Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Har BR 03.10 (uden kåbe plating) nogensinde redet i Danmark?

Hej,

Har BR 03.10 (uden kåbe plating) nogensinde redet i Danmark?
En hollandske modeljernbane enthusiast har købt dette lokomotiv og spørger mig, om det er realistisk til at køre dette lokomotiv et tog fra Tyskland til Danmark?

mvh,
Gert (fra Holland) 

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg ved ikke lige om en 03.10´er har været i Danmark. Men der har været tyske maskiner der har kørt til Padborg og Tønder på den danske side af grænsen, hvor der så er blevet skiftet til en dansk maskine og omvendt. 

I den rigtig gode bog "Roer på skinner", er der på side 208 et foto af en tysk 50´er i Tønder for at hente et roetog i 1957. På side 210 er det et andet foto med en 50´er med roetog til Tyskland i Padborg også fra 1957, side om side med en MY. 

I bogen "DSB litra N og T", kan man også læse om tyske krigslokomotiver på danske spor under 2. Verdenskrig. Her har DSB bl.a. haft lejet BR 57 og BR 38. Men 03 står ikke nævnt i oversigten i bogen.

Efter krigen har der været kørt orlovstog til Padborg for de allierede med maskinskifte her. Her mener jeg at have set et foto med en 03´er med sådanne et tog i en anden bog, uden dog at ville hænges op på det. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 405

PB

Citat:
Der var en del 03.10 stationeret ved Bw Hamborg-Altona i starten af 1950´erne og de har ihvertfald kørt til Flensburg. Der blev ofte skiftet maskine til en Br 50 fra Flensburg til Padborg. Jeg kender ikke årsagen til hvorfor, men sandsynligt er det at 03.10 kun har kørt til Flensburg.

Så vidt jeg ved, var problemerne med at få vendt BR 50 på drejeskiven i Padborg store nok i forvejen: BR 03.10 er godt en meter længere end BR 50, så den har vel ikke kunnet være på drejeskiven?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Undskyld, Thomas - jeg har arbejdet til 5:30 i morges, er stadig noget groggy - og kom ved et uheld til at redigere dit svar i stedet for at svare på det. Det var absolut ikke meningen, men jeg er bange for, at jeg ikke kan få dit originale svar tilbage: Thomas skrev i det store og hele den tekst, jeg har citeret.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Thomas Jespersen skrev:

Citat:
Der var en del 03.10 stationeret ved Bw Hamborg-Altona i starten af 1950´erne og de har ihvertfald kørt til Flensburg. Der blev ofte skiftet maskine til en Br 50 fra Flensburg til Padborg. Jeg kender ikke årsagen til hvorfor, men sandsynligt er det at 03.10 kun har kørt til Flensburg.

Så vidt jeg ved, var problemerne med at få vendt BR 50 på drejeskiven i Padborg store nok i forvejen: BR 03.10 er godt en meter længere end BR 50, så den har vel ikke kunnet være på drejeskiven?

Mener, skiven i Padborg som den eneste i DK er en 22 meter skive netop, for at kunne vende de tyske maskiner. 012'eren der jo var i Odense for nogle år siden mener jeg også, blev vendt her af samme årsag.
__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ascot

Indlæg: 48

PB  Hjemmeside

Om en Br 03 har kørt her eller ej,så kunne det da være fedt med et fint besøg.DSB Museumstog har ikke for meget kørende materiel for øjeblikket,nærmest pinligt.Odense magter sågar ikke at lave et træf mere.Kunne man lave et fælles træf i Padborg,for flere lande,ville det da være toppen Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.