Hej
Har nu gennem flere måneder "timet og tilrettelagt" min kommende modeltogbane. Jeg har sikkert slidt hårdt på en del af jer (Lars -Litra), men jeg er virkelig blevet klogere.
Nu har jeg endelig fået "lagt fundamentet" til min bane. Se vedhæftede billede.
Måltegning er også vedlagt.
For fremtiden vil jeg samlet ALT der vedrører min bane i denne tråd.
Thrane
Indlæg: 995
Billede.
Thrane
Indlæg: 995
Billede.
Thrane
Indlæg: 995
Tegning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg er glad for at det ikke er mig der skal møve mig ind i en 60 cm smal sprække og så nå 1 meter hen over et anlæg for at sætte en vogn på igen.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Så det godt jeg er tynd/høj/fleksibel
Har lavet en krog i loftet så jeg kan svære over banen. Er også begyndt til yoga.
Thrane
Indlæg: 995
Hvis der er nogen der har en god idé til en sporplan der passer til mit setup - ville det være lækkert.
Banen skal deles op i temaer fortrinsvis i epoke 3.
Guidelines:
Sydtysk alpeidyl med bjerge, landskab, viadukter m.m. Vil gerne have lavet højre langside med bjerglandskab med tunneler, hænebroer.
Et andet sted på banen vil jeg gerne at lavet et by-diorama med udgangspunkt i an større banegård. Feks. Neustadt banegården. Jeg har en hel del byhuse (dem man stiller tæt sammen). Endvidere vil jeg gerne have veje hvor der kan bruges Faller Car-system, men dette er ikke et krav.
Et 3. sted skal der være en remise med elektrisk drejeskive.
Andre "krav"
Et spor der er forberedt til køreledning.
Det skal laves med H0 med Tillig H0 Elite spor.
Mvh
Rasmus
Litra P
Indlæg: 1.852
Alternativt kan en "knækket" letmetalstige bruges - med et par støttefødder på forhånd definerede steder på anlægget. Dette er lidt af en nødløsning, for det er meget anstrengede at arbejde liggende på en sådan - og bredden af gangen er nede på et minimum, hvilket gør det svært at flytte rundt med tingsten.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Læser jeg din tegning rigtigt, så har du længeste langside på 323cm?
Den korte langside vil du bruge til station, vel at mærke en station, hvor bygningen alene er 90 cm lang?
Regner du med radius 50 cm i begge ender, er der 158 cm tilbage til sporene ved stationen, trækker du de 90 cm fra, (stationens lægde) er der 30 cm i hver ende til sporskifter og ind/udfletning.
Det holder altså ikke. Vil du have ens tation af den størrelse, skal den være placert i en lang blød kurve der strækker sig fra "øverste langside" og helt ned til enden af venstre langside.
Dine krav til indretning passer meget bedre til en skal n bane, eller en lille sidenbane i H0.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Lars,
Jeg forstår dine tanker omkring at nå ud til netop de to hjørner. Jeg har lige forsøgt at række ind over, hvilken kan lade sig gøre men er anstrengende i lægnden. Jeg vil næppe til at lave mandehuller. Dit forslag med stigen eller en anden løsning hvor man forsigtigt anvender nogle støttepunkter er at foretrække.
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus,
det er rigtigt den er 323 cm.
ok kendte ikke målene på netop Neustadt og du har ret, - den er 90 cm, hvilket er for meget for "kun" en banegård. MIndre må og kan gøre det!
Jeg har alt mit material i skale H0, derfor bliver det denne.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej igen!
Jeg har lige fundet den plan som jeg lavede til Thrane for et stykke tid siden, den havde mere plads til sin rådighed og var lavet i med Rocoskinner uden ballast. Her var der lige plads til en stor station, en paradestrækning og et stort maskindepot.
Som det kan ses på denne oversigt (rød linje afgrænser den nuværende plads) er der nu ingengang plads til dette.
Derudover ville du gerne have den ene halvdel (den største) fyldt med et bjerglandskab og der skal senere køres med overledning. Sidste punkt stiller også større krav til pladsen, hvis de samme stigninger skal kunne holdes. Og som en sidste "killer" vil du bruge Tillig, som er meget pladskrævende og som eksempelvis ikke har kurvesporskifter i R9/R10, som bærer en stor del af ansvaret for at den oprindelig bane overhovedet kunne lade sig gøre.
Så Moppe har også i mine øjne ret. Tænk ned i størrelse, eller pluk et tema ud som du vil bearbejde. Eksempelvis en sidebanestation, på den lange del og landskab med et trinbræt på den anden.
Eller du flytter til Schweiz og laver en smalsporsbane som for eksempel Berninabahn. Den er også rigtig sjov og meget malerisk.
Venlig hilsen
Lars
PS. Dette er et godt eksempel på, hvad der kan ske når man plukker >25 centimeter væk i længden og >10 centimeter i bredden. Det hele falder fra hinanden
.
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Thrane
Indlæg: 995
Hej Lars
Tror du man kan arbejde videre med dit oprindelioge layout, og derved få det til at passe på min ramme?
Du har trods alt lagt et godt stykke arbejde i det, og planen ER jo tiltænkt mit rum.
Lad mig høre din kommentar.
Litra P
Indlæg: 1.852
Det er rigtigt at Tilligs skinneprogram nok er det flotteste på markedet p.t. Men det kræver som sagt plads - læs meget plads. Man kan selvfølgelig blive ved Roco - er også et flot spor efter min mening.
Planen kan dog ikke overføres til din ramme, først og fremmest fordi der mangler længde nu. Banens idé og koncept var kørsel med lange eksprestog, så hvis den store station gøres kortere, dræber man idéen. Desuden bliver man nødt til at fjerne paradestrækningen under den store station, alle opstillingsporene er der heller ikke plads til.
På den anden side af anlægget kan den valgte radius ikke holdes, hvilket også får tog med længere vogne til at se lidt utroværdige ud.
Så hvis alle disse ændringer foretages, bliver der noget tilbage, der hverken er fugl eller fisk, desværre...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Thrane
Indlæg: 995
Hej Lars,
Jeg forstår din pointe. Der nok ikke meget at gøre end at tænke nyt.
Hvis du har lyst må du gerne prøve at kigge på en bane der "nogenlunde" matcher mine krav.
Nu kender du de fysiske rammer, og det burde være let at gå til for en specialist.
Ps. i morgen skal jeg forbi en modeltogforhandler. Jeg tror jeg køber en masse skinner med hjem. Kan man ca. sige et antal af en bestemt type man med sikkerhed godt kan købe 50-100 styks af? SÅ bliver det altså Rocoline.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Skinnevalget gør ikke forskellen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, men det tager knap en uge at lave en god plan og optimere denne derefter. Så megen tid har jeg ikke p.t. (subsidært kan du betale mig min normale timeløn
).
Men jeg har faktisk lavet en ensporet bane (med lokalbane) med overledning i nærheden af alperne her:
http://www.sporskiftet.dk/node/3778
Den fylder nogenlunde det samme, som du har til din rådighed, men kan ikke bruges direkte, da døren (eller her "udgangen") er placeret anderledes. Men noget lignende kan laves...
Så var der lige lidt inspiration til weekenden Thrane....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Thrane,
Lige netop det ville jeg ikke gøre!
Først kommer rummet (har du), så kommer idéen til banen (tema, epoke osv.), derefter sporplanen (herunder valg af spor).
Først derefter skal der startes med byggeriet . Du har nu allerede med bygningen af rammen lagt dig delvist fast.
Leg lidt med Wintrack i weekenden og prøv at finde ud af hvad forskellen er på brug af Tillig og Roco. Så får du også her en klarere idé om hvad du skal købe.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
KnudBe
Indlæg: 764
Hvis jeg havde en plads som den der, så ville jeg nok vælge skala TT i stedet for H0. Nu har jeg selv endnu mindre plads, så derfor er N mit naturlige valg, men med TT vil man kunne lave et meget naturtro anlæg på den plads.
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Thrane
Indlæg: 995
Hej Litra
Den bane du linker er intet mindre end fantastisk. Den kunne vi godt tage udgangspunkt i Virkilig flot arbejde. Den passer næsten perfekt i forhold til min tankegang omkring tunneler, bjerge m.m.
Har du lyst til at modificere den til min ramme?
Thrane
Indlæg: 995
Til Lars,
Er det noget du vil kigge på?
Og hvor meget tid skal du bruge på det?
På forhånd tak
Rasmus
Litra P
Indlæg: 1.852
Som sagt har jeg meget dårlig tid nu og der er tre i køen foran dig nu. Egentlig har jeg ikke tid i denne og næste uge på grund af en meget fyldt kalender, og hvis så er der lige de tre andre i køen...
Desværre kan den oprindelige sporplan ikke nemt omvandles i WinTrack. Det går kun nemt Rocoline med ballast<=>Rocoline uden ballast og Märklin C<=>Trix C.
Så den skal tegnes helt om (gælder også "Alpenrand"), og så er vi oppe på et højt tidsforbrug, specielt når man ved, at det ikke kun er en skitse eller et idéoplæg, men et anlæg, der faktisk skal bygges.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Thrane
Indlæg: 995
Okay,
Forståeligt nok.
Havde egentlig forestillet mig at der skulle ligge en sporplan klar til næste torsdag/fredag.
Hvis det er nogen aflastning er det altså kun selve sporplanen jeg skal bruge.
Er det muligt - glem alt om alper, remiser (bare der tages højde for det.) - det designer jeg selv. Det er "kun" sporplanen i Rocoline u/ ballast altså den RENE skinneplan jeg er temmeligt 'lost' på!
(Gør det hellere ikke nemmere når man ikke har det store kendskab til Wintrack).
Thrane
Indlæg: 995
Hej igen,
Hermed en tegning over ideen bag anlægget. Hehe MEGET groft skitseret!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Glem wintrack. Det er alt for besværligt.
Tag fat i blyant, viskelæder, lineal, passer og lommergner og giv dig til at tegne det du har brug for. Husk på at mindste radius ikke bør være under 45 cm og at dine stationer skal være længeste tog + 30 cm og at stigninger ikek bør være over 2%
Og ikke for at skuffe dig, men dine krav til store stationer og alpeland bliver noget "klemte".
Og "næste fredag" er altså en smule forhastet. Modeltog kræver planlægning, ellers kommer du til at "dø" i ombygninger, fordi du får det lavet forkert fra starten.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Moppe
Tak for dit alligevel opmuntrende indlæg.
Tanken om at starte med pen og papir har strejfet mig. Også for at være ydmyg og få noget indlæring bag principperne.
Netop det med at lave kurver i (I Wintrack har voldt mig meget store problemer).
Forstår ikke helt princippet bag.
F.eks ville jeg for enden af min lange stræning lave en kurve hele vejen rundt. det var svært når man ikke ved hvilke skinner man skal bruge.
(der er jo kun 106 cm plads at gøre godt med.)
kan man ikke få papirmodeller af skinnerne og derved "simulerer" planen.
hehe ja det er hurtigt, mar har også været i gang med disse forberedelser i 2 ½ måned..
ps. HVilke kurveskinner får jeg med størt sansynlighed brug for på MIN bane?
(radius)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
2½ måned er den tid du skal bruge til at overveje anlægskonceptet
Prøv at læs, det er ved at være et års tid siden jeg skrev starten på nedenstående.
http://moppe.dk/mibane.html
Der er løbende kommet noget til og remisen er ved at være færdigbygget. Er ved at udtænke dørstyring og hvordan det skal udføres i praksis. Rullende materiel er på plads og kommoden ser sådan ud i dag
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus,
Tak for dit indlæg.
Ja - jeg må i gang med blyanten, simpelthen!
OK så må jeg have skaffet nogen fleksskinner.
Kan man sige noget om hvilke kurveskinner jeg med størst sansynlighed skal bruge på min bane? (Vil nemlig snart købe skinner)
Forresten så har jeg for nylig set en Noch DVD hvor man følger en bane bliver til, her viste de også bygning af bjerglandskab. SÅ meget plads er heller ikke nødvenligt synes jeg.
Et par spørgsmål:
Hvordan sikrer man sig at man ikke laver stigninger højere end 2 %?
(Har ellers læst flere steder at det 4 %)
Er det så ikke også bedst at bruge flexskinner ind gennem tunneler, over bjerne olign?
Hvad er fordlelen ved skjult banegård? Bør jeg overveje dette?
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Kommodebilledet viser, med al mulig tydelighed, at der er lang vej endnu, inden banen kan indvies.
Men billedet viser også, at det ikke er muligt at forcere processen med planlægning af layout.
Jo, det kan man nu godt, men så må man også være forberedt på, at gå i stå midt i processen, fordi der er noget man har overset, eller også fordi anlægget bare ikke er godt nok.
Det er billigere at begå de små dumme fejl i planlægningsprocessen, frem for når anlægget er halv færdigt.
Nåeh ja, der er jo også nogen af os, der er begavet med arbejde og familie, og disse vigtige elementer, skal jo også have opmærksomhed. Så med mindre man er single-millionær med 100 velsiolerede kvadratmetre i overskud, så tager der altså nogen tid, inden anlægsarbejdet for alvor kan gå igang.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordelen er at dine tog kan "forsvinge" vær fra din bane, holde pase og komme igen, som om de har været på en laaaang køretur ud i det blå. Du kan også lave så der er plads til flere tog der, så medens et tog er "ude i det blå" kan der komme andre tog til.
Hvad er meningen med dit anlæg?
(tid, sted, epoker,landskab, strækninger)
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Så tager det såmænd også lang tid, for anlægget skal stadig planlægges og der er en masse der skal prøves af.
Jeg har sagt det før og jeg siger det igen: De første forsøg skal alligevel skrottes, så køb et par meter flex, et par skifter og prøv nogle ting af, samtidig med at der arbejdes på den store færdige plan.
Og så er det faktisk ligemeget om det er en enkelt hylde eller et helt hus, der skal fyldes med modelbane ...
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus,
Tak for dine svar! Super...
Det lyder dejligt "nemt" kun at bruge flexskinner.
Jamen jeg har meget blandet materiel, Fx damploko, ICE og DSB 1401.
Så det skal nok være Epoke 3. (allround).
Jeg har lidt en forkærlighed for det sydtyske landskab. gerne kombineret med lidt alper.
Jeg grne have have et diorama hvor toget kører igennem bjerget og over en hængebro eller viadukt.
Af andre "krav", et remise-område og en provinsby. (Har en del byhuse som disse au11393).
Remiseområdet skal være med elek. drejeskive.
Thrane
Indlæg: 995
Bare lige at være helt siker på det med stigning.
Vil det så sige, at hvis stigningen er 2 cm pr. meter - så svarer der til at en lige skinne er liggende på bordet i den ene ende, og løftet 2 cm over bordet i modsatte ende?
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Ja hvis den lige skinne er 100 cm (1 meter) lang, og den ene ende løftet 2 cm over bordet, så svarer det til 2% stigning.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Nemlig
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
Her er en plan , den er godt nok lidt for stor , men den kan tilpasses og hvis det er noget så send en mail så får du også pdf filen med de skjulte spor.
Tonny
Thrane
Indlæg: 995
Hej Tonny,
Tak for det! Jeg kigger på det..
Thrane
Indlæg: 995
Godaften.
Hvordan er det nu man regner de faktiske mål om til en brugbar skala til et A4 ark.
alm. linieret.
Vil benytte papir og blyant i stedet for Wintrack.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Brug ternet papir i stedet. Det er langt lettere.
Start med et A3 ark og lav en grovskitse. I dit tilfælde skal du blot dividere med 10, detvil sige at din plade der er 322 cm lang, tegner du 32,2 cm lang. 50 cm radius i virkeligheden, bliver til 5 cm på papir osv osv.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Godmorgen Klaus,
okay! - tak for svar.
jeg MÈNTE faktisk også ternet, dog har jeg kun A4, men ser om jeg kan ikke kan finde noget i A3 størrelse i dag. (måske milimeterpapir).
har i øvrigt købt 72 stk. rocoline flexskinner (970 mm). Jeg slog til da de var på tilbud. NU mangler jeg "bare" sporskifter og servoer, men det er jo nemmere når jeg har en nogenlunde overordnet plan.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
To A4-ark + tape = A3
Bjarne
Thrane
Indlæg: 995
ja det er vel finanskrise.
Thrane
Indlæg: 995
Godmorgen,
Så er jeg i gang med min sporplan.
Turen starter over på højre langside hvor der i det korteste hjørne er placeret et bjerg som fortsætter til næsten midten af strækningen, herefter kommer der en hængebro der fører videre til det næste bjerg. Den bagerste strækning (under vinduet) fører os videre "henover" hovedstationen inden den ender blindt. På venstre side af anlægget er der gjort plads til en drejeskive med remise.
Jeg regner med at lave banengården skjuld under niveau og en by oven-over.
I øvrigt er der også en mindre station på højre side af anlægget.
lad mig høre jeres kommentarer,
ps. den er nok ikke færdig endnu, men groft set er der noget at arbejde ud fra.
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
Jeg ville jo nok flytte banegården over på den længste del , og så lave en kurve under byen i stedet for endestation , og så flytte remisen så den ligger ved stationen. så har du jo hele den anden side til at bygge bjerge på.
Tonny
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Et spor der ender blindt bliver du hurtigt træt af.
Så skal du "bløde lidt op" i dine streger. Der er intet så kedeligt som lige spor og vil du lave anlgget med flaxskinner kan du alve kurverne præcist som du har lyst til.
Prøv at se min grovskitse:
En station der buer i venstrs side op i toppen,
Til højre ud fra stationen kører man ind i bjerget og skjult bag det store vandkraftværk videre ned mod bunden af højre side. Her vender man godt og vel 300 grader, samtidig emd at sporet stiger op til den store bro der går foran slugten, hvor vandkratværket er op langs væggen. Nu kan der køres oppe bag stationen langs toppen dreje ned ad venstre side og føre over en bro for enden af stationen. nu går det så nedad og rundt mod stationen igen under broen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej!
Tak for jeres forslag!
Så kommer der ogås et tidspunkt hvor jeg skal købe sporskifter. Kan man regnme ud hvilke slags jeg skal købe? (grader)
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus,
Det ser jo også rigtigt spændende ud!
har du en idé til placering af remine med drejeskive?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Samme sted som du selv havde placeret den.
Nederst i venstre hjørne.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus
nå ok! super..
nå jeg når til sporskifter, kan man så regne ud hvilke det skal være?
(grader m.m.)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, det gør du ud fra kompromiset om, hvor lange (korte!) sporskiftere du har plads til.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model