Hej alle sammen.
Jeg skal til og i gang med at bygge noget layout, men her kommer mit spørgsmål.
Kan det anbefales at bygge med blandet m og c skinner, eller giver det problemer, hvis man vil køre digitalt?
Jeg regner med at sporskifterne skal bestå af c-skinner, da jeg har hørt at togene kan have svært ved at forcere de gamle sporskifter?
Er der nogen der kan gøre mig lidt mere klog på det?
Mvh Christian
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Hej Christian,
Da jeg selv har bygget en bane sammen af C og M skinner, samt digitaliseret banen samtidig, giver jeg gerne mine erfaringer videre. Den nye C skinne er på alle måder en bedre skinne end de gamle M skinner, det gælder både i forhold til støjniveau, driftsikkerhed (læs: Vogne som ikke afspores) og muligheder som f.eks. radiuser og indbygget dekodere uden ledningsføring.
MEN, når alt det er sagt, så kommer man ikke uden om det faktum, at det er meget, meget billigt at bruge M skinner. Hvis man ikke ligefrem i forvejen har dem liggende, ja så kan de købes for en slik og tilmed digitaliseres med en Märklin k83 dekoder til 250 kroner, som kan betjene 4 sporskifter. Altså samme pris som en enkelt decoder til et C skinne sporskifte. Det kan derfor godt give anledning til at regne lidt på hvad man vil bruge af penge på sine skinner, og resultatet vil afgøre om man synes at besparelsen ved at bruge M skinner ophæver ulemperne.
For mit eget vedkommende er jeg sluppet rimeligt godt afsted med at bruge M skinnerne. Jeg har dobbelt isoleret under skinnerne. Jeg bruger M skinner som ikke er alt for medtaget af tidens brug. Digitaliseringen fungerer fint sammen med min Mobile2 Station, og kan betjenes på nøjagtig samme måde som C skinnerne hvorfor togdriften forløber ens med de 2 skinnegenerationer bygget sammen til én bane.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
tak for det meget uddybende svar
hvad er dine erfaringer med at togene afsporer på de gamle skiftespor?
Altid dejligt med gode råd fra erfarne byggere
kan man sammenligne m og c-skinnerne mht numre?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Hej Christian,
Nu kører jeg alene med Märklin og HAG vogne, og de volder mig ikke problemer. Dog har jeg en følsom styrehusvogn, og her kan man tydeligt se at den har større problemer med at komme igennem enkelte M sporskifter end igennem C sporskifterne. Ved hældninger bliver det endnu mere udtalt. Det kan derfor være godt at afprøve nogle strækninger. Hvis du allerede i dag har begge skinnetyper, så få fat i et par overgangsskinner og du vil se forskellen med det samme.
Du har ikke ens nummersystem, men der er visse fællesmål som gør at de 2 skinnetyper kan erstatte hinanden, idet du har 2 ens radiuser (R1 og R2) i M og C skinner, og altid den samme sum i længden 36 cm svarende til 2 M normalskinner. Det betyder også at man en dag kan erstatte sine M skinner med C skinner uden nødvendigvis at bryde hele sin bane op.
I de gamle Märklin kataloger fra 90'erne har du begge skinneprogramer med mål og numre. De kataloger har været en god hjælp for mig.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Hej Esben
dvs at 5100 serien svarer til R1 og 5200 til R2 eller er det mig der misforstår?
Jeg havde i tankerne kun at bruge c-skiftespor, da jeg har problemet med en roco mz.
Jeg har desværre kun nye kataloger og dem fra engang i 60'erne
Men mon dog ikke det kan googles, hvis man skriver det rigtige
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har desværre kun nye kataloger og dem fra engang i 60'erne
Men mon dog ikke det kan googles, hvis man skriver det rigtige
Märklin kataloger
De er på forskellige sprog, men tallene er ens så det går måske alligevel.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Jeg har bruge en lille smule M skinner på min bane - men kun fordi jeg har arvet skinnerne og sporskifterne efter min far. Jeg har bruge C-skinner på hele banen undtagen i mit havne område hvor M skinnerne falder godt ind i farven med de støvede områder.
Lad mig sige det som det er - det er ikke lykken med M skinner og sporskifter når man ønsker at køre med en blanding af gamle og nye vogne fra alle producenter. Kortslutninger og afsporinger over sporskifter er virkeligheden som jeg oplever den.
Hvis jeg skal give min egen læring videre, så brug kun M skinner hvis du absolut skal/vil - eksempelvis som jeg der har beholdt dem af veneration - og sørg for at du kan komme til sporene uden problemer.
Jeg ved at jeg sikkert bliver bestormet med meninger og holdninger om at jeg bare skal skifte hjul, koblinger, tjekke hjulafstand, rette spor op osv og det gør jeg da også. Men det kommer aldrig bare helt på 100% For det meste er det ok med Marklins tog og vogne - men nå man kun vil køre danske modeller skal man have mange producenter "på sporet".
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Ja, 5100 og 5200 svarer til R1 og R2 som har radiusen 360 og 437,4 mm. Det er 30 graders buede skinner, så der går 6 stk. af dem til en halvcirkel. Vær i øvrigt opmærksom på om dine M sporskifter er 17 eller 30 grader, især hvis de skal indgå i et sving.
Sporskiftene serie 5203/5204 samt 5222/5223 er 17 grader og det er også her du bruger 5206 til at anlægge et parrallelt spor. Sporskiftene 5138/5139 er 30 grader og her skal du også bruge en tillægskinne for at danne et 30 graders sving.
Med krydsspor er det også sådan at der er 17 og 30 grader. Det 3 vejs sporskifte er altid 17 grader og kurveskiftesporene 5141/5142 er 30 grader (sådan at de passer ind i radius 1 og 2)
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
hvad er dine erfaringer med at togene afsporer på de gamle skiftespor?
Jeg har været fra M-spor over K-spor til C-spor.
M-Spor:
Det er en absolut nødvendighed at alle vogne er monteret med korrekte AC-hjul (astand på akslen/profil med højere flanger), hvis man kører på M-spor.
Du må udelukkende anvende sporskifter med små skiftelanterner (ellers går længere lokomotiver og vogne på sporskiftelanternen midt på).
Du bør udelukkende anvende sporskifter med stor radius.
Se i øvrigt mit lille notat om digital kørsel og M-sporskifte her:
http://www.digitaltog.dk/maerklin_digital/Maerklin_Danske_vejledninger.htm
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
hoffmann6200
Portør/Tømrer
løjtkirkeby
Indlæg: 85
Hej Christian.
Fint spørgsmål, jeg kan let forstå dig da jeg er i samme båd. Jeg skal nok lige sige jeg er ret ny i denne verden.
Jeg har indkøbt en " ja for mig større mængde" skinner og skiftespor i de gamle m. Da min plads er ret begrænste føler jeg mig også nødsaget til at bruge 5120 skinner.
Jeg har haft lidt problemer med nogle af mine M skiftespor men de fleste har jeg kunne løse, ved at justere på midterskinnen som var for høj.
Jeg har fået et brugt startsæt med de nye c skinner samt selv købt nogle c skinner som nye. Jeg må konstatere at jeg ikke tror de holder så længe da jeg syntes at plasten kan blive sprød med tiden. Men ikke at jeg tror de får defekter når de er monteret, men hvis og under ombygning. Da jeg har oplevet at dele af c skinnerne brækker af.
Men klart er lyden fra de nye c skinner meget mindre end på m skinnerne, således føler jeg ikke vider trang til at bruge meget energi på støjdæmpning af c skinner.