Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Så skal vi (omside) i gang :-)

Jeg er OMSIDE ved at begynde på konstruktionen af en lille bane herhjemme i stuen - det har sgu været en lang rejse at komme så langt med mange mislykkede layouts undervejs - støn.

Jeg har nu besluttet mig for at lave en forholdsvis ukompliceret bane i 0-højde bestående af en ringbane med et stikspor ud til en lille sækbanegård liggende ca. 12-14 cm over min 0-højde.

Halvdelen af ringbanen er skjult og vil derfor fungerer som et lille skyggebanegård med plads til 2-3 tog.

Se en hurtig tegning af min ide.

Jeg har lavet en prøveopstilling og umiddelbart køre toget fint med de 5-6 godsvogne jeg syntes anlægget kan bære at køre med på en gang ad lokalbanen.

Jeg har tigget mig til lidt ekstra plads ud i rummet, således at de to sider i L-banen kan være 390 cm x 100 cm samt 220 cm x 80 cm.

De 100 cm i bredden skulle gerne give plads til en ringbane hvor jeg kan vende en MY'er med godstog og en D-maskine med 3-4 CU vogne.

Det eneste som driller lidt er der hvor sidesporet drejer af til lokalbanen og hvor lokalsporet stiger op til niveau 1, som jo skal have en højde på 12-14 cm for at kunne komme over ringbanen og ud til sækbanegården.

Jeg kan selvfølgelig bare lave en konstant stigning hele vejen, så har jeg 5 meter til at nå højden, men jeg kunne godt tænke mig at den lange lige paradestrækning var så vandret som muligt.

Er det en dødssejler både at lave en stigning OG et sving på radius 50? Sad

L bane

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Du skal i hvert fald ikke forsøge at komme op i +12 cm på 160 cm's længde, hvilket er det du har til rådighed hvis du vil have dit sidespor til at gå vandret langs med bagkanten. I bedste fald vil det se tåbeligt ud, i værste fald får du driftsproblemer.

Du kunne gøre dette: Lad din rundstrækning gå i +6, træk sporskiftet til dit skjulte spor så langt tilbage som muligt og lad dette spor falde til 0. Så behøver dit sidespor kun at gå hæve sig +6 for at komme +12 over dit skjulte spor. Hvis du så trækker den venste kurve i din rundbane 10 cm ind på pladen så kan sidesporet passere bagom.

Men har du overvejet (og prøvekørt) konsekvenserne af din indføring af sidesporet på din rundstrækning? Du vil altid komme til at køre den samme vej rundt og hvis du skal ud på sidesporet igen skal du lave omløb og vende lok'et - hver gang. Ikke særlig smart efter min mening (men det er jo din bane, så hvad ved jeg?)

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
HejDu skal i hvert fald ikke forsøge at komme op i +12 cm på 160 cm's længde, hvilket er det du har til rådighed hvis du vil have dit sidespor til at gå vandret langs med bagkanten. I bedste fald vil det se tåbeligt ud, i værste fald får du driftsproblemer.Du kunne gøre dette: Lad din rundstrækning gå i +6, træk sporskiftet til dit skjulte spor så langt tilbage som muligt og lad dette spor falde til 0. Så behøver dit sidespor kun at gå hæve sig +6 for at komme +12 over dit skjulte spor. Hvis du så trækker den venste kurve i din rundbane 10 cm ind på pladen så kan sidesporet passere bagom.Men har du overvejet (og prøvekørt) konsekvenserne af din indføring af sidesporet på din rundstrækning? Du vil altid komme til at køre den samme vej rundt og hvis du skal ud på sidesporet igen skal du lave omløb og vende lok'et - hver gang. Ikke særlig smart efter min mening (men det er jo din bane, så hvad ved jeg?)

Ja, du har helt ret - det er ikke optimalt. Men jeg kan ikke lige se hvilke andre muligheder jeg har på den plads der er til rådighed.

Jeg har lige scannet det layout ind som jeg er blevet inspireret af, så du kan se min grundide.

Layout 3 001

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Se en hurtig tegning af min ide.
Det kan godt være at det bare er mig, men jeg forstår den ikke.......
"Jens Didriksen" skrev:
De 100 cm i bredden skulle gerne give plads til en ringbane hvor jeg kan vende en MY'er med godstog og en D-maskine med 3-4 CU vogne.

Jeg forstår det så langt at du ønsker at kunne vende dine tog og parkere dem lidt "skjult". Kan du lave en tegning af den overflade du har til rådighed?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Se en hurtig tegning af min ide.

Se hurtige tegninger af min ide...

Klaus

under

over

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Se en hurtig tegning af min ide.
Det kan godt være at det bare er mig, men jeg forstår den ikke.......
"Jens Didriksen" skrev:
De 100 cm i bredden skulle gerne give plads til en ringbane hvor jeg kan vende en MY'er med godstog og en D-maskine med 3-4 CU vogne.
Jeg forstår det så langt at du ønsker at kunne vende dine tog og parkere dem lidt "skjult". Kan du lave en tegning af den overflade du har til rådighed?Klaus

Her kommer lige en håbsløs tegning i paint.

Sækbanegården er 120 x 80 cm.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Se en hurtig tegning af min ide.
Se hurtige tegninger af min ide...Klaus

Fin bane - helt sikkert.

MEN: dette layout giver jo ikke mulighed for gennemkørende tog. Det er en lille sækbanegård med en skjult vendesløjfe, ikke sandt?

Ideen ved det andet layout var bl.a. at jeg kunne hente et tog frem fra skyggebanegården og lade det køre igennem den lille station og videre ind på skyggebanegården igen, for at simulere lidt trafik fra A til B.

Toget kunne være et lidt længere passagertog som aldrig ville komme til en lille sækbanegård under normale omstændigheder, men som man med lidt god vilje kunne se passerer forbi en lille station uden at stoppe.

Dernæst kunne der fra A komme et lille godstog til C (sækbanegården) så jeg på den måde fik lidt variation i kørslen.

Desuden kunne man jo også sende en skinnebud fra A til C og retur Smile

Problemet er som sagt stigningen som jeg er lidt usikker på, men løsningen med at lade gennemkørselsbanegården stige +6 og derefter lade skyggebanesporet falde -6 ned til 0 højde alt imens stiksporet stiger fra +6 til +12 lyder som en brugbar ide.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Jens,

Hvorfor er din stue skrumpet? Er der ikke 400 centimeter på den lange led?

Ser pladsen, der er til rådighed, sådan her ud..?

Må hjørnet i L´ellet fyldes lidt ud (giver mulighed for en lidt større radius i den ene ende)?

Venlig hilsen

Lars

JensD_261210

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hej Jens,Hvorfor er din stue skrumpet? Er der ikke 400 centimeter på den lange led?Ser pladsen, der er til rådighed, sådan her ud..?Må hjørnet i L´ellet fyldes lidt ud (giver mulighed for en lidt større radius i denene ende?Venlig hilsenLars

Den har altid kun været 390 - er vist bare mig der engang er kommet til at sige at den var 400 cm ... :oops:

Pladsen er 390 x 220 cm med op til 100 cm i dybden begge steder, men vil gerne nøjes med omkring 80 cm p.g.a. muligheden for at nå ind over anlægget.

Hjørnet i L'et må gerne fyldes ud - no problem.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej Jens

Din idealbane kan da godt lade sig gøre. Jeg har tegnet lidt på originalen.

Hvis du trækker backdroppet lidt frem i bagerste højre hjørne så er der da rigelig plads. Se selv.

jens

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Hej JensDin idealbane kan da godt lade sig gøre. Jeg har tegnet lidt på originalen.Hvis du trækker backdroppet lidt frem i bagerste højre hjørne så er der da rigelig plads. Se selv.

Nemlig! Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
MEN: dette layout giver jo ikke mulighed for gennemkørende tog. Det er en lille sækbanegård med en skjult vendesløjfe, ikke sandt?

okay det var det du ville tegne. Det gør bare det hele meget lettere.

Nederste etage er en simpel rundbane, hor der fra gennemkørselssstationen udgår en sidebane. Sidebanen lader du gå til højre som jeg tegnede, hvorimod hovedsporet blot går ind i en 45 cm kurve og sidebanen dermed går udenom den skjulte banegård.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen....

Her http://www.sporskiftet.dk/node/4690 har du vist et par billeder af den plads, der er til rådighed. Vil det være muligt at forhandle med overkommandoen og komme frem til dette resultat... Cool ???

De to radier er bare sat eksemplarisk ind - bredden bagtil skal bruges for at optimere skyggebanegården Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

Jens_261210_Plads

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hej igen....Her http://www.sporskiftet.dk/node/4690 har du vist et par billeder af den plads, der er til rådighed. Vil det være muligt at forhandle med overkommandoen og komme frem til dette resultat... Cool ???De to radier er bare sat eksemplarisk ind - bredden bagtil skal bruges for at optimere skyggebanegården Laughing out loud.Venlig hilsenLars

No problem - hun er snart ligeglad hvad jeg laver, bare jeg snart bygger den &%¤!%! bane Wink

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
MEN: dette layout giver jo ikke mulighed for gennemkørende tog. Det er en lille sækbanegård med en skjult vendesløjfe, ikke sandt?
okay det var det du ville tegne. Det gør bare det hele meget lettere. Nederste etage er en simpel rundbane, hor der fra gennemkørselssstationen udgår en sidebane. Sidebanen lader du gå til højre som jeg tegnede, hvorimod hovedsporet blot går ind i en 45 cm kurve og sidebanen dermed går udenom den skjulte banegård.Klaus

Takker Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
No problem - hun er snart ligeglad hvad jeg laver, bare jeg snart bygger den &%¤!%! bane Wink

Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Du har lagt mærke til at bredden på anlægget er steget til 120cm i hver af enderne - ikk? Men at bredden foran vinduet til højre kun er ca. 80 cm....

Man kan altså komme til der...

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
No problem - hun er snart ligeglad hvad jeg laver, bare jeg snart bygger den &%¤!%! bane Wink
Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Du har lagt mærke til at bredden på anlægget er steget til 120cm i hver af enderne - ikk? Men at bredden foran vinduet til højre kun er ca. 80 cm....Man kan altså komme til der...Lars

Du taber mig lige lidt der...

På din tegning er begge radius da 60 cm...er de ikke?

Det ville være dejligt hvis den radius foran vinduet kun bliver 50 - er det muligt?

Det er den højre radius vi snakker om - det er der vinduet er...

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
"Litra P" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
No problem - hun er snart ligeglad hvad jeg laver, bare jeg snart bygger den &%¤!%! bane Wink
Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Du har lagt mærke til at bredden på anlægget er steget til 120cm i hver af enderne - ikk? Men at bredden foran vinduet til højre kun er ca. 80 cm....Man kan altså komme til der...Lars
Du taber mig lige lidt der...På din tegning er begge radius da 60 cm...er de ikke?Det ville være dejligt hvis den radius foran vinduet kun bliver 50 - er det muligt?Det er den højre radius vi snakker om - det er der vinduet er...

Ja - den kurve der er indtegnet er 543mm - men jeg skal bruge en smule mere dybde helt til højre fordi der skal bygges et par kurvesporskifter ind bagerst i kurven - her bliver der dog benyttet en mindestradius på 425mm der forsøges brugt på den skjulte del af anlægget - og kun der...men når man lægger det hele sammen bliver det nok en 65-70 centimeter før anlæggets kant kan skæres af i en buen ud imod stuen - håber du kan følge mig...

Hvad er afstanden fra væggen og hen til vinduet helt nøjagtig?

Hvor bredt er reolsystemet nedenunder?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Ja - den kurve der er indtegnet er 543mm - men jeg skal bruge en smule mere dybde helt til højre fordi der skal bygges et par kurvesporskifter ind bagerst i kurven - her bliver der dog benyttet en mindestradius på 425mm der forsøges brugt på den skjulte del af anlægget - og kun der...men når man lægger det hele sammen bliver det nok en 65-70 centimeter før anlæggets kant kan skæres af i en buen ud imod stuen - håber du kan følge mig...

>>>OK

Hvad er afstanden fra væggen og hen til vinduet helt nøjagtig?

>>55 cm Sad

Hvor bredt er reolsystemet nedenunder?

>>

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

[quote="Jens Didriksen"]Hvad er afstanden fra væggen og hen til vinduet helt nøjagtig?>>55 cm :-(Hvor bredt er reolsystemet nedenunder?>>

Aha! Det var jo en dårlig nyhed og en god nyhed Laughing out loud. Hvorfor går du så ikke i dybden? Der er plads til en helix helt til venstre og helt til højre er der plads til at man kan komme 180 grader rundt og plads til det ekstra spor der skal gå i højden for at komme over på tungen til venstre ca. 10-12 centimeter højere...

Fordelen ved dette er at du ikke skal bruge pladsen bagtil til skyggebanegården, men at denne kan ligge under anlægget...

Ikk?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

[quote="Litra P"][quote="Jens Didriksen"]Hvad er afstanden fra væggen og hen til vinduet helt nøjagtig?>>55 cm :-(Hvor bredt er reolsystemet nedenunder?>>

Enig.

MEN: ideen var at lave et enkelt, hurtigt og billigt layout - og det mener jeg ikke en helix er...Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Enig.MEN: ideen var at lave et enkelt, hurtigt og billigt layout - og det mener jeg ikke en helix er...Smile

Hørt....

Keep it simpel, du har et inspirerende forlæg, du har fået en brugbar løsning.

Så gå endelig i gang med byggeriet.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Enig.MEN: ideen var at lave et enkelt, hurtigt og billigt layout - og det mener jeg ikke en helix er...Smile

OK - så bliver vi ved det enkelte - meeeen som Inspector Columbo har jeg lige et spørgsmål mere. "Hvorfor ikke gå i dybden på tungen? Så kan du bruge nogle af dine idéer fra havneanlægget der? Eller skal det være en rigtig lokalbanestation, der skal ligge der - inklusive en lille drejeskive til en Litra D?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
OK - så bliver vi ved det enkelte - meeeen som Inspector Columbo har jeg lige et spørgsmål mere. "Hvorfor ikke gå i dybden på tungen? Så kan du bruge nogle af dine idéer fra havneanlægget der? Eller skal det være en rigtig lokalbanestation, der skal ligge der - inklusive en lille drejeskive til en Litra D?Venlig hilsenLars

Hej Lars

Skulle du mon være sælger i det private? Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Enig.MEN: ideen var at lave et enkelt, hurtigt og billigt layout - og det mener jeg ikke en helix er...Smile
OK - så bliver vi ved det enkelte - meeeen som Inspector Columbo har jeg lige et spørgsmål mere. "Hvorfor ikke gå i dybden på tungen? Så kan du bruge nogle af dine idéer fra havneanlægget der? Eller skal det være en rigtig lokalbanestation, der skal ligge der - inklusive en lille drejeskive til en Litra D?Venlig hilsenLars

Tjae - jaee - joe... Laughing out loud

Jeg har en anden plan med mit havneprojekt, da jeg har erkendt via Klaus hvor enorme sådanne havnebygninger i virkeligheden er Shock

Derfor ligger Industrihavn Nord lige på is indtil jeg engang får fat i 10-12 meter Fremo moduler - Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Nå, tilbage til planeten jorden: jeg tror det bliver det pæneste med et enkelt, simpelt laout uden for mange spor, for mange skarpe sving og andet legetøjsagtigt laout. Jeg kunne godt tænke mig noget der bar ligner en rigtig sporstrækning en lille smule, og det er her Rolf Knippers flotte layout fra MIBA fik mig i gang.

MEn hvis du gider må du da gerne drille mig med hvad DU ville lave af havn på tungen!

Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"tybalt" skrev:
Hej LarsSkulle du mon være sælger i det private? Laughing out loud

HiHi - Nej virksomhedsrådgiver Cool HA, HD(O), Cand. Merc. (U), INSEAD og jeg skal kommer efter-dig-uddannelse...

Dog autodidakt når det drejer sig om WinTrack Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
MEn hvis du gider må du da gerne drille mig med hvad DU ville lave af havn på tungen! Laughing out loud

OK - jeg forsøger at holde mig på jorden - og du får en lille søvnig sidebanestation helt til venstre....

Og resten forsøger jeg at holde så enkelt som muligt...

(men der hvor man ikke kan sporene kan jeg altså ikke dy mig)

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
MEn hvis du gider må du da gerne drille mig med hvad DU ville lave af havn på tungen! Laughing out loud
OK - jeg forsøger at holde mig på jorden - og du får en lille søvnig sidebanestation helt til venstre....Og resten forsøger jeg at holde så enkelt som muligt...(men der hvor man ikke kan sporene kan jeg altså ikke dy mig)Venlig hilsenLars

Jeg har læsebriller på så jeg kan godt læse dine små bogstaver, din laban! Wink

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Vil lige knytte den kommentar til den plan fra MIBA, at det 180 graders sving, der er helt ude til højre er så vidt jeg kan se indikeret som en tandhjulsbane? (Hvis i overhovedet stadig skelner til det)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Er der nogen der kan komme med et par gode ideer til en bedre udformning/sporføring af/på stationen til venstre ?

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Cowi" skrev:
Vil lige knytte den kommentar til den plan fra MIBA, at det 180 graders sving, der er helt ude til højre er så vidt jeg kan se indikeret som en tandhjulsbane? (Hvis i overhovedet stadig skelner til det)

Jammen det er det da også! Shock

NU kan jeg bedre forstå han kunne få alting til at gå op på så kort en strækning Laughing out loud

Hmmm - okay. Må vist reviderer mit ønske om ikke at have stigning på paradestrækningen...

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Hmmm - okay. Må vist reviderer mit ønske om ikke at have stigning på paradestrækningen...

Nix! På mit forslag ovenfor er der ingen stigning på paradestrækningen og stationen ligger kun 15cm højere! Gæt iøvrigt hvor mange togstammer der kan køres med på denne bane Cool.

Højeste stigning på banen ca. 2,5% Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Hmmm - okay. Må vist reviderer mit ønske om ikke at have stigning på paradestrækningen...
Nix! På mit forslag ovenfor er der ingen stigning på paradestrækningen og stationen ligger kun 15cm højere! Gæt iøvrigt hvor mange togstammer der kan køres med på denne bane Cool.Højeste stigning på banen ca. 2,5% Laughing out loud.Venlig hilsenLars

Ser fint ud med stigningsprocenten Smile

Hvor mange tog? Aner det ikke. Lad mig høre... Smile

Har du nogle tegninger af alt det under overfladen, Lars?

Ja, endestationen er lidt tam - der skal nok lidt flere spor på. Undre mig også at man næsten skal ud på hovedstrækningen for at komme på drejeskiven? Er det med vilje?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Ser fint ud med stigningsprocenten :-)Hvor mange tog? Aner det ikke. Lad mig høre... :-)Har du nogle tegninger af alt det under overfladen, Lars?Ja, endestationen er lidt tam - der skal nok lidt flere spor på. Undre mig også at man næsten skal ud på hovedstrækningen for at komme på drejeskiven? Er det med vilje?

1) Mange! Laughing out loud

2) Se billerne nedenfor....

3) Det er en af grundene til at jeg spurgte om der var nogen der havde nogle gode ideer. Stationen er endnu ikke optimal. Jeg har med vilje ikke lagt drejeskiven i nærheden af stationen eller som afslutning på stationen. En MX eller MY skal vel kunne foretage et omløb og så er en for lille drejeskive lidt dum der....

I øvrigt skal der også bygges en sløjfe ind på nederste etage så togene kan vendes der...

Venlig hilsen

Lars

Billede

Billede

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg ville se om ikke man kunne få rykket perronsporene og stationsbygningen mere mod venstre..?

Derved kan man gøre dem en smule længere, men vigtigere er at der bliver plads foran (mellem perronspor og anlægskant) til enten noget industri eller af og pålæsningsplads for industrier.

Ellers skulle du vender det helt om og have stationsbygningen mellem spor og anlægskant og så have plads til noget industri op af væggen til venstre.. Disse kan i tilfælde af pladsmangel jo laves som reliefbygninger med spor foran Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

Hej Jens

Det bliver spændende at følge dit projekt.

Har du brug for et sporplanlægningsprogram er der et gratis og lovligt her: http://www.trackplanner.de

mavh (med altid venlig hilsen)

Gerner

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Her er planen med sløjfe...

Man kan sagtens sætte flere spor på stationen - særligt hvis man rykker den længere ind til venstre - men så bliver der mindre plads til antydningen af en by i baggrunden.

Hvis der er nogen der har nogle gode ideer til en bedre udformning af stationen - så bare mal ovenpå i MS Paint eller lignende.

Jens - hvad synes du om selve princippet bag kulisserne?

Venlig hilsen

Lars

Jens_D_040111_Plan

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Her er planen med sløjfe...Man kan sagtens sætte flere spor på stationen - særligt hvis man rykker den længere ind til venstre - men så bliver der mindre plads til antydningen af en by i baggrunden.Hvis der er nogen der har nogle gode ideer til en bedre udformning af stationen - så bare mal ovenpå i MS Paint eller lignende.Jens - hvad synes du om selve princippet bag kulisserne?Venlig hilsenLars

Hej lars.

Det er jo et kanon layout - som altid Smile

Jeg har dog lidt andre ønsker som beskrevet i mit første oplæg:

1) Det skal være mere dansk end tysk og de bjergsider du viser og brotyper minder mig mere om Tyskland end Danmark.

2) Jeg ønsker også en gennemkørsel station som på oplægget. På dit er der kun en endestation og det mener jeg er for lidt.

Den gode nyhed er at jeg har fået lavet mit træskelet til nederste niveau (skyggebanegården og vendesløjfen) og det står nu klar på den plads som jeg har til rådighed. Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Jeg skal lige have smidt en masse skrammel ud af rummet så lægger jeg nogle billeder af træskelettet op.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Det er jo et kanon layout - som altid Smile
Takker Laughing out loud...
Citat:
Jeg har dog lidt andre ønsker som beskrevet i mit første oplæg:1) Det skal være mere dansk end tysk og de bjergsider du viser og brotyper minder mig mere om Tyskland end Danmark.
Det hænger sammen med at WinTrack er tysk, selv med hældninger på skråninger under 45 grader bliver der tegnet klipper ind. Prøv at klippe en retvinklet trekant ud af en A4 side - 15cm i dybden og 15 cm i højden. Det virker fuldstændig ok også under danske omstændigheder. Med hensyn til broerne kan der nok findes noget der ligner noget dansk eller du fjerner bare slugten til højre på banen. Så vidt jeg kan se, er den eneste måde at holde stigningen på et akceptabelt niveau at fordele den samlede stigning på "en strækning frem og en tilbage".
Citat:
2) Jeg ønsker også en gennemkørsel station som på oplægget. På dit er der kun en endestation og det mener jeg er for lidt.

Du vil muligvis kunne få plads til et enkelt overhalingsspor ved at udnytte den bredde du har til rådighed....

Mit forsøg var at lave en "less is more" bane uden at gå for meget på kompromis med køremulighederne

Hej

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Det er jo et kanon layout - som altid Smile
Takker Laughing out loud...
Citat:
Jeg har dog lidt andre ønsker som beskrevet i mit første oplæg:1) Det skal være mere dansk end tysk og de bjergsider du viser og brotyper minder mig mere om Tyskland end Danmark.
Det hænger sammen med at WinTrack er tysk, selv med hældninger på skråninger under 45 grader bliver der tegnet klipper ind. Prøv at klippe en retvinklet trekant ud af en A4 side - 15cm i dybden og 15 cm i højden. Det virker fuldstændig ok også under danske omstændigheder. Med hensyn til broerne kan der nok findes noget der ligner noget dansk eller du fjerner bare slugten til højre på banen. Så vidt jeg kan se, er den eneste måde at holde stigningen på et akceptabelt niveau at fordele den samlede stigning på "en strækning frem og en tilbage".
Citat:
2) Jeg ønsker også en gennemkørsel station som på oplægget. På dit er der kun en endestation og det mener jeg er for lidt.
Du vil muligvis kunne få plads til et enkelt overhalingsspor ved at udnytte den bredde du har til rådighed....Mit forsøg var at lave en "less is more" bane uden at gå for meget på kompromis med køremulighederneHej Lars

Okay - vil kikke på ideerne igen.

I mellemtiden har jeg købt træ og bygget en platform som der kunne blive plads til. Jeg har vedhæftet en tegning.

Jeg har lavet 4 "standardmoduler" og et jokermodul for at binde banen sammen. På langsiden er der et stykke hvor der kun er 80 cm i dybden p.g.a. adgang til et skab som hænger der og som jeg gerne vil have bliver der.

Ideen med modulerne er at jeg relativt hurtigt kan adskille banen når vi engang skal flytte i hus. Jeg har også lavet benene således at jeg nemt kan forlænge dem så hele den synlige del af banen kommer op i god stående højde.

Som alle kan se er banen skrumpet lidt ind p.g.a. dør og radiator - æv... Sad

Men i stedet for at blive ved med at forsøge at gøre rummet større end det er, har jeg valgt at bygge skelettet på den plads der nu engang ER, og så må jeg lave en eller anden form for bane på den plads - i 2 eller 3 niveauer alt efter hvad der er muligt - specielt rent stigningsmæssigt...

Jeg tumler lidt med max 3 procent stigning, men ved godt det er lige i overkanten. Vil lave nogle praktiske forsøg og se hvordan det går.

Jeg har jo i princippet plads til en lille helix på 1 x 2 meter hvilket burde kunne bruges til et eller andet. Desuden syntes jeg selv der er rimelig plads til en vendesløjfe i højre side af anlægget, men igen - en praktisk opstilling med forsøgsskinner vil vise om teorien holder i praksis.

MJ layout 3 jan 002

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Jens!

Det ændrer jo forudsætningerne fuldstændig Laughing out loud. Nu kan du jo også "komme rundt" på tungen. Og hvis du også rykker væk fra...

Citat:
MEN: ideen var at lave et enkelt, hurtigt og billigt layout - og det mener jeg ikke en helix er...

...så hjælper det gevaldigt på mulighederne. En helix med Tillig Elite R3 (484mm) ville give dig en stigning på 2,64%, desværre lige med en bredde på over 100cm. Men nu er du startet på at bygge uden at have det færdige layout tegnet, jeg ville nok have ladet helixen være et særskilt modul. 1 x 2m op og ned over to moduler giver for mange sammenføjninger.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hej Jens!Det ændrer jo forudsætningerne fuldstændig Laughing out loud. Nu kan du jo også "komme rundt" på tungen. Og hvis du også rykker væk fra...
Citat:
MEN: ideen var at lave et enkelt, hurtigt og billigt layout - og det mener jeg ikke en helix er...
...så hjælper det gevaldigt på mulighederne. En helix med Tillig Elite R3 (484mm) ville give dig en stigning på 2,64%, desværre lige med en bredde på over 100cm. Men nu er du startet på at bygge uden at have det færdige layout tegnet, jeg ville nok have ladet helixen være et særskilt modul. 1 x 2m op og ned over to moduler giver for mange sammenføjninger.Venlig hilsenLars

Jeg ville HELST lave et hurtigt og enkelt anlæg fordi det er mit første, men omvendt så ville jeg jo også gerne have et anlæg som der er lidt kød på...

Jeg regner med kun at bruge mine fleksskinner, så jeg kan tilpasse bredden som jeg vil.

Jeg har mulighed for at lave en helix på radius 52 hvilket må bære eller briste.

Sammenføjninger er ikke noget problem - mine moduler passer 100% sammen og desuden kommer der jo en køreplade med lyddæmpning under skinnerne, så det er jeg ikke bange for.

Som sagt: jeg var nødt til at få smækket noget træ op inden fruen i huset pludselig ombestemte sig, og derfor står det her nu - skruet godt fast ind i væggen! :twisted:

Jeg vil ikke bede dig om at rode mere med layout til mig, for vi er vist oppe på nr. 3 eller 4 Laughing out loud

Så jeg arbejder selv lige lidt videre med noget skinneføring og nogle stregtegninger på den tegning som jeg lige oploadet, og så må vi se hvad der sker...

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg har mulighed for at lave en helix på radius 52 hvilket må bære eller briste.Sammenføjninger er ikke noget problem - mine moduler passer 100% sammen og desuden kommer der jo en køreplade med lyddæmpning under skinnerne, så det er jeg ikke bange for.
Rækker! Cool Hmm... var der ikke noget om at helixprofierne sagde at det er nemmest at bruge standardskinner til en helix? Selve trasseen har i øvrigt også en vis bredde - så måske er standard R3 passende....
Citat:
Som sagt: jeg var nødt til at få smækket noget træ op inden fruen i huset pludselig ombestemte sig, og derfor står det her nu - skruet godt fast ind i væggen! :twisted: Jeg vil ikke bede dig om at rode mere med layout til mig, for vi er vist oppe på nr. 3 eller 4 Laughing out loud
Nu havde jeg det ellers lige så sjovt Laughing out loud. Hmm - dit argument med fruen holder vand...
Citat:
Så jeg arbejder selv lige lidt videre med noget skinneføring og nogle stregtegninger på den tegning som jeg lige oploadet, og så må vi se hvad der sker...

OK - Rud og Martin Dahl mangler vist også lidt input til deres anlæg - der var lige lidt for meget jul og nytår her på det sidste Laughing out loud

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Så fik jeg lige klasket nogle streger ned på papir som vi hvad jeg godt kunne tænke mig.

MEN det er f..... svært at se på en flad tegning hvordan stigninger m.v. udarter sig Sad

Ideen er som før at der udgår et lille tog/skinnebus fra endestationen (A) med retning mod gennemkørselsstationen (B). Undervejs kommet toget ud på en lille paradestrækning, hvorefter ruten falder (brat!) ned mod stationen, hvor der også bliver mulighed for bare lidt rangering.

Når toget kører videre mod Langbortistan (C), sker det via en viadukt som fører ned til skyggebanegården (D) hvor der er både et par henstillingsspor og en vendesløjfe.

Herfra kan toget omrangeres og sendes retur til ende stationen med nyt gods/passagerer.

Alternativt kan et helt andet tog afsendes fra skyggebanegården over gennemkørselsstationen (B), men i stedet for at dreje fra mod sækbanegården (A) fortsætter toget lige ud og forsvinder i viadukt nr. 2 (E) med retning mod MegetLangtVækByen. Herefter retunere det til skyggebanegården.

Drømmen er altså nogle forskellige stationer samt muligheden for at køre halvlange tog rundt på anlægget. Desuden vil jeg gerne skabe illusionen af en kødbensopbygning selv om der faktisk kun er 1 vendesløjfe på niveau -1.

Comment, anyone...?

Eget layout nr 2 001

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hmm... var der ikke noget om at helixprofierne sagde at det er nemmest at bruge standardskinner til en helix?

Jo, en helix er nemmere at lave med standardskinner, men Tillig flexskinner kan sagtens bruges. 2 ud af mine 3 helix'er er med Tillig flexskinner og det ville jeg bestemt ikke være bange for igen. Andre mærker flexskinner kan muligvis være stivere og mere bøvlede at arbejde med, så dem tør jeg ikke udtale mig om.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
MEN det er f..... svært at se på en flad tegning hvordan stigninger m.v. udarter sig

Næh, det er ren matematik

Hvor man cm forventer du at have mellem hver etage?

Eksempelvis ude til højre, har den en halvcirkel der "skifter etage".

Lad os sige du har 10 cm mellem hver etage

Lad os sige at du udnytter dine 100 cm helt ud til kanten, det bliver noget der ligner radius 47

Så får du skinnelængde på 2pi*r/2= 2x3,1416x47/2= 147 cm

Vil du lave en højdeændring på 10 cm og har 147 cm i længden at gøre godt med får du en stigning på 10/147x100=6,8%

Deeet er nok lige i overkanten.....med mindre at de små streger du har lavet hen over angiver at det er en tandhjulsbane.

Din ide er meget god, den kræver bare en smule tilpasning, hvis jeg skal komme med råd.

For det første, drop den der tunnel ovre i højre side, lad bare banen have en fint fald fra sidebaneendestationen og til gennemkørselsstationen. Sidstnævnte skal du for øvrigt lave så lang som overhovedet muligt, de der ellers ikek vil blive plads til særligt lange tog. I højre side, går der 50 cm til halvcirklen + 20-30 cm til sporskifteudfletninger.

Lad gerne gennemkørselsstationen være i en kurve, da du så kan få længre perronspor.

I venstre side laver den en helix nede i bunden af L'et, frem for de to ramper du har nu, et stykke rundt i helix sætter du så et sproskifte ind, så du får sporet ud til gennemkørslsstationen og etagen højere oppe har du udkørslen til dit gennemgående spor.

Nederste etage skal du lade være skjult, huks gerne en god højde så du kan komme ind til togene dernede og lad være med at lave 2x2 opstillingsspor, for du skal hel tiden have et spor fri til genngmkørsel af "hurtigtog", laver du det i 2x2 spor skal der være et spor fri i hver "opstillingsblok". Laver du det som 4 spor i parallel, skal kun 1 være frit til gennemkørsel.

Jeg vil god tegne lidt på det en gang i morgen, hvis ikke du forstår hvad jeg mener.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
OK - Rud og Martin Dahl mangler vist også lidt input til deres anlæg - der var lige lidt for meget jul og nytår her på det sidste :lol:Venlig hilsenLars

Det glæder jeg mig til Lars ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
MEN det er f..... svært at se på en flad tegning hvordan stigninger m.v. udarter sig
Næh, det er ren matematikHvor man cm forventer du at have mellem hver etage?Eksempelvis ude til højre, har den en halvcirkel der "skifter etage". Lad os sige du har 10 cm mellem hver etageLad os sige at du udnytter dine 100 cm helt ud til kanten, det bliver noget der ligner radius 47Så får du skinnelængde på 2pi*r/2= 2x3,1416x47/2= 147 cmVil du lave en højdeændring på 10 cm og har 147 cm i længden at gøre godt med får du en stigning på 10/147x100=6,8%Deeet er nok lige i overkanten.....med mindre at de små streger du har lavet hen over angiver at det er en tandhjulsbane.Din ide er meget god, den kræver bare en smule tilpasning, hvis jeg skal komme med råd.For det første, drop den der tunnel ovre i højre side, lad bare banen have en fint fald fra sidebaneendestationen og til gennemkørselsstationen. Sidstnævnte skal du for øvrigt lave så lang som overhovedet muligt, de der ellers ikek vil blive plads til særligt lange tog. I højre side, går der 50 cm til halvcirklen + 20-30 cm til sporskifteudfletninger. Lad gerne gennemkørselsstationen være i en kurve, da du så kan få længre perronspor.I venstre side laver den en helix nede i bunden af L'et, frem for de to ramper du har nu, et stykke rundt i helix sætter du så et sproskifte ind, så du får sporet ud til gennemkørslsstationen og etagen højere oppe har du udkørslen til dit gennemgående spor.Nederste etage skal du lade være skjult, huks gerne en god højde så du kan komme ind til togene dernede og lad være med at lave 2x2 opstillingsspor, for du skal hel tiden have et spor fri til genngmkørsel af "hurtigtog", laver du det i 2x2 spor skal der være et spor fri i hver "opstillingsblok". Laver du det som 4 spor i parallel, skal kun 1 være frit til gennemkørsel.Jeg vil god tegne lidt på det en gang i morgen, hvis ikke du forstår hvad jeg mener.......Klaus

Okay - så langt så godt Smile

Nej, jeg skal ikke have en tandhjulsbane - stregerne var kun for at jeg selv kunne finde rundt i alle mine streger på tegningen... :?

Stigningen skal selvfølgelig ikke være over f.eks. 3 % - ellers får jeg aldrig hevet noget op ad den strækning. Så må jeg droppe en vandret paradestrækning og nøjes med en svagt stigende. Når det så er sagt kunne min MY'er kravle op ad 10% uden bøvl - med vogne! Shock

Men det går nok ikke med D-maskinen når jeg får den...hører rygter om max 2% med 3-4 vogne.

antal cm mellem etagerne skal bare være 12-15 cm eller hvad der nu er nødvendigt. Skyggebanegården/vendesløjfen skal nok være mere (25 cm) for at kunne nå ind over tognene.

Alle dine råd lyder ikke så tosset. Er lidt ked af at droppe viadukten i højre side, men mest fordi det er en meget skarp kurve som jeg gerne ville skjule. Kan måske camouflere den med et par træer?

Du må hjertens gerne smide et par streger på lidt papir Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Du må hjertens gerne smide et par streger på lidt papir Laughing out loud

12½ time på arbejde, arbejde i hjemmet, så er det godt at kan stresse af med lidt sportegning.

Til gengæld er jeg ved at være træt nu.....siger tegningerne dig noget?

Klaus

nedre

mellem

vre

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Du må hjertens gerne smide et par streger på lidt papir Laughing out loud
12½ time på arbejde, arbejde i hjemmet, så er det godt at kan stresse af med lidt sportegning.Til gengæld er jeg ved at være træt nu.....siger tegningerne dig noget?Klaus

Er selv lige kommet ind af døren her 00:17...støn!

Ja, tegningerne ser rigtig fine ud. Er dog lidt usikker på hvilken side du vil lægge henstillingssporene? På det første lige stykke?

... og hvorfor ikke lave en helix i oval - altså 2 x 1 meter bare på noget af nedkørslen (selvfølgelig ikke i bunden)? Vil det ikke give mere moderat fald/stigning?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Du må hjertens gerne smide et par streger på lidt papir Laughing out loud
12½ time på arbejde, arbejde i hjemmet, så er det godt at kan stresse af med lidt sportegning.Til gengæld er jeg ved at være træt nu.....siger tegningerne dig noget?Klaus

... og er +12 cm nok til at et lok kan komme igennem? Skal jeg ikke op på +15 for også at give noget luft til viadukten...?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.