Her for et stykke tid siden udgav Brawa disse lukkede tyske standardgodsvogne, med og uden bremseplatform. Jeg kan ganske vist ikke huske at have set fotos af dem i Danmark, men der er ingen som helst tvivl om at de har lagt vejen her forbi. Der har altid været mange tyske vogne i Danmark, enten hertil eller på gennemfart. Endelig er vognene også "RIV"-mærkede, hvilket betød at de måtte køre i udlandet. Udgaverne her er til epoke III (54 indikerer årstallet vognen kom frem), men de fås også til epoke IV. En uhyre anvendelig vogn. Og så er de jo super detaljerede, ligesom dørene kan åbnes. Som der var en der sagde det; "Brawas vogne er sukkertøj"
Har været på udkig efter dem lidt tid, og det lykkedes efter lidt søgen og et godt tip at finde frem til disse hos Hobbykæden. De var i øvrigt fremme dagen efter, så man behøver ikke at tage helt til Nørresundby, omend at portoen dermed kommer oveni. Desværre lå Hobbykæden ikke inde med flere af Brawas Kmmks 51-vogne (som også har kørt i DK), der har skydetag og fx transporterede maskingods.
Katalognr. er på Gms´erne; 48810 og 48811, mens Kmmks 51´erne har katalognr. 48908 og 48609, alle i epoke III. Og Brawa udgiver ikke bare kun en lille serie af en bestemt vogn, nej der kommer nye serier og naturligvis med andre vognnr. Ret smart.
Meget aktuelt, er Brawa af danske vogne som bekendt lige kommet med et 3 vognssæt med Carlsbergvogne med bremsehuse. Men de må betegnes som værende epoke II og ikke III, som rigtig mange dyrker. Men absolut også et flot sæt, det er i hvert fald nemt at falde for fristelserne
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Ja, der bliver "brygget" flittigt på epoke II Carlsbergvogne i øjeblikket. Tog og Tekno har denne "røde" Carlsbergvogn på trapperne:http://www.togogtekno.dk/wp-content/uploads/ma-carlsberg.jpg
Der er rig mulighed for en epoke II Carlsberg-stamme, og med en P-maskine foran skulle der være lagt op til ren Station Hof- romantik.
Skål!
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
Fantasivogn, uden ret meget tilfælles med forbilledet - standard Märklin "ølvogn" med Carlsberg i rødt - men forkert logo der ikke passer til epoken - farven er nok OK!
Og så er det tydeligt for alle, at der er tale om en "samlervogn" uden reelt forbillede når det lille Märklinlogo ses øverst til højre på vognsiden.
Men det er da en af de få modelbaneeffekter der nok skal holde prisen!??
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Men det viser vel også meget godt, at man kan dyrke modeltog på rigtig mange måder
Da jeg holder strengt på epoken, bliver hverken Brawas korrekte ølvogne eller Märklins vogn aktuel. Men der må være nogen muligheder i Märklinvognen, for ellers kom den ikke ud, det er helt sikkert.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
desværre er der ikke nogen muligheder i märklinvognen til danske modeller!! -
men - folk bestemmer jo selv hvilken grad af korrekthed "man" vil accepterer, og sådan skal det jo også være, og "dem" der ønsker så korekte vogne som muligt, kan jo bare lade være med at købe den. -
og men - "man" har så også lov til at påpege at den ikke er korekt, uden at "man" går i selvsving over det, ik !!

så "mulighederne" i den er som Omstrup nævner - samlerværdien - og Märklinsamlere er der mange af
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
For at dyrke "Station Hof" på sin modeljernbane, behøver man ikke korrekte vogne, det er glæden og legen i det hele, der er essensen i det. Og selv om man går op i epoker, behøver man ikke at være "nittetæller". Tag fx DWA´s tankvogne, som jeg har nogle stykker af. Det er ikke dem alle der er lige korrekte, men en modeljernbane er ofte noget med kompromiser, for ellers kom modellerne ikke. Og bare man selv er glad for dem.
Her i går linkede jeg til et engelsk layout med en station i Liverpool som forbillede, der daterer sig fra 1945 (lige efter krigens afslutning) til den 1. januar 1948, for nu at være hel præcis, og hvor alt ned i den midste detalje skal være helt korrekt. Det er igen en helt anden måde at dyrke modeltog på.
Og det er det facinerende ved modelbanehobbyen, der dukker hele tiden nye aspekter op
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Claud
lige netop Claus
i det ene tilfælde : ikke nittetæller
i det andet tilfælde : nittetæller
og så er der nogen der er mere eller mindre imellem
og alle har lige ret
og kan da huske at da vi, - ja du var også med,- gik og byggede det første store H0anlæg på JBM, kom der et par englændere på besøg, som fortalte at de var medlemmer i en klub i England og viste nogle fotos og fortalte;
at man byggede et anlæg på en bestemt strækning, bestemt station, bestemt dato, bestemt klokkesæt; hvor maleren var på pubben i pausen, malerbøtte og pensel stod stadig ved stakittet han var ved at male, i et hus var gulvtæppet brændt væk ved kakkelovnen, i postvognen lå der breve, hvor modtager kunne læsses under lup, osv - helt fantastisk og autentisk, og den jeg syntes var " de er "skingerende skøre, de englændere" - men s....flot - var, at en rose, den lavede man selvfølgelig af femogtyve ( 25 ) smådele
og vi snakker skala 00, 1:76
jo - så der er mange måder, helt op til en selv
og har da selv sat hængelås på vogne, virksom presenning på FAF vogne og omstiligbar lastveksel/bremsehåndtag ( dog ikke virksom ) på vogne. Lidt/meget "knald i låget" må man vel have engang imellem
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
Brawas 3 ølvogne er fra forskellige tidsperioder, jfr. placering af litrering m.v.
Etiketterne hjælper ikke meget, da Bindesbølls etiketter fra 1909 stadigvæk anvendes.
Men pga. litreringerne ses det at 2 af vognene er fra før omlitreringen under krigen - da Brawa er et tysk firma mangler de selvfølgelig også Ny Carlsbergs røde hagekors (registret varemærke fra 1881) i Gl. Carlsbergs 12 takkede stjerne på vognenes gavle.
Den sidste vogn er med epoke 3 litrering og med gl. logo på vognsiderne, her er det korrekt at Carlsbergsymbolet på gavlene er uden hagekors, så hvis du kører 1950erne på din bane er nedenstående vogn OK!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Den sidste vogn er med epoke 3 litrering og med gl. logo på vognsiderne, her er det korrekt at Carlsbergsymbolet på gavlene er uden hagekors, så hvis du kører 1950erne på din bane er nedenstående vogn OK!
Det ville have været mere korrekt at skrive epoke II, tidlig epoke III, og skrev det også oprindeligt i det første indlæg, men gik alligevel bort fra det igen.
DSB gik bort fra bremsehusene i første del af 1950´erne, hvilket man skal være opmærksom på, hvis man går meget op i det med epoker og årstal.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Den sidste vogn er med epoke 3 litrering og med gl. logo på vognsiderne, her er det korrekt at Carlsbergsymbolet på gavlene er uden hagekors, så hvis du kører 1950erne på din bane er nedenstående vogn OK!
Det ville have været mere korrekt at skrive epoke II, tidlig epoke III, og skrev det også oprindeligt i det første indlæg, men gik alligevel bort fra det igen.
DSB gik bort fra bremsehusene i første del af 1950´erne, hvilket man skal være opmærksom på, hvis man går meget op i det med epoker og årstal.
Mvh
Claus
Amagerkaner
Indlæg: 440
Fantasivogn, uden ret meget tilfælles med forbilledet - standard Märklin "ølvogn" med Carlsberg i rødt - men forkert logo der ikke passer til epoken - farven er nok OK!
Og så er det tydeligt for alle, at der er tale om en "samlervogn" uden reelt forbillede når det lille Märklinlogo ses øverst til højre på vognsiden.
Men det er da en af de få modelbaneeffekter der nok skal holde prisen!??
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
Næsten rigtigt, man kunne stadigvæk møde en enkelt godsvogn med bremsehus i slutningen af 1950erne, dog ikke Carlbergvogne hvor de sidste mistede huset omkring 1950.
ZA 59557 mistede ovenikøbet sit bremsehus helt tilbage i 1944 så her er valget af litra nr. til vognen ikke specielt godt. Da det ikke er sandsynligt at vognen har fået sin bemaling medens bremsehuset stadigvæk eksisterede. Søstervognen ZA 59556 ville være et bedre valg - hus til 1949.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Nu er jeg ikke selv en såkaldt nittertæller, men jeg respekter skam denne indfaldsvinkel til vores togverden, ja jeg kan ligefrem føle mig fascineret af detaljedyrkelsen, hvorfor jeg gerne vil spørge om følgende:
Når man nu skal bestemme en bestemt periode på togvogne, hvordan kan man så vide sig sikker på at ALLE vogne af en bestemt type rent faktisk er ændret i et bestemt årstal, underforstået at en ændring eller etablering ikke kun er IGANGSAT på et bestemt tidspunkt ?
Nu kan jeg forestille mig at DSB har nogle faste regulativer for dette, hvorfor det måske kan bestemmes med rimelig nøjagtighed. MEN hvordan kan man vide sig sikker på ændringer når talen falder på private virksomheder, eksempelvis som de ølvogne denne tråd (også) omhandler ??
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
b)Nu kan jeg forestille mig at DSB har nogle faste regulativer for dette, hvorfor det måske kan bestemmes med rimelig nøjagtighed. MEN hvordan kan man vide sig sikker på ændringer når talen falder på private virksomheder, eksempelvis som de ølvogne denne tråd (også) omhandler ??
add a) F.eks har DSB omlitreret vogne i 1941, dvs. på papiret blev alle vogne omlitreret i 1941. Men godsvognene blev først omlitreret når de skulle revideres (til eftersyn) så der har sandsynligvis kørt enkelte rundt med gl.litra et par år efter krigen. Personvognene blev omlitreret i et noget hurtigere tempo, det har vel taget et par år før alt var omlitreret. - eneste måde at dokumentere ovenstående på er et foto af vognen.
Indførsel af trykluftsbremser skete også under krigen. Også her er der tale om en Igangsætning, hvor der faktisk kørte vogne rundt uden trykluftsudstyr flere år efter krigen.
add b) Mht. private vogne er det faktisk tit meget lettere at finde præcise data - da regningen for trykluftsbremsen, fjernelsen af bremsehuset m.m. kan findes i firmaets regnskaber. Private vogne har det også med at tiltrække fotografer, så derfor er det nemmere at finde dokumentation for hvornår en given vogn har skiftet udstyr/udseende. Logoer/reklamer på vognene er normalt også tidstypiske - f.eks. havde flere Carlsbergvogne i 1960 en OL-reklame i det bånd hvor der normalt stod "helst en Hof".
http://www.jernbanen.dk/ har f.eks en fin liste over Carlsbergvognenes skæbne.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Nu er jeg ikke selv en såkaldt nittertæller, men jeg respekter skam denne indfaldsvinkel til vores togverden, ja jeg kan ligefrem føle mig fascineret af detaljedyrkelsen, hvorfor jeg gerne vil spørge om følgende:
Når man nu skal bestemme en bestemt periode på togvogne, hvordan kan man så vide sig sikker på at ALLE vogne af en bestemt type rent faktisk er ændret i et bestemt årstal, underforstået at en ændring eller etablering ikke kun er IGANGSAT på et bestemt tidspunkt ?
Nu kan jeg forestille mig at DSB har nogle faste regulativer for dette, hvorfor det måske kan bestemmes med rimelig nøjagtighed. MEN hvordan kan man vide sig sikker på ændringer når talen falder på private virksomheder, eksempelvis som de ølvogne denne tråd (også) omhandler ??
Da* Esben og andre!
Den slags oplysninger kunne (kan) man finde i de kvartalsmæssige udgivne tillæg til "Driftsmateriellet" og er et handy stykke værktøj for "nittetællere", pas på facination er det første skridt ud i et bundløst morads
( det var ikke sikkert at man skrev at den og den vogn nu havde fået fjernet bremsehuset, ofte stod der bare "vognen har nu fået RS (rangerskruebremse))
Man bør være opmærksom på at formodentlig alle vogne fik nye vognkasser da bremsehuset blev nedtaget og at de kom til at se meget anderledes ud, herefter.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Tak for et par gode og brugbare svar.
Baggrunden for mine spørgsmål var også, at det at kunne definere en bestemt situation ud fra et foto ikke altid er så sort/hvidt som man (måske) kunne ønske sig.
Eksempelvis hvis man kan se et foto af en dansk togstamme af godsvogne hvor der lige har sneget sig en udenlandsk godsvogn ind, måske endda en vogn fra et fjernere land som Italien. Tilmed kan der i en udpræget epoke 3 togstamme godt være en epoke 2 vogn i mellem.
Det som jeg gerne vil høre om, er hvilke overvejelse man gør sig når man opbygger sit anlæg ud fra en mere smal definition. Ikke nødvendigvis alene på togvogne, men også andet materiel herunder også valg af modelbiler, figurer, bygninger, lygtepæle, ja hvad som helst som hver især udgør en brik i et samlet billede.
OG nu håber jeg, at nittertællerne kan fortælle om deres mere detaljeret indfaldsvinkel uden at blive halshugget
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
En af måderne at dyrke modeltog på, er at gå meget i det med rammerne for det hele og mere specifikt hvilket materiel der kørte i fx et bestemt 10 år. Det behøver der ikke at være så meget nittetælleri over.
Og så er det ret interessant at læse om hvad tråden med Brawas lukkede standardgodvogne, har udviklet sig til. Man kommer vidt omkring nogen gange
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Amagerkaner
Indlæg: 440
b)Nu kan jeg forestille mig at DSB har nogle faste regulativer for dette, hvorfor det måske kan bestemmes med rimelig nøjagtighed. MEN hvordan kan man vide sig sikker på ændringer når talen falder på private virksomheder, eksempelvis som de ølvogne denne tråd (også) omhandler ??
add a) F.eks har DSB omlitreret vogne i 1941, dvs. på papiret blev alle vogne omlitreret i 1941. Men godsvognene blev først omlitreret når de skulle revideres (til eftersyn) så der har sandsynligvis kørt enkelte rundt med gl.litra et par år efter krigen. Personvognene blev omlitreret i et noget hurtigere tempo, det har vel taget et par år før alt var omlitreret. - eneste måde at dokumentere ovenstående på er et foto af vognen.
Indførsel af trykluftsbremser skete også under krigen. Også her er der tale om en Igangsætning, hvor der faktisk kørte vogne rundt uden trykluftsudstyr flere år efter krigen.
add b) Mht. private vogne er det faktisk tit meget lettere at finde præcise data - da regningen for trykluftsbremsen, fjernelsen af bremsehuset m.m. kan findes i firmaets regnskaber. Private vogne har det også med at tiltrække fotografer, så derfor er det nemmere at finde dokumentation for hvornår en given vogn har skiftet udstyr/udseende. Logoer/reklamer på vognene er normalt også tidstypiske - f.eks. havde flere Carlsbergvogne i 1960 en OL-reklame i det bånd hvor der normalt stod "helst en Hof".
http://www.jernbanen.dk/ har f.eks en fin liste over Carlsbergvognenes skæbne.
Fotografier af private vogne er ofte også kun egnet til en ca. datering. Hvis vi bliver ved ølvognene, skulle Tuborg have begyndt at udsmykke deres vogne med den berømte "Tuborghat" i 1959 jvf.: http://www.osjk.dk/intro/siden/tuborgvognen.htm, men iflg. dette link: http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=222 optræder den allerede i 1958 (man kan lige ane den på vognen i baggrunden, og der er flere andre eksempler.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Nu er jeg ikke selv en såkaldt nittertæller, men jeg respekter skam denne indfaldsvinkel til vores togverden, ja jeg kan ligefrem føle mig fascineret af detaljedyrkelsen, hvorfor jeg gerne vil spørge om følgende:
Når man nu skal bestemme en bestemt periode på togvogne, hvordan kan man så vide sig sikker på at ALLE vogne af en bestemt type rent faktisk er ændret i et bestemt årstal, underforstået at en ændring eller etablering ikke kun er IGANGSAT på et bestemt tidspunkt ?
Nu kan jeg forestille mig at DSB har nogle faste regulativer for dette, hvorfor det måske kan bestemmes med rimelig nøjagtighed. MEN hvordan kan man vide sig sikker på ændringer når talen falder på private virksomheder, eksempelvis som de ølvogne denne tråd (også) omhandler ??
At vælge et helt bestemt tidspunkt for sit tema er cool, men kræver - efter min bedste overbevisning - specialviden! Denne tråd/PDF, om UIC omlitrering af godsvogne i 1965, viser meget godt problematikken. http://www.sporskiftet.dk/forum/rigtige-jernbaner/dsb/uic-omlitreringen-af-godsvogne-1965-forord Omlitreringen var berammet til 4 år, og ofte kun sket på papiret, inden den længe efter blev udført rent fysisk f. eks ved revision. I Lokomotivet nr. 91 beskrives emnet også.
Denne epoke inddeling fra KM Text, NEM808: http://www.km-text.dk/ er anderledes og understøttes - i hvert fald her - af kommentarer til de tekniske- samt historiske ændringer af materiel og baner i Danmark.
Det er ud fra denne betragtning at mange (inkl. undertegnede, når jeg engang får pladsen) vælger en epoke - et tidsrum - da det måske ellers kan blive endog meget svært, at sammensætte noget der er 100 % korrekt.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da' Martin
Foto på sidstnævnte link, stammer fra mit arkiv, jeg er måske lidt tilbøjelig til at tro at årstallet er forkert på foto. Det er forholdsvis ofte der er datafejl på foto - tid, sted, litra og nummer, mange gange er det tilfældigheder der afslører fejl og selv de værste "nittetæller" må leve med lidt usikkerhed ind i mellem. Det er jo det der ofte gør det spændende for "nittetælleren" at snuse i foto og bjerge af støvede oplysninger - til sidst har man et godt billede af hvordan P 907 så ud i 1954 (eksempel!) og det er lige hvad man skal bruge når man er i fuld gang med at omdanne en Heljan P maskine til den ene bestemte P fra dette år - når man er grebet af det, så har "nittetæller-myggen" stukket en godt og grundigt - jeg skal hilse og sige at det er en meget spændende og givende måde at dyrke verdens bedste hobby på og så er det kun ef af måderne at gøre det på.
Det er rigtigt at tingene ved jernbanen ikke er så sort / hvide som vi måske er lidt tilbøjelig til at tro, ændringer i påskrifters opsætning, kunne let tage en 4 - 6 år at få gennemført. Eksempelvis gik man bort fra at placere litra og nummer i højre side af godsvognene i 1941 og dog findes der stadig i 1956, mindst en RIV mærket privat vogn med påskrifterne placeret på den måde.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Mange tak for gode og saglige indlæg på mine spørgsmål ud i nittetællerens univers. Nu er jeg ny indenfor modeltog, men har i mange år interesseret mig for klassiske biler hvor afvigelser er til at afgrænse, idet man identificere stort set alt på et stelnummer. Men efter at have pløjet diverse bøger + internet igennem var det mit indtryk, at togverden ikke kan afgrænses på samme måde som når man restaurerer klassiske biler.
På den baggrund havde jeg tænkt over hvordan man mon bygger det korrekte modeljernbanemiljø indenfor de afgrænsninger som hedder epoker, togmateriel og udvalgte stationer/landskabsområder, og jeg var nået til den slutning at hvis man forsøgte at gengive virkeligheden som den var, så brød man nogle af de afgrænsninger man havde sat. Dyrkelsen af detaljen ligger derfor indenfor en brik af det samlede billede, det Claus ganske klogt betegner som et interesseområde, hvorfor nittetælleriet begynder at give mening når man ikke overfører det til det store samlede billede men holder det indenfor et delområde.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Mange tak for gode og saglige indlæg på mine spørgsmål ud i nittetællerens univers. Nu er jeg ny indenfor modeltog, men har i mange år interesseret mig for klassiske biler hvor afvigelser er til at afgrænse, idet man identificere stort set alt på et stelnummer. Men efter at have pløjet diverse bøger + internet igennem var det mit indtryk, at togverden ikke kan afgrænses på samme måde som når man restaurerer klassiske biler.
På den baggrund havde jeg tænkt over hvordan man mon bygger det korrekte modeljernbanemiljø indenfor de afgrænsninger som hedder epoker, togmateriel og udvalgte stationer/landskabsområder, og jeg var nået til den slutning at hvis man forsøgte at gengive virkeligheden som den var, så brød man nogle af de afgrænsninger man havde sat. Dyrkelsen af detaljen ligger derfor indenfor en brik af det samlede billede, det Claus ganske klogt betegner som et interesseområde, hvorfor nittetælleriet begynder at give mening når man ikke overfører det til det store samlede billede men holder det indenfor et delområde.
Da' Esben
Set med mine øjne, nærmer du dig det berømte søm, med hammeren. Jo mere eksakt man ønsker at lave en modelbane, jo snævre bliver den tidshorisont (tidsrummet) hvor det billede du ønkser at lave, er korrekt og i sagens natur bliver man nødt til at indskrænke sit "minefelt" ellers bliver der lynhurtigt uoverskueligt. Et kig på dette link.: http://www.pendonmuseum.com/ Viser hvilke "ulykker" man kan komme ud i hvis ikke man styrer sit "nitte-gen" i tide, hvis man synes det kan være svært at forstå hvad der er så sjovt ved at være "nittetæller", skal man bare tænke på den glæde og fornøjelse, man selv har ved sin måde at dyrke "futtog" på - den er nemlig den samme.
Gode nittetæller hilsner
Flemming
PS. Du har ret i at jernbanen som helhed ikke kan afgrænses så skarpt som en enkelt årgang af given veteran bil, hvis du tager en specifik HD vogn (eksempelvis) kan man sagtens være ligeså præcis.
1956, sådanne årgange laves ikke mere