Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 210

PB

Undervogn til 1.gen S-tog (H0)

Jeg har fået anskaffet mig et par overdele til et 1.generations S-tog. Dvs en motorvogn MM og en Styrevogn FS.

Alt andet end overdelene skal jeg selv stå for, og der melder sig et driftproblem. 

Hvad findes der af undervogn, der passer til et sådant S-tog? 

I følge Jernbanen.dk har FS bogietapafstand 13,8 m og bogieakselafstand 2,5 m

På en tegning kan jeg aflæse at MM har bogietapafstand 13,7 m og bogieakselafstand 2,5 m

Det kan evt også være en seperat motorboogie, men det vil jo være let, hvis der var fx en driftsikker ROCO-model der lige passede til nærmest at kunne klikke på overdelen.

Jeg kører 2-skinne, så det skal være uden slæbesko.

Er der i øvrigt nogen der kan pege i retning af nogle vellignende boogiesider til dyret?

De bedste toghilsner

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 55

PB  Hjemmeside

 

Kære Christian

 

 

 

Nu er et 1. G S-tog jo ikke bare et 1. G S-tog, der var jo flere leveringer og næsten alle forskellige i udseende, elektrisk udrustning, vinduer (spejlglas eller delte) og nok så vigtigt bogier. Så du skal altså først finde ud af hvilken levering dit S-tog er for at kunne afgøre hvilken bogie-type du skal anvende.

 

En god bog at få forstand fra er ”Københavns S-bane 1934-1984”, John Poulsen m.fl., Banebøger 1984, ISBN 87 88632 01-6. Den er næsten helt sikkert udsolgt fra forlaget, så du må på jagt. Du kan også finde informationer på nettet (tegninger og billeder) på ”Jernbanekilder.dk” fra Danmarks Jernbanemuseum. Du kan også søge på EVP´s sider.

 

Jeg fik i sin tid fat i en ”Tenshodo” bogie, det vil sige en bogie med en flad motor, der passede til mit behov. Den blev så monteret på en flad udskåret plastik undervogn, hvorpå vognkassen hvilede. Det var en ætset messing overdel til et 1. generations 2. leverings S-tog, se foto og tegning.

 

Bogiesiderne købte jeg hos Nyboder hobby, der senere blev til Tikøb metalstøberi. Den gode Kim Møller er godt nok stoppet med sin forretning, men han sælger stadig til kunder og hjælper med enkeltdele hvis stadig haves. Tikøb lavede de fleste typer S-togsbogier. Så prøv Tikøb, du skal nok søge under dansk spor 1.

 

God fornøjelse

 

Steffen Dresler

BilledeBilledeBillede

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 210

PB

Steffen Dresler skrev:

 

Kære Christian

 

 

 

Nu er et 1. G S-tog jo ikke bare et 1. G S-tog, der var jo flere leveringer og næsten alle forskellige i udseende, elektrisk udrustning, vinduer (spejlglas eller delte) og nok så vigtigt bogier. Så du skal altså først finde ud af hvilken levering dit S-tog er for at kunne afgøre hvilken bogie-type du skal anvende.

 

En god bog at få forstand fra er ”Københavns S-bane 1934-1984”, John Poulsen m.fl., Banebøger 1984, ISBN 87 88632 01-6. Den er næsten helt sikkert udsolgt fra forlaget, så du må på jagt. Du kan også finde informationer på nettet (tegninger og billeder) på ”Jernbanekilder.dk” fra Danmarks Jernbanemuseum. Du kan også søge på EVP´s sider.

 

Jeg fik i sin tid fat i en ”Tenshodo” bogie, det vil sige en bogie med en flad motor, der passede til mit behov. Den blev så monteret på en flad udskåret plastik undervogn, hvorpå vognkassen hvilede. Det var en ætset messing overdel til et 1. generations 2. leverings S-tog, se foto og tegning.

 

Bogiesiderne købte jeg hos Nyboder hobby, der senere blev til Tikøb metalstøberi. Den gode Kim Møller er godt nok stoppet med sin forretning, men han sælger stadig til kunder og hjælper med enkeltdele hvis stadig haves. Tikøb lavede de fleste typer S-togsbogier. Så prøv Tikøb, du skal nok søge under dansk spor 1.

 

God fornøjelse

 

Steffen Dresler

BilledeBilledeBillede

 

Tak Steffen 

Mit S-tog er fra 3.levering -dvs helsvejst og med sikker på taget. mht rudetyper, og diverse aptering har jeg en del billedmateriale at gå ud fra. Det lette med boogierne vil også være at kontakte Kim Møller, så det er måske det der skal til. EVP.dk og Jernbanemuseets arkivsider er besøgt og inspiration er hentet derfra. S-togsbogen har jeg haft lånt på biblioteket før, men måske den skal genlånes  :).

Jeg har faktisk selv en Tenshodoboogie, som jeg har ombygget strømoptaget på (skal bruge den til digitaldrift), bygget en undervogn op omkring og tilpasset. Men noget er galt med boogien, ffor den løb så dårligt, at den brændte en dekoder af. Har efterfølgede prøvet den med en gammeldaws analog strømforsyning, og der humper den afsted og trak en forfærdelig høj strøm, så måske er det ankeret der er skævt.

Dbh

Cristian

 

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 154

PB

CBorch

Hvis 'din' MM har samme bogier som Steffens tegning, så det Tikøb, hvis den har andre, dvs. 2,5 m 'Stål-bogie', så det igen ,1.)  Tikøb, 2.) På Sporet : http://shop.paa-sporet.com/byggedele-vaerktoej-og-maling-240/01-rullende-materiel-ho-243/10-hjul-og-bogier-til-vogne-530/paa-sporet-0010550-dsb-2-5-m-staalbogie-med-pladehjul-plastik-dc-1-saet-15890.html , 3.) eller også McK-h0. 

PS den der lange 'http' smøre fra På Sporet gav jo bestemt ingen mening, så her kommer parts.nr. : 

PÅ SPORET 001.0550. DSB 2,5 m. stålbogie med pladehjul. Plastik. DC. 1 sæt.

Mvh 

OHJ20

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 749

PB

Hej,

Her er et klikbart link til På Sporets relevante bogier

Mvh

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 936

PB  Blog

Hej CB

 Jeg lavede en gang nogle æstede del til lobeboggier til s-tog ( Til brug for en postvogn)

Men om der er nogle på lager?????

VH rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 316

PB

 

Jeg er i gang med et identisk projekt. På Sporet har bogiesider, egnet motor med gearkasse (fra et hollandsk DC lokomotiv), sædeprofiler

samt vinduer. Kim Møller havde intet, der egnede sig. I de vognender, der vender ind mod hinanden (bagenderne), har jeg monteret

Symoba koblinger. Strømaftagere købte jeg i Tyskland via tysk ebay. Transfers fra Skilteskoven. Med en ESU dekoder kører det perfekt.

Venlig hilsen

Søren

2015

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 2 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 210

PB

disavelo skrev:

 

Jeg er i gang med et identisk projekt. På Sporet har bogiesider, egnet motor med gearkasse (fra et hollandsk DC lokomotiv), sædeprofiler

samt vinduer. Kim Møller havde intet, der egnede sig. I de vognender, der vender ind mod hinanden (bagenderne), har jeg monteret

Symoba koblinger. Strømaftagere købte jeg i Tyskland via tysk ebay. Transfers fra Skilteskoven. Med en ESU dekoder kører det perfekt.

Venlig hilsen

Søren

2015

Hej Søren

Kan du være mere specifik mht strømaftager og delene fra Paa Sporet? Er det noget Bjørn har på hjemmesiden? -kan nemlig umiddelbaret kun finde stålboogien på hans hjemmeside. Hvor har du fundet S-togsboogier til motorvognen?

Dbh

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 749

PB

Hej,

CBorch skrev:

Kan du være mere specifik mht strømaftager og delene fra Paa Sporet? Er det noget Bjørn har på hjemmesiden? -kan nemlig umiddelbaret kun finde stålboogien på hans hjemmeside. Hvor har du fundet S-togsboogier til motorvognen?

Bjørn har mange varer på webshoppen (jeg gætter på omkring 20.000), men slet ikke alt. Og især i småting / selvbyg / reservedele har han mange ting der ikke er lagt på.

Jeg tror det sikreste er at sende ham en mail på info@paa-sporet.com eller ringe ham op på telefon 42676920.

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 316

PB

Helt enig, Peter. Kontakt Bjørn direkte  :) 

Strømaftageren valgte jeg på Rocos hjemmeside - simpelthen den jeg syntes lignede forbilledet bedst - og købte den så på eBay.de. .

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 749

PB

 

Hej igen,

disavelo skrev:

Helt enig, Peter. Kontakt Bjørn direkte  :) 

Jeg tillod mig lige at spørge Bjørn om hvad han havde / ikke havde på webshoppen af relevante dele, han skrev:

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 2 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 210

PB

peterw skrev:

 

Hej igen,

disavelo skrev:

Helt enig, Peter. Kontakt Bjørn direkte  :) 

Jeg tillod mig lige at spørge Bjørn om hvad han havde / ikke havde på webshoppen af relevante dele, han skrev:

Mvh,

Peter

Ja Peter, nogle gange skal man bare spørge og så får man svar :) 

Det er en fin liste Bjørn har kunnet mestre, men han har jo også mange års ekspertise i at levere byggedele til dansk materiel. (gid han dog stadig havde sin butik på Vesterbrogade i Kbh :(( )

Det ser ud til at motorproblemet har løst sig, for jeg nærstuderede den syge Tenshodoboogie, og det viste sig, at der sad lidt for meget plastic på bunddækslet, så da det er blevet fjernet faldt friktionen -og dermed også strømforbruget en del. Nu kan den godt futte afsted med en dekoder på uden at brænde sammen.

Jeg mangler stadig at opstøve 2,5m S-togsboogier til motorvognen. Rep Neslein skrev, at han måske har noget brugbart liggende, så jeg har indtil videre lagt mine æg i hans kurv. 

Mht til S-togsbogen, som Steffen Dressler anbefalede, så skulle jeg bare lige komme i tanke om at besøge "Den lokale bogreol" i min egen stue, for dér stod den lige så fin og ventede på at blive genlæst. Sådan kan det jo nogengange gå, når man har mange bøger.

Nu er jeg til gengæld nået så langt, at jeg snart skal have smurt noget farve på vognsiderne og det er ikke helt let at besluttet hvilken nuance af bleget-slidt-beskidt-vinrød-brun jeg skal vælge. 

Jeg har lavet farveprøver. Der er nærmest umulige at gengive med et telefonkamera og hjemmebelysningen, men jeg har alligevel gjort et forsøg. 

Billede

Nr 2 fra venstre er meget tæt på at være vinrød, som McK synes den skal være. Jeg har ikke kunnet finde billeder med god nok farvegengivelse til 100% at kunne fastslå farven på en slidt vogn, men det kan vel være alt fra 2-5 alt efter hvor gammel vognen er på mit tidspunkt. 

Hvad har I andre der har lavet S-tog gjort mht farve?

De bedste -og farverige toghilsner

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 55

PB  Hjemmeside

 

Kære Christian

 

Øv, farver, det er jo religion Sad .

 

Nå, min egen 1.G´er model fik en vinrød fra bøtten i daværende UK-modellers farveserie, som efter sigende var så godt som OK, bortset fra jeg sikkert bliver overfaldet af andre med bemærkninger om set i hvilket lyst, korrekt farve 1:1 kontra 1:87 o.s.v.

 

Derfor synes jeg at du skal anvende den nye vinrøde, den slidte vinrøde, den afblegede vinrøde, den støvede vinrøde, den bremsestøv slidte vinrøde (derfor de blev kaldt de ”brune S-tog”) eller hvilken nuance du foretrækker.

 

Som jeg HUSKER 1. g´erne havde de alle mulige og umulige nuancer i hele spektret over blank vinrød og til mat støv/lyse brun. De kørte jo konstant og det med at komme igennem ”vaskemaskinen” var ikke en dyd, da en sådan (med roterende børster) efter min hukommelse ikke eksisterede. Skulle de vaskes var det håndvask med vandkost. Men fælles for dem alle var at ”farven” gjaldt for sættet, om ½-tog eller ¼ tog (om det var i gamle dage med tre vognstoget som halvtog, eller efter krigen med fire vognstoget som halvtog), da de faktisk var fast sammenkoblede hele tiden og KUN skiltes ad ved revisioner eller store reparationer. Og der tog man et helt sæt ud ad gangen, 2, 3 eller 4 vognsoprangering.

 

Så jeg vil anbefale dig at få fat i Årsskriftet for Jernbanemuseets venner 1999 (ISSN 0907-4805) hvori du over 9 sider kan læse om historie, vogn sammensætning (de sammenhørende numre for hvert enkelt sæt), regler for styrevognes anbringelse (nord eller syd) samt skæbnelister og meget, meget mere. Og VIL du have den rigtige vinrøde skal du måske hente dit eksemplar på Danmarks jernbanemuseum og der se og fotografere MM vognen der står der.

 

Men altså, jeg synes du har ”frit slag” indenfor farvepalletten med vinrød over til mat brun. Det er jo dig der suverænt bestemmer sættets sammensætning og farve. Og ser du på forsidebilledet af det omtalte nummer af årsskriftet, er der fire vognfronter med hver sin farvesammensætning.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Steffen Dresler    

 

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 210

PB

Steffen Dresler skrev:

 

Kære Christian

 

Øv, farver, det er jo religion Sad .

 

Nå, min egen 1.G´er model fik en vinrød fra bøtten i daværende UK-modellers farveserie, som efter sigende var så godt som OK, bortset fra jeg sikkert bliver overfaldet af andre med bemærkninger om set i hvilket lyst, korrekt farve 1:1 kontra 1:87 o.s.v.

 

Derfor synes jeg at du skal anvende den nye vinrøde, den slidte vinrøde, den afblegede vinrøde, den støvede vinrøde, den bremsestøv slidte vinrøde (derfor de blev kaldt de ”brune S-tog”) eller hvilken nuance du foretrækker.

 

 

Hej Steffen

Tak for dine fyldige indlæg, de er til stor hjælp.

Og ja, man kan hurtigt rode sig ud i noget af en krig, når det kommer til valg af farve. Det var også derfor jeg skrev "..som McK synes den ser ud...", for alt efter producent, så er den vinrøde også dér blevet flittigt fortolket.

Vinrød som lige fra malerværkstedet bliver min model ikke, og jeg tror mest at jeg hælder til den brune i midten af min farvepalette.

Nu er jeg så lige kommet i tanke om at det måske er en god ide at lave skillevægge inde i modellen FØR jeg lakerer, så malerarbejdet er lige udsat lidt indtil de er lavet.

Cristian

 

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 56

PB  Blog

I disse dage sælger Kim Møller s-togsboggier i Facebook gruppen Modeltog Handel

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 210

PB

ladvogn skrev:

I disse dage sælger Kim Møller s-togsboggier i Facebook gruppen Modeltog Handel

De er allerede hjemtaget. Pt dog hjem til en GLS-central et sted mellem Tikøb og Frederiksberg.

Det bliver herligt at få gjort undervognen færdig. Til det mangler jeg så lige at få lavet batterikasser og andet apparatur. Det kan ikke tage så lang tid. Nåja, så skal jeg også lige have monteret en hulens masse sæder og et par førerrum  :).

 

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 1 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 56

PB  Blog

Banetjenesten har batterikasser som løsdele. Jeg har dog ikke set dem i virkeligheden

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 210

PB

Så er jeg kommet lidt videre med S-toget.

Boogier er samlet, malet og monteret. Jeg mangler dog at få tilpasset boogiesiderne til motorboogien.

Taget på motorvognen er udstyret med nips og begge vogne har fået malet sider og tag.

Sæder er lavet af karton, efter EVP-metoden, og derefter malet med en lækker chololadebrun sprayfarve fra Belton/Molotov i flere omgange.

 Nu mangler de "blot at blive monteret inde i vognene, efter vinduerne er monteret, efter vognene er blevet litreret (mangler stadig at få købt litreringerne).

Nu er jeg kommet til undervognen, der bliver udstyret med batterikasser, som jeg havde til overs fra nogle andre projekter og noget andet nips. (glemte lige at tage billede af det). 

Tilpasningen af bufferafstanden er ogå en vigtig ting, som det ses på billedet har jeg valgt en fast sammenkobling fra Symoba, men det kan jo ændres, hvis jeg bliver træt af det.

BilledeBilledeBilledeBillede

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 3 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.022

PB

Jeg er i gang med samme projekt som dig - og bikser med monteringen af Tenshodo-drevet. Hvordan hænger du det op i vognbunden ? Har du evt nogle billeder til inspiration ?

På forhånd tak,

Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 210

PB

Kresten skrev:

Jeg er i gang med samme projekt som dig - og bikser med monteringen af Tenshodo-drevet. Hvordan hænger du det op i vognbunden ? Har du evt nogle billeder til inspiration ?

På forhånd tak,

Kresten

Jeg er ikke lige i nærheden af dyret, men et par billeder af undervognen har jeg. Bunden er lavet af 3mm styrenplade. Der hvor motorboogien skal sidde er der boret et stort hul med et forstnerbor. det viste sig at være en kende for klejnt, så jeg har faset hjørnerne af toppen på motorboogien af, så den kan dreje rundt i hullet. På oversiden af hullet har jeg monteret en 1mm styrenplade med et passende hul i centrum af det store hul til fastgørelsesskruen. For at ledningerne til motor og strømoptag kan komme uhindret op til styreprintet har jeg lavet to "spunkformede" huller. Husk i øvrigt at skille strømoptag og motortilslutning på boogien hvis du kører digitalt. 

Dekoderen er placeret i det rektangulære hul ved siden af motorboogien. Jeg har lavet et lille dæksel der er fastgjort med en enkel skrue. Dekoderen ligge skjult mellen apparatkasserne under vognen og optager derfor ikke plads for indretningen i vognen.

Med den metode til monteringen -og placering af dekoder, er der nærmest intet der fylder op inde i vognen. Det er derfor ideelt at lave fuld indretning med sæder, skillevægge og hele pivtøjet. Det kan jeg tage nogle billeder af når jeg kommer på banen igen.

Næste gang jeg skal lave en lignende undervogn bliver det af messingplade, for at holde tykkelsen nede. Det giver større stivhed og endnu mere plads til indretning.

Dbh

Cristian

BilledeBillede

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Hej allesammen,

Sidste gang jeg var på besøg i Odense, besøgte jeg naturligvis også Jernbanemuseet. Hermed en række billeder af detaljer, der eventuelt kan være til nytte ved bygningen Smile.

Venlig hilsen

Lars

 

 

 

 

Like 3 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.022

PB

Hej Christian

Tusind tak for billederne og den udførlige beskrivelse - det er naturligvis måden at gøre det på! Smile

Jeg har malet indvendigt og sæderne er klar til montering - desuden fandt jeg på at bruge et par messing pinol-lejer som "spejl" i for- og baglygter. De passer lige akkurat i hullerne på fronten. Hvis man borer et 0,3mm hul i bunden er der plads til en 0402 eller 0603 LED sammen med en passende mængde "Crystal Clear" (som for mig aldrig er blevet særligt krystalklart - mere som farveløs silikone).

Men igen tak for vejledningen - den gjorde mig meget klogere Smile

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.