrækning en lille smule, og det er her Rolf Knippers flotte layout fra MIBA fik mig i gang.
MEn hvis du gider må du da gerne drille mig med hvad DU ville lave af havn på tungen!
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
HiHi - Nej virksomhedsrådgiver
HA, HD(O), Cand. Merc. (U), INSEAD og jeg skal kommer efter-dig-uddannelse...
Dog autodidakt når det drejer sig om WinTrack
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
OK - jeg forsøger at holde mig på jorden - og du får en lille søvnig sidebanestation helt til venstre....
Og resten forsøger jeg at holde så enkelt som muligt...
(men der hvor man ikke kan sporene kan jeg altså ikke dy mig)
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Jeg har læsebriller på så jeg kan godt læse dine små bogstaver, din laban!
Jens
DC bane i dansk epoke III
Cowi
Indlæg: 315
Vil lige knytte den kommentar til den plan fra MIBA, at det 180 graders sving, der er helt ude til højre er så vidt jeg kan se indikeret som en tandhjulsbane? (Hvis i overhovedet stadig skelner til det)
Litra P
Indlæg: 1.852
Er der nogen der kan komme med et par gode ideer til en bedre udformning/sporføring af/på stationen til venstre ?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Jammen det er det da også!
NU kan jeg bedre forstå han kunne få alting til at gå op på så kort en strækning
Hmmm - okay. Må vist reviderer mit ønske om ikke at have stigning på paradestrækningen...
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Nix! På mit forslag ovenfor er der ingen stigning på paradestrækningen og stationen ligger kun 15cm højere! Gæt iøvrigt hvor mange togstammer der kan køres med på denne bane
.
Højeste stigning på banen ca. 2,5%
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Ser fint ud med stigningsprocenten
Hvor mange tog? Aner det ikke. Lad mig høre...
Har du nogle tegninger af alt det under overfladen, Lars?
Ja, endestationen er lidt tam - der skal nok lidt flere spor på. Undre mig også at man næsten skal ud på hovedstrækningen for at komme på drejeskiven? Er det med vilje?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
1) Mange!
2) Se billerne nedenfor....
3) Det er en af grundene til at jeg spurgte om der var nogen der havde nogle gode ideer. Stationen er endnu ikke optimal. Jeg har med vilje ikke lagt drejeskiven i nærheden af stationen eller som afslutning på stationen. En MX eller MY skal vel kunne foretage et omløb og så er en for lille drejeskive lidt dum der....
I øvrigt skal der også bygges en sløjfe ind på nederste etage så togene kan vendes der...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cowi
Indlæg: 315
Jeg ville se om ikke man kunne få rykket perronsporene og stationsbygningen mere mod venstre..?
Derved kan man gøre dem en smule længere, men vigtigere er at der bliver plads foran (mellem perronspor og anlægskant) til enten noget industri eller af og pålæsningsplads for industrier.
Ellers skulle du vender det helt om og have stationsbygningen mellem spor og anlægskant og så have plads til noget industri op af væggen til venstre.. Disse kan i tilfælde af pladsmangel jo laves som reliefbygninger med spor foran
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Hej Jens
Det bliver spændende at følge dit projekt.
Har du brug for et sporplanlægningsprogram er der et gratis og lovligt her: http://www.trackplanner.de
mavh (med altid venlig hilsen)
Gerner
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Her er planen med sløjfe...
Man kan sagtens sætte flere spor på stationen - særligt hvis man rykker den længere ind til venstre - men så bliver der mindre plads til antydningen af en by i baggrunden.
Hvis der er nogen der har nogle gode ideer til en bedre udformning af stationen - så bare mal ovenpå i MS Paint eller lignende.
Jens - hvad synes du om selve princippet bag kulisserne?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Hej lars.
Det er jo et kanon layout - som altid
Jeg har dog lidt andre ønsker som beskrevet i mit første oplæg:
1) Det skal være mere dansk end tysk og de bjergsider du viser og brotyper minder mig mere om Tyskland end Danmark.
2) Jeg ønsker også en gennemkørsel station som på oplægget. På dit er der kun en endestation og det mener jeg er for lidt.
Den gode nyhed er at jeg har fået lavet mit træskelet til nederste niveau (skyggebanegården og vendesløjfen) og det står nu klar på den plads som jeg har til rådighed.
Jeg skal lige have smidt en masse skrammel ud af rummet så lægger jeg nogle billeder af træskelettet op.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Du vil muligvis kunne få plads til et enkelt overhalingsspor ved at udnytte den bredde du har til rådighed....
Mit forsøg var at lave en "less is more" bane uden at gå for meget på kompromis med køremulighederne
Hej
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Okay - vil kikke på ideerne igen.
I mellemtiden har jeg købt træ og bygget en platform som der kunne blive plads til. Jeg har vedhæftet en tegning.
Jeg har lavet 4 "standardmoduler" og et jokermodul for at binde banen sammen. På langsiden er der et stykke hvor der kun er 80 cm i dybden p.g.a. adgang til et skab som hænger der og som jeg gerne vil have bliver der.
Ideen med modulerne er at jeg relativt hurtigt kan adskille banen når vi engang skal flytte i hus. Jeg har også lavet benene således at jeg nemt kan forlænge dem så hele den synlige del af banen kommer op i god stående højde.
Som alle kan se er banen skrumpet lidt ind p.g.a. dør og radiator - æv...
Men i stedet for at blive ved med at forsøge at gøre rummet større end det er, har jeg valgt at bygge skelettet på den plads der nu engang ER, og så må jeg lave en eller anden form for bane på den plads - i 2 eller 3 niveauer alt efter hvad der er muligt - specielt rent stigningsmæssigt...
Jeg tumler lidt med max 3 procent stigning, men ved godt det er lige i overkanten. Vil lave nogle praktiske forsøg og se hvordan det går.
Jeg har jo i princippet plads til en lille helix på 1 x 2 meter hvilket burde kunne bruges til et eller andet. Desuden syntes jeg selv der er rimelig plads til en vendesløjfe i højre side af anlægget, men igen - en praktisk opstilling med forsøgsskinner vil vise om teorien holder i praksis.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jens!
Det ændrer jo forudsætningerne fuldstændig
. Nu kan du jo også "komme rundt" på tungen. Og hvis du også rykker væk fra...
...så hjælper det gevaldigt på mulighederne. En helix med Tillig Elite R3 (484mm) ville give dig en stigning på 2,64%, desværre lige med en bredde på over 100cm. Men nu er du startet på at bygge uden at have det færdige layout tegnet, jeg ville nok have ladet helixen være et særskilt modul. 1 x 2m op og ned over to moduler giver for mange sammenføjninger.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Jeg ville HELST lave et hurtigt og enkelt anlæg fordi det er mit første, men omvendt så ville jeg jo også gerne have et anlæg som der er lidt kød på...
Jeg regner med kun at bruge mine fleksskinner, så jeg kan tilpasse bredden som jeg vil.
Jeg har mulighed for at lave en helix på radius 52 hvilket må bære eller briste.
Sammenføjninger er ikke noget problem - mine moduler passer 100% sammen og desuden kommer der jo en køreplade med lyddæmpning under skinnerne, så det er jeg ikke bange for.
Som sagt: jeg var nødt til at få smækket noget træ op inden fruen i huset pludselig ombestemte sig, og derfor står det her nu - skruet godt fast ind i væggen! :twisted:
Jeg vil ikke bede dig om at rode mere med layout til mig, for vi er vist oppe på nr. 3 eller 4
Så jeg arbejder selv lige lidt videre med noget skinneføring og nogle stregtegninger på den tegning som jeg lige oploadet, og så må vi se hvad der sker...
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
OK - Rud og Martin Dahl mangler vist også lidt input til deres anlæg - der var lige lidt for meget jul og nytår her på det sidste
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Så fik jeg lige klasket nogle streger ned på papir som vi hvad jeg godt kunne tænke mig.
MEN det er f..... svært at se på en flad tegning hvordan stigninger m.v. udarter sig
Ideen er som før at der udgår et lille tog/skinnebus fra endestationen (A) med retning mod gennemkørselsstationen (B). Undervejs kommet toget ud på en lille paradestrækning, hvorefter ruten falder (brat!) ned mod stationen, hvor der også bliver mulighed for bare lidt rangering.
Når toget kører videre mod Langbortistan (C), sker det via en viadukt som fører ned til skyggebanegården (D) hvor der er både et par henstillingsspor og en vendesløjfe.
Herfra kan toget omrangeres og sendes retur til ende stationen med nyt gods/passagerer.
Alternativt kan et helt andet tog afsendes fra skyggebanegården over gennemkørselsstationen (B), men i stedet for at dreje fra mod sækbanegården (A) fortsætter toget lige ud og forsvinder i viadukt nr. 2 (E) med retning mod MegetLangtVækByen. Herefter retunere det til skyggebanegården.
Drømmen er altså nogle forskellige stationer samt muligheden for at køre halvlange tog rundt på anlægget. Desuden vil jeg gerne skabe illusionen af en kødbensopbygning selv om der faktisk kun er 1 vendesløjfe på niveau -1.
Comment, anyone...?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jo, en helix er nemmere at lave med standardskinner, men Tillig flexskinner kan sagtens bruges. 2 ud af mine 3 helix'er er med Tillig flexskinner og det ville jeg bestemt ikke være bange for igen. Andre mærker flexskinner kan muligvis være stivere og mere bøvlede at arbejde med, så dem tør jeg ikke udtale mig om.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Næh, det er ren matematik
Hvor man cm forventer du at have mellem hver etage?
Eksempelvis ude til højre, har den en halvcirkel der "skifter etage".
Lad os sige du har 10 cm mellem hver etage
Lad os sige at du udnytter dine 100 cm helt ud til kanten, det bliver noget der ligner radius 47
Så får du skinnelængde på 2pi*r/2= 2x3,1416x47/2= 147 cm
Vil du lave en højdeændring på 10 cm og har 147 cm i længden at gøre godt med får du en stigning på 10/147x100=6,8%
Deeet er nok lige i overkanten.....med mindre at de små streger du har lavet hen over angiver at det er en tandhjulsbane.
Din ide er meget god, den kræver bare en smule tilpasning, hvis jeg skal komme med råd.
For det første, drop den der tunnel ovre i højre side, lad bare banen have en fint fald fra sidebaneendestationen og til gennemkørselsstationen. Sidstnævnte skal du for øvrigt lave så lang som overhovedet muligt, de der ellers ikek vil blive plads til særligt lange tog. I højre side, går der 50 cm til halvcirklen + 20-30 cm til sporskifteudfletninger.
Lad gerne gennemkørselsstationen være i en kurve, da du så kan få længre perronspor.
I venstre side laver den en helix nede i bunden af L'et, frem for de to ramper du har nu, et stykke rundt i helix sætter du så et sproskifte ind, så du får sporet ud til gennemkørslsstationen og etagen højere oppe har du udkørslen til dit gennemgående spor.
Nederste etage skal du lade være skjult, huks gerne en god højde så du kan komme ind til togene dernede og lad være med at lave 2x2 opstillingsspor, for du skal hel tiden have et spor fri til genngmkørsel af "hurtigtog", laver du det i 2x2 spor skal der være et spor fri i hver "opstillingsblok". Laver du det som 4 spor i parallel, skal kun 1 være frit til gennemkørsel.
Jeg vil god tegne lidt på det en gang i morgen, hvis ikke du forstår hvad jeg mener.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Det glæder jeg mig til Lars ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
JD
Indlæg: 712
Okay - så langt så godt
Nej, jeg skal ikke have en tandhjulsbane - stregerne var kun for at jeg selv kunne finde rundt i alle mine streger på tegningen... :?
Stigningen skal selvfølgelig ikke være over f.eks. 3 % - ellers får jeg aldrig hevet noget op ad den strækning. Så må jeg droppe en vandret paradestrækning og nøjes med en svagt stigende. Når det så er sagt kunne min MY'er kravle op ad 10% uden bøvl - med vogne!
Men det går nok ikke med D-maskinen når jeg får den...hører rygter om max 2% med 3-4 vogne.
antal cm mellem etagerne skal bare være 12-15 cm eller hvad der nu er nødvendigt. Skyggebanegården/vendesløjfen skal nok være mere (25 cm) for at kunne nå ind over tognene.
Alle dine råd lyder ikke så tosset. Er lidt ked af at droppe viadukten i højre side, men mest fordi det er en meget skarp kurve som jeg gerne ville skjule. Kan måske camouflere den med et par træer?
Du må hjertens gerne smide et par streger på lidt papir
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
12½ time på arbejde, arbejde i hjemmet, så er det godt at kan stresse af med lidt sportegning.
Til gengæld er jeg ved at være træt nu.....siger tegningerne dig noget?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Er selv lige kommet ind af døren her 00:17...støn!
Ja, tegningerne ser rigtig fine ud. Er dog lidt usikker på hvilken side du vil lægge henstillingssporene? På det første lige stykke?
... og hvorfor ikke lave en helix i oval - altså 2 x 1 meter bare på noget af nedkørslen (selvfølgelig ikke i bunden)? Vil det ikke give mere moderat fald/stigning?
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
... og er +12 cm nok til at et lok kan komme igennem? Skal jeg ikke op på +15 for også at give noget luft til viadukten...?
Jens
DC bane i dansk epoke III