Er der nogle der ligger inde med en brugbar metode, for at bygge et rangerbjerg, hvor vognene bremses så vognene ikke tager skade.
Hvordan kan man bygge bremsesystemet?
__________________
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Magneter undersporet og regulere vognens vægt med blødt jern
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Se her (youtube er din ven): https://www.youtube.com/results?search_query=ablaufberg+h0
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Nu var det et bremsesystem, gerne med tegninger eller forklaring jeg søgte. For selve rangerbjerget er nemt at lave. Men jeg ønsker, at vogne får et blødt stop, inden de banker ned i de vogne, der allerede holder i oprangeringssporet.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
Marklin4me
Indlæg: 552
Hejsa,
Kender ikke umiddelbart til noget bremsesystem, men jeg har set et sted, hvor der efter rangerbjerget var bygget flere mindre "lommer" buer på sporet for at bremse vognen, så der kun lige var fart nok på til den kunne komme videre til næste lomme.
Ved ikke om det giver mening - har prøvet at illustrere det på dette billede, hvor man kan skimte tendensen på sporet nærmeste pilene.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Techek
Jelling
Indlæg: 904
Hej Jørgen
Det er et rigtigt interessant spørgsmål og der er så vidt jeg kan se, mange løsninger afhængig af hvor godt og automatisk det skal fungere.
I virkeligheden - i gamle dage - blev vognene bremset manuelt med "hunde", der blev kastet ind på skinnestrengen foran hjulet og bremset, nogle gange ad flere omgange. Det krævede viden om "hundens" bremseevne, vognens hastighed og vægt og naturligvis en god potion erfaring.
Hvis du skal overføre det til model, vil det kræve at vognen ligger forholdsvist tungt på sporet og at du kan få noget mekanik til at skyde hunden ind mellem hjulet, flangen og skinnestrengen - det synes næsten uladsiggøreligt.
Jeg tænker at det kunne være en løsning at bruge op til flere elektromagneter under hvert spor i risten samt en slags logik pr. spor, der kan mærke hvor hurtigt en vogn bevæger sig i bestemte sektioner, så elektromagneterne kan indstilles til at bremse vognen i passende omfang. Det vil naturligvis kræve individuel tilpasning pr. spor, men det kunne sandsynligvis være med til at bremse hver eneste vogn meget realistisk.
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Hvis man har lyst, kan man lære meget mere om denne teknik i den dejlige film Her er Banerne, der kan ses kvit og frit på Filmcentralen.
MVH
Lars
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 997
Mindes at have set/laest -men kan ikke huske hvor- at vognen kan blive bremset med et skud trykluft.
Mener ogsaa at huske at luften kom nedefra, men synes at det ville da blaese de lettere vogne af sporet, saa ved ikke rigitgt. Er jeg ved at blive gammel-senil¿?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
[quote=hxmiesa]
Mindes at have set/laest -men kan ikke huske hvor- at vognen kan blive bremset med et skud trykluft.
Mener ogsaa at huske at luften kom nedefra, men synes at det ville da blaese de lettere vogne af sporet, saa ved ikke rigitgt. Er jeg ved at blive gammel-senil¿? ;
Nej du er ikke ved at blive senil. Det med trykluft har jeg også set et eller andet sted, men hvor? Luften blev blæst op, skråt mod bunden af vognen, så vognen fik en form for mod vind, så vidt jeg husker var der placeret flere dyser i sporet som kunne betjenes uafhængeligt af hinanden.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.073
I sidste uge da jeg sad og kedede mig på jobbet :p Der så jeg den her video: https://www.youtube.com/watch?v=tQiLAgtq72o Der er et fungerende bremseanlæg. Men der er stadig vogne der kommer ind på sporet med ret god fart.
Men du kunne jo evt spørge klubben der har anlægget om der findes en beskrivelse af deres bremseanlæg. I den her tråd skrives der om at der i MIBA 12/09 skulle være en beskrivelse af sådan et anlæg: http://forum.miniatur-wunderland.de/modellbau-f12/ablaufberg-nachbauen--t21660.html
Det med trykluftlæste jeg også om samme nat. Der var et antal dyser vinklet på skråi begge retninger, så de både kunne bremse en vogn, men også skubbe til en der var for langsom. Umiddelbart tænker jeg at det må være temmelig omstændigt at sætte op med rigtigt tryk på det rette tidspunkt...
Edit, lige en tilføjelse: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=119811 heri beskrives netop det trukluftsystem jeg kiggede på...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
I sidste uge da jeg sad og kedede mig på jobbet :p Der så jeg den her video: https://www.youtube.com/watch?v=tQiLAgtq72o Der er et fungerende bremseanlæg. Men der er stadig vogne der kommer ind på sporet med ret god fart.
Fedt anlæg!
Med venlig hilsen
Skott
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.073
I sidste uge da jeg sad og kedede mig på jobbet :p Der så jeg den her video: https://www.youtube.com/watch?v=tQiLAgtq72o Der er et fungerende bremseanlæg. Men der er stadig vogne der kommer ind på sporet med ret god fart.
Fedt anlæg!
Ja - meget!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog