Hej,
Selv efter nogle tests, er ejg i syv sind - så nu må jeg spørge..
Jeg er ved at montere den synlige del af min K-bane, og havde tænkt mig at skrue skinnerne fast med Marklins skruer. Desværre er disse udformet i presset sølvpapir, og kræver forboring af krydsfineren, ellers dør kærven.
Der ud over så synes jeg ikke om det kosmetiske indtryk bagefter.
Så er der jo muligheden for lim.. men hvilken? Jeg kommer til at lægge ballast efterfølgende, men hvilken lim er bedst til at lime skinnerne fast til et underlag er træ, til tider kork?
Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
K-skinner og lim. Lad være. Skinnerne ruster.
Ellers kan du bruge snedkerlim, vådrumslim, ballastlim fra Noch, Woodland m.m
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Jeg vil forslå et platbor eller et 1 mm bor .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Robse
Indlæg: 43
Hej Flemming,
Det er jo lidt skidt - hvordan lægger man så ballast på K skinner, hvis den med fortyndet trælim ikke er godt?
Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej,
Selv efter nogle tests, er ejg i syv sind - så nu må jeg spørge..
Jeg er ved at montere den synlige del af min K-bane, og havde tænkt mig at skrue skinnerne fast med Marklins skruer. Desværre er disse udformet i presset sølvpapir, og kræver forboring af krydsfineren, ellers dør kærven.
Der ud over så synes jeg ikke om det kosmetiske indtryk bagefter.
Så er der jo muligheden for lim.. men hvilken? Jeg kommer til at lægge ballast efterfølgende, men hvilken lim er bedst til at lime skinnerne fast til et underlag er træ, til tider kork?
Det nemmeste er at finde nogle søm til for eks spor N, eller bruge knappenåle og så midlertidigt sætte dine skinner fast med dem og drysse skærver ud efterfølgende. derefter spraye med vand med en dråbe sulfo i ud over skærverne/skinnerne. og så give skærverne lim/vand blanding - her er alm hvid lim fint - blandet i ca 60/40 Vand/lim + en dråbe detsulfo. Når tørt ja så kan du hvis du føler for det, trække sømmene op igen. Et lille tip er ikke at banke dem helt i - det gør det voldssomt meget lettere at få dem op igen.
MIN oplevelse er at nogle folk har set et enkelt sted eller to at K skinner ruster - og så gør ALLE K skinner det ALLE steder for sådan er det basta!. Nu har jeg af to omgange med en hel del år i mellem, lavet anlæg med K skinner. Det eneste sted jeg har konstateret rust var i byen der skulle have sne. Der lagde jeg gips ned mellem sporene og rundt om skinnerne, og der rustede midterlederne. Alle andre skinner har ikke haft spor af rust. Bevares nu har jeg ikke skilt mit nuværende anlæg ad for at kigge. Men der er ingen tegn på rust. Det anlæg jeg pillede ned, der var ikke rust nogle steder på skinnerne.
Så mit bud er at hvis dit rum er tørt og varmt nok mens det hele tørrer godt igennem, så vil du ikke opleve rust.
N
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Robse
Indlæg: 43
Hej Steen

Der er meget tørt hos os, faktisk FOR tørt - så jeg tror at jeg kaster mig ud i det.
Jeg vil helst slippe for skruerne, da de ikke er pæne, så hellere tegnestifter eller ja, små midlertidige søm.
Jeg havde tænkt mig at lime sporene til mit underlag, men ballasten holder garanteret mere end rigeligt fast i sporet, når det hele først ligger der.
Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Jeg anvender kraftig dobbeltklæbende tape (købt i Silvan. Brug ikke den billige. Den slipper igen) på lige strækninger og akrylfuge på kurvede. Det virker og er relativt let at fjerne igen, hvis man har brug for at flytte sporet. Jeg fæstner så sporet med små skruer, mens akrylen hærder, og fjerner så skruerne igen bagefter.
Med venlig hilsen
Skott
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Der er naturligvis også Merkur ballasten.
Så undgår man den omtalte lim, der tit også kommer i underlaget og gør den stivere ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Hej Flemming,
Det er jo lidt skidt - hvordan lægger man så ballast på K skinner, hvis den med fortyndet trælim ikke er godt?
Har brugt latex lim fortyndet med distilleret vand. Almindeligt vand får tungerne på gamle K skinner til at ruste, de nyere er med rustfir tunger så ingen panik her.
Når du lægger skinner så lod tunger sammen med ledninger for hver meter eller hver anden flexlængde, så undgår du problemer med mindre du sjapper det til i almindelig hanevand
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Der findes grundlaeggende to typer traelim; De hurtig-toerrende syre-lime og de langsom-toerrende PA lime.
Syre-limen vil skabe rust i midterlederen.
Til at fortynde limen, kan man sagtens bruge vand, men bedst med "neutralt" vand. Jeg bruger det der kommer ud af luft-toerreren. (banen er i et kaelder-lokale)
Til fugtning af ballasten (inden limen haeldes paa) sprayer jeg med sprit. Det har en vaadnings-evne som er langt bedre end vand, da det stort set ikke har nogen overflade-spaending. (vand med afspaendingsmiddel/opvaskemiddel kan ogsaa bruges)
Hvis sprit bruges, er god udluftning meget vigtig. Det har jeg nu ikke, men jeg har da ikke taget skade skade skade skade...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Robse
Indlæg: 43
Tak for svar, alle
Jeg må lige teste lidt, men da samtlige K skinner er sprit nye, så burde der ikke være nogle gamle i mellem.
Det er vist bare at gå i gang, med krum hals.
Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **