Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Märklin drejeskive

Hej togvenner,

kan det virkelig passe, at Märklin ikke har en drejeskive, der passer direkte til deres C-skinner?

mvh

Ivan

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Det korte svar = Ja

Men har læst om nogen der konvertere en M drejeskive

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Ja, det kan passe, idet de ikke selv laver (lavede) drejeskiven. Til gengæld er det let at sætte den til C-skinner med 24922 overgangsstykket. For øvrigt ser det bedst ud med K-skinner til et remiseområde.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Bent_P skrev:

Ja, det kan passe, idet de ikke selv laver (lavede) drejeskiven. Til gengæld er det let at sætte den til C-skinner med 24922 overgangsstykket. For øvrigt ser det bedst ud med K-skinner til et remiseområde.

Det er rigtigt, men bliver der ikke solgt meget mere C end K-skinner?

Hvorfor dog et overgangsstykke på 18 cm. + 7 cm. tilslutning? Er da spild af plads.

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Hej Ivan

Du har fuldstændig ret, et firma som Märklin burde have muligheden til at stå åben så begge ting kan anvendes uanset om det dem selv der laver drejeskiven dem ligger den i en Märklin æske, at det så ser pænere ud med K-skinner har intet med det at gøre, har man ikke ret megen plads og kører på c-skinner er det lidt svært at få det til at se pænt ud.

Men har man plads kan man som en anden skriver lave hele det remiseområdet i K-skinner, men det kræver lidt mere nemlig 25 cm for at få det til at gå op. Wink

Smile

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

En C-skinne drejeskive vil være en fuldstændig nykonstruktion, idet den skal placeres højere oppe over pladen, for at passe til højden på C-skinner. Men, det er næppe rentabelt at lave, for de fleste vil ikke bruge C-skinner på remiseområder, idet et forbilledligt remiseområde ikke har ballastoverbygning. Det kræver kun en eller to skinner ind fra hovebanen til remiseområdet, der så er lagt helt i K-skinner.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Tak for hurtig svar.

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

fjorbak skrev:

Hej Ivan

Du har fuldstændig ret, et firma som Märklin burde have muligheden til at stå åben så begge ting kan anvendes uanset om det dem selv der laver drejeskiven dem ligger den i en Märklin æske, at det så ser pænere ud med K-skinner har intet med det at gøre, har man ikke ret megen plads og kører på c-skinner er det lidt svært at få det til at se pænt ud.

Men har man plads kan man som en anden skriver lave hele det remiseområdet i K-skinner, men det kræver lidt mere nemlig 25 cm for at få det til at gå op. Wink

Smile

Hvorfor kræver det 25 cm mere for at få det til at gå op??

 

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

f1freakdk skrev:

fjorbak skrev:

Hej Ivan

Du har fuldstændig ret, et firma som Märklin burde have muligheden til at stå åben så begge ting kan anvendes uanset om det dem selv der laver drejeskiven dem ligger den i en Märklin æske, at det så ser pænere ud med K-skinner har intet med det at gøre, har man ikke ret megen plads og kører på c-skinner er det lidt svært at få det til at se pænt ud.

Men har man plads kan man som en anden skriver lave hele det remiseområdet i K-skinner, men det kræver lidt mere nemlig 25 cm for at få det til at gå op. Wink

Smile

Hvorfor kræver det 25 cm mere for at få det til at gå op?? 

Det er vel 18 cm. for overgangsskinne. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Jamen det er kun ved indkørslen, hvor der skal være en lige skinne, hvis ikke finder en skæreskive frem .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

bygger01 skrev:

Jamen det er kun ved indkørslen, hvor der skal være en lige skinne, hvis ikke finder en skæreskive frem .....

Du har fuldstændig ret.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Hva' har Facebook med Sporskiftet at gøre ?

Privat synes jeg, at det er en uskik at spørge / sjakre med det samme spørgsmål på flere blog på en gang ...........

Hvis spørger på et medie, synes jeg, at man vente lidt og så første melde ud, at man mangler det rigtige svar, at man søger andet steds, og hvis man der modtager et godt svar, så melde løsningen ind på det første medie.

Sporskiftet og de andre er vel for at hjælpe og vise + udveksle meninger !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

hej Godtfolk

Jeg ved godt det jeg skriver nu, gør mere end ondt på Märklinfolket. 

Men man kan faktisk sagtens modificere både k- og c- skinner

Mht Drejeskiven er det væsentligst problem, at kanten er for lav til c-skinner, da den passer med højde  på K-skinner, som er væsentligt lavere.

Dette kan dog imødegås ved, at man lægger en ring af f.eks krydsfiner mellem kanten af drejekiven og underlaget så skinnehøjden passer.

Jeg kan ikke målet i hovedet, men det må være let at finde ud af, ved at til slutte en c-skinne på den løse drejeskive og måle højdeforskellen

Det næste problem med c-skinner er, at de pga ballasten er væsentligt bredere end k-skinner.

Derfor må men skære ballast af, hvor det konflikter. Endnu engang kan jeg ikke angive præcise mål, da jeg ikke ejer en sådan drejeskive, så jeg kan måle.

Man beregner således;

Er der 15 gr spredning på sporene, skal der skære 7,5 grader af ballasten på begge sider af skinnem i en bredde der passer midt mellem tilstødende skinne ved kanten af drejeskiven.

Er 7,5 grader skal der skæres 3,75 grader af osv.

Det er ikke raketvidenskab, men det kræver lidt precission ved udmåling og skæring

Er der opstået en revne mellem ballasten mellem sporene, kan man dog dække det med løs ballast evt lime det

 

Alternativt har EpokeModeller en 20 m drejeskive, hvor man kan lægge sine spor, præcis så tæt man vil, bare vinklen er over 9 grader

Der er ikke faste positioner, men den kan styres med en analog dc transformator, eller en lokdecoder tilsluttet motor.

Der kan vendes en BR 50, hvis man holder nøjagtigt. Enkelte tyske og amerikanske lok er for lange.

mht tilslutning af Märklin C-skinner skal der gøre de samme foranstaltninger som anført ovenfor.

 

vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

bygger01 skrev:

Jamen det er kun ved indkørslen, hvor der skal være en lige skinne, hvis ikke finder en skæreskive frem .....

Du har fuldstændig ret.

Godt du kunne se, at det ikke rigtig passede ind på Sporskiftet, og så ændrede din Facebook henvisning til "Du har fuldstændig ret" !

Det havde været bedre, hvis du i stedet havde lavet et nyt lille indlæg, så var sammenhængen ikke blevet brudt, så var skriveriet om drejeskiven ikke blevet forstyrret !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Rep Neslein skrev:

hej Godtfolk

Jeg ved godt det jeg skriver nu, gør mere end ondt på Märklinfolket. 

Men man kan faktisk sagtens modificere både k- og c- skinner

Mht Drejeskiven er det væsentligst problem, at kanten er for lav til c-skinner, da den passer med højde  på K-skinner, som er væsentligt lavere.

Dette kan dog imødegås ved, at man lægger en ring af f.eks krydsfiner mellem kanten af drejekiven og underlaget så skinnehøjden passer.

Jeg kan ikke målet i hovedet, men det må være let at finde ud af, ved at til slutte en c-skinne på den løse drejeskive og måle højdeforskellen

Det næste problem med c-skinner er, at de pga ballasten er væsentligt bredere end k-skinner.

Derfor må men skære ballast af, hvor det konflikter. Endnu engang kan jeg ikke angive præcise mål, da jeg ikke ejer en sådan drejeskive, så jeg kan måle.

Man beregner således;

Er der 15 gr spredning på sporene, skal der skære 7,5 grader af ballasten på begge sider af skinnem i en bredde der passer midt mellem tilstødende skinne ved kanten af drejeskiven.

Er 7,5 grader skal der skæres 3,75 grader af osv.

Det er ikke raketvidenskab, men det kræver lidt precission ved udmåling og skæring

Er der opstået en revne mellem ballasten mellem sporene, kan man dog dække det med løs ballast evt lime det

 

Alternativt har EpokeModeller en 20 m drejeskive, hvor man kan lægge sine spor, præcis så tæt man vil, bare vinklen er over 9 grader

Der er ikke faste positioner, men den kan styres med en analog dc transformator, eller en lokdecoder tilsluttet motor.

Der kan vendes en BR 50, hvis man holder nøjagtigt. Enkelte tyske og amerikanske lok er for lange.

mht tilslutning af Märklin C-skinner skal der gøre de samme foranstaltninger som anført ovenfor.

 

vh Rep

Disse oplysninger skal jo så vel også bruges ved TRIX-C og ROCO med stiv ballast.

Men der skal jo stadig fixet et og anden da der er specielle samlinger på C-skinnerne.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Himmerlandsbanerne skrev:

Rep Neslein skrev:

klip

mht tilslutning af Märklin C-skinner skal der gøre de samme foranstaltninger som anført ovenfor.

 

vh Rep

Disse oplysninger skal jo så vel også bruges ved TRIX-C og ROCO med stiv ballast.

absolut også

mht Roco; både geo- og rocoline

vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 1 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Rep Neslein skrev:

Jeg ved godt det jeg skriver nu, gør mere end ondt på Märklinfolket. 

Men man kan faktisk sagtens modificere både k- og c- skinner

Det synes jeg da paa ingen maade "goer ondt"; Det er nemlig lige noejagtigt det bedste svar (IMHO);
Der er ikke noget galt i at skaere og tilpasse skinnestykker. Desvaerre er det bare svaert i C-skinner (og helt umuligt -naesten) i M-skinner. Med K-skinner gaar det rimeligt nemt. Jeg synes bestemt ikke at man skal holde sig tilbage for at afkorte et par skinnestykker (eller et skiftespor) for at faa det hele til at gaa op. Hvad er en afkortet skinne til 30,- imod de MANGE tusinde investeret i resten af anlaegget? 
Der SKAL sgu´ afkortes!!!
Skinnestykket er jo heller ikke tabt for eftertiden, man kan stadigvaek genbruges!

Men ja; Det er en skam at Märklin har trukket det ud i saa mange aar med den drejeskive. -Og lige saa stor skam at der hverken er slankt dobbelt krydssporskifte eller flexskinne i C... Skam, skam, skam!
-Godt at jeg selv bruger K-skinner... Smile

 

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

citat

Men ja; Det er en skam at Märklin har trukket det ud i saa mange aar med den drejeskive. -Og lige saa stor skam at der hverken er slankt dobbelt krydssporskifte eller flexskinne i C... Skam, skam, skam!
-Godt at jeg selv bruger K-skinner... Smile

Citat slut

5 tommer vinkelsliber med tynd skæreskive er bare god til den slags! Helt alvorligt, men det kræver, at man er vant til at bruge sådan en.

Men ellers sælger jeg gerne en spec. klippetang, der klarer rustfrit skinner med rent snit uden problemer.

Ballasten kan ordnes med en juniorsav eller rocosav ( haves også)

Man kan undres over, at man ikke har set den mulighed hos Märklin, da der formodentlig vil  kunne sælges min. halvt så mange opklodsningsringe, og store mængder special tilslutningsstykker , som antal drejeskiver.

Derimod kan jeg godt forstå, man ikke vil nyudvikle en drejeskive, for der skal foretages meget store investeringer med sådan et projekt. Det koster nok lige så meget som at nyudvikle et damplokomotiv, som, selvom der kan sælges flere af dem en drejeskiver, er for svære at sælge i disse tider.

vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Ha Ha det er selvfølgelig kun 18 cm

Big smile

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.