Jeg ved godt at dette emne har været behandlet i en tråd tilbage i tiden, men nu synes jeg at vi er kommet så langt, at vi kan begynde at gætte for alvor. Vi må gå ud fra, at det er et dansk lokomotiv, men hvilket?
Jeg tror (ligesom sidst) at det er et privatbanediesellokomotiv, og hvis det skal være en stor nyhed, kunne det jo være LJ M33, af nogen kaldet "Jumbo". Altså et MaK-lokomotiv.
Andre bud?
__________________
Svend
Kok
Pædagog
Hedehusene
Indlæg: 138
Hej Svend.
Det kunne ellers være fantastisk med LJ 33... Jeg tror nu at de sigter lidt mere bredt end det. Så mit bud ville være en "firkant" af en slags...
2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.
Martin Kok
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
For de der har glemt hvordan et MaK-lokomtiv ser ud, følger der lige et foto fra engang tidligt i 60´erne.
Svend
Søndenfjords
Indlæg: 284
Jeg er også meget firkantet. Og hvis æsken ellers er autentisk, kunne det passe med en fembenet firkantet.
Søndenfjords
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Nej, aldrig i livet.
Jeg er mere og mere sikker på at Heljan atter engang "genanvender" den viden man har erhvervet sig.
Når de nu har offentliggjort at 2011 kommer til at byde på Me'eren så tror jeg at de allerede har en undervogn klar, ekvilibreret og med 2 aksler. Der findes selvfølgelig privatbanemateriel der benytter samme bestykning men efter min mening ligger der en epoke 4/5 model der ligger lige til højrebenet.
Jeg er overbevist om at vi kommer til at se Mk 625.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Mine penge på, at Svend har ret. MAK'en er der jo næsten i forvejen...
Bjarne
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Tjaaah både MAK´en og MK´eren vil være oplagt....
Men jeg håber stadig naivt på den gamle flotte MX 131-132 fra Frichs.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Vestjyden
Selvstændig
Indlæg: 131
Hej
Det er en E-maskine der kan køre
Mvh
C K
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Jeg ville rigtigt gerne byde på en K-maskine for dem var der vildt mange af i Danmark. Det tror jeg ikke de vil kaste sig over som et overraskelsesprojekt.
Til gengæld bød jeg på en Triangel ved deres lille konkurrence i efteråret og den vinder jeg ikke lokomotivet på, men på at købe senere.
Jeg tror derfor langt mere på Søndenfjords forslag:
... en 5-akslet firkantet ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Fedt billed Svend! Bemærk perronernes opbygning, de er begge beregnet til indstigning fra højre og selv da er der højt op på spor 2
. Gyldent indslag...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Undervogn ja, resten nix, helt ny form (mange penge!)....
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
gm567c
Indlæg: 54
Privatbane-Marcipanbrød? Men det er nok bare ønsketænkning...
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej
Jeg må indrømme jeg fuldstændig ligeglad med deres såkaldte "overraskelse", jeg har nemlig ikke tænkt mig at købe det. En dansk producent der laver dansk materiel har jeg da respekt for, men Heljan loks, nej tak. Plastic, plastic...
I øvrigt er jeg træt af al denne hype og rygtestrøm om nyheder der kommer. Ikke kun fra Heljan! Kom med nogle kvalitetsprodukter i stedet.
Og jeg kører wechselstrohm....
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
... ville få mine sparepenge, endda i flere omgange.
Måske har du alligevel et godt bud der. Togdillen, der laver marcipanbrød som småserieproduktion, anvender Mx boogier og gear fra Heljan i deres udgave, så måske?
Men jeg tror stadig mest på Mk.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
... ville få mine sparepenge, endda i flere omgange.
Måske har du alligevel et godt bud der. Togdillen, der laver marcipanbrød som småserieproduktion, anvender Mx boogier og gear fra Heljan i deres udgave, så måske?
Men jeg tror stadig mest på Mk.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Et helt vildt gæt, nu kommer Hobbytrade med F-maskinerne med de lave kulkasser, hvorefter Heljan kommer med F-maskinerne med de høje kulkasser!
Men der mangler faktisk noget nyere trækkraft fra Heljan til jer der kører epoke IV og frem. Det meste har hidtil været epoke III.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Nu påstår jeg ikke at være et finansgeni, men hvis alternativet er, at udvikle både overdel og undervogn til en anden type, bliver det så ikke dyrere....?!??
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
Litra P
Indlæg: 1.852
Jo!
Men selvom du har underdelen er det næppe lønsomt at producere en LJ M33 og/eller GDS L2...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
UTJ
Indlæg: 438
Ikke helt korrekt. LJ M 33, HFHJ M 9 og 11, ØSJS M 10 og HP 13 er næsten ens og har samme mål hvad angår undervogn som en SJ T21. GDS L 2 var MaK's tidligere model og lidt kortere - dvs nogenlunde samme dimensioner som en tysk V65.
Det er ikke altid antallet af forbilleder der giver lønsomheden. Ofte er det hvis kunderne falder for et bestemt produkt. Det være sig at det er specielt, pænt udført, kører godt, iøjnefaldende, har fået god omtale eller noget helt andet.
UTJ
Indlæg: 438
Det er altid klogt. Jeg venter nu også altid på at se hvordan skabningen ser ud og arter sig inden jeg formøbler dele af formuen på et produkt. ME: men du husker jo netop at jeg kun har skrevet, at det ikke er let at få en slæbesko til at være på sådant et køretøj. Jeg kunne næsten have lyst til at tilbyde dig at skifte til to-skinne-modeltog. Det er nemlig nu i 2010 noget helt andet end det var, da jeg begyndte med små tog engang i 1970'erne.
Litra P
Indlæg: 1.852
Øh ja - enig
så kun lidt mindre korrekt, og giver dig fuldstændig ret med hensyn til antallet af forbilleder og forventet salg, så hvis du samler dine eksempler sammen så kan det muligvis betale sig.
Men hvis jeg var Heljan, så havde jeg IKKE ladet Hobbytrade "løbe" med Litra F, den SKAL alle bruge, fra lille Viggo med sin bane på spånplade til den mest sofistikerede modeljernbaneentusiast.
Men jeg håber at der ligger noget lignende interessant i æsken
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Vi må huske på, at der er et ganske stort marked i Tyskland, hvor der kørte 4-koblede MaK lokomotiver i et stort antal, både på industri- og privatbaner. De danske lokomotiver var ikke en-spændere, men en del af en meget stor serie (eller rettere nogle store serier, da maskinerne indenfor de enkelte ikke var helt ens). men M33 (og HFHJ M9) har (havde) samme mål som de svenske T21´ere. Jeg har ikke undersøgt om maskiner af typen 650D har de samme mål.
Svend
Litra P
Indlæg: 1.852
Det er fuldstændig rigtigt, i flere tyske fora har emnet været diskuteret intensivt, blandt andet med forslag om at henvende sig til Heljan og bede om at lave nogle tyske MAK-modeller.
Længden over puffer er også på en 650D 11.360mm. Denne længde blev indført i 1957. Gribskovbanens L2 blev bygget i 1956 og er derfor lidt kortere (10.600mm).
Jeg har lige checket på Lok-aus-Kiel, hvornår T 21 blev leveret og så vidt jeg kan se blev den leveret i flere serier. Første serie fra 1954-55 og anden/tredie serie fra 1957-58.
Dette rejser naturligvis spørgsmålet om der findes TO forskellige T21er? Jeg har ikke kunnet finde noget om emnet, men også MaK 800D skiftede ifølge kilden Lok-aus-Kiel længde i 1957. Hmmm....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg tror også vi skal over i den retning, noget diesel som vi ikke kun her i DK kan få glæde af. Damp bliver det næppe. Der mangler også at blive udgivet diverse privatbanemateriel i større serier (hvis skinnebusserne lige holdes udenfor).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Godaften til alle gættere :?:
Jeg tror nu det bliver damp ! i sidste nummer af Banen var der et billed af en "svensker" bygget af Ole Vedel, den var vist på Heljans stand og lavet helt (?) af Heljan dele og siden har der været stille om den. Mit gæt er at Heljan laver en Svenskbygget E maskine, det er da oplagt og i min verden særdeles ønskeligt.
Venlig gættehilsen
Flemming.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Lars
Indlæg: 538
Jeg tror nu, at overraskelsen ligger i, at Heljan kommer med en P-maskine i skala N
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det var da et ualmindeligt godt bud
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er korrekt at alle 4-akslede MaK-lokomotiver bygget indtil 1957 have en længde over pufferne på 5800 mm. Derefter blev standardlængden på de 4-akslede lokomotiver sat op til 6300 mm.
Jeg har forsøgt at sætte kendte data op i et skemea. Oplysningerne er hentet forskellige steder "her og der". Bemærk at (alle) SJ T21 har en samlet akselafstand på 6300 mm og alt tyder derfor på, at undervognen er identisk med øvrige (standard-)lokomotiver.
Svend
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Jeg tror, at den store overraskelse bliver en MY i en bemaling, vi ikke tidligere har set!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Gert, det er der da ikke de store overraskelser i!
MArtin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
For at være lidt ond før vi skal "sove":
Mon det er noget der kommer til køre nogenlunde eller dårligt på Märklin skinner
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
MK-FK - æsken er stor nok.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Næe - det kunne jo være lidt for opblæst med den overraskelse!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
det bliver da den H maskine Hobby Trade langcerede for et par år siden i Viborg
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
UTJ
Indlæg: 438
Det skal helst køre dårligt på Märklin-skinner. For ellers duer det ikke på et jævnstrømsanlæg, hvis de bruger de samme hjul. Nu er Märklin-skinner jo ikke en kvalitet. Har indtryk at, at blik er mere krævende end de nyere skinnetyper. Hvordan er forskellen mellem C- og K- skinner mht præcision og jævnstrømshjul forresten?
trn85
Indlæg: 259
Hej
Jeg tror Heljan laver det de er bedst til - ingenting - så derfor kan det kun være tale om et IC4 tog, og i samarbejde med Hobbytrade og/eller Roco kan man så købe en MZ til halvpris for at råde bod på det hele.
IC4-toget giver Heljan store muligheder for at udnytte tidligere erfarlinger, men dog kun ved at ignorere dem.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Møtrik
Indlæg: 619
ja undervognen fra Mo vil passe fint. men der var ikke så mange af dem. mener at det blev til 5 sæt. Jeg skulle så helt givent have et eksemplar, det kørte lige på den strækning (Rødekro- Aabenraa) som jeg meget gerne vil bygge i min kælder.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Heljan har da vist ikke lovet, at det er en helt ny grundmodel, de vil fremkomme med. Kun at det er et nyt lokomotiv.
Det kan tolkes på mange måder, men en ommalet MY eller tilsvarende vil i så fald leve op til det lovede.
Omend at det vil være en flovmand ud fra de stillede forventninger.
Under alle omstændigheder må vi forvente, at det er en toskinnemodel med valgmulighed for en slæbesko - i vanlig Heljan stil. Altså 3-skinne problemer.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Hvorfor ikke MO 19xx serien, MO 5xx serien eller MP. Den første og sidste er egnet til sidebanen, og 5xx er vigtig i fx. Englænderen sammen med Mf - Mk som jo også er en mulighed.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Nu må vi da håbe at overraskelsen kommer til tiden, ellers bliver denne tråd da rigtig laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang:D
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Flovmand for Heljan eller en flovmand for de, der har ladet forventningerne stige til himlen?
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Ja det kan da blive en flovmand for begge parter!
Hvis ikke kunderne er bejstrede, er Heljans salgstal det vel heller ikke.
Jeg synes bare, at vi lige skal passe på ikke at skrue forventningerne fir højt op - og forholde os til hvad Heljan har meldt ud. De har for mig at se, ikke meddelt, at de kommer med en spritny model vi aldrig har set før som type.
Jeg aner iøvrigt intet om, hvad de har på tapetet til denne "surprice"
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Selvom jeg ikke tror på det, kan moppe (Mk/Fk) og Flemming (de andre Mo'er) også være inde på noget relevant. Modellerne er i hvert fald velkomne, og at Mk/Fk kun fandtes i fem eksemplarer (første sæt ikke helt mage til de andre), er vel af mindre betydning, da vi vel kun skal have et hver?
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Overraskelse for mig er en model vi ikke har set produceret ... Længere er den ikke!
Hvis vi ser f.eks. My i en ny bemaling er der INGEN surprise i det for mig, men blot en model der er relanceret.
Mine forventninger er absolut til surprise (altså noget jeg ikke havde forventet mig at se).
Kom så Heljan og gi' den gas ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Om det er en T-maskine i 3 eksemplarer, N-maskine i 10 eksemplarer eller MS i 6 eksemplarer er vel lige så godt?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Den må du lige forklare lidt nærmere?
Bjarne
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
At der ved DSB [u]kun[/u] fandtes 3 T-maskiner, 10 N-maskiner og 6 MS-lyntog. Alligevel er der rigtig mange, der har fremstillet disse modeller (Dog kun Heljan mht. MS).
Med venlig hilsen
Skott
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Undskyld, det var moppe, jeg spurgte, med hensyn til meningen med hans indlæg. Jeg er da godt klar over, hvor mange eksemplarer DSB rådede over af de nævnte enheder.
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lige netop.
Og dermed falder MK-FK slet ikke så langt ved siden af rent antalmæssigt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Næh, det er da rigtig nok, men hvad er hensigten med dit indlæg? At antallet af Mk/Fk ligger i samme område som de nævnte, og i øvrigt med et væld af andre kan vel ikke komme bag på nogen.
Så hvorfor nævne det?
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
For at vise at jeg er enig med dig. Et lille stykantal af originalen har ikke tidligere hindret fabrikanterne i at lave modeller af andre lokomotiver/togsæt som kun fandtes i små styktal.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model