Hej!
Jeg sidder og leger med sporplanen til et anlæg som jeg vil bygge inden for de næste par år. Jeg har givet mig selv et lokale på 5 x 10 meter og har ind til vidder forstillet mig at jeg har det hvide område på billede at bygge på. Men mit spørgsmål til jer er så:
Hvor lang bør en station være, for at man kan have et flot passagertog holdende? Her med mener jeg et stort damp lokomotiv med en 5 - 6 lange vogne.
Jeg bygger i H0 med Märklins c-spor.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.720
Du skulle prøve række 1½ meter ind over f. eks. et spisebord og så checke, hvad Du kan nå uden at vælte et eller andet lige foran Dig.
For det er dybden på dine hvide område og i i et par hjørner er det omkring 2 mtr.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Naviga
Der er flere parametre der kan komme i spil hvad angår længden.
Længden af tog.
Bredde på perroner.
Antallet af spor.
Slanke sporskifter.
Hvis du ønsker seks lange vogne og 1 lokomotiv nærmer du dig hurtigt 2,3 meter - 2,5 meter til perron.
Så skal du bruge plads til sporskifter i begge ender, der kan godt smutte 2 - 3 meter mere, afhængigt af antal spor og om du planlægger enkeltsporet- eller dobbeltsporet bane og der skal være mulighed for at tilkøre alle spor.
Skal du have et maskindepot med drejeskive, slaggegrav, vandkraner, kulbunker, sandtårne og mulighed for at køre forbi lokomotiver der behandles, ja så smutter der 1,5 - 2 meter. Maskindepotet kan dog placeres parallelt med stationen. Så skal du have spor til oprancering af gods og personvogne.
Afstillingsspor, godsterminal m.m.
Resultatet er i de fleste tilfælde et kompromis, hvor man klipper lidt her og der.
Læg nogle skinner ud på gulvet, sæt den længste togstamme op, læg nogle sporskifter ud. Så kan du danne dig et billede af dine pladsbehov. Sammenlign med pladsen du har til rådighed, så må du tilpasse så det går op.
Du vil bruge c-skinner, hvis de ikke er indkøbt, skulle du overveje k-skinner. Der er flex-skinnen et stort plus, kurver er ikke afhængige af fastlagte skinnestykker, så man kan få et mere glidende sporløb.
Men c-skinnen har også signe fordele.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej Steff!
Jeg er helt klar over målene på mit layout, jeg har også planlage at lave adgangs huller. Dette havde jeg ikke beskrevet i mit spørgsmål, da det er irrelevant for i forbindelse med mit spørgsmål ang. str. længden på min station.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej Kurt!
Tak, for et rigtig godt svar, jeg tror at jeg sætter længden på toget lidt ned, og så laver perroner på 1,5 til 2 meter, jeg har jo god plads at gøre med.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
bqg
Indlæg: 1.102
Husk i dit design ikke at planlægge stationen parrallelt med væg eller ramme-/pladekant, det samme gælde skinner. Det ser bedre ud, hvis stationen ligger diagonalt i en passende vinkel, det giver også lidt mere plads.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Naviga
med det samme : mål er ca - gider ikke at skrive ca hvergang
dejlig med den plads, personligt vil jeg kigge på muligheden for lange tog. lad os nu tage et exprestog : selv med længde 30 cm vogne vil et tog med 10 stk + maskine fylde 335cm - hvis du vælger at køre med märklins vogne hvor længste er 27,5cm - tror jeg vil det give dig en længde på + lokomotiv 310cm - jeg vil ikke komme ind på korrekte eller anderledes vognlængder mærke kontra andet mærke - ej heller 2 kontra 3 skinne - ej heller ikke C kontra K - du har taget dit valg - og det samme med hensyn til system - og så er det vi går ud fra det. Du har mulighed for at lave stationer på 5m - kurve og du har mulighed for station på 10m - kurve x 2 så selv med en radius på C skinnens største på ( og her går jeg ud fra C skinnens faste geometri ) 65 cm - halvcirkel 130 - så giver det dig mulighed for at lave en station på den længste side - og vi siger den at stationen er på 7 spor. tager vi så største kurve + transversal over alle 7 spor vil det beløbe sig til 2 meter + den anden ende 2 meter altså en sporlængde på mindst 6meter på det korteste spor og længste spor 8 meter - altså rigelig plads til et persontog på 3,35 meter - og et godstog på 5 til 5,5 meter - dog ville det så ikke kunne udnyttes på de korte side 5 meter - dog alt efter hvorledes stationen er anlagt - det giver dog nogle perspektiver. Så der er brug for lidt flere oplysninger - vil du køre dansk, tysk, fransk eller for den sags sydafrikansk eller vil du blæse alle en march og køre som det passer dig - det var så ment på materielsiden. dernæst trafikide - skal det være en stor hovedringbane eller som et kødben, med skjulte opstillingsspor til mange stammer osc. endvidere at hovedban sådan set kan køre auto - og hovedbanes største station har en sidelinie ud hvor der mere køres manuelt og det derfor er på denne linie at der vil være flere stationer og hvor "legen" mere foregår - eller vil du have noget mere der ligger tættere på virkeligheden - altså - hvilke kriterier sætter du op - det mangler du at fortælle - og vil være en hjælp for andre til at kunne rådgive dig - ok - mange vil nok rådgive ud fra egne ønsker - men her drejer det sig om dine - og husk bare på - at det er din bane, dit koncept, din målsætning - der skal opfyldes - at vi vil prøve at påvirke dig - er nok en selvfølge ( jeg ville det nok og - når jeg skriver vi og mange er det så kun gældende for mig selv - og jeg er kort sagt en nørd - med alt det "grimme" det så kan medføre ) men lad høre hvad du videre har tænkt dig -
det eneste råd jeg vil komme med på forhånd er at holde sig væk fra radius 1 på 36cm og kun bruge korte sporskifter i rangerområder og sidespor hvor der vil være korte maskiner der befare disse.
men med den plads - ser jeg noge gode muligheder for et godt anlæg - uanset hvordan du vælger dit koncept
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej Henning!
Ja, det er lækkert når der er plads nok.... Men det får vi jo nok aldrig, med mindre vi får samme plads som de har i Miniatur Wunderland......
Mine tanker går på at jeg vil bygge anlægget op i en 2 - 3 plan. Jeg har tænkt på en 2 - 3 dobbelt sporet ring baner, som hoved baner, som kører på alle 3 plan, de 2 skjulte plan er mere til et Parkerings områder. Der udover vil jeg lave nogle små bi baner, fabriksområder, og lignende. I den ene ende vil jeg lave et bjerglandskab, med sne og en dal som går ned i anlægget, så nogle spor på plan 2 og 3 vil komme ud igennem. I midten havde jeg tænkt på noget by med en stor station med drejeskive og ranger område på den lille udposning i midten. I den anden ende vil jeg lave noget industri og lignede. Til slut på den sidste udposning i bunden af tegningen havde jeg tænkt mig en havn og noget strand. Jeg har en fin samling af 4MFOR som jeg vil lave et militær område til imellem industrien og havnen. Ind i det hele vil jeg lave et vejnet med Faller carsystem.
Stationen havde jeg forstillet mig skulle være i to plan med 4 spor på hver plan, når jeg siger to plan, bliver det nederste en undergrunds station, lidt som Nørrebro station i KBH, derfor skal stationen ligge ud mod midten af anlægget, så man kan kigge ind i undergrunden.
Min bane bliver min fantasi bane, så jeg kører som jeg vil, som du siger, dvs. alle epoker. Jeg forstiller mig at jeg vil køre Dansk, Tysk og lidt Østrigsk materiel. Jeg vil under ingen omstændigheder se noget fra U.S.A. på mit anlæg, da jeg mener at det er et helt andet set up der skal til det.
Jeg er Märklin fan, og der er indtil vidder kun sneget sig en enkelt Roco vogne ind i min samling. Jeg har tænkt mig at køre Märklin digital styring, koblet op med PC.
Jeg ved hæfter lige et billede med anlægget, hvor det har fået adgangs huller.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
diablomandk
Indlæg: 311
som det er og har været beskrevet før her på skiftet med hentyn til lange stationer hvis man gerne vil køre med lange tog kan man snyde lidt ved at lave en station ala KBH. hvor du har en synlig del af den ude og skjuler en del af den ved at have perronen gå ind under bygninger så den er skjult og her kan du så fint have en tunnel eller hvordan du nu vil ligge dine spor så det hele kan være der.
en anden måde er ar du ligge stationen på skrå i forhold til din plade derved vil du igen få lidt mere plads til at have en station med lige kørelse.
men husk lige på at i virkelighedens verden finder du også stationen som er bygget vedsiden af spor der drejer da man også her ar "snydt lidt "
Brian som har 3 skinne men køre marklin roko piko lima FM sågalt lilleput og en kiniske framstillet vogn har jeg også stående
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej naviga
det her tror jeg kan blive sjovt - faktisk lige som i mine yngre dage - hvor man ikke kunne vente på Märklins sporplanshæfter og bruge dem som forlæg - også tyske bøger om anlæg der ikke behøver at være forbilledetro - nå men til sagen - er der en mulighed for at du kan sætte mål på tegningen - således der der ingen tvivl er om hvor meget de enkelte kanter er ?
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej igen!
Jeg har lige fået finger i Märklin Magazin, Anlagenbau-Ratgeber C gleis Spezial. Det er sku en super bog, også selv om den er fra C sporets ungdom, der er jo kommet mange spor typer til siden den er skrevet. Men den er sku rigtig god.
Brian, det er jo også en god idé, man sætter sig hurtig fast på en lige station når man sidder og tegner.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Anlægget med mål
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
bqg
Indlæg: 1.102
Anlægget med mål
Her er en grundplan hvis jeg ellers har forstået det rigtigt.
Havde lag en plan i N
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Ja, det ser ud til at være rigtigt. Jeg kan ikke læse dine mål når jeg klikker på billede. Hvilket program åbner du .tra filen i? Jeg bruger selv AnyRail, det er jeg rigtig godt tilfreds med.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
.tra, stammer fra WinTrack. Jeg ved ikke om du kan importere/eksportere mellem de nævnte programmer.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Så har jeg leget lidt med det øverste plan af min station, og efter at have kigget lidt i Fallers katalog, blev det til en 5 sporet station, med en maks perron længde på 2,66 meter
Stations bygningen bliver Neustadt/Weinstrasse Faller art. no. 110111 med 3 x Covered platform Faller art. no. 120199 og 3 x Platform extension Faller art. no. 120197.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
bqg
Indlæg: 1.102
Så har jeg leget lidt med det øverste plan af min station, og efter at have kigget lidt i Fallers katalog, blev det til en 5 sporet station, med en maks perron længde på 2,66 meter
Stations bygningen bliver Neustadt/Weinstrasse Faller art. no. 110111 med 3 x Covered platform Faller art. no. 120199 og 3 x Platform extension Faller art. no. 120197.
Det første jer blev opmærksom på er dine sporafstande, hvor skal perronerne være?
Det andet er dine sporskifter, prøv at benytte de slanke sporskifter.
Prøv at placere dine spor skråt i forhold til kanten.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej Hans!
Sporafstanden center til center er 77,5 mm. det giver en afstand mellem skinnerne på 37,5 mm. som Fallers 120199 og 120197 er lavet til. Det er godt nok en smal perron, men jeg syndes nu det ser godt ud på billederne i Fallers katalog. Hvis jeg bruger de slanke sporskift får jeg kun en sporafstand center til center på 64,3 mm. det vil give problemer med perronen. Jeg overvejer dog at bruge de slanke andre steder på anlæget.
Jeg har prøvet at lægge stationen på skrå, men det giver problemer med andre af mine ideer med anlæget.
Jeg lægger flere planer op når jeg har fået lavet noget mere.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
bqg
Indlæg: 1.102
Man indsætter et lige skinnestykke imellem sporskifterne, feks. 24188 i begge ender, så kan du få bredere perronner.
jeg har et eksempel, godt nok i k-skinne men systemet er det samme.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
diablomandk
Indlæg: 311
altså en rigtig god ide er nå du starter at planlægge et anlæg at du lige finder du af hvad du vil have. skal du bare have en station så er det måske en ide at finde en i den virkelige verden men hvis du starter lidt omvendt du vil måske have en grusgrav i den ene ende og et tav værk i den anden. næste er du du vil have en havd du kan udskibe fra og til sidst finde du sikker hurtig ud af hvor din eller dine stationer skal være. måsje vil lige 2 stationer være sjover at have
men en ting nok rigtig mange førstegang ankægs bygger finder ud af er hvor hurtig kedlige et anlæg kan blive nå man bare køre rundt og rundt.
et eller 2 hovdespor dine tog kan køre på gerne med en skjult banegår hvor du kan køre dit tog ned og vente lidt før du lader det komme op og ankomme til stationen. ikke mange steder i verden man køre 2 min for at komme til en ny station for slet ikke tænke på den samme ( ja ja første gang man viste et damplokomotiv køre var det en rundkreds ført af et lokomotiv og 2 små vogne )
men ellers har det været fra sted til sted men nå først dine tog køre på hovdesporet vil du have masse tid til at lege med at køre fra dit tavværk ned og stille vogne op i havnen for at trække tomme til din grusgrav for igen at fylde en trække helt op og sende den afsted til fytkøbning lang væk. kort sagt at bare smide 2-3 tog stammer afsted vil hurtig blive lidt kedligt at se på.
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Så har jeg leget lidt med det øverste plan af min station, og efter at have kigget lidt i Fallers katalog, blev det til en 5 sporet station, med en maks perron længde på 2,66 meter
Stations bygningen bliver Neustadt/Weinstrasse Faller art. no. 110111 med 3 x Covered platform Faller art. no. 120199 og 3 x Platform extension Faller art. no. 120197.
Lad de 2 hovedspor gå lige igennem stationsområdet. På denne måde kan lyntoget smutte igennem mens lokaltoget holder ved stationen eller ude i spor 4
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej igen Hans!
Det er et meget lille billede du har vedhæftet, så jeg kan ikke rigtig se hvad der er lavet på det. Jeg er med på at man kan sætte et lige stykke ind for at gøre perronen bredder men jeg synde at man bruger meget plads på det, som man kan spare ved at lave det på den anden måde.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej Brian!
Jeg har beskervet længer oppe i tråden, hvad mine tanker er.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej Ivan!
Ja, det er også en mulighed. Jeg leger stadig med vestre side af stationen, og de som du ser er mer hjælp til mig selv og ikke den endelige løsning.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
bqg
Indlæg: 1.102
Hej ugen Hans!
Det er et meget lille billede du har vedhæftet, så jeg kan ikke rigtig se hvad der er lavet på det. Jeg er med på at man kan sætte et lige stykke ind for at gøre perronen bredder men jeg synde at man bruger meget plads på det, som man kan spare ved at lave det på den anden måde.
billede opdateret
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Naviga
Skibsfører og Fotograf
Indlæg: 23
Hej igen!
Så fik jeg tegnet lidt mere, lad mig høre hvad i syndes om denne plan.
Med venlig hilsen
Naviga
Digital Märklin, Spor C, Dansk og tysk, Alle epoker, 50 kvm anlæg i planlægnings og opstarts fasen.
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Det ser da fint ud, men du løber helt sikker ind i de samme problemer som alle vi andre har. DER ER ALDRIG PLADS NOK. Og det er lige meget hvor meget plads man har. Det er rigtig som Steff skriver, du skal have nogle gevaldige lange arme visse steder, eller flere duk op huller, på din bane. Det er træls ikke at kan nå, og på det grundlag vælter og måske kommer til at ødelægge noget. Du har arbejde til mange timer og du vil komme til at tegne din bane om utallige gange før du er tilfreds, men det er jo også en del af glæden ved modeljernbaner. Det bliver nok svært at finde en hobby der er så alsidig som vores. God fornøjelse.
MVH Modeljernbane.