Jeg har nu fået sat plader op på 2 vægge til et lille 2-skinne H0 rangerområde i epoke III styret med en Mulitmaus og er klar til at lægge de nyindkøbte superflotte Tillig Elite fleksskinner og skiftespor
Temaet er en middelstor dansk havn med Horsens som udgangspunkt.
Den ene væg har en 400 x 50 cm plade hvor det er meningen at der skal være en KFK kornsilo i venstre side og i højre side et middelstort ESSO tankanlæg med 6-8 tanke.
Imellem disse to anlæg skal der gerne være 2 andre virksomheder - en trælastterminal og en lille kulterminal. Tror ikke der kan presses mere ind på den begrænsede plads, men det ville da være dejligt med en virksomhed mere
For at der kan blive lidt mere realistisk kørsel, har jeg opsat en 170 x 15 cm skyggespor plade på den tilstødende væg. Her kan godsvognene via kørsel gennem/rundt om kornsiloen "forsvinde" mod godsbanegården og selvfølgelig komme retur med nyt gods igen.
Pladen har plads til 3 spor med ca. 10 godsvogne på hvert spor.Planen er at lok'ket kan trække 8-10 vogne ud på enten spor 1 eller 3, koble af og komme retur til rangerområdet på midtersporet (spor 2).
Jeg har rodet lidt med Wintrack for at giver jer en fornemmelse af layoutet. Glem bygningerne på Wintrack layoutet - havde ikke lige en kornsilo m.v. i programmet. Der er også kun vist 2 skyggespor, men jeg har altså plads til 3 - de er allerede lavet.
Mit problem er nu at det nuværende store rangerområde er skod.
Alt for lige, kedelig og for "pæn" sporføring - absolut ikke ophidsende at kikke på og nok heller ikke særligt spændende at lege med i længden. Desuden står alle bygninger vinkelret på pladen (undtaget 1) og alle spor løber også vinkelret
Nogen der kan smide et par spændende streger ind på sporplanen der kan give nogle rangermæssige udfordringer og samtidig have bare lidt hold i virkeligheden. Jeg modtager også med tak andre forslag til layoutet
Takker og bukker
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Det lyder spændende, det er altså tilladt at lave en 90 graders sporføring omkring hjørnet?
Uanset om denne kran eller en lignende type har stået på havnen ville jeg købe mindst en til kuldepotet - den er bare så flot:
http://www.model-byg.dk/shop/index.php?page=details&prod=49&cat=19&group=3
Hilsen
Lars
Tænker over det men har p.t. en to-do liste, der er temmelig lang (to Oskar Davidsen smørrebrødssedler for at være helt nøjagtig
).
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
----------------------------------------------------------------------------------------
Du er for sent ude - har allerede bestilt en kran
Ja. det er ikke nemt at nå alting, men jeg vil virkelig sætte pris på din og andres kommentarer til mit layout - det har været meget længe undervejs, men NU er det virkelighed med bord, skinner, styring og lidt forskellige tog.
Jeg tager lige lidt fotos og smider ud på nettet i morgen når der er bedre lys - stay tuned ...
... og jeg behøver altså ikke en fin Wintrack 3D-tegning eller tilsvarende - bare et par streger på den eksisterende tegning er fint.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hejsa
Her er en , den er godt nok i 2 lag og ikke L form
Tonny
Litra P
Indlæg: 1.852
Godt set - interessant anlæg!
Er det tilladt at bruge/konstruere en skyggebanegård? Med fire meter i længden er det muligt, men en vendesløjfe er vel forbudt?
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
-------------------
"Intet er umuligt for den der har troen i hjertet". Citat Thomas Mygind
Så ja - A man gotta do what a man gotta do. Også selv om der kommer ham til at koste et par nye sko til konen ... :roll:
Go for it, Lars - lad os se hvad der kan laves på den plads der er til rådighed. Har selv lige siddet og kikket på en tysk side med en fyr der bruger et stort spejl til sin banegård - interessant ide til små anlæg...
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Hmm - ikke så tosset...
Prøver lige sove på ideen
Jens
DC bane i dansk epoke III
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Er det http://www.forsten-online.de/index.htm du har kigget på :?: Hans anlæg er virkeligt lækkert, og spejlet er rigtig godt anbragt, så hans banegård og by virker meget større på billederne.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Det er det nok
- selvom tricket ikke er nyt er det virkelig godt. Det er et superanlæg han bygger der, her er et lidt mere præcist link til ideén med spejlet. Jeg har også brugt ideen et par gange her på sporskiftet.
http://www.forsten-online.de/navi/08-de.htm
Jeg sidder lige og tænker over dette anlæg, der kommer et spejl til højre der får et dobbeltspor langs kajen (med kranen
) til at se meget længere ud end det egentlig er.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
-----------------------------------------------------
I har ret begge to (Dennis og Lars) - det er selvfølgelig dette SUPER anlæg jer har kikket på - ejeren har bygget på det i 10 år (!) og det bliver bare mere og mere detaljeret for hver dag.
Jeg har hans sporplan hængende over min pc-skærm, så ja - jeg er lidt inspireret af hans evner
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Således kunne man udforme anlægget - de givne ønsker så vidt muligt taget i betragtning (se vedhæftede plan).
Lad os starte til venstre, hvor Jens klogeligt nok foreslog et udtræksspor på en plade der måler 170cm x 15cm. Hvis de 170 cm skulle forstås sådan, at der er 170cm plus 50cm skal den lille skyggebangård bare forlænges og det mindste stikspor forenden gøres så langt, at også en MY'er kan foretage omløb
.
Hvis det på noget måde er mulig at få plads til det, ville jeg forsøge at få tre spor på skyggebanegården. Dette vil øge mulighederne for at skabe forskellige tog, så det samme godstog, der kører fra væk fra havnen ikke altid skal vende tilbage i den samme oprangering som den kom fra. Udover omløbsmuligheden er der to stikspor. Det ene kan typisk bruges til MY'en, det andet er til tomme eller fyldte godsvogne af samme art (hænger sammen med det skjulte spor langs baggrunden).
Jeg synes det er en god idé, at lade sporet dukke frem bag en større KFK virksomhed. I det viste tilfælde forbliver det ene spor skjult og løber bag en industrikulisse langs baggrunden, hvor man kan få plads til flere virksomheder.
Driften på anlægget lader sig måske bedst forklare gennem et eksempel. Et godstog med ca. 10 vogne bliver af en MY trukket ud bag KFK og kører ind på spor 2 (læst bagfra) på risten med de fire spor. Dette spor er det "gennemgående" spor og har rigtig ballast, resten ligger nok i beton eller asfalt. MY'en frakobles vognstammen og denne forsvinder ud på et af de to stikspor helt til højre, der skal skjules på en eller anden måde. Dette spor fører i virkelighedens verden hen til den nærliggendes stations maskindepot.
Fra det andet stikspor venter havnens rangerlokomotiv (sikkert en MT fordi den kører så godt i kurver
) og denne trykker stammen ned til de tre stikspor til venstre, hvor vognene bliver fordelt efter deres bestemmelsessted. Eller hvordan rangermesteren nu "plejer" at gøre det
.
Jeg forestiller mig, at der langs baggrunden ligger en række virksomheder, herunder et firma der modtager tomme vogne eller vogne med halvfabrikata og som derefter afsender "fyldte" vogne. Dette er forklaringen på sporet der løber i baggrunden, der som sagt skal skjules af en lang række reliefbygninger. Her er det muligt at bytte tomme vogne ud med fyldte. Dette er i øvrigt en af grundene til at skyggebanegården har en ekstra tranversal.
Det spor der krydser indgangssporet til industrien i baggrunden fører enten ud til "Peter Jensens Skrothandel" eller til "Horsens Trælasthandel" sidstnævnte i givet fald med egen rampe. Måske kan man endda få plads til at føre endnu et spor ind til den skjulte del og dermed få plads til endnu en industrivirksomhed...
Havnen har to kraner, den første er "allround" kranen, hvor alskens gods kan losses/læsses og hente/bringes med lastvogne. Den anden står helt til højre, hvor byens kuldepot/kulhandel har til huse. På endevæggen til højre placeres der et spejl, så dette område kommer til at se væsentligt større ud end det egentlig er.
På det bagerste omløbsspor, står der en række tanke. De symboliserer byens benzin- og oliedepot, der med et egnet billede forlænges optisk bagud på kulissen.
Jens, håber du - eller andre der planlægger havneanlæg - kan bruge idéerne til noget!
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Lad os starte til venstre, hvor Jens klogeligt nok foreslog et udtræksspor på en plade der måler 170cm x 15cm. Hvis de 170 cm skulle forstås sådan, at der er 170cm plus 50cm skal den lille skyggebangård bare forlænges og det mindste stikspor forenden gøres så langt, at også en MY'er kan foretage omløb
.
Der er total 220 cm (170 + 50) så det er fint.
Hvis det på noget måde er mulig at få plads til det, ville jeg forsøge at få tre spor på skyggebanegården.
Det har jeg allerede planlagt - no problem.
Jeg synes det er en god idé, at lade sporet dukke frem bag en større KFK virksomhed. I det viste tilfælde forbliver det ene spor skjult og løber bag en industrikulisse langs baggrunden, hvor man kan få plads til flere virksomheder.
Helt enig.
Driften på anlægget lader sig måske bedst forklare gennem et eksempel. Et godstog med ca. 10 vogne bliver af en MY trukket ud bag KFK og kører ind på spor 2 (læst bagfra) på risten med de fire spor. Dette spor er det "gennemgående" spor og har rigtig ballast, resten ligger nok i beton eller asfalt. MY'en frakobles vognstammen og denne forsvinder ud på et af de to stikspor helt til højre, der skal skjules på en eller anden måde. Dette spor fører i virkelighedens verden hen til den nærliggendes stations maskindepot.
God ide.
Fra det andet stikspor venter havnens rangerlokomotiv (sikkert en MT fordi den kører så godt i kurver
) og denne trykker stammen ned til de tre stikspor til venstre, hvor vognene bliver fordelt efter deres bestemmelsessted. Eller hvordan rangermesteren nu "plejer" at gøre det
.
MT'eren er allerede på min indkøbsliste, så helt enig
Jeg forestiller mig, at der langs baggrunden ligger en række virksomheder, herunder et firma der modtager tomme vogne eller vogne med halvfabrikata og som derefter afsender "fyldte" vogne. Dette er forklaringen på sporet der løber i baggrunden, der som sagt skal skjules af en lang række reliefbygninger. Her er det muligt at bytte tomme vogne ud med fyldte. Dette er i øvrigt en af grundene til at skyggebanegården har en ekstra tranversal.
Okay - så det lange spor bagerst + krydssporet er skjulte spor - eller hvad?
Det spor der krydser indgangssporet til industrien i baggrunden fører enten ud til "Peter Jensens Skrothandel" eller til "Horsens Trælasthandel" sidstnævnte i givet fald med egen rampe. Måske kan man endda få plads til at føre endnu et spor ind til den skjulte del og dermed få plads til endnu en industrivirksomhed...
Øhh - jeg er ikke lige helt med på hvor du er på tegningen - kan du ikke sætte et par pile på
Havnen har to kraner, den første er "allround" kranen, hvor alskens gods kan losses/læsses og hente/bringes med lastvogne. Den anden står helt til højre, hvor byens kuldepot/kulhandel har til huse. På endevæggen til højre placeres der et spejl, så dette område kommer til at se væsentligt større ud end det egentlig er.
To kraner? Det bliver svært at sælge til konen, men kvinder kan jo aldrig få sko nok, så det samme gælder vel med kraner til mænd ... LOL. Spejlet skal jeg bestemt eksperimenter med!
På det bagerste omløbsspor, står der en række tanke. De symboliserer byens benzin- og oliedepot, der med et egnet billede forlænges optisk bagud på kulissen.
Okay. Det er vigtigt at tankområdet enten fysisk eller i det mindste optisk ser imponerende ud, da det er en af de 3 dele af havnekonceptet: brændstof, korn og kul, så jeg må se hvad jeg kan finde ud af.
Jens, håber du - eller andre der planlægger havneanlæg - kan bruge idéerne til noget!
Absolut - det er da en super ide! Det ville dog være rart hvis jeg måtte se din tegning i 3D. Kan du ikke tage et par billeder eller endnu bedre sende layoutet så jeg kan se det i Wintrack? Skal nok lade være med at ændre noget i dit layout
Jens
DC bane i dansk epoke III
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Jens
Så kom Lars først, men flere forslag skader jo ikke og måske er hans også mere spiseligt end dette - pladsen taget i betragtning.
Jeg har leget lidt her til aften med dit layout og fulgt opfordringen til blot at fyre løs (jævnfør dine citater). Måske er jeg gået udover, hvad der kan skaffes af plads - der findes muligvis ikke sko, der er dyre nok til konen.
Beskrivelse (se vedhæftede layout):
Jeg har indsat 2 helixer, men selvom disse bliver borttaget vil layoutet fortsat kunne bestå. Hver helix kræver hver ½ m2 mere plads.
Jeg har bevaret de to spor til venstre, hvad enten helix'erne ikke er en mulighed eller ej. Dette sporområde ligger fint og kunne udviddes til et containerområde.
Længst til venstre er der et højt terræn med vejbro, som skærmer af for hjørnet og som skjuler nedgangen til den venstre helix. Nedkørsel fra vejen foregår forbi KFK korn og foderstoffer, som ligger forhøjet i forhold til havnen. Korn og foderstoffer burde egentlig ligge ned til kajen, men mon ikke man kan få flyttet den tættere på og lade bygningerne blive overtaget af en anden virksomhed. Der er mindre byggemoden grund ved siden af Kulimporten som ligger foran KFK.
Hos Kulimporten står Titankran og arbejder trofast. Selve kulgården er fyldt godt op med kul og koks, som samtidig skjuler noget af øverste runde af helixen.
Adgang til haven foregår for jernbanens vedkommende under vejbroen (et yndet sted for trainspottere). Tankvognstog kan enten tage den direkte vej til ESSO (forbi sidesporet til trælasten) eller via havneområdet. Havnens lille rangermaskine sørger for intern transport imellem sporene. Tager tankvognene turen over havneområdet skal der dog være frit - der står ofte vogne her, som skal bortrangeres.
For at få adgang til den højre kaj ville man i tidernes morgen gerne have lagt spor i forlængelse af de eksisterende, men en århundrede gammel bygning (Som nu fungere som ESSO's administrationsbygning) forhindrede dette. Løsningen blev en vogndrejeskive.
Den højre helix har en skjult indgang imellem de høje tanke hos ESSO. Helixen fører os ned til undergrunden, hvor der nok kan blive plads til enkelte 1-1½ m togstammer. Laves helixerne dybe nok kan de samtidig bruges som vendesløjfe.
Der er gjort plads bagerst til en række (halve) industribygninger.
Hvad enten du vælger 0, 1 eller 2 helixer, mener jeg, at du kan få et fint havnemiljø ud af det. Mængden af spor er bevidst holdt ned på trods af det ekstra pladsforbrug.
Jeg håber, du kan bruge nogle af ideerne. Jeg havde i alt tilfælde meget fornøjelse ud af det.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg vedlægger lige en tegning i 3D. Anlægget er selvfølgelig langt fra færdig. Bemærk at jeg har brugt forskellige sporskifter, de gennemgående spor har fået slankere sporskifter en de fleste af stiksporene. Der var desværre ikke plads til at bruge de helt slanke sporskifter fra Tillig (lækre), men det kan du eventuelt eksperimentere lidt mere med når du laver din prøveopstilling. Jeg sender dig filen som WinTrack, den kan du selvfølgelig bruge som du vil. Andre interesserede kan sende mig en PB med deres e-mail adresse, så får de også post i løbet af dagen.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Bibihest
Indlæg: 1.300
Rigtig fedt layout som Litra P har lavet der synes jeg. Den vil jeg gemme til fremtiden, kan være man får lyst til lidt enklere bane engang
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
JD
Indlæg: 712
Hej erik.
Tak for et super godt indlæg fra dig også. Det viser jo bare hvor mange muligheder der er med dette tema selv på et relativt lille område
Ja, det fylder mere men sådan er livet jo: luft kræver plads. I modsætning til Lars som har fokuseret på selve det rangermæssige og legeopgaverne forbundet dermed, så har du har stor opmærksomhed på miljøet omkring selve rangeropgaverne.
Hvad der er "bedst" er selvfølgelig en smagssag - personligt vil jeg have begge dele - suk... :roll:
Jeg har netop taget lidt fotos af min prøveopstilling - skal lige have den redigeret så kommer billederne - stay tuned.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Glæder jeg mig til at se, real life giver et væsentligt bedre billlede af, hvad der muligt, og hvad der ser godt ud (og hvad man skal undgå for den sags skyld).
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...