Jeg arbejder lidt med at ombygge en Heljan personvogn CP til Skagensbanens indkøbte DSB-personvogne CQM (SB F5 og SB F6). De er forsynet med 2,1 m træbogier
Det giver mig lidt udfordringerne med bogierne, da de skal flyttes 6,5 mm længere ud mod vognenden. Det betyder, at bogiene støder på vogntrinene når de skal dreje.
Derfor vil jeg gerne spørge jer erfarne model(om)byggere: Hvad vil I anbefale at gøre i sådan en situation?
Jeg har overvejet flere muligheder: Enten at flytte drejepunktet i bogien, så den drejer (ikke centreret) om et punkt over den ene aksel - men det kommer til at se fjollet ud når vægnen kører i en kurve.
En anden mulighed er at afmontere trinene og lime dem på bogien i stedet.
Er der andre gode idéer, så hører jeg meget gerne.
Et andet spørgsmål er så kortkoblingen. Det bliver så nødvendigt at ombygge den også. I den forbindelse mangler jeg en vejledning og en total oversigt over mål og detaljer om kortkoblinger. Findes det? Foreløbig har jeg koncentreret mig om Märklins kortkobling, men jeg har absolut ingen erfaring med den. Vil det være bedst at montere koblingen direkte på bogien?
Tak for alle gode idéer og vejledninger
Med venlig hilsen Erik Andersen
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 273
Hej Erik
Det flabede svar på dit første spørgsmål må være "at køre på en bane med større sporradier.
Det søde svar er at skalakorrekt modelbygning er forbundet med en masse kompromisser.
Da jeg først læste dit forslag med at forsætte omdrejningspunktet for boogien virkede det i mine ører fjollet. Men ved nærmere eftertanke kan jeg bedre lide den ide fremfor de andre forslag du opremser. Det er jo kun i kurvekørsel det bliver synligt, så du skal bare lade være med at køre så meget i kurver.
En mulighed er også at gøre stiverne til trinene lidt stejlere. Jeg ved ikke om det kan give plads nok til et acceptabelt udsving af boogien. Måske kan det kombineres med at du saver et hak i boogien så den kan glide gennem trinnet.
Mht kortkoblingen, så skal du gøre dig fortrolig med NEM 351, 352 og 360
Hvis du skal lave en ny kullissestyring kan jeg anbefale Symoba-kullisser. De er lette at få plads til.
Jeg vil holde mig fra at montere koblingen på boogien -især hvis du vælger at flytte omdrejningspunktet. Det virker til at blive noget bøvl, og bliver i hvertfald ikke til en kortkobling.
De bedste ombyggelige hilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
FK
Indlæg: 80
Husk at CQM ikke har tilspidsede endeperroner ligesom CP har.
mener Vagn Holstein har resin støbninger af disse gavle, og måske et komplet CQM byggesæt.
Men det kan han nok selv svare på hvis han læser indlægget.
Og ja, CQM er en håbløs vogn når det gælder boggiernes bevægelighed.
Forskudt centertap, fornuftige kurve radier og trin der er fastgjort til bogierne kan måske løse det.
placering af kulisse bliver nok også en udfordring, men måske en Symoba kan presses ind.
hilsen Frank
Erik Andersen
Stenløse
Indlæg: 33
Ja, udfordringerne bliver ikke mindre af at skrive et indlæg her!
Tak for bemærkningen om endeperronerne, Frank. Det havde jeg simpelthen ikke set. Det bliver mere og mere spændende....
Jeg må have Vagn Holstein på banen. Det vil selvfølgelig være lettest hvis han har hele CQM-overdelen.
Mvh Erik
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 273
Jeg må have Vagn Holstein på banen. Det vil selvfølgelig være lettest hvis han har hele CQM-overdelen.
Mvh Erik
Det har han som byggesæt.
https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/87-gruppen-i-samarbejde-med-tik%C3%B8b-mfl-byg-nemt-din-ar-arm-cp-cqm-
Dbh
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Erik Andersen
Stenløse
Indlæg: 33
Ja, udfordringerne hober sig op med hensyn til CQM-vognene.
Hvordan kommer jeg i forbindelse med Vagn Holstein og de dele han har lavet til vognene. Når jeg prøver nogle af de link, som jeg har fået anbefalet, så er de enten lukkede eller meget gamle.
På et tidspunkt - jeg tror det var sidste gang i Køge - så jeg en forhandler havde nogle løse Heljan overdele og måske reservedele til nogle forskellige Cxxxx - vogne. Kan bare ikke huske hvem det var. Er der en her, der kan give mig et link til hvor jeg kan finde dem.
Mvh Erik
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Jeg ville nok prøve nogle af de muligheder, der er nævnt på hans hjemmeside: Holstein Consulting.
MVH
Lars
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Erik.
Måske er det DFmodeltog, du har set. https://dfmodeltog.dk/
Hos dem har jeg set, CC overdele og tag, samt andre løsdele.
Hilsen Erling.