Picture

blundni

Indlæg: 17

PB

Nu skal det være!

Det er ved at være tid til at realisere drømmen. Derfor lægger jeg nu en sporplan frem, som jeg forestiller mig, at den kan se ud. Det er selvfølgelig med henblik på at modtage forslag til forbedringer, og for at høre, om der er detaljer, som jeg har overset, og som er helt umulige, eller som hen ad vejen vil give mig problemer.

Hensigten har været at skabe en bane, som tilsyneladende er tosporet, men som reelt er ensporet, men hvor sporene bare ligger ved siden af hinanden på den synlige del, mens den skjulte del giver mulighed for at sende togene tilbage på to forskellige punkter.

Banen er opdelt i tre faser, hvor første fase (grøn og blå)er den ”tosporede” hovedbane, anden fase (rød) er godsbane og rangerterræn mv. og tredje fase(orange) er en lokalbane, som kører pendulkørsel.

Rummet jeg har til rådighed er 4,4 x 5,3 meter. Rummet er længere, men den del er forbeholdt andre aktiviteter. Firkanten i nederste venstre hjørne er en skorsten.

Jeg ønsker at køre Epoke 3 med gods og passagerer. Både damp og diesel. Ikke specielt lange tog. Jeg har lagt mig fast på DC. Sporene regner jeg med bliver RocoLine. Jeg lægger vægt på at det hele ikke kun er spor, for jeg synes også det er spændende med opbygning af by og land. 

Her er et par billeder af planen. Det ene uden lokalbane og det andet med (jeg er stadig i tvivl om lokalbanen er en god ide).

Billede

Billede

Jeg vedhæfter også en Wintrack-fil.

 Jeg glæder mig til at høre fra jer.

__________________

Mange hilsner
Bent

AttachmentStørrelse
Bent_1.tra28.1 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Hej Bent

 

Må jeg være fræk og spørge hvor gammel du er? Der er mange service åbninger du får brug for, så der skal da kravles og bukkes en del. 

Rummet du vil bygge i, er da også af en anseelig størrelse, men sådan som du propper en stor plade ind i det hele ødelægger du symetrien i hele rummet, plus du næsten ikke kan komme til nogen steder. En gennemsnitlig "række" dybde af en arm er vel omkring de 70 cm, kommer du over det, så er der da stor chance for at du rager noget andet i stykker når du skal arbejde med anægget. Hvorfor gør du ikke som mange andre og satser på: less is more!

Hvis du ønske lange kørestrækninger, hvorfor bygger du så ikke langs væggen og lægger stationen i midten af rummet, så kan du, som jeg ser det, få plads til det hele og du kan komme til, ved skyggebanegård og banegård med rangeranlæg. Sidebanen forstår jeg ikke at du vil have, den ødelægger da bare muligheden for at køre langt. Så lav hellere lidt industri med tilslutning til hovedstrækningen og du sparer også en drejeskive.

Dine radier på kurverne bliver da også meget stramme, det er meget lidt kønt at se på når der kører tog og det er jo det du gerne vil, have lange flotte kørestrækninger, ikk?

Hvis du kan læse tysk, så har jeg vedhæftet en god lille "tænke" vejledning omkring det at planlægge sit anlæg.

 

AttachmentStørrelse
FAQ_V0.4.pdf 2.42 MB
__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

blundni skrev:

Rummet jeg har til rådighed er 4,4 x 5,3 meter. Rummet er længere, men den del er forbeholdt andre aktiviteter. Firkanten i nederste venstre hjørne er en skorsten.

Hvad med adgang til renselem i skorstenen.
Hvis de andre aktiviteter indebærer vaskesøjle, kan det give fugtproblemer

blundni skrev:

Jeg ønsker at køre Epoke 3 med gods og passagerer. Både damp og diesel. Ikke specielt lange tog. Jeg har lagt mig fast på DC. Sporene regner jeg med bliver RocoLine. Jeg lægger vægt på at det hele ikke kun er spor, for jeg synes også det er spændende med opbygning af by og land. 

Hvad mener du med "Ikke specielt lange tog", Der vil kunne blive problemer med vendesløjfer i det skjulte, hvis toglængden > 1500 mm

Den store station har ikke plads til perroner.

Du har ingen mulighed for transport af gods fra sidebanen til hovedbanen.
Din store station mangler godsterminal, normalt vil det være den store by/station der har de største faciliteter til gods.

Som allerede nævnt, vil rækkevidden blive et problem, selv om der er adgang fra flere sider.

En eller flere skyggebanegårde, ville give større afveksling.

Hvis du vil køre med damp, er dit maskindepot nok lige i underkanten, der skal være plads til slakke/aske grav, vandkran, kulpåfyldning, sandpåfyldning, dieseltank og rensning af kedelrør og røgkammer.

Du har S-kurve i højre side af den store station, hvilket jeg er blevet belært om Wink , kan give problemer med rp25 flanger.

Tilføjet:
Der mangler krydsningsmulighed mulighed for i venstre side ved tilslutning fra godsbanen.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

blundni

Indlæg: 17

PB

Kære Knud og Hans Kurt

Tak for jeres gode og konstruktive tilbagemeldinger. 

Ja Knud, du må gerne spørge om min alder  Smile den er 61 og jeg forstår godt hvad du mener. Man bliver ikke yngre og mere smidig.

Hans Kurt, der er ingen grund til bekymring om skorstenen. Det er en dobbelt-skorsten, som har renselem i fyrummet, som ligger ved siden af og udendørs for den del af skorstenen, der hører til pejsen. Og vaskesøjlen står i fyrrummet, som ligger i en anden del af kælderen. Når jeg taler om andre aktiviteter, mener jeg blot systue for min kone.

Jeg kan se på det hele, at det er en ommer. Jeg må være mere omhyggelig, og tænke mig bedre om. 

Håber det er ok at komme med et nyt forslag, når jeg har tænkt det hele igennem en gang til Smile .

__________________

Mange hilsner
Bent

Like 1 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Du kan evt. søge lidt inspiration her:

Sporplaner

eller Wintrack under Download - Gleisplane, kik også under K-skinner og C-skinner, det er nok her det største udvalg er, men inspirationen er den samme, og hvis det skulle være, er de til at omsætte til Roco eller Peco

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 1 kan lide
Top

Picture

blundni

Indlæg: 17

PB

Så prøver jeg igen Smile  

Nu ser sporplanen sådan ud:

Billede

Billede

AttachmentStørrelse
Bent3.tra 33.75 kB
__________________

Mange hilsner
Bent

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Hej Bent Smile

 

Pyh, så kan du da vist godt tillade dig at trække vejret lidt. Efter minsmag ser det allerede meget bedre ud. Beer

Er du sikker på, at der ikke er lidt mere du kan undvære Quest

 

God ide du vedhæftede wintrac filen, du vil se, at ud over mig, så er der sikkert mange der vil tage den ned og lege lidt med opgaven. Og der vil højst sandsynlig snart dukke nogen forslag op. Hat Grade

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Bent,

 jeg har lige 4 bemærkninger.

1. I øverste venstre hjørne kan du undvære 2 sporskifter, måske endda også et dobbelt kryds.

2. Nederst lige over drejeskiven i venstre side kan du også spare 2 sporskifter.

3. Med drejeskiver kører du vel damplokomotiver. Men remiserne er som udgangspunkt til diesel og ellokomotiver. Var det til damp ville du have en rundremise ved drejeskiven.

4. Der mangler spor til godsvogne, godsrangering. Dette kan for at få længde ske i venstre side hvor du har en tresporet remise.

Hvis du ønsker kan jeg godt lave ændringerne på en WinTrack fil og ligge den herind.

mvh Ivan

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

1. I øverste venstre hjørne kan du undvære 2 sporskifter, måske endda også et dobbelt kryds.

Billede

Man kan også bytte krydssporskifte med et kurveskifte og et alm.
Nu kender jeg ikke prisen på sporskifterne, så det er ikke sikkert der er noget sparet, men det giver lidt mere luft

Himmerlandsbanerne skrev:

2. Nederst lige over drejeskiven i venstre side kan du også spare 2 sporskifter.

De to sporskifter kan godt undværes, men det vil være hurtigere ved omløb, hvis man ikke skal på drejeskiven.
De kunne måske flyttes helt ned til drejeskiven og derved give plads til lidt længere perroner, det vil dog forudsætte, at drejeskiven efter brug stilles til det midterste spor, ellers er der ikke nogen besparelse i tid ved omløb.

Himmerlandsbanerne skrev:

3. Med drejeskiver kører du vel damplokomotiver. Men remiserne er som udgangspunkt til diesel og ellokomotiver. Var det til damp ville du have en rundremise ved drejeskiven.

Enig

Himmerlandsbanerne skrev:

4. Der mangler spor til godsvogne, godsrangering. Dette kan for at få længde ske i venstre side hvor du har en tresporet remise.

Et enkelt stikspor til lidt industri ville give mulighed for rangering, og samtidig give større muligheder for forskellige godsvogne.
Som det ser ud nu kunne der også godt være en galgekran på læssesporet under stationen.

Jeg ser du har 60 cm bredde på gangene, det er ikke ret meget, hvis der skal være plads til at komme under pladen, det kan lade sig gøre, men 80-90 ville gøre det lettere, specielt når man kommer lidt til alders og ryggen begynder at knirke, er det godt med lidt mere plads..

Hvor vil du styre anlægget fra?

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Der er en anden ting jeg har tænkt på, maskindepotet ligger langt fra stationen, når der skal tankes vand, kul og sand skal maskinerne langt ud på strækningen, før de kan komme til maskindepotet.
Vandet kunne klares med en vandkran ved perronerne.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Remiseområdet vil da have en mere naturlig beliggenhed i øverste venstre hjørne.

Tæt på stationen, hvor der synes at være plads nok, og tungeområdet brugt til industri / havn.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

blundni

Indlæg: 17

PB

Tak for jeres - som sædvanligt - gode kommentarer Smile

Himmerlandsbanerne skrev:
 I øverste venstre hjørne kan du undvære 2 sporskifter, måske endda også et dobbelt kryds.

Det har du selvfølgelig ret i, så derfor dette forslag:

Billede


Himmerlandsbanerne skrev:
Med drejeskiver kører du vel damplokomotiver. Men remiserne er som udgangspunkt til diesel og ellokomotiver. Var det til damp ville du have en rundremise ved drejeskiven.

Ja, se det var jeg så ikke lige opmærksom på, så tak for den information, som selvfølgelig skal justeres på planen.


Himmerlandsbanerne skrev:
Der mangler spor til godsvogne, godsrangering. Dette kan for at få længde ske i venstre side hvor du har en tresporet remise.
Hvis du ønsker kan jeg godt lave ændringerne på en WinTrack fil og ligge den herind.

Det vil jeg sige jatak til. Det lyder som et godt forslag, og det er jo altid gave at modtage sådan et input.


Hans Kurt Hansen skrev:
Som det ser ud nu kunne der også godt være en galgekran på læssesporet under stationen.

God ide. Den slags "detaljer" er jeg ikke kommet til endnu. Det har i første omgang handlet om at få en overordnet plan.


Hans Kurt Hansen skrev:
Der er en anden ting jeg har tænkt på, maskindepotet ligger langt fra stationen, når der skal tankes vand, kul og sand skal maskinerne langt ud på strækningen, før de kan komme til maskindepotet.Vandet kunne klares med en vandkran ved perronerne.

Enig. Måske kan der blive plads til både en vandkran og en lille "kulbunke".


Hans Kurt Hansen skrev:
Jeg ser du har 60 cm bredde på gangene, det er ikke ret meget, hvis der skal være plads til at komme under pladen, det kan lade sig gøre, men 80-90 ville gøre det lettere, specielt når man kommer lidt til alders og ryggen begynder at knirke, er det godt med lidt mere plads..

Ja, du har helt ret, og når den overordnede plan er på plads, vil jeg gå den grundigt igennem, for at se, om den kan justeres, så der bliver lidt bedre plads. Det er der helt sikkert behov for, også for at finde plads til en "styreplads".
AttachmentStørrelse
Bent3-rev1.tra 33.08 kB
__________________

Mange hilsner
Bent

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Bent, lige mit forslag til venstre side øverst. Wink

AttachmentStørrelse
Unavngivet 1.pdf 28.67 kB
Bent3-rettelser af mig.tra 33.36 kB
__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Bent,

lige nyt forslag til layout.

Billede

 

 

 

AttachmentStørrelse
Bent3-rettelser af mig2.tra 34.58 kB
__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

I første indlæg står damp & epoke III ...

Der arbejdes med en stor sækbanegård ...

Og så kan jeg ikke forstå, hvorfor et damplok. skal på en større rejse til remisen for at blive vendt.

Det ville da være mere rigtig i svinget i venstre hjørne / øverst at ligge remisen med 15 grader spor, der ikke fylder så meget bagud.

Og mon der ikke kunne blive plads til mere end 3 spor og så kunne skydebroen undgåes, hvis den allerede ikke er på lager.

Eller er det helt forkert ?

 

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Bent,

sad lige og flyttede rundt på nogle skinner og nåede frem til følgende idéer.

Billede

NB: de forskellige lag er ikke forbundne.

AttachmentStørrelse
Bent3-rettelser af mig3.tra 39.35 kB
__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Billede 

Hej Bent, lige en ændring. Den store bue på dobbeltsporet.og  afvigelsen ude i højre side ;)

 

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

blundni

Indlæg: 17

PB

Hej Ivan

Tusind tak for dine forslag. De vil blive til stor inspiration i min planlægning, ligesom forslagene fra de øvrige kommentarer jeg har modtaget.

Hvor er det bare dejligt, at der her på sporskiftet er så stor hjælpsomhed.

 

__________________

Mange hilsner
Bent

Like 0 kan lide
Top

Picture

blundni

Indlæg: 17

PB

Hej Jørgen Steff

Jeg tror ikke helt jeg har forstået din kommentar. For enden af stationen er der en drejeskive, netop for at lokomotivet ikke skal ud på en længere rejse for at blive vendt. Der er ingen skydebro - heller ikke på lager. Faktisk har jeg endnu ikke købt så meget som en eneste skinne Smile

Tak i øvrigt for gode og relevante kommentarer.

__________________

Mange hilsner
Bent

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Har kigget på div. sporplanerne igen og der var ingen skydebro, men i stedet noget med sporskifter til remise, så det var noget ævl ...

Mit forslag er for holde din store station sammen med remiseområdet, så der kun er brug for en drejeskive, der både skal vende lokomotiver og samtidig have en rundremise + div. forsyningerne tæt på stationen, hvilket jeg finder rigtig.

For enden af stationen kan du så bruge et par sporskifter og evt. kombineret med maskinspor, så der er lettere kontakt til drejeskiven.

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Mit sidste indlæg var skrevet på en iPad, og linieskiftet fungerede .......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

blundni

Indlæg: 17

PB

Hej Jørgen Steff

Dit forslag om at holde stationen sammen med remisseområdet er jeg helt ening i. Hvor meget der er plads til for enden af statioen, må afhænge af hvor meget plads jeg kan få der.

 

__________________

Mange hilsner
Bent

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.