Det skulle helst være så man hade to steder og køre og det vil nok være mest mz og my i gammel og ny bemaling gerne så der kan komme 3-4 b vogne efter og gerne stedre der kan rangeres med gods vogne og gerne sådan det køre i en runde håber du vil hjælpe og er der flere spørgsmål så skal du bare skrive tak Det vil være mest dansk tog på banen og så har jeg købt drejeskive nr 7286 fra marklingM;) mellemstatione vil også være rigtig godt
Havde jeg en langside på 772 cm til rådighed (hvilket jeg desværre ikke har) så havde jeg lavet en punkt til punkt bane. 90 cm dyb, som et almindeligt køkkenelement og måske i 2 plan således, at der kan laves en opstillings/skyggebanegård.
Da du kun vil køre diesel, så ville jeg droppe drejeskiven, og istedet lave et mere simpelt maskindepot. Fx med en 2 sporet remise. Disse fås fra flere producenter og kan nemt tilpasses til et dansk udseende.
I forlængelse af dette ville jeg lave et blandet rangerterræn til både person- og godsvogne. Kig på virkelighedens linieføring, eller søg her, eller på de andre fora. Max. 2-3 loks i drift, og ikke mere. Hellere lidt, men godt! De store paradestrækninger osv. er dit rum for lille til, efter min mening.
Resten af pladsen ville jeg bruge til indretning af arbejdsbord samt div. opbevaring (vitriner) o. lign.
Jeg synes dit forslag er meget "kompakt" og dine radier ser noget små ud, som jeg lige kan se det. Nu skrev jeg tidligere om en dybde på 90 cm, jeg mente naturligvis 60 cm. Som, du har skitseret det, får du en dybde på knap en meter, hvilket er en ulempe, da du simpelthen får problemer med, at nå ind på dit anlæg. Med mindre du vil benytte "mandehuller".
Skott har listet lidt læsestof op, tjek det ud. Specielt den sidste om maskindepoter er rigtig fin inspiration, da den gennemgår en række af disse og deres udvikling gennem ca. 40 år, så vidt jeg husker.
Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har splittet mit af igen fordi jeg alligevel ikke var tilfreds med det jeg havde bygget og jeg tror du bliver ked af den bane på længere sigt.
Inden du limer den første skinne fast, så brug lidt tid på at at finde ud af hvad du vil med banen, kan du lide at rangere, vil du helst bare se togene køre, skal der være avanceret køreplanskørsel? Jeg har sat en tegning ind nedenfor, prøv at finde ud af om du ligger mest til højre eller venstre i de to nederste ruder.
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Hvis du vil have feedback på dit layout, så lav et helt færdigt. Det, du har posted giver næppe et svar du kan bruge, udover at dine kurver stadig " svæver".
Du skriver noget om 3-4 B -vogne plus MY/MZ. Spørgsmålet er om det overhovedet kan lade gøre på det du her præsenterer, da det er lange stammer. Du skriver også noget om ny- og gammelbemaling. Her passer drejeskiven altså ikke ind
Find noget af det litteratur, som er nævnt. Det kan godt betale sig
hi hi jeg er et billede længer dette er min nye plan
Dit forslag er et udviddet "standard" Märklin anlæg. Desværre, kun til at køre rundt. Ikke som i virkeligheden hvor du kører ud og kommer retur i samme ende af stationen. Det vil sige spor for sporenes skyld. Ingen plads til landskab.
Kun et spor til drejeskive. 2 ens stationer med 2 og 3 spor uden forbindelse.
Banen er din og selvfølgelig dig der bestemmer hvorledes det færdige layout skal være.
ER det ikke lid synd, med alt den plads du har til rådighed,at du har så korte stationer, det begrænser jo hvor lange tog du kan køre med og når du så har muligheden, hvorfor så ikke benytte dig af det.
nu ved jeg ikke hvor gammel modelbaneejeren in spe er, men "duk under" er generelt skidt, hvis det kan undgås
ET "walk in" eller på nyt nordisk "Gå ind i" anlæg er langt at foretrække!
Tænk på, at om 30 år når anlægget er ved at være færdigt, så er du også 30 år ældre.
udform anlægget på en måde så man ikke SKAL bukke sig, for at nå vitale dele,og endelig byg så højt, at det er muligt at komme under, hvis det ikke kan undgåes ( også ved Gå ind i anlæg)
Jo mere man skal kravle, jo mere surt kan det være at bygge og fejlfinde underjordiske installationer!
Underjordiske strækninger bør ligge så langt under og så langt fremme mod forkanten at man let kan fikse driftsproblemer, så som afsporede tog, uden at man behøver flere kardanled på armene.
maskindeporter og godsareraler, hvor der skal afkobles mest, skal ligge forrest, så man ikke vælter alting, når man skal række ind for at få det forb.... lokomotiv skubbet igang
intet sted på anlægget skal være bredere, end man kan når det bagerste spor uden hjælpemidler.
Hej tak for svarene. Min plan er lavet om mange gange, på den nye plan er nummer to station ikke lavet ordenligt, og den føste ved jeg heller ikke om den er god nok til og køre automatik drift. Måske nummer to station skal væk for og give plads til til den føste og nogle såm virksomheder rund omkring. Jeg er også udsikker på hvad jeg skal vælge til automatist drift, jeg regner med og købe en marklin cs3+ når den kommer, men om jeg skal køre med bremsemoduler eller har også hørt om marco ved jeg ikke det er en ny verden for mig.
Jeg må også medgive, at jeg synes, du får alt for lidt ud af din plads. Især ødelægger maskindepotets placering øverst meget af stationspladsen. Det bør placeres helt ude i venstre side, så din station kan gøres længere. Derudover virker det til at være mange perronspor for en enkeltsporet mellemstation. Her er vel praktisk talt ikke brug for andet end krydsningsspor?
Jeg lavede lige en hurtig søgning på sporplaner. Se også wikien her på siden: http://www.sporskiftet.dk/wiki/lokomotiv-depot-maskin-depot
Ellers er disse særskrifter, som tidligere nævnt, fra Lokomotivet bestemt at anbefale:
Skal alting ligge parallelt og i rette linier ?? ( ja jeg mener selvf ikke vendesløjferne osv.)
Jeg ved ikke om du er bundet op på et bestemt skinnesystem
Men jeg synes også der er langt mellem nogle af perronsporerne Rette spor kan ligge med ned til 48 mm C/C, hvor imod spor med perroner bør ligge med150-200 mm C/C
Jeg vil foreslå at du lægger nogle meget store kurver ind i stationerne eller drejer sttionen 10-15 grader i forhold til forkanten
eller laver forkanterne uregelmæssige.og ikke parallele linieføringer.
Det giver meget mere spændende landskab, og spektakulær kørsel
Vh rep
__________________
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
0 kan lide
Log ind
Søg
Donér
Hvis du vil hjælpe med den videre udvikling af Sporskiftet, har du mulighed for at donere et beløb her:
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Du burde oplyse mere end blot C skinner
Epoke ?
Damp = drejeskive
Ønsket længde på togstammer
Landskabet
Typen af tog / Person og eller gods
O.s.v.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Og ikke mindst land.
Derudover, hvad ønskes af anlægget? Skal det være forvoksen rundbane, eller er det punkt til punkt - med mellemstationer?
Er der en transportide bag anlægget? - Det vil jeg anbefale, da det giver bedste overlevelseschance for dit anlæg.
Med venlig hilsen
Skott
pera
Lastbil chauffør "Randers"
Indlæg: 18
Det skulle helst være så man hade to steder og køre og det vil nok være mest mz og my i gammel og ny bemaling gerne så der kan komme 3-4 b vogne efter og gerne stedre der kan rangeres med gods vogne og gerne sådan det køre i en runde håber du vil hjælpe og er der flere spørgsmål så skal du bare skrive tak Det vil være mest dansk tog på banen og så har jeg købt drejeskive nr 7286 fra marklingM;) mellemstatione vil også være rigtig godt
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Pera
Har du prøvet at søge på sporplan her på sporskiftet?
søgning Der ligger allerede mange gode løsninger - Måske en af disse kan give dig inspiration?
Med venlig hilsen
Skott
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
http://www.maerklin.de/de/journal/maerklin-magazin/downloads/gleisplaene/
Prøv at kikke på ovenstående link
Søg evt. på gleisplan
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/nyt-projekt-med-c-og-k-skinner-nu-med-tillig-elite-2-skinne-anl%C3%A6g
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej
Havde jeg en langside på 772 cm til rådighed (hvilket jeg desværre ikke har) så havde jeg lavet en punkt til punkt bane. 90 cm dyb, som et almindeligt køkkenelement og måske i 2 plan således, at der kan laves en opstillings/skyggebanegård.
Da du kun vil køre diesel, så ville jeg droppe drejeskiven, og istedet lave et mere simpelt maskindepot. Fx med en 2 sporet remise. Disse fås fra flere producenter og kan nemt tilpasses til et dansk udseende.
I forlængelse af dette ville jeg lave et blandet rangerterræn til både person- og godsvogne. Kig på virkelighedens linieføring, eller søg her, eller på de andre fora. Max. 2-3 loks i drift, og ikke mere. Hellere lidt, men godt! De store paradestrækninger osv. er dit rum for lille til, efter min mening.
Resten af pladsen ville jeg bruge til indretning af arbejdsbord samt div. opbevaring (vitriner) o. lign.
God fornøjelse
Hilsen Martin
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Kan kun give Martin ret.
Prøv at få fat i Lokomotivets udgivelser, der hedder Sporplaner samt den specifikt omkring maskindepoter. Dem har jeg fundet meget inspiration i.
Det er kun dig der ved, hvad der 'tænder' dig mest. Hvorfor du vil have et anlæg. Men derfor kan det godt inspireres fra andre
Med venlig hilsen
Skott
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Kan kun give Martin ret.
Prøv at få fat i Lokomotivets udgivelser, der hedder Sporplaner samt den specifikt omkring maskindepoter. Dem har jeg fundet meget inspiration i.
Det er kun dig der ved, hvad der 'tænder' dig mest. Hvorfor du vil have et anlæg. Men derfor kan det godt inspireres fra andre
Gå på biblioteket - de kan skaffe den ( eller er der ikke to udgaver ! )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
pera
Lastbil chauffør "Randers"
Indlæg: 18
Tak for de mange gode svar : :)¨dem vil jeg helt klart bruge
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Jo, Det er disse hæfter, jeg refererer til:
Med venlig hilsen
Skott
pera
Lastbil chauffør "Randers"
Indlæg: 18
Jeg har lige prøvet og se på en bane ind til nu er det en muglig bane
pera
Lastbil chauffør "Randers"
Indlæg: 18
Jeg har lige prøvet og se på en bane ind til nu er det en muglig bane
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej
Jeg synes dit forslag er meget "kompakt" og dine radier ser noget små ud, som jeg lige kan se det. Nu skrev jeg tidligere om en dybde på 90 cm, jeg mente naturligvis 60 cm. Som, du har skitseret det, får du en dybde på knap en meter, hvilket er en ulempe, da du simpelthen får problemer med, at nå ind på dit anlæg. Med mindre du vil benytte "mandehuller".
Skott har listet lidt læsestof op, tjek det ud. Specielt den sidste om maskindepoter er rigtig fin inspiration, da den gennemgår en række af disse og deres udvikling gennem ca. 40 år, så vidt jeg husker.
Hilsen Martin
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har splittet mit af igen fordi jeg alligevel ikke var tilfreds med det jeg havde bygget og jeg tror du bliver ked af den bane på længere sigt.
Inden du limer den første skinne fast, så brug lidt tid på at at finde ud af hvad du vil med banen, kan du lide at rangere, vil du helst bare se togene køre, skal der være avanceret køreplanskørsel? Jeg har sat en tegning ind nedenfor, prøv at finde ud af om du ligger mest til højre eller venstre i de to nederste ruder.
Maskindepoter kan du finde en masse om her: http://www.sporskiftet.dk/wiki/lokomotiv-depot-maskin-depot
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Hep!
Jeg r stadigvæk på billed nr 4 . :-)
O
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
pera
Lastbil chauffør "Randers"
Indlæg: 18
hi hi jeg er et billede længer dette er min nye plan
MAB
Staten
Indlæg: 548
hi hi jeg er et billede længer dette er min nye plan
Er det meningen at dine kurver skal "svæve"?
Hilsen Martin
pera
Lastbil chauffør "Randers"
Indlæg: 18
nej er ikke lige ikke helt færdig med den og mangler også og lægge højde ind men så tror jeg det ville være et godt bud
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej
Hvis du vil have feedback på dit layout, så lav et helt færdigt. Det, du har posted giver næppe et svar du kan bruge, udover at dine kurver stadig " svæver".
Du skriver noget om 3-4 B -vogne plus MY/MZ. Spørgsmålet er om det overhovedet kan lade gøre på det du her præsenterer, da det er lange stammer. Du skriver også noget om ny- og gammelbemaling. Her passer drejeskiven altså ikke ind
Find noget af det litteratur, som er nævnt. Det kan godt betale sig
Hilsen Martin
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
hi hi jeg er et billede længer dette er min nye plan
Dit forslag er et udviddet "standard" Märklin anlæg. Desværre, kun til at køre rundt. Ikke som i virkeligheden hvor du kører ud og kommer retur i samme ende af stationen. Det vil sige spor for sporenes skyld. Ingen plads til landskab.
Kun et spor til drejeskive. 2 ens stationer med 2 og 3 spor uden forbindelse.
Banen er din og selvfølgelig dig der bestemmer hvorledes det færdige layout skal være.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej
ER det ikke lid synd, med alt den plads du har til rådighed,at du har så korte stationer, det begrænser jo hvor lange tog du kan køre med og når du så har muligheden, hvorfor så ikke benytte dig af det.
Kurt
pera
Lastbil chauffør "Randers"
Indlæg: 18
Hej det kan der være noget om men ved du hvad man skal regne med for der kan holde en mz + 4 b vogne og stansning af bremse modul på forhånd tak
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej
nu ved jeg ikke hvor gammel modelbaneejeren in spe er, men "duk under" er generelt skidt, hvis det kan undgås
ET "walk in" eller på nyt nordisk "Gå ind i" anlæg er langt at foretrække!
Tænk på, at om 30 år når anlægget er ved at være færdigt, så er du også 30 år ældre.
udform anlægget på en måde så man ikke SKAL bukke sig, for at nå vitale dele,og endelig byg så højt, at det er muligt at komme under, hvis det ikke kan undgåes ( også ved Gå ind i anlæg)
Jo mere man skal kravle, jo mere surt kan det være at bygge og fejlfinde underjordiske installationer!
Underjordiske strækninger bør ligge så langt under og så langt fremme mod forkanten at man let kan fikse driftsproblemer, så som afsporede tog, uden at man behøver flere kardanled på armene.
maskindeporter og godsareraler, hvor der skal afkobles mest, skal ligge forrest, så man ikke vælter alting, når man skal række ind for at få det forb.... lokomotiv skubbet igang
intet sted på anlægget skal være bredere, end man kan når det bagerste spor uden hjælpemidler.
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Man kan også bare gøre sådan her: Basement :)
Med venlig hilsen
Skott
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Men det er bestemt en flot bane han har fået bygget.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
pera
Lastbil chauffør "Randers"
Indlæg: 18
Hej tak for svarene. Min plan er lavet om mange gange, på den nye plan er nummer to station ikke lavet ordenligt, og den føste ved jeg heller ikke om den er god nok til og køre automatik drift. Måske nummer to station skal væk for og give plads til til den føste og nogle såm virksomheder rund omkring. Jeg er også udsikker på hvad jeg skal vælge til automatist drift, jeg regner med og købe en marklin cs3+ når den kommer, men om jeg skal køre med bremsemoduler eller har også hørt om marco ved jeg ikke det er en ny verden for mig.
MVH Per
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Per
Jeg må også medgive, at jeg synes, du får alt for lidt ud af din plads. Især ødelægger maskindepotets placering øverst meget af stationspladsen. Det bør placeres helt ude i venstre side, så din station kan gøres længere. Derudover virker det til at være mange perronspor for en enkeltsporet mellemstation. Her er vel praktisk talt ikke brug for andet end krydsningsspor?
Jeg lavede lige en hurtig søgning på sporplaner. Se også wikien her på siden: http://www.sporskiftet.dk/wiki/lokomotiv-depot-maskin-depot
Ellers er disse særskrifter, som tidligere nævnt, fra Lokomotivet bestemt at anbefale:
Sporplaner
Sporplaner og anlæg
Og endelig:
Alle kan lånes på biblioteket
Med venlig hilsen
Skott
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej Ja undskyld jeg blander mig igen
Skal alting ligge parallelt og i rette linier ?? ( ja jeg mener selvf ikke vendesløjferne osv.)
Jeg ved ikke om du er bundet op på et bestemt skinnesystem
Men jeg synes også der er langt mellem nogle af perronsporerne Rette spor kan ligge med ned til 48 mm C/C, hvor imod spor med perroner bør ligge med150-200 mm C/C
Jeg vil foreslå at du lægger nogle meget store kurver ind i stationerne eller drejer sttionen 10-15 grader i forhold til forkanten
eller laver forkanterne uregelmæssige.og ikke parallele linieføringer.
Det giver meget mere spændende landskab, og spektakulær kørsel
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion