Du kan sagtens få noget tog til at køre på den plads men, der er nogle ting, du bør overveje.
- Alt efter hvor højt, du monterer pladen over gulvet, kan det blive svært at nå ind til midten af pladen. 1 meter er forholdsvis meget at skulle række ind over. Og hvis du ikke kan gå hele vejen rundt om pladen, vil dette problem blot blive mere udtalt.
- En anden ulempe ved en plade i den størrelse er, efter min mening, at det som regel ender med alt for mange spor med alt for skarpe kurver og tog, der bare kører rundt i ring. Det kan være sjovt at planlægge og bygge men, der er stor risiko for at man hurtigt bliver træt af det og hurtigt får lyst til at bygge noget andet. Men det afhænger selvfølgelig af, hvad man vil med sin modelbane. Og det er der lige så mange meninger om, som der er modelbane entusiaster fordi, vi er allesammen forskellige i vores tilgang til hobbyen.
Hvis dit rum er stort nok til at, du kan gå rundt om pladen, synes jeg, du bør overveje muligheden for i stedet at bygge toget på den plads, du har til at gå på og gå, der hvor pladen ville være. Altså så du står inde i midten, og toget kører rundt om dig evt på hylder langs væggen eller lign. (jeg har et billede, som illustrer det men, kan ikke lige få lov at sætte det ind i kommentaren her) men så kom webmaster Lars lynhurtigt på banen og fiksede problemet - tak Lars På den måde vil du kunne undgå de meget skarpe kurver, som ikke alt materiel kører lige godt igennem. Og din bane vil også virke meget større, da du ikke kan overskue den hele på en gang, men er nødsaget til at flytte blikket meget mere for at følge toget.
Under alle omstændigheder bør du, inden du går igang, gøre dig nogle overvejelser omkring hvilke tog, du gerne vil kører med og hvordan. Dette kan virke næsten uoverkommeligt, når man er ny i hobbyen og bare gerne vil det hele - ikke mindst se nogle tog kører - og endnu ikke ved hvad, det er der fascinerer en mest. Men det kan være givet godt ud at bruge lidt energi på det i starten fordi, det har stor indflydelse på hvordan, din bane bedst konstrueres og, man kan ikke det hele på 3,5 x 2,0 meter Og det er kun dig, der ved, hvad du kan lide og gerne vil.
Et sted at starte kunne være at se på hvad, der fanger dig og sætter gang i dine drømme, når du ser på andre opslag og artikler med modeljernbaner?
-Er det det at se forskellige tog kører rundt for at forsvinde igen og blive afløst af andre? -Er det det at se toget kører langsom igennem et super detaljeret landskab, så man er i tvivl om, det er virkelighed eller model? -Eller er det bygningen af landskabet, som trækker? -Er det teknikken ved at få en masse tog til at kører rundt mellem hinanden helt af sig selv mens man bare ser på? -Eller vil du selv have fuld kontrol over et tog ad gangen? -Er det korte tog eller lange tog? -"Gamle" tog, f.eks fra din barndomstid, eller de nye og moderne tog? -Godstog eller persontog? Dette var bare nogle få eksempler. Du ved bedst selv hvad, det rigtige for dig vil være.
Som skrevet tidligere, så kan man ikke det hele på 3,5 x 2,0 meter, så hvis du kan sårtere bare en lille smule i hvad, der har høj prioritet for dig og, hvad der betyder mindre for dig, og så sørger for at bruge din begrænsede plads på de ting, som har stor betydning for dig, så vil chancerne for at, du også får en modelbane, som du bliver glad for i længden, blive meget større.
__________________
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV med fokus på køreplanskørsel og rangering. http://www.knarbjerg.blogspot.com Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
WOW det er godt nok en stor flot modelbane, du har haft.
Omregnet i runde tal vil et lokomotiv, der i størrelse N er 10 cm langt, være 20 cm langt i H0. Så hvis du skal have plads til det samme i H0, som du har haft i N, skal du have et rum, der måler det dobbelte i både længde og bredde - altså 4 gange så stort i areal.
Du vil altså have plads til væsentligt mindre i H0 end du har haft i N
Er 90 cm bredde så nok i H0? Godt spørgsmål.
Skal banen svinges hele vejen rundt i en kurve, så kan det godt lade sig gøre men, kurven vil blive meget skarp. Det vil svare til at, du i størrelse N vil svinge rundt på 45 cm Håber det giver mening
Om du laver det på en plade midt i rummet, eller langs med væggen rundt i rummet, er helt op til dig. Du skal gøre det, der giver det bedste anlæg for dig.
Personligt er jeg fortaler for at have banen ude langs væggen, da jeg synes det giver de bedste muligheder i forhold til den måde jeg leger med tog. Blot til eksempel er der et billede af en del af min bane neden for. Den er i størrelse H0 og bygget i et rum på 2,87 x 3,97 meter. Jeg har valgt at bygge banen hen foran døren i en højde på 135 cm over gulvet, så man skal dukke sig for at komme ind i rummet. Men den del af banen, som går hen foran døren kan fjernes ved at løsne 6 bolte med vingemøtrikker, hvis de skulle blive for meget i vejen (hele banen er bygget i sektioner, så den kan skilles ad)
__________________
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV med fokus på køreplanskørsel og rangering. http://www.knarbjerg.blogspot.com Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
1 kan lide
Skrevet af LasseSteen Tirsdag d. 21/11/2023 - 13:23
- En anden ulempe ved en plade i den størrelse er, efter min mening, at det som regel ender med alt for mange spor med alt for skarpe kurver
Ikke nødvendigvis. Jeg kører med Märklin R5 og R4 kurver på mit anlæg, som er bygget i stort set samme rum/værelse mål på ca 3,5 x 2,5 meter. Det er endda dobbeltspor og i flere niveauer. Der er mange spor, absolut. Men det kan sagtens lade sige gøre med større "bløde" kurver.
Jeg har så lavet anlægget således at der er et større fri-rum i midten af lokalet, hvor banen går hele vejen rundt om, langs væggene.
Men med de mål er det nok svært at lave banen anderledes, end at togene "bare" kan køre rundt (mere eller mindre). Men man kan med flere niveauer sagtens få sporene til at køre ind over hinanden i et værelse/rum med de mål.
0 kan lide
Skrevet af Knarbjerg Tirsdag d. 21/11/2023 - 14:56
Jeg har så lavet anlægget således at der er et større fri-rum i midten af lokalet, hvor banen går hele vejen rundt om, langs væggene.
Det du skriver i sætningen her over, er for mig den aller bedste løsning til at udnytte en begrænset plads bedst muligt
Ved at rykke banen ud langs siderne af rummet, udnytter man hele lokalets længde og bredde, så kurverne kan bredes mere ud. Samtidig får man den effekt at, selvom togene bare kører rundt i ring, så virker det anderledes og meget større fordi, man ikke kan overskue det hele på en gang men, er nødsaget til at dreje sig rundt for at se hele banen.
Det min sætning hentyder til, er løsningen med en plade midt i rummet, som man kan overskue ved at stå samme sted og kigge ud over den. Der er man ofte tvunget ned i skarpere kurver og, det hele kommer til at virke mere sammenklumpet.
Men, som jeg har skrevet før, man skal vælge den løsning, man selv synes er den bedste og sjoveste til den måde man leger med sit tog på
__________________
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV med fokus på køreplanskørsel og rangering. http://www.knarbjerg.blogspot.com Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Jeg kan læse at du har tæt på samme dimentioner på dit anlæg som jeg har.
Layoutet er så man kan gå inde i cirklen.
Jag havde også planlagt 3 niveauer, men er gået i tænkeboks, da jeg kan konstatere at jeg får mange meter skjulte skinner uden syn af togene i de lavere niveauer end selve køre niveauet.
Jeg er særligt interesseret i hvordan du har layoutet nedkørslerne til dine lavere niveauer, samt eventuelt en sporplan af eller billeder af dit anlæg. Så jeg kan få noget inspiration og ende med et godt resultat jeg bliver glad for. Derudover er det også meningen at 2. niveau skal rumme nogle vognstammer, samtidig med at der skal kunne køre tog frit fra øverste til nederste niveau.
Mit 2. niveau er under udvikling men ikke færdigt, da jeg kan se mit opståede problem.
Stationen der ligger øverst har stationsbygning samt byhuse liggende foran skinnerne og tager ca 40 cm nedad fra det inderste spor der også giver forbindelse til skydebro området. (Lysegrønne felt)
Jeg har vedlagt 2 skærmbilleder af layoutet, hvor de mørkegrønne skinner er forbindelserne mellem niveauerne.
Jeg synes dit layout og dine planer ser spændende ud.
Jeg har desværre ingen plantegninger over mit eget anlæg/layout. Men jeg kan forsøge at tage et par billeder, som viser hvordan sporanlægget er sat sammen.
Jeg har nogle lange opkørsler/nedkørsler, så jeg ikke har problemer med trække vognstammer på op til 3 meter (og nogle gange lidt længere). Nogle vil måske mene, at det er meget lange vognstammer på et anlæg med mindre dimensioner. Men det er selvfølgelig en smagssag
Jeg har kun få steder på anlægget, hvor sporene er skjult. Så der er masser af tog at se på hele tiden. Men på et anlæg med mindre dimensioner betyder det selvfølgelig også, at der er mange spor presset ind på ikke så meget plads.
Mange tak for at du ville byde ind på dette ældre opslag. Det er jeg glad for.
Jeg er også kommet frem til at jeg starter med 2 niveauer og så må jeg se hvor meget jeg kan "trække ud i det fri", når by og stationsdelen er færdig designet.
Hvis du kunne tage et par billeder der viser dine op og nedkørsler samt oprangering til dine togstammer, vil jeg være rigtig taknemlig.
Men et par stykker af anlæget ville være fedt.
Det kunne jo være du havde fundet på en genial løsning, også hvor du kan trække 3 meter stammer op. :)
Jeg kan også lægge et par billeder op, selvom mit anlæg ikke er færdigt. Men der er lidt hyggestemning med huse og lignende.
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Man kan sagtens bygge en ok bane på 3,5x 2. Selvfølgelig må man afstemme længder på tog herefter.
Jeg vil næste forelså at du poster en skitse af dit rum med mål på. Der er nogen her på sporskiftet som er ret dygtige til at lave sporplaner.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Hej har lige et par spørgsmål.
Kan bygge en bane på 3,5 meter i længden. Og 2 meter i bredden. Er det nok til spor ho.
Er blevet anbefalet at køre toskinne drift.
Jeg har faktisk selv en bane med ca. samme mål: 3,5m i længden og ca 2,5m i bredden.
Jeg kører med dobbeltspor og i 3 niveauer, inkl. 2 x større stationer samt rangerterræn. Maks toglængde er 3 meter og det fungerer helt fint.
Det er kompakt, men med rigtig mange meter spor, størrelsen af rummet taget i betragtning. Så jo, det kan du sagtens få til at fungere
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 155
Du kan sagtens få noget tog til at køre på den plads men, der er nogle ting, du bør overveje.
- Alt efter hvor højt, du monterer pladen over gulvet, kan det blive svært at nå ind til midten af pladen. 1 meter er forholdsvis meget at skulle række ind over.
Og hvis du ikke kan gå hele vejen rundt om pladen, vil dette problem blot blive mere udtalt.
- En anden ulempe ved en plade i den størrelse er, efter min mening, at det som regel ender med alt for mange spor med alt for skarpe kurver og tog, der bare kører rundt i ring.
Det kan være sjovt at planlægge og bygge men, der er stor risiko for at man hurtigt bliver træt af det og hurtigt får lyst til at bygge noget andet.
Men det afhænger selvfølgelig af, hvad man vil med sin modelbane. Og det er der lige så mange meninger om, som der er modelbane entusiaster fordi, vi er allesammen forskellige i vores tilgang til hobbyen.
Hvis dit rum er stort nok til at, du kan gå rundt om pladen, synes jeg, du bør overveje muligheden for i stedet at bygge toget på den plads, du har til at gå på og gå, der hvor pladen ville være.
Altså så du står inde i midten, og toget kører rundt om dig evt på hylder langs væggen eller lign. (jeg har et billede, som illustrer det men, kan ikke lige få lov at sætte det ind i kommentaren her) men så kom webmaster Lars lynhurtigt på banen og fiksede problemet - tak Lars
På den måde vil du kunne undgå de meget skarpe kurver, som ikke alt materiel kører lige godt igennem. Og din bane vil også virke meget større, da du ikke kan overskue den hele på en gang, men er nødsaget til at flytte blikket meget mere for at følge toget.
Under alle omstændigheder bør du, inden du går igang, gøre dig nogle overvejelser omkring hvilke tog, du gerne vil kører med og hvordan.
Dette kan virke næsten uoverkommeligt, når man er ny i hobbyen og bare gerne vil det hele - ikke mindst se nogle tog kører - og endnu ikke ved hvad, det er der fascinerer en mest.
Men det kan være givet godt ud at bruge lidt energi på det i starten fordi, det har stor indflydelse på hvordan, din bane bedst konstrueres og, man kan ikke det hele på 3,5 x 2,0 meter
Og det er kun dig, der ved, hvad du kan lide og gerne vil.
Et sted at starte kunne være at se på hvad, der fanger dig og sætter gang i dine drømme, når du ser på andre opslag og artikler med modeljernbaner?
-Er det det at se forskellige tog kører rundt for at forsvinde igen og blive afløst af andre?
-Er det det at se toget kører langsom igennem et super detaljeret landskab, så man er i tvivl om, det er virkelighed eller model?
-Eller er det bygningen af landskabet, som trækker?
-Er det teknikken ved at få en masse tog til at kører rundt mellem hinanden helt af sig selv mens man bare ser på?
-Eller vil du selv have fuld kontrol over et tog ad gangen?
-Er det korte tog eller lange tog?
-"Gamle" tog, f.eks fra din barndomstid, eller de nye og moderne tog?
-Godstog eller persontog?
Dette var bare nogle få eksempler. Du ved bedst selv hvad, det rigtige for dig vil være.
Som skrevet tidligere, så kan man ikke det hele på 3,5 x 2,0 meter, så hvis du kan sårtere bare en lille smule i hvad, der har høj prioritet for dig og, hvad der betyder mindre for dig, og så sørger for at bruge din begrænsede plads på de ting, som har stor betydning for dig, så vil chancerne for at, du også får en modelbane, som du bliver glad for i længden, blive meget større.
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Beklager.
Men ImagePicker virker igen.
MVH
Lars
pnh
Førtidspensonist.
Indlæg: 39
Har haft spor N før.
Men vil starte op igen.
pnh
Førtidspensonist.
Indlæg: 39
Den vidste bane er 85 cm. i bredden. Hvis man laver ho i 90 cm. bredde. Er det så nok.
Eller er det bedre at lave en plade midt i lokalet.
Ved ikke ret meget om ho.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 155
WOW det er godt nok en stor flot modelbane, du har haft.
Omregnet i runde tal vil et lokomotiv, der i størrelse N er 10 cm langt, være 20 cm langt i H0. Så hvis du skal have plads til det samme i H0, som du har haft i N, skal du have et rum, der måler det dobbelte i både længde og bredde - altså 4 gange så stort i areal.
Du vil altså have plads til væsentligt mindre i H0 end du har haft i N
Er 90 cm bredde så nok i H0? Godt spørgsmål.
Skal banen svinges hele vejen rundt i en kurve, så kan det godt lade sig gøre men, kurven vil blive meget skarp.
Det vil svare til at, du i størrelse N vil svinge rundt på 45 cm
Håber det giver mening
Om du laver det på en plade midt i rummet, eller langs med væggen rundt i rummet, er helt op til dig. Du skal gøre det, der giver det bedste anlæg for dig.
Personligt er jeg fortaler for at have banen ude langs væggen, da jeg synes det giver de bedste muligheder i forhold til den måde jeg leger med tog.
Blot til eksempel er der et billede af en del af min bane neden for. Den er i størrelse H0 og bygget i et rum på 2,87 x 3,97 meter. Jeg har valgt at bygge banen hen foran døren i en højde på 135 cm over gulvet, så man skal dukke sig for at komme ind i rummet. Men den del af banen, som går hen foran døren kan fjernes ved at løsne 6 bolte med vingemøtrikker, hvis de skulle blive for meget i vejen (hele banen er bygget i sektioner, så den kan skilles ad)
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
LasseSteen
Indlæg: 1.767
- En anden ulempe ved en plade i den størrelse er, efter min mening, at det som regel ender med alt for mange spor med alt for skarpe kurver
Ikke nødvendigvis. Jeg kører med Märklin R5 og R4 kurver på mit anlæg, som er bygget i stort set samme rum/værelse mål på ca 3,5 x 2,5 meter. Det er endda dobbeltspor og i flere niveauer. Der er mange spor, absolut. Men det kan sagtens lade sige gøre med større "bløde" kurver.
Jeg har så lavet anlægget således at der er et større fri-rum i midten af lokalet, hvor banen går hele vejen rundt om, langs væggene.
Men med de mål er det nok svært at lave banen anderledes, end at togene "bare" kan køre rundt (mere eller mindre). Men man kan med flere niveauer sagtens få sporene til at køre ind over hinanden i et værelse/rum med de mål.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 155
Jeg har så lavet anlægget således at der er et større fri-rum i midten af lokalet, hvor banen går hele vejen rundt om, langs væggene.
Det du skriver i sætningen her over, er for mig den aller bedste løsning til at udnytte en begrænset plads bedst muligt
Ved at rykke banen ud langs siderne af rummet, udnytter man hele lokalets længde og bredde, så kurverne kan bredes mere ud.
Samtidig får man den effekt at, selvom togene bare kører rundt i ring, så virker det anderledes og meget større fordi, man ikke kan overskue det hele på en gang men, er nødsaget til at dreje sig rundt for at se hele banen.
Det min sætning hentyder til, er løsningen med en plade midt i rummet, som man kan overskue ved at stå samme sted og kigge ud over den.
Der er man ofte tvunget ned i skarpere kurver og, det hele kommer til at virke mere sammenklumpet.
Men, som jeg har skrevet før, man skal vælge den løsning, man selv synes er den bedste og sjoveste til den måde man leger med sit tog på
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Mon ikke Lasse S. skulle finde et par billeder til Sporskiftet .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Mon ikke Lasse S. skulle finde et par billeder til Sporskiftet .....
Jo, absolut. Jeg tænkte faktisk selv tanken. Så jeg får taget et par billeder i den kommende weekend.
Mich
Prepress - Preprint Team Chef
Esbjerg
Indlæg: 14
Hej Lasse
Jeg kan læse at du har tæt på samme dimentioner på dit anlæg som jeg har.
Layoutet er så man kan gå inde i cirklen.
Jag havde også planlagt 3 niveauer, men er gået i tænkeboks, da jeg kan konstatere at jeg får mange meter skjulte skinner uden syn af togene i de lavere niveauer end selve køre niveauet.
Jeg er særligt interesseret i hvordan du har layoutet nedkørslerne til dine lavere niveauer, samt eventuelt en sporplan af eller billeder af dit anlæg. Så jeg kan få noget inspiration og ende med et godt resultat jeg bliver glad for. Derudover er det også meningen at 2. niveau skal rumme nogle vognstammer, samtidig med at der skal kunne køre tog frit fra øverste til nederste niveau.
Mit 2. niveau er under udvikling men ikke færdigt, da jeg kan se mit opståede problem.
Stationen der ligger øverst har stationsbygning samt byhuse liggende foran skinnerne og tager ca 40 cm nedad fra det inderste spor der også giver forbindelse til skydebro området. (Lysegrønne felt)
Jeg har vedlagt 2 skærmbilleder af layoutet, hvor de mørkegrønne skinner er forbindelserne mellem niveauerne.
Jeg kan eventuelt lægge billeder op af anlæget.
Håber på god dialog.
Venlig hilsen
Michael
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Hej Michael,
Jeg synes dit layout og dine planer ser spændende ud.
Jeg har desværre ingen plantegninger over mit eget anlæg/layout. Men jeg kan forsøge at tage et par billeder, som viser hvordan sporanlægget er sat sammen.
Jeg har nogle lange opkørsler/nedkørsler, så jeg ikke har problemer med trække vognstammer på op til 3 meter (og nogle gange lidt længere). Nogle vil måske mene, at det er meget lange vognstammer på et anlæg med mindre dimensioner. Men det er selvfølgelig en smagssag
Jeg har kun få steder på anlægget, hvor sporene er skjult. Så der er masser af tog at se på hele tiden. Men på et anlæg med mindre dimensioner betyder det selvfølgelig også, at der er mange spor presset ind på ikke så meget plads.
Mvh
Lasse
TT-Däne
Indlæg: 132
TT er jo også en mulighed.
Der kan bygges meget på den givne plads...
God Weekend, Martin
Mich
Prepress - Preprint Team Chef
Esbjerg
Indlæg: 14
Hej Lasse
Mange tak for at du ville byde ind på dette ældre opslag. Det er jeg glad for.
Jeg er også kommet frem til at jeg starter med 2 niveauer og så må jeg se hvor meget jeg kan "trække ud i det fri", når by og stationsdelen er færdig designet.
Hvis du kunne tage et par billeder der viser dine op og nedkørsler samt oprangering til dine togstammer, vil jeg være rigtig taknemlig.
Men et par stykker af anlæget ville være fedt.
Det kunne jo være du havde fundet på en genial løsning, også hvor du kan trække 3 meter stammer op. :)
Jeg kan også lægge et par billeder op, selvom mit anlæg ikke er færdigt. Men der er lidt hyggestemning med huse og lignende.
Med venlig hilsen
Michael
Mich
Prepress - Preprint Team Chef
Esbjerg
Indlæg: 14
Hej Martin
Hvis ikke jeg havde så meget materiel i H0, ville TT pladsmæssigt være et genialt valg.
Men det ville gøre ondt hvis jeg skulle til at sælge alle mine dejlige Mck lokomotiver og vogne.
Tak for inputtet.
Venlig hilsen
Michael