Hej alle
Efter et veloverstået Fremotræf fra 6. til 9. november i Givskud har jeg nu lagt nogle nye billeder på min hjemmeside: http://www.tlarsen.dk/Banen/node/51
Træffet havde deltagere fra Norge, Tyskland og Danmark, og var arrangeret af stambordet i Kolding. Emnet var tidlig epoke 3, så der var masser af damplokomotiver på sporene, der bla. fragtede en del tømmer.
Det var på alle måder et rigtig godt træf!
Tommy
Sæby station i virkelighed og model
http://www.saebybanen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen
cbt
Indlæg: 1.167
Hej alle
Efter et veloverstået Fremotræf fra 6. til 9. november i Givskud har jeg nu lagt nogle nye billeder på min hjemmeside: http://www.tlarsen.dk/Banen/node/51
Træffet havde deltagere fra Norge, Tyskland og Danmark, og var arrangeret af stambordet i Kolding. Emnet var tidlig epoke 3, så der var masser af damplokomotiver på sporene, der bla. fragtede en del tømmer.
Det var på alle måder et rigtig godt træf!
Tommy
Hej Tommy
Tak for at vi andre kan kigge med - det er nogle fine billeder, du har taget.
Jeg har også fulgt lidt med fra sidelinien ("sidebanen") via YouTube.
Sikke nogle flotte moduler, der var med i Givskud.
Ved nogle træf er de ufærdige moduler uden landskab noget dominerende/iøjnefaldende i "landskabet" - det er en fornøjelse at se mere "sammenhængende" strækninger som her.
På billede 5 på din side ses et krydsningssporskifte - det ser lidt for slankt ud til at være et Tillig DKW 2 - er det hjemmebygget ?.
Som nævnt her overvejer jeg at bruge Tillig Elite frem for Roco Line (for så sparer jeg at skulle lave nye RP25- og NEM-kompatible hjertestykker), men der mangler et krydsningssporskifte i Tiilig Elite-programmet, så der kan laves transversaler med EW5 og EW3, på samme/lignende måde som transversalerne var på Frederikshavn Gl. Station (og som let kan eftergøres med Roco Line sporskifter).
Som nævnt her passer Shinohara #6's geometri til EW5 - men ved du om Shinohara krydsningssporskifte er velsete i Fremo-sammenhæng ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej alle
Efter et veloverstået Fremotræf fra 6. til 9. november i Givskud har jeg nu lagt nogle nye billeder på min hjemmeside: http://www.tlarsen.dk/Banen/node/51
Træffet havde deltagere fra Norge, Tyskland og Danmark, og var arrangeret af stambordet i Kolding. Emnet var tidlig epoke 3, så der var masser af damplokomotiver på sporene, der bla. fragtede en del tømmer.
Det var på alle måder et rigtig godt træf!
Tommy
Hej Tommy
Tak for at vi andre kan kigge med - det er nogle fine billeder, du har taget.
Jeg har også fulgt lidt med fra sidelinien ("sidebanen") via YouTube.
Sikke nogle flotte moduler, der var med i Givskud.
Ved nogle træf er de ufærdige moduler uden landskab noget dominerende/iøjnefaldende i "landskabet" - det er en fornøjelse at se mere "sammenhængende" strækninger som her.
På billede 5 på din side ses et krydsningssporskifte - det ser lidt for slankt ud til at være et Tillig DKW 2 - er det hjemmebygget ?.
Som nævnt her overvejer jeg at bruge Tillig Elite frem for Roco Line (for så sparer jeg at skulle lave nye RP25- og NEM-kompatible hjertestykker), men der mangler et krydsningssporskifte i Tiilig Elite-programmet, så der kan laves transversaler med EW5 og EW3, på samme/lignende måde som transversalerne var på Frederikshavn Gl. Station (og som let kan eftergøres med Roco Line sporskifter).
Som nævnt her passer Shinohara #6's geometri til EW5 - men ved du om Shinohara krydsningssporskifte er velsete i Fremo-sammenhæng ?.
Når du ser på billedet og har din markør i den mørkegrå ramme , så tjek teksten over de små dias i bunden... der står: "Håndbygget dobbeltsporskifte på norsk modul"
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Lundgaard
Norway
Indlæg: 136
Hej alle
Efter et veloverstået Fremotræf fra 6. til 9. november i Givskud har jeg nu lagt nogle nye billeder på min hjemmeside: http://www.tlarsen.dk/Banen/node/51
Træffet havde deltagere fra Norge, Tyskland og Danmark, og var arrangeret af stambordet i Kolding. Emnet var tidlig epoke 3, så der var masser af damplokomotiver på sporene, der bla. fragtede en del tømmer.
Det var på alle måder et rigtig godt træf!
Tommy
Hej Tommy
Tak for at vi andre kan kigge med - det er nogle fine billeder, du har taget.
Jeg har også fulgt lidt med fra sidelinien ("sidebanen") via YouTube.
Sikke nogle flotte moduler, der var med i Givskud.
Ved nogle træf er de ufærdige moduler uden landskab noget dominerende/iøjnefaldende i "landskabet" - det er en fornøjelse at se mere "sammenhængende" strækninger som her.
På billede 5 på din side ses et krydsningssporskifte - det ser lidt for slankt ud til at være et Tillig DKW 2 - er det hjemmebygget ?.
Som nævnt her overvejer jeg at bruge Tillig Elite frem for Roco Line (for så sparer jeg at skulle lave nye RP25- og NEM-kompatible hjertestykker), men der mangler et krydsningssporskifte i Tiilig Elite-programmet, så der kan laves transversaler med EW5 og EW3, på samme/lignende måde som transversalerne var på Frederikshavn Gl. Station (og som let kan eftergøres med Roco Line sporskifter).
Som nævnt her passer Shinohara #6's geometri til EW5 - men ved du om Shinohara krydsningssporskifte er velsete i Fremo-sammenhæng ?.
Hej
Det er et hjemmebygget sporskifte og det er ikke en englænder, men en skotte.
Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Tommy
Hvor er det nogle lækre foto, jeg nyder især den halve Englænder, også kaldet en skotte, på grund af kun halvdelen af skiftet er der. Har du ikke nogle af de Danske moduler, jeg kører 3 skinne men syntes absolut at 2 skinne er superflot.
Jeg syntes godt om din side med opvejning af vogne, nogen belastning af vogne giver et retvisende billede og bedre køreegenskaber, den giver også bedre tilkobling mellem loko og vogne og mellem vogne. Nu mangler man bare realistisk total belastning på den enkelte trækkraft. Jeg tænker på når man ser 25 benzinvogne efter et damplokomotiv. På dette område springes der tit over.
Men fantastiske gode foto.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
rh42200
Systemadministrator
Indlæg: 73
Hej Magne
Faktisk er det hverken en englænder eller en skotte, men et dobbelt sporskifte. Dvs. det er to sporskifter, som er bygget ind over hinanden - så hvis man vil igennem "på skrå" skal man frem tilbage og frem igen. :-)
Tommy
Sæby station i virkelighed og model
http://www.saebybanen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen
rh42200
Systemadministrator
Indlæg: 73
Hej Tommy
Hvor er det nogle lækre foto, jeg nyder især den halve Englænder, også kaldet en skotte, på grund af kun halvdelen af skiftet er der. Har du ikke nogle af de Danske moduler, jeg kører 3 skinne men syntes absolut at 2 skinne er superflot.
Jeg syntes godt om din side med opvejning af vogne, nogen belastning af vogne giver et retvisende billede og bedre køreegenskaber, den giver også bedre tilkobling mellem loko og vogne og mellem vogne. Nu mangler man bare realistisk total belastning på den enkelte trækkraft. Jeg tænker på når man ser 25 benzinvogne efter et damplokomotiv. På dette område springes der tit over.
Men fantastiske gode foto.
Hej Fjorbak
Der er billeder af danske og flere tyske moduler i nogle af de andre gallerier på min hjemmeside. Selv om vi har nogen i Danmark, der er ret dygtige til at lave moduler, så er det svært at hamle op med nordmændene. De har et landskab, som gør sig godt som moduler, men i høj grad også evnerne til at få modulerne til at se ægte ud - og så har de formået at gøre det ensartet på tværs af alle moduler, og det betyder meget.
Det højeste tilladte antal vogne hægtet på et stykke trækkraft på et træf er beskrevet i køreplanshæftet, og er individuelt for hvert tog. På hovedstrækninger er der ofte mange aksler i et tog, mens der på sidebane er færre, og på privatbanen endnu færre igen - typisk. Men der kan være situationer, hvor man skal have reduceret antallet vogne på en station og derfor går op til højeste antal vogne pr. trækkraft på toget til nærmeste fiddleyard. Det vil normalt blive bemærket og påtalt mere eller mindre diskret, hvis en rangist hægter flere vogne på et lokomotiv, end det står til at måtte trække. Mht. sammensætningen, så er det fragten, der bestemmer vogntypen - så hvis der er blevet bestilt meget olie til en stor fabrik på anlægget, så kan der evt. blive sendt et særtog udelukkende med tankvogne. På træffet i Givskud var der tømmerkampagne, så der så man mange åbne vogne med tømmer eller træ - vi har på andre træf også haft roekampagne osv. Måske er det sådan et tog, du har observeret.
Tommy
Sæby station i virkelighed og model
http://www.saebybanen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen
rh42200
Systemadministrator
Indlæg: 73
Jeg kan iøvrigt anbefale et kig på Youtube, hvor Jens Ehlers har uploadet både billeder og videooptagelser fra træffet: https://www.youtube.com/playlist?list=PL2kuOxiAlEC8RsCKCSdxM6b2aYqtAMV02
Tommy
Sæby station i virkelighed og model
http://www.saebybanen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen
cbt
Indlæg: 1.167
Når du ser på billedet og har din markør i den mørkegrå ramme , så tjek teksten over de små dias i bunden... der står: "Håndbygget dobbeltsporskifte på norsk modul"
Hej Steen
Ups - det første man bliver blind på er øjnene
Faktisk er det hverken en englænder eller en skotte, men et dobbelt sporskifte. Dvs. det er to sporskifter, som er bygget ind over hinanden - så hvis man vil igennem "på skrå" skal man frem tilbage og frem igen. :-)
Tommy
Tak for oplysningen, Tommy.
Det lyder jo ideelt, når det bærende element i Fremo er rangering, men er måske knapt så praktisk, hvis der skal kringles et 3 meters eksprestog igennem "på skrå".
Er krydsningssporskifter til Tillig Elite et uløst problem i Fremo-sammenhænge ?. Jeg ved at nogen ombygger Roco Line DKW 10 til formålet i mangel af tilsvarende Tillig krydsningssporskifter.
Jeg kan iøvrigt anbefale et kig på Youtube, hvor Jens Ehlers har uploadet både billeder og videooptagelser fra træffet: https://www.youtube.com/playlist?list=PL2kuOxiAlEC8RsCKCSdxM6b2aYqtAMV02
Tommy
Det er pænt at Jens Ehlers at lægge videoer ud fra træffet, så vi andre har kunnet følge med fra "sidebanen".
Denne video fik mig til at tænke på, at der jo gøres meget ud af at lave virkelighedstro miljøer og at oprangeringerne skal være nogenlunde realistiske - men kørslen/rangeringen... den minder mere om Lille Fridtjof's elektriske togbane - eller
kørsel 
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
rh42200
Systemadministrator
Indlæg: 73
Faktisk er det hverken en englænder eller en skotte, men et dobbelt sporskifte. Dvs. det er to sporskifter, som er bygget ind over hinanden - så hvis man vil igennem "på skrå" skal man frem tilbage og frem igen. :-)
Tommy
Tak for oplysningen, Tommy.
Det lyder jo ideelt, når det bærende element i Fremo er rangering, men er måske knapt så praktisk, hvis der skal kringles et 3 meters eksprestog igennem "på skrå".
Er krydsningssporskifter til Tillig Elite et uløst problem i Fremo-sammenhænge ?. Jeg ved at nogen ombygger Roco Line DKW 10 til formålet i mangel af tilsvarende Tillig krydsningssporskifter.
På lige netop den station og på lige netop det sted, vil der aldrig komme til at køre et tre meters eksprestog, så det er ikke noget problem. Det er en norsk station, men om den har et forbillede ved jeg ikke ... ikke desto mindre findes der mange opfindsomme løsninger på små norske stationer, fordi nogle af dem har skullet placeres på meget trange steder mellem f.eks. en bjergvæg og en fjord. Man kan sagtens forestille sig, at der fandtes en norsk station, der i virkeligheden havde den slags sporskiftekonstruktion på terrænet for at spare dyrebar plads.
Du har nok ret i, at krydsningssporskifter og lignende, der ikke kan købes i en bestemt vinkel, er noget man må bygge selv. Sæby station, som jeg skal til at lægge spor på om ikke så længe, havde et par specielle sporskiftekonstruktioner og et krydsningsspor i en vinkel, som jeg ikke kan købe i model. Derfor har jeg valgt at bygge alle spor, krydset og sporskifterne til stationen i hånden. Et andet valg jeg har truffet er at bygge sporene i code 55, som vil give et mere korrekt udseende sammenlignet med virkelighedens station. Det vil stille krav til, at materiellet er forsynet med RP25-hjul eller NEM-hjul med samme flanche-højde, men det er alligevel den vej det går indenfor Fremo.
Jeg kan iøvrigt anbefale et kig på Youtube, hvor Jens Ehlers har uploadet både billeder og videooptagelser fra træffet: https://www.youtube.com/playlist?list=PL2kuOxiAlEC8RsCKCSdxM6b2aYqtAMV02
Tommy
Det er pænt at Jens Ehlers at lægge videoer ud fra træffet, så vi andre har kunnet følge med fra "sidebanen".
Denne video fik mig til at tænke på, at der jo gøres meget ud af at lave virkelighedstro miljøer og at oprangeringerne skal være nogenlunde realistiske - men kørslen/rangeringen... den minder mere om Lille Fridtjof's elektriske togbane - eller
kørsel 
Jeg skal ikke kunne sige, hvad der ligger til grund for kørselsmønstret på videoen ... måske sker der noget udenfor kameraet, som gør det nødvendigt at køre sådan, der kan også være tale om dårligt rensede spor eller en overbelastet centralenhed, som trænger til at blive genstartet, og som derfor ikke helt lystrer kørekontrollen.
Tommy
Sæby station i virkelighed og model
http://www.saebybanen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen
rh42200
Systemadministrator
Indlæg: 73
Som nævnt her passer Shinohara #6's geometri til EW5 - men ved du om Shinohara krydsningssporskifte er velsete i Fremo-sammenhæng ?.
Hej Carsten
Jeg kender ikke til nogen, som bruger Shinohara-spor i Fremo - om det så er udtryk for, at de ikke fungerer tilfredsstillende, det ved jeg ikke. Det er meget normalt, at man ikke lægger ballast på sporene på en station i Fremo, før man har haft den med på et par træf, så man får testet den for fejl i sporskifer mv, mens der stadig er god mulighed for at rette det til. Du kunne vælge at bruge et Shinohara krydsningssporskifte og teste det af, inden der bliver lagt ballast, så du har mulighed for at udskifte det, hvis det giver problemer.
Tommy
Sæby station i virkelighed og model
http://www.saebybanen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Faktisk er det hverken en englænder eller en skotte, men et dobbelt sporskifte. Dvs. det er to sporskifter, som er bygget ind over hinanden - så hvis man vil igennem "på skrå" skal man frem tilbage og frem igen. :-)
Hvis det skal være helt korrekt, så hedder det faktisk "sammentrukne sporskifter" på dansk. Et dobbeltsporskifte er det mange sikkert ville kalde et trevejsskifte, altså to sporskifter der er bygget sammen i samme retning med tungepartiet kombineret. Og det er så igen ikke at forveksle med et forsat sporskifte (som er to sporskifter i samme retning men med forskudte tungepartier).
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
rh42200
Systemadministrator
Indlæg: 73
Faktisk er det hverken en englænder eller en skotte, men et dobbelt sporskifte. Dvs. det er to sporskifter, som er bygget ind over hinanden - så hvis man vil igennem "på skrå" skal man frem tilbage og frem igen. :-)
Hvis det skal være helt korrekt, så hedder det faktisk "sammentrukne sporskifter" på dansk. Et dobbeltsporskifte er det mange sikkert ville kalde et trevejsskifte, altså to sporskifter der er bygget sammen i samme retning med tungepartiet kombineret. Og det er så igen ikke at forveksle med et forsat sporskifte (som er to sporskifter i samme retning men med forskudte tungepartier).
Hej Andreas
Det lyder fornuftigt, så den køber jeg. Teksten til billedet er lavet om.
mvh Tommy
Sæby station i virkelighed og model
http://www.saebybanen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Det lyder fornuftigt, så den køber jeg. Teksten til billedet er lavet om.
Super
En god kilde er iøvrigt "Banernes bygning og udstyrelse", de relevante sider kan du finde her på side 60ff http://www.jernbanearkivalier.dk/banebygning/1965/Banens_bygning_og_udst...
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning