Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Regeringen investerer 27,5 mia. kr. i jernbanen

Under et pressemøde på Christiansborg netop nu, har Regeringen fremlagt oprettelsen af Togfonden.dk, som skal bruges til at investere 27,5 mia. kr. i jernbanen. Pengene skal bla. investeres i Timemodellen, der giver en rejsetid på en time imellem byerne København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg, herunder bla. ny bro over Vejle Fjord og ombygning af Aarhus Hovedbanegård. Derudover skal der gå penge til elektrificering af flere jernbanestrækninger.

Flere detaljer er endnu ikke fremlagt.

Dette må indtil videre siges at være gode nyheder for jernbanen, som i den grad trænger til en opgradering.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Nu er det kommet frem at der skal bygges nye spor på Vestfyn, dermed bliver også Odense-Esbjerg indlemmet i Timemodellen.

Elektrificering af Fredericia-Aalborg skal være gennemført i 2020, og Roskilde-Kalundborg i 2022.

Nye muligheder for regionaltrafikken, da der bliver større kapacitet på jernbanenettet generelt, ifølge Transportministeren.

Ifølge Statsministeren ændrer disse investeringer ikke i hidtidige investeringer, da det er nye penge som investeres i jernbanen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Her er linket til presemeddelelsen fra Transportministeriet 

http://www.trm.dk/da/nyheder/2013/togfonden+dk+-+fremtidens+jernbane/

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

... og straks har vi et Venstre, der hyler op om, at pengene skal bruges på motorveje i stedet.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

jng

Viby J

Indlæg: 48

PB

Gad vide om de mener :

Ny hovedbanegård i Aarhus: 3,4 milliarder kroner

eller

3,4 mia. kr. på en ny bane fra Hovedgård - Aarhus

 

Jeg vil tro det er de samme penge

Jan

 

__________________

 

Mvh Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

jng skrev:

Gad vide om de mener :

Ny hovedbanegård i Aarhus: 3,4 milliarder kroner

eller

3,4 mia. kr. på en ny bane fra Hovedgård - Aarhus

Der skal bygges en ny bane ind mod Aarhus, og der skal bygges om på Aarhus Hovedbanegård. Detaljerne kender jeg ikke.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

kka-dk

Indlæg: 73

PB

Bemærkelsesværdigt at Transportministeriet ikke ved der er elektrificeret til Sønderborg:  http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2013/Jernbanefond%20DK/Faktaark%20om%20elektrificering.pdf Smile

Mvh. Klaus

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Efter skandaler med IC4, metrobyggeri, dyrere billetter trods lovning på det modsatte og en betalingsring er dette virkelig en fantastisk dag for danske jernbaner! Selvom det er lidt for sent får vidst endeligt taget første skridt fra at kravle og så til at gå ind i til kollektiv trakfik, der er passende for et I-land i det 21. århundrede

Selvom det kan virke som lidt lang tid inden vi får strøm på her oppe omkring Limfjorden så kan jeg slet slet ikke vente. Jeg ser gerne at man på sigt desuden går tilbage til lokomotiver og vogne og dropper ideen om fastkoblede sæt, eller aflurerer eksempelvis RhB's teknik til at holde sporskifter fri for sne så er det en lys fremtiden vi går imod på jernbanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Helt klart den bedste nyhed for jernbanerne i mange år, det har virkelig været trængende. Nu vil jeg så bare håbe, at der ikke kommer til at gå ligeså lang tid med forundersøgelser, rapporter samt en vis herre og hans pumpestok, før man kommer i gang; det har vi jo set med f.eks. kapacitets-udvidelsen ud af Hovedstaden (København - Køge - Ringsted). Behovet for lige netop denne strækning blev man, mig bekendt, opmærksom på i starten af 90'erne, men der skulle skrives flere (tre styk, hvis ikke jeg husker fejl) rapporter før man fik fingeren ud. Jeg gad nok vide hvad alle disse undersøgelser og rapporter har kostet; det må efterhåndet været et to-cifret million-beløb, hvis da ikke mere.

At vi endelig får elektrificeret jernbanens hovedstrækninger og dermed mulighed for at vælge mellem flere forskellig togsæt, og at hastigheden samtidig kan øges, må helt klart kunne bidrage til at nedbringe vores co2-udledning (hvis ellers vi får fundet en erstatning for de olie- og kul-fyrede kraft(varme)-værker rundt om i landet).

Så mangler vi "bare" en løsning for nogle af alle vores privatbane-/lokalbane-strækninger, som for alles vedkommende stadog foregår med dieseldrevne togsæt. Hvis vi tager udgangspunkt i at en tog-type (f.eks. IC2-erne fra 1997) har en levetid på ca. 30 år inkl. diverse renoveringer og moderniseringer, så vil disse baner skulle udskifte deres materiel i en periode mellem 2025 og 2040. Til den tid kunne det jo så være interessant at se nogen mere miljø-venlige løsninger, såsom gas- eller brint-drevne togsæt. Eller i det omfang det kan betale sig, en elektrificering af visse strækninger. Evt. kunne det tænkes at man vælger en type med elektrisk drivline (overførsel af kræfter til akslerne), sådan at de steder hvor en lokal/privat-bane skal køre et kortere eller længere stykke på f.eks. Nordvestbanen til Holbæk, her kan de hæve en pantograf og spare på enten batteri, brændels-celle eller anden løsning som ikke er afhængig af køreledninger mm.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg tror der skal ske en kraftif udvikling af især tilgængelighed og pris før dette bliver noget for de danske nær og privatbaner.

Yderligere vil jeg mene man bør tage den lidt med ro med hensyn til ny teknologi selvom det kan virke både spændende og gavnligt for miljøet så vi ikke ender med endnu en omgang IC4.. Dog er det spændende med det nye Hybrid sæt som jeg mener Siemens havde udviklet til DB - såfremt dette rent faktisk er mere brændstofbesparende end en konventionel dieselmotor.. (Toyota Prius)

Jeg tror det bedst bud vil være enten elektricificering eller holde sig til diesel. Forhåbentlig skal der dog ikke at blandes en pokkers masse bioethanol i for at virke 'grønne'

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.