Davs
Er der nogen her der i stedet for at først lægge et tracé-bræt i mudulet og derefter opbygge landskabet, har først udfyldt modulet med skumplast, formet landskabet og til sidst udgrave sporets tracé?
Altså i bund og grund som ved den virkelige verden. Først lave landskabet og derefter lægge sporet, hvor det er mest hensigstmæssigt.
__________________
Mvh. William
2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.074
Davs
Er der nogen her der i stedet for at først lægge et tracé-bræt i mudulet og derefter opbygge landskabet, har først udfyldt modulet med skumplast, formet landskabet og til sidst udgrave sporets tracé?
Altså i bund og grund som ved den virkelige verden. Først lave landskabet og derefter lægge sporet, hvor det er mest hensigstmæssigt.
Hvorfor gøre det mere vanskeligt for en selv end nødvendigt?
Hvorfor lave landskab, man senere skal "ødelægge" og bruge tid på at reetablere igen?
Jeg forstår ikke pointen? For man kan vel planlægge sig ud af det hele fra start af. Så det ser ud som om landskabet kom først...?
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det lyder da interessant. Du må da endelig lægge lidt billeder ud af dit projekt,
og af dine erfaringer med denne form for Modelbane opbygning,
med skum skulle det jo nok kunne lade sig gøre,
men der skal jo nok påregnes tid på at få de afskårne områder til at se naturlige ud,
med beplantninger støttemure osv.
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Underlaget til sporet skal varere absolut jaevnt og solidt. Med god stoejdaempning. Modeltog er meget foelsomt overfor ujaevnheder, som baade kan foraarsage afkoblinger, afsporinger og daarlig elektrisk kontakt. (Det er jo ikke saa solidt og tungt som 1:1 togene i den virkelige verden.)
Der skal ogsaa taenkes paa plads til luftledningsmaster og signaler. Paa kabeltilsutninger og evt. ledningsfoering under anlaegget. Sporskiftedrev som enten kraever saerlige installationer UNDER anlaegget, eller som der skal vaere plads til i den synlige del, selvom det jo saa IKKE er realistisk i forhold til den virkelige verden.
Man er derfor ABSOLUT noedt til at give foerste prioritet til den tekniske side af anlaegget.
KUNSTEN er saa derefter at lave en dekoration som ser realistisk ud, og "skjule" alle de kompromiser som man har vaeret noedt til at lave, for at tilpasse den noedvendige teknologi til skala-modellen.
M.h.t. -groft- at opbygge konturene af et landskab med skumplast-plader, saa er da da nogle som goer det. Isaer synes jeg at man ser mange nord-amerikanerer anvende denne metode. Der er ikke tale om et dekoreret landskab, men derimod at man bruger nogle haarde plast-skum-plader som samtidig udgoer et rimeligt underlag for sporet.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
alt kan vel lade sig gøre, men som andre skriver kan det let blive en stor ulempe . Især på funktionalitet og driftsikkerhed
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)