Jeg kører normalt med Märklin C skinner, men jeg har for nyligt erhvervet mig en bunke brugte Märklin K skinner. De er dog alle sammen godt brugte og i nuværende tilstand så "hakker" lokomotiverne sig afsted på skinnerne. Så mit spørgsmål er: Hvordan renser man mest effektivt K skinner ?
På forhånd tak for svar og input
PS: Jeg er meget lun på K flexskinnen. Tilslutter man den på normal facon til de andre K skinner eller skal der monteres en form for overgangsstykke ?
Mvh
En nybegynder inden for K skinner
(Lasse)
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.208
Jeg kører normalt med Märklin C skinner, men jeg har for nyligt erhvervet mig en bunke brugte Märklin K skinner. De er dog alle sammen godt brugte og i nuværende tilstand så "hakker" lokomotiverne sig afsted på skinnerne. Så mit spørgsmål er: Hvordan renser man mest effektivt K skinner ?
På forhånd tak for svar og input
PS: Jeg er meget lun på K flexskinnen. Tilslutter man den på normal facon til de andre K skinner eller skal der monteres en form for overgangsstykke ?
Mvh
En nybegynder inden for K skinner
(Lasse)
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Jeg anbefaler "Der schienenreiniger"
Advarsel ; Dette kan opfatte som reklame.
Selvom det er mig der er eneforhandler af dette produkt i Danmark, tillader jeg mig at nævne dette.
Traditionelle rensemetoder bydder på slibning med karborondumbaserede materialer f.eks slibepapir og skinneviskelæder.
Det giver ridser i overfladen, som samler snavs.
Ssnavset giver anledning til gnister mellem hjul og skinner, så der kommer fordybninger, som samler snavs og giver en selvforstærkende effekt med dårlig kontakt og foringelse af hjul og skinner til følge.
Produktet jeg omtaler er baseret på rensevæske, polering, og konservering
Det påføres med en særlig stang med pudseflies. Væsken indeholder opløsningsmider, polermiddel og konserveringsolie.
Opløsningmiddel og polermidler fjerner nænsomt skidt, som suges op i fliesen, samtidig med at kørefladen poleres.
Skinnerne bliver efterhånden renere og blanke på overfladen så problmerne minimeres og giver længere levetid på hjul og skinner.
Der er et stort program i alle størrelser, og også produkter der kan monteres på vogne til løbende rensning af skinnerne - også på vanskeligt tilgængelige steder.
Det kommer på webshoppen en af de nærmeste dage, når webmarster har tid.
Jeg viser lige et billede af "skinneskidtskraberen"
Der Schienereiniger
Startsæt Vh PerRep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Jeg har godt kigget på Roco´s viskelæder. Kan det også anvendes til midterlederen på Märklins skinner ?
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Det lyder meget spændende med "Der schienenreiniger".
Renser den også midlerlederen på Märklin skinnerne ? Hvad hvis skinnerne er malet/patineret . . går det udover malingen ?
Har du en ca pris på den ?
Mvh
Lasse
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Priserne for et startsæt ligger på 345 kr og opad for spor 0 og opad
Forbrugsartiker kan naturligvis tilkøbes
O;
Den kan også rense midterlederen, hvis man indsætter et lille stykke ekstra flies mellem flies og rensehovedet.
Der renses kun på kørefladerne og toppen af punktkontakter.
Man bruger meget lidt væske ad gangen. der skal ikke mere væske til en at det bliver på fliesen.
Overdrevent brug kan måske lave små skader på maling, men så skal der meget, for meget til!
Jeg testede på nogle gamle midhandlede rustne gamle M skinner. Ganske få strøg med rensehovedet gav blanke skinner omg.
Hak og mærker fra skruetrækkerr og andet voldeligt udstyr, der var anvendt på disse skinner, forsvinder dog ikke i første hug, men ved jævnlig brug af Skinnerenseren vil disse gradvist blive mindre udtalte.
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Jeg bruger K-skinner.
Foerst og fremmest; ALDRIG brug noget som sliber, da det skaerer mikroskopiske fuger i metallet, som derefter optager endnu mere skidt.
Selv bruger jeg mest af alt en simpel traeklods og lidt knofedt.
Hvis der er spildt noget olie/snavs paa skinnernes overflade, kan det fjernes med en lille-bitte smule WD-40 paa en klud.
Under alle omstaendigheder, optager skinnestrengene paa K-skinnerene ikke meget snavs. Det er derimod noget andet med midterlederen, som endda kan ruste hvis den ikke bliver brugt i laengere tid. Ogsaa her er min foretrukne rensningsmetode en lidt mindre traeklods. Det er dog vaesentligt svaerere at rengoere, isaer ved sporskifter.
Ved alm. brug er det dog ikke noedvendigt at rense denne, da den i sagens natur er "selvrensende", i og med at slaebeskoen glider henover 1 el. 2 pukos ad gangen, og dermed har en del friktion som slider snavs og oxidering vaek.
Hvis skinnerne er almindeligt snavsede og ulaekre, kan du ogsaa vaske dem i en balje med saebevand (opvaskemiddel). Husk dog at toere rigtigt godt, p.g.a. midterlederens rustproblem.
Hvis det du spoerger om, er rengoering af skinner med ballast-rester, er historien dog en anden. -Men saa maa du jo sige til.
==
Flexskinnerne behoever normalt skinnelasker og en lille metalboejle til midterlederen, hvis du afkorter dem. De nyere flexskinner boer kun afkortes i den ene ende (da den ene skinnestreng er faestet i begge ender. Aeldre flexskinner er lavet til at kunne afkortes i begge ender. Ikke noget med overgangskinner.
Under alle omstaendigheder er det noget boevl, indtil du fanger tricket. Derefter er de som helt OK at arbejde med... P.g.a. den zig-zaggende midterleder er de dog kun egnede til meget bloede kurver, og har stoerre indre elektrisk modstand en alm. skinnestykker. (Istedet for den underlige lille metalboejle, lodder jeg simpelthen et stroemforsyningskabel direkte paa bagsiden af midterlederen, for hverandet fleksible skinnestykke)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Kasper100
Indlæg: 72
Hej Lasse
Jeg gør det, at skinnerne bliver lagt i et fad med opvaskemiddel i. Efterfølgende får de en nænsom tur med en opvaskebørste, det fjerner det sidste snavs, fedt mv., og så en tur på radiatoren, så de tørrer helt. (Eller ude i solen om sommeren).
Jeg har ikke oplevet nogen problemer med rust.
Go' fornøjelse.
Mvh.
Kasper
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Tak for svarene
I første omgang vil jeg prøve med opvaskemiddel og en nænsom opvaskebørste.
Men en træklods og lidt knofedt lyder heller ikke helt tosset.
Tak for hjælpen.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Tag du bare en Roco renseklods. Det har jeg brugt i mange år.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Tag du bare en Roco renseklods. Det har jeg brugt i mange år.
Den er jeg enig i, jeg har også altid brugt Roco´s klods, og har ikke haft problemer med støv og lign, andet end hvad man bør forvente..
Til trådstarter, du skriver du har købt dine skinner brugt. Hvis det er de gamle 21xx skiner, med hule profiler, så løber de let an i forhold til 22xx serien (men mon ikke det er den sidste du har fået fat i...)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej LasseSteen
Du gør som Kasper100 - aka SMILEY
Når Du har lagt dine Märklin K-Skinner - så skal Du bruge en "Super Billig Træklods" - nemlig et stykke af en masionit-plade, den med den "BLØDE" side nedaf...(Den med "krydserne").
Den er mere skånsom over for dine skinner, håber det kan bruges (Og Sjovt nok - Svenskerene bruger dette - på deres anlæg).
Håber det kan bruges
Mvh
R
Autonom Modeljernbane Ghostrider
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Tak for alle de brugbare svar.
Jeg vil "gå i krig" med det i weekenden
Marklin4me
Indlæg: 552
Priserne for et startsæt ligger på xxx kr og opad for spor 0 og opad
Forbrugsartiker xxx xxxxxxxx xxxxx xxxxx
O;
Den kan også rense midterlederen, hvis man indsætter et lille stykke ekstra flies mellem flies og rensehovedet.
Der renses kun på kørefladerne og toppen af punktkontakter.
Man bruger meget lidt væske ad gangen. der skal ikke mere væske til en at det bliver på fliesen.
Overdrevent brug kan måske lave små skader på maling, men så skal der meget, for meget til!
Jeg testede på nogle gamle midhandlede rustne gamle M skinner. Ganske få strøg med rensehovedet gav blanke skinner omg.
Hak og mærker fra skruetrækkerr og andet voldeligt udstyr, der var anvendt på disse skinner, forsvinder dog ikke i første hug, men ved jævnlig brug af Skinnerenseren vil disse gradvist blive mindre udtalte.
Per
Hej Per,
Du har ret, det dine indlæg kan opfattes som - er reklame.
Jeg synes det er fint du nævner dit produkt, men henvis via et link og så få vi lige prisen på dette indlæg også
just in case.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Tgf
Indlæg: 1
En grundrensning kan passende gøre med en klud med f å dråber af CRC 5-56, som er såvel rustopløsende, såvelsom korrosionshindrende (deraf navnet 'CRC'); efter denne behandlingh så pudses med ROCOs 'slibeklods'. For mig vil det sandsynligvis vise sig at være tilfredsstillende til mit 'genopfundne' gamle Märklin-M(etalspors)-anlæg, nu - gennem det seneste år - digitalstyret. Nuvel, det kræver en vis tålmodighed, men af nostalgiske grunde (især!) så ønsker jeg ikke at skifte til C-spor.
God fornøjelse og venlig hilsen
Togføreren.
Prøv med CRC 5-56
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Mine K-skinner er pakket op igen efter ca 14 år.
Skinnerne renser jeg bare med blød børste. Efter de er lagt tørre jeg yderleder af med bremse rens og et billigt vaskeskind klippet i mindre stykker.
Midterleder får en tur med en gammel MY med keep-alive kredsløb indbygget (kæmpe kondensator) efter 10-15 gange med MY plejer det at gå. Svigter MY helst får midterlederen lidt forsigtigt WD40 på et stykke gammelt viskestykke...herefter tørring og så den berømte MY tilkøring... og ja jeg hader at rengøre sporskiftere.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse