Har man en havebane og gerne vil køre hele året, så kan det i disse her vintertider være meget praktisk med en snerydder, som jeg går ud fra må være hjemmebygget;
http://www.youtube.com/watch?v=kbE0K6KEcY4
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Helweg
Indlæg: 316
Det ser godt ud
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Det må siges at være den ultimative dovenskab i stedet for at fatte kost og skovl.
Gad vist hvordan den er strømforsynet? Al den sne må da kortslutte skinnerne.
Men øh Hm hvordan rydder han så perronerne???
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
mr-data
Indlæg: 805
Gad vist hvordan den er strømforsynet? Al den sne må da kortslutte skinnerne.
Vand, og dermed sne, er mig bekendt ikke elektrisk ledende, så principielt burde det ikke være problematisk at strømforsyne via skinnerne. Desuden er sporet formentlig LGB, og de er mig bekendt designet til at ligge ude hele året. Det er nok snarere et problem at kunne levere nok strøm til både køre- og slynge-motor på samme tid. Hvis ikke det foregår via skinnerne, er der vel brugt et batteri af en art.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Kemisk rent vand er næsten ikke ledende, men dog en lille smule.
Problemet er at vi meget sjældent finder kemisk rent vand i naturen eller i den menneskeskabte dagligdag.
Der er disse kemiske urenheder, der gør vand stærkt ledende.
Er der ingen der har lært dig, ikke at stå med bare fødder på en vådt gulv og betjene elektriske apparater?
Hvis du stiller dig i en spand vand med jordforbindelse og stikker fingeren op i en tændt fatning, behøver du næppe at spekulere på det mere.
Muligvis isolerer sne bedre, da det indeholder meget luft, og derfor måske ikke giver så god forbindelse mellem vandmolekylerne, lissom det må formodes at være mere kemisk rent, end det vand vi normalt møder. Helt rent er det dog ikke, da det indeholder partikler af forurening,alm støv mm, som det har opsamlet i atmosphæren.
Jeg tror nu også på, at et kraftigt batteri i kombination med radiostyring er tilfældet her. Der er ihtf ingen røg fra en forbrændingsmotor at se.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
mr-data
Indlæg: 805
Kemisk rent vand er næsten ikke ledende, men dog en lille smule.
Problemet er at vi meget sjældent finder kemisk rent vand i naturen eller i den menneskeskabte dagligdag.
Der er disse kemiske urenheder, der gør vand stærkt ledende.
Er der ingen der har lært dig, ikke at stå med bare fødder på en vådt gulv og betjene elektriske apparater?
Jo det kan du godt have ret i, men jeg har ført set og læst om eksempler på havebaner hvor strømmen gik via skinnerne, og som kørte uden problemer om vinteren.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Man kunne nok forestille sig at der er en form for isolation.. hmmm
Mvh Lukas
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Hej Claus (og andre)
Som ejer af en havebane (LGB) gennem mange år, kan jeg fortælle at der ikke forekommer problemer med 'sne eller vand' kortslutninger, jeg kører digitalt - MASSOTH - og der har gennem tiden ikke været problemer med at levere effekt nok ej heller med kortslutninger og strømoptaget fra skinnerne fungerer generelt også uden problemer i sne.
Jeg kørte også lidt i sne for en del år siden, se her: http://www.youtube.com/watch?v=bB2fQkT7lWo :bigsmile:
Den viste model - sneblæseren - kan, så vidt jeg ved, købes som færdigmodel. (småserie)
Godt nytår
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk