Hej Toggutter.
Er der nogen der har en af ovennævnte modeller (Heljan Mo 500 serien), som kan give feed back på 2 følgende ting? (I øvrigt en meget flot model).
Jeg har lige købt en og jeg synes den brummer meget ved kørsel. I sær i den ene kørselsretning. Jeg kan ikke vurdere om det forsvinder med tiden eller om der er noget i vejen med den. Den burde vel "larme" lige meget uanset kørselsretning?
Den ene pufferplanke er skæv så den ene puffer dermed også er synligt skæv. Nogen der har oplevet det og kan den afmonteres / rettes?
Vh. Bo S.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Hej Bo

Jeg har en MO af 500 serien fra Heljan kørende på Knarbjergbanen. Der er lidt "brummen" især når den kører med motorenden forest og kommer op i fart men, det er ikke noget, som påvirker kørslen og. det er ikke blevet hverken værre eller mindre i den tid, jeg har haft motorvognen.
Med hensyn til pufferplanken, så er den en del af undervognen, som overdelen klikkes ned over.
Hvis overdel og underdel ikke er samlet ordentligt, eller der er noget i klemme, så pufferplanken ikke kan komme på plads, vil den se mærkelig ud. Så hvis ikke du allerede har prøvet det, vil jeg anbefale dig at tage overdelen af og se om, der er noget, som forhindrer pufferplanken i at komme ordentlig på plads i forhold til overdelen.
Held og lykke med motorvognen. Jeg er vældig glad for min
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Heljan MO har en meget stråt stillet kardanaksel fra motor til en langsgående kardanaksel i bunden af chasisset.
Jeg vil tro at uballance i kardanakslerne kan give lidt knurren, Måske teflonfedt kan gøre noget. En anden har svaret mht skævheder
VH rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
LauR90
Roskilde
Hej Bo
Jeg har også et af ovennævnte loks. Jo, min brummer også lidt, men det synes jeg bare er hyggeligt, men desforuden har jeg fået isat en ESU 4.0 lyddekoder i hos René i DLS (Danske LokSounds). For et års tid siden holdt den brat op med at køre, der var heller ikke lys i - intet virkede, det var pludseligt totalt livløst.
Efter grundig (og lang) undersøgelse (hvor man stirrer på bæstet som på et mislykket barn) viste det sig, at et af de bittesmå stik ovenpå (lige under taget) havde lirket sig løs. Det var såmend bare at trykke det blidt sammen igen, og køre noget tape henover et par gange, så kørte den igen. Og det har den gjort lige siden.
Hvis jeg skulle nævne én ting, som jeg kunne ønske på modellen, var det et par hæfteringe mere på hjulene. Den trækker ikke så godt, hvis der er to personvogne bagefter, og det går bare lidt opad bakke. Derfor undgår jeg stigninger, og har kun én vogn efter.
Men ellers må jeg sige, at jeg er meget glad for min MO 597 (har en fed motorlyd), minder mig i den grad om min barndoms MO'er på Frederikssund - Ballerup banen.
Dét med pufferplanken ved jeg ikke noget om. Måske andre kan hjælpe her.
Ole Vedel
Hej Toggutter.
Er der nogen der har en af ovennævnte modeller (Heljan Mo 500 serien), som kan give feed back på 2 følgende ting? (I øvrigt en meget flot model).
Jeg har lige købt en og jeg synes den brummer meget ved kørsel. I sær i den ene kørselsretning. Jeg kan ikke vurdere om det forsvinder med tiden eller om der er noget i vejen med den. Den burde vel "larme" lige meget uanset kørselsretning?
Den ene pufferplanke er skæv så den ene puffer dermed også er synligt skæv. Nogen der har oplevet det og kan den afmonteres / rettes?
Vh. Bo S.
Såfremt indretningen ikke er helt på plads, kan kardanen berøre indretningen, så der kommer brumme lyde.
Mvh. Ole Vedel
Bo S.
Tusind tak for godt indput. Så er det nok alene det med pufferplanken der er problemet og jeg vil prøve at afmontere overdelen og montere den igen.
Jeg melder lige retur hvis det hjælper.
Vh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Bo S.
Jeg har nu prøvet at få overdelen af men turde kun gøre det halvvejs da der var meget modstand og jeg kunne ikke se om interiøret prøvede at sidder fast i over eller underdel. Det så farligt ud.
Pufferne var dog ikke berørt af overdelen og er åbenbart lavet af et ret stærkt plastic. Jeg har derfor prøvet at bøje pufferne på plads og det har faktisk hjulpet så meget jeg tror jeg kan leve med det. Vil lige se tiden an om de bevæger sig retur igen.
Kørslen. Der er ret stor forskel på støjen alt efter hvilken retning man kører. Den kører også lidt i ryk ved lavere hastighed og håber det for svinder efter tilkøring?
Det er en flot model og er nok der hvor jeg ikke vil klage over den. Det kan blive meget værre og det vil jeg ikke risikere
http://danskmodeltog.dk