Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Rasmus's kongebane

Hej

Har nu gennem flere måneder "timet og tilrettelagt" min kommende modeltogbane. Jeg har sikkert slidt hårdt på en del af jer (Lars -Litra), men jeg er virkelig blevet klogere.

Nu har jeg endelig fået "lagt fundamentet" til min bane. Se vedhæftede billede.

Måltegning er også vedlagt.

For fremtiden vil jeg samlet ALT der vedrører min bane i denne tråd.

ramme

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Billede.

ramme1 [800x600]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Billede.

ramme2 [800x600]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Tegning

tegning

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Tegning

Jeg er glad for at det ikke er mig der skal møve mig ind i en 60 cm smal sprække og så nå 1 meter hen over et anlæg for at sætte en vogn på igen.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Tegning
Jeg er glad for at det ikke er mig der skal møve mig ind i en 60 cm smal sprække og så nå 1 meter hen over et anlæg for at sætte en vogn på igen.......Klaus

Så det godt jeg er tynd/høj/fleksibel

Har lavet en krog i loftet så jeg kan svære over banen. Er også begyndt til yoga.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hvis der er nogen der har en god idé til en sporplan der passer til mit setup - ville det være lækkert.

Banen skal deles op i temaer fortrinsvis i epoke 3.

Guidelines:

Sydtysk alpeidyl med bjerge, landskab, viadukter m.m. Vil gerne have lavet højre langside med bjerglandskab med tunneler, hænebroer.

Et andet sted på banen vil jeg gerne at lavet et by-diorama med udgangspunkt i an større banegård. Feks. Neustadt banegården. Jeg har en hel del byhuse (dem man stiller tæt sammen). Endvidere vil jeg gerne have veje hvor der kan bruges Faller Car-system, men dette er ikke et krav.

Et 3. sted skal der være en remise med elektrisk drejeskive.

Andre "krav"

Et spor der er forberedt til køreledning.

Det skal laves med H0 med Tillig H0 Elite spor.

Mvh

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Så det godt jeg er tynd/høj/fleksibelHar lavet en krog i loftet så jeg kan svære over banen. Er også begyndt til yoga.

Laughing out loud , Ja - men jeg ville nu specielt, gøre mig et par tanker om de inderste hjørner ud i mod vinduet. Enten laver du rammen om der, så der kan laves et par mandehulller. Sporplanen skal dog være færdig først, så du kan se hvor de skal ligge.

Alternativt kan en "knækket" letmetalstige bruges - med et par støttefødder på forhånd definerede steder på anlægget. Dette er lidt af en nødløsning, for det er meget anstrengede at arbejde liggende på en sådan - og bredden af gangen er nede på et minimum, hvilket gør det svært at flytte rundt med tingsten.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Sydtysk alpeidyl med bjerge, landskab, viadukter m.m. Vil gerne have lavet højre langside med bjerglandskab med tunneler, hænebroer.Et andet sted på banen vil jeg gerne at lavet et by-diorama med udgangspunkt i an større banegård. Feks. Neustadt banegården. Jeg har en hel del byhuse (dem man stiller tæt sammen). Endvidere vil jeg gerne have veje hvor der kan bruges Faller Car-system, men dette er ikke et krav.Et 3. sted skal der være en remise med elektrisk drejeskive. Andre "krav" Et spor der er forberedt til køreledning. Det skal laves med H0 med Tillig H0 Elite spor.

Læser jeg din tegning rigtigt, så har du længeste langside på 323cm?

Den korte langside vil du bruge til station, vel at mærke en station, hvor bygningen alene er 90 cm lang?

Regner du med radius 50 cm i begge ender, er der 158 cm tilbage til sporene ved stationen, trækker du de 90 cm fra, (stationens lægde) er der 30 cm i hver ende til sporskifter og ind/udfletning.

Det holder altså ikke. Vil du have ens tation af den størrelse, skal den være placert i en lang blød kurve der strækker sig fra "øverste langside" og helt ned til enden af venstre langside.

Dine krav til indretning passer meget bedre til en skal n bane, eller en lille sidenbane i H0.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Litra P" skrev:
"Thrane" skrev:
Så det godt jeg er tynd/høj/fleksibelHar lavet en krog i loftet så jeg kan svære over banen. Er også begyndt til yoga.
Laughing out loud , Ja - men jeg ville nu specielt, gøre mig et par tanker om de inderste hjørner ud i mod vinduet. Enten laver du rammen om der, så der kan laves et par mandehulller. Sporplanen skal dog være færdig først, så du kan se hvor de skal ligge.Alternativt kan en "knækket" letmetalstige bruges - med et par støttefødder på forhånd definerede steder på anlægget. Dette er lidt af en nødløsning, for det er meget anstrengede at arbejde liggende på en sådan - og bredden af gangen er nede på et minimum, hvilket gør det svært at flytte rundt med tingsten.Venlig hilsenLars

Hej Lars,

Jeg forstår dine tanker omkring at nå ud til netop de to hjørner. Jeg har lige forsøgt at række ind over, hvilken kan lade sig gøre men er anstrengende i lægnden. Jeg vil næppe til at lave mandehuller. Dit forslag med stigen eller en anden løsning hvor man forsigtigt anvender nogle støttepunkter er at foretrække.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Sydtysk alpeidyl med bjerge, landskab, viadukter m.m. Vil gerne have lavet højre langside med bjerglandskab med tunneler, hænebroer.Et andet sted på banen vil jeg gerne at lavet et by-diorama med udgangspunkt i an større banegård. Feks. Neustadt banegården. Jeg har en hel del byhuse (dem man stiller tæt sammen). Endvidere vil jeg gerne have veje hvor der kan bruges Faller Car-system, men dette er ikke et krav.Et 3. sted skal der være en remise med elektrisk drejeskive. Andre "krav" Et spor der er forberedt til køreledning. Det skal laves med H0 med Tillig H0 Elite spor.
Læser jeg din tegning rigtigt, så har du længeste langside på 323cm?Den korte langside vil du bruge til station, vel at mærke en station, hvor bygningen alene er 90 cm lang?Regner du med radius 50 cm i begge ender, er der 158 cm tilbage til sporene ved stationen, trækker du de 90 cm fra, (stationens lægde) er der 30 cm i hver ende til sporskifter og ind/udfletning.Det holder altså ikke. Vil du have ens tation af den størrelse, skal den være placert i en lang blød kurve der strækker sig fra "øverste langside" og helt ned til enden af venstre langside.Dine krav til indretning passer meget bedre til en skal n bane, eller en lille sidenbane i H0.Klaus

Hej Klaus,

det er rigtigt den er 323 cm.

ok kendte ikke målene på netop Neustadt og du har ret, - den er 90 cm, hvilket er for meget for "kun" en banegård. MIndre må og kan gøre det!

Jeg har alt mit material i skale H0, derfor bliver det denne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen!

Jeg har lige fundet den plan som jeg lavede til Thrane for et stykke tid siden, den havde mere plads til sin rådighed og var lavet i med Rocoskinner uden ballast. Her var der lige plads til en stor station, en paradestrækning og et stort maskindepot.

Billede

Som det kan ses på denne oversigt (rød linje afgrænser den nuværende plads) er der nu ingengang plads til dette.

Derudover ville du gerne have den ene halvdel (den største) fyldt med et bjerglandskab og der skal senere køres med overledning. Sidste punkt stiller også større krav til pladsen, hvis de samme stigninger skal kunne holdes. Og som en sidste "killer" vil du bruge Tillig, som er meget pladskrævende og som eksempelvis ikke har kurvesporskifter i R9/R10, som bærer en stor del af ansvaret for at den oprindelig bane overhovedet kunne lade sig gøre.

Så Moppe har også i mine øjne ret. Tænk ned i størrelse, eller pluk et tema ud som du vil bearbejde. Eksempelvis en sidebanestation, på den lange del og landskab med et trinbræt på den anden.

Eller du flytter til Schweiz og laver en smalsporsbane som for eksempel Berninabahn. Den er også rigtig sjov og meget malerisk.

Venlig hilsen

Lars

PS. Dette er et godt eksempel på, hvad der kan ske når man plukker >25 centimeter væk i længden og >10 centimeter i bredden. Det hele falder fra hinanden Laughing out loud.

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Litra P" skrev:
Hej igen!Jeg har lige fundet den plan som jeg lavede til Thrane for et stykke tid siden, den havde mere plads til sin rådighed og var lavet i med Rocoskinner uden ballast. Her var der lige plads til en stor station, en paradestrækning og et stort maskindepot.BilledeSom det kan ses på denne oversigt (rød linje afgrænser den nuværende plads) er der nu ingengang plads til dette.Derudover ville du gerne have den ene halvdel (den største) fyldt med et bjerglandskab og der skal senere køres med overledning. Sidste punkt stiller også større krav til pladsen, hvis de samme stigninger skal kunne holdes. Og som en sidste "killer" vil du bruge Tillig, som er meget pladskrævende og som eksempelvis ikke har kurvesporskifter i R9/R10, som bærer en stor del af ansvaret for at den oprindelig bane overhovedet kunne lade sig gøre.Så Moppe har også i mine øjne ret. Tænk ned i størrelse, eller pluk et tema ud som du vil bearbejde. Eksempelvis en sidebanestation, på den lange del og landskab med et trinbræt på den anden.Eller du flytter til Schweiz og laver en smalsporsbane som for eksempel Berninabahn. Den er også rigtig sjov og meget malerisk.Venlig hilsenLars

Hej Lars

Smile Jeg har skam ikke glemt din plan som jeg stadig synes er spændende. grunden til at jeg skiftede til Tillig (stadig i tvivl) er at de ser rigtigt realistiske ud. Hvis du mener at man med Rocoline stadig kan lave en mere spændende bane så bruger jeg gerne dem.

Tror du man kan arbejde videre med dit oprindelioge layout, og derved få det til at passe på min ramme?

Du har trods alt lagt et godt stykke arbejde i det, og planen ER jo tiltænkt mit rum.

Lad mig høre din kommentar.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Hej Lars:-) Jeg har skam ikke glemt din plan som jeg stadig synes er spændende. grunden til at jeg skiftede til Tillig (stadig i tvivl) er at de ser rigtigt realistiske ud. Hvis du mener at man med Rocoline stadig kan lave en mere spændende bane så bruger jeg gerne dem. Tror du man kan arbejde videre med dit oprindelioge layout, og derved få det til at passe på min ramme?Du har trods alt lagt et godt stykke arbejde i det, og planen ER jo tiltænkt mit rum.Lad mig høre din kommentar.

Det er rigtigt at Tilligs skinneprogram nok er det flotteste på markedet p.t. Men det kræver som sagt plads - læs meget plads. Man kan selvfølgelig blive ved Roco - er også et flot spor efter min mening.

Planen kan dog ikke overføres til din ramme, først og fremmest fordi der mangler længde nu. Banens idé og koncept var kørsel med lange eksprestog, så hvis den store station gøres kortere, dræber man idéen. Desuden bliver man nødt til at fjerne paradestrækningen under den store station, alle opstillingsporene er der heller ikke plads til.

På den anden side af anlægget kan den valgte radius ikke holdes, hvilket også får tog med længere vogne til at se lidt utroværdige ud.

Så hvis alle disse ændringer foretages, bliver der noget tilbage, der hverken er fugl eller fisk, desværre...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Litra P" skrev:
"Thrane" skrev:
Hej Lars:-) Jeg har skam ikke glemt din plan som jeg stadig synes er spændende. grunden til at jeg skiftede til Tillig (stadig i tvivl) er at de ser rigtigt realistiske ud. Hvis du mener at man med Rocoline stadig kan lave en mere spændende bane så bruger jeg gerne dem. Tror du man kan arbejde videre med dit oprindelioge layout, og derved få det til at passe på min ramme?Du har trods alt lagt et godt stykke arbejde i det, og planen ER jo tiltænkt mit rum.Lad mig høre din kommentar.
Det er rigtigt at Tilligs skinneprogram nok er det flotteste på markedet p.t. Men det kræver som sagt plads - læs meget plads. Man kan selvfølgelig blive ved Roco - er også et flot spor efter min mening.Planen kan dog ikke overføres til din ramme, først og fremmest fordi der mangler længde nu. Banens idé og koncept var kørsel med lange eksprestog, så hvis den store station gøres kortere dræber man idéen. Desuden bliver man nødt til at fjerne paradestrækningen under den store station, alle opstillingsporene er der heller ikke plads til.På den anden side af anlægget kan den valgte radius ikke holdes, hvilket også får tog med længere vogne til at se lidt utroværdige ud.Så hvis alle disse ændringer foretages, bliver der noget tilbage, der hverken er fugl eller fisk, desværre...Venlig hilsenLars

Hej Lars,

Jeg forstår din pointe. Der nok ikke meget at gøre end at tænke nyt.

Hvis du har lyst må du gerne prøve at kigge på en bane der "nogenlunde" matcher mine krav.

Nu kender du de fysiske rammer, og det burde være let at gå til for en specialist.

Smile

Ps. i morgen skal jeg forbi en modeltogforhandler. Jeg tror jeg køber en masse skinner med hjem. Kan man ca. sige et antal af en bestemt type man med sikkerhed godt kan købe 50-100 styks af? SÅ bliver det altså Rocoline.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Smile Jeg har skam ikke glemt din plan som jeg stadig synes er spændende. grunden til at jeg skiftede til Tillig (stadig i tvivl) er at de ser rigtigt realistiske ud. Hvis du mener at man med Rocoline stadig kan lave en mere spændende bane så bruger jeg gerne dem.

Skinnevalget gør ikke forskellen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Smile Jeg har skam ikke glemt din plan som jeg stadig synes er spændende. grunden til at jeg skiftede til Tillig (stadig i tvivl) er at de ser rigtigt realistiske ud. Hvis du mener at man med Rocoline stadig kan lave en mere spændende bane så bruger jeg gerne dem.
Skinnevalget gør ikke forskellen.Der var vidst noget med str. på sporskift. Ja og så prisen.men de er altså bare superpæne at se på!Klaus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Hej Lars, Jeg forstår din pointe. Der nok ikke meget at gøre end at tænke nyt.Hvis du har lyst må du gerne prøve at kigge på en bane der "nogenlunde" matcher mine krav.Nu kender du de fysiske rammer, og det burde være let at gå til for en specialist.Smile

Ja, men det tager knap en uge at lave en god plan og optimere denne derefter. Så megen tid har jeg ikke p.t. (subsidært kan du betale mig min normale timeløn Laughing out loud).

Men jeg har faktisk lavet en ensporet bane (med lokalbane) med overledning i nærheden af alperne her:

http://www.sporskiftet.dk/node/3778

Den fylder nogenlunde det samme, som du har til din rådighed, men kan ikke bruges direkte, da døren (eller her "udgangen") er placeret anderledes. Men noget lignende kan laves...

Så var der lige lidt inspiration til weekenden Thrane....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Ps. i morgen skal jeg forbi en modeltogforhandler. Jeg tror jeg køber en masse skinner med hjem. Kan man ca. sige et antal af en bestemt type man med sikkerhed godt kan købe 50-100 styks af? SÅ bliver det altså Rocoline.

Hej Thrane,

Lige netop det ville jeg ikke gøre!

Først kommer rummet (har du), så kommer idéen til banen (tema, epoke osv.), derefter sporplanen (herunder valg af spor).

Først derefter skal der startes med byggeriet . Du har nu allerede med bygningen af rammen lagt dig delvist fast.

Leg lidt med Wintrack i weekenden og prøv at finde ud af hvad forskellen er på brug af Tillig og Roco. Så får du også her en klarere idé om hvad du skal købe.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Hvis jeg havde en plads som den der, så ville jeg nok vælge skala TT i stedet for H0. Nu har jeg selv endnu mindre plads, så derfor er N mit naturlige valg, men med TT vil man kunne lave et meget naturtro anlæg på den plads.

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Litra P" skrev:
"Thrane" skrev:
Hej Lars, Jeg forstår din pointe. Der nok ikke meget at gøre end at tænke nyt.Hvis du har lyst må du gerne prøve at kigge på en bane der "nogenlunde" matcher mine krav.Nu kender du de fysiske rammer, og det burde være let at gå til for en specialist.Smile
Ja, men det tager knap en uge at lave en god plan og optimere denne derefter. Så megen tid har jeg ikke p.t. (subsidært kan du betale mig min normale timeløn Laughing out loud).Men jeg har faktisk lavet en ensporet bane (med lokalbane) med overledning i nærheden af alperne her:http://www.sporskiftet.dk/node/3778Den fylder nogenlunde det samme, som du har til din rådighed, men kan ikke bruges direkte, da døren (eller her "udgangen") er placeret anderledes. Men noget lignende kan laves...Så var der lige lidt inspiration til weekenden Thrane....Venlig hilsenLars

Hej Litra

Den bane du linker er intet mindre end fantastisk. Den kunne vi godt tage udgangspunkt i Virkilig flot arbejde. Den passer næsten perfekt i forhold til min tankegang omkring tunneler, bjerge m.m.

Har du lyst til at modificere den til min ramme?

Smile Betaling, ok - så skal den også være færdig i morgen formiddag.!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Til Lars,

Er det noget du vil kigge på?

Og hvor meget tid skal du bruge på det?

På forhånd tak

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Til Lars, Er det noget du vil kigge på?Og hvor meget tid skal du bruge på det?På forhånd takRasmus

Som sagt har jeg meget dårlig tid nu og der er tre i køen foran dig nu. Egentlig har jeg ikke tid i denne og næste uge på grund af en meget fyldt kalender, og hvis så er der lige de tre andre i køen...

Desværre kan den oprindelige sporplan ikke nemt omvandles i WinTrack. Det går kun nemt Rocoline med ballast<=>Rocoline uden ballast og Märklin C<=>Trix C.

Så den skal tegnes helt om (gælder også "Alpenrand"), og så er vi oppe på et højt tidsforbrug, specielt når man ved, at det ikke kun er en skitse eller et idéoplæg, men et anlæg, der faktisk skal bygges.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Litra P" skrev:
"Thrane" skrev:
Til Lars, Er det noget du vil kigge på?Og hvor meget tid skal du bruge på det?På forhånd takRasmus
Som sagt har jeg meget dårlig tid nu og der er tre i køen foran dig nu. Egentlig har jeg ikke tid i denne og næste uge på grund af en meget fyldt kalender, og hvis så er der lige de tre andre i køen...Desværre kan den oprindelige sporplan ikke nemt omvandles i WinTrack. Det går kun nemt Rocoline med ballast<=>Rocoline uden ballast og Märklin C<=>Trix C. Så den skal tegnes helt om (gælder også "Alpenrand"), og så er vi oppe på et højt tidsforbrug, specielt når man ved, at det ikke kun er en skitse eller et idéoplæg, men et anlæg, der faktisk skal bygges.Venlig hilsenLars

Okay,

Forståeligt nok.

Havde egentlig forestillet mig at der skulle ligge en sporplan klar til næste torsdag/fredag.

Hvis det er nogen aflastning er det altså kun selve sporplanen jeg skal bruge.

Er det muligt - glem alt om alper, remiser (bare der tages højde for det.) - det designer jeg selv. Det er "kun" sporplanen i Rocoline u/ ballast altså den RENE skinneplan jeg er temmeligt 'lost' på!

(Gør det hellere ikke nemmere når man ikke har det store kendskab til Wintrack).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej igen,

Hermed en tegning over ideen bag anlægget. Hehe MEGET groft skitseret!

skitse

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Det er "kun" sporplanen i Rocoline u/ ballast altså den RENE skinneplan jeg er temmeligt 'lost' på!
Skulle det ikke være Tillig spor?
"Thrane" skrev:
(Gør det hellere ikke nemmere når man ikke har det store kendskab til Wintrack).

Glem wintrack. Det er alt for besværligt.

Tag fat i blyant, viskelæder, lineal, passer og lommergner og giv dig til at tegne det du har brug for. Husk på at mindste radius ikke bør være under 45 cm og at dine stationer skal være længeste tog + 30 cm og at stigninger ikek bør være over 2%

Og ikke for at skuffe dig, men dine krav til store stationer og alpeland bliver noget "klemte".

Og "næste fredag" er altså en smule forhastet. Modeltog kræver planlægning, ellers kommer du til at "dø" i ombygninger, fordi du får det lavet forkert fra starten.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Det er "kun" sporplanen i Rocoline u/ ballast altså den RENE skinneplan jeg er temmeligt 'lost' på!
Skulle det ikke være Tillig spor?
"Thrane" skrev:
(Gør det hellere ikke nemmere når man ikke har det store kendskab til Wintrack).
Glem wintrack. Det er alt for besværligt.Tag fat i blyant, viskelæder, lineal, passer og lommergner og giv dig til at tegne det du har brug for. Husk på at mindste radius ikke bør være under 45 cm og at dine stationer skal være længeste tog + 30 cm og at stigninger ikek bør være over 2%Og ikke for at skuffe dig, men dine krav til store stationer og alpeland bliver noget "klemte".Og "næste fredag" er altså en smule forhastet. Modeltog kræver planlægning, ellers kommer du til at "dø" i ombygninger, fordi du får det lavet forkert fra starten.Klaus

Hej Moppe

Tak for dit alligevel opmuntrende indlæg.

Tanken om at starte med pen og papir har strejfet mig. Også for at være ydmyg og få noget indlæring bag principperne.

Netop det med at lave kurver i (I Wintrack har voldt mig meget store problemer).

Forstår ikke helt princippet bag.

F.eks ville jeg for enden af min lange stræning lave en kurve hele vejen rundt. det var svært når man ikke ved hvilke skinner man skal bruge.

(der er jo kun 106 cm plads at gøre godt med.)

kan man ikke få papirmodeller af skinnerne og derved "simulerer" planen.

hehe ja det er hurtigt, mar har også været i gang med disse forberedelser i 2 ½ måned..Smile

ps. HVilke kurveskinner får jeg med størt sansynlighed brug for på MIN bane?

(radius)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Tak for dit alligevel opmuntrende indlæg.Tanken om at starte med pen og papir har strejfet mig. Også for at være ydmyg og få noget indlæring bag principperne.
Så kom i gang, brug computeren til at finde inspiration og papiret til at starte ud med en grov overordnet skitse med sporforløb, hvor du holder dig over mindsteradius.
"Thrane" skrev:
Netop det med at lave kurver i (I Wintrack har voldt mig meget store problemer).Forstår ikke helt princippet bag.F.eks ville jeg for enden af min lange stræning lave en kurve hele vejen rundt. det var svært når man ikke ved hvilke skinner man skal bruge.(der er jo kun 106 cm plads at gøre godt med.)
Der bruger man en fleksskinne, så kan den bøjes præcist i den radius du skal bruge (her 50 cm radius)
"Thrane" skrev:
hehe ja det er hurtigt, mar har også været i gang med disse forberedelser i 2 ½ måned..Smile

2½ måned er den tid du skal bruge til at overveje anlægskonceptet

Prøv at læs, det er ved at være et års tid siden jeg skrev starten på nedenstående.

http://moppe.dk/mibane.html

Der er løbende kommet noget til og remisen er ved at være færdigbygget. Er ved at udtænke dørstyring og hvordan det skal udføres i praksis. Rullende materiel er på plads og kommoden ser sådan ud i dag

Klaus

IMG_5446

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Tak for dit alligevel opmuntrende indlæg.Tanken om at starte med pen og papir har strejfet mig. Også for at være ydmyg og få noget indlæring bag principperne.
Så kom i gang, brug computeren til at finde inspiration og papiret til at starte ud med en grov overordnet skitse med sporforløb, hvor du holder dig over mindsteradius.
"Thrane" skrev:
Netop det med at lave kurver i (I Wintrack har voldt mig meget store problemer).Forstår ikke helt princippet bag.F.eks ville jeg for enden af min lange stræning lave en kurve hele vejen rundt. det var svært når man ikke ved hvilke skinner man skal bruge.(der er jo kun 106 cm plads at gøre godt med.)
Der bruger man en fleksskinne, så kan den bøjes præcist i den radius du skal bruge (her 50 cm radius)
"Thrane" skrev:
hehe ja det er hurtigt, mar har også været i gang med disse forberedelser i 2 ½ måned..Smile
2½ måned er den tid du skal bruge til at overveje anlægskonceptetPrøv at læs, det er ved at være et års tid siden jeg skrev starten på nedenstående. http://moppe.dk/mibane.htmlDer er løbende kommet noget til og remisen er ved at være færdigbygget. Er ved at udtænke dørstyring og hvordan det skal udføres i praksis. Rullende materiel er på plads og kommoden ser sådan ud i dagKlaus

Hej Klaus,

Tak for dit indlæg.

Ja - jeg må i gang med blyanten, simpelthen!

OK så må jeg have skaffet nogen fleksskinner.

Kan man sige noget om hvilke kurveskinner jeg med størst sansynlighed skal bruge på min bane? (Vil nemlig snart købe skinner)

Forresten så har jeg for nylig set en Noch DVD hvor man følger en bane bliver til, her viste de også bygning af bjerglandskab. SÅ meget plads er heller ikke nødvenligt synes jeg.

Et par spørgsmål:

Hvordan sikrer man sig at man ikke laver stigninger højere end 2 %?

(Har ellers læst flere steder at det 4 %)

Er det så ikke også bedst at bruge flexskinner ind gennem tunneler, over bjerne olign?

Hvad er fordlelen ved skjult banegård? Bør jeg overveje dette?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Kommodebilledet viser, med al mulig tydelighed, at der er lang vej endnu, inden banen kan indvies.

Men billedet viser også, at det ikke er muligt at forcere processen med planlægning af layout.

Jo, det kan man nu godt, men så må man også være forberedt på, at gå i stå midt i processen, fordi der er noget man har overset, eller også fordi anlægget bare ikke er godt nok.

Det er billigere at begå de små dumme fejl i planlægningsprocessen, frem for når anlægget er halv færdigt.

Nåeh ja, der er jo også nogen af os, der er begavet med arbejde og familie, og disse vigtige elementer, skal jo også have opmærksomhed. Så med mindre man er single-millionær med 100 velsiolerede kvadratmetre i overskud, så tager der altså nogen tid, inden anlægsarbejdet for alvor kan gå igang.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Kan man sige noget om hvilke kurveskinner jeg med størst sansynlighed skal bruge på min bane? (Vil nemlig snart købe skinner)
Ingen - du skal bruge flexskinner. Men glem nu skinnekøbet til andet end, hvis du skal have dig en "forsjovkørerundtbane". Få på plads hvordan sporene skal gå og begynd så med lommeregneren bagefter.
"Thrane" skrev:
Hvordan sikrer man sig at man ikke laver stigninger højere end 2 %?(Har ellers læst flere steder at det 4 %)
Man sørger for at de stigninger man laver ikke stiger mere end 2 cm per meter skinne.
"Thrane" skrev:
Er det så ikke også bedst at bruge flexskinner ind gennem tunneler, over bjerne olign?
Man bruger ikke andet på hele anlægget, ud over sporskiftene.
"Thrane" skrev:
Hvad er fordlelen ved skjult banegård? Bør jeg overveje dette?

Fordelen er at dine tog kan "forsvinge" vær fra din bane, holde pase og komme igen, som om de har været på en laaaang køretur ud i det blå. Du kan også lave så der er plads til flere tog der, så medens et tog er "ude i det blå" kan der komme andre tog til.

Hvad er meningen med dit anlæg?

(tid, sted, epoker,landskab, strækninger)

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Willie Garvin" skrev:
Nåeh ja, der er jo også nogen af os, der er begavet med arbejde og familie, og disse vigtige elementer, skal jo også have opmærksomhed. Så med mindre man er single-millionær med 100 velsiolerede kvadratmetre i overskud, så tager der altså nogen tid, inden anlægsarbejdet for alvor kan gå igang.

Så tager det såmænd også lang tid, for anlægget skal stadig planlægges og der er en masse der skal prøves af.

Jeg har sagt det før og jeg siger det igen: De første forsøg skal alligevel skrottes, så køb et par meter flex, et par skifter og prøv nogle ting af, samtidig med at der arbejdes på den store færdige plan.

Og så er det faktisk ligemeget om det er en enkelt hylde eller et helt hus, der skal fyldes med modelbane ...

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Kan man sige noget om hvilke kurveskinner jeg med størst sansynlighed skal bruge på min bane? (Vil nemlig snart købe skinner)
Ingen - du skal bruge flexskinner. Men glem nu skinnekøbet til andet end, hvis du skal have dig en "forsjovkørerundtbane". Få på plads hvordan sporene skal gå og begynd så med lommeregneren bagefter.
"Thrane" skrev:
Hvordan sikrer man sig at man ikke laver stigninger højere end 2 %?(Har ellers læst flere steder at det 4 %)
Man sørger for at de stigninger man laver ikke stiger mere end 2 cm per meter skinne.
"Thrane" skrev:
Er det så ikke også bedst at bruge flexskinner ind gennem tunneler, over bjerne olign?
Man bruger ikke andet på hele anlægget, ud over sporskiftene.
"Thrane" skrev:
Hvad er fordlelen ved skjult banegård? Bør jeg overveje dette?
Fordelen er at dine tog kan "forsvinge" vær fra din bane, holde pase og komme igen, som om de har været på en laaaang køretur ud i det blå. Du kan også lave så der er plads til flere tog der, så medens et tog er "ude i det blå" kan der komme andre tog til.Hvad er meningen med dit anlæg?(tid, sted, epoker,landskab, strækninger)Klaus

Hej Klaus,

Tak for dine svar! Super...

Det lyder dejligt "nemt" kun at bruge flexskinner.

Jamen jeg har meget blandet materiel, Fx damploko, ICE og DSB 1401.

Så det skal nok være Epoke 3. (allround).

Jeg har lidt en forkærlighed for det sydtyske landskab. gerne kombineret med lidt alper.

Jeg grne have have et diorama hvor toget kører igennem bjerget og over en hængebro eller viadukt.

Af andre "krav", et remise-område og en provinsby. (Har en del byhuse som disse au11393).

Remiseområdet skal være med elek. drejeskive.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Kan man sige noget om hvilke kurveskinner jeg med størst sansynlighed skal bruge på min bane? (Vil nemlig snart købe skinner)
Ingen - du skal bruge flexskinner. Men glem nu skinnekøbet til andet end, hvis du skal have dig en "forsjovkørerundtbane". Få på plads hvordan sporene skal gå og begynd så med lommeregneren bagefter.
"Thrane" skrev:
Hvordan sikrer man sig at man ikke laver stigninger højere end 2 %?(Har ellers læst flere steder at det 4 %)
Man sørger for at de stigninger man laver ikke stiger mere end 2 cm per meter skinne.
"Thrane" skrev:
Er det så ikke også bedst at bruge flexskinner ind gennem tunneler, over bjerne olign?
Man bruger ikke andet på hele anlægget, ud over sporskiftene.
"Thrane" skrev:
Hvad er fordlelen ved skjult banegård? Bør jeg overveje dette?
Fordelen er at dine tog kan "forsvinge" vær fra din bane, holde pase og komme igen, som om de har været på en laaaang køretur ud i det blå. Du kan også lave så der er plads til flere tog der, så medens et tog er "ude i det blå" kan der komme andre tog til.Hvad er meningen med dit anlæg?(tid, sted, epoker,landskab, strækninger)Klaus

Bare lige at være helt siker på det med stigning.

Vil det så sige, at hvis stigningen er 2 cm pr. meter - så svarer der til at en lige skinne er liggende på bordet i den ene ende, og løftet 2 cm over bordet i modsatte ende?

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Bare lige at være helt siker på det med stigning.Vil det så sige, at hvis stigningen er 2 cm pr. meter - så svarer der til at en lige skinne er liggende på bordet i den ene ende, og løftet 2 cm over bordet i modsatte ende?

Ja hvis den lige skinne er 100 cm (1 meter) lang, og den ene ende løftet 2 cm over bordet, så svarer det til 2% stigning.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Thrane" skrev:
Vil det så sige, at hvis stigningen er 2 cm pr. meter - så svarer der til at en lige skinne er liggende på bordet i den ene ende, og løftet 2 cm over bordet i modsatte ende?

Nemlig Smile

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hej

Her er en plan , den er godt nok lidt for stor , men den kan tilpasses og hvis det er noget så send en mail så får du også pdf filen med de skjulte spor.

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Tonny Pedersen" skrev:
Hej Her er en plan , den er godt nok lidt for stor , men den kan tilpasses og hvis det er noget så send en mail så får du også pdf filen med de skjulte spor.Tonny

Hej Tonny,

Tak for det! Jeg kigger på det..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Thrane" skrev:
Tegning

Godaften.

Hvordan er det nu man regner de faktiske mål om til en brugbar skala til et A4 ark.

alm. linieret.

Vil benytte papir og blyant i stedet for Wintrack.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Hvordan er det nu man regner de faktiske mål om til en brugbar skala til et A4 ark.alm. linieret.

Brug ternet papir i stedet. Det er langt lettere.

Start med et A3 ark og lav en grovskitse. I dit tilfælde skal du blot dividere med 10, detvil sige at din plade der er 322 cm lang, tegner du 32,2 cm lang. 50 cm radius i virkeligheden, bliver til 5 cm på papir osv osv.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Hvordan er det nu man regner de faktiske mål om til en brugbar skala til et A4 ark.alm. linieret.
Brug ternet papir i stedet. Det er langt lettere.Start med et A3 ark og lav en grovskitse. I dit tilfælde skal du blot dividere med 10, detvil sige at din plade der er 322 cm lang, tegner du 32,2 cm lang. 50 cm radius i virkeligheden, bliver til 5 cm på papir osv osv.Klaus

Godmorgen Klaus,

okay! - tak for svar.

jeg MÈNTE faktisk også ternet, dog har jeg kun A4, men ser om jeg kan ikke kan finde noget i A3 størrelse i dag. (måske milimeterpapir).

har i øvrigt købt 72 stk. rocoline flexskinner (970 mm). Jeg slog til da de var på tilbud. NU mangler jeg "bare" sporskifter og servoer, men det er jo nemmere når jeg har en nogenlunde overordnet plan.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"Thrane" skrev:
jeg MÈNTE faktisk også ternet, dog har jeg kun A4, men ser om jeg kan ikke kan finde noget i A3 størrelse i dag. (måske milimeterpapir).

To A4-ark + tape = A3

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"bl" skrev:
"Thrane" skrev:
jeg MÈNTE faktisk også ternet, dog har jeg kun A4, men ser om jeg kan ikke kan finde noget i A3 størrelse i dag. (måske milimeterpapir).
To A4-ark + tape = A3

ja det er vel finanskrise.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Godmorgen,

Så er jeg i gang med min sporplan.

Turen starter over på højre langside hvor der i det korteste hjørne er placeret et bjerg som fortsætter til næsten midten af strækningen, herefter kommer der en hængebro der fører videre til det næste bjerg. Den bagerste strækning (under vinduet) fører os videre "henover" hovedstationen inden den ender blindt. På venstre side af anlægget er der gjort plads til en drejeskive med remise.

Jeg regner med at lave banengården skjuld under niveau og en by oven-over.

I øvrigt er der også en mindre station på højre side af anlægget.

lad mig høre jeres kommentarer,

ps. den er nok ikke færdig endnu, men groft set er der noget at arbejde ud fra.

bane1

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hej

Jeg ville jo nok flytte banegården over på den længste del , og så lave en kurve under byen i stedet for endestation , og så flytte remisen så den ligger ved stationen. så har du jo hele den anden side til at bygge bjerge på.

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
lad mig høre jeres kommentarer,

Et spor der ender blindt bliver du hurtigt træt af.

Så skal du "bløde lidt op" i dine streger. Der er intet så kedeligt som lige spor og vil du lave anlgget med flaxskinner kan du alve kurverne præcist som du har lyst til.

Prøv at se min grovskitse:

En station der buer i venstrs side op i toppen,

Til højre ud fra stationen kører man ind i bjerget og skjult bag det store vandkraftværk videre ned mod bunden af højre side. Her vender man godt og vel 300 grader, samtidig emd at sporet stiger op til den store bro der går foran slugten, hvor vandkratværket er op langs væggen. Nu kan der køres oppe bag stationen langs toppen dreje ned ad venstre side og føre over en bro for enden af stationen. nu går det så nedad og rundt mod stationen igen under broen.

Klaus

IMG_5448

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej!

Tak for jeres forslag!

Så kommer der ogås et tidspunkt hvor jeg skal købe sporskifter. Kan man regnme ud hvilke slags jeg skal købe? (grader)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
lad mig høre jeres kommentarer,
Et spor der ender blindt bliver du hurtigt træt af.Så skal du "bløde lidt op" i dine streger. Der er intet så kedeligt som lige spor og vil du lave anlgget med flaxskinner kan du alve kurverne præcist som du har lyst til.Prøv at se min grovskitse:En station der buer i venstrs side op i toppen,Til højre ud fra stationen kører man ind i bjerget og skjult bag det store vandkraftværk videre ned mod bunden af højre side. Her vender man godt og vel 300 grader, samtidig emd at sporet stiger op til den store bro der går foran slugten, hvor vandkratværket er op langs væggen. Nu kan der køres oppe bag stationen langs toppen dreje ned ad venstre side og føre over en bro for enden af stationen. nu går det så nedad og rundt mod stationen igen under broen.Klaus

Hej Klaus,

Det ser jo også rigtigt spændende ud!

har du en idé til placering af remine med drejeskive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Det ser jo også rigtigt spændende ud!har du en idé til placering af remine med drejeskive?

Samme sted som du selv havde placeret den.

Nederst i venstre hjørne.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"moppe" skrev:
"Thrane" skrev:
Det ser jo også rigtigt spændende ud!har du en idé til placering af remine med drejeskive?
Samme sted som du selv havde placeret den.Nederst i venstre hjørne.Klaus

Hej Klaus

nå ok! super..

nå jeg når til sporskifter, kan man så regne ud hvilke det skal være?

(grader m.m.)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
nå jeg når til sporskifter, kan man så regne ud hvilke det skal være?(grader m.m.)

Ja, det gør du ud fra kompromiset om, hvor lange (korte!) sporskiftere du har plads til.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.