Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

m kontra c skinner???

Hej alle sammen.

Jeg skal til og i gang med at bygge noget layout, men her kommer mit spørgsmål.

Kan det anbefales at bygge med blandet m og c skinner, eller giver det problemer, hvis man vil køre digitalt?

Jeg regner med at sporskifterne skal bestå af c-skinner, da jeg har hørt at togene kan have svært ved at forcere de gamle sporskifter?

Er der nogen der kan gøre mig lidt mere klog på det?

Mvh Christian  Smile

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klarsyn

Odense N

Indlæg: 466

PB  Blog

Kør C skinner overalt. Jeg har blandet på mit anlæg og det er klart C skinnerne der er bedst at køre på. Jeg har næsten skiftet det hele til C. M skinnerne har en tilbøjelighed til at blive lidt skæve i skinnesammenstødene, hvilket får vognene til at ryste eller i værste fald afsporer.
__________________

Hilsen Morten

Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.650

PB

Den nyeste del af mit anlæg er på C skinner og den del der er med M skinner venter bare på at få skiftet skinner til enten K eller C skinner. m skinner er i min optik noget der hørte til i gamle dage.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Hej Christian,

Da jeg selv har bygget en bane sammen af C og M skinner, samt digitaliseret banen samtidig, giver jeg gerne mine erfaringer videre. Den nye C skinne er på alle måder en bedre skinne end de gamle M skinner, det gælder både i forhold til støjniveau, driftsikkerhed (læs: Vogne som ikke afspores) og muligheder som f.eks. radiuser og indbygget dekodere uden ledningsføring.

MEN, når alt det er sagt, så kommer man ikke uden om det faktum, at det er meget, meget billigt at bruge M skinner. Hvis man ikke ligefrem i forvejen har dem liggende, ja så kan de købes for en slik og tilmed digitaliseres med en Märklin k83 dekoder til 250 kroner, som kan betjene 4 sporskifter. Altså samme pris som en enkelt decoder til et C skinne sporskifte. Det kan derfor godt give anledning til at regne lidt på hvad man vil bruge af penge på sine skinner, og resultatet vil afgøre om man synes at besparelsen ved at bruge M skinner ophæver ulemperne.

For mit eget vedkommende er jeg sluppet rimeligt godt afsted med at bruge M skinnerne. Jeg har dobbelt isoleret under skinnerne. Jeg bruger M skinner som ikke er alt for medtaget af tidens brug. Digitaliseringen fungerer fint sammen med min Mobile2 Station, og kan betjenes på nøjagtig samme måde som C skinnerne hvorfor togdriften forløber ens med de 2 skinnegenerationer bygget sammen til én bane.

 

 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

tak for det meget uddybende svar Smile

hvad er dine erfaringer med at togene afsporer på de gamle skiftespor?

Altid dejligt med gode råd fra erfarne byggere  Laughing out loud

kan man sammenligne m og c-skinnerne mht numre?

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Hej Christian,

Nu kører jeg alene med Märklin og HAG vogne, og de volder mig ikke problemer. Dog har jeg en følsom styrehusvogn, og her kan man tydeligt se at den har større problemer med at komme igennem enkelte M sporskifter end igennem C sporskifterne. Ved hældninger bliver det endnu mere udtalt. Det kan derfor være godt at afprøve nogle strækninger. Hvis du allerede i dag har begge skinnetyper, så få fat i et par overgangsskinner og du vil se forskellen med det samme.

Du har ikke ens nummersystem, men der er visse fællesmål som gør at de 2 skinnetyper kan erstatte hinanden, idet du har 2 ens radiuser (R1 og R2) i M og C skinner, og altid den samme sum i længden 36 cm svarende til 2 M normalskinner. Det betyder også at man en dag kan erstatte sine M skinner med C skinner uden nødvendigvis at bryde hele sin bane op.

I de gamle Märklin kataloger fra 90'erne har du begge skinneprogramer med mål og numre. De kataloger har været en god hjælp for mig.

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Hej Esben

 

dvs at 5100 serien svarer til R1 og 5200 til R2 eller er det mig der misforstår?

Jeg havde i tankerne kun at bruge c-skiftespor, da jeg har problemet med en roco mz.

Jeg har desværre kun nye kataloger og dem fra engang i 60'erne  Puzzled

Men mon dog ikke det kan googles, hvis man skriver det rigtige  Wink

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Christian2602 skrev:

Jeg har desværre kun nye kataloger og dem fra engang i 60'erne  Puzzled

Men mon dog ikke det kan googles, hvis man skriver det rigtige  Wink


Märklin kataloger
De er på forskellige sprog, men tallene er ens så det går måske alligevel.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 96

PB  Hjemmeside

Hej Cristian

Jeg har bruge en lille smule M skinner på min bane - men kun fordi jeg har arvet skinnerne og sporskifterne efter min far. Jeg har bruge C-skinner på hele banen undtagen i mit havne område hvor M skinnerne falder godt ind i farven med de støvede områder.

Lad mig sige det som det er - det er ikke lykken med M skinner og sporskifter når man ønsker at køre med en blanding af gamle og nye vogne fra alle producenter. Kortslutninger og afsporinger over sporskifter er virkeligheden som jeg oplever den.

Hvis jeg skal give min egen læring videre, så brug kun M skinner hvis du absolut skal/vil - eksempelvis som jeg der har beholdt dem af veneration - og sørg for at du kan komme til sporene uden problemer.

Jeg ved at jeg sikkert bliver bestormet med meninger og holdninger om at jeg bare skal skifte hjul, koblinger, tjekke hjulafstand, rette spor op osv og det gør jeg da også. Men det kommer aldrig bare helt på 100% For det meste er det ok med Marklins tog og vogne - men nå man kun vil køre danske modeller skal man have mange producenter "på sporet".

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Ja, 5100 og 5200 svarer til R1 og R2 som har radiusen 360 og 437,4 mm. Det er 30 graders buede skinner, så der går 6 stk. af dem til en halvcirkel. Vær i øvrigt opmærksom på om dine M sporskifter er 17 eller 30 grader, især hvis de skal indgå i et sving.

Sporskiftene serie 5203/5204 samt 5222/5223 er 17 grader og det er også her du bruger 5206 til at anlægge et parrallelt spor. Sporskiftene 5138/5139 er 30 grader og her skal du også bruge en tillægskinne for at danne et 30 graders sving.

Med krydsspor er det også sådan at der er 17 og 30 grader. Det 3 vejs sporskifte er altid 17 grader og kurveskiftesporene 5141/5142 er 30 grader (sådan at de passer ind i radius 1 og 2)

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

Christian2602 skrev:

hvad er dine erfaringer med at togene afsporer på de gamle skiftespor?

Jeg har været fra M-spor over K-spor til C-spor.

M-Spor:

Det er en absolut nødvendighed at alle vogne er monteret med korrekte AC-hjul (astand på akslen/profil med højere flanger), hvis man kører på M-spor.

Du må udelukkende anvende sporskifter med små skiftelanterner (ellers går længere lokomotiver og vogne på sporskiftelanternen midt på).

Du bør udelukkende anvende sporskifter med stor radius.

Se i øvrigt mit lille notat om digital kørsel og M-sporskifte her:

http://www.digitaltog.dk/maerklin_digital/Maerklin_Danske_vejledninger.htm

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

hoffmann6200

Portør/Tømrer

løjtkirkeby

Indlæg: 85

PB

Hej Christian.

Fint spørgsmål, jeg kan let forstå dig da jeg er i samme båd. Jeg skal nok lige sige jeg er ret ny i denne verden.

Jeg har indkøbt en " ja for mig større mængde" skinner og skiftespor i de gamle m. Da min plads er ret begrænste føler jeg mig også nødsaget til at bruge 5120 skinner.

Jeg har haft lidt problemer med nogle af mine M skiftespor men de fleste har jeg kunne løse, ved at justere på midterskinnen som var for høj.

Jeg har fået et brugt startsæt med de nye c skinner samt selv købt nogle c skinner som nye. Jeg må konstatere at jeg ikke tror de holder så længe da jeg syntes at plasten kan blive sprød med tiden. Men ikke at jeg tror de får defekter når de er monteret, men hvis og under ombygning. Da jeg har oplevet at dele af c skinnerne brækker af.

Men klart er lyden fra de nye c skinner meget mindre end på m skinnerne, således føler jeg ikke vider trang til at bruge meget energi på støjdæmpning af c skinner.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.