Det här är mitt första inlägg här på forumet, och jag ber om ursäkt om det hamnat fel.
För några dagar sedan så köpte jag en modell som stått på hyllan i min lokala hobbyaffär ett ganska bra tag och som jag länge varit sugen på. En modell av Lollandsbanens MY lok M38 tillverkad av Budget-Line. Eller är det VanBiervliet som är tillverkaren? Har aldrig tidigare hört talas om varken den ena eller den andra.
Hur som helst, jag är lite osäker på hur man öppnar den. Jag hittar fyra clips undertill, men det går ändå inte att få ut chassit. Har jag missat något? Tänkte nämligen se ifall det sitter en dekoder i den, och installera en om det inte redan gör det.
En annan fråga jag har är mera generell, och det är vilken typ av signalhorn loket hade under sin tid på Lollandsbanen? Jag kan inte se någon tyfon eller vissla på de bilder jag hittat, och modellen har inte heller något vad jag kan se. Eftersom jag gärna vill installera en ljuddekoder så skulle det vara kul att få in rätt signalhorn också.
Tack!
Tågintresserad tågvärd från Sverige.
Min YouTube kanal:
https://www.youtube.com/@oskaroh
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
En annan fråga jag har är mera generell, och det är vilken typ av signalhorn loket hade under sin tid på Lollandsbanen? Jag kan inte se någon tyfon eller vissla på de bilder jag hittat, och modellen har inte heller något vad jag kan se. Eftersom jag gärna vill installera en ljuddekoder så skulle det vara kul att få in rätt signalhorn också.
Tack!
Lokomotivet var udtyret med fløjte og, på Jernbanen.dk's side om Lollandsbanen, finder man dette billede taget af C. J. Jargenius i 2004 hvor, fløjten er meget tydelig (den røde ring på billedet)
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
OckeSwe
SJ AB
Indlæg: 7
Lokomotivet var udtyret med fløjte og, på Jernbanen.dk's side om Lollandsbanen, finder man dette billede taget af C. J. Jargenius i 2004 hvor, fløjten er meget tydelig (den røde ring på billedet)
Ah, den där hade jag missat helt och hållet. Tackar så mycket, då är en av frågorna besvarad iaf.
Tågintresserad tågvärd från Sverige.
Min YouTube kanal:
https://www.youtube.com/@oskaroh
El Capitan
Indlæg: 141
Hur som helst, jag är lite osäker på hur man öppnar den. Jag hittar fyra clips undertill, men det går ändå inte att få ut chassit. Har jag missat något? Tänkte nämligen se ifall det sitter en dekoder i den, och installera en om det inte redan gör det.
På VanBiervliets hjemmeside er der links til manualer - her kommer man til B-models, hvor der er manualer til SNCB type 55 og CFL type 1800.
Kunne det måske være noget lignende for MX38 ?
https://b-models.be/handl/diesel55/55-alg-1.pdf
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 509
Hejsan
Træk forsiktigt ud i siden af sasiet hvor tapperne sider , så kan inderdelen stille glide ud , har selv en fra B model , i Contex bemalimg , den er med lyd og røgmodul ab fabrik .
Ståltoget på 3 moduler (youtube.com) En kort video med tung last op ad bakke . en gammel film , ikke bedste billedkvalitet men lyden er fin .
Christian
http://3modul.dk/
OckeSwe
SJ AB
Indlæg: 7
Hm... Det är precis det jag testat att göra, men chassit sitter stenhårt. Var därför jag trodde att jag missat något. Får ta mig en närmare titt när jag kommer hem.
Men några skruvar kunde jag inte se tidigare, utöver dr som håller fast vad jag tror är högtalarnas resonanslådor.
Tågintresserad tågvärd från Sverige.
Min YouTube kanal:
https://www.youtube.com/@oskaroh
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 509
Den burde slippe uden problem , der er ingen skruer eller andet der skal fjernes , hold forsigtigt ud i siderne , et par cm over et bord så knoerne viler på bordpladen og ryst / slå nedaf , så burde tyngdekraften løsne inderdelen af lokomotivet , det virker hos mig .
Christian
http://3modul.dk/
OckeSwe
SJ AB
Indlæg: 7
Då undrar jag vad den tidigare ägaren har gjort, för det funkar inte för mig. Jag har testat det du föreslår utan framgång. Jag har testat att sätta in plasticard bitar vid clipsen och dra i kåpan och chassit, men det rör sig inte. Jaja, får titta vidare på det ikväll. Men tack för tipset.
Tågintresserad tågvärd från Sverige.
Min YouTube kanal:
https://www.youtube.com/@oskaroh
OckeSwe
SJ AB
Indlæg: 7
Well, det slutade med att jag åkte tillbaka till butiken och såg om de kunde få upp loket. Efter mycket jobb lyckades vi få upp det, och jag vet inte hundra procent säkert varför det var så svårt. Killen som hjälpte mig hade dock en teori om att det kanske var färgen i ändarna av chassit som var problemet. Så jag filade bort färgen, och även lite metall, från båda ändarna och nu går det jättelätt att ta loss kåpan. Hans teori verkar ha varit korrekt.
Däremot har jag ett nytt problem, det verkar vara kortslutning någonstans. Loket funkade jättebra på butikens bana, både analogt och digitalt, men när jag försöker programmera det hemma så vägrar det samarbeta. Sätter igång strömmen, något tjuter till, sen stängs strömmen av. Återigen har jag inte den blekaste aning om vad det kan bero på. Plockade isär loket nästan helt och hållet, såg inga uppenbara orsaker. Lite misstänksam mot en av högtalarna, men de har ju suttit i loket från fabriken och ställde inte till några problem i butiken.
Tyvärr har två av lokets stegar gått sönder. Jag har försökt rädda dem med lim och lödning, men inget av de håller. Så där vet jag inte heller riktigt vad jag sla göra...
Tågintresserad tågvärd från Sverige.
Min YouTube kanal:
https://www.youtube.com/@oskaroh
Niels
Ingeniør
Indlæg: 348
Hej OckeSwe,
Prøv at tage overdelen af lok'et igen. Måske er en ledning kommet i klemme efter, at det har været skilt ad i butikken. En sådan fejl er set før.
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
OckeSwe
SJ AB
Indlæg: 7
Tyvärr uppstår problemet oavsett om kåpan är på eller inte. Men jag har snackat med butiken och kommer åka tillbaka igen för felsökning.
Tågintresserad tågvärd från Sverige.
Min YouTube kanal:
https://www.youtube.com/@oskaroh
OckeSwe
SJ AB
Indlæg: 7
Gick tillbaka till butiken med loket i måndags för en felsökning. Jag kunde liksom inte hitta något uppenbart fel. Han som tittade på det konstaterade att det nog var dekodern som var defekt, så han satte i en annan, oc då rullade loket åtminstone, men det lät konstigt. Visade sig att en sladd lossnat, så den lödde han fast. Men när han ställde loket på spåret nästa gång, då brann dekodern. Ingen av oss förstod någonting, båda två tröttnade på loket, så han köpte tillbaka det.
Tågintresserad tågvärd från Sverige.
Min YouTube kanal:
https://www.youtube.com/@oskaroh
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Har MY1159 fra samme producent, der er dekoderen også blæst af. Har mistanke til at lokomotivet havde stået stille for længe og den fedt eller andet smøremiddel som der er blevet brugt, er stivnet.
Da lokomotivet for øvrigt ikke er særligt pænt eller tro mod originalen, så det er røget i bunken med dårlige investeringer mht. modeltog (den er heldigvis lille), så kanjeg glæde mig over at jeg fik den meget billigt på en messe.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Har MY1159 fra samme producent, der er dekoderen også blæst af. Har mistanke til at lokomotivet havde stået stille for længe og den fedt eller andet smøremiddel som der er blevet brugt, er stivnet.
Da lokomotivet for øvrigt ikke er særligt pænt eller tro mod originalen, så det er røget i bunken med dårlige investeringer mht. modeltog (den er heldigvis lille), så kanjeg glæde mig over at jeg fik den meget billigt på en messe.
Ville for øvrigt gerne have haft købt LJ M38 - men farve på tag og skørter betød at den skulle jeg ikke have.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Har MY1159 fra samme producent, der er dekoderen også blæst af. Har mistanke til at lokomotivet havde stået stille for længe og den fedt eller andet smøremiddel som der er blevet brugt, er stivnet.
Da lokomotivet for øvrigt ikke er særligt pænt eller tro mod originalen, så det er røget i bunken med dårlige investeringer mht. modeltog (den er heldigvis lille), så kanjeg glæde mig over at jeg fik den meget billigt på en messe.
Ville for øvrigt gerne have haft købt LJ M38 - men farve på tag og skørter betød at den skulle jeg ikke have.
Nu er det jo selvfølgelig en smagssag og jeg er udemærket klar over, at B-Models MY´eren har nogle "dumme" features omkring blandt andet forkert placerede batterikasser, mangelende rilleudstødning m.m. I bund og grund er det vel stort set en belgisk MY, der bare er malet i DSB farve.
Men jeg er nu meget glad for min DSB My 1159. Den kører rigtigt godt og de har fået mange detaljer korrekt på "snuderne" med blandt andet flotte rangerhåndtag og de røde slutlygter, som er udført helt korrekt. Det er noget som jeg lægger meget vægt på og som en anden vis producent af samme lokomotiv absolut mangler på deres modeller. B-Models har heller ikke det grimme "ar" ved førerhuset/"snuden" fra en støbeform. Så igen, det er selvfølgelig en smagssag og alt afhænger af hvad man selv vægter højest ved en model og de øjne der ser på modellen. Jeg synes bare lige jeg ville dele, at der også findes togtosser derude, som er glade for deres B-Models MY´er