Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

UIC omlitreringen af godsvogne 1965 forord

Hej ME

så er der lidt mere om omlitreringen for godsvogne 1965

Artiklen sakset fra Vingehjulet 1964

vedhæftet pdf

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

AttachmentStørrelse
UIC litrering 1965 forord.pdf3.53 MB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

h087 skrev:

Hej ME

så er der lidt mere om omlitreringen for godsvogne 1965

Artiklen sakset fra Vingehjulet 1964

vedhæftet pdf

Hej Henning

Der er ren guf det her. Kom gerne med mere.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Martin og selvfølgelig alle andre sporskiftere

tak

det har jeg også tænkt mig - efterhånden som jeg finder det frem og får det scannet og pdf´et

håber så bare at nogen vil lægge det ind i wikien - det rette sted ( ME ) - den er jeg nemlig ikke så gode venner med endnu

har ikke noget imod at lægge det her på forum - dem der vil kan så bare hapse og lægge det i wikien - gælder foriøvrigt også stationsplaner - kap dem fra hovedwikien og læg den ind i strækninger til de respektive stationer - altså hvis man har lyst og tid

på et eller andet tidspunkt får jeg det nok lært - men vil ikke pt være skyld i at rode / slette eller hvad der kan ske - når man ikke er så god på wikien endnu

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

og undskyld : " men vil ikke pt være skyld...." - noget pladder at skrive - det vil jeg selfølgelig heller ikke senere

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

h087 skrev:

Hej ME

så er der lidt mere om omlitreringen for godsvogne 1965

Artiklen sakset fra Vingehjulet 1964

vedhæftet pdf

Hej Henning

Jeg har tænkt lidt over perioden, som beskrives i dit indlæg. Okt. 64 - okt. 68 eller 1965 - 1969 om man vil. Det er vel det man kalder epoke IIIc eller IIIIa, altså overgangs perioden, som jeg altid har flirtet lidt med primært pgr. den vinrøde diesel, specielt litra MZ. Nogen mener IIIc går fra 1966 - 1972 og andre mener at epoke IIII starter 1966. På den vedhæftede artikel fra Vingehjulet står det jo sort på hvidt: Altså at omlitreringen udføres fra okt. 64 - okt. 68. I runde tal 1965 - 1969. Så er spørgsmålet bare hvad vi skal kalde denne årrække?  Epoke IIIc eller IIIIa? Synes lige jeg fik en åbenbaring! Eller er der noget jeg har fået helt galt i halsen?

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Martin

der fik du sat mig lidt i en knibe - men også noget jeg har haft lyst til at sætte op - og med opfordringer fra andre - hvem - det må de selv udmelde - det med epoker er jo lidt at et sprængstofemne - men vi må jo på et eller andet tidspunkt ramle ind i det - så hvorfor ikke nu - og lad mig sige/skrive med det samme - dette står for min egen regning og mening - og lad os bare tage den værste med det samme - jeg er ikke enig med nogen som helst fastlagt epokeindelling uanset hvem der har skrevet, fastlagt, sagt eller dit eller dat - og så må jeg lige spørge dig Martin - om vi skal fortsætte - jeg vil kalde det et "spin og tanker om epoker" - epoker er for mig mere end materiel, det er også samfundstiden, trafikstrukturen osv osv, men det er ligesom at det er materiellet der fastlægger epokerne - og det er der jeg ikke er enig.

men for at tage dit eksakte spørgsmål - nemlig perioden 1965 - 69 : og her går vi så ud fra det pt værende - når det gælder dansk må det jo nok betegnes som epoke IIIc - her vil nogen være uenige med mig - men ser vi på materiel, farve og litrering og udelader andre aspekter - ja så er materiellet vinrødt, mest motor og begge litreringsformer findes side om side - i starten 1965 mest den velkendte fra 1951/54 med rettelser sammen med godsvogns UIC litrering, fra 1967 personvogns UIC cifferlitrering og fra 69 personvogns UIC bogstavslitrering og senere mest UIC bogstav og cifferlitrering, og mindre gammel litrering - men den findes og bruges - og altså som du selv er inde på - en overgangsperiode - og den strækker sig faktisk lige til 1972 - her er der så nok igen nogen der ikke er enige - men sådan ser jeg på det - og skulle jeg få lov til at bestemme hvad den skulle hedde ville jeg kalde den epoke III UIC - det dækker så begge ting - men foreløbig så meget om det - har du eller andre lyst til at spinne med om dette emne - ja så køre vi videre med det også det historiske - der ligsom har bundet os fast i de vedtagne normer - de er nemlig gamle - fra 50erne - og selvom man har revideret dem - er det stadig ud fra det første grundlag - der nemlig ikke er blevet revidere på selve grundlaget - samt at det jeg nævnte tidligere - er materielbaseret og dermed også påskriftbaseret - og der ligger en "svelle" der måske burde udskiftet - eller undersøges - men det var så optakten - "og så må vi se om det også er prolog - 1, 2 og 3 akt - samt at den "fede dame har skrålet" + finalen om "helten" eller "skurken" er død", alt efter fra hvilken vinkel eller opera man betragter -  ;):bigsmile:8)

så nej Martin - du har ikke fået noget galt i halsen - men måske nu!!:bigsmile:

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Der er jo normer og regler for meget - også modeljernbaner.

På MOROPs side http://www.morop.org/de/normes/index.html er beskrevet de danske epoker http://www.morop.org/de/normes/nem808dk_d.pdf

Kort fortalt beskriver MOROP epoke III (1941-1969) således:

  • III a 1941-1955
  • III b 1955-1963
  • III c 1963-1969

Man kan være enig eller uenig i denne opdeling (som f eks LOKOMOTIVET er det og derfor har opfundet deres egne epoker - som andre er uenige i), men for at komme helt uden om dette, kan man jo vælge et bestemt år for sin kørsel, som f eks Henning H087 har gjort det. Så bliver man ikke uenig med nogen  Wink

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Svend

og deri har du ret - nemlig at man gøre som man vil - men selvfølgelig må der være noget overordnet som rettesnor - og så kan man selv fortolke. Generelt må det jo nok siges at det stemmer sådan nogenlunde - når man ser på materiel alene - men det er ikke et alfa omega - jeg tilpasser også selv - når det er nødvendigt - eller når det passer mig og så som Svend også skriver - det er modelbaneverden dette gælder - når det gælder virkeligheden - tror jeg ikke at De Store Baner bruger epokebegrebet - og når det drejer sig om klubben - flexer vi også - dog mere på den måde at vi har lavet 3 til fire perioder i køreplanerne - 1956, 1960, 1964 og der bliver også et 1968 - pga materielmængen i klubben - og det at man gerne vil have så meget forskelligt materiel - så selvom jeg mest er til 1956-58 periode - skal jeg da have en BL når den kommer - og har også bestilt en MZ III der så bliver ommalet i vinrød - og sådan har den aldrig set ud - før jeg får det lavet - og sådan er der så meget:bigsmile: - men virkeligheden er noget andet - så det holder vi - læs jeg - ude fra modelverdenen

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

h087 skrev:

Hej Martin

der fik du sat mig lidt i en knibe - men også noget jeg har haft lyst til at sætte op - og med opfordringer fra andre - hvem - det må de selv udmelde - det med epoker er jo lidt at et sprængstofemne - men vi må jo på et eller andet tidspunkt ramle ind i det - så hvorfor ikke nu - og lad mig sige/skrive med det samme - dette står for min egen regning og mening - og lad os bare tage den værste med det samme - jeg er ikke enig med nogen som helst fastlagt epokeindelling uanset hvem der har skrevet, fastlagt, sagt eller dit eller dat - og så må jeg lige spørge dig Martin - om vi skal fortsætte - jeg vil kalde det et "spin og tanker om epoker" - epoker er for mig mere end materiel, det er også samfundstiden, trafikstrukturen osv osv, men det er ligesom at det er materiellet der fastlægger epokerne - og det er der jeg ikke er enig.

men for at tage dit eksakte spørgsmål - nemlig perioden 1965 - 69 : og her går vi så ud fra det pt værende - når det gælder dansk må det jo nok betegnes som epoke IIIc - her vil nogen være uenige med mig - men ser vi på materiel, farve og litrering og udelader andre aspekter - ja så er materiellet vinrødt, mest motor og begge litreringsformer findes side om side - i starten 1965 mest den velkendte fra 1951/54 med rettelser sammen med godsvogns UIC litrering, fra 1967 personvogns UIC cifferlitrering og fra 69 personvogns UIC bogstavslitrering og senere mest UIC bogstav og cifferlitrering, og mindre gammel litrering - men den findes og bruges - og altså som du selv er inde på - en overgangsperiode - og den strækker sig faktisk lige til 1972 - her er der så nok igen nogen der ikke er enige - men sådan ser jeg på det - og skulle jeg få lov til at bestemme hvad den skulle hedde ville jeg kalde den epoke III UIC - det dækker så begge ting - men foreløbig så meget om det - har du eller andre lyst til at spinne med om dette emne - ja så køre vi videre med det også det historiske - der ligsom har bundet os fast i de vedtagne normer - de er nemlig gamle - fra 50erne - og selvom man har revideret dem - er det stadig ud fra det første grundlag - der nemlig ikke er blevet revidere på selve grundlaget - samt at det jeg nævnte tidligere - er materielbaseret og dermed også påskriftbaseret - og der ligger en "svelle" der måske burde udskiftet - eller undersøges - men det var så optakten - "og så må vi se om det også er prolog - 1, 2 og 3 akt - samt at den "fede dame har skrålet" + finalen om "helten" eller "skurken" er død", alt efter fra hvilken vinkel eller opera man betragter -  ;):bigsmile:8)

så nej Martin - du har ikke fået noget galt i halsen - men måske nu!!:bigsmile:

Hej Henning

Tak for dine altid informative svar, og tak for din PM. Ja epoker er mange ting, og kan defineres ud fra mange ting. Jeg synes bare at dit uddrag fra Vingehjulet fortalte en hel del om lige netop overgangs epoken på materielsiden.  Men som du selv, så kan man tale/spinne om emnet på utallige måder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej Henning

Epoke III UIC. Den er købt! Det er så godt at jeg vil have den fast i min signatur.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Martin

lidt sent - men der har være andre ting - men tak - og vil betragte det som en ære

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Martin

når du nu skriver at du "flirter" med Epoke III UIC - er du så også intresseret i oprangeringer i denne periode - har fået en togplan 6 ( personførende tog ) fra 1967 fra en af mine gode netværkfoebindelser GS - dog er den den fra Jylland / Fyn - men det kan jo bruges - hvis man vil prøve at efterligne disse i model - så hvis interesse - så giv lige signal - så laver jeg også noget fra den - og hvis du har en ide om strækning - også lige denne - får også en tjenestekøreplan fra samme tid på et tidspunkt - men er foreløbig "kun" nået til omkring 1960

er også ved at finde noget frem om omlitreringscirkuset til UIC for personvogne 1966/1967/1969

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

h087 skrev:

Hej Martin

når du nu skriver at du "flirter" med Epoke III UIC - er du så også intresseret i oprangeringer i denne periode - har fået en togplan 6 ( personførende tog ) fra 1967 fra en af mine gode netværkfoebindelser GS - dog er den den fra Jylland / Fyn - men det kan jo bruges - hvis man vil prøve at efterligne disse i model - så hvis interesse - så giv lige signal - så laver jeg også noget fra den - og hvis du har en ide om strækning - også lige denne - får også en tjenestekøreplan fra samme tid på et tidspunkt - men er foreløbig "kun" nået til omkring 1960

er også ved at finde noget frem om omlitreringscirkuset til UIC for personvogne 1966/1967/1969

Hej Henning

Jeg kan bruge al info om denne periode, og gerne noget om "omlitreringscirkuset til UIC for personvogne...", oprangeringer osv. Jylland/Fyn/Sjælland, hele møllen. Med "flirt" mener jeg bare, at jeg i lang tid ikke rigtig har kunnet beslutte mig for om jeg skulle køre IIIb (den klassiske:)) eller efter 1965 - som nu har en hel del betegnelser...;) Men med dit indlæg fra Vingehjulet er jeg ikke i tvivl mere. Og ja, så har jeg altid haft noget med MZ, og vinrød diesel i almindelighed.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej alle

noget mere om UIC godsvogne fra 1968

mvh henning h087

AttachmentStørrelse
noget om godsvogne UIC 1968.pdf 835.71 kB
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

h087 skrev:

Hej alle

noget mere om UIC godsvogne fra 1968

mvh henning h087

Hej Henning

Tak for flere lækkerier. Har du noget om omlitrering af personvogne 1967 og frem...?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Martin

ja - og det kommer efterhånden og løvende fra de forskellige år også med ændringer i UIC litreringen - men har for tiden ikke så meget tig jeg gerne ville have - så det tager lidt længere tid - men det kommer

mvh h087

ps - sender også lige en pm

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.