Artikel på TV2 finans
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-58879893:lastbilafgifter-syv...
Så kan man jo drømme om mere indenrigs godstransport.
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Velkommen i skatte og afgiftstyraniets land.
Hvor meget mere skal eller kan vi tåle!?
Var i weekenden syd for grænsen og meget overrasket over prisforskellene i forhold til Danmark.
Det er tvilsomt med glæden over skattelettelser, der senere så bliver krævet dobbelt ind med afgifter.
Hvis det ikke var for kone og børn, sååååå!
Mvh
Knud
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Når vi nu ser på den forhøjelse af afgiften der vil komme på lastbiltrafik så prøv lige at regne ud hvordan det vil påvirke dig. Prisserne på lastbiltransport er meget billige fordi de er belvet presset i bund ved massivt brug af billg østeuropæisk arbejdskraft, tangerende slaveri.
Jeg viser lige et regnestykke her taget fra Transport Miljø´s hjemmeside:
dag koster vejbenyttelsesafgiften små 10.000,- om året.
Distribution i DK
Lad os så blot gå ud fra et årligt km forbrug i DK på 100.000 km.
Det stiger så fra 10.000,- til 150.000,- i afgift og i øvrigt er det hensigten at de 10.000,- til vejbenyttelsesafgiften skal falde bort.
Hold da op, det er da mere end 7x !
Hvis vi så ser isoleret på en enkelt distributionstur.
Fra FDB i Vejen med 30 pll. fordelt med 20 pll. til Esbjerg og 10 pll. til Varde.
Der er ca. 120 km rundt og tilbage til Vejen.
120 km x 1,50 kr. = 180 kr.
180 kr. / 30 pll. = 6 kr. pr. pall.
Hvor mange indkøbskurve/vogne går der på en palle i gennemsnit?
Lad os gætte på 10.
Så er vi nede på 0,60 kr. pr. indkøbskurv/vogn.
De udenlandske
Jf. denne tabel fra skat: [ Link ]
.... så betales der i dag ved enkeltkøb for et helt træk 59 kr. pr. døgn.
F.eks. kan udenlandske lastbiler i dag køre fra Padborg til Frederikshavn på 59 kr.
Med de fremtidige takster kommer det til at koste 350 km. x 1,50 kr. = 525 kr.
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Ville du så også glæde dig over at gå væsentligt ned i løn?
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
mr-data
Indlæg: 805
Principielt set er det en god ide, under forudsætning af at det kan føre til forøget indrigs-godtransport på jernbanen. Men eftersom at man mange steder har nedlagt diverse industri-spor og stykgods-faciliteter, er det næppe sandsynligt, da der vil være mange udgifter forbindet med en re-etablering af disse. Evt. kunne man måske man forsøge at bruge løsningen med veksel-lad som let kan flyttes fra bane-vogne til lastbiler og omvendt, eller at få indført systemet hvor en sætte-vogn let kan sættes på skinner (DSB eksperimenterde på et tidspunkt med et system hvor en sætte-vogn forholdsvis nemt kunne blive sat på 2 bogier. Desværre blev nåede projektet ikke længere end til forsøgene).
Selv om at jeg generelt mener at lastbil-transport skal/bør minimeres mest muligt, så mener jeg alligevel at man bør sørge for at det er danske vogn-mænd med danske chauffører som udfører denne transport. 3F har i deres fagblad foreslået at man bruger en model som briterne længe har brugt: Der indføres markant højere afgifter for vejbenyttelse, og lokalt (dansk) indregistrerede lastbiler får et nedslag i vægt-afgiften svarende til vejbenyttelses-afgiftens forøgelse, mens udenlandske lastbilerikke får denne rabat. Derudover indføres en væsentlig bedre kontrol med det såkaldte trikotage-system, som kort fortalt handler om hvor langt og hvor længe en udenlandsk chauffør i en udenlandsk lastbil må foretage kørsler mellem danske destinationer (og dermed opholde sig i landet); det skyldes at der foregår en del fusk med systemet, og dette bliver alt for sjældent afsløret.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.