Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Implementering af sporplan

Hejsa…

 

Jeg en fyr som for nylig har besluttet mig at jeg vil bygge en modeljernbane. Det er den klassiske historie som i sikkert har hørt igen og igen. Jeg fik mit første Märklin startset som 7 årig – og samlede i årene indtil jeg blev teenager alt det Märklin materiel jeg kunne komme i nærheden af.

Men mulighederne for at bygge min egen bane var dengang ikke eksisterende – dels var der forstyrrende elementer som f.eks. piger, pilsnere og knallerter – og dels havde jeg ikke pladsen til det. Heldigvis gemte jeg alt mit Märklin – for jeg vidste at en dag skulle det op og køre. Nu er jeg så blevet 40+ - og nu skal det være.

 

Jeg har besluttet at min bane i første omgang skal afspejle det jeg drømte om dengang i slutningen af 70´erne og starten af 80´erne. Så jeg samler alt hvad jeg kan af de lokomotiver og vogne som jeg drømte om dengang. Jeg kører primært tysk – og jeg arbejder indenfor epoke II, III og IV. Min bane bliver analog ( i hvert fald i første omgang ) – og da jeg har en hulens masse M-skinner så bliver det dem jeg arbejder med - i hvert fald indtil videre.

 

Jeg har ikke masser af plads ( desværre ) – men jeg har dog L300 cm x B200 cm. De 5 kvm skal udnyttes så meget som muligt. Jeg har anskaffet mig Wintrack 7.0 og har leget en del med det – men det er som om det tyske ikke er min hjemmebane.. Og selv om jeg har prøvet igen og igen ender det altid med at jeg kører surt i det….. Burde nok have hørt mere efter i tysktimerne…

 

Så jeg vil spørge om der er en af jer som kunne tænke sig og prøve og hjælpe mig lidt.  Findes der mon en person som har tid og lyst til at prøve at implementere vedhæftede sporplan ind i en Wintrack tegning for mig.. ? Med M-skinner og med lidt modifikationer. Det skal helst være noget jeg kan åbne i Wintrack 7.0

 

Du finder sporplanen her: http://www.digiphoto.dk/Modeltog/sporplan.JPG

 

 

Da jeg kun har de 3 x 2 meter og arbejde på har jeg besluttet mig at arbejde i flere lag – for 100% at udnytte den plads jeg har. Derfor har jeg besluttet mig til at der foruden de to lag der findes på vedhæftede sporplan yderligere skal være tre lag mere…. Således skal de to spor der forsvinder ind i en tunnel (Se A: i venstre og højre side på sporplan) gå ned i hver sin vendesløjfe i hvert sit lag. En enkeltsporet vendesløjfe der udnytter så meget som muligt af hele arealet ( L300 x B200 cm ) Derudover skal der være en nedkørsel fra nederste højre hjørne ( enkeltsporet ) ved godsekspeditionen til et lag længere nede end de to vendesløjfer – hvor der skal være en Märklin drejeskive ( gammel model ) samt 2 ankomstspor – og derudover alle de opstillingsspor ( med stopklods i enden ) der overhovedet er plads til på arealet L300 x B200 cm.

 

Jeg håber i er med på udfordringen – og jeg er meget spændt på at se jeres forslag Jeg er godt klar over at dette ikke er noget man bare lige gør – og jeg ved også godt at dette tager masser af tid. Men jeg håber alligevel at der er en derude der vil hjælpe mig et lille skridt videre i min planlængning af min modeljernbane som jeg gerne skulle starte på at bygge her i vinteren 2012 – 2013.

På forhånd tak

MVH

Stationsforstanderen

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Stationsforstanderen skrev:

Hejsa…

 

Jeg en fyr som for nylig har besluttet mig at jeg vil bygge en modeljernbane. Det er den klassiske historie som i sikkert har hørt igen og igen. Jeg fik mit første Märklin startset som 7 årig – og samlede i årene indtil jeg blev teenager alt det Märklin materiel jeg kunne komme i nærheden af.

Men mulighederne for at bygge min egen bane var dengang ikke eksisterende – dels var der forstyrrende elementer som f.eks. piger, pilsnere og knallerter – og dels havde jeg ikke pladsen til det. Heldigvis gemte jeg alt mit Märklin – for jeg vidste at en dag skulle det op og køre. Nu er jeg så blevet 40+ - og nu skal det være.

 

Jeg har besluttet at min bane i første omgang skal afspejle det jeg drømte om dengang i slutningen af 70´erne og starten af 80´erne. Så jeg samler alt hvad jeg kan af de lokomotiver og vogne som jeg drømte om dengang. Jeg kører primært tysk – og jeg arbejder indenfor epoke II, III og IV. Min bane bliver analog ( i hvert fald i første omgang ) – og da jeg har en hulens masse M-skinner så bliver det dem jeg arbejder med - i hvert fald indtil videre.

 

Jeg har ikke masser af plads ( desværre ) – men jeg har dog L300 cm x B200 cm. De 5 kvm skal udnyttes så meget som muligt. Jeg har anskaffet mig Wintrack 7.0 og har leget en del med det – men det er som om det tyske ikke er min hjemmebane.. Og selv om jeg har prøvet igen og igen ender det altid med at jeg kører surt i det….. Burde nok have hørt mere efter i tysktimerne…

 

Så jeg vil spørge om der er en af jer som kunne tænke sig og prøve og hjælpe mig lidt.  Findes der mon en person som har tid og lyst til at prøve at implementere vedhæftede sporplan ind i en Wintrack tegning for mig.. ? Med M-skinner og med lidt modifikationer. Det skal helst være noget jeg kan åbne i Wintrack 7.0

 

Du finder sporplanen her: http://www.digiphoto.dk/Modeltog/sporplan.JPG

 

 

Da jeg kun har de 3 x 2 meter og arbejde på har jeg besluttet mig at arbejde i flere lag – for 100% at udnytte den plads jeg har. Derfor har jeg besluttet mig til at der foruden de to lag der findes på vedhæftede sporplan yderligere skal være tre lag mere…. Således skal de to spor der forsvinder ind i en tunnel (Se A: i venstre og højre side på sporplan) gå ned i hver sin vendesløjfe i hvert sit lag. En enkeltsporet vendesløjfe der udnytter så meget som muligt af hele arealet ( L300 x B200 cm ) Derudover skal der være en nedkørsel fra nederste højre hjørne ( enkeltsporet ) ved godsekspeditionen til et lag længere nede end de to vendesløjfer – hvor der skal være en Märklin drejeskive ( gammel model ) samt 2 ankomstspor – og derudover alle de opstillingsspor ( med stopklods i enden ) der overhovedet er plads til på arealet L300 x B200 cm.

 

Jeg håber i er med på udfordringen – og jeg er meget spændt på at se jeres forslag Jeg er godt klar over at dette ikke er noget man bare lige gør – og jeg ved også godt at dette tager masser af tid. Men jeg håber alligevel at der er en derude der vil hjælpe mig et lille skridt videre i min planlængning af min modeljernbane som jeg gerne skulle starte på at bygge her i vinteren 2012 – 2013.

På forhånd tak

MVH

Stationsforstanderen


Hvilken minimum højde regner du med, med minimum højde mener jeg højden fra skinneoverkant til pladen ovenover.
Hvad er den maksimale stigning, som dit materiel kan klare.
Hvilke sporskifter har du, har du både 5117 og 5137 ?

Stigningen fra tunneludgang B og C til øverste lag er over 6 % på den viste sporplan.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg kan nok ikke være så behjælpelig med at få lavet en sporplan til dig.

Derimod vil jeg anmode dig om at overveje to ting selvom du allerede lader til at være ret sikker i dit valg:

1. Hvorfor ikke digital? Digitalisering er i dag ret let at forstå og få noget ud af og desuden er det kun dig selv, der sætter grænser. Du behøver ikke have en stor kommandocentral og styre alt over en computer, men overvej om ikke bare det at kunne have tog kørende på samme tid uden at skulle lave blokke og isolere skinner er den smule læsning værd. Desuden er det kun at foretrække at ordne alt elektronik og ledningsværk inden du begynder at putte landskab på.

2. Hvorfor stadig M-skinner? Jeg er fuldt ud med på at du vil genoplive dine barnedrøm, men alligevel synes jeg du skal overveje om ikke K- eller C-skinner ville være et bedre valg. Først og fremmest vil du få et anlæg der støjer mindre og uden at være ekspert har k og c skinner vidst også noget bedre strømføring så du ikke ender med at skulle føde skinnerne med strøm for hver halve meter.

Det kan stadig ligne din barndomsdrøm gennem valg af lokomotiver og vogne og hvis det endelig er kan du ballastere i samme farve som M-skinnerne

Ellers vil jeg bare sige rigtig god fornøjelse med banen og jeg håber du vil opdatere når du kommer videre med din i øvrigt spændende sporplan Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Hej Hans Kurt..

Allerførst tak fordi du gider kigge på mit "problem"... Smile

Uden og have tænkt nærmere over højden mellem skinneoverkanten og pladen ovenover - så vil jeg mene at det er "nok" med plads til en kørertråd / master - samt at det er muligt og få en hånd ind ved afsporing. Dvs. vi taler nok om 170 mm eller deromkring.

Mht. til max. stigning. Det har jeg tænkt en del over - det er meningen at ingen af mine tog vil køre med mere end max. otte 2-akslede vogne ( normalt 5-7 vogne ) - eller 3 fireakslede vogne - men jeg har ingen fornemmelse af hvor stor sådan en stigning i procente skal (bør) være. Vælg du det der gir mest mening. For det er noget jeg ikke har ret meget forstand på.

Jeg har flere forskellige sporskifter... f.eks. 5141, 5202, 5137 og 5128
Men brug endelig dem der gir mest mening - så finder jeg dem nok hen af vejen. Smile

MVH

Stationsforstanderen

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Hej Cowi...

Jeg forstår godt dine spørgsmål men....

Jeg tror på at man skal kravle før man kan gå - og da jeg slap mit Märklin for ca. 30 år siden var jeg omkring 13 år - og dengang havde jeg netop lige lært at trække ledninger til et skiftespor. Alt det har jeg måtte opfriske her igen - så jeg har lavet en del "testopstillinger" både med skiftespor og signaler - blot lige for at sikre mig at jeg har nogenlunde styr på den del af det når jeg nu skal igang. Jeg vil bestemt ikke afvise at jeg kører digitalt fremadrettet - men lige nu blir det rent analogt... Dels har jeg ikke et eneste digitalt lokomotiv endnu - men det kan jo være det kommer - og dels er der også er der også noget økonomi i det her... Mht. til skinner - jeg ville ønske jeg kunne starte i C-skinner - men det lader sig ikke gøre lige p.t... Hvis jeg vil i gang her i vinter - ja så blir det med M-skinner...  Jeg har masser af dem liggende....Heri er der også noget økonomi. Men har dog overvejet om de to øverste lag skal lægges i C-skinner....

C-skinner eller ej - vigtigst er det at jeg får bygget en bane som jeg har drømt om i mange år. Jeg forstår godt at C og K skinner sansynligvis ville være et bedre valg da de indeholder væsentlige fordele frem for M-skinner. Men nu har jeg en kælder - og (lidt) plads så nu er det bare og komme igang - jeg ville være ked af at skulle vente i en tid indtil jeg ville have samme antal C / K - skinner som jeg har idag i M-skinner... Dette ville helt sikkert forsinke mit projekt i flere år.

Mange tak - Jeg vil prøve og holde jer opdateret mht. til mine fremskridt på min modeljernbane - både med billeder og tekst. Smile

MVH

Stationsforstanderen

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Er det rigtig forstået at det du har er en plade på 3 x 2 meter? Hvis dette er rigtigt vil du få mange problemer når der foregår afsporinger/uheld på de enkelte lag af anlægget.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej

Der er en grovskitse til et forslag, der er stadig en del højder der skal tilrettes, der er stigninger over 4%, hvilket jeg ikke bryder mig om, der er dele af anlægget, der ikke kan nås, men det skulle være inden for rammerne af det ønskede, hvis jeg ellers har forstået det rigtigt.

Øverste lag
Øverste lag

Den store station:
Billede

Maskindepot:
Billede

Vendesløjfer:
Billede

Billede

Det hele samlet:

Billede

Den her viste sporplan har flere fejl/mangler. Der er ingen paradestrækning, hvor man kan nyde togene.
Der er stejle stigninger, som kan give problemer, der er problemer med højderne, hvis der skal være køreledninger.

For at få bare lidt paradestrækning, overvejede jeg at føre vendesløjfernes nederste del frem til anlægskanten, men det ville gå ud over muligheden for godsbanen.
Godsbanen havde jeg også gerne set havde haft et omløb, så ikke alle vogne skal skubbes ned.

Der er for mange skinner og ikke plads til ret meget landskab. Der mangler bare et par broer hen over stationsområdet, så ville det passe som et typisk Märklinanlæg sidst i 60'rne først i 70'rne.

Men lad os nu se om ikke vi kan få det rettet lidt til.
Der skal nok komme nogle kommentarer og ændringsforslag.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Hej Hans Kurt…

 

Mange tak for det foreløbige resultat – jeg har siddet og studeret dine tegninger indgående….Og noget af det første jeg tænkte var at det er rigtig fint. Der er dog et par ting der falder mig i øjnene..

Dels synes jeg at de to sidespor på hovedstationen skal forbindes til et perronspor. Jeg ved godt at det er sådan på den originale sporplanen – men tror det er en god ide og ændre det. Jeg  kan godt se din pointe vedr. paradestrækning… har du en ide / forslag til en løsning på dette..??

 

Dernæst tænker jeg om det er muligt og ligge de to sløjfer i hver sit lag så de i stedet er adskilt af en given højde… f.eks. 150 mm – og hver især udnytter hele arealet ( L300 x  B200 cm ) og samtidig kunne stigningerne blive knap så voldsomme hvis de forlænges..

 

Ideen med den ekstra sløjfe synes jeg er rigtig god – hvilket betyder at opstillingssporene og drejeskiven er frit tilgængeligt. Er det muligt og se sporplanen hvis man strækker ” det øverste lag ” til fuld bredde ( B200 cm ) og skjuler opstillingsporene under de to øverste lag og sløjferne..?

 

Flot arbejde du har lavet….Glæder mig til at høre fra dig 

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Stationsforstanderen skrev:

Hej Hans Kurt…

 

Mange tak for det foreløbige resultat – jeg har siddet og studeret dine tegninger indgående….Og noget af det første jeg tænkte var at det er rigtig fint. Der er dog et par ting der falder mig i øjnene..

Dels synes jeg at de to sidespor på hovedstationen skal forbindes til et perronspor. Jeg ved godt at det er sådan på den originale sporplanen – men tror det er en god ide og ændre det. Jeg  kan godt se din pointe vedr. paradestrækning… har du en ide / forslag til en løsning på dette..??

 

Dernæst tænker jeg om det er muligt og ligge de to sløjfer i hver sit lag så de i stedet er adskilt af en given højde… f.eks. 150 mm – og hver især udnytter hele arealet ( L300 x  B200 cm ) og samtidig kunne stigningerne blive knap så voldsomme hvis de forlænges..

 

Ideen med den ekstra sløjfe synes jeg er rigtig god – hvilket betyder at opstillingssporene og drejeskiven er frit tilgængeligt. Er det muligt og se sporplanen hvis man strækker ” det øverste lag ” til fuld bredde ( B200 cm ) og skjuler opstillingsporene under de to øverste lag og sløjferne..?

 

Flot arbejde du har lavet….Glæder mig til at høre fra dig 

Stationsforstanderen skrev:

Hej Hans Kurt…

 

Mange tak for det foreløbige resultat – jeg har siddet og studeret dine tegninger indgående….Og noget af det første jeg tænkte var at det er rigtig fint. Der er dog et par ting der falder mig i øjnene..

Dels synes jeg at de to sidespor på hovedstationen skal forbindes til et perronspor. Jeg ved godt at det er sådan på den originale sporplanen – men tror det er en god ide og ændre det. Jeg  kan godt se din pointe vedr. paradestrækning… har du en ide / forslag til en løsning på dette..??

 

Dernæst tænker jeg om det er muligt og ligge de to sløjfer i hver sit lag så de i stedet er adskilt af en given højde… f.eks. 150 mm – og hver især udnytter hele arealet ( L300 x  B200 cm ) og samtidig kunne stigningerne blive knap så voldsomme hvis de forlænges..

 

Ideen med den ekstra sløjfe synes jeg er rigtig god – hvilket betyder at opstillingssporene og drejeskiven er frit tilgængeligt. Er det muligt og se sporplanen hvis man strækker ” det øverste lag ” til fuld bredde ( B200 cm ) og skjuler opstillingsporene under de to øverste lag og sløjferne..?

 

Flot arbejde du har lavet….Glæder mig til at høre fra dig 

Først og fremmest er der mange spor der skal være plads til, sløjferne fra det ene n iveau til det næste, skal have plads, så jeg tror ikke det bliver muligt at flytte det øverste lag helt ud, men hvis man ikke prøver lykkedes i hvert fald ikke.

Den venstre udkørsel fra stationen, kan godt komme ned i samme niveau som drejeskiven, så man får en paradestrækning.
Jeg tænkte på om man kunne have remisen indbygget i klippen, det ville give mere plads, samt mulighed for et-to remisespor mere, (ikke indtegnet).
Billede
Det er selvfølge meget rundt langs kanten, men med alle de sløjfer der skal være plads til, så er der nok ikke nogen anden mulighed.
Det blålilla spor er vendesløjfen fra venstre side af stationen, der er ført foran maskindepotet, så der bliver lidt mere synlig kørestrækning.
Jeg havde gerne haft plads til lidt bugtning, men det koster et opstillingsspor.

Din drejeskive, er den til M-skinner eller K-skinner? Jeg har antaget den er til K-skinner, hvorfor der er brugt k-skinner fra overgangsskinnerne ved kullageret.

Wintrackfilen, er vedhæftet, den er ikke færdig, den ene vendesløjfe mangler og vendesløjfen til gods og maskindepot er ikke færdig.
Så kan du kikke lidt med.

AttachmentStørrelse
stationsforstanderen02.tra 25.68 kB
__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Der er lidt ændringer.
Stigningerne er bragt ned på ca. 3,5%, men der mangler stadig plads mellem de to øverste lag.

AttachmentStørrelse
stationsforstanderen02.tra 33.19 kB
stationsforstanderen03.tra 33.27 kB
__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Jeg vil da lige gøre opmærksom på at man godt kan køre digitalt på sine M-skinner. Der er derfor intet der hindrer at man kombinerer digital drift med en komplet retro-oplevelse når man nu pakker sine M-skinner ud efter at de har været gemt væk i 30 år.

 

 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Så er der ændringsforslag hvor sporet fra øverste til midterste lag er ændret, fynktion uændret.
Billede
grøn = øverste synlige lag
orange= fra øverste til mellemste lag
rød= mellemste synlige lag
blå= nederste synlige lag
maskindepot i nederste synlige lag.

Hvis man vil have en skyggebanegård, kan den placeres i forbindelse med foreste paradestrækning.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Hej allesammen...

Mange tak for alle jeres kommentarer, forslag og sporplaner. Jeg vil nu printe dem alle ud - og vurdere fordele og ulemper blandt de forskellige forslag. Jeg kan ikke åbne TRA filerne i WinTrack 7.0 så jeg må nøjes med at printe dem ud i JPG format. Jeg har lige haft fødselsdag - det gav et nyt lokomtiv i fødselsdagsgave så jeg glæder mig rigtig meget til at begynde og bygge på min modeljernbane.... Igen mange tak for jeres hjælp. Smile

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Stationsforstanderen skrev:

Hej allesammen...

Mange tak for alle jeres kommentarer, forslag og sporplaner. Jeg vil nu printe dem alle ud - og vurdere fordele og ulemper blandt de forskellige forslag. Jeg kan ikke åbne TRA filerne i WinTrack 7.0 så jeg må nøjes med at printe dem ud i JPG format. Jeg har lige haft fødselsdag - det gav et nyt lokomtiv i fødselsdagsgave så jeg glæder mig rigtig meget til at begynde og bygge på min modeljernbane.... Igen mange tak for jeres hjælp. Smile

Okay
Når du ikke kan åbne dem, må du hellere få de sidste også.
Der er dog et problem, hvis du skal bruge køreledning, er stigningerne nød til at være stejlere.
BilledeBilledeBillede
BilledeBilledeBilledeBillede


__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Hejsa...

Det lykkedes mig og få en kammerat i den anden ende af landet til at konvertere disse Wintrack filer til et format som jeg kan arbejde og med og redigere i Wintrak 7.0

Prøv selv med vedhæftede fil

Endnu engang mange tak for hjælpen Smile

AttachmentStørrelse
stationsforstanderen02.tra 24.04 kB
__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.