Hej togvenner,
kan det virkelig passe, at Märklin ikke har en drejeskive, der passer direkte til deres C-skinner?
mvh
Ivan
__________________
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Det korte svar = Ja
Men har læst om nogen der konvertere en M drejeskive
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
Ja, det kan passe, idet de ikke selv laver (lavede) drejeskiven. Til gengæld er det let at sætte den til C-skinner med 24922 overgangsstykket. For øvrigt ser det bedst ud med K-skinner til et remiseområde.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ja, det kan passe, idet de ikke selv laver (lavede) drejeskiven. Til gengæld er det let at sætte den til C-skinner med 24922 overgangsstykket. For øvrigt ser det bedst ud med K-skinner til et remiseområde.
Det er rigtigt, men bliver der ikke solgt meget mere C end K-skinner?
Hvorfor dog et overgangsstykke på 18 cm. + 7 cm. tilslutning? Er da spild af plads.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
fjorbak
Indlæg: 580
Hej Ivan
Du har fuldstændig ret, et firma som Märklin burde have muligheden til at stå åben så begge ting kan anvendes uanset om det dem selv der laver drejeskiven dem ligger den i en Märklin æske, at det så ser pænere ud med K-skinner har intet med det at gøre, har man ikke ret megen plads og kører på c-skinner er det lidt svært at få det til at se pænt ud.
Men har man plads kan man som en anden skriver lave hele det remiseområdet i K-skinner, men det kræver lidt mere nemlig 25 cm for at få det til at gå op.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
En C-skinne drejeskive vil være en fuldstændig nykonstruktion, idet den skal placeres højere oppe over pladen, for at passe til højden på C-skinner. Men, det er næppe rentabelt at lave, for de fleste vil ikke bruge C-skinner på remiseområder, idet et forbilledligt remiseområde ikke har ballastoverbygning. Det kræver kun en eller to skinner ind fra hovebanen til remiseområdet, der så er lagt helt i K-skinner.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Tak for hurtig svar.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Hej Ivan
Du har fuldstændig ret, et firma som Märklin burde have muligheden til at stå åben så begge ting kan anvendes uanset om det dem selv der laver drejeskiven dem ligger den i en Märklin æske, at det så ser pænere ud med K-skinner har intet med det at gøre, har man ikke ret megen plads og kører på c-skinner er det lidt svært at få det til at se pænt ud.
Men har man plads kan man som en anden skriver lave hele det remiseområdet i K-skinner, men det kræver lidt mere nemlig 25 cm for at få det til at gå op.
Hvorfor kræver det 25 cm mere for at få det til at gå op??
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Ivan
Du har fuldstændig ret, et firma som Märklin burde have muligheden til at stå åben så begge ting kan anvendes uanset om det dem selv der laver drejeskiven dem ligger den i en Märklin æske, at det så ser pænere ud med K-skinner har intet med det at gøre, har man ikke ret megen plads og kører på c-skinner er det lidt svært at få det til at se pænt ud.
Men har man plads kan man som en anden skriver lave hele det remiseområdet i K-skinner, men det kræver lidt mere nemlig 25 cm for at få det til at gå op.
Hvorfor kræver det 25 cm mere for at få det til at gå op??
Det er vel 18 cm. for overgangsskinne.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Jamen det er kun ved indkørslen, hvor der skal være en lige skinne, hvis ikke finder en skæreskive frem .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Jamen det er kun ved indkørslen, hvor der skal være en lige skinne, hvis ikke finder en skæreskive frem .....
Du har fuldstændig ret.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Hva' har Facebook med Sporskiftet at gøre ?
Privat synes jeg, at det er en uskik at spørge / sjakre med det samme spørgsmål på flere blog på en gang ...........
Hvis spørger på et medie, synes jeg, at man vente lidt og så første melde ud, at man mangler det rigtige svar, at man søger andet steds, og hvis man der modtager et godt svar, så melde løsningen ind på det første medie.
Sporskiftet og de andre er vel for at hjælpe og vise + udveksle meninger !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
hej Godtfolk
Jeg ved godt det jeg skriver nu, gør mere end ondt på Märklinfolket.
Men man kan faktisk sagtens modificere både k- og c- skinner
Mht Drejeskiven er det væsentligst problem, at kanten er for lav til c-skinner, da den passer med højde på K-skinner, som er væsentligt lavere.
Dette kan dog imødegås ved, at man lægger en ring af f.eks krydsfiner mellem kanten af drejekiven og underlaget så skinnehøjden passer.
Jeg kan ikke målet i hovedet, men det må være let at finde ud af, ved at til slutte en c-skinne på den løse drejeskive og måle højdeforskellen
Det næste problem med c-skinner er, at de pga ballasten er væsentligt bredere end k-skinner.
Derfor må men skære ballast af, hvor det konflikter. Endnu engang kan jeg ikke angive præcise mål, da jeg ikke ejer en sådan drejeskive, så jeg kan måle.
Man beregner således;
Er der 15 gr spredning på sporene, skal der skære 7,5 grader af ballasten på begge sider af skinnem i en bredde der passer midt mellem tilstødende skinne ved kanten af drejeskiven.
Er 7,5 grader skal der skæres 3,75 grader af osv.
Det er ikke raketvidenskab, men det kræver lidt precission ved udmåling og skæring
Er der opstået en revne mellem ballasten mellem sporene, kan man dog dække det med løs ballast evt lime det
Alternativt har EpokeModeller en 20 m drejeskive, hvor man kan lægge sine spor, præcis så tæt man vil, bare vinklen er over 9 grader
Der er ikke faste positioner, men den kan styres med en analog dc transformator, eller en lokdecoder tilsluttet motor.
Der kan vendes en BR 50, hvis man holder nøjagtigt. Enkelte tyske og amerikanske lok er for lange.
mht tilslutning af Märklin C-skinner skal der gøre de samme foranstaltninger som anført ovenfor.
vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Jamen det er kun ved indkørslen, hvor der skal være en lige skinne, hvis ikke finder en skæreskive frem .....
Du har fuldstændig ret.
Godt du kunne se, at det ikke rigtig passede ind på Sporskiftet, og så ændrede din Facebook henvisning til "Du har fuldstændig ret" !
Det havde været bedre, hvis du i stedet havde lavet et nyt lille indlæg, så var sammenhængen ikke blevet brudt, så var skriveriet om drejeskiven ikke blevet forstyrret !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
hej Godtfolk
Jeg ved godt det jeg skriver nu, gør mere end ondt på Märklinfolket.
Men man kan faktisk sagtens modificere både k- og c- skinner
Mht Drejeskiven er det væsentligst problem, at kanten er for lav til c-skinner, da den passer med højde på K-skinner, som er væsentligt lavere.
Dette kan dog imødegås ved, at man lægger en ring af f.eks krydsfiner mellem kanten af drejekiven og underlaget så skinnehøjden passer.
Jeg kan ikke målet i hovedet, men det må være let at finde ud af, ved at til slutte en c-skinne på den løse drejeskive og måle højdeforskellen
Det næste problem med c-skinner er, at de pga ballasten er væsentligt bredere end k-skinner.
Derfor må men skære ballast af, hvor det konflikter. Endnu engang kan jeg ikke angive præcise mål, da jeg ikke ejer en sådan drejeskive, så jeg kan måle.
Man beregner således;
Er der 15 gr spredning på sporene, skal der skære 7,5 grader af ballasten på begge sider af skinnem i en bredde der passer midt mellem tilstødende skinne ved kanten af drejeskiven.
Er 7,5 grader skal der skæres 3,75 grader af osv.
Det er ikke raketvidenskab, men det kræver lidt precission ved udmåling og skæring
Er der opstået en revne mellem ballasten mellem sporene, kan man dog dække det med løs ballast evt lime det
Alternativt har EpokeModeller en 20 m drejeskive, hvor man kan lægge sine spor, præcis så tæt man vil, bare vinklen er over 9 grader
Der er ikke faste positioner, men den kan styres med en analog dc transformator, eller en lokdecoder tilsluttet motor.
Der kan vendes en BR 50, hvis man holder nøjagtigt. Enkelte tyske og amerikanske lok er for lange.
mht tilslutning af Märklin C-skinner skal der gøre de samme foranstaltninger som anført ovenfor.
vh Rep
Disse oplysninger skal jo så vel også bruges ved TRIX-C og ROCO med stiv ballast.
Men der skal jo stadig fixet et og anden da der er specielle samlinger på C-skinnerne.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
klip
mht tilslutning af Märklin C-skinner skal der gøre de samme foranstaltninger som anført ovenfor.
vh Rep
Disse oplysninger skal jo så vel også bruges ved TRIX-C og ROCO med stiv ballast.
absolut også
mht Roco; både geo- og rocoline
vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Jeg ved godt det jeg skriver nu, gør mere end ondt på Märklinfolket.
Men man kan faktisk sagtens modificere både k- og c- skinner
Det synes jeg da paa ingen maade "goer ondt"; Det er nemlig lige noejagtigt det bedste svar (IMHO);
Der er ikke noget galt i at skaere og tilpasse skinnestykker. Desvaerre er det bare svaert i C-skinner (og helt umuligt -naesten) i M-skinner. Med K-skinner gaar det rimeligt nemt. Jeg synes bestemt ikke at man skal holde sig tilbage for at afkorte et par skinnestykker (eller et skiftespor) for at faa det hele til at gaa op. Hvad er en afkortet skinne til 30,- imod de MANGE tusinde investeret i resten af anlaegget?
Der SKAL sgu´ afkortes!!!
Skinnestykket er jo heller ikke tabt for eftertiden, man kan stadigvaek genbruges!
Men ja; Det er en skam at Märklin har trukket det ud i saa mange aar med den drejeskive. -Og lige saa stor skam at der hverken er slankt dobbelt krydssporskifte eller flexskinne i C... Skam, skam, skam!
-Godt at jeg selv bruger K-skinner...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
citat
Men ja; Det er en skam at Märklin har trukket det ud i saa mange aar med den drejeskive. -Og lige saa stor skam at der hverken er slankt dobbelt krydssporskifte eller flexskinne i C... Skam, skam, skam!
-Godt at jeg selv bruger K-skinner...
Citat slut
5 tommer vinkelsliber med tynd skæreskive er bare god til den slags! Helt alvorligt, men det kræver, at man er vant til at bruge sådan en.
Men ellers sælger jeg gerne en spec. klippetang, der klarer rustfrit skinner med rent snit uden problemer.
Ballasten kan ordnes med en juniorsav eller rocosav ( haves også)
Man kan undres over, at man ikke har set den mulighed hos Märklin, da der formodentlig vil kunne sælges min. halvt så mange opklodsningsringe, og store mængder special tilslutningsstykker , som antal drejeskiver.
Derimod kan jeg godt forstå, man ikke vil nyudvikle en drejeskive, for der skal foretages meget store investeringer med sådan et projekt. Det koster nok lige så meget som at nyudvikle et damplokomotiv, som, selvom der kan sælges flere af dem en drejeskiver, er for svære at sælge i disse tider.
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
fjorbak
Indlæg: 580
Ha Ha det er selvfølgelig kun 18 cm
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen